News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Mielipiteenne turkistarhauksesta

Started by sydäri, 10.09.2009, 13:41:24

Previous topic - Next topic

Itä ei nuku

Joko kysymykseni jäi huomiotta, siihen ei osattu vastata tai siihen ei haluttu vastata. Eli vaaditteko te, jotka haluatte kieltää turkistarhauksen, kaikkien turkistuotteiden maahantuontikieltoa?
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Elisa

Quote from: Itä ei nuku on 08.10.2009, 18:15:51
Joko kysymykseni jäi huomiotta, siihen ei osattu vastata tai siihen ei haluttu vastata. Eli vaaditteko te, jotka haluatte kieltää turkistarhauksen, kaikkien turkistuotteiden maahantuontikieltoa?

Turkistarhauksen vastustajat eivät välttämättä vastusta turkismetsästystä.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Itä ei nuku

Quote from: Elisa on 08.10.2009, 18:20:12

Turkistarhauksen vastustajat eivät välttämättä vastusta turkismetsästystä.

Aivan, mutta jos eläimennahka on eettisesti oikein, kunhan se on ammuttu metsässä, niin miten asiaa kontrolloidaan rajalla?
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Veli Karimies

Quote from: Mika Putkonen on 08.10.2009, 17:56:34
Kyllä pitäisi! Täysin turha eläinrääkkäys ei saa olla kenenkään elinkeino.

Eläinrääkkäys?

Ammadeus

Quote from: Veli on 08.10.2009, 19:13:21

Eläinrääkkäys?

Tohon senverran että olen ymmärtänyt niin,että ketun turkki ei ole parhaimmillaan jos eläin kärsii.
Yleensäkin elukat reagoivat turkkinsa kautta huonoon kohteluun ja Suomalaiset turkikset ovat laadullisesti aivan huippuluokkaa.
Tässä maassa,varsinkin tänä päivänä harva bisnes on kannattavaa
Jos sellainen sattuu olemaan,pitäisi kyllä toiminta edellytyksiä tukea ja laajenemiseen kannustaa.
Varsinkin jos tuote kelpaa vientiin.
Se nääs hyödyttää meitä kaikkia.

Uljanov

Kyllä turkistiloilla eläinten olot on sellaisia että eläinrääkkyksestä puhuminen ei ole kaukaa haettua. Ainoa syy miksi en kannata turkistarhauksen lopettamista huomenna on se, että kyseessä on monelle tärkeä elinkeino. Kannattaisinkin lopettamisessa siirtymävaihetta: Olemassaolevat yrittäjät saavat jatkaa tarhausta uransa loppuun, mutta uusien tilojen perustaminen ja sukupolven vaihdokset kielletään. Verorahoista maksetaan tilan sulkevalle kunnollinen korvaus. Näin saadaan tarhaus loppumaan ilman että tarhaajia kohtuuttomasti samalla rangaistaan. Tässä tilanteessa ainoa haittapuoli olisi kansantalouden vähäinen pieneminen. Mutta mielestäni tämä on hinta joka kannattaa maksaa.

Sitä paitsi saahan niitä turkkeja riistaeläimiltäkin. Voisivatpa jopa nousta arvossa tarhauksen vähentyessä.

Hauki

Quote from: Veli on 10.09.2009, 14:37:15
Jos annetaan kansan päättää. Ja muotoillaan kysymys näin "Pitäisikö mielestänne 20 000 suoraan ja välillisesti turkistarhauksesta elantonsa saavien saada potkut?"
Katsotaanpa mainosta: "Turkisala työllistää suoraan ja välillisesti 22 000 suomalaista, tuotannon arvo on noin 200 miljoonaa euroa [vuodessa]"

Tästä voidaan laskea, että tuotannon arvo yhtä turkistarhauksessa työllistettyä henkilöä kohden on 9090 euroa vuodessa, 757 euroa kuukaudessa. Jos lause ei olisi vääristelty, saisi yksi "turkistarhauksesta elantonsa saava" luokkaa 400 euroa palkkaa kuukaudessa.

