News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hyperloop - Bullshittiä piilaaksosta

Started by Totti, 08.08.2016, 14:10:44

Previous topic - Next topic

Peltipaita

#150
Quote from: Jepulis on 11.08.2016, 15:17:03
Faktoja penää erityisesti hankkeen puoltajat, jos joku esittää poikkipuolista sanaa. Nyt verkosta löytyy melkein jokaiseen seikkaan tasan kaksi näkemystä. Otetaan esimerkkejä:
- Per kilometrin hintahaarukka on sanojansa mukaan 8 tai 164 miljoonaa ja väliltäkin.
- Putken materiaali on millin paksulti uutta vibraniumia tai tuuman vahvuista terästä.
- Sukkulat on joko 30:lle tai 300:lle ja ne on sekä halpoja että kalliita.
- Asemat on keskellä kaupunkia, eikä se maksa mitään. / Asemat on vaikea rakentaa keskustoihin ja maksaa tähtitieteellisesti varsinkin ottaen kiinteistöhinnat huomioon.
- Asemia voi lisätä helposti putkeen. Asemien lisäys on mahdotonta.
- Ongelmat on ratkaistavissa. Ongelmat on yhtä suuria kuin hiukkaskiihdyttimessä.
Ja niin edelleen.

Ja tällä perusteella pitäisi meidän osata tuomita onko ideassa järkeä vai ei. Ei, kyllä se on puuhamiesten vastuulla esittää asiat ja kumota faktoilla vastaväitteet.

Tätä hanketta on pakko verrata oleviin vaihtoehtoihin ensin. Ei se ole teknologiavastaisuutta vaan ihan käytännön järkeä. Jos niin ei tehdä, edessä voi olla joko supermenestys tai Talvivaaran kaltainen huonosti testattu kustannuskatastrofi. Samalle rahalle on taatusti liikenteessä muutakin käyttöä.

Jatkoon, jos teknisistä ja taloudellisista seikoista tulee varmistettu selvitys, muuten ei.

Kun asiat ovat näinkin paljon auki on huvittavaa että jos hanke lopulta onnistuu, olivat täällä Hommaforumissa olleet hankkeen epäilijät väärässä olevia, asiaa tuntemattomia tunareita ja hankkeen kannattajat laajaa teknologista tietämystä omaavia suuria visiönäärejä.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Tabula Rasa

Voihan tuo joskus jollain järkevällä menetelmällä onnistua. Kuitenkin nyt esitetyssä on vielä niin paljon aukkoja etten näe tuota realistiseksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

mannym

Tempus rerum imperator. Jos hyperloop tulee joskus toimimaan se toimii. Näillä tiedoilla mitä siitä on, ei voida sanoa oikein mitään.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

JaaKoo

Bernerin kanssa kokoustettu, tähän sitä rahaa vissiin oltiin vailla?


http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mtv-n-erikoishaastattelu-hyperloopin-paajohtajan-hullu-idea-puolessa-tunnissa-helsingista-tukholmaan-suomi-ei-ole-pieni-maa-vaan-henkinen-jattilainen/6334250

Quote
QuoteShervin Pishevar on tavannut vakavahenkisissä neuvotteluissa elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.).

– Maantieteellisesti Suomen sijainti on uskomaton. Suomi on luonnollinen silta Aasiasta Venäjän kautta Eurooppaan, kun rakennamme Hyperloop-verkostoa ympäri maailmaa, Pishevar sanoo MTV:n haastattelussa.


E:

voisko tällä palauttaa nopeasti kehitysmaalaisia ruotsistaniaan?

Nikolas

Quote from: mannym on 11.08.2016, 22:13:42

Jos hyperloop tulee joskus toimimaan se toimii. Näillä tiedoilla mitä siitä on, ei voida sanoa oikein mitään.


Hyperloop olisi turvallisin jos ympärillä ei olisi ilmakehää. Sepä olisikin hyvä, koska sitten sen putken voisi myös jättää pois tarpeettomana. Sattumoisin tällä planeetalla on ilmakehä.

