News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2018-05-10 YLE: mamujen ja tarkkiksen integrointi luokkaan oli virhe

Started by Histon, 05.10.2018, 09:39:20

Previous topic - Next topic

nutsy

Feministi opettaja ei tule ikinä myöntämään koulunsa ongelmien todellista syytä. Virallinen totuus on istutettu niin syvälle selkärankaan että pää sanoo ennemmin "prööp" kuin suusta tulee todellinen totuus. Syy on resursseissa (rahaa kaadetaan liian vähän mamuihin) ja valkoisessa ajatusmaailmassa.

Quote18 asiaa, jotka olen oppinut opettamalla Kontulassa
lokakuu 24, 2017

(...)

1. Olen oppinut, että opettaminen lähiössä, valkoisena naisena, on aina kohdallani ollut tasapainoilua toisinaan epämiellyttävän valta-aseman ja balanssia hakevan oppilas-opettaja dynamiikan välimaastossa. Olen opettanut viimeiset kuusi vuotta pelkästään Kontulassa, kouluissa joissa oppilaista pyöreästi puolet ovat maahanmuuttajataustaisia. Olen huomannut, että tuo sana häiritsee minua kohtuuttoman paljon.

(...)

3. En ole värisokea, havahdun valkoisuuteen ja tunnistan rakenteellista rasismia paremmin kuin ennen. Tiedän, että koulussa esiintyy rasismia, vaikka en kuule välitunnilla n-sanaa. Olen pohtinut paljon valkoisen suomalaisuuden normeja, sitä hyvin salattua piilo-opetussuunnitelmaa, jota kaltaiseni yliopistotutkinnon suorittaneet opettajat kantavat suonissaan. Mutta olen taistellut vastaan.

4. Olen oppinut ottamaan huomioon oppilaiden eri lähtökohdat niin, että ymmärrän kontulalaisuuden olevan monelle nuorelle valtava voimanlähde. On kohtuutonta vaatia maahanmuuttajataustaiselta suomalaiselta lapselta nöyryyttä koskien sitä, että hän saa maailman parasta koulutusta. Lapsi harvemmin on valinnut perhettään saati sitä minne syntyy.

5. Maahanmuuttajataustaiset lapset eivät ole vastuussa myöskään viiteryhmänsä teoista. He eivät koulussa aktiivisesti pohdi omaa erityisyyttään/toiseuttaan suhteessa muihin tai viritä aiheesta mielenkiintoisia välituntikeskusteluja. Ainoat, jotka huomaavat ja analysoivat lasten käytöstä, toiseuttavat heitä ja virittävät omia, etnisyyteen liittyviä erityispiirteitä ovat aikuiset.

6. Maahanmuuttajalapset eivät tarvitse opettajaa pelastajaksi. Lapset eivät ole uhreja vaan oppimassa. Lapset eivät tarvitse ketään kertomaan keitä he ovat ennen kuin heillä on aikaa ajatella asiaa itse, eivät he tarvitse suomen kieltä siksi että heidän oma kielensä olisi vähempiarvoinen tai tapansa alkeellisemmat. Opettajan tehtävä on oppia lapsilta.

7. Tuntuu, että jo vuosia suomalaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa maahanmuuttajataustaiset lapset ovat näyttäytyneet huonokäytöksisinä meuhkaajina, joilta puuttuvat käytöstavat. Oikeastaan ongelma on tainnut olla se, että heiltä puuttuu "meidän käytöstavat ja meidän itsekontrollimme", jotka ovat molemmat varsinainen paradoksi. Jo vuosien ajan olen opettanut lapsia, joiden etnisellä tai kulttuurisella taustalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka he käyttäytyvät. Lapset ovat yksilöitä, perheet ovat yksilöitä ja jokainen tilanne omansa. Annetaan lasten kasvaa rauhassa.

(...)