Lisäksi MTT:n selvitys sanoo: "Yritysrekisterin mukaan turkistila työllistää keskimäärin 0,9 henkilöä. 1990-luvulla turkistilat työllistivät keskimäärin yhden henkilön, mutta 2000-luvulle siirryttäessä keskimäärin 0,7 henkilöä per yritys."

Vuonna 2008 Suomessa oli 1239 tarhaa => noin 870 työpaikkaa. Vaikka määrä olisi hieman suurempi, on täysin selvää, että kyseinen turkismafian väite on puhdasta valehtelua.

Eli vaaditteko te, jotka haluatte kieltää turkistarhauksen, kaikkien turkistuotteiden maahantuontikieltoa?
Tuskin nyt sentään, ainoastaan sietämättömissä häkkioloissa pidettyjen eläinten turkisten kieltoa. Siedettävissä oloissa, joita ei käytännössä ole, ja metsästettyjen turkiseläinten turkkeja saisi myydä. "Luonnonturkit" erotettaisiin "häkkiturkeista" samallalailla mitä terveystarkastettu liha tarkastamattomasta, sertifikaateilla yms.

Sietämättömistä häkkioloista:
QuoteStudies have shown that as many as 85 percent of the animals confined in these facilities develop behavioral abnormalities [...] A mink who, in the wild, would forage and roam for miles, might spend her days frantically pacing her cage, stopping only to bite repeatedly at her own tail. [...] half of the kit loss that occurred prior to weaning was attributed to infanticidal behaviors, primarily mothers eating their young. Such behavior rarely occurs in wild populations.

Quote from: Veli on 08.10.2009, 19:13:21
Eläinrääkkäys?
Kyllä. Eläinrääkkäys.

Quote from: Ammadeus on 08.10.2009, 20:19:10
Yleensäkin elukat reagoivat turkkinsa kautta huonoon kohteluun ja Suomalaiset turkikset ovat laadullisesti aivan huippuluokkaa.
Siis ei koske Suomea, anteeksi.

Veli Karimies

Quote from: Hauki on 08.10.2009, 20:35:51
Katsotaanpa mainosta: "Turkisala työllistää suoraan ja välillisesti 22 000 suomalaista, tuotannon arvo on noin 200 miljoonaa euroa [vuodessa]"

Tästä voidaan laskea, että tuotannon arvo yhtä turkistarhauksessa työllistettyä henkilöä kohden on 9090 euroa vuodessa, 757 euroa kuukaudessa. Jos lause ei olisi vääristelty, saisi yksi "turkistarhauksesta elantonsa saava" luokkaa 400 euroa palkkaa kuukaudessa.

Lisäksi MTT:n selvitys sanoo: "Yritysrekisterin mukaan turkistila työllistää keskimäärin 0,9 henkilöä. 1990-luvulla turkistilat työllistivät keskimäärin yhden henkilön, mutta 2000-luvulle siirryttäessä keskimäärin 0,7 henkilöä per yritys."

Vuonna 2008 Suomessa oli 1239 tarhaa => noin 870 työpaikkaa. Vaikka määrä olisi hieman suurempi, on täysin selvää, että kyseinen turkismafian väite on puhdasta valehtelua.

Ette ilmeisesti ymmärrä käsitettä välillisesti. Keskustellaan sitten lisää kun osaat tämän käsitteen.

QuoteKyllä. Eläinrääkkäys.

Selitä toki lisää tästä ja esitä perusteluita. Siis niitä jotka ovat yleisesi hyväksyttäviä eikä mitään kettutyttöjen päiväunia.

domokun

Quote from: Itä ei nuku on 08.10.2009, 18:45:28
Aivan, mutta jos eläimennahka on eettisesti oikein, kunhan se on ammuttu metsässä, niin miten asiaa kontrolloidaan rajalla?

Turkiksille voisi laittaa vastaavan sertifiointi järjestelmän kuin lentokoneiden varaosille ja komponenteille. Se ei ole kauhean halpaa, mutta asiakas ilmailupuolellakin lystin maksaa. Ei se nosta tuotteiden hintaa kuin about 10 kertaiseksi.

