News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Onko Virossa vihaa Suomea/suomalaisia kohtaan? Jos on, miksi?

Started by Lalli IsoTalo, 22.04.2019, 11:41:54

Previous topic - Next topic

Onko Virossa vihaa Suomea/suomalaisia kohtaan?

Kyllä, olen kokenut sitä itse.
14 (9.5%)
Kyllä, olen kuullut puhuttavan siitä.
36 (24.5%)
En ole kuullut puhuttavan, tämä 1. kerta kun kuulen asiasta.
97 (66%)

Total Members Voted: 147

Lalli IsoTalo

Onko Virossa vihaa Suomea/suomalaisia kohtaan? Jos on, miksi?

Ketju sai alkunsa tästä postauksesta:

Quote from: törö on 21.04.2019, 23:30:51
Mua vähän hymyilytti tää hämmennys siitä, ettei Virossa kasvussa oleva muukalaisvastaisuus kohdistukaan monikulttuurivähemmistöihin, joita siellä ei ole paljon paskan vertaa. Melkein luulisi, että on helppo arvata mitä siellä on tekeillä, mutta intelligentsijan täytyy käydä siellä saamassa pataansa ennen kuin tilanne alkaa hahmottua.

Suomalainen elokuvaohjaaja pahoinpideltiin hyppypotkulla Tallinnassa – hyökkääjä sihisi viroksi: "Saatanan suomalainen"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3281ebe0-6be9-4c4c-bab2-01507667a884

EDIT: Päivityslisäys aloitusviestiin!

Quote from: Kukko on 22.04.2019, 13:14:51
PT-Media, Viroassa asuva Paavo Tajukangas:
QuoteIltalehti roiskaisi eilen illalla eetteriin sellaisen valeuutisen, että ei taas mitään rajaa. Sami Lotilan kirjoittaman artikkelin mukaan EKRE:n nousun myötä ulkomaalaisiin ja suomalaisiin kohdistunut viha on nyt silmiinpistävää Tallinnassa.
...
Näin ollen Iltalehti julkaisi suoraan puhtaan propagandakirjoituksen. EKRE ei millään tavalla vainoa suomalaisia. Päinvastoin EKRE on kutsunut suomalaisa mukaan mm. itsenäisyyspäivän tapahtumiin sekä muihin tapahtumiin, joita Tallinnassa on pidetty.
https://pt-media.org/2019/04/21/iltalehti-ekren-myota-virossa-vainotaan-jopa-suomalaisia/

Junes ja Tiina käsitteli tätä skriimissään ja nauroivat kun Suomen valtamedia on niin hirvittävän huolissaan Venäjän informaatiovaikuttamisesta, mutta sitten kun aivan oikea "Putinin trolli" syöttää mitä paksuinta valetta, ne ei huomaa sitä ollenkaan vaan julkaisevat kaiken kritiikittä.

Tuosta alkaen, debunkkaavat perusteellisesti tuon Iltalehden valeuutisen
https://youtu.be/p8RIPPJvgYw?t=2404
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Chiaroscuro

Kerrankin voi sanoa ihan aiheesta, että yksittäistapaus. Aamuyöllä hieman sivussa keskustasta ja alkoholilla osuutta asiaan - ei tähän mitään Ekreä tarvitse vetää mukaan.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Emo

Voihan olla että eestiläiset vihaavat meitä jossain määrin koska me olemme tälläisiä ylimielisiä pullaperseapinoita, mutta enemmän ählämit ja neekerit meitä vihaavat.

Lemmy

Tjaah. Tässä tapauksessa epäilen, että kirjoittaja on pääsiäisen kunniaksi syöttänyt meille pashaa...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sami_Lotila

Ai niin vastaus; jos on, syy löytyy yltä.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Kari Kinnunen

No virulaisilla on oikeus vihata meitä jos haluavat. Viro ei ole meille alamainen.

En minäkään pidä Virosta, enkä Virolaisista. Eräs maita jossa en ole käynyt ja veikkaanpa, etten tule käymäänkään.

Chiaroscuro

Quote from: Emo on 22.04.2019, 12:03:44
Voihan olla että eestiläiset vihaavat meitä jossain määrin koska me olemme tälläisiä ylimielisiä pullaperseapinoita, mutta enemmän ählämit ja neekerit meitä vihaavat.