9. Olen oppinut ymmärtämään asemaani. Kuten moni muukin helsinkiläinen opettaja, en asu kaupunginosassa, jossa opetan. Moni lähiössä opettava ei tunne ihmisiä eikä ole koskaan tuntenut ihmisiä siltä sosiekonomiselta taustalta, jossa opettajaa. Tällöin opettaja saattaa arvioida oppilaansa jo ennen kuin tuntee heidät puhtaasti sen perusteella mistä he tulevat. Opettajan tulee olla avoin ja kuunnella niitä, joita opettaa. Olla tukena perheille ja yrittää ymmärtää tilanteita, joissa erilaiset ihmiset ovat. Myötätunto on valtava hyve.

10. Olen oppinut lukemaan uutta kirjallisuutta ja käymään itseni kanssa vaikeitakin keskusteluja koskien ennakkoluuloja, asenteita ja valkoisuutta. Yliopistossa opintoni eivät valmistaneet kohtaamaan ihmisiä eri taustoista eikä opettajilta vieläkään vaadita käymään kursseja, joissa tutustutaan vähemmistöjen asemaan, politiikkaan, valta-asemiin ja rasismiin. Joku lukee, jos kiinnostaa. Olen oppinut olemaan armollinen itselleni. Minä en ole sankari tai pelastaja. En voi vaikuttaa oppilaan koko loppuelämän kulkuun, mutta voin antaa arvokkaita eväitä.

11. (...) Joku päivä nämä lapset vaihtavat meidän vaippamme, (...)

12. Olen oppinut, että oppilaat ovat parhaita asiantuntijoita omassa elämässään tulivatpa he mistä tahansa. Oppilaiden ottaminen mukaan opetuksen suunnitteluun on luonut uusia mahdollisuuksia integroida lapsia ja heidän kautta perheitä osaksi yhteiskuntaa. (...)

13. Olen oppinut valitsemaan sanani, sanoilla on valtava merkitys. Se miten opettaja puhuu lapsille ja nuorille muista ihmisistä ja heistä itsestään on merkityksellistä. Kun opettaja käyttää arvokasta kieltä koskien lasten arkea, huoltajia ja kulttuuria, vahvistuu lasten mielikuva suomalaisuudesta, johon mahtuu kaikki. (...)

14. Kuvailin ensimmäisiä Itä-Helsingissä opettamiani vuosia toisaalla työskentelevälle kollegalle euforisesti avainsanoilla: yhteneväisyys, suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus. (...) eri etnisistä taustoista tulevat oppilaat leikkivät pihalla sulassa sovussa samoja leikkejä kuin minä Päijät-Hämeessä 90-luvulla. Mikä kuitenkin jäi näkemättä: lasten suusta pomppivat rasistiset sammakot (...) Suomalaisen koulun toimintakulttuurin on oltava 100% antirasistinen. (...)

15. (...) "Hallituksen mukaan syrjäytyminen on maan suurin turvallisuusuhka, mutta lisäresursseja esitetään lähinnä vain turvallisuusviranomaisille", twiittasi Li Andersson taannoin. Koulujen suurin uhka, toisin sanoen koko maan sivistyksen, on rahan ohjaaminen pois koulutuksesta. (...) Kouluille jaettu tasa-arvoraha tulisi päivittää kohtaamaan tämän päivän koulujen haasteet.

16. Helsingin kaupunki päätti tänä syksynä poistaa 1.-2.-luokkatasojen valmistavat luokat ja ohjata maahan muuttavat uudet pienet oppilaat inklusiivisen mallin mukaan perusopetuksen luokille kaikkien muiden lasten sekaan. Kontulassa haasteilta ei ole vältytty. Kun muutenkin oppilaista 1/3 puhuu äidinkielenään jotakin muuta kieltä kuin suomea, suomen kieli ei inklusiivisen mallin mukaan opiskelevilla lapsilla pääse kehittymään. Luokissa puhutaan somaliaa, arabiaa, venäjää ja viroa, mutta ei suomea. Samalla suomenkieliset muuttavat pois Itä-Helsingistä. Houston, we have a problem.

