News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vihreä Lanka 28.3.17: Maassa maan tavalla

Started by anatall, 28.03.2017, 20:44:27

Previous topic - Next topic

anatall

QuoteMaassa maan tavalla
28.3.2017 16.37
MINNA RAJAINMÄKI

KESÄLLÄ 2015 katselen typertyneenä televisiosta pakolaisten virtaa Eurooppaan. Ihmettelen, mitä oikein tapahtuu. Lokakuussa menen töihin vastaanottokeskukseen ja näen kaaoksen omin silmin.

Viikon päästä siitä, kun 300 henkilöä on syötetty ja majoitettu, pakolaiset alkavat kinuta vastaanottorahaansa SPR:ltä. Silloin minulle valkenee, ettei kaikilla tulijoilla ole hengenhätää.

Joillain asiat ovat todella huonosti. Soitan kahdesti ambulanssin ja elvytän  tajuttoman naisen. Pakomatka on uuvuttanut naisen, joka kärsii aiemman raskauden aiheuttamista komplikaatioista. Keski-ikäinen mies saa paniikkihäiriön, jota luullaan ensin sydänkohtaukseksi.

Teen 16-tuntisia työpäiviä. Pian huomaan, että vastaanottojärjestelmä on älytön. En halua hyysätä aikuisia ihmisiä tai heittää yhteistä rahaa kankkulan kaivoon, mutta en myöskään halua ihmisten kuolevan.

Lopetan työt vastaanottokeskuksessa kahden viikon jälkeen. Mieheni mielestä vokkityö ei tee minulle hyvää. Olen muuttunut ärtyisäksi ja pelokkaaksi. Minusta tuntuu, että minua seurataan.

Jatkan työskentelyä turvapaikanhakijoiden parissa järjestämällä kohtaamisia paikallisten kanssa. Koen, että minulla on velvollisuus tehdä osani tilanteessa, kun Suomesta hakee turvaa enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin.

Pyydän vastaanottokeskuksen imaamia, nuorta itseoppinutta iranilaismiestä, etsimään 300 henkilön joukosta muutaman, jotka oikeasti tarvitsevat apua eivätkä ole vain onneaan onkimassa. Imaami esittelee mosulilaiset Alin, 26, ja Mohammedin, 24. Mohammed on niin ujo, ettei hän uskalla puhua englantia vaikka osaa. Ali on opetellut suomea YouTube-videoiden avulla ja kommunikoimme heti vain suomeksi.

Tulee se kuuluisa vuodenvaihde, jolloin naisia joukkoahdistellaan Helsingissä. Tai ainakin on saatettu ahdistella. Poliisin tiedotus on epämääräistä.

Suomalaiset ovat alkaneet pelätä turvapaikanhakijoita ja jotkut lähtevät partioimaan kaduille. Perustetaan Soldiers of Odin -liike, jota pelätään ainakin yhtä paljon.

Vuoden mittaan uutisissa kerrotaan tulijoiden tekemistä raiskauksista ja murhista, suomalaisten tekemistä polttopulloiskuista ja pakolaislasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Euroopassa tehdään terrori-iskuja. Mihin tämä maailma on menossa, huokailen. Alan pitää ulko-ovia lukossa.

Ali ja Mohammed ovat pahoillaan, kun kerron, että suomalaiset pelkäävät heitä. He sanovat itsekin pelkäävänsä maanmiehiään. Tulvan mukana on tullut ajopuita. Paljon.

Opetan irakilaisille letkajenkkaa ja valssia. Katri Helenan Älä elämää pelkää uppoaa kuin veitsi sulaan voihin. Arabialaiset rivitanssit tempaavat mukaansa isommankin porukan. Tätä kutsutaan kaksisuuntaiseksi kotoutumiseksi.

Harrastamme kesäteatteria. Teemme ruokaa. Mohammed lausuu pitkiä runoja ulkomuistista ja rukoilee. Ali juo joskus olutta. Miehet kantavat laukkuni ja korjaavat autoni.
Heitäkö pitäisi pelätä?