Ja voihan se olla niinkin, että kun Virossa ei ole ählämeitä ja neekereitä, pitää paremman puutteessa mätkiä suomalaisia.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

kriittinen_ajattelija

Kyllähän sitä Suomen baareissakin voi saada turpaan 3:lta aamuyöllä ihan kantasuomalaiselta. En vetäisi kovin suuria johtopäätöksiä tapauksesta. Itse olen käynyt Virossa 20x ja en ole koskaan havainnut vihamielisyyttä paikallisilta. Tallinnassa toisaalta puolet on etnisiä venäläisiä, en sitten tiedä olisiko niillä jotain kaunaa suomalaisia kohtaan jos ne on katsonut koko ikänsä venäläisiä tv-kanavia missä Suomi esitetään vihamielisenä maana.

Poliittisesti epäkorrekteja ne tosin on, suomalaisiin verrattuna.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Chiaroscuro

Quote from: Lemmy on 22.04.2019, 12:06:32
Tjaah. Tässä tapauksessa epäilen, että kirjoittaja on pääsiäisen kunniaksi syöttänyt meille pashaa...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sami_Lotila

Ai niin vastaus; jos on, syy löytyy yltä.

Myös titteli "elokuvaohjaaja" herättää epäilyksiä...

ÄmTeeAa

Tilanne näyttää täältä pohjan perukoilta katseltuna vähän huvittavalta. En nimittäin pidä millään tavalla ihmeellisenä, että suomalaiset voisivat ärsyttää virolaisia. Jos paras yhtymäkohta Suomeen on Tallinnassa puolen yön maissa hoipertelevat känniset suomalaiset, niin kyllähän siinä voi tosiaan maailmankuva värittyä. Ja etenkin mikäli täkäläiset sankarit alkavat kännissä aukomaan isoon ääneen päätään suomeksi, että "ekkö sie ny ymmärrä".

Tokihan tässä on sitten se, että virolaiset myös tietävät suomalaisten auttaneen heitä jo NL:n aikaan esimerkiksi uutisoimalla länsimaiden tapahtumista, joista NL:n kansalaiset eivät saaneet kuulla. Samoin yrityksiä on siirtynyt Viroon paljon Suomesta.

Veikkaan että tuo on nykyisellään känniörveltäjien aiheuttamaa, tosin sekin puuha alkaa olemaan vähenemään päin nykysellään.

Vaniljaihminen

Minä kyllä vihaisisin suomalaisia kybällä mikäli olisin virolainen. Paskat euroviisubiisit ja eikä maa hankkiutunut eroon kommareistaan 90-luvulla. Ja kommareihin luen ne vodkaturistit myös.

EDIT - ja ne tuulipuvut.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Java

En ole mitään vihaan vivahtavaakaan huomannut vaikka työn puolesta käyn Virossa pari kertaa kuussa. En kyllä känniörvellä öisin baarialueella, siellä voi saada pataansa ihan kansallisuudesta riippumatta..
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Kukko

QuoteSuomalainen elokuvaohjaaja pahoinpideltiin hyppypotkulla Tallinnassa – hyökkääjä sihisi viroksi: "Saatanan suomalainen"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3281ebe0-6be9-4c4c-bab2-01507667a884

PT-Media, Virossa asuva Paavo Tajukangas:

QuoteIltalehti: EKRE:n myötä Virossa vainotaan jopa suomalaisia

Iltalehti roiskaisi eilen illalla eetteriin sellaisen valeuutisen, että ei taas mitään rajaa. Sami Lotilan kirjoittaman artikkelin mukaan EKRE:n nousun myötä ulkomaalaisiin ja suomalaisiin kohdistunut viha on nyt silmiinpistävää Tallinnassa.

Artikkelissa kerrotaan "suomalaismiehestä", joka oli viettämässä ravintola-iltaa Tallinnan keskustassa pääsiäisyönä. Kun suomalaismies tuli yöllä ulos ravintolasta niin hänen kimppuunsa hyökättiin hyppypotkuin. Tekijä oli sihissyt viroksi "saatanan suomalainen".

Suomalaismies kertoo Iltalehden Lotilalle, että suhtautuminen ulkomaalaisiin, kuten myös suomalaisiin on kiristynyt EKRE-puolueen kannatuksen lisääntymisen myötä. Suomalaismies kertoo, että ilmapiirin kiristyminen näkyy esimerkiksi Tallinnan yöelämässä.

Vai niin.

Iltalehden suomalaismiehen kerrotaan asuneen Tallinnassa kolme vuotta. Itse olen asunut vain 2,5 vuotta. Enkä ikinä ole kokenut yhtään minkäänlaista "ilmapiirin kiristymistä" tai ylipäätään mitään uhkaamista sinä aikana.

