News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Työvoimapulan paluu ja kosto

Started by Tabula Rasa, 03.08.2017, 11:12:23

Previous topic - Next topic

guest14935

Quote from: eskonaama on 15.11.2017, 18:29:11
Kuljetusalasta en ihmettele jos sinne ei uusilla työntekijöillä ole motivaatiota.
Miksei olisi kun palkat kuitenkin ovat paremmat kuin esim. kaupassa, ravintolassa, useilla toimistotyöntekijöillä jne. Kunhan vaan taas "uutinen" tehty.

Kari Kinnunen

Quote from: eskonaama on 15.11.2017, 18:29:11
Kuljetusalasta en ihmettele jos sinne ei uusilla työntekijöillä ole motivaatiota. Ala on muutenkin ihan tolkuttoman kilpailtu, tästä erityiskiitos kapotaasilakien muutoksille, polttoaineen hinnankorotuksille ja ulkomaalaisille kuskeille. Tämä lähes poikkeuksetta välittyy että jostakin aletaan nyhtää sitä katetta, tuttavani joutuu kuulemma lähes jokaisen palkkalaskelman yhteydessä uhkaamaan työnantajaansa liitolla että saa oikean korvauksen työstään.

Kyllä se monessa mökissä tahtoo tällaista olla. Hemmetinmoinen kiire kokoajan, lakisääteiset tauot lairurissa, eli piirturi piirtää taukoa sillä aikaa kun revit niitä rullakoita taikka lavoja kyytiin. Oikeille ruoka taikka kahvitauoille ei ehdi. Päivät minimissään kolmetoistatuntisia joista maksetaan kahdeksan tuntia.

Sellaista se on ihan tavan jakelukuskin homma. Minen lähtis.

Raksa_Mies

Quote from: Kari Kinnunen on 15.11.2017, 20:22:01
Quote from: eskonaama on 15.11.2017, 18:29:11
Kuljetusalasta en ihmettele jos sinne ei uusilla työntekijöillä ole motivaatiota. Ala on muutenkin ihan tolkuttoman kilpailtu, tästä erityiskiitos kapotaasilakien muutoksille, polttoaineen hinnankorotuksille ja ulkomaalaisille kuskeille. Tämä lähes poikkeuksetta välittyy että jostakin aletaan nyhtää sitä katetta, tuttavani joutuu kuulemma lähes jokaisen palkkalaskelman yhteydessä uhkaamaan työnantajaansa liitolla että saa oikean korvauksen työstään.

Kyllä se monessa mökissä tahtoo tällaista olla. Hemmetinmoinen kiire kokoajan, lakisääteiset tauot lairurissa, eli piirturi piirtää taukoa sillä aikaa kun revit niitä rullakoita taikka lavoja kyytiin. Oikeille ruoka taikka kahvitauoille ei ehdi. Päivät minimissään kolmetoistatuntisia joista maksetaan kahdeksan tuntia.

Sellaista se on ihan tavan jakelukuskin homma. Minen lähtis.

Ja se 5h menee liukumiin?

dothefake

Tietääkö kukaan teistä, kuinka kauan Venäjän rajalla kuskit joutuivat odottamaan silloin, kun jonot olivat Kotkaan ja kauemmaskin ja saivatko siitä mitään palkkaa. Nykyään jonoa on vain ei kenenkään maalla, joka kyllä on Venäjää. Paljonkohan siinä pitää varttua?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kari Kinnunen

Quote from: dothefake on 16.11.2017, 01:02:13
Tietääkö kukaan teistä, kuinka kauan Venäjän rajalla kuskit joutuivat odottamaan silloin, kun jonot olivat Kotkaan ja kauemmaskin ja saivatko siitä mitään palkkaa. Nykyään jonoa on vain ei kenenkään maalla, joka kyllä on Venäjää. Paljonkohan siinä pitää varttua?

Nyky tilanteesta en tiedä mutta silloin aikoinaan olin toki mukana menossa puuhamaahan turakoimaan.
Jonoteltiinhan sitä itselläni ennätys tommosen viikon. Palkkaa sai mikäli autokin sai. Eli ns. prosenttipalkka.

