News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-10-08 Kaleva: Kaksoiskansalaiset ja valtion virat

Started by Shemeikka, 08.10.2016, 07:12:07

Previous topic - Next topic

Roope

Quote from: KJ on 09.02.2017, 21:31:30
Jotain ihmeellistä Ylen kaksoiskansallisuusjankkauksessa kyllä on.

QuoteStubb piti ensimmäisen puheenvuoronsa eduskunnassa syrjäyttämisensä jälkeen

Kansanedustaja Alexander Stubb (kok.) on pitänyt ensimmäisen puheenvuoronsa eduskuntasalissa sen jälkeen, kun hänet syrjäytettiin kokoomuksen puheenjohtajan paikalta kesäkuussa.

[...]

– Tämä keskustelu kaksoiskansalaisuudesta viime päivien aikana on oikeastaan ollut aika hämmentävä, eikä vähiten niille noin 100 000 kaksoiskansalaiselle, jotka meillä Suomessa on. Noin puolella maailman 200 maasta on kaksoiskansalaisuus, ja me Suomessahan otimme tämän toimintatavan meidän lainsäädäntöömme vuonna 2003. Myönnän suoraan olevani vähän jäävi tässä kysymyksessä, koska minulla on kotona kaksi vielä alaikäistä kaksoiskansalaista. Heillä on Britannian kansalaisuus ja Suomen kansalaisuus. Kun olen kotona yrittänyt selittää sitä, että myös tällä tavalla voi Suomessa asua, elää ja toimia eikä voi olla minkäännäköisiä rajoitteita, se on ymmärretty, mutta voisiko hallitus tässä tilanteessa vahvistaa nyt kaikille Suomen kaksoiskansalaisille, että heitä ei missään muodossa tulla tässä maassa syrjimään, olipa sitten kyse viroista ulkoasiainministeriössä tai muissa ministeriöissä? Tämä on osa tämän päivän kansainvälisyyttä, jossa Suomen pitää myös olla osallisena, sanoi Stubb.
MTV 9.2.2017
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

multa tulille

Quote from: Roope on 09.02.2017, 22:50:21

QuoteStubb piti ensimmäisen puheenvuoronsa eduskunnassa syrjäyttämisensä jälkeen

Kansanedustaja Alexander Stubb (kok.) on pitänyt ensimmäisen puheenvuoronsa eduskuntasalissa sen jälkeen, kun hänet syrjäytettiin kokoomuksen puheenjohtajan paikalta kesäkuussa.

[...]

– Tämä keskustelu kaksoiskansalaisuudesta viime päivien aikana on oikeastaan ollut aika hämmentävä, eikä vähiten niille noin 100 000 kaksoiskansalaiselle, jotka meillä Suomessa on. Noin puolella maailman 200 maasta on kaksoiskansalaisuus, ja me Suomessahan otimme tämän toimintatavan meidän lainsäädäntöömme vuonna 2003. Myönnän suoraan olevani vähän jäävi tässä kysymyksessä, koska minulla on kotona kaksi vielä alaikäistä kaksoiskansalaista. Heillä on Britannian kansalaisuus ja Suomen kansalaisuus. Kun olen kotona yrittänyt selittää sitä, että myös tällä tavalla voi Suomessa asua, elää ja toimia eikä voi olla minkäännäköisiä rajoitteita, se on ymmärretty, mutta voisiko hallitus tässä tilanteessa vahvistaa nyt kaikille Suomen kaksoiskansalaisille, että heitä ei missään muodossa tulla tässä maassa syrjimään, olipa sitten kyse viroista ulkoasiainministeriössä tai muissa ministeriöissä? Tämä on osa tämän päivän kansainvälisyyttä, jossa Suomen pitää myös olla osallisena, sanoi Stubb.
MTV 9.2.2017

Eikös tässä jokin aikaa sitten ollut jotain keskustelua keskustelua näistä jääviyksistä, muistelen ?. Onnekisi. Aleksander Göraninpoika Stubb ei ole ministeri eikä päätöksentekijä, mutta muistaakseni siinä jääviyskeskustelussa oli kannanottoja että sen  asiakokonaisuuden suhteen saattoi olla hyvinkin pitkälle meniviä ulottuvuuksia...Tuli vaan mieleeni...

