News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa

Started by Ajattelija2008, 10.03.2019, 13:20:56

Previous topic - Next topic

Ajattelija2008

QuoteBut Geoffrey Thomas, the editor in chief of Airline Ratings, told CNN the Ethiopian Airlines crash on Sunday had "significant differences" to the Lion Air crash last year. On the Lion Air flight, there were "wild fluctuations in air speed and... we continued to get data from the plane all the way down to impact."

Sunday's crash, however, had "no fluctuations and all of the sudden transmission" ceased, he said. "That transmission ceasing indicates catastrophic failure in air."
https://edition-m.cnn.com/2019/03/10/africa/ethiopia-airline-crash-nairobi-intl/index.html

Tämä voi olla terrori-isku. Al Shabaab on aktiivinen Keniassa. Kone oli matkalla Keniaan.

Lentokone on tuliterä 737 MAX, vain 4 kuukautta vanha yksilö. Indonesiassa viime syksynä autopilotti pudotti samanlaisen, koska sensorit olivat rikki ja pilotit eivät osanneet kytkeä autopilottia pois.

Etiopian tapauksessa yhteys vain katkeaa.

Nuivanlinna

QuoteKommentti: Aivan uunituore Boeing 737 MAX putosi jälleen - edellisestä vakavasta turmasta vain kuukausia
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2682db8e-9229-4eaa-915a-718008eeb943
Jo tässä vaiheessa voidaan sanoa, että onnettomuus on hyvin samankaltainen kuin Lion Airille Indonesiassa viime lokakuussa tapahtunut onnettomuus, jossa sai surmansa 189 ihmistä.

Ethiopian Airlinesin maahansyöksystä tiedetään tässä vaiheessa vasta se, että yhteys koneeseen katkesi kuusi minuuttia nousun jälkeen.

Lion Airin tapauksessa kone syöksyi mereen 13 minuuttia noususta.

Konetyyppi on molemmissa tapauksissa tismalleen sama, Boeing 737 MAX 8. Se on ollut lentoyhtiöiden käytössä vasta alle kaksi vuotta. Niitä on Boeingin mukaan toimitettu yhtiöille 350 kappaletta. Tilauksia on yli 5 000.

Lentokoneista tietoja keräävien verkkosivustojen mukaan maahan pudonnut Ethiopianin kone oli tehnyt ensilentonsa vasta viime lokakuun 30. päivänä.

Siis tismalleen päivä sen jälkeen, kun Lion Airin kone oli tuhoutunut. Näin ollen se ehti olla käytössä neljä kuukautta. Lion Airin konetta oli käytetty kolme kuukautta.

Lion Airin tapauksessa tutkinta on vielä kesken, mutta alustavan raportin mukaan koneen automatiikkaan oli tullut vika pian nousun jälkeen, joka johti lopulta siihen, että lentäjät menettivät koneen hallinnan.

Mikäli Ethiopianin koneen putoamisen syy oli jokin muu kuin tahallinen teko, herää vakava kysymys siitä, onko Boeingin uutuudessa kaikki kunnossa.

Olisiko jokin tyyppivika koneessa?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.


Lalli IsoTalo

Kone tippui maahan eikä mereen, joten mustien laatikoiden löytyminen lienee todennäköistä. Mutta se, että transponderi menee pois päältä, voi tarkoittaa, että transponderi räjähti. Eikä pelkästään transponderi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ämpee

Quote from: Nuivanlinna on 10.03.2019, 13:30:01

Olisiko jokin tyyppivika koneessa?

Voi olla ettei Etiopiassa ole pidetty kiirettä korjailla sitä vikaa joka tiputti vastaavan koneen Indonesiassa.
Vuoden kuluttua ehkä tiedämme.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."


Nuivanlinna

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.03.2019, 13:38:51
Heikosti koulutetut keharilentäjät eivät ehkä osaa tehdä mitään, jos automatiikka pettää.

Varmaan parhaat sällit saa noin uuden koneen lennettäväkseen tuolla.

Tämä etiopialainen ainakin osasi hommansa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlinesin_lento_961
https://www.youtube.com/watch?v=SqKdVo_IcGs
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

migri

I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Ajattelija2008

Indonesian turmassa viime syksynä sensorit olivat olleet rikki jo kolmella edellisellä lennolla, mutta Lion Air vain jatkoi lentämistä koneella. Edellisellä lennolla kone meinasi pudota, mutta pilotit kytkivät autopilotin pois ja lensivät manuaalisesti Jakartaan. Tuhoisalla lennolla pilotit eivät osanneet kytkeä autopilottia pois.