Kesäisessä illanvietossa eräs opettajana työskennellyt irakilaismies kertoo yllättäen, kuinka hän työssään lyö lapsia, jos he eivät tottele. Häntä naurattaa. Minua ei. Sanon, että Suomessa tuollaisesta joutuu vankilaan. Pelottelen tahallani. Sanon, että tuo on syynä hänen maansa ongelmiin. Lapsia ei saa lyödä. Piste. Toinen sanoo, ettei halua opetella suomea, koska pelkää unohtavansa arabian. Kysyn, miksi hän sitten tuli Suomeen.

Tapaan vapaaehtoistyössä myös kaksi somalinaista, jotka eivät ole kymmenien vuosien aikana oppineet suomea niin, että ymmärtäisin heidän puhettaan. Itse osaan seitsemää kieltä. Ärsyynnyn niin, etten ole enää ymmärtävänäni englantia enkä arabiaa. Suostun puhumaan vain suomea tai ruotsia.

Suomen pitää suojella vain ihmisiä, jotka haluavat suojella Suomea. Oleskeluluvan ehtona pitäisi vaatia kielitaitoa ja sitoutumista yhteiskunnan arvoihin. Suomessa on uskonnonvapaus. Sen ei pidä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi musliminaisilla olisi erilaiset oikeudet tai velvollisuudet kuin vaikka minulla. Jokaisen pitää saada pukeutua, opiskella ja tehdä työtä miten haluaa ja mennä naimisiin kenen kanssa haluaa.

Elokuussa 2016 Ali ja Mohammed pyytävät minut mukaan loppuelämänsä kannalta ratkaisevan tärkeään tapaamiseen – turvapaikkapuhutteluun. Ali kertoo ensin tarinansa ilman läsnäoloani. Tauolla hän pyytää minut huoneeseen. Puhuttelija vastustelee osallistumistani vedoten Alin yksityisyydensuojaan. Ali pyytää monta kertaa, ja saan lopulta olla huoneessa ilman puheoikeutta.

Puhuttelupöytäkirjaan merkitään kellonaika, jolloin tulen huoneeseen. Tuloani edeltää kirjaus "hakija itkee".

Puhuttelun jälkeen menen lievään shokkiin. Saan yllättäviä itkukohtauksia.

"Älä murehdi, Minna", Mohammed toistelee ja lohduttaa minua. Hän on itse kroonisessa stressitilassa. Ei syö eikä nuku.

Mohammed ei itke turvapaikkapuhuttelussa. Puhuttelija vannottaa, että Mohammedin on puhuttava totta, vaikka minäkin olen läsnä. Mohammed sanoo luottavansa minuun sataprosenttisesti. Olen otettu.

Kuulen ja näen karuja asioita. Kuulen niitä puhutteluissa ja muidenkin pakolaisten kanssa keskustellessani. Luen sosiaalisesta mediasta karmeita juttuja. Osa on sotapropagandaa, osa varmaan totta. Vaikea tietää, mikä on mitäkin.

Maahanmuuttoviranomaisten tehtävä on eittämättä vaikea.

Vuoden aikana poliitikot suoltavat paljon puppua pakolaistilanteen mallikkaasta hoitamisesta. Luen kaikki aihetta käsittelevät uutiset ja tiedotteet.

Kutsun Alin ja Mohammedin kotiini maalaamaan aitaa. He ovat uupuneita epätietoisuudesta. Miehet eivät ole saaneet yhteyttä perheisiinsä yli vuoteen – sen jälkeen, kun itse lähtivät pakoon. Heillä ei ole lapsia mutta tusina sisaruksia. Osa on siepattu ja kadoksissa.

Panen kaikki psykologiset taitoni likoon pitääkseni heitä pinnalla. Nauratan ja hölmöilen. Kiinnitän huomion kesän kauneuteen – rypsipeltoihin, auringonlaskuihin ja sorsapesueisiin. Keksin miehille töitä, tekemistä.

Vastaanottokeskuksessa, jossa he asuvat, yksi mies raiskataan ja yksi tekee itsemurhan.

