News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Jaska Pankkaaja

QuoteJes! Oikein odotin, että joku tuuppaa kaikki legendajutut ja väärinymmärrykset samaan viestiin, kiitos!

Ole hyvä vaan :)

1973 myytiin muistaakseni 170 000 uutta autoa joten melkoisesti on se elintaso noussut, puolessa vuosisadassa. Onhan puikoissa olleet vuorotellen kaikki suomalaisten suursuosikkipuolueet joten ei ihme!

Myydäänköhän yhdessäkään EU maassa vähemmän uusia autoja per asukas kuin Suomessa? Ehkä Bulgariassa ja Romaniassa? Ei kai sentään sielläkään nyt niin köyhiä olla?

Suomessa on n. 3 M kortillista asukkia ja uusia autoja myydään siis 0,1 M , siis jopa yli 3% pystyy ostamaan uuden auton! Tai siis firmat ja julkisyhteisöt pystyvät liisaamaan sellaisen. Sitten päälle 50+ porukka joilla on maksetut asunnot, pariskunnassa molemmat töissä ja pikkuperintö vielä humisevaa tai peräti rahhoo pankissa niin sitten oi veljet, siitten pystytään laittaan se ihanuusi quashqai tai ocu, ihan metallivärillä.

Sitten joukko päälle joukko ilmastosikapalkkaisia virkaloisia ja vähenevä joukko taloudellisesti menestyviä yrittäjiä. Ja ne LOTTOVOITTAJAT.

Sähköautoilija joutuu maksamaan nyt vielä hyvin vähän veroja verrattuna polttiksiin ja siksi sähköautoilu periaatteessa kiinnostaa minuakin. Minä vain ymmärrän sen että tällä hetkellä virkaloiset kyöstävät autoilijoilta n. 8 500 000 000 euroa vuosittain eikä tästä tulla tinkimään. Kunhan se kolomentonnin kalapuikko-kokoomus (todellinen henkilö) sitten vaihtaa sen 15 v paska-Kiansa uuteen 60 000 € sähkökiaan niin kohta alkaa punkee isoo trafilaskuu postiluukusta. Naama vaan rypistelee, olis sittenkin pitänyt ostaa se kaksio kaupungista. Silloin kun sen perintötalon hinnalla olisi sellaisen vielä saanut.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

ikuturso

Sanna Marin lupaili, että polttoaineveroa voitaisiin kompensoida tuloverovähennyksinä.

Haista sinä Mariini VEE!

Tässä kipurajalla kärvistelevä toiminimiyrittäjä saa juuri veroja takaisin, kun ei ollut tuloja niin paljon, että veroja tarvitsisi juurikaan maksaa. Eli kun mennään kipurajalla, niin mistä kompensoit?

Minun pitäisi saada jostain kassasta euro jokaisesta tankkaamastani/polttamastani litrasta. Sitten se vastaisi hyvätuloisen ajelukompensaatiota.

Ja Mariini on demarina muka joku vasemmistolainen? Ministerinä syö veronmaksajan taskusta ja kurittaa pienituloista yrittäjää. Mitä se Halla-aho sanoikaan suomalaisesta sosialidemokraatista?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

toumasho

Quote from: Jaska Pankkaaja on 14.02.2022, 17:24:42
QuoteJes! Oikein odotin, että joku tuuppaa kaikki legendajutut ja väärinymmärrykset samaan viestiin, kiitos!

Ole hyvä vaan :)

1973 myytiin muistaakseni 170 000 uutta autoa joten melkoisesti on se elintaso noussut, puolessa vuosisadassa. Onhan puikoissa olleet vuorotellen kaikki suomalaisten suursuosikkipuolueet joten ei ihme!

Myydäänköhän yhdessäkään EU maassa vähemmän uusia autoja per asukas kuin Suomessa? Ehkä Bulgariassa ja Romaniassa? Ei kai sentään sielläkään nyt niin köyhiä olla?

Suomessa on n. 3 M kortillista asukkia ja uusia autoja myydään siis 0,1 M , siis jopa yli 3% pystyy ostamaan uuden auton! Tai siis firmat ja julkisyhteisöt pystyvät liisaamaan sellaisen. Sitten päälle 50+ porukka joilla on maksetut asunnot, pariskunnassa molemmat töissä ja pikkuperintö vielä humisevaa tai peräti rahhoo pankissa niin sitten oi veljet, siitten pystytään laittaan se ihanuusi quashqai tai ocu, ihan metallivärillä.

Sitten joukko päälle joukko ilmastosikapalkkaisia virkaloisia ja vähenevä joukko taloudellisesti menestyviä yrittäjiä. Ja ne LOTTOVOITTAJAT.

Sähköautoilija joutuu maksamaan nyt vielä hyvin vähän veroja verrattuna polttiksiin ja siksi sähköautoilu periaatteessa kiinnostaa minuakin. Minä vain ymmärrän sen että tällä hetkellä virkaloiset kyöstävät autoilijoilta n. 8 500 000 000 euroa vuosittain eikä tästä tulla tinkimään. Kunhan se kolomentonnin kalapuikko-kokoomus (todellinen henkilö) sitten vaihtaa sen 15 v paska-Kiansa uuteen 60 000 € sähkökiaan niin kohta alkaa punkee isoo trafilaskuu postiluukusta. Naama vaan rypistelee, olis sittenkin pitänyt ostaa se kaksio kaupungista. Silloin kun sen perintötalon hinnalla olisi sellaisen vielä saanut.