Minun on vaikea uskoa, että Ethiopian Airlines olisi tehnyt samaa virhettä.

Kone Addis Abebassa putosi vain 6 - 10 minuuttia lähdön jälkeen. Tekninen vika on hieman todennäköisempi kuin pommi.

Uuno Nuivanen

Quote from: migri on 10.03.2019, 13:48:13
Quote from: Henry69 on 10.03.2019, 13:46:17
Ei jäänyt koneesta paljon jäljelle.

https://cimg9.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/750x511/ethiopian_b38m_et_avj_190310_1_14a0aab2424d300494cd58c168099c7d5a254e0a.jpg
Kuvassa näkyy yksi varas lentoturmantutkija ja taustalla lisää.. tulee varmaan perusteellinen tutkimus.

Eiköhän siellä ole rynnärimiehet pitämässä suurinta osaa 'tutkijoista' loitolla, muuten olisi puolen tunnin päästä vain monttu jäljellä.

ämpee

Valokuvasta päätellen tonttiin on tömähdetty melkoisella vauhdilla.
Eikös Indonesiassa käynyt juuri samoin, paitsi tontti oli merta ??

[Edit] Pommi olisi sirotellut koneen kappaleiksi laajemmalle alueelle.[/Edit]
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."



Veikko

Quote from: ämpee on 10.03.2019, 14:03:48
Valokuvasta päätellen tonttiin on tömähdetty melkoisella vauhdilla.
Eikös Indonesiassa käynyt juuri samoin, paitsi tontti oli merta ??

[Edit] Pommi olisi sirotellut koneen kappaleiksi laajemmalle alueelle.[/Edit]

Totta. Pitäisi vain olla ilmakuva alueesta, mutta törmayskraaterista päätellen kone on tullut alas lujaa ja melkoisen kokonaisena.

Olen melkoisen seikkailunhaluinen*, mutta en menisi ensimmäisenä vaihtoehtona lentämään jonkun Ethiopian Airlinesin -  vaikka yhtiön ylistetäänkin olevan luotettavimpien kehismaalaisten lentoyhtiöiden joukossa - tms. koneella.

* Kiinalaisten lentäjien otteet vanhoilla neuvostoliittolaisilla "Putoilevineilla" - kilinää, kolinaa ja räminää, hurjia heilahteluja ja koukkauksia ja tavaroiden lentelemistä ympäri matkustamoa - antoivat riittävän sopivasti esimakua ilmailun pioneeriajan seikkailunhaluisesta ilmapiiristä.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

ämpee

Jäsen Henryn laittamassa linkissä:
http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0
on lisätietoja jo saatavilla kommenteissa, ja näyttää todella pahasti samalta kuin Indonesian onnettomuus.

Kone oli noussut ensin 8.150 jalkaan, laskeutunut (pudonnut) 7.725 jalkaan, ja juuri ennen katoamistaan tutkasta jälleen noussut 8.600 jalkaan.
Samanlaista sahausta kuin Indonesiassa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Faidros.

Quote from: Nuivanlinna on 10.03.2019, 13:30:01
Olisiko jokin tyyppivika koneessa?
Hyvinkin voi joku terroristityyppi tai muutama olla koneessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ajattelija2008

Quote from: Henry69 on 10.03.2019, 14:10:13
Kyllä se on ainakin laajalle levinnyt kuva. Ethiopian Airlines julkaissut kuvan facebook sivuillaan.

http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0

https://www.facebook.com/EthiopianAirlines.GB/photos/a.1965182780378688/2338588339704795/?type=3&theater

Tuossa Avheraldin jutussa on kummallista, että lentokone nousi vain 9000 jalkaan above Mean Sea Level, vaikka maasto on 8000 jalan korkeudessa. Tuohan olisi vaivaiset 300 metrin korkeudessa maanpinnan yläpuolella. Jos tuo on totta, niin ei tämä pommi ole, vaan ongelma koneen ohjauksessa.

Luin, että Boeing aikoo päivittää MAX 8:n softan, niin että Indonesian tyyppinen sakkauksenesto ei enää toistuisi. Softa ei kuitenkaan ole vielä valmis.

Henry69

"In a press conference the Ethiopian Airlines CEO stated that the pilot of #ET302 reported difficulties with the aircraft to ATC. He was given clearance to return to the airport.