Istumme päivällisellä puutarhassani, kun Ali selaa taas Facebookia. Olen pyytänyt, ettei puhelimia otettaisi ruokapöytään. Meillä on tällaiset tavat. Uutiset kertovat, että miesten kotikylä on saarrettu, ja ihmiset näkevät nälkää. Mosulin maasota on alkamassa.

Menetämme ruokahalumme.

Kun hallinto-oikeus marraskuussa 2016 kumoaa linjauksen mosulilaisten mahdollisuudesta maan sisäiseen pakoon, sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg väittää, että Mosulin tilanteen paheneminen on jo huomioitu päätöksissä. Tästä lausunnosta viikon päästä yksi tuttu mosulilainen saa kielteisen oleskelulupapäätöksen. Viikon päästä toinen.

Opetan irakilaismiehille suomen kielen lisäksi yhteiskunnan perusteita – esimerkiksi verotuksesta. Arabiankielisillä somesivustoilla liikkuu juoruja muun muassa siitä, kuinka paljon Suomi saa YK:lta rahaa pakolaistilanteen hoitoon. Kerron, että minä veronmaksajana maksan heidän elämisensä Suomessa.

Vuoden varrella hallitus tekee monenlaisia kartoituksia turvapaikanhakijoiden osaamisesta. Tulosta ei synny. Varta vasten pakolaisten työllistämiseen perustettu Startup Refugeeskin saa aikaiseksi lähinnä kaarnalaivoja. Pakolaisten käsityönä tekemiä kaarnaveneitä markkinoidaan designina.

Pian tapaamisemme jälkeen Ali alkaa puhua siitä, että hän haluaa tehdä työtä. Ali ja Mohammed ovat käyneet talkoissa suomalaiskodeissa koko talven ja kevään 2016. Ali on ammatiltaan remonttimies. Mohammed on elintarvikekauppias. Kummallakaan ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa.

Kesällä löydän heille palkattoman työharjoittelupaikan siivousalalta. Ali ja Mohammed ovat vahvoja ja ahkeria. Toivon, että yritys työllistää miehet, jos he suoriutuvat hyvin. Niin käykin ja molemmille tarjotaan vakituista kokopäivätyötä. Mohammed aloittaa työt syksyllä 2016.

Alin kanssa päätämme kuitenkin perustaa kodinremontointia tarjoavan yrityksen. Olen nähnyt hänen kättensä jäljet ja vaikuttunut hänen asenteestaan. Olenhan itsekin yrittäjä ja uskon pystyväni tukemaan häntä.

Käymme Alin kanssa läpi sopimus-, verotus-, työnjako- ja kirjanpitoasioita. Opetan Alia lukemaan työvuorolistaa ja verokorttia sekä käyttämään kalenteria ja bussikorttia. Kaiken suomeksi. Välillä tuntuu kuin minulla olisi lapsi.

Ali kuitenkin oppii ja parin kuukauden päästä yritys elättää hänet. Ali kiittää kaikesta, mitä hänen vuokseen on tehty. Kerran hän jopa tervehtii sanomalla "kiitos".

Yritystoiminta lähtee niin hyvin käyntiin, että harkitsemme palkkaavamme työntekijän. Kerron tästä Alin tutuille. Selviää, etteivät kaikki ole kiinnostuneita työnteosta: oleskelulupa, sosiaaliturva ja videopelit kiinnostavat enemmän.

Innokkaitakin löytyy, mutta he eivät osaa suomea eivätkä englantia niin, että voisimme kommunikoida edes alkeellisesti.
Joidenkin mielestä siivoustyö on "bangladeshilaisten hommaa", siis ala-arvoista. Rahaa saa "sosiaalista". Naiset eivät ole tottuneet työntekoon lainkaan, mutta itsenäisyys kyllä muuten kiinnostaa.

Puhisen raivosta ja kysyn, miksi he ovat tulleet tänne ja miksi he antavat minun auttaa. Ali tulkkaa riitamme suomesta arabiaksi. Kerron, että Suomessa kaikkien terveiden pitää ansaita elantonsa ja maksaa veronsa. Olen vähällä jättää ylimielisimmän miehen autosta pakkaseen palelemaan. Hänellä on isänsä öljyrahoja lompakossa. Maksaisi niillä taksin. En tapaa häntä enää toiste.