Kuulehan Jaska, silloon seitköönt kolme Suomessa oli 888 252 autoa. Ja kaikki kynnelle kykenevät halusivat auton. Ja yhdessäkään autossa ei ollut turvatyynyjä ja digitaalivempeleitä, akussakin saattoi olla vain kuuden voltin jännite.  ;D

Enkä hetkeäkään epäile, etteikö meidän virkamieseliitti laita sähkö-Kiian omistajalle sellaista kilometriveroa, että rattia puristetaan sormet verillä. Vaan se, että jos sitä rahaa kustaisiin omaan kaukaloon, eikä muiden kaukaloihin, on se minulle tärkiä juttu!  ;)
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

JoKaGO

Quote from: no future on 14.02.2022, 01:31:38
Suomi oli 2020 kai 14. Sijalla EU-alueen maista mitä tulee uusien täyssähköautojen rekisteröintiin. Monesko pitäisi olla että ei oltaisi "eturintamassa"?

Pitää muistaa se, että Suomi taitaa olla 4. suurin EU-maa pinta-alaltaan ja yksi harvaanasutuimmista. Ei kovin otollinen maa nykyisten tasoisten sähköautojen käytölle. Pääkaupunkiseutu on tietenkin, mutta se ei tee sähköautoa yhtään houkuttelevammaksi "susirajan takana" asuville.

Kuten aiemmin kirjoitin, annetaan sopivampien maiden hoitaa lapsentaudit, eikä kurjisteta turhaan suurinta osaa autoilijoista pakottamalla polttomoottoriautoista luopumiseen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

no future

#214
Nyt tuli sellainen määrä minuutin googletuksella tarkastettavia vääriä faktoja, että ei taas jaksaisi.

1973 ei rekisteröity 173 tuhatta henkilöautoa, vaan 118 000. 1988 rekisteröitiin tuo mainittu määrä 173k. Seuraavat huippuvuodet osuivat 2000-luvun alkuun, aina 2008 saakka. Jokainen voi miettiä miksi juuri kaikki nuo mainitut vuodet ovat olleet autobuumereita.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisterointien_vuosittainen_kehitys


Uusien autojen myynnissä Suomi on EU:ssa sijalla 14. Jos sitä verrataan täyssähköjen myyntiin, niin niissä Suomi on 11 (norja, sveitsi ja uk täytyy pudottaa pois aiemmin mainitsemastani).



Pinta-alaltaan Suom on EU:n kuudenneksi suurin. Mutta täytyy huomata, että valtaosa suomalaisista asuu etelässä: 85% Joensuu-Kokkola linjan eteläpuolella, ja about 50% Tampereesta etelään. Se on aivan se ja sama millä autoilla Lapissa ajetaan, tai millä autoilla ne ajavat ketkä haluavat vetää kerran viikossa sitä asuntovaunua tunturiin ja takaisin. Tyypillinen Suomalainen autoilee Hki-Turku-Tampere -kolmiossa, ei Pelkosenniemellä. Ja ylivoimaisesti suurin liikennepaine, sekä liikenteen päästöt, kohdistuu tuohon samaan kolmioon. Uudellamaalla on myös yli 1/4, ja 200 km säteellä Helsingistä yli puolet maan henkilöautoista.

On siis aivan turha selittää että sähköauto ei sovellu tyypilliseen suomalaiseen autoiluun syystä x, y ja ö, koska valtaosalle suomalaisista se sopisi jo nyt, ja tulevaisuudessa vielä paljon useammille.

Jaska Pankkaaja

Muistin 1973 rekisteröintimäärän väärin mutta se oli silti tuntuvasti suurempi kuin nyt 50 vuotta myöhemmin. Autot ovat toki kehittyneet, osin liikaakin Suomen olosuhteisiin ja kansan ostovoimaan nähden, mutta niin on niiden valmistusprosessikin eli reaalihinnat eivät ole juuri nousseet.

Teknisesti sähköautot ovat jo riittävällä tasolla ainakin minulle, en kiistä. Jos on varaa laittaa sähköautoon n. 100 000 € saa sillä paljon paremman auton kuin 99,99% suomalaista omistaa paitsi ettei sillä hinata asuntovaunua Lappiin yhdellä istumalla mitä harvempi tekee muutenkaan. Suuri(n?) osa pärjäisi jopa niillä pienempiakkuisilla Leafeilla tai ID3sillakin, totta. Jos siis on omakotitalo. Ja nehän ovat halpoja kuin sikarit, alle 40 k€.

Totta kai jokainen kaupan myyjä, kuorma- tai muu autokuski, siistijä, lähihoitaja, kirjastoihminen, toimistohenkilö, tehdasduunari ym. pystyy sellaisen ostamaan! Myy vaikka sen sijoitusasunnon, siis jos se on edes jossain Tampereella eikä jossain vitun lahoavassa provinssikaupungissa, tai metsää! Suomihan elää metsästä! Aukko metsään ja se on siinä! Tai myy rahastoja tai muita arvopapereita!

Ja jos jollain ei ole edes näitä elämän rakennuspalikoita, on siis niin vitun tyhmä ettei osannut syntyä edes oikeasta perseestä, voi vain sanoa kuin ylläolevat nimimerkit, virkakyöstit ja vastuulliset poliitikot teille kertovat; syökää paskaa ja kuolkaa pois! Heti!

Jos haluttaisiin eroon tuontiöljystä, kuten esim. minä haluaisin jollain aikavälillä, täällä tehtäisiin biokaasua ja muita biopohjaisia polttoaineita ja leikattaisiin niiden verotusta esim. tasolle jolloin ne maksaisivat 1,5 €/l tai ekvivalentti jäisi silti rahaa valtavan virkaläskin kerskapalkkoihin, ehkä jopa terveydenhuoltoon.

Virkaporsaat ja vastuulliset poliitikot haluavat nähdä suomalaisten kuolevan kurjuuteen ja niin tyhmeliinit kuolevatkin. Jos ei tosiaan ole vanhuuden varaa jemmattuna niin ehheh. Heille hyvä toisaalta ettei sitten ole enää terveydenhoitoakaan paskaa elämää pidentämässä ja toisaalta monet korvikealkoholitkin maistuvat ihan hyviltä, tai niillä saa ainakin pään sekaisin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Pallopääkissa

#216
Mikä olisi bensan tai diiselin pumppuhinta ilman veroja? Tai, jos otetaan kaikki muut verot pois, ja jätetään vain ALV? Jätin ALV:n tähän koska kaikista uutena myytävistä jutuista menee ALV.