17. Digiloikka (...) Jos opettelemme blogin kirjoittamista oppilaiden kanssa, jotka eivät ymmärrä printattua suomenkielistä tekstiä tai saati pysty luomaan omaa, on meidän opetettava ensin perustaitoja.

(...)

Koko teksti -> https://elinatuomiblog.wordpress.com/2017/10/24/18-asiaa-jotka-olen-oppinut-opettamalla-kontulassa/

"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Pekka Kemppainen

Quote from: Oppipoika on 10.10.2018, 08:14:57
Quote from: Tuomi Hyysärissä"Meidän koulussamme annettu 10 voi olla muualla 8. Ja se ei ole lapsien vika. Heitä ei pidä syyllistää."

On käsittämättömän epäreilua, että arvosanoissa on näin paljon heittoa. Peruskoulun arvosanat vaikuttavat lukioon pääsyyn ja lukion arvosanat korkeakouluun pääsyyn. Onneksi on sentään ylioppilaskirjoitukset, joiden arvosanojen pitäisi olla valtakunnallisesti vertailukelpoisia.

Eivät ole, ja tämä käsittääkseni myönnetään julkisestikin.

guest14935

Quote from: Bona on 10.10.2018, 08:18:55
^Arvaatko, miksi tällä hetkellä taholla tietyt tahot vaativat äänekkäästi YO-kirjoitusten lakkauttamista?
Muista en tiedä, mutta eikös ne pitkään ole tahtoneet poistaa. Juurikin siksi että jokseenkin ainoa jotenkin toimiva asia koko koulujärjestelmässä ovat.
Eihän ne nykyiselläänkään kunnolla toimi. Pitäisi olla nimettömät ja varmuuden vuoksi eri koulun opettajan arvostelemat.
Matikassa varmaan toimivat parhaiten, harvemmin pärstäkertoimella arvostelevat oikeaksi vääriä vastauksia siinä.

Kansallisromantiikkaa tarvittaisiin kouluihin matutuksen tilalle. Erityisesti matujen etu olisi. Jos ja kun ei tulla järkiin ja laiteta matuja takaisin ruotsiin, ainoa keino heitä sopeuttaa on tiukka suomalaistaminen, ei sekään iäisyyttä toimi, ranskalaisetkaan ei onnistuneet.

guest14935

Quote from: Vellamo on 11.10.2018, 15:02:06
Eli lisää resursseja pitäisi asiantuntijoiden mielestä saada asumisen hajauttamiseen, maahanmuuttajien tukemiseen kuten kieliopetukseen ja opettajien monikulttuurisuuskoulutukseen. Ongelma ei ole maahanmuuttajaoppilaiden määrän kasvussa sinänsä, eikä HS:n toimittajakaan sellaista tohdi tietenkään pohtia.
Uusi kiertoilmaisu jolla asiaa hämärretään tuo vieraskielinen. Eiköhän länsimaiset ja aasialaiset menesty ihan hyvin vaikka olisivat vieraskielisiä.
Maksimimäärä maahan mahdollisimman nopeasti tarkoituksena tuolla hajautuksella. Samat ongelmat jotka näkyisivät keskittämällä nopeammin ja voisivat aiheuttaa vastarintaa, saadaan ujutettua koko maahan.

jmk

QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma. Se on ongelma, ettei meillä ole riittäviä resursseja heidän tukemiseensa, kuten kieliopetukseen. ... Se vaatii opettajalta hirveästi ja lisää työmäärää ... täydennyskoulutusta...

Hölynpölyä! Vieraskieliset oppilaat eivät voi vaatia lisää resursseja, sillä virallisen totuuden mukaisesti he itse ovat voimavara ja rikkaus. Kun kouluun pölähtää vieraskielisiä oppilaita, alkaa taivaasta sataa mannaa ja mirhaa. He tuovat kouluun uutta raikasta voimavaraa ja resurssia, joten yhteiskunta selviää vähemmällä panostuksella kuin ummehtuneessa impivaaralaisessa koulussa.