Eli tuskin oli terroristi isku.

Skeptikko

Quote from: ämpee on 10.03.2019, 14:29:27
Kone oli noussut ensin 8.150 jalkaan, laskeutunut (pudonnut) 7.725 jalkaan, ja juuri ennen katoamistaan tutkasta jälleen noussut 8.600 jalkaan.
Samanlaista sahausta kuin Indonesiassa.

Tarkoitat ilmeisesti tätä onnettomuutta jossa lentokoneena: "brand new Boeing 737 MAX 8":

Lion Air Flight 610 - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air_Flight_610

Quote
On 7 November, the NTSC confirmed that there had been problems with Flight 610's angle of attack (AoA) sensors. The aircraft suffered an airspeed indicator problem for its last four flights, including the flight to Denpasar. Thinking that it would fix the problem, the engineers in Bali then replaced one of the aircraft's AoA sensors, but the problem persisted on the penultimate flight, from Denpasar to Jakarta. Just minutes after takeoff, the aircraft abruptly dived. The crew of that flight, however, had managed to control the aircraft and decided to fly at a lower than normal altitude. They then managed to land the aircraft safely and recorded a twenty-degree difference between the readings of the left AoA sensor and the right sensor.[124] NTSC chief Soerjanto Tjahjono told the press that future reporting or actions, enacted to prevent similar problems on similar aircraft, would be decided by Boeing and US aviation authorities.[125]

On 28 November, Indonesia investigators said the Lion Air jet was not airworthy on the flight before the crash. Several relatives of the crash victims have already filed lawsuits against Boeing.[126]
...
On 28 November, the Indonesian National Transportation Safety Committee (NTSC) released its preliminary accident investigation report.[143] After airspeed and altitude problems, an AoA sensor was replaced and tested two days earlier on the accident aircraft.[144] Erroneous airspeed indications were still present on the subsequent flight on 28 October, which experienced automatic nose down trim.[144] The runaway stabilizer non-normal checklist was run, the electric stabilizer trim was turned off, and the flight continued with manual trim; the issues were reported after landing.[144] Shortly after takeoff on 29 October, issues involving altitude and airspeed continued due to erroneous AoA data and commanded automatic nose-down trim via the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).[144] The flight crew repeatedly commanded nose-up trim over the final ten minutes of the flight.[144] The report does not state whether the runaway stabilizer trim procedure was run or whether the electric stabilizer trim switches were cut out on the accident flight.[144]

Leeham News reported that the crew did not have a clear knowledge of the trim runaway checklist which all 737 crews are required to know, and that the MCAS was going to be updated to operate from multiple, verified AoA signals.[145] Leeham News principally covers Airbus, Boeing, Bombardier and Embraer issues.[146]

Boeing pointed to the successful troubleshooting that was conducted on 28 October as evidence that the MCAS did not change runaway stabilizer procedures,[147] and emphasised the longstanding existence of procedures to cancel MCAS nose-down commands.[148]

Voi olla, että Boeingille tulee tästä vielä isoja taloudellisia ongelmia, jos kone alkaa vaikuttaa sudelta ja/tai tulee kalliita oikeusjuttuja sen tiimoilta.

[tweet]1104668693613764609[/tweet]

Ethiopian Airlines flight bound for Nairobi crashes, all 157 on board killed - The Washington Post
https://www.washingtonpost.com/world/ethiopian-airlines-flight-bound-for-nairobi-crashes-with-157-on-board/2019/03/10/0be5826c-4310-11e9-90f0-0ccfeec87a61_story.html?utm_term=.4678d671ff71

QuoteFollowing the crash of Lion Air flight 610 in Indonesia, Boeing issued an emergency notice that an erroneous sensor input could "cause the flight crew to have difficulty controlling the airplane," leading to "possible impact with terrain."

In the Lion Air crash, a malfunctioning sensor convinced the airplane's software that the flight was stalling and corrected by pointing the nose down.

This model plane lacks a common override feature that allows pilots to reliably pull planes out of nose dives.

Voisi olla hyvä idea länsimaisillakin lentoyhtiöillä välttää kyseiseen konetyyppiin nousemista, ennen kuin onnettomuuden on perinpohjin selvitetty ja mahdolliset tekniset korjaukset ja ohjeistukset varmasti kunnossa...
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Ajattelija2008

QuoteMr Gerbremariam said the pilot, who had an "excellent flying record", had reported difficulties and asked to turn back, adding the plane had "no known technical problems".
https://www.thesun.ie/news/3847690/ethiopian-airlines-crash-news-no-survivors/

Indonesiassa Lion Air lensi rikkinäisellä koneella. Tässä tapauksessa näyttää olevan joku muu syy.