Poliisi, puolustusvoimat, rajavartiosto tms. kaikki valtion laitokset joilla on autoja, saavat varmaan löpöt ilman polttoaineveroja ja ALV:ia? Vai miten on jos poliisiauto käy tankilla ja jepari maksaa kassalle? Kuvitellaan tilanne että Sanna Marinin virka-auto pyörähtää tankilla, ja Sanna tai autokuski käy kassalla maksamassa.

Maksaako VR diiselveroa kun tankkaa dieselvetureita? Tai kun Finnair tankkaa lentokoneitaan? Tai jos merivoimat tai merivartiosto tankkaavat laivojaan ja veneitään?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Tabula Rasa

Quote from: Pallopääkissa on 14.02.2022, 22:44:49
Mikä olisi bensan tai diiselin pumppuhinta ilman veroja? Tai, jos otetaan kaikki muut verot pois, ja jätetään vain ALV? Jätin ALV:n tähän koska kaikista uutena myytävistä jutuista menee ALV.

Poliisi, puolustusvoimat, rajavartiosto tms. kaikki valtion laitokset joilla on autoja, saavat varmaan löpöt ilman polttoaineveroja ja ALV:ia? Vai miten on jos poliisiauto käy tankilla ja jepari maksaa kassalle? Kuvitellaan tilanne että Sanna Marinin virka-auto pyörähtää tankilla, ja Sanna tai autokuski käy kassalla maksamassa.

Maksaako VR diiselveroa kun tankkaa dieselvetureita? Tai kun Finnair tankkaa lentokoneitaan? Tai jos merivoimat tai merivartiosto tankkaavat laivojaan ja veneitään?

Yli puolet veroja. Alvilla oisko euron pintaan?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Väestönvaihtaja

Sähköautot tekevät tuloaan. Moni joka ei usko koskaan omistavansa sähköautoa tulee sellaisen omistamaan tulevaisuudessa. @toumasho on oikeassa.

Sähköautot palvelevat hyvin valtaosaa ihmisistä. Sähköautoa voi ladata kotona, töissä tai kaupassa. Ajaminen sähköautolla on miellyttävää. Toimintasäde riittää valtaosalle hyvin: suurin osa ihmisistä ajaa säännöllisesti melko lyhyitä matkoja. Tyypillisen suomalaisen päivittäinen ajosuoritus on muutama kymmenen kilometriä. Pidemmillä reissuilla mallia 1000 km on tarve tauolle joka tapauksessa.

Tällä hetkellä halpoja sähköautoja ei ole juuri tarjolla, mutta asia muuttuu sähköautojen yleistyessä. Ei tässä nyt vaadita, että parin tonnin Renaultilla ajavan täytyy ostaa uusi Tesla. Olennaista on, että uusista autoista merkittävä osa on sähköautoja. Ei muutakaan uutta teknologiaa ensimmäisenä ota käyttöön pienituloisimmat.

Pkymppi

#219
Quote from: Hae-won on 15.02.2022, 07:33:16
...Olennaista on, että uusista autoista merkittävä osa on sähköautoja. Ei muutakaan uutta teknologiaa ensimmäisenä ota käyttöön pienituloisimmat.
Höpö höpö, olennaista on saada verohelpotukset suurituloisille jotta pienituloisille suurempi osuus veronmaksusta.
   Kerosiini maksaa 1,007 €/litra. Sähköautot voi ladata ilmaiseksi kauppakeskuksissa, taloyhtiöt velvoitetaan rakentamaan sähköautojen latauspisteet jne.

Lisäys:
Suomen sähköstä fossiilisilla tuotetaan 14% .
    Jos sähköautoja ei olisi, sähköntuotannosta fossiilisten osuus alenisi.
Totuus on siis se että kaikki sähköautojen sähkö tuotetaan fossiilisia polttoaineita käyttäen.

toumasho

Quote from: Hae-won on 15.02.2022, 07:33:16
Sähköautot tekevät tuloaan. Moni joka ei usko koskaan omistavansa sähköautoa tulee sellaisen omistamaan tulevaisuudessa. @toumasho on oikeassa.

Sähköautot palvelevat hyvin valtaosaa ihmisistä. Sähköautoa voi ladata kotona, töissä tai kaupassa. Ajaminen sähköautolla on miellyttävää. Toimintasäde riittää valtaosalle hyvin: suurin osa ihmisistä ajaa säännöllisesti melko lyhyitä matkoja. Tyypillisen suomalaisen päivittäinen ajosuoritus on muutama kymmenen kilometriä. Pidemmillä reissuilla mallia 1000 km on tarve tauolle joka tapauksessa.

Tällä hetkellä halpoja sähköautoja ei ole juuri tarjolla, mutta asia muuttuu sähköautojen yleistyessä. Ei tässä nyt vaadita, että parin tonnin Renaultilla ajavan täytyy ostaa uusi Tesla. Olennaista on, että uusista autoista merkittävä osa on sähköautoja. Ei muutakaan uutta teknologiaa ensimmäisenä ota käyttöön pienituloisimmat.

Tämähän se - osalla on selkeästi sellainen filtteri päällä, että kun näkyy sana "sähköauto", niin ensimmäinen ajatus on "Apua apua en minä halua ostaa sähköautoa, ei minulla ole rahaa! Siis sinä yrität pakottaa minut ostamaan sähköauton! Apua! Tuo hullu vie minua sähköautokauppaan! Kuulet vielä lakimieheltäni, kun yritit pakottaa minut ostamaan sähköauton!" ja viestin olennainen sisältö jätetään lukematta.

