News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2019-03-10: Ethiopian Airlines ET302 Boeing 737 MAX-8 putosi Addis Abebassa

Started by Ajattelija2008, 10.03.2019, 13:20:56

Previous topic - Next topic

HDRisto

Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Lalli IsoTalo

Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Rantasalmen Sulttaani

Quote from: Lalli IsoTalo on 13.03.2019, 09:02:29
Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.

Tuo oleellinen täsmennys oli varmaankin kirjoitettu viimeiselle riville ohjeen loppuun.

Ajattelija2008

Quote
U.S., Ethiopia Maneuver Over Crashed Plane's Black Boxes

Washington wants NTSB to download data from recorders, while African nation's officials prefer U.K. experts
https://www.wsj.com/articles/u-s-ethiopia-maneuver-over-crashed-planes-black-boxes-11552444534
Etiopiassa mietitään, lähetetäänkö tallentimet Britanniaan vai USA:an tutkittaviksi. Koneet ovat nyt lentokiellossa suurimmassa osassa maailmaa, joten tutkimusten voi odottaa etenevän vauhdilla.

Tämä MAX 8:n sakkauksenestojärjestelmä MCAS vaikuttaa hölmöltä idealta. Sakkauksessa pilotin pitää toimia heti. Mitä hyötyä on hitaasti käynnistyvästä automaattisesta systeemistä, joka sotkee koneen ohjausta? Pilotti kääntää korkeusperäsintä ja, jos se ei riitä, trimmaa stabilizeria. Maallikon näkökulmasta koko systeemi on suunnitteluvirhe.

Lalli IsoTalo

Quote from: Rantasalmen Sulttaani on 13.03.2019, 10:48:37
Quote from: Lalli IsoTalo on 13.03.2019, 09:02:29
Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

"Lentoturmatutkinnassa" oli tapaus, jossa resetointia ei olisi saanut tehdä ilmassa, vaan ainoastaan maassa > lentoturmatutkintahan siitä tuli.

Tuo oleellinen täsmennys oli varmaankin kirjoitettu viimeiselle riville ohjeen loppuun.

Ei. Se oli mekaanikon ns. "hiljaista tietoa", jossa hän kertoi kapteenille, miten virheilmoitus saadaan katoamaan, ilman että virheen syyhyn puututaan ollenkaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ämpee

Quote from: Lalli IsoTalo on 13.03.2019, 11:08:26

Ei. Se oli mekaanikon ns. "hiljaista tietoa", jossa hän kertoi kapteenille, miten virheilmoitus saadaan katoamaan, ilman että virheen syyhyn puututaan ollenkaan.

Kippari napsautti mekaanikon näyttämän sulakkeen auki mutta systeemin nouseminen pystyyn totaalisen blackoutin jälkeen otti "hivenen" liikaa aikaa.

Tässä Etiopian tapauksessa matala lentokorkeus yhdistettynä automaattiseen sakkauksenestojärjestelmään taitaa olla Indonesian kaltaisesti onnettomuuden syy.
Savut ja lieskat selittyvät ohjaajan hätäisillä viimetoimilla tai silminnäkijöiden vilkkailla mielikuvituksilla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Lalli IsoTalo

Quote from: ämpee on 13.03.2019, 11:53:23Savut ja lieskat selittyvät ohjaajan hätäisillä viimetoimilla tai silminnäkijöiden vilkkailla mielikuvituksilla.

Odotellaan rauhassa, mitä mustat laatikot kertovat.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tunkki

Quote from: Ajattelija2008 on 13.03.2019, 11:04:49
Tämä MAX 8:n sakkauksenestojärjestelmä MCAS vaikuttaa hölmöltä idealta. Sakkauksessa pilotin pitää toimia heti. Mitä hyötyä on hitaasti käynnistyvästä automaattisesta systeemistä, joka sotkee koneen ohjausta? Pilotti kääntää korkeusperäsintä ja, jos se ei riitä, trimmaa stabilizeria. Maallikon näkökulmasta koko systeemi on suunnitteluvirhe.