Kari Kinnunen

Quote from: Raksa_Mies on 15.11.2017, 23:45:07
Ja se 5h menee liukumiin?

Voi kun söpön naivi käsitys. Lukaseppa kuljettajia koskeva tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö. Sen mukaan mennään ja siinäpä ne (heh) liukumat.

En toki väitä, että kaikissa taloissa mutta joissakin. Ala on sikäli kilpailtua ja kilpailu kovenee mikäli EU vapauttaa kabotaasin, kuten huhu kertoo.

Saturnalia

#306
Nykyisen ajokorttilait ovat niin pimeät. C-kortilla ei saa enää ajaa työkseen, jollei käy jotain kalliita lisäkursseja, kuulemma.
Itse ajelin muina miehinä 18-vuotiaana ysisatasella Hondalla aikanaan. Nykyään saman kortin saadakseen pitäisi opiskella kolmen ajokorttiportaan kautta, ja ikäraja on 24 vuotta. Kuusi vuotta korkeampi, kuin parikymmentä vuotta sitten. Ei hyvät hykkyrät.

Työskentelin 80-luvulla Joensuun Kiitoautoilla maakuntajakelukuskin apulaisena vähän aikaa. Se oli kyllä kokemus raskaudessaan. Edeltävä kesätyöpaikka oli ollut sahalla taaplaamassa, mutta se ei ollut mitään verrattuna jakeluhommaan. Jakeluhommathan ei ole oikeastaan autohommia ollenkaan. Ne ovat ahtaus/lastaus-hommia, joissa vain välillä ajetaan pieni matka autolla. Joensuun Kiitoautojen tavarahalli oli vielä silloin pimeä kuin yö, aivan alivalaistu. Sellainen pimeä, homeinen jääkylmä puulato.

Sinne kun menit viideltä pakkassaamuna roclan ja helvetin paksun rahtikirjanipun kanssa, niin ei vittu. Mä en siellä pimeässä edes löytänyt lavoja saatana, ei edes nähnyt mitä niissä kirjoissa luki, kuskit käyttivät taskulamppuja. Autoa pakattiin katonrajaan asti sellainen kolme tuntia. Sitten kierrettiin maakuntaa ja työnnettiin tavaraa niitä jäisiä kauppojen takapihasliuskoja pitkin. Talon pihaan takaisin kurvattiin kuuden-kahdeksan maissa. 13 tunnin päiviä. Kuskeilla prakasi terveys jo nelikymppisinä, mitä juttelin. Jakelukuskiksi musta ei kyllä ole. Homma, ainakin silloin, oli todella kovaa palkkaansa nähden.

Maija Poppanen

Quote from: Kari Kinnunen on 15.11.2017, 20:22:01
...eli piirturi piirtää taukoa sillä aikaa kun revit niitä rullakoita taikka lavoja kyytiin.

Markkinahommissa ollessa se piirturikiekkojen kyylääminen tuotti useammankin kerran naamapalmu-fiiliksen - se ajaminen kun ei ole edes sitä, mistä maksetaan.

Eräänkin kerran menimme Lahteen valmiiksi myöhään edellisenä iltana. Kiekko unohtui vaihtaa aamulla, kun auto tyhjentämisen jälkeen siirrettiin viereiselle parkkipaikalla - ja eikös sen sit joku heti huomannut.

Kerrankin olin psyko-isäpuolen kanssa melko samoilla linjoilla, kun keuhkos naama punaisena, et "Kyllä tää saatanan auto on leponsa varmasti saanut". Tais pistää vielä jotain lapinlisää siihen, kuinka pitkään ajettaisiin sen 12-tuntisen työpäivän perään (kun oikeasti vain Tampereelle).

Kari Kinnunen

Quote from: Saturnalia on 16.11.2017, 09:06:50
Jakeluhommathan ei ole oikeastaan autohommia ollenkaan. Ne ovat ahtaus/lastaus-hommia, joissa vain välillä ajetaan pieni matka autolla.