Jos ei ole ollenkaan tuloja, niin ei silloin osteta yleensä mitään autoja, oli voimanlähde mikä vaan. Sitten taas jos on tuloja, niin kyllä ne ruuhkavuosiakin elävät lapsiperheet, keskituloiset ja hyvätuloiset, sekä eläkeläiset, ostavat niitä uusia autoja sillä "muutama satanen kuussa" velkavivulla. Vanha auto on kuukausittainen kulu satunnaisine isoine ja pienine korjauksineen - kuten myös on uusi auto, jossa on takuu kattamassa korjaustarpeet. Huollostahan nuo uudet bensavehkeetkin alkavat nalkuttaa jossain 20 000 tai 30 000 kilometrin kohdalla. Se uuden auton kulu on kuukausittainen velan lyhennys ja energia+vakuutuskustannus. Tai leasing kustannus + edelliset pakollisuudet. Auto maksaa aina, eikä koskaan ole kannattava sijoitus.

Kollegani, joka vaihtoi uutena hankitun, mutta nyt n. 8-vuotiaan rellunsa uuteen, otti liisarin. Sanoi, että sähköä olisi tehnyt mieli, mutta ei ollut miellyttävää mallia vielä tarjolla, niin ajaa nyt kolme vuotta ja n. 350 euroa kuukaudessa maksavalla hybridi-volvolla, jossa sähköistä kantamaa oli joku 50km tai jotain. Seuraava on sadan prosentin varmuudella sähköauto. Itsellä sama. Jyrrään nyt edelleen jenkkimaasturilla (V8! V8! V8!), tankkaan n. neljä kertaa vuodessa bensaa moottorin lämmitystä varten, loput polttoaineesta on biokaasua. Autolla on ikää 22 vuotta. Erittäin ekologista, eikö!? Saa vaan vielä pari kolme vuotta tuo mörssäri kestää, että alkaa niitä järeitä jenkki-sähköavolavoja saamaan täällä järkevään (read: hulluun) hintaan, että voi vaihtaa uuteen. Olen aika vakuuttunut siitä, että Sanna tai hänen seuraaja, tai joku virkamies, keksii laittaa vielä erikseen "Ison Auton Veron", vaikka se toimisi sähköllä.  >:( "Eikun teidän rahvaiden pitää ajaa niillä Cuck-mobiili-mopoautoilla, hihih!"

Minä haluan sellaisen auton, että kun sinne menee sisälle, niin ei tarvitse taipua kaksinkerroin kyykkyyn ja ängetä tarkkana, ettei lyö päätään ovenpieliin, vaan minua odottaa ovenavauksella sohva, johon voin hieman närkästyneenä kavuta askelen verran.  ;D Samalla haluan sellaista suorituskykyä, että pääsen 30cm lumisateen jälkeen parkkiruudusta ulos ilman, että joudun auraamaan sitä ja kotikadultani ulos, koska se aurataan viimeisenä täällä, kuten kaikkien muidenkin kotikadut. Ränni on ollut nyt tänä talvena niin jäässä, että muutama naapurin naiskuski ajaa pokalla hyvin aurattuja jalkakäytäviä pitkin, koska se onneton rimpspimpula-hinnat-alkaen kauppakassi jää pohjastaan kiinni tuohon jääränniin. Tätä me saadaan, kun bensiini maksaa kaksi euroa litra.  :o :(
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Tabula Rasa

Mjoo. Kuitenkin sen maaseudun tyypin pitää käydä kaupassa vaikka töitä ja palkkaa ei olisikaan. Ja siihen tyypillisesti käytetään satasesta muutemaan tonniin 20v vanhaa hiilivetyautoa. Ilmeisesti tarkoitus tehdä elämä mahdottomaksi sen +-15 isoimman keskuksen ulkopuolella. Ja romauttaa loppujen lopulta katastrofaalisen politiikan seuraukset kaikkein köyhimpien vitutukseksi. Ja sitten ulistaan kuinka vihapuhutaan ja maalitetaan samalla kun nämä poliitikot ja media-aktivistit tanssii näiden persaukisten ja huonokuntoisten haudalla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

repsikka

Quote from: Pkymppi on 15.02.2022, 08:49:31

Lisäys:
Suomen sähköstä fossiilisilla tuotetaan 14% .
    Jos sähköautoja ei olisi, sähköntuotannosta fossiilisten osuus alenisi.
Totuus on siis se että kaikki sähköautojen sähkö tuotetaan fossiilisia polttoaineita käyttäen.
Ja jos sähköautoja ei olisi, millähän polttoaineella nämäkin kuskit ajelisivat ? Puukaasullako ?
Niinpä. Tuskin sähköautottomuus  vaikuttaisi  millään tavalla kokonaisuuteen.

JoKaGO

Quote from: no future on 14.02.2022, 21:54:16
Nyt tuli sellainen määrä minuutin googletuksella tarkastettavia vääriä faktoja, että ei taas jaksaisi.

Jos alkaa moittimaan muita vääristä faktoista, kannattaa tarkistaa omat faktansa ensin. Muuten syyllistyy mielestäni henkilöön kohdistuvaan dissaukseen  >:(

Quote
Pinta-alaltaan Suom on EU:n kuudenneksi suurin. Mutta täytyy huomata, että valtaosa suomalaisista asuu etelässä: 85% Joensuu-Kokkola linjan eteläpuolella, ja about 50% Tampereesta etelään. Se on aivan se ja sama millä autoilla Lapissa ajetaan, tai millä autoilla ne ajavat ketkä haluavat vetää kerran viikossa sitä asuntovaunua tunturiin ja takaisin. Tyypillinen Suomalainen autoilee Hki-Turku-Tampere -kolmiossa, ei Pelkosenniemellä. Ja ylivoimaisesti suurin liikennepaine, sekä liikenteen päästöt, kohdistuu tuohon samaan kolmioon. Uudellamaalla on myös yli 1/4, ja 200 km säteellä Helsingistä yli puolet.