Itä ei nuku

Eli vaaditteko te, jotka haluatte kieltää turkistarhauksen, kaikkien turkistuotteiden maahantuontikieltoa?
Tuskin nyt sentään, ainoastaan sietämättömissä häkkioloissa pidettyjen eläinten turkisten kieltoa. Siedettävissä oloissa, joita ei käytännössä ole, ja metsästettyjen turkiseläinten turkkeja saisi myydä. "Luonnonturkit" erotettaisiin "häkkiturkeista" samallalailla mitä terveystarkastettu liha tarkastamattomasta, sertifikaateilla yms.
Quote from: domokun on 08.10.2009, 21:16:13
Quote from: Itä ei nuku on 08.10.2009, 18:45:28

Turkiksille voisi laittaa vastaavan sertifiointi järjestelmän kuin lentokoneiden varaosille ja komponenteille. Se ei ole kauhean halpaa, mutta asiakas ilmailupuolellakin lystin maksaa. Ei se nosta tuotteiden hintaa kuin about 10 kertaiseksi.

Juuri näin. Tästä pääsemme jälleen alkuperäiseen kommenttiini, jossa kysyin:

Quote from: Itä ei nuku on 16.09.2009, 15:07:26
Nämä herättivät minussa sellaisen kysymyksen, että miten turkistarhauksen totaalikieltäminen muka vastaisi valvontaongelmaan paremmin kuin tuotantokriteerit? Vai onko tarkoitus kieltää samalla kaikkien turkistuotteiden maahantuonti?

Eli mitä helvetin järkeä on vaatia täyskieltoa turkistarhaukselle Suomessa, kun ongelma (jonka olemassaoloa en kiistä) on selvästi tuotantoeläinten kohtelussa eikä tarhauksessa an sich? Miksei sertifikaattijärjestelmä toimisi myös kotimaassa?

wjp

No mutta... Eihän me voida lopettaa turkistuotantoa. Mistäs ne Pietarin hienostohuorat ja uusrikkaiden prouvat sitte saavat stoolansa???
Että tämmönen ajatus syntyi kiljupöhnäs.
Hävettää... :P :P :-\ :-X
Islam ymmärtää naista.

Pliers

Quote from: Ammadeus on 08.10.2009, 20:19:10
Tohon senverran että olen ymmärtänyt niin,että ketun turkki ei ole parhaimmillaan jos eläin kärsii.

Joo ne tykkää olla siinä häkissä. Ne leikkii sillai.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: Veli on 08.10.2009, 20:52:57

QuoteKyllä. Eläinrääkkäys.

Selitä toki lisää tästä ja esitä perusteluita. Siis niitä jotka ovat yleisesi hyväksyttäviä eikä mitään kettutyttöjen päiväunia.

Mä olen käynyt turkistarhalla ja on kyllä pakko sanoa, ettei ole mitenkään erityisen mieltä ylentävää nähdä kettujen järsivän turhautuneina verisiä tassujaan pitkiin rivehin ladotuissa alle neliön kokoisissa häkeissä. Ei siinä ainakaan ihmislajin arvostus noussut.
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: Pliers on 08.10.2009, 22:20:34
Mä olen käynyt turkistarhalla ja on kyllä pakko sanoa, ettei ole mitenkään erityisen mieltä ylentävää nähdä kettujen järsivän turhautuneina verisiä tassujaan pitkiin rivehin ladotuissa alle neliön kokoisissa häkeissä. Ei siinä ainakaan ihmislajin arvostus noussut.

