News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sdp:n ryhmäjohtaja: Syömme Suomessa pian radikaalisti vähemmän lihaa

Started by Micke90, 10.08.2017, 11:17:18

Previous topic - Next topic

Syötkö lihaa?

Kyllä
446 (94.9%)
En
24 (5.1%)

Total Members Voted: 470

nollatoleranssi

Liha on suunnilleen samanhintaista kasvisten kanssa. Maku ratkaisee ja tämän takia lihansyönti ei vähällä katoa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Kari Kinnunen

Quote from: Gleb on 10.08.2017, 19:22:15
Ja pitäisikö halvat elintarvikkeet poistaa markkinoilta, että pienituloisilla olisi entistä vaikeampaa?

Ja toinen akakoomikko.
Näytäppäs, suuressa suvaitsevaisessa ylimaallisessa viisaudessasi, missä olen ehdottanut halpojen elintarvikkeiden poistamista?

Minua vain ottaa päähän joidenkin ylimielisyys. Tyyliin kyllä mulla kato on varaa ostaa. Ei se sipilä määrää.

Itse asiassa aika monen eläkeläisen tai muuten tukien varassa elävän ostoksista yhteiskunta todellakin määrää huomattavan osan.

Gleb

Ruuan hinnoista täriseminen on muutenkin melko aiheetonta. Jos tekisi itse valtaosan ruuasta, kuten tehtiin takavuosina, jokaisen ruokalasku tippuisi dramaattisesti. Nykyään vain pitää olla niin monenlaista ja valmista, että ei se mikään ihme ole jos ruokalasku hirvittää. Ennen ei myöskään heitetty mitään pois, kuten nykyään. Ja aivan käsittämättömiä määriä heitetäänkin.

Sydämistynyt

Quote from: Maastamuuttaja on 10.08.2017, 18:42:08
Ei aikaakaan kun saamme jonottaa sosialidemokraattisesti hallitun ja Lindtman-vetoisen Lihalisenssi-viraston edessä. Kansalaisilla on oikeus vuosittaiseen kahdenkymmenen kilon liharuokakiintiöön. Valtioneuvosto vahvistaa vuosittain joulukinkun painorajoitukset. Kypsytysvaiheen nestevalumat eivät ole vähennyskelpoisia. Lasten (alle 16 v.) ja vanhusten (yli 70 v.) kinkkuetuus on puolet aikuisväestön normista. Kiintiöt ovat samat kaikille sukupuolille, mutta mahdolliset käyttämättömät osiot eivät ole siirrettävissä eriävän sukupuolen käyttöön.

Lihan käytön valvontaan perustetaan erityisiä valvontakeskuksia, joissa kaikki puolueet ovat edustettuina. Mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan tasavallan presidentin kansliassa oikeuskanslerin tai hänen sijaisensa läsnä ollessa.

Mahdolliset valitukset tulee osoittaa Euroopan ihmisoikeuskomissiolle seitsemänä kappaleena.

Lisäyksenä vielä, että kokoomuksen vaatimuksesta valvontakeskuksia voivat perustaa myös yksityiset (lue: ministerien sukulaiset) ja ne kilpailutetaan niin, että mahdollisimman lihaisa siivu tästä(kin) päätyy veronmaksajien ulottumattomiin. 

Tunkki

Minäkin tykkään lihasta, mutta kaalisoppa/kääryleet/pata toimii ihan ilman lihaakin. Potut ja kukkakaali vähään veteen ja loraus öljyä ja ajele kypsäksi. Yms vastaavia äiteeltä opittuja vanhankansan "pikaruokia".

Gleb

Quote from: Hohtava Mamma on 10.08.2017, 19:44:03
Tuskinpa se Sipilän vika on, mutta kyllä Suomessa voisi hieman erilaiset lihavalikoimat olla. 90% prismasittarin lihakäytävästä on oranssiin limaan upotettua natriumglutamaatin makuista ylisuolaista bulkkia.

Suosittelen tekemään omakohtaisen käytännön tutkimuksretken mainitsemiisi kauppoihin. Maustamatonta lihaa on nykyään tarjolla huomattavasti laajemmin kuin annat ymmärtää.

no future

Hyvä liha ja liharuokahan on helvetin hyvää. Sama pätee yllättäen kasvisruokaankin. Tai ylipäätään lihattomaan ruokaan. Itse oon aikoja sitten kyllästynyt termiin kasvisruoka. On ruokia joissa ei ole lihaa, eikä sen tarvitse olla mikään arvovalinta suuntaan tai toiseen. Ei ole tapana puuttua muiden syömiseen esim. Työpaikkalounailla, ja samaa yllättäen odottaisi kanssaeläjiltäkin.