Kyllä, näin on. Melkein kaikki, kaikenlaisten kiitojen ja postien hommat on mennyt siihen, että kuljettajat lastaavat ja purkavat. Ikävää asiassa on vielä se, että kirjoittamaton vaatimus tosiaan on, että aika jonka auto nököttää laiturissa piirturi pidetään levolla.
Sittenpä sitä onkin kiva lähteä hyvin levänneenä pompottelemaan joku Turku->Kuopio veto.

Raksa_Mies

Quote from: Kari Kinnunen on 16.11.2017, 06:03:53
Quote from: Raksa_Mies on 15.11.2017, 23:45:07
Ja se 5h menee liukumiin?

Voi kun söpön naivi käsitys. Lukaseppa kuljettajia koskeva tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö. Sen mukaan mennään ja siinäpä ne (heh) liukumat.

En toki väitä, että kaikissa taloissa mutta joissakin. Ala on sikäli kilpailtua ja kilpailu kovenee mikäli EU vapauttaa kabotaasin, kuten huhu kertoo.

No ei mitenkään tavattoman naiivi käsitys. Tunnen muutamia kuskeja ja tekevät aivan liian pitkää päivää. Tästä oli viimeksi ryypiskeltäessä juttua ja 8 h ylittävältä osalta vapaana yksi yhteen tai jos on liikaa duunia, niin sitten palkkana. Yksi yhteen rahanakin. 

rdvil

Quote from: Uuno Nuivanen on 15.11.2017, 16:33:01
Quote– Meillä on ollut kavereita, jotka eivät osaa käyttää edes pumppukärryjä, vaikka ovat opiskelleet logistiikkaa. Muutama kaveri ei tiennyt, miten pidetään tuntikirjanpitoa, kun ei ole opetettu koulussa. Hyviäkin on kyllä ollut.

Minnekäs ne hyvät hävisivät? Kyllästyivät tessin minimiin, raskaisiin hommiin ja ylitiukkoihin aikatauluihin, kenties? ???

Muista en osaa suoriltaan sanoa, itse sain dippatyöpaikan ja lähin vääntään sitä. Kyllästyin toki myös, enimmäkseen tuijottamaan samoja maisemia päivästä toiseen. Piristävää on myös toimistotyöaika, ei enää tarvi valvoa öitä jos ei välttämättä itse halua.

Duuni, johon Sami on turhaan hakenut tekijöitä, on toki fyysistä, ja 8h päästäkseen pitää laahustaa eteenpäin ihan tarkoituksenmukaisesti. Joinain päivinä saattaa joutua jopa hikoilemaan. Jakeluhommia koko (pitkän) opiskeluaikani tehtyäni en kuitenkaan pitänyt puolikkaan tyhjentämistä ja täyttämistä mitenkään mahdottoman raskaana, onhan niissä rullakoissa rullat alla. Työ itsessään on kuitenkin simppeliä, ei tarvitse miettiä liikaa eikä varsinkaan kantaa töitä kotiin, toisin kuin ehkä nykyduunissa.

Salikortti piti tosin sittemmin hankkia. Vaatteet alkoi käymään suuriksi kun tuo hyötyliikunta loppui.

Aeon

Se on varmaan niin, että kuskin hommiin pyrkivät ajattelevat, että se työ on vaan ratinvääntämistä ja kulit hoitavat lastauksen ja purun.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

rdvil

Quote from: Aeon on 16.11.2017, 14:27:31
Se on varmaan niin, että kuskin hommiin pyrkivät ajattelevat, että se työ on vaan ratinvääntämistä ja kulit hoitavat lastauksen ja purun.
Näin ajatteleviin aloittelijoihin olen kuullut kaikkien tuntemieni kuljetusyrittäjien törmänneen, vuosi vuodelta useammin. Tosiasiassa useimmissa hommissa juttu on juuri niinkuin Saturnalia sanoi. Maisemia saa katsella siinä työnteon välissä.