Noniin eli koko aihe ratkaistu sillä, kun sinä olet kerran käynyt ja nähnyt! Jippii!

pelle12

Quote from: Veli on 08.10.2009, 22:51:55

Noniin eli koko aihe ratkaistu sillä, kun sinä olet kerran käynyt ja nähnyt! Jippii!
Seuraavaksi kai vaadit halal- tai schktauksen sallimisen, koska liha maistuu paremmalta (kuten kokki Kolmonen). Eläinrääkkäys on eläinrääkkäystä, ja sillä siisti. Koita sinäkin vähän tutkiskella omaa arvomaailmaasi, äläkä ole noin ehdoton. Tarvitsemmeko todella turkiksia? Ovatko elävät olennot meille pelkiä hyötymisen välineitä? jne.

Mika Putkonen

Olen katsomassa käynyt minäkin. Pahaa teki katsoa ahtaissa häkeissä olevia eläimiä joilla oli pelokas katse. Mielestäni kyseessä on pahimman luokan eläinrääkkäys.

Veli Karimies

Quote from: pelle12 on 08.10.2009, 23:01:02
Seuraavaksi kai vaadit halal- tai schktauksen sallimisen, koska liha maistuu paremmalta (kuten kokki Kolmonen). Eläinrääkkäys on eläinrääkkäystä, ja sillä siisti. Koita sinäkin vähän tutkiskella omaa arvomaailmaasi, äläkä ole noin ehdoton. Tarvitsemmeko todella turkiksia? Ovatko elävät olennot meille pelkiä hyötymisen välineitä? jne.

Nyt kuule vähän perustelet näkökantaasi arvomaailmastani.

QuoteOlen katsomassa käynyt minäkin. Pahaa teki katsoa ahtaissa häkeissä olevia eläimiä joilla oli pelokas katse. Mielestäni kyseessä on pahimman luokan eläinrääkkäys.

Huh huh.. tämähän on täysin sama logiikka millä ymmärtäjät ymmärtävät mamujen rikoksia ja uskovat sinisilmäisesti joka sadun ja tarinan.

Että ihan PELOKAS KATSE! Kyllä viimeistään nyt, tämä ketju on ratkaistu!

Hiidenlintu

Quote from: turha jätkä on 08.10.2009, 16:34:48
Quote from: Elisa on 08.10.2009, 16:26:18
Tämä aihe on muuten aika kiihottava!

Hommalaiset kiihottuvat häkeistä, kuolleista eläimistä ja tappamisesta??

Kyllä, olen perverssi. Äitini toivoi minusta teologia, mutta minusta tulikin rivologi. - Pekka Siitoin

Pffft. Hyvin on taas tämänkin ketjun keskustelu osattu munia. Eihän tänne viitsi edes mitään kirjoittaa kun keskustelu on tätä tasoa.

Blondihko Tihko

Uh oh, nyt saan varmaan lisää ystäviä mutta oli ihan pakko...

Minäpä olen käynyt MONELLA turkistarhalla (ei perhetaustaa kuitenkaan). Olen käynyt *päiväsaikaan kutsuttuna vieraana*. En nähnyt mitään veritassuja enkä pelokkaita katseita missään vaikka aina katselin paljon ja hartaasti. Ketut olivat luottavaisia ja sain silittää niitä, pidinpä yhtä sylissäkin. Minkit olivat räyhäkkäitä ja rohkeita, tulivat katsomaan outoa tohkeissaan.

En nähnyt merkittäviä merkkejä eläinrääkkäyksestä. Elukoiden kanssa olen ollut tekemisissä ikäni. Tunnistan kyllä sairaan eläimen sellaisen nähdessäni.

En kiistä yhtään etteikö jossain tapahtuisi väärinkäytöksiä ja ei ne häkit tosiaan ole tilalla pilattuja. Silti syytökset järjestelmällisestä sadistisesta rääkkäyksestä ovat minusta hieman hatusta vedettyjä *ellei* sanojana ole henkilö joka vastustaa ihan kaikkea eläinperäistä. [Ja täällä syödään kasvisruokaa jos kylään tulee kasvissyöjä, en pakota ketään hampaat irvessä mihinkään. Paitsi joskus ajattelemaan.]