Päinvastoin.
......

Sami Lotilan juttu perustuu siis puhtaasti pelkkään EKRE-puolueen mustamaalaukseen. Juttu asettuu oikeaan valoon kun katsoo mitkä ovat Sami Lotilan taustat.

Jo yksin Wikipediassa kerrotaan:

"Sami Lotila on kiistelty hahmo Virossa... Esimerkiksi tuolloinen Viron presidentin neuvonantaja Iivi Anna Masso on pitänyt Lotilaa Kremlin käskyläisenä sekä hänen kirjoituksiensa pyrkivän vahingoittamaan suomalais-virolaisia suhteita... Lotilan mukaan "todellinen Viro on "köyhä, kahtiajakautunut, menneessä elävä ja toisinajattelijoita vainoava", ja ettei se pidä huolta muusta kuin eliitistään... Lisäksi hänen mukaansa totuus Viron kohtalosta vuonna 1940 sijoittuu johonkin neuvostovalloituksen ja "vapaaehtoisen liittymisen" välille."

Näin ollen Iltalehti julkaisi suoraan puhtaan propagandakirjoituksen. EKRE ei millään tavalla vainoa suomalaisia. Päinvastoin EKRE on kutsunut suomalaisa mukaan mm. itsenäisyyspäivän tapahtumiin sekä muihin tapahtumiin, joita Tallinnassa on pidetty. Mainitakseni viime syksyn GCM-vastainen mielenilmaus.
https://pt-media.org/2019/04/21/iltalehti-ekren-myota-virossa-vainotaan-jopa-suomalaisia/

Junes ja Tiina käsitteli tätä skriimissään ja nauroivat kun Suomen valtamedia on niin hirvittävän huolissaan Venäjän informaatiovaikuttamisesta, mutta sitten kun aivan oikea "Putinin trolli" syöttää mitä paksuinta valetta, ne ei huomaa sitä ollenkaan vaan julkaisevat kaiken kritiikittä.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Rosetta

Jaa, en minä vaan ole huomannut, ja olen sentään ystävättäreni kanssa istunut EKRE:n kansaedustajien kanssa pubissa juttelemassa, ja hyvinkin ystävällismielisiä olivat... Toissa tammikuussa sattui tämä baarikohtaaminen, keskustelun aiheet olivat mielenkiintoista, mm. mitä mieltä ovat jos Suomen presidentiksi valitaan homo (kun se oli silloin ajankohtaista). ;) (Ei kuulemma heitä haittaisi.) Tosin hiukan keskustelua haittasi se, että jonkun ajan päästä tämä yksi nuorehko kansanedustaja sammui pöytään.  ;D

Huvittavaa muuten tuo että virolaiset muka vihaisivat Suomea tai suomalaisia juopottelun takia, kun virolaismiehet itse ovat vähintään yhtä kovia juomaan, huomattu myös Suomessa (SATOn vuokraamissa) kotitaloissa joissa asuu paljon virolaisia rakennusmiesporukoita, joilla on ikävänä tapana mm. juopotella ja huudattaa teknoa 24h vrk...

Quote from: Vaniljaihminen on 22.04.2019, 12:47:37
Minä kyllä vihaisisin suomalaisia kybällä mikäli olisin virolainen. Paskat euroviisubiisit ja eikä maa hankkiutunut eroon kommareistaan 90-luvulla. Ja kommareihin luen ne vodkaturistit myös.
;D ;D

(Täältä kun puuttuu tuiki tarpeellinen ROFL-hymiö kokonaan...)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Lalli IsoTalo

PT-Media, Viroassa asuva Paavo Tajukangas:
QuoteIltalehti roiskaisi eilen illalla eetteriin sellaisen valeuutisen, että ei taas mitään rajaa. Sami Lotilan kirjoittaman artikkelin mukaan EKRE:n nousun myötä ulkomaalaisiin ja suomalaisiin kohdistunut viha on nyt silmiinpistävää Tallinnassa.
...
Näin ollen Iltalehti julkaisi suoraan puhtaan propagandakirjoituksen. EKRE ei millään tavalla vainoa suomalaisia. Päinvastoin EKRE on kutsunut suomalaisa mukaan mm. itsenäisyyspäivän tapahtumiin sekä muihin tapahtumiin, joita Tallinnassa on pidetty.