Miksei kukaan oikaise näkyvästi näitä hairahtuneita opetusalan asiantuntijoita? Eikö poliittisen poliisin pitäisi jo kolkutella heidän oviaan?

Eino P. Keravalta

OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo:

QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma

Ei tietenkään: eihän kieli mitään pahaa tee kenellekään.

Ongelma onkin, että epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan johdosta vieraskielisistä suuri osa on ÄO80-tasoisia, aggressiivisten persläpikulttuureiden edustajia, joita ei kiinnosta kuin huumeet, pillu, komeet kledjut, jengielämä, ilmainen raha ja infantiili mahtailu sekä naisten alistaminen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Beef Supreme

Hyvä että asiasta puhutaan. Reiluuden nimissä mainittakoon että opettajat tekevät työtään, eli yrittävät vastata haasteisiin. Heidän maahanmuuttokantaansahan ei kysytä. Siinä Laakso kyllä haukkaa paskaa ettei määrä olisi ongelma sinänsä. Sehän juuri on. Ihan kuin Marsin matkassakaan etäisyys ei olisi ongelma. Volyymi on AINOA merkittävä tekijä lähes kaikissa ongelmissa. Everything counts in large amounts.

starsailor

Kyllä näistä opettajista iso osa tiedostaa mistä ongelma johtuu ja sen voi lukea tuostakin jutusta rivien välistä, mutta korrektiuus ja politiikka vaativat asian verhoamisen hyväksyttävällä tavalla. Opettajien keskuudessa on taatusti kiertänyt "tieto" monikulttuurin tulosta jo 90-luvulta lähtien. Yleensä äänekkäitä monikulturisteja/kommunisteja/feministejä ovat nämä juuri yliopiston aivopesupenkiltä valmistuneet, mutta heidätkin kokemus kyllä ajaa realiteettien jäljille.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Beef Supreme

^ Ja juuri nämä samat pesevät koulun pölyt käsistään mahdollisimman nopeasti ja siirtyvät kunnalle, liittoon ja politiikkaan tekemään hienoja raportteja ja käppyröitä ja suunnittelemaan projekteja. Etäisyys kentästä saa unohtamaan käytännön, ja omat teoriat alkavat kuulostaa niin hienoilta että ne pitää päästä kertomaan lehteen ja telkkariin.

Ongelmat kasvavat ja kasaantuvat.

guest14935

Quote from: starsailor on 11.10.2018, 17:07:46
Kyllä näistä opettajista iso osa tiedostaa mistä ongelma johtuu ja sen voi lukea tuostakin jutusta rivien välistä, mutta korrektiuus ja politiikka vaativat asian verhoamisen hyväksyttävällä tavalla. Opettajien keskuudessa on taatusti kiertänyt "tieto" monikulttuurin tulosta jo 90-luvulta lähtien. Yleensä äänekkäitä monikulturisteja/kommunisteja/feministejä ovat nämä juuri yliopiston aivopesupenkiltä valmistuneet, mutta heidätkin kokemus kyllä ajaa realiteettien jäljille.
Kohta alkaa valmistua vain sellaisia joitten peruskoulu ja lukiokin ovat olleet matutusta jollei sitten jo nyt. Kun tarpeeksi nuorina on alettu aivopesemään, ammattiin menee enää niitä joihin pesu parhaiten toiminut.
Kommareita ja femakoita tuskin opettajissa liiaksi nykysinkään valmistuvissa, ennen ainakin olivat varsin oikeistolaista ja perhekeskeistä väkeä, mistä tullutkin tämä vasuriuskäsitys hommalle ja muille netin palstoille, olisiko jonkinlainen kokkarien tai hurrien falseflag-operaatio jossa nimitetään omia muuksi ihan tahallaan jotta kannatus pysyy omalle piilotetulle, vasta viimevuosina julkisuuteen tulleelle agendalle eli suomalaisten maitten ja mantujen lebensraumiksi muille antamiselle. (Demarit toki samaa kannattaneet, mutta avoimesti, kepuleille taasen taitaa kelvata raha mistä suunnasta tahansa, ideologiat merkityksettömiä.)
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.10.2018, 16:44:20
OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo:
QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma
Ei tietenkään: eihän kieli mitään pahaa tee kenellekään.
Ongelma onkin, että epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan johdosta vieraskielisistä suuri osa on ÄO80-tasoisia, aggressiivisten persläpikulttuureiden edustajia, joita ei kiinnosta kuin huumeet, pillu, komeet kledjut, jengielämä, ilmainen raha ja infantiili mahtailu sekä naisten alistaminen.
Ja joista joissain maissa suurin osa olisi jonkinlaisissa vankilakouluissa. Mitkä toki eivät parantaisi heidän käyttäytymistään, mutta saisi muut käydä koulunsa rauhassa, niitä muita ei vain mitenkään huomioida, vahvemman valtaa kannattavat suunnittelijät. Oltava itsekin väkivaltaisia luonteiltaan sellaisten. Ei paljoa lahjakkuudet auta jos joutuu luokalle jossa suurin osa pikkugangstoja, lukiot sun muut jää väliin.