En kommentoi mielipidettäsi, mutta koko MCAS piti tehdä koska yli 40-vuotiasta 737-konseptia piti muuttaa kun vanhaan runkoon piti istuttaa isommat moottorit.

dothefake

Musta laatikko kuulostaa rasistiselta, etenkin kun se on oranssi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Ajattelija2008

Quote
Haastatellut lentäjät kertoivat olleensa tilanteessa, jossa kone oli äkillisesti mennyt väärään asentoon, eli nokka oli kääntynyt alaspäin. Tämä oli aiheuttanut vaarallisia tilanteita, mutta niissä lentäjä oli ymmärtänyt sammuttaa automaatiojärjestelmän.

Eräs kapteeni kertoi kokeneensa kauhunhetkiä ohjaamossa kytkettyään MCAS-toiminnon päälle. Koneen nokka oli ruvennut uhkaavasti laskemaan ja perämies oli huutanut:

– Älä vajoa! Älä vajoa!
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/002040f4-ca68-4943-bcfa-5bafb24cd5f3
Riippumatta siitä, mistä Addis Abeban turma johtui, niin tuo vaikuttaa sudelta tuo MCAS. "Tekoäly" ei ota huomioon sitä, mitä pilotti tekee tai tietää.

Alarik

Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla...

Oli koulutettu vaan ei auttanut, kertoo CNN:n uutinen ja valottaa että nykytiedoin automaatiota pidetään todennäköisenä syynä - joka on selvinnyt koneen nousua seuranneiden satelliittien antamasta vertikaalisen profiilin muutoksista:
QuoteEthiopian Airlines CEO Tewolde GebreMariam told CNN that the company's pilots had received additional training on the flight procedures involving the 737 Max 8 after the Lion Air crash...
...One of the pilots reported flight control problems and asked to return to the base.

FAA identified similarities between the crash of an Ethiopian...Indonesia, leading the agency to ground all Boeing 737 Max planes on Wednesday.
...satellite tracking data collected when certain aircraft take off -- specifically the vertical profile of the aircraft -- was analyzed by officials and was the reason they decided to ground...

Canadian Minister of Transport...similarities
the China's aviation administration...similarities
Ethiopian Airlines CEO...similarities
US officials and Trump...similarities
Boeing "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution..."
Samankaltaisuuksista, joita sateliittitiedoista on selvinnyt, mainittiin ainakin: molemmissa onnettomuus tapahtui nousuvaiheessa, nousuvaiheet kestivät vain minuutteja ennen kääntymistä alaspäin, lentoradassa on samankaltaisuuksia.

HDRisto

On tainnut pilottien koulutuksessa olla jotain puutteita.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/16/world/asia/lion-air-crash-cockpit.html

Aika helpolla sen MCAS systeemin saa pois päältä jos tietää mitä tekee ja missä on nappulat sitä varten.

Siener

Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Puuha-Pepe

Quote from: Siener on 14.03.2019, 13:20:22
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D ;D ;D ;D

Pakko olla totta, kun interwebissä näin lukee. Samalla sivulla HAARP, 9/11 mind control yms. salkkarilinkkejä.

P

Quote from: Puuha-Pepe on 14.03.2019, 13:41:15
Quote from: Siener on 14.03.2019, 13:20:22
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D ;D ;D ;D

Pakko olla totta, kun interwebissä näin lukee. Samalla sivulla HAARP, 9/11 mind control yms. salkkarilinkkejä.

Luulisi, että koko järjestelmälle olisi yksinkertaisempi ohitus, kuin kolme neljä vaihetta, jossa napilla ja korkeusperäsimellä pitää taistella tietokonetta vastaan, vaarana, että trimmi menee yli väärään suuntaan ja kone todella sakkaa..

Samoin joku varoitus siitä, että se järjestelmä on aktivoitu olisi varmaan kiva, että sillä hetkellä muutenkin kuormitetut lentäjät ymmärtäisivät heti, mikä on pielessä..