Hauki

Ette ilmeisesti ymmärrä käsitettä välillisesti. Keskustellaan sitten lisää kun osaat tämän käsitteen. Ja myöskin selvä argumentaatiovirhe havaittavissa. Sinun mielessäsi "työllistää" muuttuu "turkistarhauksesta elantonsa saavaksi".
Kiva kun teitittelet. Työllistäminen ei siis tarkoitakkaan työn antamista siten, että siitä saa elannon, vaan "työllistämistä" tyyliin Lipposen hallituksen pätkätyöt, joilla siivottiin tilastoja. Huomasin "välillisen", mutta kuten hyvin ymmärrät, se ei ole missään suhteessa suoriin työpaikkoihin. Tuon 200 000 euron (joka on liioiteltu, tänä vuonna jää heidän oman ilmoituksensa mukaan 160 miljoonaan) perusteella pätee se fakta, että yksi turkistarhauksesta elantonsa saava "työllistetty" saisi luokkaa 400 euroa palkkaa kuukaudessa, jos omistajille jää vielä voittoa.

Siis niitä jotka ovat yleisesi hyväksyttäviä eikä mitään kettutyttöjen päiväunia.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että kannatat turkistarhausta vain sen takia, että vastustamasi "viherpiipertäjäkettutytöt" vastustavat sitä. Koska sinun pitää olla tuota mieltä, jottet olisi pössyttelevä ituhippi.

Huh huh.. tämähän on täysin sama logiikka millä ymmärtäjät ymmärtävät mamujen rikoksia ja uskovat sinisilmäisesti joka sadun ja tarinan, koska heidän nyt vain pitää olla sitä mieltä, etteivät he olisi kauheita natseja.

Pliers

Jos pyytää esimerkkejä, täytyy valmistautua siihen, että niitä saa. Mulla ei ole tutkimustuloksia eläinten kärsimyksestä turkistarhoilla, vain oma empiriani. Kokemus oli kuitenkin sen verran häiritsevä, etten oikein voi suhtautua turkistarhaukseen myönteisesti.
-Albert Einstein-

Repacked race

Quote from: Elisa on 08.10.2009, 16:26:18

Luuletko, että kaniturkitkin on tehty yhdestä jättiläispupusta?

Tämä aihe on muuten aika kiihottava!

En luule. Toisekseen, jos on niin en haluaisi tavata sellaista kania lenkkipolun varrella tai syömässä kasvimaani tuotteita pihalla, ilta-aikaan  ;D

En vain ole koskaan nähnyt takan eteen levitettyä turkista, joka olisi tehty useista paloista. Yleensähän ne ovat yhden ison eläimen nahka, esim. karhun, tai jonkin hirvieläimen.
"Being Ignorant is Awesome" -Rr

Repacked race

Quote from: Pliers on 09.10.2009, 10:06:06

Jos pyytää esimerkkejä, täytyy valmistautua siihen, että niitä saa. Mulla ei ole tutkimustuloksia eläinten kärsimyksestä turkistarhoilla, vain oma empiriani. Kokemus oli kuitenkin sen verran häiritsevä, etten oikein voi suhtautua turkistarhaukseen myönteisesti.

Itse olen myös tarhalla käynyt ja en juurikaan pitänyt näkemästäni.

Lisäksi tunnen hyvin tarhoilla työskennelleitä henkilöitä ja heidän kertomuksensa vahvistavat riittävästi omaa ajattelumaailmaani tarhausta koskien.
Mm. se kuulemani seikka, että ei ole mitenkään harvinaista, että eläin on edelleen hengissä nylkemisprosessin aikana, ei ilahduta minua mitenkään. useilla tarhoilla nylkemistä tehneen henkilön mukaan eläimet pitivät kohtuu hassua ääntä, kun niitä nylki elävänä tai puolitainnoksissa.
Suomessa sentään pääosin pyritään tappamaan eläin ensin sähköllä (sen aina täysin onnistumatta), kun taas esim. kiinassa täysin elävältä nylkeminen on hyvin yleistä.

