News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Onko Virossa vihaa Suomea/suomalaisia kohtaan? Jos on, miksi?

Started by Lalli IsoTalo, 22.04.2019, 11:41:54

Previous topic - Next topic

Onko Virossa vihaa Suomea/suomalaisia kohtaan?

Kyllä, olen kokenut sitä itse.
14 (9.5%)
Kyllä, olen kuullut puhuttavan siitä.
36 (24.5%)
En ole kuullut puhuttavan, tämä 1. kerta kun kuulen asiasta.
97 (66%)

Total Members Voted: 147

internetsi

Kielen osaamisesta olet oikeassa, maaseudun asioista vähemmän oikeassa. Pitää paikkaansa, että Suomen televisio oli se mitä kannatti katsoa, jos halusi pysyä kärryillä. Ja siitä periytyvä kielitaito. Välissä oli yksi sukupolvi, joka ei osaa suomea, mutta jotka ovat käyneet koulunsa ennen kuin englannin opetus saavutti kunnollisen tasonsa. Mutta eihän tämä nyt ole mitään suomalaisvihaa, pelkästään ajat muuttuu. Ei se ole suomalaisten vainoamista, jos nykyisin ei enää kakkos (tai kolmos)kielenä puhuta suomea, vaan englantia.

Mitä tulee katkeruuteen ja kateuteen, niin se on jo taakse jäänyttä elämää. Porottelua ei ole kuulunut enää kymmeneen vuoteen. Tässä suhteessa se suhtautuminenkin on muuttunut positiivisemmaksi.

Joten tässä "kohussa" ei ole mitään perää. EKRE ei ole edes sanonut suomalaisista yhtään mitään. Muutenkin koko "kohu" on naurettava, koska se kytketään vaaleihin ja vaalitulokseen. Ensin ei ole mitään ongelmaa suhtautumisessa suomalaisiin, sitten seuraavana päivänä pidetään vaalit jossa EKRE saa voiton, niin sen jälkeen ykskaks yhtäkkiä alkaisi suomalaisten vainoaminen kuin sormia napsauttamalla. Ei tuossa ole mitään järkeä.
Lohjan persut

Arvoton

Kehtaan sanoa, että Tallinnan keskustassa ja kauppakeskuksissa eri paikkoihin näyttää hyvin pitkälle palkatun suomea osaavia ihmisiä. Jossain apteekissa tai R:llä voi törmätä lähes puhtaaseen suomeen. Autokorjaamotkin mainostavat "puhumme suomea", vaikkakaan itse en ole niiden palveluita käyttänyt. Kaveri käytti autoaan rempassa jossain sivummalla pikkufirmassa, jossa puhuttiin suomea myös.

Oletan, että noi nuorehkot ihmiset t. varhaiskeski-ikäiset ovat olleet Suomessa duunissa.

Heh, Lasnamãessä ja vastaavissa Sikupilleissä mun auttava venäjä auttaa sit kyl myös, kun käyn kaupassa, tms.

E: i, kaan

Lemmy

Mun kokemukset on tuolta vuosituhannen vaihteesta. Tallinnassa en niinkään käynyt, mutta "Syvässä etelässä" Viljandi -Abja -Valga akselilla. Tuli opittua puhumaan paikallista murretta (jolla ei Tallinnassa aina pärjännyt). Ihan kuin olisi välillä aikakoneella mennyt 50-luvulle tavoissa ja kohteliaisuudessa, ovella oli luuta näyttämässä ettei ollut kotona. Olihan siellä kovat erot oliko rahaa vai ei. Mutta ei minua minään porona pidetty. Saunaankin heti kutsuttiin, vaikka noilla on ne kummat orret eikä kunnon lauteita. Yhdessä kylässä kesällä tuli joku etnografi kuvaamaan kyläpuoti/baareja, ja munkin kuva on "kylänmiehenä" jossain näyttelyssä. Venäjää olisi nuorempana pitänyt opetella enemmän, siellä on aina välillä ihan ummikkoja.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Totuus EPT

QuotePunikkiwikipedia: Virossa Lotila on herättänyt paljon huomiota erityisesti Õhtulehden kolumnistina. Kolumneissaan hän on arvostellut muun muassa virolaisia miehiä.
Muutaman kerran herran kolumneja lukeneena totean tyypin suorastaan kerjäävän turpaan. Sekopäistä höpötystä kolumneissa.
Missä ******i siellä ongelma.

ikki

Quote from: Chiaroscuro on 22.04.2019, 12:21:34
Quote from: Emo on 22.04.2019, 12:03:44
Voihan olla että eestiläiset vihaavat meitä jossain määrin koska me olemme tälläisiä ylimielisiä pullaperseapinoita, mutta enemmän ählämit ja neekerit meitä vihaavat.

