News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kuinka itse äänestit 1994?

Started by Micke90, 26.06.2016, 15:15:37

Previous topic - Next topic

Kuinka itse äänestit vuoden 1994 EU-kansanäänestyksessä?

Liittymisen puolesta
79 (35.4%)
Liittymistä vastaan
51 (22.9%)
En äänestänyt
11 (4.9%)
En ollut äänioikeutettu
81 (36.3%)
En ollut syntynytkään
1 (0.4%)

Total Members Voted: 223

jmk

Quote from: Micke90 on 29.06.2016, 00:34:49
Yllättävän moni hairahtui äänestämään Eurostoliiton puolesta.

Niin, yli 1,6 miljoonaa.

Micke90

l'uomo normale

Quote from: -PPT- on 28.06.2016, 23:28:36
Minulla on sellainen muistikuva että Väyrynen ei suinkaan alkuvuoden 1994 pressanvaaleissa ollut kovinkaan EU-vastainen. Se oli Korhosen kampanjan kulmakivi. Väyrysen kärsittyä sitten katkera mediapelitappionsa hänen äänensä muuttui myös EU-kysymyksessä.

Väyrynen taisi selittää ettei hänellä ollut sopimustekstiä käytössään presidentinvaaleihin mennessä. Saatuaan 1994 lopullisen sopimuksen ja luettuaan sen hänestä tuli Eu:hun liittymisen vastustaja.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Veikko

Silloin, yli kaksikymmentä vuotta sitten, vasta muodostuva EU näytti varsin toisenlaiselta kuin se iso, ilkeä, demokratian vastainen, kansalaisten ajatuksiinkin puuttuva ja korruptoitunut tyranni, minkälaiseksi se on vuosien myötä muodostunut.

Tästä kehityksestä kertovia merkkejä oli jo olemassa, mutta jo tietoisuus niistä vaati melkoista poliittista aktiivisuutta ja tietoa talouselämästä. Minulla ei ollut likikään riittävästi näitä ja olin liian kovakorvainen asiasta paremmin perillä olevaa saksalaista neuvonantajaani kohtaan, joten muistan vain, että minulla ei ollut selvää kokonaiskäsitystä puolesta tai vastaan. Mutta ehkä olin poikkeuksellisen tietämätön (tosin silloin minulla oli paljon muutakin mielessä ja meneillään).
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Rubiikinkuutio

Quote from: -PPT- on 28.06.2016, 23:28:36
Minulla on sellainen muistikuva että Väyrynen ei suinkaan alkuvuoden 1994 pressanvaaleissa ollut kovinkaan EU-vastainen. Se oli Korhosen kampanjan kulmakivi. Väyrysen kärsittyä sitten katkera mediapelitappionsa hänen äänensä muuttui myös EU-kysymyksessä.

Jaan muistikuvan, vaikka en nyt osaakkaan aivan luotettavasti sanoa täsmälleen kuinka EU-vastainen hän kamppanjassaan oli. Ilman muuta ero Rehniin ja Ahtisaareen oli olemassa jo silloin, mutta minunkin hataran muistikuvani mukaan kannat olivat rajusti pehmeämmät kuitenkin ennen presidentinvaalien tulosta.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Saturnalia

Silloin Suomessa ei ollut nuivia, mamuja, internettiä eikä kännyköitä. (promilleluokkaa). Se oli eri Suomi.
Se mitä nyt kutsutaan nuivuudeksi oli silloin kaikkien perusasenne. Ei erottunut taustasta.
Ei silloin tiedetty eikä ymmärretty EU:usta yhtään mitään, ihan vieras konsepti. Kuulosti tosi hienolta.
Isäni oli jo silloin todella EU-kriittinen, mitä ihmettelin vähän. Et mitä äijä oikein dissaa, rauhoitu.
Olin äänioikeutettu, mutta en äänestänyt. Pidin asiaa suunnilleen yhtä merkityksellisenä, kuin liittymistä postimerkkikerhoon. Ei vaikuttaisi elämään mitenkään millään tasolla, mitä ne vouhottaa. Eurosta ei ollut vielä puhetta, eikä massamaahanmuuttoa osattu edes ajatella. Joensuussa oli muutama somali jo, mutta ne olivat vain siellä ja se oli liian friikkiä että siinä olisi kukaan nähnyt tulevaisuuden.