Nuivanlinna

Quote from: Totuus EPT on 09.02.2017, 22:05:56
Suomen sosialistinen yleisradio on jälleen lempipuuhassaan eli isänmaallisten jahtaamisessa kuinka ollakkaan. Kyllähän aikoinaan kommunistitaustaisilta alokkailta estettiin pääsy aliupseeriksi, jos vain nämä taustat oli tiedossa. Tästä esimerkkinä oli 30-luvulla eräs upseerivakooja Vilho Pentikäinen, joka sai paljon tuhoa aikaan.

Pentikäinen ei tainnut olla kommunistitaustainen, vaan lesta.

Vilhon veli
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veikko_Pentik%C3%A4inen

Ja tämän pojanpoika
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Pentik%C3%A4inen
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Maastamuuttaja

Kuka on nykyään Suomen presidentti? Julkisuudessa niitä näyttäisi olevan kaksi.

td

Quote from: Roope on 09.02.2017, 22:50:21
Quote from: KJ on 09.02.2017, 21:31:30
Jotain ihmeellistä Ylen kaksoiskansallisuusjankkauksessa kyllä on.

[...]
MTV 9.2.2017
Stubb pelkää, Britannian brexit, Trump, Wilders, Orban jne...jne..jne..

Kun lasten ja naisten raiskauksista, vanhuksien tapoista-ryöstöistä-pahoinpitelyistä, yleisen turvattomuuden luomisesta ja kansalaisten omaisuuksien siirtämisestä vierasmaalaisten onnenonkijoiden taskuun aletaan etsimään syyllisiä tuomiolle, ihmettelen vaan mihin maahan Stubb ja kolleegansa suunnistavat pakoon ilman takaisinluovutuksen pelkoa? Euroopan maatkin alkavat käymään kohta vähiin. Lienee kohta enää Afrikan maat riittävän soveliaita. Siinäpähän sitten selittää perheellensä miksi täällä Somaliassa ollaan.

edit: lisätty pelkää, Somaliassa
Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa. -Adolf Erik Ehrnrooth #kivapuhe 1939-

Totuus EPT

Quote from: Nuivanlinna on 09.02.2017, 23:07:40
Quote from: Totuus EPT on 09.02.2017, 22:05:56
Suomen sosialistinen yleisradio on jälleen lempipuuhassaan eli isänmaallisten jahtaamisessa kuinka ollakkaan. Kyllähän aikoinaan kommunistitaustaisilta alokkailta estettiin pääsy aliupseeriksi, jos vain nämä taustat oli tiedossa. Tästä esimerkkinä oli 30-luvulla eräs upseerivakooja Vilho Pentikäinen, joka sai paljon tuhoa aikaan.

Pentikäinen ei tainnut olla kommunistitaustainen, vaan lesta.

Vilhon veli
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veikko_Pentik%C3%A4inen

Ja tämän pojanpoika
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Pentik%C3%A4inen
Ja mikähän ajoi lestataustaisen toisen veljeksen Neuvostovakoojaksi?
Varmaan sattumuksen jälkeen ruvettiin tutkimaan tarkemmin henkilökunnan taustoja.

Tuossa w-pedioissa ei mainita toisen vakoojaveljeksen uskonnollista taustaa.
Missä ******i siellä ongelma.

Ernst

Quote from: Bienveillant on 09.02.2017, 21:49:31
YLE:n Astudiotalkwhateverissä on nyt kohta tunti jauhettu tätä kaksoiskansalaisuusasiaa. Yhtenä keskustelijana on ystävämme Eva Biaudet, jonka puheita kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että hän elää jossain rinnakkaistodellisuudessa. Miten voi ihminen olla noin pihalla oikeastaan ihan kaikesta mistä keskustellaan? Onko Eva paha vaiko vaan yksinkertainen, en tiedä..?!

En voi lakimieheni neuvoa noudattaen väittää, että Eva Biaudet olisi vainoharhainen tässä asiassa, mutta voin arvailla, että hän on tieten tahtoen valinnut puhua niin kuin olisi.