Kiitos! Lisään tämän aloitusviestiin.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Arvoton

Vastasin kyllä, mutta en puhuisi vihasta, vaan suht' yleisestä epäluulosta. Syiden luettelemiseen ja selvittämiseen menisi tunti ja sivullinen Homman tilaa. No, onhan jotkut, todellisuudessa harvat, rehvastelleet siellä ysärinä. Kun vastaavasti siellä sai varoa viime vuosikymmenelle asti taskuvarkaita (yleensä venäläisiä jäbiä).

Viitisen vuotta sitten naispoliisi rupes naljailemaan, että "tuletko heidän maahan asenteella, että säännöt ei koske sua", kun olin Virukeskuksen kulmalla loikkinut yli tien punaisen palaessa.

Mitä tossa olen ollut esim. viina- tai varaosakauppojen miespuolisten, etenkin keski-ikäisten asiakaspalvelijoiden kanssa tai satunnaisesti ihan kadulla tekemisissä, ei heissä koppavuuksia tai ylimielisyyttä vivahda, vaan tulee tunne, että olemme samalla tasolla.

Kandee ottaa huomioon, että eestiläiset ovat keskenäänkin jonkin verran takakireitä. Suomalaisetkin, mutta olemme kait pidättyväisempiä.

Naapurustossa asuu monta eestitärtä neljästä kympistä ylös päin (joillakin perhettä ja äijä), mutta heistä vain yksi asunut jonkun vuoden Tallinnassa, l. ovat lähes kaikki sisämaasta. Heistä henkii jonkinlainen viehättävä maanläheisyys. Eivät erottele, että kuka on juuri eestiläinen tai kuka soomlane mees. Erään eestiläinen mies oli hyvin joviaali tyyppi, mutta erosivat.

Valitan, että meni OT:ksi.

Kukko

Junes ja Tiina käsitteli tätä skriimissään

Tuosta alkaen, debunkkaavat perusteellisesti tuon Iltalehden valeuutisen
https://youtu.be/p8RIPPJvgYw?t=2404
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

newspeak

Tuskin "veljeskansan" kaikki edustajat ovat ilahtuneita suomalaisista vieraistaan. Tuskin missään ulkomaalaisiin suhtaudutaan pelkästään positiivisesti.

l'uomo normale

Lotilan jutun mukaan potkittu elokuvaohjaaja oli tekemässä dokumentti virolaisista mustan magiaa harrastajista. Vähän riippuu mitä kohdalle tulee siitä, millaisissa piireissä itse liikkuu.

Muuten olen saanut olla Tallinnassa rauhassa. Itse diggaan nukkavieruja ja outoa tunnelmaa. Virolaiset ovat suorempia tunteenilmaisuissaan. Vuosikymmenten eristys, ensin kommunismin, sitten köyhyyden myötä jättää jälkensä kansalliseen luonteeseen.

Tänään oli Iltalehdessä juttua miten suomalaisten matkailu Viroon on romahtanut ja kritisoidaan Viron palvelujen hinta-laatusuhdetta. Ei haittaa, juuri nuhjuisesta, vanhanaikaisuutta, karkeatekoisuutta ja räikeitä kontrasteja sieltä menenkin etsimään.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

guest11919

Pidän Virosta kovasti. En ole huomannut mitään ikävää suhtautumista, mutta sellaista voisi kyllä odottaa, jos suomalaiset

-olettavat automaattisesti virolaisten puhuvan suomea
-suomea puhuessaan sinuttelevat tuosta vain

Alaric

Sami Lotilan nimi uutisen alla on sama kuin siinä olisi vaikka Johan Bäckman tai Janus Putkonen ;D Pelkkää virolaisten haukkumista ja ryssämielistä paskaa.

Tässä näytteitä kyseisen pösilön blogista:

https://todellinentallinna.blogspot.com/2019/04/tt-jattireportaasi-virolaiset-suomessa.html (1.4.2019)

QuoteTT-jättireportaasi: Virolaiset Suomessa - Miksi he eivät sopeudu, ja miksi heistä niin moni on pölkkypää ja rasisti?

Virossa vallitsevat viidakon lait, koska Viron eliitti on rakentanut virolaisen yhteiskunnan pienen ja pelokkaan viidakkoheimon periaatteiden mukaisesti. Suomeen siirtyessään virolaiset landepaukut tuovat primitiivisen eloonjäämiskamppailunsa ja sen pelisäännöt mukanaan. Rasistipuolue Ekre kiittää ja kumartaa. Näin kirjoittaa maailman luetuin Tallinna-blogi Todellinen Tallinna©™.