Ja koulutuskin olisi kiva. Nyt systeemi lisättiin ilman lisäkoulutusta lentäjille, koska haluttiin säästää. Puikoissa oleva vanhemmalla 737:kalla lentänyt ei välttämättä ollut edes tietoinen koko uudesta järjestelmästä.

Olivat ketkä tahansa systeemin suunnittelun ja koulutuksessa säästävän linjauksen takana, niin käteen meni ja paljon ruumiita tuli.

Vastaavankaltainen ongelma oli kai myös jossain muussakin konetyypissä, joka aktivoituessaan vian vuoksi syöksytti konetta alaspäin. Jossain Australiassa ottivat jokusen Geen syöksyjä ja turvavyöttömiä matkustajia ja ohjaamohenkilökuntaa loukkaantui.

Siellä onnena onnettomuudessa oli vain lentokorkeus, kone oli matkalentokorkeudessa, niin lentäjille jäi aikaa taistella vastaan ja sulkea järjestelmiä.

Kun matalalla tietsikka alkaa painaa konetta syöksyyn, kolmevaiheisen systeemin suorittaminen, kun kone on menossa tonttiin, voi vaatia liikaa aikaa.

Varsinkin, kun ensiviesti on väärä - sakkausvaroitin.. Kun miehistö tajuaa, mikä on vikana, voi olla jo liian myöhäistä..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Savi

Lentokoneen angel of attack sensori on varmaankin vikaantunut joilloin autopilotti aiheuttanut koneelle sakkaamistilanteen. Miehistö ei ole ajoissa pystynyt ymmärtämään ja korjaamaan vikatilannetta. Tämän liittäminen maahanmuuttoon on mielestäni virheellistä.

Ajattelija2008

Quote from: Puuha-Pepe on 14.03.2019, 13:41:15
Quote from: Siener on 14.03.2019, 13:20:22
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D

Jos ymmärsin sakkaukseneston MCAS oikein, järjestelmä on niin tyhmä, että sen täytyy olla komiteatyötä, johon määräys on tullut korkealta johdosta. Tuskin insinööri tekisi tuollaista mokausta.

Mitä tulee intialaisiin insinööreihin, niin IT-alalla on laaja kokemus heistä. Jim Stone näköjään on kuullut näitä juttuja.

P

Quote from: Ajattelija2008 on 14.03.2019, 15:02:04
Quote from: Puuha-Pepe on 14.03.2019, 13:41:15
Quote from: Siener on 14.03.2019, 13:20:22
Jim Stone kirjoittaa, että Boeingin halu palkata halpoja intialaisia "insinöörejä" H1-B-viisumilla on kaiken taustalla. Saatiin nyt sellainen monikulttuurinen lentokone, joka itsestään hajosi ilmassa... Ja jatkaa, ettei niin monimutkaista esinettä kuin lentokone voi saada aikaan muu kuin joukko hyvin koulutettuja valkoisia miehiä. Samaa mieltä on myös eräs IBM:n johtaja.

http://82.221.129.208/.xo1.html

Äijä tietää koneen putoamissyyn paremmin kuin tutkijat jotka hädintuskin on päässeet tapahtumapaikalle. :facepalm: ;D

Jos ymmärsin sakkaukseneston MCAS oikein, järjestelmä on niin tyhmä, että sen täytyy olla komiteatyötä, johon määräys on tullut korkealta johdosta. Tuskin insinööri tekisi tuollaista mokausta.

Mitä tulee intialaisiin insinööreihin, niin IT-alalla on laaja kokemus heistä. Jim Stone näköjään on kuullut näitä juttuja.

"Komitea" halusi, että kone ei tarvitse lisäkoulutusta entisiin 737:koihin verrattuna. Systeemi lisättiin kompensoimaan uusien isompien moottoreiden sijoitusta hieman erikohtaan pituus ja korkeusuunnassa, joka aiheutti lisää pitkittäissuuntaista epävakautta, verrattuna aikaisempiin versioihin..