Sinänsä mielestäni on huvittavaa, että joku edes yrittää viitsiä keksiä joitain seikkoja tarhauksen puolustamiseksi. Kaikella järjellä ajateltuna niitä ei ole olemassa. Tarvetta turkeille ei oikeasti ole ja töitäkin saa muualta. Aika avuton ihminen täytyy olla, jos ei osaa mitään muuta työtä oppia tai tehdä, kuin tarhata.
"Being Ignorant is Awesome" -Rr

Tanaquil

Kyllä. Eläinrääkkäys.

Lue esimerkiksi EU-komission v. 2001 julkaisema tieteellinen raportti turkiseläinten hyvinvoinnista - tai paremminkin pahoinvoinnista:
http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/international/out67_en.pdf

Raportti kertoo tarhauksen aiheuttavan eläimille lukuisia hyvinvoinnin ongelmia ja suosittelee erityisesti supikoiratarhauksen lakkauttamista lajin erityisominaisuuksien ja niistä kertovan tiedon puutteen vuoksi.

Mm. raportin yhteenvedosta, boldaukset allekirjoittaneen:

QuoteWith respect to the welfare of mink, the report concludes that there is an average kit mortality of about 20%, and a yearly adult mortality of 2-5%. - - Stereotypies, largely locomotor in nature, are widespread on mink farms. In the largest study conducted, the number of affected animals varied between 31 and 85% of the females on different farms. Stereotypies have a complex causation, where one important aspect is the housing environment. Furthermore, mink in farm cages may show sucking or biting of their tail fur, and biting
of other parts of their pelt. Self mutilation of tail or limb tissue occurs
, but its prevalence is unknown. The report concludes that the typical mink cage impairs mink welfare because it does not provide for important needs.

With respect to the welfare of foxes, the report concludes that there is an annual mortality rate for juvenile and adult foxes on fox farms of about 5%. Failure to produce and rear litters of cubs has been reported to occur in 18-45 % of farmed foxes. - - Abnormal behaviours such as exaggerated fear responses, infanticide, stereotypies and pelt-biting are described in farmed foxes but not well quantified. The report concludes that the typical fox cage does not provide for important needs of foxes.

En kyllä keksi mitään muuta termiä kuvaamaan eläinten oloja turkistarhoilla kuin eläinrääkkäys.
Ylösnousun päivänä elukoiden
turkkisi sinut murhaa ilakoiden
häkeistä kuuluu pienten kuoro:
"eikö jo oisi ihmisen vuoro
voida pahoin vuoksi mascaroiden?"

Organ - Kani kertoo http://www.youtube.com/watch?v=VYw82iexoLs

Veli Karimies

Quote from: Hauki on 09.10.2009, 01:31:29
Kiva kun teitittelet. Työllistäminen ei siis tarkoitakkaan työn antamista siten, että siitä saa elannon, vaan "työllistämistä" tyyliin Lipposen hallituksen pätkätyöt, joilla siivottiin tilastoja. Huomasin "välillisen", mutta kuten hyvin ymmärrät, se ei ole missään suhteessa suoriin työpaikkoihin. Tuon 200 000 euron (joka on liioiteltu, tänä vuonna jää heidän oman ilmoituksensa mukaan 160 miljoonaan) perusteella pätee se fakta, että yksi turkistarhauksesta elantonsa saava "työllistetty" saisi luokkaa 400 euroa palkkaa kuukaudessa, jos omistajille jää vielä voittoa.

Mistähän sinä taas tuon uuden määritelmän työllistämiselle olet repinyt, kun minä puhun käsitteestä välillisesti. Kerro toki mistä.

Välillinen työllistäminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä oheistoimintaa jonka turkistarhaus tarvitsee, esimerkiksi vaikka turkisten rahtaus. Turkistarhauksen lopettaminen tarkottaisi vähemmän työtä ja vähemmän tuloja kaikille näille sen välillisesti työllistävän vaikutuksen alaisille työpaikoille. 400 euroa on aika merkittävä osa normaali ja pienituloisen ihmisen palkasta, joten jossain tilanteissa aivan varmasti menisi alta myös välillisesti työllistyvän työ, koska siitä tulee kanattamatonta. Ymmärtääkö?