Ja voihan se olla niinkin, että kun Virossa ei ole ählämeitä ja neekereitä, pitää paremman puutteessa mätkiä suomalaisia.

Kolmasosa maasta venäläisiä ja hieman yli puolet tallinnassa venäläisiä. Ja koska tallinna on muuta maata vauraampi johtanee että venäläiset ovat hieman virolaisia parempia ja vauraampia?? Ja sama vanha herrakatkeruus on pinnalla. Suomalaiset vielä vauraampia jotka taas jäävät suomenruotsalisten varjoon.
Ehkä vaa teeskentelemään olevansa rannarootslaane joka ei osaa kuin ruotsia ja enkkua.

Shemeikka

Kaipa Virossa voi olla samanlaista vihaa suomalaisia kohtaan, kuin Suomessa ruotsalaisia kohtaan. Suomalaisilla on paha tapa suhtautua Viroon samoin kuin ruotsalaisilla Suomeen.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Jaska Pankkaaja

Toteaisin tähän vain että olen vieraillut puolivuosisataa kestäneen elämäni aikana eri vuosikymmeninä erittäin monta kertaa Virossa ja vielä useammin Venäjällä, ja useinkin on näillä reissuilla myös alkoa otettu. Hiukan on välillä siis törppöiltykin, juteltu joskus myös hiukan sensitiivisistä asioista niin ettei oikein kenelläkään ollut kivaa(puhetta), vikitelty innokkaasti paikallisia harakoita ja vieläpä varsin hyvällä menestyksellä (Putler ja Trumppi ovat kyllä huomattavasti vanhentaneet ja paksuperseistäneet niitä kiinnostuneita :( ) mutta en ole kertaakaan saanut siellä turpaani. Muutaman kerran ilmapiiri on tosin vaikuttanut sen verran huonolta että olen päättänyt poistua paikalta..  :D

Ei Ryssissäkään mitään vihaa ole suomalaisia kohtaa ja Virossa vielä vähemmän.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

AngleHedd

^^^Tämä on hyvin sanottu. Tunnen töiden kautta hyvin suuren joukon hyvin toimeentulevia virolaisia.
Kyseessä on uskoakseni "pikkuvelisyndrooma" joka meillä härmäläisillä on ollut Ruotsin suuntaan jo hyvän aikaa.
Viron venäläisillä vaikuttaa olevan hyvin neutraali suhtautuminen meikäläisiin. Eivät varsinaisesti arvosta vironvirolaisia... ;D
Elävät itseasiassa hyvinkin pitkälle omissa kuplissaan.
Bastion Europa

orientexpressen

Quote from: ikki on 22.04.2019, 19:58:52
Kolmasosa maasta venäläisiä ja hieman yli puolet tallinnassa venäläisiä. Ja koska tallinna on muuta maata vauraampi johtanee että venäläiset ovat hieman virolaisia parempia ja vauraampia?? Ja sama vanha herrakatkeruus on pinnalla. Suomalaiset vielä vauraampia jotka taas jäävät suomenruotsalisten varjoon.
Ehkä vaa teeskentelemään olevansa rannarootslaane joka ei osaa kuin ruotsia ja enkkua.

Vironvenäläiset ovat aika pitkälle keskittyneet niille köyhimmille alueille. Rutiköyhä Itä-Virumaan maakunta Narvan kaupunki etunenässä on melkein kokonaan venäjänkielistä seutua. Tallinnassakin venäläisiä asuu suhteessa eniten Lasnamäen ja Koplin tyyppisissä paikoissa jotka ovat kaupunginosien joukossa köyhimmästä päästä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Perttu Ahonen

Virossa on aika vahva äijäkulttuuri ja kun katsoo tuota Lotilan taustaa, niin herää kysymys Lotilan motiiveista ja siitä, että tuliko kuokkaan yllättäen ja pyytämättä?

Mr Mocambo

No ainakin takavuosina suomalaiset, rahojaan levittelevät imurikauppiaat ym "firmojen sedät" Tallinnassa herättivät niin pahaa myötähäpeää ja inhoa, etten ihmettelisi jos paikalliset meitä jollain tasolla heittaavat. En itse ole hetkeen Eestissä käynyt, mutta henk.kohtaisesti olen aina saanut tuntea olevani tervetullut. Toki Viron rybyväestö edelleen erottuu tympeine neukkuilmeineen originaaleista, mutta kukapa niistä välittää.