Koulutussäästösyistä järjestelmää ei erikseen koulutettu, sillä haluttiin, että vanhemmille 737:koille koulutetut voisivat lentää maxxia ilman uutta tyyppikoulutusta..

Kiva, kun tuollainen systeemi tulee yllärinä lentäjille matalalla. Ja, että sen poistaminen käytöstä vaatii monia vaiheita, joita ei ole koulutettu. Koneen syöksyessä matalalla ei ole hirveästi aikaa lueskella manuaaleja.. :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lasse

Monikulttuurilla lennät mukavammin:

http://www.boeing.com/principles/diversity.page
Quote
Diversity and inclusion are part of Boeing's values at the highest level. Having diverse employees, business partners and community relationships is vital to creating advanced aerospace products and services for our diverse customers around the world.

The company's commitment to diversity means providing a work environment for all employees that is welcoming, respectful and engaging, with opportunities for personal and professional development. This in turn increases productivity, quality, creativity and innovation.

Boeing has a formal, companywide diversity strategy, mission and goals, which guide a variety of internal programs and events. Our business excellence reaches new heights every day ... powered by Boeing people.
NOVUS ORDO HOMMARUM

P

Minuutti oli aikaa ratkoa ongelma, jota ei ollut koulutettu lentäjille. Manuaalissa olisi ollut ohjeet kolmivaiheiseen järjestelmän ohitukseen. No manuaalia on kiva lukea syöksyssä maata kohti.

Käsittämätöntä, että eivät tehneet mitään ongelman ratkaisemiseksi ensimmäisen koneen pudotua? Siis tarjonneet pakollista lisäkoulutusta/kehittäneet nopeampaa keinoa ohittaa häiriötilan saanut järjestelmä..


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/etiopian-turmakoneen-lentajilla-oli-alle-minuutti-aikaa-toimia-kun-kone-alkoi-pudota-sanoo-suomalaisasiantuntija-aiheuttiko-jarjestelmahairio-onnettomuuden/7323144#gs.1fsm6j
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Peltipaita

Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Peltipaita

Quote from: Peltipaita on 14.03.2019, 16:13:29
Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.
Eikä kun joo, jäsen P tuossa kirjoittikin että moottorisijoitus, joka on tässä tyypissä erilainen, vaatii tämän järjestelmän, tai sitten lisäkoulutuksen lentäjille.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

ismolento

Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.


n.n.

Quote from: ismolento on 14.03.2019, 18:38:13
Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.
Voi olla niinkin, että vika on koneen, mutta aiemmin asiansa osaavat lentäjät ovat onnistuneet pelastamaan tilanteen. Ylläoleva voi sitten selittää, miksi tilanne ei tällä kertaa pelastunut.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

P

Quote from: n.n. on 14.03.2019, 18:54:25
Quote from: ismolento on 14.03.2019, 18:38:13
Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.
Voi olla niinkin, että vika on koneen, mutta aiemmin asiansa osaavat lentäjät ovat onnistuneet pelastamaan tilanteen. Ylläoleva voi sitten selittää, miksi tilanne ei tällä kertaa pelastunut.

No lentäjien tasoon on vaikea sanoa mitään, riippuu aikalailla vikaantumiskorkeudesta ja siitä, onko asia koulutettu.
Jos on matalalla minuutti aikaa, eikä ole tietoa järjestelmästä, jonka Boeing lisäsi tarjoamatta koulutusta, niin ei taida aika riittää selata prosessia manuaalista, kun keula osoittaa maata. Siis olisi mikä hyvänsä lentäjä-ässä puikoissa.

Kyllä se kone ja järjestelmät, sekä koulutusohjelma pitää muokata sellaiseksi, että näissä kahdessa onnettomuudessa eteen tulleeseen tilanteeseen ei jouduta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Peltipaita on 14.03.2019, 16:13:29
Kun  vain kyseisessä 737 -tyypissä on tämä riskiautomaatio,  ja kun ilmeisesti automaation voi kytkeä myös pois käytöstä  (maassa), lentokielto tuntuu oudolta. No, kai siihen joku perusteltu syy on, josta vain ei ole annettu tietoa.

