News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Kuinka itse äänestit 1994?

Started by Micke90, 26.06.2016, 15:15:37

Previous topic - Next topic

Kuinka itse äänestit vuoden 1994 EU-kansanäänestyksessä?

Liittymisen puolesta
79 (35.4%)
Liittymistä vastaan
51 (22.9%)
En äänestänyt
11 (4.9%)
En ollut äänioikeutettu
81 (36.3%)
En ollut syntynytkään
1 (0.4%)

Total Members Voted: 223

Make M

Äänestin vastaan. Tämä on yksi niistä muutamista asioista elämässäni, joista olen todella ylpeä.

RP

Äänestin kyllä. SIlloin Länsi-Eurooppa tuntui luonnolliselta viiteryhmältä ja vastustajina tuntuivat olevan lähinnä kommunistit ja Väyrynen.  Kummatkaan eivät tuntuneet oikein sellaisilta, joiden huolta suomen itsenäisyydestä olisin välittänyt jakaa. Jos olisimme pysynet Ruotsin tavoin euron ulkopuolella, ehkä päätöstä ei tarvitsi vieläkään katua.

(Orpo & co olisivat päästäneet kansainvaelluksen maahamme myös vaikka EU:n ulkoraja olisi kulkenut Suomen ja Ruotsin tai Tanskan ja Ruotsin välissä. Luultavasti EU.n ulkopuolellakin olisimme tehneet Norjan ja Sveitsin kaltaiset sisämarkkinasopimukset, jotka olisivat tuoneet pitkälti nämä nykyiset EU:n sisäiset vapaan liikkuvuuden lieveilmiöt mukanaan. Toki jos olisi arvannut että Eurooppa vajoa vuosikymmene kysyntälamaan, niin olisi kannattanut pitää vielä leveämpi hajurako EU:n, mutta sellaista kaukonäköisyyttä aivan varmasti ei olisi löytynyt, vaikka EU-päätös olisi ollut tuolloin kielteinen.)

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Nanfung

Äänestin ei EU:lle. Perusteluni olivat omasta mielestäni pätevät, koska en pitänyt sopivana, että Suomi liittyisi näin suureen yhteisöön, joka yhdessä voisi päättää kehitysmaiden maatalouspolitiikasta ja muusta tuotannosta.

Nythän se on nähty, mitä tämä nykyinen kehitysmaapolitiikka on saanut aikaan?
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Brandis

En vielä saanut tuolloin äänestää, mutta jos olisin saanut, olisin äänestänyt liittymistä vastaan. Mielipide siis aiheesta silloin jo oli. Terveen kyyninen ja epäluuloinen sellainen. :D

UgriProPatria

Quote from: Make M on 26.06.2016, 20:56:08
Äänestin vastaan. Tämä on yksi niistä muutamista asioista elämässäni, joista olen todella ylpeä.

Tämä oli suuri kysymys Suomen historiassa ja samoin olen ylpeä, että silloinkin myös minä seisoin Isänmaani puolella, koko Eurooppaa vastaan.

Venäjää en ole pelännyt. Sen "uhasta" on kyllä kauan puhuttu. Uhka on uhkaa, tosiasiat tosiasioita.

EU ei ole uhka, vaan tosiasia. Sisäisten maanpettureidemme avulla se on jo ryöstänyt maamme ja kansamme, lähettänyt kauniiseen Pohjolaamme roskasakin joka ei maatamme, kansaamme ja kulttuuriamme kunnioita. Ja joiden saastuttavaa vaikutusta ei voisi enää poistaa kuin äärimmäisillä toimenpiteillä. Niihin tuskin mennään.

Euroopan Unioni teki nopeasti sen, mistä Ryssän kohdalla on varoitettu, mutta jota Venäjä ei ole tehnyt. Eurooppa / USA teki. Tuo rakas "Länsi", johon ruotsalaiset kaikintavoin yrittävät meitä viedä, lopulliseksi kansamme tuhoksi.

Skotit tästä nyt vielä puuttuivatkin. Epäilemättä huorat jo tanssivat riemusta, nuo ikiaikaiset kaikkien kansojen sisäiset petturit, haarojaan keille tahansa vihollisille, vaikka neekereille levittävät lehmät.

Kimmo Pirkkala

Äänestin liittymisen puolesta.

EU oli erilainen.
Suomi oli erilainen.
Minä olin erilainen
Maailma oli erilainen.

Siinäpä se. Silloin toivuttiin suomettumisesta ja oli käsittämättömän kova halu olla osa länsimaailmaa.

Ullatusnillitus

Quote from: Brandis on 26.06.2016, 21:25:00
En vielä saanut tuolloin äänestää, mutta jos olisin saanut, olisin äänestänyt liittymistä vastaan. Mielipide siis aiheesta silloin jo oli. Terveen kyyninen ja epäluuloinen sellainen. :D

Niinhän Iso kirjakin sanoo, että Taivasten valtakunta on lasten ja lapsenmielisten...

onni4me

Äänestin vastaan.

Syynä oli se, että olin jo silloin asunut ja vieraillut Italiassa ja Espanjassa ja vaikka kyseiset maat aina tulevat säilyttämään paikan sydämessäni ja niissä tapaamani ihmiset ovat edelleen elävinä muistoissani (kaikki tuskin enää hengissä), niin olin oppinut ymmärtämään ns.  maan tapaa siinä määrin, että ymmärsin ettei yhteisestä rahaliitosta koskaan tule mitään.

Olin myös - ehkä poikkeuksena monista suomalaisista - käynyt Neuvostoliitossa matkoilla hiukka muuallakin kuin isoimmissa turistikohteissa ja siitä oli jäänyt takaraivoon vastenmielisyys kaikenlaisia keskusjohtoisia systeemejä kohtaan. En osannut silloin osoittaa sormellani juuri oikeaan epäkohtaan. Nyt niitä olisi aivan liikaa osoiteltavaksi.

Se nyt vaan on niin, että jos oman päätäntävaltansa ja oikeuksiensa valvonnan jättää muiden tehtäväksi, niin silloin saa sitä mitä on tilannut.
Perussuomalaiset on ihan ookoo tappaa koska he saattaisivat heiluttaa persettä - ja myydä sitä - ja sen takia valtion ei tule turvata heidän elämäänsä.
Asraa mukaillen tämä on ihan ookoo asia sanoa täällä modejen mielestä.

alussaolisana

Äänestin raivokkaasti vastaan. Syynä se, että olin jo silloin nationalisti, eli uskoin kaikkien kansojen oikeuteen omaan valtioon ja itsenäiseen hallintoon. Olin Raamatusta oppinut, että tämän tason vallan keskittyminen langenneessa ihmiskunnassa on aina ja joka kerta tie turmelukseen ja pahuuteen. Lisäksi tuntien suomalaiset oli selvää, että luovutamme itsenäisyyttämme pois saamatta vastinetta panokselle. Lisäksi tiesin, että edes Euroopasta ei löydy näin vähäisen korruption aluetta ja että tämän tason liittymä tulee olemaan todellinen korruption pesä. Lisäksi pidin hanketta naurettavana ja lyhytikäisenä. Ei ole tarvinnut muuttaa yhtäkään näkemystä, mutta EUn mielipuolisuus on kyllä yllättänyt.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Alaric

Quote from: Kimmo Pirkkala on 26.06.2016, 21:34:50
Äänestin liittymisen puolesta.

EU oli erilainen.
Suomi oli erilainen.
Minä olin erilainen
Maailma oli erilainen.

Siinäpä se. Silloin toivuttiin suomettumisesta ja oli käsittämättömän kova halu olla osa länsimaailmaa.

Itsehän en tosiaan tuolloin ollut äänioikeutettu, mutta ala-asteikäisellekin jäi mielikuva siitä, että monilla liittymisen puolestapuhujilla oli tuo länteen kuuluminen suurena vaikuttimena. Oli päästy jo osittain suomettuneesta ja harmaasta kekkoslovakiasta eroon ja uudet raikkaat tuulet alkaisivat taatusti puhaltaa EU-jäsenyyden myötä. No, kyllähän siinä jonkinlaista avautumista ja vapautumista alkuun olikin, mutta nykyään on sitten lopulta kuitenkin taannuttu NL 2.0:n koilliseksi neuvostotasavallaksi, jonka politiikan suuntaviivat sanellaan parin tuhannen kilometrin päässä.

EU taisi tosiaan olla tuolloin erilainen enkä yhtään ihmettele, että monet olivat liittymisen kannalla. Olisin saattanut tuolloin itsekin äänestää sen puolesta mikäli ikää olisi ollut. Täytyy kyllä antaa propsit kaikille, jotka ehkä aavistivat jo tuolloin mihin tämä projekti tulee lopulta ajautumaan ja jotka äänestivät liittymistä vastaan.

Nyt olisi ehdottomasti tilausta uudelle kansanäänestykselle eli toivotaan, että kyseistä asiaa koskeva kansalaisaloite saa kannattajia aivan helvetisti.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

terrakotta

En ollut vielä äänioikeutettu. Yläasteellamme kuitenkin järjestettiin harjoitusvaalit, joiden yhtenä ideana oli näyttää oppilaille miten vaalit ja äänestystilaisuus toimivat. Äänestin tuolloin ei, ja se oli kyllä ihan oikea kantani. En yksinkertaisesti uskonut hetkeäkään, että kaikki se hyvä ja kaunis jota lupailtiin oikeasti toteutuisi. Tästä taas seurasi, että olin sitä mieltä, että EU ei voi olla järkevä vaihtoehto, jos sitä pitää mainostaa halvoilla valheilla.

JoKaGO

Quote from: terrakotta on 26.06.2016, 22:28:14
En ollut vielä äänioikeutettu. Yläasteellamme kuitenkin järjestettiin harjoitusvaalit, joiden yhtenä ideana oli näyttää oppilaille miten vaalit ja äänestystilaisuus toimivat. Äänestin tuolloin ei, ja se oli kyllä ihan oikea kantani. En yksinkertaisesti uskonut hetkeäkään, että kaikki se hyvä ja kaunis jota lupailtiin oikeasti toteutuisi. Tästä taas seurasi, että olin sitä mieltä, että EU ei voi olla järkevä vaihtoehto, jos sitä pitää mainostaa halvoilla valheilla.

Olet ollut melkoinen oraakkeli. Uskotko, että jo tuolloin jotkut etuoikeutetut pääsivät matkustamaan "Eurooppaan" ja näkivät, että alkoholi ja ruoka oli halpaa, verot pieniä ja autot halpoja. Kun meille luvattiin nuo samat, niin miten helvetissä luulet meidän ensimmäiseksi epäilevän noin itsestään selvää tulevaisuutta, jos vain liittyisimme "Eurooppaan".

Muoks. Siis elettiin aikaa, että jos Juha Föhr sanoi tv:ssä, että Juhannuksena sataa, niin Juhannuksena satoi, ei ollut mitään sellaista vatulointia kuin viime viikolla annetuissa sääennustukissa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Saturoitunut

Quote from: Muuttohaukka on 26.06.2016, 16:11:06
En pyydä anteeksi. Silloin ajattelin noin ja se oli perusteltu päätös. En tietenkään voinut kuvitellakaan mitään tämän kaltaista suurvaltiota.

Miksi pitäisi pyytää anteeksi jotain, jota silloin piti niillä tietämilläni faktoilla parempana?

Jos siis pysyt tyystin tietämättömänä kaikesta, et joudu koskaan pyytämään anteeksi mitään tekemisiäsi. Aika näppärää.

Micke90

En ollut vielä äänioikeutettu. Yläasteellamme kuitenkin järjestettiin harjoitusvaalit, joiden yhtenä ideana oli näyttää oppilaille miten vaalit ja äänestystilaisuus toimivat.

Tuloksia ei tietenkään EU-tapaan julkistettu?

JoKaGO

Quote from: Micke90 on 26.06.2016, 22:39:58
En ollut vielä äänioikeutettu. Yläasteellamme kuitenkin järjestettiin harjoitusvaalit, joiden yhtenä ideana oli näyttää oppilaille miten vaalit ja äänestystilaisuus toimivat.

Saman huomasin minäkin, mutta terrakotta on jotain ylimaallista. Ei keskustellut muiden oppilaiden kanssa?

Quote from: Saturoitunut on 26.06.2016, 22:38:30
Quote from: Muuttohaukka on 26.06.2016, 16:11:06
En pyydä anteeksi. Silloin ajattelin noin ja se oli perusteltu päätös. En tietenkään voinut kuvitellakaan mitään tämän kaltaista suurvaltiota.

Miksi pitäisi pyytää anteeksi jotain, jota silloin piti niillä tietämilläni faktoilla parempana?

Jos siis pysyt tyystin tietämättömänä kaikesta, et joudu koskaan pyytämään anteeksi mitään tekemisiäsi. Aika näppärää.

Muuttohaukan pointti on, että voi oppia, ja ainoastaan idiootit eivät muuta mielipiteitään, vaikka argumentit muuttuvat.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Viimeinen suomalainen

Äänestin liittymistä vastaan enkä ole sitä kertaakaan katunut. Tunne on vain vahvistunut ajan myötä. Muuten, EU on hävitettävä*

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ceterum_censeo

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Marius

Äänestin silloin vastaan ja muistan elävästi miksi.

En ollut enkä edelleenkään ole varsinaisesti kiinnostunut politiikasta mutta
se ylivyöryvä EU: n kehuminen sai minut varpailleen.

Juuri missään ei ollut kritiikkiä tai analysointia. Siis mediassa.

Silloinkin puhuttiin maahanmuutosta, mutta se oli täysin painottunut itään:
tulevatko venäläiset? Ei puhettakaan kehitysmaista. Ja kaikki oli olevinaan epäolennaista.
Ja nythän molemmat painajaiset toteutuvat.

Olennaista oli se, että liittymisen jälkeen ei tarvitse enää vaihtaa valuuttaa kun Rummukainen lähtee kerran viidessä vuodessa Espanjaan.
Rummukainen tunsi itsensä kansainväliseksi, ja äänesti JAA.

Rummukaiselle myös rummutettiin rumputulella, että hänen täytyy nyt vihdoin muuttua sivistyneeksi eurooppalaiseksi, ja Rummukainen täysin sokeutui ja unohti, että nimenomaan hän on aina ollut sivistynyt suomalainen.

90-luvulta lähtien en ole tilannut sanomalehtiä, paitsi joskus lomahesarin, ja aina potuttaa kun sen lehden avaa. Mutta on kivaa käydä postilaatikolla, vanha tapa.

Olisi niin helppoa vain nukkua edelleen...

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

siviilitarkkailija

Quote from: Viimeinen suomalainen on 26.06.2016, 22:46:32
Äänestin liittymistä vastaan enkä ole sitä kertaakaan katunut. Tunne on vain vahvistunut ajan myötä. Muuten, EU on hävitettävä*

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ceterum_censeo

Tunnen monta vakaata ja monelta kannalta eu:ta kannattavaa ihmistä. Fiksuja, ammattilaisia ja taitavia. He ovat minua paljon viisaampia. Mitä hittoa minä tunnen. Tunnen sodan. Tiedän sen edestä ja takaa. Tunnen monen sodan historian, monen sodan syyt ja pokkana on pakko sanoa, että minua on enää nykyään helvetin vaikea yllättää sodan historiassa.

Miksi siis vastustaisin eurostoliiton suurta rauhanhanketta. Ilman mitään selkeää syytä koko eu haisee sodalle. Se haisee eurosodalle taivaisiin asti. Tiedän jankkaavani. Tiedän ettei sanoillani ole painoarvoa. Valitettavasti tiedän myös että eu johtaa euroopan sotaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

JoKaGO

Quote from: Marius on 26.06.2016, 22:54:57
Äänestin silloin vastaan ja muistan elävästi miksi.

En ollut enkä edelleenkään ole varsinaisesti kiinnostunut politiikasta mutta
se ylivyöryvä EU: n kehuminen sai minut varpailleen.

Juuri missään ei ollut kritiikkiä tai analysointia. Siis mediassa.

Silloinkin puhuttiin maahanmuutosta, mutta se oli täysin painottunut itään:
tulevatko venäläiset? Ei puhettakaan kehitysmaista. Ja kaikki oli olevinaan epäolennaista.
Ja nythän molemmat painajaiset toteutuvat.

Olennaista oli se, että liittymisen jälkeen ei tarvitse enää vaihtaa valuuttaa kun Rummukainen lähtee kerran viidessä vuodessa Espanjaan.
Rummukainen tunsi itsensä kansainväliseksi, ja äänesti JAA.

Rummukaiselle myös rummutettiin rumputulella, että hänen täytyy nyt vihdoin muuttua sivistyneeksi eurooppalaiseksi, ja Rummukainen täysin sokeutui ja unohti, että nimenomaan hän on aina ollut sivistynyt suomalainen.

90-luvulta lähtien en ole tilannut sanomalehtiä, paitsi joskus lomahesarin, ja aina potuttaa kun sen lehden avaa. Mutta on kivaa käydä postilaatikolla, vanha tapa.

Olisi niin helppoa vain nukkua edelleen...

Voitko uskoa, että jotkut oppivat virheistään?

Kyklooppi

Vastaan, kusetus tuoksui vahvasti "Kyllä"vyörytys lupasi hunajaa et lakritsaa.
Ihmisjäte.

Marius

( JoKaGo: )

En usko, mutta toivon. :)
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

siviilitarkkailija

Quote from: JoKaGO on 26.06.2016, 23:05:58

Kokemukseni sotahistorian parissa väittävät päinvastaista. Erityisesti euroopan mittakaavassa ja sotahistoriassa on havaittavissa täydellinen haluttomuus oppia virheistä yhtään mitään.

Sen enempää hyökkäävä kuin hyökättävä eivät näytä mitään erityistä oppimista mitä tulee itse toiminnan funktioon.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

JoKaGO

Quote from: siviilitarkkailija on 26.06.2016, 23:11:21
Quote from: JoKaGO on 26.06.2016, 23:05:58

Kokemukseni sotahistorian parissa väittävät päinvastaista. Erityisesti euroopan mittakaavassa ja sotahistoriassa on havaittavissa täydellinen haluttomuus oppia virheistä yhtään mitään.

Sen enempää hyökkäävä kuin hyökättävä eivät näytä mitään erityistä oppimista mitä tulee itse toiminnan funktioon.

Laitapa sodat aikajanalle, niin huomaat, että jossain vaiheessa iskee sotaväsymys, aina. Sitten sotaa kokematon sukupolvi taas jälleen alkaa sotia.

BTW, mistä sodista sinulla on KOKEMUKSIA  8)

Muuttohaukka

Quote from: Saturoitunut on 26.06.2016, 22:38:30

En sanonut olevani tietämätön tällä hetkellä. Toiminta oli poliittinen kannanotto silloin ja niillä tiedoilla ja ajatuksilla. Ei ole mitään syytä pyytää sellaista anteeksi. En tehnyt päätöstäni noin vain ilman pohdintaa. Se aika oli toinen ja se EU ei todellakaan näyttäytynyt minulle tämän päivän tilanteen mahdollisuutta.

On monta asiaa, joita olen anteeksipyytänyt mutta ne eivät ole tämän foorumin julkisia asioita.

Jääpää

Pitkäaikainen ystävänikin harhautettiin, mutta semmosta se on, kun ÄO hipoo 160 JA luki silloin v a i n Hesaria..
Ymmärsin hyvin, ja ymmärrän vieläkin kusetettuja, mutta sitä mä en ymmärrä, että  miks ette mene hakeen vaikka Sanomatalosta sitä halpaa viinaa ja ilmasia autoja?
Mua jos olis petetty noin verisesti..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

terrakotta

Quote from: JoKaGO on 26.06.2016, 22:37:53
Olet ollut melkoinen oraakkeli.

Oraakkeliudesta nyt tiedä, mutta jokseenkin skeptinen olen ollut aina. Jos jonkun asian hehkutus menee mielestäni överiksi, en pidä hehkuttajaa tai hehkutuksen kohdetta luotettavana. Ota nyt kuitenkin huomioon, että ihan samanlaisia oraakkeleja ovat olleet ne kaikki muutkin, jotka äänestivät EU:ta vastaan.

Quote from: JoKaGO on 26.06.2016, 22:37:53
Uskotko, että jo tuolloin jotkut etuoikeutetut pääsivät matkustamaan "Eurooppaan" ja näkivät, että alkoholi ja ruoka oli halpaa, verot pieniä ja autot halpoja. Kun meille luvattiin nuo samat, niin miten helvetissä luulet meidän ensimmäiseksi epäilevän noin itsestään selvää tulevaisuutta, jos vain liittyisimme "Eurooppaan".

Uskon. Tosin en ajattele, että tuohon aikaan piti enää olla erityisen etuoikeutettu päästäkseen matkustamaan "Eurooppaan". Taas kannattaa muistaa, että aika tavattoman monet "meistä" kuitenkin osasivat epäillä. Ainakin niistä, jotka äänestivät EU:ta vastaan. Luultavasti osa niistäkin, jotka äänestivät liittymisen puolesta. Toivoivat ehkä että edes osa toteutuisi. Sanoisin kyllä että vain naiveimmat uskoivat kaikkien lupausten toteutumiseen.

Quote from: Micke90 on 26.06.2016, 22:39:58

Julkaistiin kyllä. Opetukseen kuului myös ääntenlaskenta. Suurin osa äänesti EU:hun liittymisen puolesta. Prosenttiosuuksia en enää muista. Aikaa on kuitenkin kulunut vuosi jos toinenkin.

b_kansalainen

Äänestin väärin, kuten edustuksellisessa demokratiassa on tapana :P

JoKaGO

Quote from: terrakotta on 26.06.2016, 23:28:46

Julkaistiin kyllä. Opetukseen kuului myös ääntenlaskenta. Suurin osa äänesti EU:hun liittymisen puolesta. Prosenttiosuuksia en enää muista. Aikaa on kuitenkin kulunut vuosi jos toinenkin.

Eli niin tärkeä asia oli sulle. Mutta, onneksi kerroit, miten hyvä ihminen sinä olet ja kuinka huonoja me muut olemme.

Ironisinta on, että maataloustuottajat olivat voimakkaimmin vastaan EU-jäsenyyttä, vaikka he ovat olleet suurimpia EU-jäsenyyden voittajia. Muistan, kun liha- ja maitokarjaa kasvattanut serkkuni toivoi, että liittyisimme EU:hun, mitä ihmettelin. Hyvin on serkulla mennyt myös 1995 jälkeen.

AjatusRikollinen

Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Saturoitunut

Quote from: JoKaGO on 26.06.2016, 22:44:58
Muuttohaukan pointti on, että voi oppia, ja ainoastaan idiootit eivät muuta mielipiteitään, vaikka argumentit muuttuvat.

Mitä te sitten opitte?