Riitelemme myös Alin kanssa kahdesti. Ensimmäisellä kerralla kesäkuussa hän vitsailee, että olen aina myöhässä. En kestä kuittailua, sillä lahjoitan aikaani heille korvauksetta. Suutun, enkä puhu Alille koko päivänä. Ali menee paniikkiin. Hän ei missään nimessä tarkoittanut loukata minua.

Toisella kerralla saan selville, että Ali on jättänyt kertomatta yhdestä yritystoimintaamme edeltävästä työstä. Oli unohtanut. Vannotan Alia, että jos teemme yhteistyötä, hän ei voi tehdä pimeitä töitä eikä autella edes kavereita. Minä maksan veroja, ja hänkin saa luvan maksaa.

Ali vakuuttaa alahuuli väpättäen, että hän haluaa "mennä suoraan". Kun ensimmäinen alv-tilitys on tehty, näytän raportin Alille. Hän kiittää, että on saanut maksaa veroja – ensimmäistä kertaa elämässään.

Molemmilla kerroilla Mohammed sovittelee riitamme.

Ali ei halua tyttöystävää, vaikka kannustan häntä etsimään sellaisen. Hänen sydämensä on rikki. Alin rakastettu on pakotettu toisiin naimisiin hänen lähtönsä jälkeen.

Väsyn, ja mieheni kehottaa minua vähentämään vapaaehtoistyötä.

Oleskeluluvan myötä pakolaisstatuksen saanut on oikeutettu Suomen täysimääräiseen – vastikkeettomaan – sosiaaliturvaan, jonka veronmaksajat kustantavat. Samaan aikaan tuhansia uhkaa paperittomuus tai pelottava kotiinpaluu.

Kotoutumistuessa pitäisi olla selkeästi enemmän vaatimuksia kotoutumisesta eli sen pitäisi olla ehdollista.

Maahanmuuttajan työllistymisessä kestää eri selvitysten mukaan usein vuosia, eikä kielitaidoton ole suomalaisen kanssa tasavertainen työmarkkinoilla.

Sen sijaan, että makuutamme terveitä miehiä ja naisia vuosikaupalla yhteiskunnan tuella, olisi järkevämpää antaa kaikille maahantulijoille y-tunnus, yrittäjästatus ja yhteiskuntaoppia. Suomalaisillakin on oppivelvollisuus. Taidot voi hankkia parhaaksi katsomallaan tavalla ilman yhteiskunnan panosta. Oleskelulupa riittänee motivaatioksi.

Asuminen tulisi tarjota vastaanottokeskuksen kaltaisissa oloissa, kunnes pystyy elättämään itsensä. Ei yhteiskunnan tarvitse kustantaa kenellekään asumista yksiössä. Kimppa-asumisella säästetään kuluja ja siten voidaan auttaa useampaa tarvitsevaa.

Oleskelulupia tulisi jakaa sellaisille, jotka haluavat rakentaa tätä maata. He, jotka eivät halua, voivat hakea turvaa muualta. Rikoksentekijän oleskelulupa pitäisi peruuttaa viipymättä ja kotimaahan matkustamisen pitäisi purkaa pakolaisasema.

Silti ihmisellä pitää olla oikeus muuttaa paremman elintason perässä, jos hän haluaa työskennellä. Siksi työperusteisen oleskeluluvan saamista pitää helpottaa. Voidaan jättää yritysten päätettäväksi, tarvitsevatko ne ulkomaista työvoimaa.

Talvella 2017 Mohammed saa oleskeluluvan toissijaisen suojelun perusteella ja etsii itselleen asunnon. Hän jatkaa siivoustyötä ja puhuu jo suomea. Mohammed ei ujostele enää. Hänestä ei ole mitään kuluja yhteiskunnalle, päinvastoin. Mohammed on maksanut veroja jo kuusi kuukautta ennen oleskeluluvan saamista.