Varmasti koneella voidaan lentää manuaalitrimmillä.

Se syy, miksi sitä automatiikkaa ei haluta kytkeä pois, on se syy, miksi se lisättiin. Uudet moottorit ja niiden uusi sijoitus tekivät koneesta epävakaamman, se sakkaa helpommin.

Siksi sakkauksenestoautomatiikka.
Nyt se automatiikka näyttää vikaantuvan helposti, eikä ilmeisesti anna varoitusta, että systeemi on käytössä, vaan lentäjien pitää itse se päätellä. Ja poiskytkeminen on monipolvinen prosessi.

Ja ilmeisesti ilman järjestelmää koneita voisi tippua sakkauksiin, koska tämä Maxx nostaa vanhempaa 737:kaa herkemmin keulaa..

Tilanne on siis kuin harakalla tuoreesti tervatulla katolla. Ensin tarttuu pyrstö kiinni, ja se irtirepiessä nokka..

Saa nähdä miten Boeing tuon ratkoo?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Keza

Quote from: ismolento on 14.03.2019, 18:38:13
Quote from: HDRisto on 13.03.2019, 08:53:38
Ollaanpa kuulolla mitä lentäjien koulutuksesta tulee ilmi. Oliko MAXin sakkauksen estosysteemi tuttu ja miten sen saa kytkettyä pois laitteiston alkaessa temppuilla.
Onhan näitä tapauksia ollut joissa asiallisesti koulutettu pilotti kysyy toiselta että mikä on tuo vehje joka sanoo "ping" ja vilkuttaa valoa. Toinen mielessään kiroillen selailee manuaalia -> "resetoi systeemi" kertoo opaskirja ja sitten mennään turpeeseen.

Täytyy muistaa, että kyseessä olivat kehitysmaan lentäjät, jotka hyvin todennäköisesti olivat vielä muslimeita. Epäilen että jos onnettomuustutkijat päätyvät/uskaltavat päätyä siihen johtopäätökseen, että syy oli lentäjissä ja/tai heidän puutteellisessa koulutuksessaan, niin sellaista tutkimustulosta tuskin tullaan julkaisemaan, vaan länsimedia yksinkertaisesti vaan painaa koko jutun villaisella unohduksiin. Näinhän eurooppalainen suvaitseva media toimii muissakin sen kannalta kiusallisissa tapahtumissa.

Täytyy muistaa, että etiopialaisista n. 2/3 on kristittyjä ja 1/3 muslimeja, joten todennäköisemmin pilotit ovat olleet kristittyjä jos ovat olleet uskovaisia.

Lasse

Quote from: Tunkki on 14.03.2019, 18:41:29
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...

NOVUS ORDO HOMMARUM

P

Quote from: Lasse on 14.03.2019, 20:42:30
Quote from: Tunkki on 14.03.2019, 18:41:29
Boeingilla on kaikki hyvin, täällä ei ole mitään nähtävää :)

Jos joku luki tuon Jim Stonen artikkelin, niin hän veikkasi lentoturman syyksi rakenteen pettämistä, eikä automaatiota.

Leroy on laminoinut Bangladesin vahvistusten kanssa ehkä hieman pieleen...

Rakenteet pettävät liikarasituksen ja ylinopeuden, siis liian nopean ilmavirran takia, kun kone lähtee hallitsemattomaan syöksyyn.

Siis muna ja kana. MCAS pistää koneen syöksyyn, kone ylittää rakenteiden nopeus-
ja rasitusrajan ja alkaa hajota. Etiopian kone tuli lopussa lähes pystysuoraan kilometrin alaspäin. Pelkkä oikaisuyritys repinee ohjainpinnat ja peräsimen irti..

Matkustajakone ei ole mikään hävittäjä. Jopa äänennopeus on voinut ylittyä loppusyöksyssä..




Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991