Kallan

QuoteVieraskielisten määrän kasvu itsessään ei ole ongelma

Ihan muuten vain pyydetään lisää resursseja?

Entäpä jos resursseja ei myönnetä lisää sillä perusteella, että on aiemmin todettu, että vieraskielisten lisääntyvä osuus oppilaista ei ole ongelma eikä mikään. Onko se sitten ongelma? Eikös vieraskielisyys ole rikkaus itsessään, joka ei saa olla rahasta kiinni?

mikkoellila

HS:

Quote
Kahdeksanvuotias ei tiennyt omaa nimeään, teinit pyörittivät yksin perhearkea – Lastensuojelu törmää pääkaupunkiseudulla yllättäviin ongelmiin vieraskielisten perheiden kanssa
Pelot vaikuttavat siihen, miten erityisesti maahan­muuttajataustaiset suhtautuvat lastensuojelun palveluihin. Esimerkiksi kieleen liittyy väärinymmärryksiä. "Todella monelle tulee yllätyksenä, että yritämme oikeasti auttaa lasta ja perhettä", sanoo sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkanen Espoosta.

Marjaana Varmavuori HS
Julkaistu: 5.10. 2:00 , Päivitetty: 5.10. 12:31

LASTENSUOJELUSSA asiakastyössä työskentelevät näkevät arjessa, miksi eri ulkomaalaistaustaiset perheet eivät välttämättä löydä palveluiden piiriin ajoissa.

"Riskitekijöitä siihen, että avunsaanti viivästyy, on vieraskielisillä on enemmän. On esimerkiksi häpeää, epätietoisuutta palveluista ja erilaisista tukimuodoista", sanoo Espoon lastensuojelussa sosiaaliohjaajana työskentelevä Cindy Gunell.

Gunell ja muut tätä juttua varten haastatellut työntekijät työskentelevät Espoon keskuksen lastensuojelussa.

Sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkanen huomauttaa, että monesti sosiaalipalvelujärjestelmää on vaikeaa hahmottaa, vaikka osaisi kieltä. Ei siis ole ihme, että ulkomaalaistaustaisilla on vaikeuksia pysyä perillä siitä, mitä tarkoittavat esimerkiksi neuvola, perheneuvola, perhetyö, lastenvalvoja tai lastensuojelu.

"Heidän kanssaan työskennellään usein tulkin välityksellä, eikä aina ole varmuutta ymmärtääkö tulkkikaan, mistä on kyse", Tikkanen sanoo.

GUNELL arvioi, että tulkkia käyttäessä jää puuttumaan aito kontakti asiakkaaseen.

"Sillä, miten valitsee sanat, on hirveästi merkitystä. Kun siinä on tulkki välissä, et voi tietää, miten asiakas käsittää jotkin äänensävyt tai sanat. Se on iso syy, miksi tulee väärinymmärryksiä."