Heh, Eva! Minäkin pääsin oikikseen, suomikiintiöstä, mutta älysin onneksi valmistua muulle alalle. Sinä nyt et valmistunut yhtään miksikään. Vaan paremmalta näytät tv:ssa kuin allekirjoittanut. Siitä tunnustus. Henkistä tilaasi et ole osannut harjoittaa yhtä hyvin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Brain

Kävin 5.2. Kajaanin varuskunnassa ja voin kertoa, että näin uudelleen (ketjun alkupäässä mainitsin tästä aiemmin) omin silmin tämän "ei kaksoiskansalaisuutta" vaatimuksen. En näytä todistusaineistoa, enkä nyt kerro tässä mistä se löytyy, ettei YLE kiimoissaan mene sitä kärkkymään ja levittelemään PV asioita, mutta kehottaisin herra Niinistöä käymään katsomassa varuskunnassa. Sieltä se löytyy mustaa valkoisella. Ja ettei jää epäselväksi, minun mielestäni pitääkin löytyä.

Ernst

Quote from: Brain on 10.02.2017, 00:43:10
Kävin 5.2. Kajaanin varuskunnassa ja voin kertoa, että näin uudelleen (ketjun alkupäässä mainitsin tästä aiemmin) omin silmin tämän "ei kaksoiskansalaisuutta" vaatimuksen. En näytä todistusaineistoa, enkä nyt kerro tässä mistä se löytyy, ettei YLE kiimoissaan mene sitä kärkkymään ja levittelemään PV asioita, mutta kehottaisin herra Niinistöä käymään katsomassa varuskunnassa. Sieltä se löytyy mustaa valkoisella. Ja ettei jää epäselväksi, minun mielestäni pitääkin löytyä.

Notta duoda näit omin silmin, mutta olet haluton näyttämään todistusaineistoa julkisesti? Näytä minulle privana. Vaitiolo on niin taattu, että vaimokin siitä valittaa.

Avaa siis vähän tännekin sitä mitä näit omin silmin. Tai avaapa kokonaan, ettei jää sinun osaltasi epäselväksi. Et sattunut kuvaamaan kännykamerallasi? Et sattunut painamaan yksityiskohtia mieleesi?

Muuten sinut trolli vieköön! Salama sinut ukonvaajaksi lyököön  :)

Skeptikko

Quote from: Bienveillant on 09.02.2017, 21:49:31
YLE:n Astudiotalkwhateverissä on nyt kohta tunti jauhettu tätä kaksoiskansalaisuusasiaa. Yhtenä keskustelijana on ystävämme Eva Biaudet, jonka puheita kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta että hän elää jossain rinnakkaistodellisuudessa. Miten voi ihminen olla noin pihalla oikeastaan ihan kaikesta mistä keskustellaan? Onko Eva paha vaiko vaan yksinkertainen, en tiedä..?!

Väkisinkin heräsi ihmetys, että miksi Eva ajaa Putinin märkää unta kuin käärmettä pyssyyn.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Brain

Yksityiskohtia kerroin jo aiemmin tässä ketjussa, tosin poistin sen eksaktin paikan aiemmasta viestistä. Anteeksi, mutta ei kiinnosta tätä puolustusvoimille kuuluvaa asiaa/kuvia levitellä kenellekään. Sen voin sanoa, että teksti on siellä luultavasti edelleen nähtävillä, jos Niinistö tai joku muu sen haluaa nähdä. Hänelle voin sen kertoa, jos ei itse löydä. Trolli en missään nimessä ole ja YLEn toiminta vituttaa suuresti.

multa tulille

Quote from: Hohtava Mamma on 10.02.2017, 00:35:08

Stubbikin voisi päättää ovatko lapsensa brittejä vai suomalaisia. Koko kaksoiskansalaisuusjuttu on melko teennäinen, maistuu rusinoille pullasta. Onko kaksoiskansalainen maanpuolustusvelvollinen? Riippuuko se siitä, kummassa maassa asuu? Jos molemmissa? Vai voiko aina vetää sen maan pykälät esiin, jossa sattuu kulloiseenkin tilanteeseen löytymään parhaat edut?