Ei Lindtmankaan keneltäkään ollut sitä makkaraa pois viemässä, vaikka omalle lautaselleen ei enää otakaan.

no future

Quote from: Gleb on 10.08.2017, 19:48:35
Tuskinpa se Sipilän vika on, mutta kyllä Suomessa voisi hieman erilaiset lihavalikoimat olla. 90% prismasittarin lihakäytävästä on oranssiin limaan upotettua natriumglutamaatin makuista ylisuolaista bulkkia.

Suosittelen tekemään omakohtaisen käytännön tutkimuksretken mainitsemiisi kauppoihin. Maustamatonta lihaa on nykyään tarjolla huomattavasti laajemmin kuin annat ymmärtää.
Tämä muuten vaihtelee todella paljon myymälöittäin. Omassa lähi-cittarissani on päivästä riippuen usein todella huono ja todella kallis valikoima maustamatonta lihaa. Mikä toki ärsyttää silloin kun sellaista kaipaisi.

Kari Kinnunen

Harvinaista kyllä mutta nyt on pakko olla no future:n kanssa samaa mieltä.
Nämä on nämä kasvisyöntiketjut miltei samanlaisia spagetteja kuin homohypetys- ja jeesusteluketjutkin.

Syököön jokainen mitä tykkää. Vaan kanssaeläjille sitä omaa tapaa ei ole viisasta tyrkyttää.

Tabula Rasa

Tuskinpa se Sipilän vika on, mutta kyllä Suomessa voisi hieman erilaiset lihavalikoimat olla. 90% prismasittarin lihakäytävästä on oranssiin limaan upotettua natriumglutamaatin makuista ylisuolaista bulkkia. Pikku kilpailu K- ja S -ketjun lisäksi tuskin tekisi pahaa. Eikä tämän tarkoitus ole vähätellä edullista lihaa. Jostain kumman syystä Euroopan monessa maassa valikoima on paljon parempi ja samalla myös halvempi kuin Suomessa.

Saattaa liittyä siihen mysteeriin että euroopan pienimmät tuottajahinnat kehittyvät matkalla kauppaan euroopan kovimmiksi kuluttajahinnoiksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Finis Finlandiae

Suomalainen grillimakkara on lihatuotetta esittävä petos; kuten SDP demokratiaksi naamioitunut diktatuuriliike.
PolpoSTASI: "Jos tämä tori olisi tarkoitettu suomalaisille, täällä olisi suomalaisille tarkoitettuja penkkejä. Häivy!"

GER = paskan kemiallinen merkki
Pakkoruotsi = /c:stä!
YLE - powered by 3000+ mokuidioottia.

Mehud

Syön kasviksia vain kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on se, että ymmärrän niiden olevan tärkeitä hyvinvoinnilleni. Toinen syy on se, että hyvä salaatti sopii mainiosti kunnon pihvin kanssa ja on pirun hyvää.

Nakkaan paskat kaikille vihreille  syille olla syömättä lihaa. En luota kasvissyöjiin!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Nuiva kansalainen

Tämä on taas tätä samaa paskapropagandaa, jota meille pakkosyötetään joka tuutista. Mokutus, seksuaalivähemmistöt, autottomuus, kasvissyönti, himoliikunta, fitness... kaikki niin ihanan in! Kaikki muu on pahasta ja pitäisi kieltää lailla. En kiistä sitä, etteikö liikunta ja kasvissyönti voisi pidentää ainakin jollakin asteella ikää, mutta mitä iloa siitäkin sitten on, jos se pidentynyt aika tuntuu entistä paskemmalta?
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Gleb

Quote from: Tabula Rasa on 10.08.2017, 19:56:30
Tuskinpa se Sipilän vika on, mutta kyllä Suomessa voisi hieman erilaiset lihavalikoimat olla. 90% prismasittarin lihakäytävästä on oranssiin limaan upotettua natriumglutamaatin makuista ylisuolaista bulkkia. Pikku kilpailu K- ja S -ketjun lisäksi tuskin tekisi pahaa. Eikä tämän tarkoitus ole vähätellä edullista lihaa. Jostain kumman syystä Euroopan monessa maassa valikoima on paljon parempi ja samalla myös halvempi kuin Suomessa.