"Ei tarvitse huolehtia, Minna", hän kirjoittaa Messengerissä. Kukkia ja pusuja – hymiöitä.

Ali odottaa yhä 1,5 vuoden jälkeen ensimmäistä päätöstä oleskeluluvasta. Meistä on tullut hyvät ystävät, mutta Ali on masentunut ja surun murtama. Vain työ vie ajatukset pois murheista.

Minua työ ei helpota. Istumme olohuoneessani ja sanon Alille, etten jaksa enää. Itkemme. Hän omaa tilannettaan, minä maani tilaa.

Pakolaisia tulee Suomeen jatkossakin, mutta en usko, että Suomi on siihen silloinkaan valmis.

Kirjoittaja on 33-vuotias toimittaja ja viestintäpalveluyrittäjä, joka on mielellään kukkahattutäti, jos sillä pelastetaan ihmishenkiä. Alin ja Mohammedin nimet on muutettu.

http://www.vihrealanka.fi/reportaasit/maassa-maan-tavalla

Mielenkiintoinen blogikirjoitus. Saattaa olla jopa tositarina ilman vaaleanpunaista höttö-värikynää.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Larva

Eihän tuo ole kukkahattutäti, vaan realisti. Minun mielestäni ainakin.

Hyvä kirjoitus ja pisti ajattelemaan.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

J. Lannan haamu

Kyllä, mutta näiden naisten logiikka ja todellisuus jää valitettavasti tuolle tasolle. Heitä ei kiinnosta koskaan puhutella väestönsiirron valtavia ongelmia ja kulttuurillisen identiteetin muutoksia. Itse asiassa ongelma on juuri tämä että kaikki mitä maahanmuutosta tai 'pakolaisuudesta' puhutaan, jää tälle tasolle.

Nämä ovat huolissaa siitä, että mohammadt ei saa y-tunnusta, sillä jos he saisivat y-tunnuksen niin sitten ongelma olisi pois. Koko tähän väestönsiirtoon liittyy satoja erilaisia valtavia ongelmia joista pitäisi puhua. Mutta voi hyvä isä soikoon että käy sääliksi tuon naisen miestä. Ei jumalauta melkein vihaksi pistää.

Eli koko touhu menee siinä vaiheessa jo päin ****** kun näitä edes yritetään kotouttaa, jo siihen liittyy niin älyttömästi ristiriitaisuutta ja epäeettistä toimintaa.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Impi Waara

Näin vaalien alla en usko sitäkään vähää, mitä normaalisti. Ikävä kyllä tarpeeksi elettyä elämää tekee tehtävänsä.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

anatall

Quote from: J. Lannan haamu on 28.03.2017, 20:52:37
Kyllä, mutta näiden naisten logiikka ja todellisuus jää valitettavasti tuolle tasolle. Heitä ei kiinnosta koskaan puhutella väestönsiirron valtavia ongelmia ja kulttuurillisen identiteetin muutoksia. Itse asiassa ongelma on juuri tämä että kaikki mitä maahanmuutosta tai 'pakolaisuudesta' puhutaan, jää tälle tasolle.

Nämä ovat huolissaa siitä, että mohammadt ei saa y-tunnusta, sillä jos he saisivat y-tunnuksen niin sitten ongelma olisi pois. Koko tähän väestönsiirtoon liittyy satoja erilaisia valtavia ongelmia joista pitäisi puhua. Mutta voi hyvä isä soikoon että käy sääliksi tuon naisen miestä. Ei jumalauta melkein vihaksi pistää.

Eli koko touhu menee siinä vaiheessa jo päin ****** kun näitä edes yritetään kotouttaa, jo siihen liittyy niin älyttömästi ristiriitaisuutta ja epäeettistä toimintaa.