Aikaisemmin monet ihan suomalaisilta näyttäneet ja suomea puhuneet olivat jonkin ullkomaan kansalaisia. Pienenä mulla oli kavereita, jotka oli ruotsin kansalaisia vaikka noin perimältään olivat ihan suomalaisia, olivat vain sattuneet syntymään Ruotsissa (isä ruotsalainen).

Kai tässä on (varsinkin) aikaisemmin näitten ulkomaan kansalaisuuksien kansa ollut vähän sellainen ajatus, että jos tulee ihan oikeasti nin ankarat olot tässä maassa (nin kuin 40-luvulla eräillä suunnilla tänne suunniteltiin), niin on sitten ollut jotain minne mennä.

Tämä ehkä myös konkretisoitui minua pikkupoikana varsin läheisesti. Kummitätini nimittäin oli (koko ikänsä) Yhdysvaltohen kansalainen (siellä suomalaisista vanhemmista syntynyt). Sodan jäkeen kun oli vähän epävakaat olot ja Valpo ahdisteli ihmisiä (kummisetäni oli sodankäynyt mies, ehkä vähän turhankin hyvin) niin he pääsivät (aviopari kun olivat) Yhdysvaltoihin ja palasivat sieltä vasta olojen rauhoituttua.  Niinpä näin kummini ihan elävinä vasta vähän isompana ja muistan lopun ikääni vähän myöhäisenä kummilahjana saamani öljynkuljetus(leikki)auton, jossa luki kyljessä "Shell".

Kai miniseri Bernerilläkin on taustalla ajatus, että vaikka jos kaikkia tiekaaret itäänkin pän kunnostettaisin ja jonain päivänä niitä pitkin tuli tankit täynnä, niin ei Bernerillä olisi hädän päivää, sanoisi niinkuin  60-luvun pikkarunossa "Marski" lopussa sanottiin "Kaivopuisto adjöö, minä matkustan Sveitsiin".

Ernst

Quote from: Brain on 10.02.2017, 01:06:25
Yksityiskohtia kerroin jo aiemmin tässä ketjussa, tosin poistin sen eksaktin paikan aiemmasta viestistä. Anteeksi, mutta ei kiinnosta tätä puolustusvoimille kuuluvaa asiaa/kuvia levitellä kenellekään. Sen voin sanoa, että teksti on siellä luultavasti edelleen nähtävillä, jos Niinistö tai joku muu sen haluaa nähdä. Hänelle voin sen kertoa, jos ei itse löydä. Trolli en missään nimessä ole ja YLEn toiminta vituttaa suuresti.

Pistä privana. Minä en oikeasti niistä huutele julkisesti, jos ei yhdessä toisin sovita.

Minulla on pitkä (joskaan ei aina kunniallinen) historia täällä enkä privoista ole koskaan huudellut ulos. Ikibännihän moisesta seuraa, ja minä olen hengaillut ynnä kontribuoinut täällä jo kohta kymmenen vuotta. En tee poikkeusta nytkään. Luota, jos siltä tuntuu. Jos ei onnistu yksityiskohdat, niin kyllähän sinä sellaisella keinuvalla alustalla IMHO sijaitset.

vihapuhegeneraattori

Quote from: Ernst on 10.02.2017, 01:20:35

Pistä privana. Minä en oikeasti niistä huutele julkisesti, jos ei yhdessä toisin sovita.

Minulla on pitkä (joskaan ei aina kunniallinen) historia täällä enkä privoista ole koskaan huudellut ulos. Ikibännihän moisesta seuraa, ja minä olen hengaillut ynnä kontribuoinut täällä jo kohta kymmenen vuotta. En tee poikkeusta nytkään. Luota, jos siltä tuntuu. Jos ei onnistu yksityiskohdat, niin kyllähän sinä sellaisella keinuvalla alustalla IMHO sijaitset.

Ilmoittaudun myös vapaaehtoiseksi todisteiden vastaanottajiksi samoin perustein, mutta lisäksi lupaan että jokainen saamani tiedosto (esim. kuvat) tullaan putsaamaan ns. metadatasta. Eli kuvan ottaja ja lähettäjä ei tule selville kenellekään teknisin keinoin.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Jukka Wallin

Quote from: Maastamuuttaja on 09.02.2017, 23:14:57
Kuka on nykyään Suomen presidentti? Julkisuudessa niitä näyttäisi olevan kaksi.