Saattaa liittyä siihen mysteeriin että euroopan pienimmät tuottajahinnat kehittyvät matkalla kauppaan euroopan kovimmiksi kuluttajahinnoiksi.

Tuokaan ei yllättäen ole ihan noin yksinkertainen kuvio. Niihin tuottajahintoihin joissa olemme peränpitäjiä, löytyy yleensä myös luonnollinen syy. Osassa tuottajahinnoista olemme taas EU:n keskitason yläpuolella.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/suomi-pit%C3%A4%C3%A4-per%C3%A4%C3%A4-eu-n-tuottajahinnoissa-1.156160

Toisaalta meillä on suhteellisen korkea verotusaste (versus EU:n keskitaso) myös ruuassa, joka ei voi olla vaikuttamatta siihen että hintaa tulee ruualle matkalla pellolta pöytiin. Tämän lisäksi on tietenkin muitakin syitä, kuten kilpailuasetelmat, mutta kilpailutilanne on vain yksi osa koko kuviota, jonka vaikutusta yleensä liioitellaan, koska se on helppo selitys.

Gleb

Quote from: Finis Finlandiae on 10.08.2017, 20:03:53
Suomalainen grillimakkara on lihatuotetta esittävä petos; kuten SDP demokratiaksi naamioitunut diktatuuriliike.

:roll: Tätäkin tavaraa on hyllyt notkollaan ja laidasta laitaan lihapitoisuuksilla. Jos haluat grillimakkaraasi lihaa, osta sellaista grillimakkaraa johon on käytetty lihaa.

Vesa Heimo

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

no future

Quote from: Nuiva kansalainen on 10.08.2017, 20:05:44
Tämä on taas tätä samaa paskapropagandaa, jota meille pakkosyötetään joka tuutista. Mokutus, seksuaalivähemmistöt, autottomuus, kasvissyönti, himoliikunta, fitness... kaikki niin ihanan in! Kaikki muu on pahasta ja pitäisi kieltää lailla. En kiistä sitä, etteikö liikunta ja kasvissyönti voisi pidentää ainakin jollakin asteella ikää, mutta mitä iloa siitäkin sitten on, jos se pidentynyt aika tuntuu entistä paskemmalta?
On toki ikävää jos liikunta tuntuu paskalta, terveellinen ruoka tuntuu paskalta ja terveyden kannalta paremmat elintavat vituttavat. Ei kukaan sentään vielä pakota ketään tekemään yhtään mitään mitä ei halua. Ei edes ne kauheat lehtijutut liikunnan ja ruokavalion vaikutuksista terveyteen.

Mehud

VAROITUS!

Toivottavasti HK:n Sinistä ei tässä laskettu grillimakkaroihin, joita moitittiin syyttä! HK:oon Sininen on paras mahdollinen sinapin harrastajien maistelualusta. Se ei vie huomiota sinapin ominaisuuksilta. Tulkoon sinapin harrastaja mistä päin maailmaa tahansa, niin aina saa kiitosta HK:oon Sinisen neutraaliudestaan.

Grillimakkarana se on syötävää pitkin hampain!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

risto

Quote from: John Johnson on 10.08.2017, 18:05:52
^Ei mutta esimerkiksi nämä ovat:

https://www.pohjalainen.fi/mobile/uutiset/maakunta/lihansy%C3%B6nti-yli-kaksinkertaistui-50-vuodessa-1.1132800
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/tappaminen-ja-lihansy%C3%B6nti-ovat-ihmisen-lajityypillinen-k%C3%A4ytt%C3%A4ytymiskoodi-1.154442
http://www.talouselama.fi/uutiset/jos-syodaan-lihaa-niin-sita-syodaan-sitten-olan-takaa-karjalainen-suomalaisten-lihansyonnissa-nousee-uusi-trendi-6577949

Aiemmassa viestissäni lainaamani sitaatit ovat myös tyypillisimpiä puheenvuoroja mitä kuulee kun valitsee työlounaalla kasvisvaihtoehdon. Eikä aina edes tarvitse erikseen mainita olevansa vege, triggeröityminen tapahtuu silti.