Suomi on EU:n viidenneksi suurin valtio pinta-alaltaan väität sinä sitten mitä tahansa! Minäkin erehdyin O/ väittämällä Suomea neljänneksi suurimmaksi, näköjään unohdin, että Suomea pienempi Länsi-Saksa liitti itseensä jossain vaiheessa jotain kuppaisia itäisiä maakuntia ;) ja siksi kasvoi samaan kokoon kuin Suomi.

Pointtini oli kuitenkin väestötiheys. Saksan väestötiheydellä ei ole temppu eikä mikään luoda uusi infra, mutta Suomessa jo pelkästään ABC-asemien päivittäminen sähköautojen latauspisteiksi riittävässä mittakaavassa on kallis ja aikaavievä prosessi. Sitten vielä ne muut.

----------

QuoteOn siis aivan turha selittää että sähköauto ei sovellu tyypilliseen suomalaiseen autoiluun syystä x, y ja ö, koska valtaosalle suomalaisista se sopisi jo nyt, ja tulevaisuudessa vielä paljon useammille.

Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Jokainen ajakoon sillä polttoaineella, mihin on varaa ja mikä muutenkin sopii parhaiten itselle. Ei hallintovirkamies, EU eikä edes IPCC ole oikeutettu puuttumaan suomalaisen valintoihin. Pois polttoaineiden haittaverotus ja sähköautojen verohelpotukset!
Nyt meidän täytyisi äänestää valtaan sellainen politiikka, jossa jätetään taka-alalle viherhumppa niin pitkäksi aikaa, kunnes Saksassa energiantuotannosta yhtä suuri osa saadaan uusiutuvista lähteistä kuin Suomessa. Sitten siirretään maalitolppaa siihen päivään, kunnes Kiina,... sitten USA, Venäjää ei kannata odotella.

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Viimeinen linja

Voisiko kuvitella sellaista ratkaisua että sähköautoilla ajettaisiin euroopan tiheästi asutuissa maissa joissa lämpötilakin on sopivampi sähköilyyn. Täällä suuressa, kylmässä pitkien etäisyyksien maassa voitaisiin sitten käyttää vanhaa ja koeteltua tekniikkaa. Kokonaispäästöjen kannalta sillä ei ole paljon merkitystä millä pohjoismaat pöristelevät. Niin ja onhan täällä metsää vaikka kuinka ja siten olemme enemmän hiilidioksidi neutraaleja kuin moni muu maa.

Hamsteri

Jos saan tuollaisen Mitsubishi Cantenin tai Isuzu Elf trucking johonkin alle Teslan hintaan ja sen saa ladattua aurinkopaneeleilla jossain Etelässä, niin vaikuttaa hyvältä systeemiltä. Jostain syystä systeemi vaikuttaa paskalta Suomen oloissa ellei koko infraa rukata uusiksi.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Nikolas

Tällä teknologian tasolla Suomen tulisi suuntautua sellaiseen vaihtoehtoon, jossa polttomoottoriautoja ei hylätä eikä hyljeksitä, ja polttoaineen kotimaiseen valmistukseen satsattaisiin kunnolla, primäärienergiantuotannosta alkaen. Polttoaineen valmistamiseen tarvittavaa hiiltä saadaan biomassasta ja muistakin vihertävistä lähteistä kuten ilmakehän ilmasta tai merivedestä.

insinörtti

Quote from: Viimeinen linja on 15.02.2022, 11:54:10
Voisiko kuvitella sellaista ratkaisua että sähköautoilla ajettaisiin euroopan tiheästi asutuissa maissa joissa lämpötilakin on sopivampi sähköilyyn. Täällä suuressa, kylmässä pitkien etäisyyksien maassa voitaisiin sitten käyttää vanhaa ja koeteltua tekniikkaa. Kokonaispäästöjen kannalta sillä ei ole paljon merkitystä millä pohjoismaat pöristelevät. Niin ja onhan täällä metsää vaikka kuinka ja siten olemme enemmän hiilidioksidi neutraaleja kuin moni muu maa.

Polttomoottori ei ole mitenkään riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Se saadaan toimimaan käytännössä millä tahansa palavalla kiinteällä, nestemäisellä tai kaasumaisella aineella. Pienellä järjestelyllä saadaan energiaa myös palamattomista aineista. Voin tarvittaessa vaikka heti esittää, kuinka nykyinen polttomoottoriauto saadaan helposti toimimaan samoin kuin nyt, syöttämällä sille ruoksi perunoita. Ainoa este on se, että valtio haluaa säilyttää kontrollin polttoaineiden myynnissä ja päättää, mitä autolle saa antaa ruoaksi ja mitä ei.

Dr Manhattan

Quote from: Tabula Rasa on 15.02.2022, 10:05:37
Mjoo. Kuitenkin sen maaseudun tyypin pitää käydä kaupassa vaikka töitä ja palkkaa ei olisikaan. Ja siihen tyypillisesti käytetään satasesta muutemaan tonniin 20v vanhaa hiilivetyautoa. Ilmeisesti tarkoitus tehdä elämä mahdottomaksi sen +-15 isoimman keskuksen ulkopuolella. Ja romauttaa loppujen lopulta katastrofaalisen politiikan seuraukset kaikkein köyhimpien vitutukseksi. Ja sitten ulistaan kuinka vihapuhutaan ja maalitetaan samalla kun nämä poliitikot ja media-aktivistit tanssii näiden persaukisten ja huonokuntoisten haudalla.
Tässäkin asiassa törmää jatkuvasti ajatteluun "ei minum ongelmani joten ei ongelma."

Sähköauton ja sen vaatiman infran hankkiminen omaan asumismuotoon nyt vain on ylitsepääsemätön paikka rahallisesti. Bensa/diesel ei vaadi investointeja, ja kuluja voi säädellä hankinta- ja käyttöpuolella ostamalla halvan ja ajamalla vähän.