On tuossa kirjoituksessa paljon hyviäkin pointteja. Jopa harvinaisen paljon ottaen huomioon sen, että kirjoitus on yleensäkään julkaistu Vihreässä Langassa.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

junakohtaus

Tämä kuulostaa hyvin paljon siltä, mitä erilaiset omat lähteeni kotouttamiskoneiston sisältä ovat kertoneet.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mr.Reese

Vokkityöstä pitää antaa terveysvaroitus. Aiheuttaa paranoiaa. Jänskä, että vastaanottokeskuksessa jo pyörii imaamit. Itseoppineet. Liekö ISIS linjan mukaisia oppeja?  :-*
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Java

Vihreässä langassa fiksu kirjoitus :o mistä nyt tuulee? Uskoisin että suurin osa nuivista on samaa mieltä kirjoittajan kanssa, minä ainakin!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Lumiukko Jeti

Yhteiskunta on todella muuttunut kun virheätkin alkavat nuivistelemaan vaalien edellä. Sillä siitähän tässä on kyse.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Elemosina

Vähän vihreetä lankaa ja matoa koukkuun niin nukkuvat nuivahkotkin koukkuun jää ja äänestää oikein.
Kirjoitus on kyllä hyvä ja uskottava. Julkaisuajankohta epäilyttää.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

rähmis

Vieläkö joku epäilee, etteikö tämä peli kääntyisi meille?

Ei juma. Vihreässä langassa tuollaista settiä.

Aukusti Jylhä

Ja kuinka moni onkaan tuota samaa epätoivoista "sotaa" käynyt "hädänalaisten" kanssa, mutta ei ole siitä ääneen uskaltanut kertoa?

Kohtaamisteoria toimii kuten Hommalla on kerrottu.

Toivottavasti tämä konkretisoituu myös äänestyskäyttäytymisessä.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Reinhardt42

Onneksi nimet oli muutettu. Noi haavoittuvaiset olisi muuten heti tunnistettu.
Aika saatananmoista tiäksäämeininkiä.

Yhteisöjäävi

Historia on kyllä melkoinen ketku ja kujeilija, ja kielletyn/sallitun puheen rajat liukuvat arvaamattomasti. Aika lailla tarkalleen seitsemän vuotta sitten johtavat vihreät poliitikot hyökkäsivät Sdp:n silloisen puheenjohtajan Jutta Urpilaisen päälle tämän esitettyä puheessaan, että "maassa pitää elää maan tavalla". Eivät osanneet tuolloin arvata, mitä heidän omassa lehdessänsä lukisi maaliskuussa 2017. Seitsemän vuoden takaisessa poliittisen keskustelun horisontissa tämä kirjoitus olisi näyttäytynyt vähintäänkin laukaisuvalmiita ydinaseita käsissään kantavana kohtikävelevänä Hitler-inkarnaationa.

-PPT-

Surusilmäinen hippityttö kohtaa hieman realismia mutta ei lopulta anna kyynisten rasistien latistaa omaa punavihreää maailmankuvaa.

maltti on valttia

Quote from: rähmis on 28.03.2017, 21:44:51
Vieläkö joku epäilee, etteikö tämä peli kääntyisi meille?

Ei juma. Vihreässä langassa tuollaista settiä.

Vihreillä populismi toimii. Pienin elein hankitaan Helsingin herruus.
...Se on helppoa kun ainoa herruudesta kilpaileva, Kokoomus- Vapaavuori työntää sairaanhoiturit äänestämään vihreitä sunnuntaikorvausten poistopuheillaan.

Aukusti Jylhä

Quote from: -PPT- on 28.03.2017, 22:04:06
Surusilmäinen hippityttö kohtaa hieman realismia mutta ei lopulta anna kyynisten rasistien latistaa omaa punavihreää maailmankuvaa.

Voi olla jo Scripta puoliksi luettuna, mistäs sen tietää. Ja salaa muilta, äänestää Halla-ahoa seuraavissa ja sitä seuraavissa vaaleissa.

Näin kävi itselleni.
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Vaniljaihminen

QuoteOlen vähällä jättää ylimielisimmän miehen autosta pakkaseen palelemaan. Hänellä on isänsä öljyrahoja lompakossa. Maksaisi niillä taksin. En tapaa häntä enää toiste.