Kari Kinnunen

Quote from: rdvil on 16.11.2017, 14:41:12
Tosiasiassa useimmissa hommissa juttu on juuri niinkuin Saturnalia sanoi. Maisemia saa katsella siinä työnteon välissä.

Näinhän se. Norjan keikalle kun ei ihan aloittelijoita laiteta. Logistiikassa on kaikenlaisia hommia. Itseäni alkaisi kiinnostamaan sellaiset joissa vois olla välillä kotonakin.

Jorma M.


Muijan veli on 54 ja jakelukuskina, koska kuulemma työnantaja "ei saa alle viiskymppisiä töihin". Mahatautijaksot ja muut sairastelut hoidetaan öisin hytissä laattaamalla tai puskissa paskalla käymällä ja eiku rattiin kummituksia näkemään. Ja byrokratia ja jotkut ihmeen luku- ja koodivehkeet lisääntyvät koko ajan. Jokainen vapaajakso ympärijurrissa koska muuten psyyke prakaa.

Aika hieno ammattiala ilmeisesti.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Maija Poppanen

^ En mä ihmettele yhtään.

Silti ne saatanan ituhipit olettaa, et niitten luomudynaamisjännät tarpeet tipahtaa mannan lailla taivaalta - ja huutaa, et autoilu on pahasta - diesel vielä pahempaa.

Kari Kinnunen

Quote from: Jorma M. on 16.11.2017, 15:23:52
Muijan veli on 54 ja jakelukuskina, koska kuulemma työnantaja "ei saa alle viiskymppisiä töihin".

No huhhuh. 54 on ihan liikaa jakokuskille. Itse asiassa jo 50 on minusta ihan liikaa kuskeille yleensä.

Golimar

QuoteTE-toimisto patisti kuollutta naista työnhakuun - "Kuulostaa kornilta ja karmealta"

Uudenmaan TE-toimisto lähetti naiselle kirjeen, jossa kehotetaan uusimaan työnhaku.

"Työnhakusi on voimassa 29.11.2017 saakka. Mikäli haluat jatkaa asiakkaana kauemmin jätä yhteydenottopyyntö", kirjeessä sanotaan.

Erikoisen tapauksesta tekee se, että nainen on ollut kuolleena vuoden.

Monikohan tämän maan vainajista on työkykyinen, ihmettelee kuolleen naisen veli.

- Sisko eleli yksikseen ja sairastui. Hän oli vähän aikaa työttömyyskorvauksilla ja oikeastaan heti sen jälkeen siirrettiin sairaseläkkeelle viime marraskuun lopussa ja kuoli heti sen jälkeen. Kuollessaan hän oli jo sairaseläkkeellä ja Kelan piirissä. Lähinnä on koomista, että kuntien virastoille, pankeille ja vakuutusyhtiöille menee tieto suoraan, mutta TE-keskuksille ei. Näköjään heidän rekisterissä on edelleen työnhakijana, veli kertoo.

Tietokatkos

ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen kehittämisjohtaja Vesa Jouppila kertoo mahdollisista syistä asialle.

- Siinä on varmasti käynyt niin, että omaiset eivät ole ilmoittaneet TE-toimistolle tapahtuneesta. Joskus sitä eivät omaisetkaan tiedä, että on töitä hakemassa. Ihmiset ehkä olettavat, että väestörekisteriin menee ilman muuta tieto ja sitä kautta viranomaisille, mutta lainsäädäntö on tosi tiukkaa. EU:n tietosuoja-asetus tulee entisestään tiukentamaan tätä tietojenvaihtoa.

Tapauksia sattuu aina silloin tällöin.

- Aika harvinaista on, että näin tapahtuu. Se ei tietysti muuta sitä tosiasiaa, että näin on tapahtunut ja on tällainen kirje mennyt.

Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista esimerkiksi Väestörekisterikeskuksen ja TE-toimiston suoraa tietojenvaihtoa.

- Käytännössä useimmiten menee homma niin, että Kela ilmoittaa kyllä, kun heille tulee tieto kuolemasta. Heillä on taas toisentyyppinen lainsäädäntö, eli he saavat Väestörekisterikeskukselta tiedon. Siinä vaiheessa Kela ilmoittaa yleensä TE-toimistolle, jos on työttömyysetuutta saatu.