Virolaisten kansallinen identiteetti on kiinnostavalla tavalla hukassa, jos sellaista on koskaan ollutkaan, ja yhtä hukassa on Viroon muuttaneiden suomalaisten identiteetti, jos heillä on sellaista koskaan ollutkaan.

Tämä on mielenkiintoista. Keskitytään tässä tekstissä virolaisiin.

Virolaiset käpertyvät itseensä yhä päättäväisemmin, ja mitä he sieltä löytävät? Suuren kansallisen ellei peräti kansainvälisen menestystarinan vaiko sittenkin joukon yksinkertaisia maamiehiä ja naisia, kyläihmisiä, jotka elävät nyt vähemmän urbaanisti (kaupunkimaisesti) kuin maanmiehensä sata vuotta sitten Tallinnassa tai Narvassa.

TT:n (668-päisessä) toimituksessa vaikuttaa iso määrä etnologeja eli kansatieteilijöitä ja muistammekin vieläkin elävästi yhden ensimmäisistä retkistämme Suomen siirtomaahan nimeltä Viro.

Keskustelimme tuolloin erään tunnetun tallinnalaisen kollegamme, etnologin, kanssa ja hän totesi meille heti kättelyssä näin: "Virolaiset eivät ole mikään kaupunkikansa" eli viroksi "Eestlased pole mingi linnarahvas". Emme hänen sanojensa sisältöä tuolloin vielä täysin ymmärtäneet, mutta se on meille myöhemmin avautunut yhä uudestaan ja uudestaan.

Virolaiset todellakin ovat landepaukkuja, joiden ajatusmaailma, perinteet ja tavat eivät millään meinaa istua tähän päivään, tälle vuosikymmenelle ja tälle vuosisadalle. Emme totea tätä herjaamismielessä vaan faktana. Niin se vain on.

Tätä taustaa vasten virolaiset on erittäin vaikea ellei mahdoton hahmottaa modernin länsimaisen yhteiskunnan monisävyisyyttä ja kerroksellisuutta, jota voisi kuvailla vanhalla & kuluneella sanonnalla "Antaa kaikkien kukkien kukkia". Virossa ei kaikkien kukkien anneta kukkia, ei ole koskaan annettukaan eikä anneta jatkossakaan. Virolaiset eivät ole mitään hortonomeja.

(...)

https://todellinentallinna.blogspot.com/2019/03/tt-analyysi-viron-parlamenttivaaleista.html (5.3.2019)

QuoteTT-analyysi Viron parlamenttivaaleista 2019: Onko Ekren rasistinpaskoissa mitään hyvää? On

Maailman luetuin Tallinna-blogi Todellinen Tallinna™© kertoo kaiken natsintuoksuisesta Ekre-puolueesta, mutta siinä sivussa myös Viron koululaitoksesta.

Luki luki.

Onko Viron v. 2019 parlamenttivaalien voittajaksi julistetussa Viron konservatiivisessa kansanpuolueessa, Ekressä, mitään hyvää?

Onko tässä päälle päin paskakasalta näyttävässä puolueessa pakko olla jotain hyvääkin, sillä keräsihän se sentään vaalien kolmanneksi suurimman ääniläjän eli n. 18 prosenttia kaikista äänistä?

Ekren kohdalla on turha puhua nätisti mistään populismista. Sen kohdalla on turha yrittää olla fiksu ja analysoida sen aikaansaannoksia politiikan termeillä tai sivistyssanoilla. Ekre on ja pysyy paskakikkareena, johon päin itseään vähääkään kunnioittava, evoluutiotasoltaan edes konttaamisvaiheeseen edennyt ihmisyksilö ei edes väännä torttujaan.

Ekre on eliitin projekti, jossa edes jonkinlaisen koulusivistyksen ja älykkyysosamäärän omaava laskelmoiva johtoklikki onnistuu vetoamaan virolaisten siihen kaikkein junttimaisimpaan väestönosaan; hölmöihin, pelokkaisiin, köyhiin ja velkaisiin urpoihin, jotka

A) toivovat saavansa Ekreltä jotain aineellista apua (rahaa, etuisuuksia jne.) ongelmiinsa

ja

B) pääsevät Ekren levittämän rasistisen hysterian siivellä purkamaan katkeruuttaan ja vihaansa helppoja, vaarattomia, kaukana olevia uhreja kohtaan.