Vai että oikein öljysheikin poika täällä seikkailemassa. No, eihän se tyhmä ole joka pyytää ja pyytävälle annetaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Kim Evil-666

Hyvä, että oma ajattelu alkaa edes hiemaan toimimaan kohtaamisteorian kautta.

Noin muuten ajankohta huomioiden, tuoksahtaa nenään hieman keppihevosen lemu. Ensimmäisenä hiipii kyynisesti mieliin se, että epävarmojen seminuivien äänille halutaan uusi polliittinen koti, ts. halutaan heidän äänensä kunnallisvaaleissa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

b_kansalainen

Ihan kiva satu. Joku saattoi jopa ottaa todesta.

Hankala Tapaus

Quote from: junakohtaus on 28.03.2017, 21:11:57
Tämä kuulostaa hyvin paljon siltä, mitä erilaiset omat lähteeni kotouttamiskoneiston sisältä ovat kertoneet.

Tätähän se on. Tyyppi, joka tuli sukuuni avioliiton kautta, oli yhdessä maamme ensimmäisessä keskuksessa SPR:n leivissä. Tarina on muuten varsin samanlainen (niitä on kyllä useampiakin), mutta senaikaisista tulijoista ei kyllä ollut yhtä ainoaa menestystarinaa kerrottavana.

Toinen, tässäkin langassa jo aiemmin mainittu huomio, on se että eräs seikka jätetään vaille huomiota. Maailmassa on karkeasti arvattuna 4 miljardia ihmistä, joiden sosiaaliturva ei ole euroopan tasolla. Vaikka sieltä tulisi vain joka tuhannes Ali itkemään turvapaikkakuulemiseen, millä helvetillä me voimme pelastaa heidät kaikki?

Viimeaikaisesta maahanmuuttokeskustelusta on ilmeisen tarkoitushakuisesti unohdettu pois tärkein. En ole vuosikausiin kuullut kenenkään lausuvan tosissaan ajatusta siitä, että lähtömaiden sos-turismiin oikeuttavat syyt poistettaisiin. Miksi kukaan ei muistuta että jokaisella valtiolla on vastuu omien kansalaistensa hyvinvoinnista?

Aukusti Jylhä

Quote from: b_kansalainen on 28.03.2017, 22:33:47
Ihan kiva satu. Joku saattoi jopa ottaa todesta.

No mulle on käynyt vähän vastaavasti. En ole tosin turviksia hyysännyt, mutta ulkomaanelävistä on kyllä paljon kokemusta muuten. Olen (entinen) muusikko, rytmimusiikin saralta, joten änkereiden kanssa on tullut tehtyä paljonkin hommia.

Sitten alko v-käyrä nousta, ja ajattelin tulleeni jotenkin sairaaksi. Mutta se olikin vain realismin tervehdyttävä tuulahdus, joka ajoi ylitseni.

-PPT-

Ilmeisesti vähän sama ilmiö kuin mitä kävi minun äidilleni kun hän nuorena opiskeli sosiaalityöntekijäksi kun oli olevinaan kutsumus moiseen ammattiin mutta pikku hiljaa hän ymmärsi että niissä hommissa on jatkuvasti tekemisissä erittäin epämiellyttävien ihmisten kanssa joten hän vaihtoi alaa.

Ernst

Quote from: Hankala Tapaus on 28.03.2017, 22:42:49
En ole vuosikausiin kuullut kenenkään lausuvan tosissaan ajatusta siitä, että lähtömaiden sos-turismiin oikeuttavat syyt poistettaisiin. Miksi kukaan ei muistuta että jokaisella valtiolla on vastuu omien kansalaistensa hyvinvoinnista?

Timo Vihavainoen sentään uskalsi, eläkkeellä kun on. Neuvoi jokaista maata laitamaan asiansa kuntoon eikä nähnyt kansojen siirroissa mitään mielekkyyttä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Iku-routa

Eipä olisi Halla-ahollakaan leveää leipää pöydässä, jos tuollaista olisi alun perinkin vihreässä langassa lukenut.