Henry69

Quote from: Ajattelija2008 on 10.03.2019, 14:55:38
QuoteMr Gerbremariam said the pilot, who had an "excellent flying record", had reported difficulties and asked to turn back, adding the plane had "no known technical problems".
https://www.thesun.ie/news/3847690/ethiopian-airlines-crash-news-no-survivors/

Indonesiassa Lion Air lensi rikkinäisellä koneella. Tässä tapauksessa näyttää olevan joku muu syy.

Voihan kyseessä olla sama anturivika kuin Indonesiassa, mutta ilmaantui vasta ensimmäistä kertaa.

Jos paljastuu että kysessä on sama vika, on mahdollista että kaikki 737 MAX 8 koneet maadoitetaan.

ämpee

Quote from: Henry69 on 10.03.2019, 14:56:15
Toinen kuva laajemmasta alueesta.

https://cimg6.ibsrv.net/gimg/pprune.org-vbulletin/1280x720/1_w_1512_q_low_c_0_bild_4d45ead5a8dd824b2ab71084eadc74e63ba8e624.jpg

Yhtenä kappaleena näyttäsi alas tulleen, joten anturivikaa on syytä epäillä ensimmäisenä ja muuta tekniikkaa seuraavana.
Lentäjä tietenkin on yhtenä epäiltynä mutta kun Indonesian onnettomuus on vielä noinkin tuoreessa muistissa niin lähtisin sen pohjalta tutkimaan tätäkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Möhömaha

Ei ole mikään yllätys, että tämä tapahtuu "persläpi -maan" lentoyhtiössä.
"You can't make anything idiot proof because idiots are so ingenious."
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Bellerofon

Tuli juuri lennettyä tuolla mallilla ja vähän jännitti nimenomaan nousujen aikana. Tämä pelkästään Indonesian onnettomuuden vuoksi. Nyt saattaisi hirvittää.

Henry69

Boeing 737 MAXin tuhoon johtaneen trimmimuutoksen taustalla MCAS-suojausjärjestelmä

http://www.lentoposti.fi/uutiset/boeing_737_maxin_tuhoon_johtaneen_trimmimuutoksen_taustalla_mcas_suojausj_rjestelm

Kohtauskulma-anturin antamat väärät tiedot johtivat Lion Airin Boeing 737 MAX -koneen turmaan

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kohtauskulma_anturin_antamat_v_r_t_tiedot_johtivat_lion_airin_boeing_737_max_koneen_turmaan

Riukulehto

Maailmalla lentää 350 Boeing 737 MAXia. Tai no 349 tämän päivän jälkeen. Niiden lisäksi lentoyhtiöt ovat tilanneet koneita yhteensä 4661 kpl. Norwegianilla niitä on 18 ja tilattuna peräti 92.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Ajattelija2008

Indonesiassa välitön syy oli se, että pilotit eivät toisella lennolla osanneet kytkeä pois automaattista sakkauksenestoa, eli nose down -automatiikkaa.

Sitä ennen oli nopeusmittari ollut rikki kolmella edellisellä lennolla ja ennen edellistä lentoa siiven angle of attack -sensori oli kai asennettu väärin. Edellisen lennon pilotti osasi kytkeä automatiikan pois.

Boeingin kohdalla mahdollinen virhe oli se, että sakkauksenesto ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että sensorit ovat rikki.

Mutta tuon tapahtumaketjun toistuminen Addis Abebassa olisi pieni ihme. Jos kone pääsi vain 300 metrin korkeuteen, viittaa se moottorivikaan tal ohjausvikaan.

Henry69

Moottorivika tuskin oli kun vauhtia sai reilu 700km/h ennen syöksyä, mutta ylöspäin ei päässyt jostakin syystä normaalisti.

Bwana

Taisi mennä yksi tuttu konsultti tuossa.

Kaikki merkit viittaavat teknisiin ongelmiin. Noinkohan 737 Maxit pääsevät lähiaikoina ilmaan? Itsehän olen toki ensi perjantaina astumassa etiopialaiseen lentimeen...
Nkosi sikelel' Afrika.