Vaikuttaa vahvasti siltä, että kannatat turkistarhausta vain sen takia, että vastustamasi "viherpiipertäjäkettutytöt" vastustavat sitä. Koska sinun pitää olla tuota mieltä, jottet olisi pössyttelevä ituhippi.

Huh huh.. tämähän on täysin sama logiikka millä ymmärtäjät ymmärtävät mamujen rikoksia ja uskovat sinisilmäisesti joka sadun ja tarinan, koska heidän nyt vain pitää olla sitä mieltä, etteivät he olisi kauheita natseja.

Havaintosi on väärä, ja saakin minut epäilemään muutkin havaintosi ja epäilyn todistaakin alle laittamasi väännetty analogi minun tekstistäni. Jos luet tämän koko tekstin, selviää sinulle hyvin pian, että ainut tähän mennessä kantaa ottava teksti on ollut "jos kansa niin haluaa". Sen sijaan olenkin hyökännyt teidän hyvin tunnepitoisiin argumentteihini jossa ei ole sijaa millekään muulle ja joka siksi muistuttaakin hyvin paljon kukkahattutätien käyttäytymismallia, hylätään järki ja uskotaan tunteeseen.

Veli Karimies

Quote from: Pliers on 09.10.2009, 10:06:06

Sain yhden tunnepohjaiseen reaktioon perustuvan palautteen, eli sellaisen kettutytön päiväunen jolla ei ole mitään painoarvoa. Sinun esimerkkisi turkistarhauksen eläinrääkkäyksestä on yhtä pätevä, kuin tuo HS:n mielipidekirjoitus "Muslimimies päihittää suomalaisen miehen mennen tullen" todisteena suomalaisen miehen huonoudesta.

Veli Karimies

Quote from: Repacked race on 09.10.2009, 11:14:00
Mm. se kuulemani seikka, että ei ole mitenkään harvinaista, että eläin on edelleen hengissä nylkemisprosessin aikana, ei ilahduta minua mitenkään. useilla tarhoilla nylkemistä tehneen henkilön mukaan eläimet pitivät kohtuu hassua ääntä, kun niitä nylki elävänä tai puolitainnoksissa.
Suomessa sentään pääosin pyritään tappamaan eläin ensin sähköllä (sen aina täysin onnistumatta), kun taas esim. kiinassa täysin elävältä nylkeminen on hyvin yleistä.

Kukaan ei varmaan väitä vastaan, etteikö eläimen elävältä nylkeminen olisi eläinrääkkäystä ja kidutusta? Mutta nyt takaisin tänne suomalaisen turkistarhauksen pariin, siitähän me keskusteltiin eikö?

Veli Karimies

Quote from: Tanaquil on 09.10.2009, 11:28:01
Lue esimerkiksi EU-komission v. 2001 julkaisema tieteellinen raportti turkiseläinten hyvinvoinnista - tai paremminkin pahoinvoinnista:
http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/international/out67_en.pdf

Okei luen tämän.

sydäri

Quote from: Repacked race on 09.10.2009, 11:14:00
Lisäksi tunnen hyvin tarhoilla työskennelleitä henkilöitä ja heidän kertomuksensa vahvistavat riittävästi omaa ajattelumaailmaani tarhausta koskien.
Välistä ollaan kiinassa välistä suomessa  ???

Sinänsä mielestäni on huvittavaa, että joku edes yrittää viitsiä keksiä joitain seikkoja tarhauksen puolustamiseksi.
Kun nyt ollaan näin syvällisellä tasolla. Perustele näkemys että ihmisen (joka elin aikana tappaa miljoonia eläimiä tietämättään/tiedostetusti) täytyy saada saada elää.
"Vi gillar olika" Elin Krantz

sydäri

Sattuipa olemaan hauskoissa kuvissa edelliseen viestiin hyvin sopiva kuvasarja.
http://hommaforum.org/index.php/topic,3.msg220072.html#msg220072
"Vi gillar olika" Elin Krantz