Cindy Cunell

Esimerkiksi vietnamin kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.

"Sinä olet joko terve tai sairas. Jos me puhumme, että meillä on huoli lapsesta, vanhemmat eivät saa siitä yhtään kiinni. Vietnaminkielinen työntekijä selitti meille, että vanhemmat luulevat meidän sanovan lasta sairaaksi. Siksi he ovat niin raivona", Espoon keskuksen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Riina Mattila kertoo.
--snipsnipsnipsnip ja vieläkerran snip--

Perheen arki lasten harteilla

Eräästä perheestä tuli lastensuojeluun lukuisia huolestuneita yhteydenottoja, sillä perheen kaksi teini-ikäistä tytärtä kantoivat käytännössä lähes kaiken vastuun arjen pyörittämisestä. He kävivät kaupassa, maksoivat laskut ja hoitivat kaiken muunkin. Lisäksi he auttoivat mielenterveysongelmista kärsivää äitiä. Lapset kuitenkin kokivat, että heidän kulttuurissaan kuuluu auttaa vanhempia ja he vakuuttivat tekevänsä sen mielellään. Heidän kanssaan keskusteltiin ja päätettiin pitää heidät lastensuojelun asiakkaina niin, että he voivat soittaa omalle työntekijälle, jos kokevat tarvitsevansa jotakin tukea tai apua.

Äidin murtuneet Suomi-unelmat

Kahden päihteiden kanssa ongelmiin joutuneen pojan taustalta löytyi äidin traaginen tarina. Koulutettu venäläinen nainen oli aikanaan muuttanut Suomeen rakkauden perässä ja perustanut perheen. Nainen oli kuvitellut Suomen ihmemaaksi, jossa kaikki on hyvin. Todellisuus osoittautui täysin toisenlaiseksi. Nainen oli todella yksinäinen, edes naapurit eivät puhuneet hänelle. Ilman yhteisön tukea hän oli epävarma kasvatusasioista, eikä siksi lopulta tehnyt juuri mitään kasvattaakseen lapsiaan. Niinpä lapsista kasvoi täysin rajattomia, sillä suomalainen isäkään ei osannut ottaa kasvatusvastuuta. Lopulta mielenterveysongelmista kärsinyt äiti ei enää päässyt lähtemään kotoaan. Molemmat lapset sijoitettiin. Äiti pääsi jaloilleen vasta itsemurhayritystä seuranneen pitkän sairaalahoidon jälkeen. Hän oli eron jälkeen niin yksin, että sairaalan papereissa lähiomaisen kohdalla luki sosiaalityöntekijä.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Marjapussi

Quote from: mikkoellila on 13.11.2018, 12:59:36
Quote
Esimerkiksi vietnamin kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.
"Sinä olet joko terve tai sairas. Jos me puhumme, että meillä on huoli lapsesta, vanhemmat eivät saa siitä yhtään kiinni. Vietnaminkielinen työntekijä selitti meille, että vanhemmat luulevat meidän sanovan lasta sairaaksi. Siksi he ovat niin raivona", Espoon keskuksen lastensuojelun johtava sosiaalityöntekijä Riina Mattila kertoo.
Ai jaa mä kun luulin, että lo on huoli vietnamiksi  :roll: Enemmän veikkaan monien harvinaisten kielten tulkkien puutteelisesti hallitsevan suomen kieltä. Eivät vain kehtaa kysyä jos eivät ymmärrä
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Jepulis

Quote from: Ernst on 05.10.2018, 11:03:09
Monikulttuurisuuden vaikeus huomattiin myös Espoon kaupungin sosiaalitoimen lastensuojelussa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005852596.html
... ....
Rikkautta totta tosiaan  >:(

HS:...yllättäviin ongelmiin maahanmuuttajien kanssa

Quote from: Cindy Gunell"...Kun siinä on tulkki välissä, et voi tietää, miten asiakas käsittää jotkin äänensävyt tai sanat. Se on iso syy, miksi tulee väärinymmärryksiä."
Hurja yllätys todella.   :roll:

Tilanne on nyt sellainen, että näiltä somaliasta ja muualta täysin erilaisista kulttuuripiireistä tulevilta ihmisiltä ei edellytetä Suomessa pärjäämistä suomeksi, ei ole koskaan edellytetty ja nyt edellytetään vähemmän kuin aiemmin. Heitä kuitenkin tuotetaan jälleen tänäkin vuonna lisää tänne ja tulijat on yhä samanlaisia maahanmuuttajia tarkalleen samoista takapajuisista kulttuureista, joissa ei edes etäisesti tunneta suomalaisen sosiaalialan käsitteistöä, paitsi toki rahanjakopäivä.

Heidän osaltaan toistetaan tarkalleen samat asiat ja tulkkeja tullaan käyttämään enemmän kuin aiemmin. Koulukin epäonnistuu kummallisesti, vaikka on ihan kaikessa yritetty kunnioittaa vieraita tapoja ja kulttuuria.

Anna mä arvaan tulokset. 5-10 vuoden päästä HS kirjoittaa, että jälleen on uusi yllätys. Vaikka tehtiin ihan säntillisesti tarkalleen samoin kuin aina aiemminkin mutta vain paljon enemmän, syntyneet virheet toistuivat ja mystisesti pahenivat.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Dangr

Esimerkiksi vietnamin(maan nimi vaihdettu viranomaisen suojelemiseksi) kielessä ei ole sellaista sanaa kuin huoli.

Uskon asian menneen kuten laitoin tuohon ylös.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

diipadaapa

Quote from: Beef Supreme on 11.10.2018, 16:59:14
Hyvä että asiasta puhutaan.

Asiasta puhuminen ei auta jos keskustelu on vuodesta toiseen samanlaista länkytystä ja asian silottelua. Pitäisi kysyä kuinka monta opettajaa vaaditaan nykyajan luokkaan että homma toimii, riittääkö 2,3,4 vai 5? Tämän jälkeen pitäisi kysyä mihin yhteiskunnalla on varaa ja laskea mikä olisi realistinen vieraskielisten lasten määrä mitoitettuna resursseihin. Mutta näin ei koskaan tehdä missään mikä liittyy maahanmuuttoon ja varsinkin humanitääriseen maahanmuuttoon.

Rakennettaessa silta tai laiva, pitää ottaa huomioon sen kantokyky. Rakennettaessa utopiaa, kantokykyä aletaan miettiä vasta kun yhteiskunta leviää kuin lämmin paska.   
"Empä tiiä, mutta tämmöstä se on, ja kaiken maailman muslimit täällä hilluu ja kyykkii tuolla ja huutaa...ootahan kohta on minareetti tuossa ukko huutaa siellä tolpassa... öööaaaah! Aamusella viiden aikaa alottaa, sitä on mukava kuunnella."
-Teuvo Hakkarainen-

Pentecost

QuoteNiinpä lapsista kasvoi täysin rajattomia

Eikö tämä ole täysin luonnollinen ilmiö rajattomassa maailmassa?

Tuo lastesnsuojelun vinkuna taas vahvistaa sitä mielikuvaani, että lisäresursseja sinne pitäisi taatusti saada rajattomasti rajattomien ongelmien aiheuttamaan kaaokseen. Ongelmana vaan on, että nämä resurssit maksavat hunajaa yhteiskunnalle tai pikemmin veronmaksajille.

Yhden lapsen huostaanotto voi maksaa aina paristasadastatuhannesta eurosta puoleenmiljoonaan asti. Siinä tarvitaan jo ihan tuhottomasti niitä veronmaksajia, jotka tämän rajattomuuden rajattomien lasten ongelmien hoitamisen maksavat.

Minä mielelläni jättäisin tämän maan taakseni jonnekin, missä rajoista pidetään huoli ettei niiden yli lampsi kaikenmaailman hollitupalaiset.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.