Koivisto , Ahtisaari ja Halonen ovat presidenttejä, mutta Sauli Niinistö on Tasavallan presidentti.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Pikkuvaimo

Ei puolustusvoimat syrji kaksoiskansalaisia. Puolustusvoimat suhtautuu realistisesti kaksoiskansalaisuuden mahdollisesti aikaansaamiin eturistiriitoihin ja turvallisuusriskeihin. Pitäisi suhtautua vieläkin realistisemmin. Ylen suvakki-idiootit eivät tätä tajua tai halua tajuta, vaan tekevät caustin aivan typerin perustein.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

Jukka Wallin

Quote from: Pikkuvaimo on 10.02.2017, 08:19:20
Ei puolustusvoimat syrji kaksoiskansalaisia. Puolustusvoimat suhtautuu realistisesti kaksoiskansalaisuuden mahdollisesti aikaansaamiin eturistiriitoihin ja turvallisuusriskeihin. Pitäisi suhtautua vieläkin realistisemmin. Ylen suvakki-idiootit eivät tätä tajua tai halua tajuta, vaan tekevät caustin aivan typerin perustein.

Jos kaksoiskansalaisuus on ongelma, niin kaikkia kaksoiskansalaisia kohdellaan samoin? Perustuslaissa ei sanota sitä, että tietyt kaksoiskansalaiset eivät nauti tasavertaisesta kohtelusta, vaan kaikki ovat lain edessä samanarvoisia.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Ernst

Samalla kannalla olen. Syrjintähän tarkoittaa yksilön tai ryhmän torjumista muiden ihmisten muodostamasta ryhmästä alistamistarkoituksessa. Alistaminen ei ole turvallisuusasioissa tarkoitus. Pitäisi sen nyt tajuta senkin, joka jäi abstraktin ajattelukyvyn jakojonossa sinne 85%:n huonommalle puolelle.

Saturnalia

Quote from: JJohannes on 09.02.2017, 22:30:00
Olemattomasta? Aika merkittävää se minusta on, ettei joku pääse töihin varuskuntaan keittäjäksi koska on venäläistaustainen. Tämä siis "suvaitsevaisessa" ja "moniarvoisessa" Suomessa. Edelleen ymmärrän toki, että kaksoiskansalaisilta yleisesti voisi kieltää tietyt "tärkeät" virat puolustusvoimissa (tai luopua kaksoiskansalaisuuksista kokonaan), mutta nähdäkseni ollaan aika syvällä jossain -39-vainoharhoissa jos venäläinen ei pääse edes keittäjäksi, vaikka esim. amerikkalainen tai somali korkeana upseerina olisi todennäköisesti juhlittu ja ihasteltu tapaus. Puolustusvoimien esikunnalla on ilmeisesti kovan tason psykoosi päällä ja on hyvä, jos asiaan puututaan. Tai sitten siellä istuu liikaa "kansainvälisissä tehtävissä" marinoituneita fanaattisia Amerikan ja NATO:n ihailijoita.

Noinkin kyllä. Aikamoinen kaksoisstandardi asiassa tuntuu vallitsevan. Ongelmahan tässä eivät ole venäläiset sinänsä, vaan somalit, irakit ja kaikki muut kaksoiskansalaiset joille ei voida sanoa ei koska se ei sovi liberaalin omakuvaan. Ongelma on tässä se että venäläisiin kaksoiskansalaisiin tulisi soveltaa samoja sääntöjä kuin muihinkin kaksoiskansalaisiin. Paperilla helppoa, mutta vallitseva käytäntö tuntuu olevan toinen.

Tässä casessa ei ole kyse siitä että Venäjä mahdollisesti ärsyyntyy, vaan siitä että "länsi" ärsyyntyy jos muihinkin kaksoiskansalaisiin aletaan soveltaa samoja rajoituksia kuin nyt on tehty venäläisten suhteen. Puuttuu poliittinen tahto rajoittaa kaikkia kaksoiskansalaisia yhtälaisesti vaikka logiikka sitä vaatii. Tuo keittäjä-case on vähän koominen. Siinä taustalla lienee epäily siitä, että keittäjä kykenee myrkyttämään koko varuskunnan.