Linkeistäsi 2/3 meni ohi aiheen, joka oli propaganda ja/tai ruikutus omasta ruokavaliosta ja sen tuputtaminen muille. Saattoi tuo keskimmäinenkin linkkisi mennä osittain ohi, mutta en jaksanut tarkemmin tutustua.

Nuo kaksi muuta linkkiäsi siis itse asiassa vain kuvaavat todellisuutta sellaisena kun se nykyään on: lihaa syödään yhä enemmän ja enemmän. Niissä ei propagoida ainakaan lihansyönnin puolesta, pikemminkin jopa toisin päin.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Pöllämystynyt

Olen itse käytännössä kasvissyöjä lähinnä eläinoikeuksien ja ympäristön vuoksi, ja sitä paitsi pidän monista kasvisruuista. Valitettavasti kuitenkin kasvissyönnin (ja siten eläinten hyvinvoinnin ja ympäristön) asiaa puolustavat näkyvät poliittiset tahot ja aatesuunnat ovat pääosin käytännössä niitä ihmisvastaisia, demokratian vastaisia ja monissa muissa kysymyksissä jopa räikeästi ympäristövastaisia, kuten vihreät-puolue fasistisine väestönvaihto- ja väestönjalostus-ideologioineen. Näin ei tarvitsisi olla, mutta yleinen laumamielisyys ja aatteellinen kapeakatseisuus on johtanut tähän polarisoitumiseen. Kasvissyönnin asia on valtapolitiikassa profiloitunut näennäisvasemmiston, demokratian vastustajien ja väestönsiirtäjien omaisuudeksi. Moni kasvissyöjä ajautuu tämän vuoksi näiden ääriliikkeiden pariin ja omaksuu samalla niiden koko totalitaristisen ajatuskaavan harhoineen, mustavalkoistuksineen ja yleistyksineen. Toisaalta saman typerän polarisoitumisen vuoksi moni demokratia-aktivisti ja maahanmuuttomaltillinen karttaa kasvissyöntiä tai pitää sitää vääränä aatteellisena viestinä.

Nämäkin "hyvän ihmisen" tunnusmerkit pitäisi saada tänne edistyksellisten ja maltillisten puolelle siten, että myös maltillisissa olisi aina muutama näkyvä tyyppi näitä edustamassa ja kannattamassa. Itse asiassa näitä onkin, mutta vielä enemmän tarvitaan.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

risto

Quote from: Mehud on 10.08.2017, 20:23:51
... aina saa kiitosta HK:oon Sinisen neutraaliudestaan.

"Neutraali maku" lieneekin ainoa kehu, jonka kehtaa lausua HK:n perusteettomaan kulttimaineeseen nousseesta lihankaltaisia ainesosia sisältävästä valmisteesta. Lihapitoisuus 43%, jos oikeasti edes sitä. HK:n sininen on hyvä esimerkki suomalaisen makkaran alennustilasta, joka taisi alkaa joskus pulavuosina.

Toki tuota suomalaista, kätevään pakkaukseen puristettua perunajauhovalmistetta syö siinä missä muitakin korviketuotteita, mutta ei siitä ole oikean makkaran korvaajaksi. Makkarassa pitäisi olla ainakin 80% lihaa, jollei ole jotain selkeästi perusteltavaa syytä, kuten ryyni- ja mustassa makkarassa ryynit ja ruis.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

anatall

Quote from: no future on 10.08.2017, 13:12:26
Quote from: risto on 10.08.2017, 12:56:16
Quote from: no future on 10.08.2017, 12:29:04
Itse äijäduunarialalla työskentelevänä lounaspaikkojen suurkuluttajana olen kyllä huomannut kasvisruuan suosion kasvun raksamiestenkin lautasilla. Vanhemmat ottavat lihatonta ruokaa entistä useammin, ja nuoremmista moni on kasvissyöjä.

Tämä toki punavihreän kuplan ytimessä havainnoitua kehitystä.

Se on juurikin sieltä kuplasta havainnoitua, eikä vastaa reaalitodellisuutta.
Missä kohtaa Suomea se reaalitodellisuus noin ihan faktisesti alkaa? Kuopion pohjois-vai eteläpuolella?