70-luvulla yksi vasemmiston pääteeseistä oli estää ulkomaisen työvoiman pääsy Suomeen. Kukaan ei kutsunut sitä rasismiksi.
On hieman jännää, miten tämä asia on yhä vahva argumentti esimerkiksi Englannissa nyt, mutta ei ole aikoihin ollut enää minkäänlainen argumentti Suomessa. Kukaan ei uskalla sanoa Suomessa enää ääneen, että ulkomaisen työvoiman pääsy maahan on estettävä. Muualla se on vakioargumentti yhä.
Työvoimapolitiikassa ei sallita enää minkäänlaista me-tunnetta. Jostain syystä sama me-tunne otetaan lähes itsestäänselvyytenä, kun kyse on esimerkiksi Venäjästä, länsimaisuudesta tai EU:usta. Nämä asiat liittyvät yhteen. Eihän se nyt voi niin mennä, että arjen tasolla minulta kielletään kaikki me-tunne, mutta sitten vaaditaan sitä ulkopoliittisesti.
Sellainenhan olisi ihan täyttä kusetusta.
Ihan vain 70-lukulaisena hoomoilasena ihmettelen epäkorrektisti. Paljon on maailma muuttunut.

Heikki Luoto

Äänestin EU:hun liittymisen puolesta vuonna 1994. Minua ja monia muita kusetettiin rankasti tuolloin.
Aatos Erkko sai Suomen muutkin mediat vedättämään kansaa EU-myönteiseksi.

Katsokaa EU-myönteistä mainosta vuodelta 1994 ja verratkaa siihen miten nuo odotukset ovat täyttyneet nykyisin.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

JoKaGO

Quote from: Micke90 on 29.06.2016, 03:13:13
Quote from: jmk on 29.06.2016, 00:59:07
Niin, yli 1,6 miljoonaa.

Hommalaisia tarkoitin.

Sun on helppo nauraa, mutta me kasvoimme aikana, jolloin karvalakki plommattiin korville joka vuosi 15. lokakuuta ja plommi poistettiin Vappuaattona. Tuona aikana karvalakki esti kuulemasta järkipuhetta, ja kesällä kaikki lomailivat eli olivat heinäpellolla, aina paistoi aurinko. Ei silloin politikoitu, silloin naitiin, työpäivän jälkeen.
Nii joo, talvella karvalakki piti ottaa pois päästä, kun meni kapakkaan. Poislähtiessä portsari laittoi uuden plommin. Heillä oli valta siihen, samoin kuin heittää ulos asiakas, joka puhui neuvostovastaisia.

Jotkut etuoikeutetut, kuten minä, jouduimme ulkomaille vastentahtoisesti työkomennuksille, ja tuli jotenkin epätodellinen olo, kekkoslainen Suomi näytti valehdelleen meille, Keski-Euroopassa elettiinkin paremmin kuin Suomessa.

Sitten tuli vuosi 1994 ja EU-kansanäänestys, neuvoa ottava tosin vain. Arvaat kyllä, mitä äänestettiin! Toivottavasti ymmärrät, miksi. Ja siksi ollaan  nyt takinkääntäjien häpeällisessä kerhossa, vaatimassa uutta kansanäänestystä asiasta.

Hitto kun helpotti!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

punanuttu

Quote from: Micke90 on 26.06.2016, 15:23:33
Rahaliitto oli tiedossa jo Maastrichtin sopimuksessa, mutta kerrottiinko siitä kansalle?

Eipä siinä ole esmes Ruotsi eikä Tanskakaan. Ei Maastrichtin sopimuksessa mitään Suomi-pykälää ollut, jonka mukaan Suomen olisi ehdottomasti liityttävä rahaliittoon.

Rahaliittoon liittyminen on täysin suomalaisten poliitikoiden päätös. Turha hakea syyllistä sen kauempaa ja päästää samalla omia poliitikkojamme vastuusta.