Olen yhä sillä kannalla, että kaksoiskansalaisia tulee rajoittaa, mutta se on sitten tehtävä kaikille kaksoiskansalaisille. Suoraan sanoen mieluummin syön venäläisen kuin somalikeittäjän soppaa. Kaiken viimeaikaisen rytinän valossa pitäisin muslimikeittäjää jopa suurempana uhkana, jos nyt siis on lähdetty sille tielle kuten näyttää, että varuskunnan keittäjä on maanpuolustuksellisesti korkean turvallisuusluokituksen positio, että soppatykin komentajuus vaatii Supon turvallisuusselvityksen. Logiikka vaatisi nyt, että Stubbin lapsien oikeuksia rajoitettaisiin. Kukaan ei uskalla.

MiljonääriPlayboy

[...]

Hyvä pikku Alex. Ihanaa, että juuri sinä kommentoit kaksoiskansalaisuutta perheinesi. Se antaa mukavasti (yhdet) kasvot koko ilmiölle, ja suorastaan alleviivaa sitä pointtia ja niitä riskejä, joista koko kohu on lähtenyt liikkeelle. Juuri sinun kaltaisesti heinäsirkat, isänmaattomat olmit, jotka vuoroin palvovat Moskovaa, vuoroin Washingtonia, vuoroin Brysseliä, ja ovat valmiita myymään kenet tahansa, mitä tahansa, kenelle tahansa muutamasta hopearahasta, ovat SE syy, jonka takia valtioiden pitääkin olla huolissaan kaksoiskansalaisuuden mukanaan tuomista riskeistä. Lopeta se rusinoiden poimiminen pullasta, valitse puolesi, ja ala elää sen valintasi mukaan.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Pikkuvaimo

Quote from: Jukka Wallin on 10.02.2017, 08:41:45

Jos kaksoiskansalaisuus on ongelma, niin kaikkia kaksoiskansalaisia kohdellaan samoin? Perustuslaissa ei sanota sitä, että tietyt kaksoiskansalaiset eivät nauti tasavertaisesta kohtelusta, vaan kaikki ovat lain edessä samanarvoisia.

Minun mielestäni ei koskaan missään tule lähteä siitä, että kaikkia KOHDELLAAN tismalleen samoin. Kaikki ovat ihmisinä yhtä arvokkaita - mutta erilaisia. Mitä tulee tähän puolustusvoima-aspektiin, totta kai se tulisi katsoa aina tapauskohtaisesti, onko kaksoiskansalaisuudesta turvallisuusriskejä tai eturistiriitoja. En tiedä mitä laki sanoo tästä nyt tai mitä sen pitäisi sanoa.

Joskus tämä yhdenvertainen kohtelu tasa-arvon nimissä menee yksinkertaisesti vain överiksi. Ryhmiin niputtaminen on jo naurettavaa. Jos rikollisuus on ongelma, niin kaikkia rikollisia kohdellaan samoin? Jos koulukiusaaminen on ongelma, kaikkia koulukiusaajia kohdellaan samoin? Ei, vaan ne käsitellään joka ikinen yksitellen. Laki on sama, mutta sitä sovelletaan tapauskohtaisesti. En nyt tiedä halusitko provota, herättää keskustelua vai oikeasti saada tarkennusta siihen, miten minä asiasta ajattelen.

Kaksoiskansalaisuus ei ole ongelma. Turvallisuusriski on.

Jukka Wallin

Quote from: Pikkuvaimo on 10.02.2017, 09:05:16

Minun mielestäni ei koskaan missään tule lähteä siitä, että kaikkia KOHDELLAAN tismalleen samoin. Kaikki ovat ihmisinä yhtä arvokkaita - mutta erilaisia. Mitä tulee tähän puolustusvoima-aspektiin, totta kai se tulisi katsoa aina tapauskohtaisesti, onko kaksoiskansalaisuudesta turvallisuusriskejä tai eturistiriitoja. En tiedä mitä laki sanoo tästä nyt tai mitä sen pitäisi sanoa.