Totuus EPT

Quote from: Shemeikka on 22.04.2019, 20:04:06
Kaipa Virossa voi olla samanlaista vihaa suomalaisia kohtaan, kuin Suomessa ruotsalaisia kohtaan. Suomalaisilla on paha tapa suhtautua Viroon samoin kuin ruotsalaisilla Suomeen.
Suomalaiset matkii Ruotsalaisia suhteessa Viroon. Ja Ruotsalaiset suhtautuu Suomalaisiin kuin Suomalaiset Virolaisiin. Tämä tilanne on tosin muuttunut elintason Virossa nousseen, ja moni Suomalainen käytöksellään ei vielä tiedä tulleessan Viroon olevansa ulkomailla.

Ja asiasta toiseen.
Monikaan ei tiedä että Virossa rikollisuus indeksi on 20,83 (2018) toiseksi vähiten ja Ruotsissa 49,39 toiseksi eniten.
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp?title=2018&region=150

Niin ne ajat muuttuu...
Missä ******i siellä ongelma.

Arvoton

Quote from: Perttu Ahonen on 22.04.2019, 20:52:05
Virossa on aika vahva äijäkulttuuri ja kun katsoo tuota Lotilan taustaa, niin herää kysymys Lotilan motiiveista ja siitä, että tuliko kuokkaan yllättäen ja pyytämättä?

Jo eilen teki mieleni johonkin väliin pistää, että mahtoiko toimittajasuuruus itse olla se, joka sai osumaa alakylkeensä.

Oon ihmetellyt kyl sitä, että noin alas on hyppypotku tarvittu.

internetsi

Quote from: Shemeikka on 22.04.2019, 20:04:06Kaipa Virossa voi olla samanlaista vihaa suomalaisia kohtaan, kuin Suomessa ruotsalaisia kohtaan. Suomalaisilla on paha tapa suhtautua Viroon samoin kuin ruotsalaisilla Suomeen.
Ottakaa nyt järki käteen. Ei meidän välillä ole mitään vihaa. Vihaksi ei lasketa jo kuihtuneita homovitsejä eikä huutelua lätkän MM-kisojen katsomossa. Isoveli-pikkuveli-kinastelu ei ole mitään vihaa.

Uutisessa, siis vasemmistoliittolaisen Lotilan jutussa kerrotaan kun potkun kohteena ollut filmimies sanoo kärjistäen kuinka Virossa on sama tilanne kuin 80-luvulla Serbiassa. Tästä voitte itse päätellä paljon. Samaa retoriikkaa, kuin muissakin kommunistien harhoissa.

Jutussa maalataan kuvaa, kuinka kaikkiin ulkomaalaisiin on kiristynyt huomattavasti, koska EKRE. Jos Virossa alkaa etniset rettelöt, niin siinä ei ole ensimmäisenä tulilinjalla suomalainen turisti, brittiläinen pankkiiri eikä latvialainen muurari. Ensimmäisenä alkaisi kärhämät tiblojen eli miehittäjän jälkeläisten kanssa. Nähtäisiin monia Pronssiraiskaajapatsasmellakoita, kun virolaiset härnäisivät putleristeja. Jos tuollaisia olisi, niin ehkä neukkumielinen vasemmistoliittolainen toimittaja Lotila olisi niistä meille kertonut.
Lohjan persut

Arvoton

Hytkyn tässä kirjoituspöydän ääressä ja totean mielessäni, että "se Lotila tykittää jälleen".  :D ;D

UutisetUlkomaan uutiset
"Nyt tuli hätä pöksyyn" - suomalaiset hylkäsivät Tallinnan ja näistä syistä se johtuu
Tänään klo 8:08
Suomalaisten matkailu Viroon ottaa nyt nopeasti takapakkia.

Tämän vuoden tammikuussa suomalaisten yöpymiset Viron hotelleissa notkahtivat 19 prosenttia vuoden takaisesta.
    Viime kesän risteilyissä pudotusta oli kymmeniä prosentteja.
    Viron matkailunedistämiskeskuksen johtajan mukaan valopilkkujakin on.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f6f5c2c3-74b7-4f0f-b7c4-2aec3efcdbc5

E: Otsikko ja tuo alku antoi olettaa tekstistä rankempaa tykitystä. Olikin suurin piirtein sellaista, josta olin jo hajulla. TBG:ssa kirjoitettiin, että Hgin matkailumessuilla oli paljon eestiläisiä näytteilleasettajia, mutta Eestin valtionhallinnossa ei ole juurikaan matkailunedistämishenkilöstöä. Johonkin näpertelyyn kyllä on, mutten nyt muista, mihin.

törö

Quote from: Totuus EPT on 22.04.2019, 21:03:38
Quote from: Shemeikka on 22.04.2019, 20:04:06
Suomalaiset matkii Ruotsalaisia suhteessa Viroon. Ja Ruotsalaiset suhtautuu Suomalaisiin kuin Suomalaiset Virolaisiin. Tämä tilanne on tosin muuttunut elintason Virossa nousseen, ja moni Suomalainen käytöksellään ei vielä tiedä tulleessan Viroon olevansa ulkomailla.