Viron ja koko Itä-Euroopan vallitseva ilmiöhän jo kohta 30 vuotta on ollut ihmisten kokema äärimmäinen vääryyden ja voimattomuuden tunne. Ihmisillä täällä Itä-Euroopan ytimessäkin, Virossa, on sellainen tunne, ettei heillä ole otetta omasta elämästään. He eivät itse pääse tekemään päätöksiä omaa elämäänsä koskevissa suurissa kysymyksissä, mikä suurelta osin johtuu tietenkin köyhyydestä – mutta ei vain siitä.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

tahmasyli

Tallinnalaisena en ole havainnut minkäänlaista vihaa eikä välien huonontumista suomalaisia kohtaan.

Muutoksia on ollut ensinnäkin siinä, että Viro, erityisesti Tallinna on nähnyt aika nopeaa taloudellista kasvua ja kansainvälistymistä, joten ulkomaalaiset kuten suomalaiset eivät enää herätä samaa mielenkiintoa tai kunnioitusta kuten aikaisemmin, vain heitä kohdelaan lähinnä kuten paikallisiakin. 25 vuotta aikaisemmin voisi suomalainen tai mikä ikinä ulkomaalainen elää tässä kuin kuningas. Nyt taloudelliset erot on kaventunut.

Toisen tekijä saattaa ehkä olla kielikytkösten vähentyminen. Virolaiset <30-vuottiaat, poislukien ne jotka elää tai työskentelee Suomessa, eivät juuri puhu suomea. Aikoinaan katsottiin paljon Suomen televisota ja luettiin suomalaisia aikakauslehtiä, mutta Internetin ja muun kehityksen myötä kaikki ne mediat nähdään englanninkielisinä. Kielimukavuus suomalaisille saattaa siksi vähentya. Samalla olen havainnut että monet suomalaisturistit yrittää kuitenkin asioida suomeksi eikä puhuu englantia, mikä saattaa ehkä aiheuttaa lievää turhautumaa molemmissa puolissa.

Tulevaisuus

En ole kyllä huomannut vihaa missään muodossa mutta huonoa palvelua ja kalliita hintoja kyllä. Viro on ihan hyvä maa mutta muut maat ovat vain kiinnostavampia kuten puola tai unkari esimerkiksi.

Jorma M.

En tunne Tallinnaa hyvin. Enkä ole huolissani etnisistä virolaisista. Mutta luulisi että virolaisia sen sijaan huolettaa tällainen Sami Lotila. Mielikuvani mukaan kyseinen "toimittaja" on tarmokkaasti jo pitkään yrittänyt mustamaalata Viroa suomalaisille. Tällaisesta luulisi olevan potentiaalista haittaa Virolle jota varmaan oikeasti kiinnostaa suomalaisten matkailut.

"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

skyuu

Pientä hammastenkiristelyä ja nyrkinpuristelua olen huomannut kun se suomalainen käyttäytyy Virossa kuin olisi tullut kylään sen vähän yksinkertaisen ja köyhän sukulaisen luoksi. Ts. käyttäydytään kuin oltaisiin parempia, puhutaan suomea koska voidaan ja nyrpistellään nokkaa kun palvelua ei tule suomeksi. Esimerkkinä toimikoon eräs, oi niin ihana, suomalaisporukka jotka suureen ääneen hoilottelivat Pärnussa kaupassa aika halveksivaan sävyyn elintarvikkeista. "Kato sitten että se on kunnon makkaraa, näistä ei tiedä!", "Mahtaako toi liha olla syötävää?" jne. Niille urpoille ei tullut mieleen että jotkut virolaiset ihan oikeasti osaa suomea ja moinen käytös on aika moukkamaista... häpesin silloin olla suomalainen.

Viro ei ole enään se sama neukkulandia mitä se oli heti itsenäistymisensä jälkeen joten suomalaiset jotka käyttäytyy kuten käyttäytyivät silloin ei varmaan saa mitään kovin hyvää vastaanottoa. Saisivat ko. käytöksellä turpaan kyllä varmaan ihan suomessakin jos samaa linjaa vetaisivät.

Se kyllä pitää sanoa että ilmeisestikin virossa väkivallan käyttö ts. turpiin vetämisen kynnys taitaa olla hieman matalampi kuin suomessa joskaan ei mitenkään suuresti. Mukiloivat toisiaan tosin tiemmä enemmän kuin turisteja.