Sivulause

Minä aion bensailla tai muunnoskaasuilla arviolta seuraavat 5-10 vuotta, täytyy tässä toki tarkastella näkemyksiä aika ajoin. En pidä sähköautoa ollenkaan poissuljettuna lähitulevaisuudessa, mutta tässä pari ajattelun aihetta polttoainetalouden ja infran näkökulmasta:

Jos investointiin olisi varaa, sähköauto kannattaisi oikeastaan omistaa nyt eikä muutaman vuoden päästä. Nyt tyrkytetään ensimmäistä, ilmaista huumepiikkiä. Muutama vuosi, ja ilmaiset lataukset ja veroedut ovat muisto vain. Työpaikalla lataaminen tulee olemaan verotettavaa tuloa.

Infran rakentaminen tulee kärsimään kovista kasvukivuista. Autojen määrä ohittaa kohisten tarvittavien suurteholatureiden määrän. Odotan uutisia siitä, kun latausvuoroja arvotaan rengasrautojen kanssa. Tästä on jo heikkoja signaaleja kaupunkikeskuksissa, jossa taksit ja lähetit ovat vallanneet tietyt latauspisteet.

Tavallaan vituttaa tuo 2 euroa per litra, mutta toisaalta. Aiempi bensakottero vei sen 9 litraa, oisko sillo litra ollut sen 1.3 euroa. Nykyinen menee kuudella litralla, joten aika se ja sama. Tietty valdehan se tuossa ulosmittaa teknologisen hyödyn, varas kun on.

Saturnalia

#230
Quote from: Tabula Rasa on 15.02.2022, 10:05:37
Mjoo. Kuitenkin sen maaseudun tyypin pitää käydä kaupassa vaikka töitä ja palkkaa ei olisikaan. Ja siihen tyypillisesti käytetään satasesta muutemaan tonniin 20v vanhaa hiilivetyautoa. Ilmeisesti tarkoitus tehdä elämä mahdottomaksi sen +-15 isoimman keskuksen ulkopuolella. Ja romauttaa loppujen lopulta katastrofaalisen politiikan seuraukset kaikkein köyhimpien vitutukseksi. Ja sitten ulistaan kuinka vihapuhutaan ja maalitetaan samalla kun nämä poliitikot ja media-aktivistit tanssii näiden persaukisten ja huonokuntoisten haudalla.

Kuvaat nykyisen elitistisen vihreän ilmapiirin hyvin. Kulttuurimarxilainen sota etenee. Autoilijat on saatu ehdollistettua hokemaan etten minä huvia ajele. Marxilaiset ovat saaneet hivutettua suhtautumisen vapaaseen yksityiseen liikkumiseen kulttuurista välttämättömyyteen. Autoilua enää harva yrittää oikeuttaa huvin kehyksessä, ja popula on valmis jo torumaan toisiaan huviajelusta vakuuttelemaan marxilaisille kunnollisuuttaan esivallan edessä. En sinänsä tuomitse sitä, se on kulttuurisen puolustustaistelun poterovaihe, jossa se on syyllinen jolla on kivaa. Autoilijat on ajettu jo niin nurkkaan, että kaikkia keinoja on käytettävä.

Huvilomalentelyä tämä diskurssi ei koske, mikä on se ratkaiseva argumentti millä fossiilisten polttaminen huvikseen on ok lomalennolla, mutta ei omalla ajoneuvolla? Muuta eroa ei ole havaittavissa kuin ajatus, että lentomatkaillessa tutustuu uusiin kulttuureihin. Autoillessa ei tutustu uusiin kulttuureihin, joten se on tuomittavaa toimintaa johon ei saa liittää huvin kokemusta koska se ei palvele multikulttuurista kokemusta. Kaverinsa lentokentälle autollaan heittävä puolustautuu läheisilleen, ettei kyseessä ollut huviajo, vein tutun Kanarian lennolle. No sitten.

19% polttoaineveron tuotosta Suomessa on jyvitetty tieinfran ylläpitoon, loput menevät muihin valtion kuluihin. Valtio tukee Finnairia massiivisesti, eikä verota lentopolttoainetta. Toisin sanoen autoilijat siis tukevat lomalentelyä. Tyyppi joka heittää kaverinsa lentokentälle autollaan, maksaa kaverinsa lennonkin. Hesarissa joku vauhko kulttuurimarxisti julisti pari päivää sitten, ettei vapaa liikkuminen ole ihmisoikeus. Hän on suvakki, rajattoman maailman kannattaja. Hän tarkoitti autoilua. Maalla oma auto on usein pakollinen, mutta kiva esimerkiksi moottoripyörä on myös kaupungissa asuvalle autottomalle. Kaupungissa asuva haluaa aika ajoin kaupungistaan ulos maalle. Sillä on eräänlainen mielenterveydellinen funktio, kuten lomalentelylläkin.

Vastustan logiikkaa, että kaupunkiin muuttanut tai siellä aina asunut ikään kuin luopuisi vapaaehtoisesti oikeudestaan liikkua halutessaan omalla ajoneuvollaan. Köyhät saavat taas roolin collateral damagena tässä operetissa, aivan kuin maahanmuutossakin. Mitä sitten jos sulta lähtee työt ja tilalle tulee mamut vitosella tunti? Aina joku kärsii kun hyvää tehdään, kato! Mitä sitten jos sä et pysty enää liikkumaan minnekään itse pidempiä matkoja? Aina joku kärsii, se on vähän että voi voi! Vihreä politiikka murskaa kantaväestön työväenluokan, jättää sille osan vain kärsiä.




ikuturso

Ylempänä joku mainitsi liisarin.

Ei voi yksinyrittäjä juuri hommata liisaria. Ei kykene sitoutumaan johonkin 350 euron kuukausimaksuun jostain kiesistä. Jos muutaman kuukauden liisarihinnalla saa käytetyn polttisauton ja huoltaa sitä pari kertaa vuodessa, niin liisari ei ole vaihtoehto.