Minua niin sieppaa tuijotella noita kuhnureita joiden aikeet näkee kilometrin päästä ja kusipäisyyden lukee naamasta. Ne ovat ihan samanlaisia kuin härmäläiset vastaavat, joskaan eivät ole niin taitavia piilottelemaan itseään. Mutta kun ne on tummempia kuin härmäläiset, niitä ei vain voi nuivia julkisesti. Bonuksena kuitenkin se, että niistä voisi aivan helposti päästä laillisesti eroon ihan pienillä peliliikkeillä.

Alit ja Mohammedit ovat minun puolestani tervetulleita tekemään elämäänsä, jos täällä viihtyvät. Tekijämiehet löytävät kyllä paikkansa mistä vaan. Loisijat vain tietyistä paikoista. Yleensä sellaisista, missä on tarpeeksi päämäärättömiä, pesättömiä kalkkunoita vallassa ja rahaa - vaikka sitten vain näennäisesti - muihinkin kuin omiin tarpeisiin, eikä ole niin suu säkkiä myöten.
"Know what you're owed on this dark day road
Temper burn hot
And your heart stay cold"

Sydämistynyt

Quote from: Reinhardt42 on 28.03.2017, 21:57:18
Onneksi nimet oli muutettu. Noi haavoittuvaiset olisi muuten heti tunnistettu.

Niih, aivan ovelasti oli vaihdettu Alin ja Mohammedin nimi keskenään.  Muuten olisikin nimen perusteella tunnistettu. :roll:

kilohauli

Vihreä Lanka laittanut tällaisen kärpäspaperin roikkumaan vaalien alla, jos vaikka joku nuiva erehtyisi luulemaan, etteivät olekaan seinähulluja koko sakki. Vaan kyllä ne tiikerin juovat, tai seinähulluus nähdään päätöksenteossa sitten taas vaalien jälkeen.

Ja nimetkin oli tarinassa muutettu, varmaan keskenään kun en peräkammarin poikana muita islamilaisia nimiä keksinyt. Paitsi nyt keksin heti kaksi nimeä kauniilla kaiulla: Abdi ja Osman. Ja Husseinkin. Hetkinen, Abdi(gadir) Osman Hussein, siinäpä nimi verraton.
"Minusta Suomi on autettu, onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen."
"Syö paskaa ja kuole pois!"
"En kokenut siinä hetkessä valehtelevani."
-Abdirahim Hussein

"Vuoden 2015 pakolaiset tilastoitu Ruotsissa: 163 000 tuli – 4 500 käy töissä"

Mr.Reese

Quote from: Vaniljaihminen on 28.03.2017, 22:10:39
Vai että oikein öljysheikin poika täällä seikkailemassa. No, eihän se tyhmä ole joka pyytää ja pyytävälle annetaan.
Minunkin taloyhtiössä asustaa rikas iraqiyoungsteri, jolla on oleskelupa, kela gold ja migrin maksama vuokrakolmio. Varallisuuden ja migritaustan tiedän, kun asunnon vuokraaja sitä iloisesti selitti ja vielä mainosti tulevan työvoimapulanpaikkaajan olleen lomalla ulkomailla 2kk syyskuusta marraskuuhun. Olen nyt harkinnut vakavasti asunnon myyntiä ja muuttoa korpeen.  :facepalm:
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Iku-routa

Quote from: kilohauli on 28.03.2017, 23:13:37
Vihreä Lanka laittanut tällaisen kärpäspaperin roikkumaan vaalien alla, jos vaikka joku nuiva erehtyisi luulemaan, etteivät olekaan seinähulluja koko sakki. Vaan kyllä ne tiikerin juovat, tai seinähulluus nähdään päätöksenteossa sitten taas vaalien jälkeen.

Et ota huomioon sitä, että Vihreän langan lukijan kyky luoda omia ajatuksia on vaihtelevasti heikko. Jos hierarkian huipulta (tai edes sieltä päin) tulee tällaista tekstiä, niin seurauksena saattaa olla äänestäjäkunnan huomattava nuivistuminen. Että tässä on nyt se uusi hyväksyttävän raja.
"Know what you're owed on this dark day road
Temper burn hot
And your heart stay cold"