Esimerkiksi työttömyyskassat eivät ilmoita automaattisesti kuolleiden tietoja TE-toimistoille.

- Toivoisi, että omaiset muistaisivat, vaikka siinä on paljon surua ja järjestelyä. Yleensä kun tilit katsotaan perunkirjoituksessa, niin siinä kohtaa jos muistaisivat ilmoittaa, että henkilö on menehtynyt ja työnhaku on päättynyt.

Hallitus vaati haastatteluja

Istuvan hallituksen aikana TE-toimistoilta on alettu edellyttää asiakkaiden kolmen kuukauden välein tapahtuvia määräaikaishaastatteluja. Ilmeisesti on niin, että kuolleen naisen tapauksessa näihin ei ole kutsuttu.

- Eli kolmen kuukauden välein TE-toimisto kontaktoi työnhakijoitaan. Silloin ei ole yhteyttä pidetty. Se olisi ehkä tullut aiemmin esiin. Emme tiedä, että onko aiemmin tullut kirjeitä ja olisiko ollut mahdollisuus aiemmin reagoida sitten.

Mitään virhettä ei välttämättä kuitenkaan ole tapahtunut.

Kornia ja karmeaa

Jouppila pitää hyvin valitettavana, että omaiset joutuvat lukemaan tällaista kuolleen postia vielä pitkän ajan kuluttua.

- Omaisten kannalta on ikävä saada näitä posteja. Omakohtaisestikin tiedän, että jotain saattaa tulla vielä aikojen päästä, kun tieto ei ole kaikkia paikkoja tavoittanut. Se kuulostaa kornilta ja karmealta tässä kohtaa, mutta kun tietojärjestelmässä ei ole tietoa, niin toimitaan näin. Sitten kun tieto saadaan, ei tällaisia kirjeitä lähde.

Työnhakijan menehtymisen voi ilmoittaa TE-keskusten valtakunnalliseen puhelinnumeroon, jolloin hänen työhakunsa loppuu.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711152200534052_u0.shtml

Larva

^ "Death is no excuse to stop working."

Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -


Java

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.11.2017, 16:19:57
Ankaran, karjuvan työvoimapulan vallitessa on vainajatkin pantava töihin.
Ja taitavat tehdä työt paremmin kuin tänne tulleet työvoimapulan paikkaajat!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Uuno Nuivanen

Toisinajattelija.

QuoteYrittäjä-Timo, 72, ei irtisano työntekijöitä vaikeinakaan aikoina - ylitöihin jääville pomo tekee eväsleivät omalla kustannuksellaan: "Moni pitää erikoisena"

Perjantai 17.11.2017 klo 06.41

Timo Tenhunen epäilee, että harva samankokoinen tai suurempi yritys toimii samalla tavalla kuin hänen yrityksensä.

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/201711162200537666_tb.shtml

Tabula Rasa

Quote from: Raksa_Mies on 27.10.2017, 10:13:58
Quote from: Tabula Rasa on 27.10.2017, 07:12:38
Quote from: Raksa_Mies on 20.10.2017, 09:58:19
Maatalouden alennustilaan ja tuista huolimatta tappiollisuuteen on osaltaan syynä eu:n tukipolitiikka. Mutta joo, pienet tilakoot on järjettömiä. Nykyisellä sianlihan hinnalla kuitenkin lienee mahdoton pärjätä tilakoosta riippumatta.