Micke90

Joka kolmas hommalainen sortui äänestämään Eurostoliiton puolesta ja kolmannes ei ollut edes äänioikeutettu tuolloin.

hattiwatti

Quote from: Heikki Luoto on 30.06.2016, 19:52:52
Äänestin EU:hun liittymisen puolesta vuonna 1994. Minua ja monia muita kusetettiin rankasti tuolloin.

Katsokaa EU-myönteistä mainosta vuodelta 1994 ja verratkaa siihen miten nuo odotukset ovat täyttyneet nykyisin.

Aika mielenkiintoinen mainos joka osottautunut täydeksi kusetukseksi. Kuka noita muuten teki, ja paljon oli levikki. Sen muistan, että juuri hesari syytettiin tänä aikana hyvin propagandistiseksi.

Nikolas

Quote from: Micke90 on 26.06.2016, 15:15:37

Oletko nyt muuttanut mieltäsi? Itse en saanut edes äänestää.

Äänestin Suomen jäsenyyttä vastaan, eikä ole mieli muuttunut sen jälkeen.

Ilkka Hakalehdolla oli hyvät argumentit jäsenyyttä vastaan mutta EU-propagandaa rummutettiin äänekkäästi.

Luotsi

Quote from: hattiwatti on 19.10.2016, 16:44:31
Quote from: Heikki Luoto on 30.06.2016, 19:52:52

Aika mielenkiintoinen mainos joka osottautunut täydeksi kusetukseksi. Kuka noita muuten teki, ja paljon oli levikki. Sen muistan, että juuri hesari syytettiin tänä aikana hyvin propagandistiseksi.

Tuo oli muuten ratkaiseva vaihe Hesarin siirtymisessä "agendazuurnalismiin". Sitä ennen mielipiteet ja uutiset oli terveen juornalistisen perinteen mukaaan erotettu toisistaan suht' selkeästi. Tuon jälkeen sillä periaatteella ei enää ollut väliä ja juornalistinen moraalikato alkoi rehottaa kun olihan EU-kampaajaakin käyty periaatteella "tarkoitus pyhittää keinot".

Niin ja äänestin EU-jäsenyyttä vastaan periaatteella: ne (päättäjät) voivat olla paskiaisia, mutta ne ovat kuitenkin meidän paskiaisia!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

UgriProPatria

Äänestin EU:hun liittymistä vastaan. Kaikki nyt tämänpäiväinen matuongelma oli ennakoitavissa jo tuolloin. Tämän päivän matuongelmamme ovat suoraa, loogista seurausta somalien vastaanottamisesta Suomeen 1990-luvun alussa. Kyseessä oli petos.

Meille suomalaisille, kuten muillekin eurooppalaislle valehdeltiin päin naamoja. Mutta vaikka joku valehtelisi, valheita ei ole pakko uskoa! Minä en uskonut.

Valehtelijoina tuolloin, - kuten tänäkin päivänä - tuolloiset "suvakit", eli tuon ajan eurooppalainen, myös suomalainen vasemmisto, Suomessa Ruotsin nukkehallitus, Rkp, sekä tietenkin somalit itse. Heidän piti olla Suomessa "vain pari vuotta". Tällä ehdolla suomalaiset suostuivat ottamaan heidät vastaan. "Vain pari vuotta."

Sittemmin, jotta saataisiin eurooppalaiset alistettua USA:n johtoon, tuli ajankohtaiseksi EU:hin liittyminen. Meille valehdeltiin. Hiukan yli puolet suomalaisista äänesti meiltä pois itsenäisyyden, kuulemma halvemmasta kahvista, joka on "työläiselle" niin hiton tärkeä asia. Isänmaa menköön. Ja se meni.

Irakin sota oli kolmas, joka aiheutti nyt olevan matuvyöryn. Tämäkin oli ennakoitavissa. Ainakin itse ennakoin. Oli loogista, että USA:n mentyä Irakiin mellastamaan, USA pistää sen täysin matalaksi, josta seuraa kansan kurjuus ja lopulta maasta pako. Siksi itse lähdin jo heti ensimmäiselle marssille Helsingissä, jonka järjestivät Rauhanpuolustajat. Kannoinpa jopa kommunistien maltillista banderollia toisesta päästä ja huusin "USA pois Irakista! Rauha! Rauha!"