RP

Minä en haluaisi arvailla projektin teknillistä mahdollisuutta tai mahdottomuutta. Sen sijaan tuntuuu turvalliselta arvata, että jos tuolaisia aletaan joskus rakentaa, sitä ei aloiteta Euroopan vähäväkisimmilä alueilla, siis Suomessa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

b_kansalainen

^ Aloitetaan sieltä missä sinisilmäiset poliitikot jakavat loperösti veronmaksajien rahaa huuhaa-hankkeisiin.

Mitään tyhjiötä ei siihen hukkaputkeen saada luotua. Jonkinlainen alipaine mahdollisesti. Pneumaattinen putkisiirto keksittiin jo 1830-luvulla englannissa. Sitä käytettiin tavarataloissa ja posteissa rahan ja paperien siirtoon. Jules Verne esitteli idean pneumaattisesta putkijunasta romaanissaan 1860-luvulla. Hype-luuppi ei todellakaan ole mikään uusi keksintö muuten kuin rahastusmielessä. Luvatut siirtonopeudet ovat ihan mielikuvituksellisia. Jos nyt edes rotan saavat joskus niillä nopeuksilla hengissä vammautumatta siirrettyä kymmenien vuosien päästä.

simppali

Hämeenlinnassa oli eräänlainen autokaupan hyperloop,,ihmisiä kuljettavan putkiston keksimiseen menee vuosisatoja,,b_kansalaisen perusteluhin yhtyen.

Nopeus olisi 1080 kmh.,,en ole kovinkaan hyvä fysiikassa,mutta luulisin,että tuosta vauhdista tehty hätäjarrutus tekee jauhelihaa jarrutettavista?

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

sivullinen.

#158
Quote from: b_kansalainen on 04.03.2017, 01:08:19
Pneumaattinen putkisiirto keksittiin jo 1830-luvulla englannissa. Sitä käytettiin tavarataloissa ja posteissa rahan ja paperien siirtoon. Jules Verne esitteli idean pneumaattisesta putkijunasta romaanissaan 1860-luvulla. Hype-luuppi ei todellakaan ole mikään uusi keksintö muuten kuin rahastusmielessä.

Täsmälleen näin, ja toistan vielä sen viimeisen vaiheen tarinasta, jonka olen jo kertonut. Tarina menee muistaakseni näin.

Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1889 oli tarkoitus ottaa käyttöön tällainen hyperloop-juna eli tyhjiössä huippunopeudella kulkeva juna. Ongelmaksi muodostuivat rotat. Tyhjiön aikaansaamiseksi putkeen oli pitänyt tehdä matkan varrelle paljon tyhjiöpumppuja, ja ne piti saada tiiviisti liitettyä putkeen. Putken tiivistyksissä käytettiin rasvattua nahkaa. Rotat söivät nahat ja suunnitelmat menivät pilalle. Tietenkin nahkoja olisi voitu peitellä rautapaloilla ja ongelmaa olisi voitu korjata, mutta siinä vaiheessa taisi jo kaikille valjeta, ettei tyhjiötä silti saataisi aikaan ja koko ajatus oli kelvoton.

Pariisin maailmannäyttelyn vuonna 1889 aikoihin oli sitäpaitsi teknisesti paremmat edellytykset onnistua tässä hankkeessa kuin nyt. Elon Muskin junaidea nimittäin pohjautuu lähes pelkästään 150-vuotta vanhaan teknologiaan, ja se teknologia eli huippukauttaan ennen Ensimmäisen Maailmansodan alkamista eli noin sata vuotta sitten. Silloin oli opittu tekemään hyviä junia ja metroja. Silloin oli opittu tekemään tyhjiöputkia, ja Pariissakin oli toimiva tyhjiöputkipostijärjestelmä, jossa tyhjiöputkissa kulkivat kirjeet kaupungin nurkasta toiseen. Junateknologiassa on tapahtunut hyvin vähän kehitystä niistä ajoista.

Tietokoneiden, autojen, nanoteknologian tai minkään muun uudemman teknologisen läpimurron hyödyntämistä tässä uudessa Hyperloopissa ei ole edes ajateltu käytettävän. Hyperloopia ei voi missään nimessä pitää uudenaikaisena keksintönä. Se on vanhan ja epäonnistuneeksi todetun keksinnön uudelleen henkiinelvyttämistä suuremmissa mittasuhteissa. Sitä voisi hyvin verrata uuteen zeppelin hankkeeseen: Vanhat zeppelinit poistettiin käytöstä liian vaarallisina noin sata vuotta sitten, mutta nyt on taas uusia kymmenen kertaa suurempia taas rakenteilla. Tosin zeppelinien suhteen on tapahtunut yksi merkittävä kehitysaskel: Entiset zeppelinit olivat vetytäytteisiä, ja vety on erittäin räjähdysherkkä kaasu; uudet zeppelinit ovat helium täytteisiä ja helium on erittäin turvallinen kaasu. Turun ja Tukholman välisessä zeppelin-reitissäkin olisi huomattavasti enemmän järkeä kuin tässä hype-putkessa.

EDIT: Korjaus maailmannäyttelyn vuosilukuun. Tyhjiöputkijuna oli käytössä jo vuoden 1889 maailmannäyttelyssä eikä vuoden 1900, kuten aiemmin esitin. Wikipedian mukaan se jopa saatiin toimivaksi ja sillä kulkikin 6,342,446 matkustajaa messujen aikana.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote from: RP on 04.03.2017, 01:01:40
[...] sitä ei aloiteta Euroopan vähäväkisimmilä alueilla, siis Suomessa.

Tästäkin huomiosta annan pisteen. Amerikassa Hyperloopin ensimmäiseksi reitiksi yritettiin markkinoida Los Angelesin ja San Franciscon välistä reittiä. Los Angeles ja San Francisco ovat isoja kaupunkeja, ja niiden välillä on paljon liikennettä: 30 miljoonaa lentomatkustajaakin joka kuukausi sanottiin jossain. Helsinki ja Tukholma eivät ole läheskään saman kokoluokan kaupunkeja; näiden välillä liikkuu tuskin edes 3 miljoonaa ihmistä vuodessa.

Suomen sosialistisen lehdistön täysin kritiikitön suhtautuminen tähänkin vedätykseen kertoo, miten pilalla Suomen sosialistinen lehdistö on, ja pilalla se on.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Hämeenlinnan Oraakkeli

#160
Voisinpa väittää että Tesla on eräänlainen sunny carin ja hyperloopin yhdistelmä elikkä kupla joka puhkeaa ennemmin tai myöhemmin. Hyperloopista  ei ole edes tomivaa koepätkää ja tuskin tuleekaan. Teslakin taitaa olla pahemmissa ongelmissa kuin uskommekaan.

Dredex

Quote from: Jepulis on 11.08.2016, 15:17:03
Silti asiassa on vahvoja hypetyksen piirteitä. - - ensimmäisen suomalaisen rautatien aikoihin mutta rautatie-aikaan sen ainoa vaihtoehto oli kärripolku ja rautatie oli jo teknisesti todistettu mahdolliseksi ensimmäisenä päivänä liikuteltavan kokoisen höyrykoneen rakentamisesta. Nyt meillä on paljon vaihtoehtoja, eikä loopin toimivuudesta ole kuin pieniä viitteitä. - -

Mitä veikkaat valitsevatko ihmiset hyperloopin vai junan, jos matka on Helsingistä Turkuun? Hyperloop noin 10 min, juna noin 2 h.

b_kansalainen

Ihmiset valitsisivat teleportaation. Matka-aika olisi sekunteja.

Kirjolohikäärme

Quote from: Dredex on 04.03.2017, 13:13:20
Mitä veikkaat valitsevatko ihmiset hyperloopin vai junan, jos matka on Helsingistä Turkuun? Hyperloop noin 10 min, juna noin 2 h.

Minulla valintaani vaikuttasi mitä tapahtuu kun joku keksii kokeilla miten tyhjiöputki reagoi kun siitä tekee hirvikiväärillä reikäjuustoa.

mannym

Quote from: Dredex on 04.03.2017, 13:13:20
Quote from: Jepulis on 11.08.2016, 15:17:03
Silti asiassa on vahvoja hypetyksen piirteitä. - - ensimmäisen suomalaisen rautatien aikoihin mutta rautatie-aikaan sen ainoa vaihtoehto oli kärripolku ja rautatie oli jo teknisesti todistettu mahdolliseksi ensimmäisenä päivänä liikuteltavan kokoisen höyrykoneen rakentamisesta. Nyt meillä on paljon vaihtoehtoja, eikä loopin toimivuudesta ole kuin pieniä viitteitä. - -

Mitä veikkaat valitsevatko ihmiset hyperloopin vai junan, jos matka on Helsingistä Turkuun? Hyperloop noin 10 min, juna noin 2 h.

Tai luotijunalla 20 minuuttia. Luotijuna tosin on testattua ja toimivaa tekniikkaa, Hyperloop taasen on utopistinen kuvitelma jolla ei ole vielä minkäänlaista konkreettista selkänojaa. Jos muuten tilanne jatkuu samaa rataa kuin aikaisemmin, niin Tesla yhtiönä päätyy napa kohti taivasta parissa vuodessa. Kehno juttu, varsinkin kun nykyinen hallinto ei ole kovin suopea velalla rahoittamaan Muskin unelmia.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

mannym

Quote from: b_kansalainen on 04.03.2017, 13:23:32
Ihmiset valitsisivat teleportaation. Matka-aika olisi sekunteja.

Itsemurhan voi tehdä muutoinkin kuin teleportaatiolla. Jos teleportaatio tulisi kaupalliseksi huomenna, en käyttäisi sitä vaan lentäisin/kulkisin junalla/autolla. Riippuen tilanteesta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Nikolas

Quote from: Kirjolohikäärme on 04.03.2017, 13:26:32

Minulla valintaani vaikuttasi mitä tapahtuu kun joku keksii kokeilla miten tyhjiöputki reagoi kun siitä tekee hirvikiväärillä reikäjuustoa.


Eihän se muuta kuin alkaa täyttyä ilmasta. Mutta mitä se hyperloopissa kulkeva sukkula tekee törmätessään yllättäen vastaansa syöksyvään ilmamassaan? Ja mitäs ne ihmiset sukkulan sisällä siitä pitävät?

Dredex

Quote from: Kirjolohikäärme on 04.03.2017, 13:26:32
Minulla valintaani vaikuttasi mitä tapahtuu kun joku keksii kokeilla miten tyhjiöputki reagoi kun siitä tekee hirvikiväärillä reikäjuustoa.

Putki on paksua terästä. Mitään ei tapahdu.

Jos putken anturit havaitsevat vuodon, muualla putkessa avautuu venttiileitä, jotka tasaavat ilmanpainetta tasaisesti ja vaunut hidastuvat. Vaunusta pääsee pois hätäovesta ja putkessa on hätäuloskäyntejä.

Muutenkaan ei pitäisi tulla yhtäkkistä ilmamassaa vastaan, ilma käyttäytyy eri lailla kuin vesi.

Quote from: mannym on 04.03.2017, 13:28:58
Tai luotijunalla 20 minuuttia. Luotijuna tosin on testattua ja toimivaa tekniikkaa, Hyperloop taasen on utopistinen kuvitelma jolla ei ole vielä minkäänlaista konkreettista selkänojaa. Jos muuten tilanne jatkuu samaa rataa kuin aikaisemmin, niin Tesla yhtiönä päätyy napa kohti taivasta parissa vuodessa. Kehno juttu, varsinkin kun nykyinen hallinto ei ole kovin suopea velalla rahoittamaan Muskin unelmia.

Juna joutuu pysähtymään asemilla. Hyperloopin vaunu ei pysähdy, jos ei ole pois jääviä. Luotijuna on vaarallinen talvella. Putkessa sisällä ei ole sään vaikutuksia.

Äläkä sotke Teslaa tähän.

guest8096

Quote from: mannym on 04.03.2017, 13:31:09
Quote from: b_kansalainen on 04.03.2017, 13:23:32
Ihmiset valitsisivat teleportaation. Matka-aika olisi sekunteja.

Itsemurhan voi tehdä muutoinkin kuin teleportaatiolla. Jos teleportaatio tulisi kaupalliseksi huomenna, en käyttäisi sitä vaan lentäisin/kulkisin junalla/autolla. Riippuen tilanteesta.

No mutta siihen mennessä kun se olisi kaupallisessa käytössä sitä olisi varmaan testattu niin monesti, ettei suurta vaaraa olisi.

Nikolas


Dredex

Quote from: Frida Hotell on 04.03.2017, 13:37:16
No mutta siihen mennessä kun se olisi kaupallisessa käytössä sitä olisi varmaan testattu niin monesti, ettei suurta vaaraa olisi.

Oletetaan, että teleportaatio toimii viiveellä, jotta havaitsemme, miten se toimii.

1) Astut teleportaation lähdekoppiin.
2) Sinut kopioidaan.
3) Sinusta luodaan kopio kohdekoppiin.
4) Kopiosi poistuu kohdekopista ja menee ostoksille.
5) Olet edelleen lähdekopissa.
6) Käynnistyy vaihe, missä alkuperäinen teleportattava kappale tuhotaan.
7) Tuhoamismekanismin käynnistyslaskuri vilkkuu lähdekopin näytöllä 20, 19, 18, ...
8 ) Mietit minkälainen tuhomekanismi oikein on.
9) Haluatko ulos lähdekopista vai odotatko laskurin päättymistä?
10) Seuraava "teleportattava" asiakas odottaa lähdekopin ulkopuolella.
11) Seuraava asiakas kuulee lähdekopin sisältä huutoja "apua päästäkää ulos!!"
12) "3, 2, 1, zap." Lähdekopin ovet avautuvat. Kopissa leijuu sähköinen haju.
13) "Määritä uusi teleportaation kohde."

Dredex

Quote from: Nikolas Ojala on 04.03.2017, 13:41:50
Viisi pulmaa hyperloopin tiellä: Scientist Lays Out 5 Huge Problems With Elon Musk's Hyperloop

Toisaalta tuon videon väittämiä on jo debunkattu. Esimerkiksi Hyperloopin ei tarvitse olla niin tyhjiö kuin mainitun ison tyhjiökammion. Lisäksi tosiaan voi olla erilaisia turvamekanismeja ilmanpaineen tasaamiseksi tarvittaessa, jne...

stefani

Jos yksi teleportaatiolaite toimii siten, että alkuperäinen matkustaja tuhotaan kopioinnin jälkeen huippukehittyneellä sähköisellä tekniikalla, joka tuottaa vain valonväläyksen, ja toinen teleportaatiolaite toimii siten, että alkuperäinen matkustaja tuhotaan kopioinnin jälkeen pudottamalla se lattialuukusta mekaaniseen silppuriin, joka leikkaa matkustajan pieniksi palasiksi, ja joka sitten ohjaa veriset palaset liukuhihnalla lannoitteen raaka-aineeksi, olisiko näissä teleportaatiolaitteissa jokin olennainen ero käytännön kannalta?

Dredex

Quote from: jostwix on 04.03.2017, 14:07:14
Jos yksi teleportaatiolaite toimii siten, että alkuperäinen matkustaja tuhotaan kopioinnin jälkeen huippukehittyneellä sähköisellä tekniikalla, joka tuottaa vain valonväläyksen, ja toinen teleportaatiolaite toimii siten, että alkuperäinen matkustaja tuhotaan kopioinnin jälkeen pudottamalla se lattialuukusta mekaaniseen silppuriin, joka leikkaa matkustajan pieniksi palasiksi, ja joka sitten ohjaa veriset palaset liukuhihnalla lannoitteen raaka-aineeksi, olisiko näissä teleportaatiolaitteissa jokin olennainen ero käytännön kannalta?

Ööö... ei? Molemmat teleportaatiolaitteet ovat huonoja, koska alkuperäiskappale siis "matkustaja" ei oikeasti siirry mihinkään vaan vain kopioidaan.

sivullinen.

Lupaan valmistaa teleportin Tampereen ja Turun välille. Tarvitsen 20 miljardia euroa valden rahaa ensialkuun ja rakentamiseen menee 5 vuotta aikaa. Lupaan matkanopeuden olevan enintään muutamia minuutteja, joten jokainen Tampereen ja Turun välillä kulkeva säästää huomattavasti aikaa, ja koska aika on rahaa, niin rahaakin säästyy. Tämä on nykyaikaa ja uusinta teknologiaa. Elon Musk näki unessaan jotain tällaista. Suomen poliitikot ovat maailman viisaimpia ja käytännön läheisempiä toiminnan ihmisiä. Mistä voin noutaa ne 20 miljardia euroa? Vai pitääkö minun piirtää paperille ensin viiva Turun ja Tampereen välille, jotta suunnitelmani olisi uskottavampi?

Minä olen tähän asti uskonut ministeri Berneriin ja pitänyt häntä ainoana järkevänä ja toimintakykyisenä ministerinä. En usko enää -- jos hän on jollain tavalla osallistunut tähän historiallisen suuren vedätyksen edistämiseen --. Onko hän? Nopeasti googlailemalla ei löytynyt mitään. En löytänyt yhdenkään ministerin osallistuneen vielä tähän 20 miljardin euron hankkeen valmisteluun millään tavalla. Pienten kaupunkien viskaalit, virastoherrat ja muut turhantärkeilijät ovat jo lyöneet nimensä lokaan. Samoin konsulttiyhtiöt, jotka tosin saavat verovaroista palkkansa siitä, että virastoherrojen puolesta ovat sylkykuppeja. Suurin uskottavuuden lasku osuu kuitenkin tälläkin kertaa Suomen sosialistisen lehdistön kohdalle. Laadukasta journalismia on tarjolla aamusta iltaan eli valheita, vedätyksiä ja mielipideuutisia. Tästäkään täydestä kusetuksesta, jonka hintalappu on vaivaiset 20 miljardia euroa, ei ole annettu kriitikoiden ja arvostelijoiden sanoa edes puolta pahaa sanaa. Suomen sosialistinen lehdistö on todellinen "totuusbisneksen" mestari. Kansan kusetusta kansan kusetuksen perään -- ja jotkut hölmöt vielä uskovat --.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

b_kansalainen

Quote from: Dredex on 04.03.2017, 13:34:47
Äläkä sotke Teslaa tähän.
Teslan akkuja on kai tarkoitus käyttää sukkulan käyttövoimana putkessa. En tosin ymmärrä, miten sähkömoottorilla pyöritettävä propelli voi saada aikaiseksi työntövoiman lähes tyhjiössä, jossa ei ole ilmaa, jota työntää. Avaruusaluksetkin liikkuu rakettimoottoreilla eikä tuulettimilla.

Kni

Quote from: Nikolas Ojala on 04.03.2017, 13:41:50
Viisi pulmaa hyperloopin tiellä: Scientist Lays Out 5 Huge Problems With Elon Musk's Hyperloop

Hyvä että asiaa tutkitaan, samalla voidaan keksiä jotakin muuta hyödyllistä.

Sitä en ymmärrä mitä tekemistä Hyperloopilla on Suomen kanssa. Täällä ei ole rahaa hankkeen tutkimiseksi saati toteuttamiseksi eikä täällä ole ihmisiä matkustamaan jos vehje joskus saataisiin toimiaan.

Haistan ja maistan kusetuksen. Menkää Kiinaan, siellä on sekä rahaa että ihmisiä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

b_kansalainen

#177
Hyperloopin maankäyttö- ja ympäristövaikutuksia selvitetään Turun ja Helsingin välillä
QuoteSelvitystyön tekee suunnittelualan yritys Ramboll. Tilaajana on Salon kaupunki. Hanke saa Tekes-rahoitusta.
Hypeluuppi varmaankin työllistää kaikki Salon työttömät nokiainsinöörit :P Ihmettelen myös, ettei lehdissä ole jo kerrottu, kuinka hypeluuppi työllistää myös kaikki maahan tunkeutuneet koneinsinöörit ja muut huippuosaajat. Jos kaarnalaivoihin saa valtion rahaa, niin miksi ei sitten tähänkin. Tässähän on sentään kyse korkeasta teknologiasta ja suomalaisten mahdollisuudesta osoittaa olevansa maailman kykenevin kansakunta :)

EDIT
Hyperloopin pääjohtajan hullu idea: Puolessa tunnissa Helsingistä Tukholmaan – "Suomi ei ole pieni maa, vaan henkinen jättiläinen"
QuoteShervin Pishevar on tavannut vakavahenkisissä neuvotteluissa elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.).
QuoteHyperloop sai vierailullaan Sipilän hallitukselta ehdotuksen, mitä Suomi voisi tarjota projektin etenemisessä.
Valitettavasti ei uutisoitu, mitä Sipilä ministerit lupasivat.
QuoteHintalappu hankkeelle on hurjat 19 miljardia euroa ja mukaan tarvittaisiin niin yksityisiä sijoittajia kuin julkista rahoitusta. Projektin alkuvaiheessa Hyperloopin johto ei osaa vielä sanoa, kuinka suurista summista puhuttaisiin esimerkiksi Suomen valtion osalta.
Tuskin kuitenkaan koko 19 miljoonaa euroa.

mannym

Quote from: Dredex on 04.03.2017, 13:34:47
Quote from: mannym on 04.03.2017, 13:28:58
Tai luotijunalla 20 minuuttia. Luotijuna tosin on testattua ja toimivaa tekniikkaa, Hyperloop taasen on utopistinen kuvitelma jolla ei ole vielä minkäänlaista konkreettista selkänojaa. Jos muuten tilanne jatkuu samaa rataa kuin aikaisemmin, niin Tesla yhtiönä päätyy napa kohti taivasta parissa vuodessa. Kehno juttu, varsinkin kun nykyinen hallinto ei ole kovin suopea velalla rahoittamaan Muskin unelmia.

Juna joutuu pysähtymään asemilla. Hyperloopin vaunu ei pysähdy, jos ei ole pois jääviä. Luotijuna on vaarallinen talvella. Putkessa sisällä ei ole sään vaikutuksia.

Äläkä sotke Teslaa tähän.

Hyperloopin vaunu ei siis pysähdy jos ei ole pois jääviä, eli jo vaunussa istuvat periaatteessa päättävät tuleeko ketään kyytiin seuraavilta asemilta? Tuohan on totaalisen typerää.  Luotijuna ei ole sen vaarallisempi talvella kuin muutkaan junat, Japanilla on kokemusta näistä ja sielläkin on talvi uso tai älä. Miksi en sotkisi Teslaa tähän? Kun sen takana oleva Musk on myös tämän urpouden takana.

Joko muuten Hyperloop putkessa on huomioitu lämpötilan aiheuttamat muutokset teräksessä, eli putken piteneminen ja lyheneminen lämpötilan mukaan? Se kun vaikuttaa valtavasti eli oikeastaan Hyperlooppiin vaikuttaa sää siinä mihin muihinkin juniin.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

b_kansalainen

Minkään junan ei ole pakko pysähtyä väliasemilla. Kyseessä on vain tapa, jolla mahdollistetaan matkustaminen ilman etukäteisvarausta. No, höyryjunat joutuivat kyllä tankkaamaan vettä ja halkoja/hiiliä väliasemilla. Väliasemat vie pohjan pois hypeluupin nopeusolettamukselta. Siihen on syynsä, miksi lentokoneetkaan eivät yleensä tee välilaskuja matkustajien vaihtamiseksi.