Mieleen muistuu lukemani tapaus jossa Pekka Puska opasti itä-suomalaisia metsureita syömään vihanneksia läskin ja lihan sijaan. Yksi metsureista kehoitti Puskaa tulemaan viikoksi mukaansa metsätöihin pelkän porkkanan ja salaatin voimalla.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

anatall

Quote from: Gleb on 10.08.2017, 15:53:11
Quote from: Kyklooppi on 10.08.2017, 15:36:51
Suomessa syödään nyt jo paskaa kun sipilä ja kumpp sitä kansalaisllle syöttävät, lihasta viis..

Suomesta löytyy laatua laidasta laitaan, kuluttaja itse valitsee mitä ostaa. Sipilä ei kenenkään koriin mitään laita.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Suomessa on hyvin paljon ihmisiä joiden ostoskorissa on juuri ja vain sitä, mihin on varaa. Sipilällä on roolinsa sitten taas sen varallisuuden määrän kanssa.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

anatall

VAROITUS!

Toivottavasti HK:n Sinistä ei tässä laskettu grillimakkaroihin, joita moitittiin syyttä! HK:oon Sininen on paras mahdollinen sinapin harrastajien maistelualusta. Se ei vie huomiota sinapin ominaisuuksilta. Tulkoon sinapin harrastaja mistä päin maailmaa tahansa, niin aina saa kiitosta HK:oon Sinisen neutraaliudestaan.

Grillimakkarana se on syötävää pitkin hampain!

Eikö se HK:n Sininen ole siirretty kaupoissa jo leivonnais-osastolle?

törö

Noista jauhopötköistä ei pitäisi puhua samassa yhteydessä lihan kanssa, koska muutama epämääräinen sikapartikkeli ei muuta niitä lihaksi eikä makukaan ole mitään sen suuntaista. Vähän kun joku ulkolainen hotdog olisi dipattu vaaleanpunaiseen lisäainemössöön ja tungettu sämpylän kanssa kuorien sisään.

Mulle liha alkaa jauhelihasta eikä se estä millään tavalla panemasta lautaselle tuoreita kasviksiakin. Mieluummin niitä syö kuin jotain keitettyä perunaa.

törö

Kun edellinen tuli jotenkin tuplana, niin mainostan sitten mietteitäni tästä aiheesta.

https://pohjolangalapagos.wordpress.com/2017/07/16/lyhyt-johdatus-suomalaisiin-mielenmaisemiin-2/

Gleb

Quote from: Hohtava Mamma on 10.08.2017, 21:05:08
Kiitos tästä loistavasta neuvosta. Menenkin heti huomenna niihin samoihin kauppoihin, ja odotan saavani erilaisia tuloksia uusimalla täsmälleen saman kokeen.  :facepalm:

No sitten jäljelle jää kolme vaihtoehtoa. Joko näkö- tai laskukyvyssäsi on vikaa, tai sitten valehtelet. Isojen markettien lihavalikoima ei missään tapauksessa koostu 90%:sti marinoiduista tuotteista.

Java

No, meidän perheessä syödään radikaalisti enemmän lihaa, emme kyllä äänestä demareita ??? Johtuisiko siitä?
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

ikki

ku demari sanoo moista lähden siitä että demari aikoo tuhota elintasoa niin ettei ole enää varaa ostaa lihaa...

Mehud

Quote from: risto on 10.08.2017, 20:46:06
... aina saa kiitosta HK:oon Sinisen neutraaliudestaan.

"Neutraali maku" lieneekin ainoa kehu, jonka kehtaa lausua HK:n perusteettomaan kulttimaineeseen nousseesta lihankaltaisia ainesosia sisältävästä valmisteesta. Lihapitoisuus 43%, jos oikeasti edes sitä. HK:n sininen on hyvä esimerkki suomalaisen makkaran alennustilasta, joka taisi alkaa joskus pulavuosina.

Toki tuota suomalaista, kätevään pakkaukseen puristettua perunajauhovalmistetta syö siinä missä muitakin korviketuotteita, mutta ei siitä ole oikean makkaran korvaajaksi. Makkarassa pitäisi olla ainakin 80% lihaa, jollei ole jotain selkeästi perusteltavaa syytä, kuten ryyni- ja mustassa makkarassa ryynit ja ruis.

Et tainnut kiinnittää huomiota mainitsemaani asiaan, että HK:oon Sininen on juuri neutraaliutensa takia sinappiharrastajien suosikki. Tällä makualaustalla tehdään arvioita sinapista, ilman alustan vaikutusta!