Marssimme Kiasmalta Kaivopuistoon. Kaivopuistoon tullessamme osa marssijoista ryntäsi sivulle päin ja minä tietysti uteliaana katsomaan, että mitä nyt. Olimme suoraan USA:n suurlähetystön aidan takana, josta huutaen ilmoitimme mielipiteemme Irakin sodasta. Kun tilanne alkoi kärjistyä joidenkin osallistujien taholta muuhunkin kuin huutokonserttiin, alkoi meitä maltillisia mielipiteenilmaisijoita hissukseen valua pois paikalta.

Viesti oli esitetty, mutta USA ei kunnioittanut meidän, kuten muunkaan maailman sodan vastustusta, vaan röyhkeästi meni Irakiin. Kuten se yritti äskettäin Ukrainassa ja kun tuli takkiin, siirtyivät tuhoamaan Syyriaa.

USA pois Euroopasta! USA pois Itämereltä!
       USA pois Suomesta! Rauha! Rauha! Rauha!
             Yankees, go home!

>:(

When Johnny Comes Marching Home

Faidros.

Ihme federalisteja on Homma täynnänsä! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Aukusti Jylhä

Olisin äänestänyt vastaan. Ikää ei tosin silloin vielä ihan riittävästi ollut.

Silloin 90-luvulla vielä anarkistipunkkarit oli eri mieltä hallituksen kanssa.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

UgriProPatria

Quote from: käpykaarti on 19.10.2016, 17:21:36

Voi pikkuista. Sillä lailla. Tapu, tapu.  :)

hattiwatti

Quote from: käpykaarti on 19.10.2016, 17:21:36

^ Joo, anarkopunkkarit ja antiglobalistinen liike oli tosi vahva 90-luvun lopussa ja vuosituhanne vaihteessa ja silloin ekan poliittisen herätyksen siitäkin koin. Olivat EU-kriittisiä, ja rajaton maailma nähtiin uhkana.

Sitten keksittiin no-borders trendiperseily, ja vasemmisto muuttui pro-globalistiseksi, ja näemme kaikkien aikojen globalistisimman hallituksen pääministerin samassa rintamassa anarkovasureiden kanssa jotka kääntäneet kelkkansa. Nykyäänhän Alexander Stubbin ja anarkovasemmiston välillä ei ole mitään linja-eroja, haluvat kumpikin tuhota Suomen valtiokoneiston ylikansallisen finanssi-oligarkian eduksi.

Asiasta Sande kirjoitti varsin hyvin:
http://rayhablogi.blogspot.fi/2016/09/globalisaatiota-pukkaa.html

Faidros.

Olen itse aina vastustanut liittovaltioita. Kannattaa kuitenkin muistaa millainen liittovaltio meillä on idässä.
Suomelle olisi onnenpotku jos Venäjän federaatio hajoaisi samaan aikaan EU:n kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Venajan_federaatiopiirit
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Eisernes Kreuz

Pitkään asiaa pähkäiltyäni äänestin vastaan. Minua huoletti jo silloin Suomen itsenäisyyden heikentyminen, jota piti punnita unionin positiivisempia puolia vastaan. Ei se ihan yksinkertainen päätös ollut, sen myönnän. Tuon jälkeen EU on mennyt vain yhä pahemmaksi. Liittovaltiohanketta on ajettu kuin käärmettä pyssyyn. 

Kunpa unioni olisikin vain Euroopan maiden keskinäinen kauppaliitto. Vuonna 1994 se oli jo paljon enemmän, vaikka vielä ei oltukaan yhtä pitkällä kuin nyt.

Siitä olen varma, että jos äänestettäisiin nykyisenlaiseen unioniin liittymisestä, niin tuskinpa suomalaisten enemmistö tahtoisi näitä pakolais- ja pankkikriisejä enää ristikseen.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Kimmo Pirkkala

Quote from: Faidros. on 19.10.2016, 17:19:40
Ihme federalisteja on Homma täynnänsä! >:(

Minusta on hyvin lohdullinen ajatus, että ihmiset ovat taipuvaisia muuttamaan mieltänsä sen mukaisesti, miten maailmaa havainnoivat. Se antaa ikään kuin "lupauksen", että niin tapahtuu tulevaisuudessakin ja järki voittaa monessakin asiassa.