Jos kuukausitulot on välillä 6k brutto ja välillä menee muutama kuukausi nollalla, niin ei vaan voi sitoutua säännöllisiin kuukausimenoihin. Pari hyvää kuukautta ja voi ostaa auton. Viisi huonoa, ja joutuisi palauttamaan liisarin tai ottamaan pikavippiä sen vuoksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pallopääkissa

#232
Maailmanmarkkinahintoihin ei kannata vedota koska ne ovat samat kaikille. Raakaöljyn porssihinnat ovat samat kaikille. Pörssejä joissa noteerataan, ja öljytyyppejä joita noteerataan, taitaa olla useita.

Onko polttoaineveron tarkoitus kerätä rahaa vai rajoittaa autoilla ajamista? Se ei voi olla molempia. Polttoaineverolla olisi parempi oikeutus jos se käytettäisiin 100-prosenttisesti tiestön ylläpitoon.

Mitä jos porukka oikeasti jättäisi tankkamatta ja näin ollen ajamatta? Olisiko valtio hyvillään siitä että porukka ei ajelisi? Alkaisiko valtio valittaa sitä että verotuloja ei tule kun porukka ei tankkaa? Mitä jos kansa menisi tankkauslakkoon joksikin aikaa?

Pelkän polttoaineveron lisäksi pitäisi muistaa autovero uudesta autosta ja jokaisesta rekisterissä olevasta autosta pitää maksaa jokin vuosimaksu. Sitten on pakollinen vakuutus. Autoa pitää toisinaan korjata. Vaikka polttoaineveroa ei olisi tai vaikka polttoaine olisi ilmaista, nuo olisivat vielä jäljellä. Mutta ne eivät tuntuisi niin isoilta.

Aiempaa viestiä lainaten, polttoaineen pumppuhinnassa voisi olla ALV mutta ei muita veroja.

Tietääkö joku polttoaineiden pumppuhinnoista ja veroista niissä maissa jotka tuottavat itse omat öljynsä, tai ainakin osan siitä?

Osaako kukaan vastata tuohon aikaisempaan viestiini? Yksi ehti vastata, mutta mielellään muutama muu.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

JoKaGO

Quote from: Pallopääkissa on 15.02.2022, 18:25:16
Maailmanmarkkinahintoihin ei kannata vedota koska ne ovat samat kaikille. Raakaöljyn porssihinnat ovat samat kaikille. Pörssejä joissa noteerataan, ja öljytyyppejä joita noteerataan, taitaa olla useita.

Onko polttoaineveron tarkoitus kerätä rahaa vai rajoittaa autoilla ajamista? Se ei voi olla molempia. Polttoaineverolla olisi parempi oikeutus jos se käytettäisiin 100-prosenttisesti tiestön ylläpitoon.

Mitä jos porukka oikeasti jättäisi tankkamatta ja näin ollen ajamatta? Olisiko valtio hyvillään siitä että porukka ei ajelisi? Alkaisiko valtio valittaa sitä että verotuloja ei tule kun porukka ei tankkaa? Mitä jos kansa menisi tankkauslakkoon joksikin aikaa?

Pelkän polttoaineveron lisäksi pitäisi muistaa autovero uudesta autosta ja jokaisesta rekisterissä olevasta autosta pitää maksaa jokin vuosimaksu. Sitten on pakollinen vakuutus. Autoa pitää toisinaan korjata. Vaikka polttoaineveroa ei olisi tai vaikka polttoaine olisi ilmaista, nuo olisivat vielä jäljellä. Mutta ne eivät tuntuisi niin isoilta.

Aiempaa viestiä lainaten, polttoaineen pumppuhinnassa voisi olla ALV mutta ei muita veroja.

Tietääkö joku polttoaineiden pumppuhinnoista ja veroista niissä maissa jotka tuottavat itse omat öljynsä, tai ainakin osan siitä?

Osaako kukaan vastata tuohon aikaisempaan viestiini? Yksi ehti vastata, mutta mielellään muutama muu.

Norjassa on perkeleen kova hinta eli valtavasti veroa bensan hinnassa ja Venäjällä bensalitra maksaa jotain 0,70 euroa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: insinörtti on 15.02.2022, 12:17:46
Polttomoottori ei ole mitenkään riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Se saadaan toimimaan käytännössä millä tahansa palavalla kiinteällä, nestemäisellä tai kaasumaisella aineella.

Joku kuplavolkkarin 1600 cc kaasarimoottori varmaankin toimii vaikka millä, mutta ei nykyaikaiset ruiskumoottorit, vaaditaan laadukasta bensaa. Samoin moderni turbodiesel-moottori vaatii laadukasta diesel-polttoainetta toimiakseen edes sen ensimmäisen 100 000 km.

Toisaalta, kuplan moottorista saa sen 80 heppaa ulos millä tahansa polttoaineella, ja kyllähän sekin kuljettaa 1,5 tonnin teräskoria sen 80 km/h, mikä on nykyään yleinen nopeusmaksimi muutenkin. Eikä tuo moottori ole edes vaikea valmistaa ja asentaa autoon kuin autoon.

Ja todellakin se ongelma on vain se, että valtion pitää saada verottaa joko "mitä-tahansa-polttoainetta" ja/tai kiskoa fiskaalista käyttömaksua ajoneuvoista, muuten neekereiden ja hiekkaneekereiden hyysäämiseen ja martelaan piereskelevien virkamies-turhakkeiden elättämiseen pitäisi ottaa valtionvelkaa niin paljon, että kohta olisimme Kreikka mallia 2010.
Nythän olemme vain julkisen sektorin koossa mitaten ylivoimaisesti huonommassa jamassa kuin Kreikka :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Pallopääkissa

Quote from: JoKaGO on 15.02.2022, 21:13:31
Quote from: Pallopääkissa on 15.02.2022, 18:25:16
Maailmanmarkkinahintoihin ei kannata vedota koska ne ovat samat kaikille. Raakaöljyn porssihinnat ovat samat kaikille. Pörssejä joissa noteerataan, ja öljytyyppejä joita noteerataan, taitaa olla useita.