Joskus tämä yhdenvertainen kohtelu tasa-arvon nimissä menee yksinkertaisesti vain överiksi. Ryhmiin niputtaminen on jo naurettavaa. Jos rikollisuus on ongelma, niin kaikkia rikollisia kohdellaan samoin? Jos koulukiusaaminen on ongelma, kaikkia koulukiusaajia kohdellaan samoin? Ei, vaan ne käsitellään joka ikinen yksitellen. Laki on sama, mutta sitä sovelletaan tapauskohtaisesti. En nyt tiedä halusitko provota, herättää keskustelua vai oikeasti saada tarkennusta siihen, miten minä asiasta ajattelen.

Turvallisuusriskiäkään ei katsota onko keittäjä Jelena Ivanov (keksitty) turvallisuusriski vain siksi, että hän on myös venäjän kansalainen, mutta puolustusvoimien pääesikunnan siivooja Helena Möttönen (keksitty)Inkerinsuomalainen ei ole, kun hän sattuu olemaan vain suomenkansalainen.Todennäköisesti vakooja (vaarallisempi) on se joka ei oleteta olevan, eikä päinvastoin.

Brain

Quote from: Ernst on 10.02.2017, 01:20:35

Ymmärrätte varmaan, että minua ei kiinnosta kuinka pitkä _foorumihistoria_ kenelläkin on, tämän asian suhteen. Laitoin sähköpostia puolustusministeri Niinistölle ja kerroin nimeni, nämä faktat ja puhelinnumeroni. Fakta on helppo tarkastaa. Jos hän haluaa ryhtyä toimiin asian suhteen, niin ryhtyköön, yhdellekään keltaiselle medialle (YLElle) en aio asiasta ilmoitella.

Pikkuvaimo

Quote from: Jukka Wallin on 10.02.2017, 09:21:37
Quote from: Pikkuvaimo on 10.02.2017, 09:05:16

Turvallisuusriskiäkään ei katsota onko keittäjä Jelena Ivanov (keksitty) turvallisuusriski vain siksi, että hän on myös venäjän kansalainen, mutta puolustusvoimien pääesikunnan siivooja Helena Möttönen (keksitty)Inkerinsuomalainen ei ole, kun hän sattuu olemaan vain suomenkansalainen.Todennäköisesti vakooja (vaarallisempi) on se joka ei oleteta olevan, eikä päinvastoin.

Aah, sinä näet turvallisuusriskin erityisesti vakoilun kannalta? Minä ajattelin ihan tuota Venäjän lakia siinä suhteessa, että myös kaksoiskansalaiset ovat velvoitettuja ajamaan ensisijaisesti Venäjän etuja. En tunne lakia tarkkaan, olen Iltasanomien uutisten ja Niinistön summittaisten kommenttien varassa.

Venäläiset ovat myös varsin patrioottisia. Ei siis tarvitse olla virallisesti vakoilija, että tulisi tilanne jossa kahden (koti)maan edut ovat vastakkain ja niistä pitää valita. Näen tämän myös henkilökohtaisena, moraalisena ongelmana kaksoiskansalaisille. En sitten osaa sanoa miten asiaan tulisi suhtautua. Luotan siihen, että puolustusvoimissa peräti ollaan tietoisia näistäkin seikoista ja osataan ne ottaa huomioon, jotenkin.

Nuivanlinna

Quote from: Totuus EPT on 09.02.2017, 23:27:03

Ja mikähän ajoi lestataustaisen toisen veljeksen Neuvostovakoojaksi?
Varmaan sattumuksen jälkeen ruvettiin tutkimaan tarkemmin henkilökunnan taustoja.

Tuossa w-pedioissa ei mainita toisen vakoojaveljeksen uskonnollista taustaa.

QuoteHänet värvättiin Neuvostoliiton asiamieheksi vuonna 1923.