Sitten pitäisi tuottaa kaiketi jotain muuta kuin sianlihaa? Itse näen tukipolitiikan vain osasyynä. Kokonaisuutena isoin ongelma on ylipäätään välikädet. Eli ensin verotetaan työ kuoliaaksi ja sitten tehdään eläminen mahdolliseksi tuilla, mutta myös suuryritysten kuluttajamyynnissä viemä osuus. Sen ruisleivän tai sen päällä olevan kinkun hinnasta kun viljelijän tai sikatilallisen osuus on kovin pieni. Ja toisaalta säätely joka tekee mahdottomaksi jatkojalostuksella hankkia lisätuloja kts. mobiilimallinen teurastamo= siantuottaja voisi myydä kinkkua suoraan ovelta, mutta se ei saa sitä tehdä koska mahdottomat vaatimukset joihin hyväksytään vain korporaatioiden firmat+monopoliyhtiöiden hinnoittelupolitiikka joka jättää tuottajalle murusia ja toisaalta kieltää myymästä muualle. Kts. s ja k-ryhmän sisäänostopolitiikka.

Olisi mielenkiintoista nähdä tuosta oravanpyörästä irrottautuneet jotka tuottaisivat kinkun suoraan kotiovelle. Työvaiheet alkutuotanto, jatkojalostus ja kuljetus saman pientilan sisällä. Erinäisiä kymmeniä tiloja niin saataisiin jo pienen lähikaupan valikoima perustuotteita. Ja toisaalta ei estä vaikkapa yhteistyötä paikallisten leipomojen kanssa kunhan kunkin toimijan osuus hinnasta säilyy kohtuullisena.

No tilanne tietenkään ei ole ihan noin helppo, että alkaa tuottamaan jotain muuta. Todennäköisesti velkaa on paljon j atappiota tehty. Yhtäkkiä pitäisi investoida johonkin muuhun. Vaikka lopettaa maatalouden kokonaisuudessaan, iso osa kuluista edelleenkin jää.

Mikähän se iso osa kuluista on joka jää jos ajaa homman alas? Ylivelkaantuminen ei taas anna kovin hyvää kuvaa taloudenpidosta. Miksi tekohengittää sellaista joka ei itse saa bisnestään pyörimään? Silloin on konkurssi vaihtoehtona. Normaalitilannehan tuo ei ole. Kiinteät kulut elämisestä ovat joka tapauksessa vaikkei bisnestä pyörittäisi, mutta eihän bisneksestä jää ylimääräisiä kuluja sen lopettaessa. Jos, niin näytä miten. Investoinneista huolehti mainitussa esimerkissä toinen yrittäjä joka perusti jo tuollaisen teurastamon käytännössä mutta se ajettiin alas byrokratialla. Löytyy googlella.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tabula Rasa

Aiheen läheltä, pistetään seurantaan: Onko Persuilla kanta liittyen työttömiä hyväksikäyttäviin loispummifirmoihin?

https://hommaforum.org/index.php/topic,123861.0/topicseen.html
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Mika

Quote from: Kari Kinnunen on 16.11.2017, 15:42:31
Quote from: Jorma M. on 16.11.2017, 15:23:52
Muijan veli on 54 ja jakelukuskina, koska kuulemma työnantaja "ei saa alle viiskymppisiä töihin".

No huhhuh. 54 on ihan liikaa jakokuskille. Itse asiassa jo 50 on minusta ihan liikaa kuskeille yleensä.

Eikö 40 olisi parempi yläikäraja?  Ihminenhän alkaa rapistua jo 30 ikävuoden jälkeen, ja moni tarvitsee lukulasitkin jo 40 ikävuoden korvilla.  Lihasvoimakaan ei ole enää samalla tasolla kuin 25-vuotiaana.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Tabula Rasa

Melko hyvä lista sellaisista vero/rahapelimonopoli yms veroluonteisesti kerättävillä maksuilla rahoitettuja puljuja joista ei hyödy kuin kyseiset pullanmussuttajat. Imagon vuoksi joku prosentti toki käytetään nimenmukaiseen tarkoitukseen, mutta pääasiallisesti kolmossektorin suojatyöpaikkoja verorahoin.