Onko polttoaineveron tarkoitus kerätä rahaa vai rajoittaa autoilla ajamista? Se ei voi olla molempia. Polttoaineverolla olisi parempi oikeutus jos se käytettäisiin 100-prosenttisesti tiestön ylläpitoon.

Mitä jos porukka oikeasti jättäisi tankkamatta ja näin ollen ajamatta? Olisiko valtio hyvillään siitä että porukka ei ajelisi? Alkaisiko valtio valittaa sitä että verotuloja ei tule kun porukka ei tankkaa? Mitä jos kansa menisi tankkauslakkoon joksikin aikaa?

Pelkän polttoaineveron lisäksi pitäisi muistaa autovero uudesta autosta ja jokaisesta rekisterissä olevasta autosta pitää maksaa jokin vuosimaksu. Sitten on pakollinen vakuutus. Autoa pitää toisinaan korjata. Vaikka polttoaineveroa ei olisi tai vaikka polttoaine olisi ilmaista, nuo olisivat vielä jäljellä. Mutta ne eivät tuntuisi niin isoilta.

Aiempaa viestiä lainaten, polttoaineen pumppuhinnassa voisi olla ALV mutta ei muita veroja.

Tietääkö joku polttoaineiden pumppuhinnoista ja veroista niissä maissa jotka tuottavat itse omat öljynsä, tai ainakin osan siitä?

Osaako kukaan vastata tuohon aikaisempaan viestiini? Yksi ehti vastata, mutta mielellään muutama muu.

Norjassa on perkeleen kova hinta eli valtavasti veroa bensan hinnassa ja Venäjällä bensalitra maksaa jotain 0,70 euroa.

Molemmat tuottavat öljyä ja myyvät sitä pörssihinnalla, mutta omassa maassa on eri pumppuhinnat. Voisi joku tai ite tehdä jonkin vertailun pumppuhinnoista niissä maissa joiden pumpuissa on kotimaista tavaraa.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

pyrokatti

Quote from: Pallopääkissa on 15.02.2022, 22:36:28
Molemmat tuottavat öljyä ja myyvät sitä pörssihinnalla, mutta omassa maassa on eri pumppuhinnat. Voisi joku tai ite tehdä jonkin vertailun pumppuhinnoista niissä maissa joiden pumpuissa on kotimaista tavaraa.

GlobalPetrolPrices-sivulta löytyy tietoja eri maiden pumppuhinnoista. Aika kärjestä Suomi löytyy listasta, tosin väärästä päästä.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

ikuturso

#237
Quote from: pyrokatti on 16.02.2022, 07:53:22
Quote from: Pallopääkissa on 15.02.2022, 22:36:28
Molemmat tuottavat öljyä ja myyvät sitä pörssihinnalla, mutta omassa maassa on eri pumppuhinnat. Voisi joku tai ite tehdä jonkin vertailun pumppuhinnoista niissä maissa joiden pumpuissa on kotimaista tavaraa.

GlobalPetrolPrices-sivulta löytyy tietoja eri maiden pumppuhinnoista. Aika kärjestä Suomi löytyy listasta, tosin väärästä päästä.

Tuota kun katselee, niin näköjään afrikassa saa ajella pääosin alle euron litra. Eikö ilmastoteko olisi afrikan polttoainehintojen triplaaminen. Varmaan niillä verotuloilla voitaisiin rakentaa liberiaan ja nigeriaan hyvinvointiyhteiskunta. Sanna voisi mennä näyttämään mistä vivuista väännetään.

Sinnehän roudataan euroopasta ja aasiasta kaikki savuttavimmat autonraadot, joita tekohengitetään loppuun asti ja öljyt vaihdetaan tienposkessa. Väestö kasvaa eksponentiaalisesti ja autojen tarve myös. Välimatkat ovat pitkät jne. Voisi keskittyä sen sähköautojen latausinfran rakentamiseen sudaniin ja tehdä teslasta "kansanmallin" afrikkalaisille.

Mutta näin ei voi ajatella, koska orjalaivojen terva ja jotkut ovat vielä seuraavat tuhat vuotta etuoikeutettuja elämään miten lystäävät, koska neekeriorjat ja kolonisaatio. Aina voidaan miettiä mikä siitä afrikasta tekee tulevaisuudessa elinkelvottoman. Ilmastonmuutos vai afrikkalaiset? (disclaimer: Tässä sana "afrikkalaiset" ei viittaa geneettisiin ominaisuuksiin vaan siellä vallitsevaan toimintakulttuuriin ja siihen, että "sivistynyt" maailma tukee sitä toimintakulttuuria eikä vaadi sinne samoja muutoksia kuin muualle).

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Tavan

Miten australialaiset selviävät noilla bensan hinnoilla? Siellä on vielä paljon pidemmät välimatkat kuin Suomessa ja hinta on yli kahden dollaria litralta.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Chrattac

En ihan ymmärrä tätä hallituksen logiikkaa (kai, koska sitä ei ole), että kehitellään uusia tukihimmeleitä sen sijaan, että byrokraattisesti ja hallinnollisesti paljon helpommalla päästäisiin kuin vain alennettaisiin niitä veroja järkevälle tasolle. Tämä on taas tätä ihme sosialistin ajatusjuoksua, että ihminen ei itse saa olla vastuussa omaisuudestaan vaan hallintoalamaisen on luovutettava rahat valtiolle erinäisiin käsienheilutteluihin ja kampaviineritarjoiluihin. Valtio sitten päättää, mihin kansalainen saa rahansa käyttää – jos kansalainen oikein kauniisti pyytää, saattaa armosta verovampyyrit antaa luvan käyttää niitä jopa siihen mihin kansalainen itse haluaa...
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...