Niin ja hyppypotku selkään ja "Saatanan suomalainen!" huuto perään for no reason ja vielä tuntemattomaksi tunnistetulta tekijältä haiskahtaa hieman rikkaammalta tarinankerronnalta. Oppia on otettu joo...

Jepulis

En mä usko mihinkään yleiseen suomalaisvihaan, ehkä päinvastoin noin yleensä.

Kerran Virossa marketissa kassajonossa eteen sattui suomalainen votkaturisti. Tämä rähjäsi myyjälle täysin kohtuuttomasti ja syynä oli se, että idiootti krapulainen oli ilmeisesti itse kattonut jonkun vissypullokeissin hinnan väärin ja olis pitäny olla varmaan ainakin 10 senttiä per vissy halvempaa. Se oli todella nolo tilanne, myyjä oli hiljaa, koska ei ymmärtänyt suomeksi rähjäävän laitapuolen turistin puheista ensinnäkään mitään mutta näki että hän oli ressaantunut kun eihän asialle mitään voi tehdä. Se taas suututti rähjäriä ennestäänkin ja hän aloitti saarnaamaan suoraa huutoa siitäkin, miten ei osata edes suomea. Auts.

Kyllä mua silloin hävetti näin kansamme puolesta. Yritin tietenkin itse vastapainoksi käyttäytyä entistäkin sivistyneemmin jos mahdollista. Kohtauksen takia pitenevä virolaisten jono ja koko myymälä kattoi kohtausta tyrmistyneenä.

Kun tämmöisiäkin esimerkkejä kuitenkin on, ei se varmaan ole ihme, jos joku jossain Virossa olisi ärsyyntynyt suomalaisistakin. Mutta oma mielikuva on, että palvelu ei ole mitenkään erityisen huonoa, joskin vaihtelua on ja tosiaan surkeimmat kokemukset on malliesimerkkejä siitä, mitä ei ainakaan asiakkaiden nähden pitäisi tehdä. Yhden kerran eräässä tienvarsiravintolan tapaisessa, jossa paikkaa nähtävästi hoitavalla naisihmisellä oli työläisten kanssa joku hetkellinen ilmiriita kesken varmaan menkkojensa, siinä tuli väkisin olo, että pitää päästä äkkiä alta pois ja lähdettiinkin aika liukkaasti. Metsä silti yleensä vastaa kuin huudetaan ja kun on itse vähän positiivinen, tyypillisesti ihmiset joita kohtaa ovat mukana siinä. Ihan jo niin alkeellinen asia kuin hymy oikeassa paikassa auttaa paljon. Se on toiminut jokseenkin kaikkialla missä olen käynyt.   
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

aive

Käyn Virossa paljon ja en ole itse törmännyt kertaakaan moiseen. Epäystävällisestä ja tylystä palvelusta puhutaan kyllä paljon, mutta palvelukulttuuri elää vielä Neuvostoliitossa ja se on vain neuvostoliittolaista suhtautumista työhön ja asiakkaaseen. Minulle on jäänyt sellainen mielikuva että ihmiset on mukavia ja tulevat usein juttelemaan kun kuulevat että on Suomesta.

Luotsi

Quote from: Jorma M. on 22.04.2019, 15:22:57

En tunne Tallinnaa hyvin. Enkä ole huolissani etnisistä virolaisista. Mutta luulisi että virolaisia sen sijaan huolettaa tällainen Sami Lotila. Mielikuvani mukaan kyseinen "toimittaja" on tarmokkaasti jo pitkään yrittänyt mustamaalata Viroa suomalaisille. Tällaisesta luulisi olevan potentiaalista haittaa Virolle jota varmaan oikeasti kiinnostaa suomalaisten matkailut.

Virolaisilla on nykyään hyvä itsetunto eikä yhdet samilotilat paljon nakkaa. Bullshittiä on aina, mutta ei siihen tarvitse huomiota kiinnittää.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

internetsi

Tunnen aika hyvin naapurimaat, myös Viron ja Tallinnan. Mitään suomalaisvihaa ei ole, eikä sellaisesta ole mitään merkkejä.

Tässä nyt yritetään takoa, koska luullaan, että rauta olisi kuumaa. Ei ole. Harha johtuu siitä, että suomalaisten yöpymiset Virossa ovat laskeneet viisi prosenttia (5%) ja viimevuosina on ollut paljon juttuja alkoholin verotuksesta. Kuitenkin, suomalaisten Viroon jättämä rahamäärä on noussut. Ihmiset alkavat nähdä Viron myös muunlaisena matkailukohteena, kuin Viru Valgen ostopaikkana ja Pärnun kylpylälomana. Perusturismi ei ole katoamassa yhtään minnekään. Lotila vihaa Viroa ja yrittää nyt sitten luoda kuvaa, ettei Viroon ja Tallinnaan kannattaisi mennä.