Quotes. 5. maaliskuuta 1903

QuotePentikäinen toimi Suomen armeijassa luutnanttina 1920-luvun lopulta alkaen ja työskenteli vuodesta 1929 puolustusvoimien yleisesikunnassa kuvakeskuksessa

Ei tainnut punakaartitaustaisilla juurikaan olla mahdollisuuksia upseerikoulutukseen 20-luvulla ja jos veli oli pappismiehiä, niin ei sekään viittaa punikkitaustaan.

Olisiko motiivina ollut ihan vain raha?

QuoteJälkeenpäin todettiin hänen elämäntapansa olleen ylellinen asemansa mukaisiin tuloihin nähden.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Jukka Wallin

Quote from: Pikkuvaimo on 10.02.2017, 09:44:04

Aah, sinä näet turvallisuusriskin erityisesti vakoilun kannalta? Minä ajattelin ihan tuota Venäjän lakia siinä suhteessa, että myös kaksoiskansalaiset ovat velvoitettuja ajamaan ensisijaisesti Venäjän etuja. En tunne lakia tarkkaan, olen Iltasanomien uutisten ja Niinistön summittaisten kommenttien varassa.

Venäläiset ovat myös varsin patrioottisia. Ei siis tarvitse olla virallisesti vakoilija, että tulisi tilanne jossa kahden (koti)maan edut ovat vastakkain ja niistä pitää valita. Näen tämän myös henkilökohtaisena, moraalisena ongelmana kaksoiskansalaisille. En sitten osaa sanoa miten asiaan tulisi suhtautua. Luotan siihen, että puolustusvoimissa peräti ollaan tietoisia näistäkin seikoista ja osataan ne ottaa huomioon, jotenkin.

Ihan minkä maan kansalainen saattaa olla patriootti, omalle kansallleen ensisijaisesti. Sinä et siis näe Yhdysvaltalaiset olisivat patriootteja? Jotenkin tuntuu keskustelu olevan "väsynyttä", kun tuijotetaan pelkkään yhden valtion kansalaiset olevan vahingollsia.

Brain

Quote from: Jukka Wallin on 10.02.2017, 10:29:27
Ihan minkä maan kansalainen saattaa olla patriootti, omalle kansallleen ensisijaisesti. Sinä et siis näe Yhdysvaltalaiset olisivat patriootteja? Jotenkin tuntuu keskustelu olevan "väsynyttä", kun tuijotetaan pelkkään yhden valtion kansalaiset olevan vahingollsia.

Sen verran voin vielä sanoa, että tässä ei ole kyse nimenomaan venäläisistä kaksoiskansalaisista. Tiedot koskivat kaikkia kaksoiskansalaisia, joten tuollainen väsynyt keskustelu voi loppua ja ketjun otsikon mukainen YLEn otsikointi on hieman puutteellinen totuus.

stefani

Ihan vaan näkökulmaksi heittäisin, että jos israelilaiset arvioivat, että joku Israelin kansalainen on enemmän lojaali USA:lle kuin Israelille, niin he varmaankaan eivät päästä kyseistä henkilöä kovinkaan korkealle missään Israelin sotilas- tai tiedustelu-organisaatiossa?

Jukka Wallin

Quote from: jostwix on 10.02.2017, 11:00:48
Ihan vaan näkökulmaksi heittäisin, että jos israelilaiset arvioivat, että joku Israelin kansalainen on enemmän lojaali USA:lle kuin Israelille, niin he varmaankaan eivät päästä kyseistä henkilöä kovinkaan korkealle missään Israelin sotilas- tai tiedustelu-organisaatiossa?

Mistä me oikeastaan tiedetään kuka on lojaali Venäjälle tai vaikkapa Kiinalle? Ymmärrän hyvin miksi jotkut haluaa säilyttää esimerkiksi Venäjän kansalaisuuden, vaikka asuu uudessa kotimaassansa eli Suomessa. Puolison sukulainen on isän puolelta suomenkansalainen, mutta myös Espanjan. En usko, että hän on turvallisuusuhka niin suomalaisille tai Espanjan valtiolle.

JKN93

Näistä Suom-Ven kaksoiskansalaisista osa on luultavasti nuita inkeriläisiä,tai semmosia joilla joku sukulaisista on suomalainen,miksi ovat täällä.