Ruotsalaisien asema on Eestissä ihan historiallisista syistä huonompi kuin ne haluavat ymmärtää, koska ne ovat vanha vihollinen. Ruotsista on tullut sinne pyytämättä kaikennäköistä viikinkiä ja suurvaltaöyhöttäjää sotimaan, ja mitä enemmän ruotsalaiset elvistelevät näillä saavutuksella, sitä varmiemmin ne eivät ole ystäväkansa. Niiltä voi kyniä rahat pois, mutta ei niistä ystäväkansaa tule.

tahmasyli

Quote from: törö on 23.04.2019, 00:54:18
Ruotsalaisien asema on Eestissä ihan historiallisista syistä huonompi kuin ne haluavat ymmärtää, koska ne ovat vanha vihollinen. Ruotsista on tullut sinne pyytämättä kaikennäköistä viikinkiä ja suurvaltaöyhöttäjää sotimaan, ja mitä enemmän ruotsalaiset elvistelevät näillä saavutuksella, sitä varmiemmin ne eivät ole ystäväkansa. Niiltä voi kyniä rahat pois, mutta ei niistä ystäväkansaa tule.
Minusta Virossa ruotsalaisiin suhtaututaan jopa paremmin kuin Suomessa. Historiallisena syynä ehkä se että Ruotsin miehitys Virossa jäi 1600-luvuille ja se oli aikoinaan huomattavasti liberaalimpi kuin niiten oikeiten tuonnaisten suurvihollisten ja sortajien eli saksalaisten valta. Ruotsin vallan toimeesta perustettin Tarton yliopisto, ensimmäisiä vironkielisiä kouluja yms.

Arvoton

Quote from: törö on 23.04.2019, 00:54:18

Mulle isompi juttu kuin svedut Eestissä on saksalaiset siellä. Saksalaiset herrat (aateliset) omistivat Eestin enemmän tai vähemmän vuosisatoja, vaikka vallassa ollut valtio ajoittain vaihtui ja he olivat yläluokkaa itsenäistymiseen asti. Ja eikö useimmat suurkapitalistit tasavallan alkuaikoina olleet myös lähinnä saksalaisia?

Olen pyöritellyt mielessäni, että ikään kuin nykyeestiläiset eivät ainakaan joka käänteessä vierastaisi saksalaisia, mutta toisaalta tiedän kansan ja/tai valtion inhon heitä kohtaan olleen selkeää 100 v sitten. Eestiläiset halusivat määrätä itse itseään. Luulen tämän vaikuttavan myös nykyaikaan. Olisiko viha-rakkaus-suhde?

Minun tiedoillani taas venäläistä herrasväkeä tuli Eestiin suht' vähän sinä aikana, minkä Eesti kuului Tsaarille. Kylpylälaitos kylläkin puhkesi kukkaan Eestissä 1800-luvulla Pietarin ansiosta (luin Sarasmoa Baltic Guidesta).

Janix

Vastasin "Kyllä, olen kuullut puhuttavan siitä".

Pidän sitä jonkinlaisena traumana, että virolaiset eivät saa nettiin suomeksi museoidensa esittelyä.
Esimerkiksi Viron historiallisen museon esittely on viroksi, englanniksi ja venäjäksi. Kävijöistä taitaa olla suomenkielisiä hyvin suuri osa.

Virolaiset eivät vihaa suomalaisia, mutta heillä on kummallinen alemmuuskompleksi. Vai liekö ylemmyyskompleksi, kun heillä on eurooppalainen kulttuurimaa.

Onneksi sentään viinakaupassa palvelu pelaa myös suomeksi.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

kelloseppä

Quote from: tahmasyli on 23.04.2019, 01:18:02
...
Historiallisena syynä ehkä se että Ruotsin miehitys Virossa jäi 1600-luvuille ja se oli aikoinaan huomattavasti liberaalimpi kuin niiten oikeiten tuonnaisten suurvihollisten ja sortajien eli saksalaisten valta. Ruotsin vallan toimeesta perustettin Tarton yliopisto, ensimmäisiä vironkielisiä kouluja yms.