Päädyttäneen jälleen kerran tulokseen jossa työttömille tarjotaan lisää palkattomia pakkotöitä uudella nimikkeellä ja palkataan sata kordinaattoria ja ylipääjohtajaa sitä valvomaan, eli lähettelemään toisilleen tyhjänpäiväisiä papereita. Ja tietysti että matuille miljardi lisää etteivät syrjäydy ja saadaan taas uusi kaarnaveneinnovaatio. Ja että suomisatarahat voisi oikeastaan laittaa koodaribusseihin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

guest14935

Quote from: Ulvokki on 18.11.2017, 21:31:33
Nyt on polkaistu uusi työryhmä tarkoituksenaan mm. toimeliaisuuden lisääminen. Ja mikäs sitä toimeliaisuutta paremmin lisäisi kuin uusi loppuraportti entisten lisäksi.
Klikkasin "like" mutta tämä ei tosiaan tarkoita "like" noille henkilöille. Sekä vartiainen joka tämä uudempi natsi että vanhempi uunittaja filatov listassa, muut nimet ei mulle tuttuja, ei sillä että noikaan olisi muusta kuin netistä, mutta jotain kertonee jo se että tollasella listalla ovat. Suomalaiset uuniiin.
"Like" siis vain tiedottamisesta.
Eiköhän toimeliaisuutta lisää myös tätä uudempikin työryhmä, samat sun muut. Rahaa toimeliaisuuteen riiittänee.

kivimies

QuoteKokonaisuudistuksen tavoitteena on nostaa työllisyysastetta, kannustaa työn tekemiseen ja yrittäjyyteen sekä torjua ja vähentää eriarvoisuutta. Sen tulee vastata työn murrokseen sekä muuttuvaan perhe- ja kotitalousrakenteeseen. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi ja yksinkertaisempi järjestelmä, jonka uudistamisessa hyödynnetään erityisesti digitalisaatiota.

Valmistelussa otetaan huomioon julkisen talouden asettamat reunaehdot ja kestävyysvajeen umpeen kurominen sekä ikääntymisen aiheuttamat haasteet. Huomioon otetaan myös muun muassa perustulokokeilun, osallistumistuloselvityksen ja muiden käynnistettävien tutkimusten, laajan kuulemiskierroksen ja selvitysten tulokset sekä kansallisen tulorekisterin tuomat mahdollisuudet.

Tuo tarkoittaa mitä luultavimmin sitä, että kuntouttavaan työtoimintaan ja työkokeiluihin ohjataan enemmän väkeä ja karenssien määrää lisätään.
Myös työttömyyskorvausta voidaan leikata entisestään.
Ja tämä nimetään "eriarvoisuuden vähentämiseksi"? Orwellislaista uuskieltä parhaimmillaan.

Quote
Hankkeessa selvitetään kustannus-, työllisyys- ja tulonjakovaikutukset sekä muut vaikutukset, jos asumisen tukeminen irrotetaan toimeentulotuesta ja toteutetaan yksinomaan asumisen tukien kautta. Eri vaihtoehtoja käsittelevä valmistelutyö koordinoidaan Juho Saaren johtaman eriarvoisuustyöryhmän kanssa.

Työssä huomioidaan myös Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran ja Suomen Pankin uudistushankkeet sekä Strategisen tutkimuksen neuvoston tutkimukset.
Tuo taas tarkoittaa, että toimeentulotiuen saajien asumisen tukia tullaan leikkaamaan. Ei koske kaupungin asunnoissa asuvia "työvoimapulan paikkaajia".

Uuno Nuivanen

Työvoimapula jatkaa karjumistaan.

Quote
Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – "Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua"
Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen sanoo HS:n Lauantaivieras-haastattelussa, että eduskunnan ja hallituksen pitäisi ymmärtää tehdä lisätoimia, jos nopean kasvun halutaan jatkuvan.
...
Ilmeisin kasvun rajoite on työvoimapula, josta Vartiaiselle tulee viestejä työnantajilta eri puolilta Suomea. Se alkaa rajoittaa yritysten kasvua – ja on hämmentävää, koska maassa on samaan aikaan yhä yli 270 000 työtöntä työnhakijaa.

Osa tästä joukosta ei työllisty koskaan. Suomessa on noin seitsemän prosentin rakenteellinen työttömyys, johon meneillään oleva talouden hyvä vetokaan ei pure. Tämä johtuu muun muassa osaamisen puutteista, kannustinongelmista ja siitä, että ihmiset asuvat työllistymisen kannalta väärissä paikoissa.