Mitä tulee EKRE:n myötävaikutuksella lisääntyviin "suomalaisvainoihin", niin täyttä paskaa. Vai uskooko joku, että kyräily kohdistettaisiin suomalaisiin (turisteihin, yrittäjiin, opiskelijoihin ja eläkeläisiin) ensimmäisenä, varsinkaan kun ei ole raportoitu edes venäläisiin kohdistuvista asenteiden muutoksista? Tällainen puhe on samanlaista mustamaalaamisyritystä, kuin meidän persujen jytkyjen 11 ja 15 jälkeen. Silloinkin oli juttuja, kuinka keharit pelkää kuinka vainot iiiiiihan kohta alkaa. Samalla tavalla nyt koitetaan mustamaalata EKRE:ä.

Minun kokemuksen mukaan Virossa suhtautuminen on tällaista: Virolaiset näkevät taksilla satamasta hotelliin ajavan ryyppyporukan sellaisena, että tulevat tänne, vetävät viinaa ja poistuvat, rahat jää Tallinnaan. Tällaisia on ja joku voi joskus kirota näitä, muttei sen enempää. Päiväristelyturisteista ei juuri ole pahaa sanottavaa. Nykyään Viro markkinoi suomalaisille enemmän tapahtumia ja kohteita. On urheilujuttuja, konsertteja ja erilaisia teemamatkoja. Näistäkään ei ole virolaisilla pahaa sanottavaa. Kun taas sitten lähtee pois turistikuplasta, niin virolaiset on tyytyväisiä, kun suomalaisetkin löytää Virosta muutakin kuin Tallinnan Vanhankaupungin, Rimin ja Livikon, joten suhtautuvat myönteisesti.

Koko "kohussa" haisee vahvasti virolaisvastaisuus, kommunismi, mahorkka ja ehkä jopa ₽.
Lohjan persut

törö

Quote from: Rosalia on 22.04.2019, 13:15:59
Jaa, en minä vaan ole huomannut, ja olen sentään ystävättäreni kanssa istunut EKRE:n kansaedustajien kanssa pubissa juttelemassa, ja hyvinkin ystävällismielisiä olivat... Toissa tammikuussa sattui tämä baarikohtaaminen, keskustelun aiheet olivat mielenkiintoista, mm. mitä mieltä ovat jos Suomen presidentiksi valitaan homo (kun se oli silloin ajankohtaista). ;) (Ei kuulemma heitä haittaisi.) Tosin hiukan keskustelua haittasi se, että jonkun ajan päästä tämä yksi nuorehko kansanedustaja sammui pöytään.  ;D

EKRE on valikoitunut eurohörhöjen viholliseksi sen takia, ettei se kuulu niihin, mutta Eestissä on tapahtunut muutakin kuin se, että EKRE lupasi heittää huimat pari sataa turhapaikanhakijaa pihalle jos se pääsee päättämään asioista.

Mamujen suvaitsemisessa Eesti on hyvää keskitasoa Suomen kaverina, mutta mamut ovat jotain muuta, eli suomalaisia, ruotsalaisia, NATO-sotilaita ja tällaisia. Mä löysin tähän hätään vuoden 2017 tilastoja ja siinä vaiheessa Suomessa asenteisiin vaikuttivat jo tsunamin tuomat raiskaajat ja sotarikolliset, mutta silti asenteet olivat Eestissä suunnilleen samanlaiset.

https://news.err.ee/856357/accommodation-discrimination-does-racism-in-tallinn-rental-market-exist

Supernuiva

Virossa 1980-luvulla eläneet osaavat suomea, sillä Suomen televisio oli heidän tapa seurata maailmanmenoa. Kun Viro itsenäistyi, loppui Suomen television seuraaminen.

Tämä on se selittävin tekijä siinä, miksi asiakaspalvelijat eli yleensä nuorehkot henkilöt eivät enää osaa yleisesti suomea.

Monet virolaiset tuntevat myös katkeruutta köyhyydestään. Tallinna on vaurastunut silmissä, mutta Viron maaseutu on valitettavan usein samassa tilassa kuin vuonna 1990, tosin ehkä vieläkin rähjäisempänä.