Ruotsi säilytti lähes poikkeksetta paikalliset privilegiot ja lainsäädännön voimassa ns. Virossa, jolloin saksaa puhuvan aateliston ja kaupunkien suurporvariston asema suhteessa viroa puhuviin säilyi kutakuinkin entisellään. Täten  "suurviholliset jatkoivat" lähinnä vironkielisen talonpoikaiston "sortoa" lähes entiseen malliin. Venäjä jatkoi tätä politiikkaa jopa Ruotsia tiukemmin käytännössä jäädyttäen ruotsalaisen 1600-luvun lopun tilanteen ns. Virossa, mutta Ruotsista selvästi poiketen Venäjä onnistui integroimaan omaan keskushallintoonsa Baltian saksalaisen aatelin käytännössä täydellisesti, kun Ruotsi onnistui siinä vain osittain.

Tarton yliopiston perustaminen Venäjän vastaiselle "rajamaalle" Pihkovan vieraan tuo mieleen samantyyppisen vastakkainasettelun Vilnan jesuiittakollegieon ja Königsbergin yliopiston välillä. Tarton yliopistolla Ruotsi halusi todennäköisesti myös "kaapata" Tarttoon Baltian protestanttisen papiston koulutuksen, joka oli aiemmin keskittynyt Königsbergin yliopistoon. Miksi yliopistoa ei perustettu esim. Pärnuun, jonka porvariston asema ei kohonnut valtakunnan tason toimijaksi kuten Tallinnassa ja etenkin Riiassa, Ruotsin selvästi toiseksi suurimpaan, mutta valtavat tullitulot tuottavaan kaupunkiin?

Liivinmaanmaan kuvernöörin Skytten kymnaasihanke Tarttoon oli varsin mielenkiintoinen operaatio, jonka tarkoitusperiä en oikein tunne. Epäilen kuitenkin sillä olleen Skytelle vironkielen edistämisen sijaan huomattavasti henkilökohtaisempia motioveja; sama tyyppi puuhasi alkemiaan keskittynyt suljettua yhteisöä Liivinmaalle. On myös huomattava, että Ruotsin vallan aikana viroksi käännetty Raamattu (vanha testamantti 1715) toimi enemmän yhtenäisen ruotsalaisen puhdasoppisen luterilaisen valtion rakennushankkeena kuin viron kielen suosimisena.

Ruotsin aatelisto käytti vielä 1600/1700-luvun vaihteessa keskenään yllättävän paljon saksaa Ruotsinkin maaperällä ja Suuressa Pohjan sodassa Ruotsin lipun alla taistellut ylin upseeristo käytti saksaa lähes yhtä usein kuin ruotsia. Tästäkin syystä ajatus siitä, että Ruotsi halusi suosia Baltiassa viron kieltä saksan sijaan on mielestäni turhan kaukaa haettua ja haettu nimenomaan 1800-luvun loppupuoliskon kansallisromantiikasta.

Ylipäätään Liivinmaan politiikka oli 1500-1800 enemmän kuin monimutkainen vyyhti, eikä itse näe siinä vielä muuta kuin suurvaltojen reaalipolitiikkaa, jossa keppiä käytettiin lähes aina porkkanan sijaan.

BarkAtTheMoon

Olen foorumilla jo aiemmin kommentoidun mukaisesti pyörinyt viimeisen 20v aikana varsin paljon Virossa tosin pääasiassa Saaremaalla mutta myös Pärnun alueella ja Tallinnassa, jonkin verran sitä ennenkin, n.vuodesta 1995, mutta eniten v 1998 lähtien. Lukaisin ketjun pikaisesti läpi ja lukuisia hyviä kommentteja oli.

Ajattelin kirjoittaa oman yleisarvion joka ranskalaisilla viivoilla (koska monikulttuuri :) )  joka seuraava:

-Iltalehden artikkeli on puhdasta paskaa ja myös puhdasta Venäjän propagandaa, halusi Venäjä tätä nyt tai ei, Lotila samaa matskua kuin Bäckman. Hassua mutta Iltalehdestä tätä löytyy useasti useammankin toimittajan voimilla, SUPO huom  ;)

-suomalaisiin suhtaudutaan eri puolella Viroa hieman eri lailla, Tallinnan alue on tylyintä, muu Viro vähän riippuen paikasta ja ajastakin. Keskimäärin mistä tahansa päin Viroa palvelua saa mutta erittäin useasti palvelu on meikäläisittäin tylyhköä kuten näyttäisi olevan kantavirolaisillekin.
On myös totta että joissakin paikoissa jotkut ihmiset suhtautuvat suomalaisiin ylimielisesti ja huonosti, mutta tämä on omin silmin nähtynä varsin harvinaista.
Pääsyy on huonot palkat, hinnat ovat nousseet mutta palkat eivät, ainakaan niin nopeasti, muita syitä voi olla myös suomalaisten huono käyttäytyminen (myös Suomessa eestiläisiä kohtaan jota olen itse myös nähnyt), mutta myös kyseisten eestiläisten oma ylimielinen kusipäisyys, näin olen paikallisilta kuullut ja nähnytkin ja tätä nyt vain jostakin syystä (kateelllisuus?) vaan myös on.

-en ole kertaakaan joutunut virolaisten uhkailemaksi tai edes lähellekkään sellaista, vaikka aina välistä baareissakin tullut pyörittyä jonkin verrankin, viimeeksi kaksi kuukautta sitten, hyvin tulen toimeen tosin asiaa voi auttaa kun osaan kieltä. Paavo Tajukangas kirjoitti tästä muuten varsin samanlaista jos ei ketjussa jo ollut https://pt-media.org/2019/04/21/iltalehti-ekren-myota-virossa-vainotaan-jopa-suomalaisia/

-kerran itse asiassa tänä vuonna rekka ahdisteli n.5-10m päässä takapuskurista Saaremaalla 70km rajoitusalueella 10km matkalla Kuivastusta Kuresaareen, kun ajettiin 80km vauhdilla Suomen kilvillä olevassa autossa, en tiedä oliko merkki mistään mutta perseestä tämmöinen oli ja ensimmäinen kerta

-Tallinasta itään mennessä (lahti joka satamasta näkyy) alkaa Piritan alue ja siitä eteenpäin sitten Viimsin niemi. Siellä on paljon venäläisiä ja mukavan rauhallinen alue lähellä keskustaa. Palvelua ei tahdo saada ja oikeasti outoa aluetta, mutta oma kokemus viime kesältä oli (kun oltiin yötä ko alueella) että suomalaisena oli helppo tarinoida venäläisten kanssa englanniksi, kovin oli eestinkieli heille vaikeaa mutta kun kuulivat että suomalaisia tarinaa riitti ja votkaa tarjottiin...Piritan hiekkarantojen hotellien rantarafloissa myös venäjä jylläsi ja tulevaisuudessa itselle no-go vaikka venäläisvastainen en olekaan, huonoin palvelu Tallinnan alueella ikinä

Nahkakuula

Olin pääsiäisenä jälleen kerran Tallinnassa. Tälläkään kerralla ei ollut ongelmia virolaisten kanssa, vaikka normitapaan seilasin jurrissa suurimman osan ajasta. Eikä muidenkaan. Pari huoraa kävi tarjoilemassa palveluksiaan. En tiedä olivatko virolaisia vai venäläisiä vai mitä olivat. Laivalla piti painia jonkun kanssa, mutta se oli samanlainen suomalainen känniääliö kuin minäkin.

Zakhal

Putinin kätyri mahdollisesti noiden "virolaiset vihaa suomalaisia" artikkeleiden takana. Iltalehti painaa mitä tahansa paskaa katsomatta toimittajan taustoja.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3281ebe0-6be9-4c4c-bab2-01507667a884

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8be4846d-691a-4e98-a24a-f0879e40a6be

Virolaiset ei tykkää suomalaisista kun ne miettii talvirenkaiden ostoa liian pitkään..joku tuntematon saanu selkäänsä baarissa ja huutoja...kaivamalla kaivettu syitä. Lähde itsessään epäluotettava:

"Samoin Lotila on sanonut, että dosentti Johan Bäckmanin tutkimukset on laadukkaita ja suositeltavia.[11] Lisäksi hänen mukaansa totuus Viron kohtalosta vuonna 1940 sijoittuu johonkin neuvostovalloituksen ja "vapaaehtoisen liittymisen" välille.[11]"

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sami_Lotila

"Bäckman on ylistänyt venäläistä Aleksandr Duginianykyvenäläisyyden ja Euraasian imperiumin merkittävimmäksi tulkiksi, ja Suomen Kuvalehti on kutsunut Bäckmania Duginin opetuslapseksi.[17]Duginia on kutsuttu putinismin pääideologiksi"

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Johan_Bäckman

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Zakhal

Tapio Mäkeläinen sanoi:

Julkaistavaksi Iltalehden, Kauppalehden, Postimees-lehden, Eesti Päevalehden, Õhtulehden ja Helsingin Sanomain yleisönosastoille sekä Helsingin Sanomain kulttuuriosastolle.

Emme tunnista Sami Lotilan Viroa omaksi asuinmaaksemme
(kirjoittavat vironsuomalaiset media- ja kulttuurityöntekijät)

Toimittaja Sami Lotila on parjannut Viron valtiota ja virolaista kulttuuria uutisjutuissaan, artikkeleissaan ja blogikirjoituksissaan vuosikymmenten ajan. Hän on kirjoittanut viime vuosina eritoten Iltalehteen ja Kauppalehteen lukuisia tarkoituksenhakuisen negatiivisia artikkeleita Virosta.

Lotilan tekstit ovat täynnä kärjistyksiä, yleistyksiä ja osatotuuksia. Ajoittain on osoitettavissa suoranaisia epätotuuksia. Lotila myös julkaisee haastatteluja henkilöiltä, jotka eivät ole haastattelua myöntäneet. Hänen kirjoitustensa tyylilajia on vaikea määritellä, sillä uutisjutuilta näyttäviin teksteihin yhdistyy kolumnimaisia ja mielipidekirjoitukselle ominaisia elementtejä.

Maanantaina 22.4.2019 hän julkaisi Iltalehdessä tekstin otsikolla "'Nyt tuli hätä pöksyyn' - suomalaiset hylkäsivät Tallinnan ja näistä syistä se johtuu". Se käsittelee suomalaisturismin vähenemistä Tallinnassa. Teksti sisältää useita virheellisiä väittämiä, mutta räikein esimerkki on sen pääväite. Tosiasiassa suomalaisten Tallinnan turismissa ylitettiin helmikuussa 2019 helmikuun 2018 turismimäärä. Lotila myös valitsi vuonna 2018 tallinnanlaivojen remonttikauden nostaakseen vähentyneen turismin valokeilaan. Hän on toistuvasti palannut aiheeseen teksteissään.

Lotila käyttää ilmaisuja kuten "mafiataksit" (vapaa taksikilpailu), "tyly kaupunkikuva" (Tallinnan siluetti) tai hän saattaa kirjoittaa virolaisten miesten hajusta.

Virolaisia hän on loukannut aiemmin paikallisessa Õhtulehdessä muun muassa kirjoittamalla, että "Bulgarian mustalaiset olivat yllättyneitä, että rikkaalla Suomella on likainen takapiha Viro, jossa elämä on vielä kurjempaa kuin heillä." Nykyään Lotila on virolaismediassa persona non grata epäasiallisten kirjoitustensa takia. Tämä ei liene haitallista kolumnistille, mutta uutisartikkeleiden kirjoittajalle se on.

Lotilan teksteissä toistuvia aiheita ovat kallis olut, väärennetyt potenssilääkkeet ja likaiset uimahallit. Ne ovat tarkoituksenmukaista mustamaalausta, jonka motiiveja emme voi kuin arvailla. Lotilan Viro on korruptoitunut rikollinen kehitysmaa, jota me vironsuomalaiset media- ja kulttuurityöntekijät emme tunne omaksemme. Päinvastoin näemme Viron myönteisenä kulttuurina ja yhteiskuntana, jolla on omat heikkoutensa ja vahvuutensa yhtä lailla kuin muillakin yhteiskunnilla. Viron kehitys on ollut erityisen myönteistä ja nopeaa suhteessa mihin tahansa muuhun Neuvostoliiton hajoamisen yhteydessä vapautuneeseen maahan.

Erityisen läpinäkyvä on Lotilan metodi, jolla hän julkaisee ensin astetta asiallisemman tekstin Kauppalehdessä, lainaa omaa tekstiään raflaavasti Iltalehdessä ja julkaisee näennäisen nimettömästi vielä värikkäämmän version blogissaan Todellinen Tallinna. Tekstit ovat usein journalistisesti ala-arvoisia ja ne pyrkivät esittämään Viron aina huonossa valossa. Silmiinpistävää on ollut viime aikoina hänen tarkoituksenmukainen toimintansa Viron matkailun vähentämiseksi.

Olemme huolissamme Kauppalehden ja Iltalehden journalistisesta linjasta suhteessa Viroon sekä Viron ja virolaisten imagosta Suomessa. Yhtä lailla olemme huolissamme siitä, että monen virolaisen silmissä Lotilalle annettu arvostettu julkaisualusta antaa väärän kuvan suomalaisesta yleisestä näkemyksestä.

Ville Hytönen, kirjailija, toimittaja, Tallinna
Anniina Ljokkoi, suomentaja, tietokirjailija, Tallinna
Mika Keränen, kirjailija, Tartto
Mika Vesalahti, taidemaalari, Viljandi

Kivi Larmola, kirjailija, sarjakuvantekijä, Tallinna

Sanna Larmola, valokuvaaja, elokuvantekijä, Tallinna
Maria Susanna, runoilija, Tallinna

Roope Ahola, elokuvantekijä, kuvataiteilija, Tallinna
Heidi Iivari, kääntäjä ja suomen kielen opettaja, Tartto
Tapio Mäkeläinen, tietokirjailija ja kulttuurisihteeri, Talsinki

Aki-Petteri Lehtinen, toimittaja, tutkija, Viljandi

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

foobar

On jotenkin irvokasta että porukka joka tuntuu näkevän oikeudekseen vaatia virolaisilta ikuista kiitollisuudenvelkaa - oleellisesti siis alamaisuutta suhteessa suomalaisiin - ja pysyvästi suomalaisten näkökulmasta puoli-ilmaista hintatasoa kykenee näiden vaateiden perusteella syyttämään virolaisia ylimielisiksi kun toiveet eivät toteudukaan tai tilanne naapurimaassa ei ole jumittunut suomalaisten eduksi jonnekin ikuiselle 90-luvulle. Niistä ajoista on jo sukupolvi aikaa ja tässä on kyseessä tämän tietyn suomalaisporukan asennevamma, ei mikään virolaisten häpeä.

Kävin muuten viime viikolla pitkästä aikaa Tallinnassa. En havainnut mitään mikä olisi mielestäni ollut ongelma, tai varsinkaan "virolaisten syytä," tai ainakaan kohdistunut jotenkin erikoisesti meikäläiseen suomalaisena. Ja niin, vinkkinä niille jotka valittavat että "Virossa on kallista": ei virolaisilla ole mitään velvoitetta saada teitä tuntemaan itseänne kroisokseksi. Se miten rahanne riittävät on lähinnä teidän, ei muiden huoli, ei edes virolaisten kohdalla.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

-PPT-

Kommarit eivät taida kuitenkaan heittää enää Virossa (muka) syrjitään ryssiä-tarinaa koska nykynarratiivissa Venäjä on fasistivaltio ja sitä kautta ulkovenäläisetkin Putinin pelinappuloita.

Vielä pronssipatsaskiistan aikaan kommarit rääkyivät että Viro syrjii viattomia venäläisiä.

Kari Kinnunen

Quote from: foobar on 26.04.2019, 08:00:38
Ja niin, vinkkinä niille jotka valittavat että "Virossa on kallista": ei virolaisilla ole mitään velvoitetta saada teitä tuntemaan itseänne kroisokseksi. Se miten rahanne riittävät on lähinnä teidän, ei muiden huoli, ei edes virolaisten kohdalla.

Tässä varmaan syynä se kun noihin itäeuroopan kaalimaihin on yleensä matkustettu vain ja koska halpa viina, rööki ja nai.... eikun kultuurihuvit.

Nyt kun hinta alkaa jossain nousta edes lähelle läntisten sivistysmaiden tasoa, niin onhan se kamalaa.

no future

Quote from: Kari Kinnunen on 26.04.2019, 13:59:30
Quote from: foobar on 26.04.2019, 08:00:38
Ja niin, vinkkinä niille jotka valittavat että "Virossa on kallista": ei virolaisilla ole mitään velvoitetta saada teitä tuntemaan itseänne kroisokseksi. Se miten rahanne riittävät on lähinnä teidän, ei muiden huoli, ei edes virolaisten kohdalla.

Tässä varmaan syynä se kun noihin itäeuroopan kaalimaihin on yleensä matkustettu vain ja koska halpa viina, rööki ja nai.... eikun kultuurihuvit.

Nyt kun hinta alkaa jossain nousta edes lähelle läntisten sivistysmaiden tasoa, niin onhan se kamalaa.
Prioriteettinsa kullakin, mutta on aika paljon muitakin syitä matkustaa kuin halvan kaljan rahtaaminen tai huoriin pääseminen.  Niin Viroon kuin muihinkin rautaesiripun takaisiin maihin.

Kari Kinnunen

Quote from: no future on 26.04.2019, 15:23:46
Prioriteettinsa kullakin, mutta on aika paljon muitakin syitä matkustaa kuin halvan kaljan rahtaaminen tai huoriin pääseminen.  Niin Viroon kuin muihinkin rautaesiripun takaisiin maihin.

Itse kun en ole ja töissä jopa kieltäytynyt matkustamasta noihin kakkaslovakioihin, niin kertoisitki mikä se "muu" motiivi voisi olla?

Eino P. Keravalta

Eestiläiset vihaavat suomalaisia täysin samasta syystä kuin suomalaiset vihaavat ruotsalaisia.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.