Mutta osa haluaa ja voi työllistyä, ja sen eteen pitäisi nyt tehdä kaikki voitava. Vartiainen arvioi, että todellinen työvoimareservi on noin 40 000 suomalaista.

"Se on ihan eri kokoluokka kuin nämä sadattuhannet, joista on tapana puhua."
...
Hallitus voi vastata työvoimapulaan monin tavoin, mutta kaikki keinot eivät ole poliittisesti mahdollisia. Kuvaavaa on, että nyt meneillään oleva perhevapaauudistuskin otti lujille, eikä sitä alun perin kirjattu edes hallitusohjelmaan.
...
Toinen nopea tapa lisätä työvoiman tarjontaa olisi poistaa EU- ja Eta-alueen ulkopuolelta tulevan työvoiman saatavuusharkinta. Vartiainen on yksi kansanedustajista, joka pani liikkeelle tätä koskevan lakialoitteen.

Saatavuusharkinta tarkoittaa, että työ- ja elinkeinotoimisto selvittää ennen oleskeluluvan myöntämistä, onko työmarkkinoilla tarjolla sopivaa työvoimaa – tarkoituksena on siis antaa etusija kotimaisille työnhakijoille.

Vartiainen olisi valmis työvoiman tarjonnan lisäämiseksi myös poistamaan työttömyyseläkeputken kokonaan esimerkiksi vuoden 1965 jälkeen syntyneiltä.
...
Vartiaisen mukaan uudistusryhmä ja tuleva hallitus voivat valita kahden toimintalinjan väliltä. Toinen on Tanskan linja, jossa sosiaaliturvan taso on hyvä, mutta johon kuuluu "kova byrokraattinen patistus" – terveen ja työkykyisen ei haluta olevan sosiaaliturvan varassa, vaan töissä.

Toinen on perustulolinja, jossa sosiaaliturvaa saa suuremmitta ehdoitta, mutta sen taso on nykyistä heikompi.

"Minusta tuntuu, että missään puolueessa ei ole vielä selvillä, millaista yhdistelmää tässä ollaan hakemassa. Patistuslinja varmaan miellyttäisi sekä nykyistä että entistä puoluettani", Vartiainen sanoo viitaten kokoomukseen ja Sdp:hen. ...

Testaa, oletko samaa mieltä kuin Juhana Vartiainen:

Olette 43,3-prosenttisesti samaa mieltä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005454334.html

Aeon

Aamulehti
QuotePirkanmaalaiset metallialan yritykset aikovat yhdistää voimansa uusien työntekijöiden rekrytoimiseksi.

Kymmenen yritystä sekä Pirkanmaan ely-keskuksen ja te-toimiston asiantuntijat suunnittelevat yhteistä koulutushanketta uusien cnc-koneistajien rekrytoimiseksi.

Ammattitaitoisista cnc-koneistajista on jo pulaa. Yritykset lähtevät nyt paikkaamaan tilannetta kouluttamalla itselleen uusia työntekijöitä muun muassa alanvaihtajista.

Koulutushankkeen päätavoite on, että yritykset saavat uusia osaavia työntekijöitä ja koulutukseen osallistuvat työllistyvät mukana oleviin yrityksiin.

Mukana rekrykoulutushankkeessa ovat Valmet, Katsa, ST-Koneistus Oy, Järvensivun konepaja, GardnerDenver, Nomet Oy, Konepaja Enne Oy, Lehti Group, Johnson Metalli ja Tasowheel.

Tästä on palstalla puhuttu, vaikka kaikki eivät tunnu uskovan Suomessa olevan työvoimapulaa tietyillä aloilla. Vastaavia yhteistyöhankkeita on kuulemani mukaan muuallakin, mutta ei näin isossa mittakaavassa.

Näköjään Suomeen ei ole vielä saapunut tarpeeksi koneinssejä kaukomaista, kun yrityksillä on pulaa ammattilaisista.  ;D
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien