News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kuinka itse äänestit 1994?

Started by Micke90, 26.06.2016, 15:15:37

Previous topic - Next topic

Kuinka itse äänestit vuoden 1994 EU-kansanäänestyksessä?

Liittymisen puolesta
79 (35.4%)
Liittymistä vastaan
51 (22.9%)
En äänestänyt
11 (4.9%)
En ollut äänioikeutettu
81 (36.3%)
En ollut syntynytkään
1 (0.4%)

Total Members Voted: 223

Chew Bacca

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.06.2016, 15:24:05
Äänestin liittymisen puolesta, olin nuori ja naiivi ja annoin johtaa itseäni harhaan.

Luulin, että liittymisen myötä kaikki kapakat olisivat auki aamuyötä myöden, viinan hinta putoaisi kolmasosaan ja autoveron poistumisen myötä saisimme jokainen ajella isoilla, komeilla autoilla.

Muistikuvat suomettumisesta ja Venäjän 'uhka' painoivat myös vaa'assa: halusin olla osa modernia ja vapaata Eurooppaa. Luulin tyhmyyksissäni, että koko Suomi muuttuisi kuin iloiseksi Kööpenhaminaksi tai boheemiksi Amsterdamiksi kun byrokraatit ja holhoojat ajettaisiin järveen Euroopan Yhteisön jäsenyyden myötä.

En arvannut, että äänestin hirviön puolesta, hirviön, joka myöhemmin osoittautuisi kuolleen Neuvostoliiton inkarnaatioksi.

Antakaa minulle anteeksi.

Lainattu koska sanasta sanaan sama juttu.

Kim Evil-666

Äänestin ei. Perusteluina oli se, että kaikki mitä hehkutetaan varauksetta valtiovallan ja median toimesta on jonkinasteinen kusetus.

Ihmisille myytiin halpaa viinaa ja autojen hintojen kerrottiin laskevan yleiselle eurooppalaiselle tasolle. Muistan kun kavereiden kanssa ounasteltiin, että ei varmasti tule tapahtumaan.

Matuvyöryä tässä laajudessa ei tuskin kukaan pystynyt arvaamaan, mutta viitteitä matujenkin lisääntymisestä oli toki ilmassa, ainakin pääkaupunkiseudun osalta.

Kun poliittiset pahkasiat Lipposen johdolla olivat "väkisin" promoamassa EU:n puolesta, oli se varma enne siitä, että pidemmällä aikavälillä Suomen päätösvalta sen omiin asioihin tullaan romuttamaan. Paavo Väyrynen oli muuten tuolloin ainoita, joka näkyvästi puhui asioista niiden oikealla nimellä. Olisipa suurempi osa ihmisiä tuolloin luottanut Väyrysen asiantuntemukseen.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Artisti

Äänestin puolesta, koska ajattelin, että EU-jäsenyyden myötä Suomen turvallisuuspoliittinen asema paranisi Venäjään nähden, koska hullut poliitikkomme eivät vieneet meitä Natoon, vaikka ovi oli auki.

Se oli aikaa, jolloin entiset itäblokin maat hakivat paikkaansa. Mieluummin Eurooppa kuin Venäjän etupiiriin jääminen, niin ajattelin. En aavistanut muslimimatujen invaasiota. Jos olisin nähnyt tulevaisuuteen, olisin äänestänyt toisin.

Hintojen piti laskea myös, mutta en itse ainakaan sitä huomannut. Suomen piti myös kansainvälistyä, niin valitettavasti myös tapahtui.

Muuttohaukka

Quote from: Kim Evil-666 on 26.06.2016, 16:43:37
Paavo Väyrynen oli muuten tuolloin ainoita, joka näkyvästi puhui asioista niiden oikealla nimellä. Olisipa suurempi osa ihmisiä tuolloin luottanut Väyrysen asiantuntemukseen.

Vuotta aikaisemmin tämä valtiomies oli EU:n kannattaja.

UgriProPatria

Quote from: Marokon Kauhu on 26.06.2016, 16:33:15
Quote from: Muuttohaukka on 26.06.2016, 16:23:07
Quote from: UgriProPatria on 26.06.2016, 16:12:32

Minä arvasin jopa matut. Kaikki tämähän on loogista jatkuvuutta, kun ymmärsi jo alun alkaen mistä on kysymys: Itsenäisten, etenkin herkkäuskoisten protestanttisten hyvinvointivaltioiden, Pohjoismaiden vedätyksestä, tehdä meistä entisten imperiumivaltioiden rikosten seurausten maksumiehiä. Samalla tuhoten etenkin sitkeästi taisteleva protestanttinen usko.

Ihmeen hyvin olet osannut 20 vuotta sitten tietää tulevaa. Matuongelma ei ainakaan itselläni ollut minkäänlainen optio. Silloisessa koulussamme oli kaksi matupoikaa ja  hekin Euroopan sotatantereen tuontitavaraa. Ympärilläni ei ollut mitään viitettä matuiluun.
Ei tätä matuilua ole kyennyt ennakoimaan edes maailmantason poliitikot siihen aikaan.

Ai ei?
Itse otin ekan kerran yhteen matujen kanssa Stadin karuilla kujilla jo pari vuotta ennen äänestystä:
Silloin niitä oli onneksi aika vähän, mutta tulevan näki selvästi.
Pari jotain lähi-idän ihmettä kierteli ravintolan pöydissä ahdistelemassa mimmejä täysin siitä välittämättä oliko niillä suomalaista miesseuraa tai ei.

Nyt tiedän että kyse oli taharrustelusta ja uskottomien häpäisemisestä.
Noh, silloin stadi oli vielä stadi. Kun poistuivat pihalle, seurattiin kaverin kanssa ja hakattiin ne sairaalakuntoon.
Ei taitaisi onnistua enää?

Näin oli. Kaikenlisäksi olin itse aiemmin asunut pitkästi matumaassa, jossa kuuntelin herrojen matujen puheita, puhuivat jo 1970-80-luvulla komeaa, purkkaposkessa "ruotsin slangia". Samaten havaitsin muutamien turistityttöjen jo tuolloin houkuttelevan sulhasiaan Ruotsiin ja Suomeen ja aloin voida pahoin. Näin silmissäni, mitä tuleman pitää. Aviottomia lapsia tehtailtiin, kun matkamuistovauvat oli niin sulosii!

Sitten 1980-luvun puolella alkoi matuja todellakin harhailla enemmänkin Helsingin keskustassa. Muistan erään matun oikein selvästi, hänellä oli tapana tulla vastaan milloin missäkin Makkaratalon ympäristössä. Näillä oli oikein omat ravintolansa jonne kokoontuivat ja muuan naistuttavani tahtoi väenväkisin raahata minutkin sinne näitä tuijottelemaan. Häpesin todella. En ollut yhtään näihin sankareihin menevä. Tätä porukkaa alkoi lapata Lähi-idästä päin uhkaavaa vauhtia.

Kun sitten päästiin somaleiden saapumiseen ja vastoin sopimuksia heidän jäämiseensä Suomeen, tiesin, että kaik on mennyt ja kohta menee loputkin. Koska nyt sattumalta ihan omiin silmähavaintoihini perustuen huomasin, etteivät nämä mamut kaikilta osin olleet kovin työtätekeväisen näköistä ja koska niitä alkoi lapata enenevässä määrin Eurooppaan, arvasin mikä on pelin henki, kun Suomea alettiin houkutella EU:hun. Asiahan oli päivänselvä. Eurooppa halusi jakaa ongelmansa mahdollismman laajalle ja sitten kun työ on tehty, itse luikkia pois EU:sta.

Nyt olemme tässä tilanteessa. Britannian Imperiumi, joka oli juuri se EU:n perustajavaltio ja ylin häärääjää, on heittänyt ongelmansa meidän niskoillemme ja nyt poistuu.

Ennustan, että nyt vasta tosikaaos on tulossa. Mutta parempi hukkua yksin, kuin vihollisten kanssa:

Suomi irti EU:sta!   >:(

Eino P. Keravalta

Quote from: Muuttohaukka on 26.06.2016, 16:45:37
Quote from: Kim Evil-666 on 26.06.2016, 16:43:37
Paavo Väyrynen oli muuten tuolloin ainoita, joka näkyvästi puhui asioista niiden oikealla nimellä. Olisipa suurempi osa ihmisiä tuolloin luottanut Väyrysen asiantuntemukseen.

Vuotta aikaisemmin tämä valtiomies oli EU:n kannattaja.

Saahan sitä mieltään muuttaa tosiasioiden avautuessa - hatunnosto siitä, että osasi ja uskalsi muuttaa suhtautumistaan: moni olisi hirttäytynyt kerran omaksuttuun mielipiteeseensä.

Väyrynen sentään hiffasi asian jo vuosikymmeniä sitten, nykyiset päättäjät ovat vieläkin aivan uunona asian suhteen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JoKaGO

Quote from: Oami on 26.06.2016, 15:22:18
Sellaista EU:ta, joka oli vuonna 1994, voisin kannattaa yhä. Rahaliitto ja Schengenin sopimus muuttivat EU:n, joten niistä olisi pitänyt järjestää oma kansanäänestyksensä.

Ei sillä, myös rahaliitto ja Schengenin sopimus olisivat hyviä asioita, jos niitä noudatettaisiin, ja jos niistä sitten erotettaisiin ne valtiot, jotka eivät niitä noudata. Esim. Italia ja Kreikka.

Koska näin ei ole, nykyään kannatan eroamista.

Tämä, sanasta sanaan samaa mieltä!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Muuttohaukka

Quote from: UgriProPatria on 26.06.2016, 16:51:58

Samaten havaitsin muutamien turistityttöjen jo tuolloin houkuttelevan sulhasiaan Ruotsiin ja Suomeen ja aloin voida pahoin. Näin silmissäni, mitä tuleman pitää. Aviottomia lapsia tehtailtiin, kun matkamuistovauvat oli niin sulosii!

Sitten niitten matkamuistovauvojen olisi pitänyt olla koulussa ennen 90-lukua! Ei ollut montaa mamulasta peruskoululuokilla siihen aikaan. Kouluissa ei voitu pahoin. Tuo kuvitelma mamujen suuresta määrästä on väärä ainakin Helsingin kouluissa tuohon aikaan.
2000- luvun alusta alkoi olla mamuja ja muuta epämiellyttävää ja 2002 lähdin omat sandaalini viuhuen pois ja sen jälkeen on mamujen määrä lähelläni mitätöntä. Helsingissä olen käynyt viimeksi 2007.

Eino P. Keravalta

Eräs keskeinen syy 'kyllä'-ääneeni oli siis syvä vastenmielisyys kaikkea byrokratiaa, pikkusieluisuutta ja holhousta kohtaan.

Kuvittelin lapsellisesti, että sivistynyt Eurooppa jotenkin vapauttaisi meidät tällaisesta jälkineuvostoliittolaisesta holhoamisen mentaliteetista ja yksilönvapauksien halveksunnasta: äänestin siis EY:tä pelastamaan meidät omilta virkamiehiltämme ja poliitikoiltamme.

Enpä tiennyt enkä osannut arvata, että tämä avoimuuden ja eurooppalaisen sivistyksen airueena esiintynyt systeemi paljastuisikin Neuvostoliiton subtiiliksi ja kavalaksi sisareksi, joka tähtää sosialismiin, kansojen sekoittamiseen, demokratian lakkauttamiseen ja holhoamiseen siinä, missä sen vanhempi esikuvakin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

QuoteNoh, silloin stadi oli vielä stadi. Kun poistuivat pihalle, seurattiin kaverin kanssa ja hakattiin ne sairaalakuntoon.
Spontaanin väkivallan väheneminen on kyllä ikävä kehityssuunta viimeisten vuosikymmenien aikana... Ja tämä ihan mamuista huolimatta.

Muuttohaukka

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.06.2016, 16:58:16

Saahan sitä mieltään muuttaa tosiasioiden avautuessa - hatunnosto siitä, että osasi ja uskalsi muuttaa suhtautumistaan: moni olisi hirttäytynyt kerran omaksuttuun mielipiteeseensä.

Väyrynen sentään hiffasi asian jo vuosikymmeniä sitten, nykyiset päättäjät ovat vieläkin aivan uunona asian suhteen.

Tietenkin Paavo haistoi asian oikein omalta kannaltaan. Paavon puuhastelut kokonaisuudessaan ovat niin omaan napaan menevää rahanhimoa, että en muuta sano.

Edit: En vain pidä P.Väyrystä millään tavalla minään mahdollisuutena koko Suomelle.

sologdin

Puolesta enkä ole mieltäni muuttanut.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

UgriProPatria

Quote from: Muuttohaukka on 26.06.2016, 17:02:43
Quote from: UgriProPatria on 26.06.2016, 16:51:58

Samaten havaitsin muutamien turistityttöjen jo tuolloin houkuttelevan sulhasiaan Ruotsiin ja Suomeen ja aloin voida pahoin. Näin silmissäni, mitä tuleman pitää. Aviottomia lapsia tehtailtiin, kun matkamuistovauvat oli niin sulosii!

Sitten niitten matkamuistovauvojen olisi pitänyt olla koulussa ennen 90-lukua! Ei ollut montaa mamulasta peruskoululuokilla siihen aikaan. Kouluissa ei voitu pahoin. Tuo kuvitelma mamujen suuresta määrästä on väärä ainakin Helsingin kouluissa tuohon aikaan.
2000- luvun alusta alkoi olla mamuja ja muuta epämiellyttävää ja 2002 lähdin omat sandaalini viuhuen pois ja sen jälkeen on mamujen määrä lähelläni mitätöntä. Helsingissä olen käynyt viimeksi 2007.

Mut... ehän minä väittänyt, että mamulapsia oli 1980- luvulla "suuri määrä" Helsingin kouluissa. Sitä paitsi lapset vielä tuolloin tunnistettiin "suomalaislapsiksi", sillä tätä mielialaa, jonka matut sittemmin loivat, ei vielä ollut. Tummakin lapsi oli "suomalainen", sillä kotikasvatus oli yleensä suomalaisempi kuin tänäpäivänä.

Mamut itse loivat "rasismin".

Golimar

Quote from: Eino P. Keravalta on 26.06.2016, 17:03:00
Eräs keskeinen syy 'kyllä'-ääneeni oli siis syvä vastenmielisyys kaikkea byrokratiaa, pikkusieluisuutta ja holhousta kohtaan.

Kuvittelin lapsellisesti, että sivistynyt Eurooppa jotenkin vapauttaisi meidät tällaisesta jälkineuvostoliittolaisesta holhoamisen mentaliteetista ja yksilönvapauksien halveksunnasta: äänestin siis EY:tä pelastamaan meidät omilta virkamiehiltämme ja poliitikoiltamme.

Enpä tiennyt enkä osannut arvata, että tämä avoimuuden ja eurooppalaisen sivistyksen airueena esiintynyt systeemi paljastuisikin Neuvostoliiton subtiiliksi ja kavalaksi sisareksi, joka tähtää sosialismiin, kansojen sekoittamiseen, demokratian lakkauttamiseen ja holhoamiseen siinä, missä sen vanhempi esikuvakin.

https://www.youtube.com/watch?v=etNRoqqHFMY

Muuttohaukka

Quote from: UgriProPatria on 26.06.2016, 17:09:36

Mut... ehän minä väittänyt, että mamulapsia oli 1980- luvulla "suuri määrä" Helsingin kouluissa. Sitä paitsi lapset vielä tuolloin tunnistettiin "suomalaislapsiksi", sillä tätä mielialaa, jonka matut sittemmin loivat, ei vielä ollut. Tummakin lapsi oli "suomalainen", sillä kotikasvatus oli yleensä suomalaisempi kuin tänäpäivänä.

Mamut itse loivat "rasismin".

Täytyihän tummia lapsia tuon matkamuistojen jälkeen olla kouluissakin! Tummia etelämaalaisen näköisiä lapsia ei juurikaan ollut- ei ainakaan omalla reviirilläni ja olin kuitenkin yhdessä suurimmassa oppilaitoksessa ja tiesin 1-9 oppilaat jotakuinkin hyvin. Jokunen romaitaustainen käväisi hyörimässä muutaman päivän mutta heitä ei laskettane joukkoon.

Lalli IsoTalo

Piti hetken aikaa muistella miten se oli. Muistan, että "porvaripuolueiden" nuoriso-osastot myivät EU:ta niinkin järkevillä argumenteilla kuin "tätä ei ole kokeiltu koskaan ennen" ja "nyt ei enää edistetä Suomen etua, vaan EU:n etua".

Muistelen myöskin tuota ennen lukeneeni salaliittoteorioita (rense.comista tai vastaavilta sivustoilta) ja Nesta Websterin kirjoja netistä, joten tämä One World / New World Order -teema (johon EU:kin kuuluu) oli tullut tutuksi.  Eli siis luullakseni aavistin tai tiesin, että lobbareideien puheisiin ei ole luottamista, ja että ei tästä välttämättä hyvää seuraa. Mutta valitsin pienemmän pahan. Suurempi oli Venäjä.

Äänestin siis kyllä, koska kuvittelin, että se jotenkin toisi Suomelle turvaa Venäjää vastaan, jos hakeudumme lännen kylkeen. Minua myöskin häiritsi kepumafian iltalypsyt ja vedätykset. Saataisiinko Suomeen vihdoinkin Durum-vehnää?  :roll:
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

oinas

Kremppamestari

ikuturso

Äänestin EI. Nytkin äänestäisin eron puolesta.

ETA-sopimus olisi riittänyt meille, mutta meille uskoteltiin, että kun riittävän moni EFTA-maa liittyy EU:hun, ETA-sopimus puretaan, koska EU:n kylkeen ei voi jäädä vapaakauppa-vapaamatkustajaksi maksamatta kalliita jäsenmaksuja. Ei ole ETA:a purettu. Norja ja Islanti porskuttavat. S**tanan valepukit.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Veikko

Rehellisesti sanoen en muista varmasti, mitenkä äänestin. Periaatteessa olin vastaan, mitä median painostus vielä lisäsi - ja eräs saksalainen ystäväni riisui hyvin tehokkaasti EU-keisarilta vaatteita - mutta siitä huolimatta olin kahden vaiheilla, joten saatoin äänestää puolestakin.

Nyt olen kuitenkin nähnyt EU:n todellisen karvan - jonka tämä saksalaisystävä jo hyvin pitkälti ennakoi - joten uusi kantani on vankkumaton EI EU:lle.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

JoKaGO

Quote from: Marokon Kauhu on 26.06.2016, 16:33:15

Itse otin ekan kerran yhteen matujen kanssa Stadin karuilla kujilla jo pari vuotta ennen äänestystä:
Silloin niitä oli onneksi aika vähän, mutta tulevan näki selvästi.
Pari jotain lähi-idän ihmettä kierteli ravintolan pöydissä ahdistelemassa mimmejä täysin siitä välittämättä oliko niillä suomalaista miesseuraa tai ei.

Nyt tiedän että kyse oli taharrustelusta ja uskottomien häpäisemisestä.
Noh, silloin stadi oli vielä stadi. Kun poistuivat pihalle, seurattiin kaverin kanssa ja hakattiin ne sairaalakuntoon.

Hyvä meininki hei  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

wjp

Äänestin vastaan ja levitin EU/EY-vastaisia lentolehtisiä. Olin silloin kova sosialisti. Sosialistit oli silloin vielä järjissään ja kannattivat itsenäisyyttä.  Edelleen vastustan EUvostoliittoa ja olen harkinnan jälkeen anarkososialismin vastustaja. Ihminen oppii, vaikka koville ottaa.
Islam ymmärtää naista.

Pärmi

Äänestin EI - EU:n prototyyppi Baabel on esitelty Raamatussa. En pyytele anteeksi.
Pohjanmaan maanviljelijöiden EU-vainovalkeat jäivät tuolloin mieleen.

Btw. Lenita Airisto kehotti joskus -80 - 90-luvulla tuomaan lisää miehiä Somaliasta, syntyisi kuulemma kauniita lapsia.

Punaniska

Äänestin kyllä - se tuntui silloin itsestäänselvyydeltä, eikä näköpiirissä ollut EU:n muuttumista epädemokraattiseksi, läpikorruptoituneeksi pastaröttelöksi, joka se on nykyään.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

JoKaGO

Quote from: Veikko on 26.06.2016, 18:26:19
Rehellisesti sanoen en muista varmasti, mitenkä äänestin.

Mutta tuosta me muut tiedämme 100% varmuudella, miten äänestit  ;D  8)

VeePee

Kyseinen äänestys oli puhdas kusetus. Sehän oli ns. neuvoa antava kansanäänestys ja etukäteen oli tiedossa, että äänet menevät suunnilleen tasan. Päätös liittymisestä oli tehty jo aikoja ennen äänestystä.

Itse äänestin liittymisen puolesta. EU siinä muodossa kuin se 20 v sitten oli, tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Nykymuotoisena valtarakennelmana se on täysi katastrofi.

Arvoton

Vähän kävi kuin Einolla, paitsi että Venäjää en ajatellut yhtään. Silloin se maa ja pitkälle kansakin suhtautui länsimaihin frendeinä.

Nyt on fiilis kuin Hotel California -biisin lopussa: "You can check-out any time you like, but you can never leave."

Machine Head

En äänestänyt lainkaan. Nyt äänestäisin EU:sta eroamisen puolesta.

l'uomo normale

Kävelin lämpimässä aurinkoisessa syyssäässä KoskelaCitystä ruskan väreissä loistavien puiden reunustamaa katua pitkin Käpylän postiin. Ristin sekä kyllä että ei-ruudun.

Yksi opiskelija-asuntolani solunaapureista äänesti kyllä, mutta oli tyytyväinen siihen että Ei-ääniä tuli niinkin paljon. Eipä kansalaismielipiteellä ole ollut niin väliä kuitenkaan. Hyvin oli establishmentin sanoma mennyt läpi peruskeptisille suomalaisille. Sukulaiseni maalla eivät tainneet enää viitsiä äänestää, vaikka EU:ta vastustivatkin.

Pohjoismaat oli alunperin tarkoitus jättää pysyvästi ETAan, ja 12 jäsenen EU:n oli tarkoitus jatkaa kohti syvempää liittoa. Tämä oli silloisen herra Euroopan, Jacques Delorsin idea. Vasta kun ranskalaiset torjuivat Maastrchtin sopimuksen kansanäänestyksessä, oli ryhdyttävä EU:ta laajentamaan. Projektin täytyi pysyä liikkeessä pysyäkseen elossa: kun syventymisen tuli seisahdus, turvauduttiin hätävaihtoehtoehtona laajentumiseen, ja sillä tiellä edelleen ollaan. Minulle on periaatteessa sama jos Keski-Euroopan maat muodostaisivat Europpan Yhdysvallat, tai sipuliperiaate hyväksyttäisiin virallisesti  niin että voisi pysyvästi olla eri tasolla integraatioprosessia olevia maita eikä kaikkien maiden koskaan tarvitsisikaan saavuttaa samaa integraation tasoa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Jääpää

Tietenkin EI !  Ihan itsekin harkiten, mutta k u n n i o i t i n Perustuslakia,  i s i e m m e työtä,
joka a i n o a t a kuollutta, haavoittunutta, kranaattikammoista..
Hyi stana, kysymys olisi voinut olla kohdallani aivan yhtä hyvin :
  " Haluatko Suomen liittyvän Neuvostoliittoon? "

..jätänpä enemmät tähän JA v o i n ymmärtää joidenkin naiviuden ja ryssänpelon, mutta MAKSETUT
MAANPETTURIT,  Salolainen, Aho, Sauli Niinistö, Lipponen, Lasse Lehtinen, Viialainen... Stubit ja Miia-Petrat luku sinänsä, oikein kunnon maanpetturin taimia, joille olisi pitänyt tunkea DDTä ...-  ..  -   -  ..-  ..-  -.

Ylimielinen uhkailu ja vähättely oli j o i l l a k i n jotain sellaista, että lupasin kohdalle sattuessa syöttää joka sanan kurkusta takaisin alas. Ja näin on tapahtunutkin, mutta pelkuriraukat juoksee paniikissa pois (eräs typerys alkoi r ö yh keäksi :) )  kun hiljaa kysyn, että miten noin niinku meni/ mitä sä valitat eeuusta, mannaa sataa, eikö ?  " mut ku tota.." !! ei ole totaa, on vain Sinun maanpetturuutesi!
Pariin kertaan pukuporukassa olen meinannut lämmetä liikaa, mutta odotus noloja puputtavasta europössöstä on liian houkutteleva.. ( röyhkimys muuten onnistui, kaverit vei mut pois, mutta toisaaltaan s e n kaverit väheni melko tramaattisesti: lipevys oli esittänyt kenties jotain eeuukritiikitietäjää ja porukalla ei välttämättä ollut tietoa sen äänestyksen aikaisista puheista ja eukiihkosta toisissa piireissä..)

Pieni, erittäin pieni, näyte Norjasta. Suomessahan tuo oli jotain älytöntä, Jyrki Sukulakaan ei pystynyt kokkaamaanan ilman halveksivaa ilmettä ja ittuilua EI jengille.  ..kyllä mä olin JUNTTI!

https://www.youtube.com/watch?v=i-UbT0g9A8c

Nigel Farage, His words are coming true!

https://www.youtube.com/watch?v=rvZ7zZWPBv0

Mulla ei ollut kyllä mitään tämmösiä esikuvia.. no ehkä    https://fi.wikipedia.org/wiki/Keijo_Korhonen
Oma vähäinen järki JA Perustuslaki riittää ohjeeksi noin y k s i n k e r t a i s e s s a  asiassa...

PS. Muistan ennakkoäänestykseni vieläkin oikein hyvin.. Ainoa vapaa viikkoihin ja promilleja 4-6 välissä, tätsä valitti jotain äänestyssalaisuudesta, käskin pistää kuoren ja suun kiinni ja tarkistavani Isostakirjasta, että ääneni menee salaisesti perille kirjaamoon..
Kauhistui, kun raapaisin EIn siinä istualtaan ja pistin omaan kuoreeni..

Edit: paikalla autiossa Postissa oli minä ja hän.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."