News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Muutos 2011:n ehdokasasettelusta

Started by JM-K, 11.08.2009, 12:18:40

Previous topic - Next topic

Tooheys

Quote from: Kaptah on 16.08.2009, 14:47:54
Maahanmuuttokriittisyys ja muutenkin monen nykypolitiikan ongelman kritisointi kaipaa vain ja ainoastaan suorapuheisia, asiantuntevia ja keskustelu- ja argumentointikykyisiä hahmoja.

Amen to that!

Vaikka jotkin julkkisehdokkaat voisivat tuoda hyvin ääniä, niin lähtökohtaisesti tulisi miettiä, ketkä olisivat hyviä kansanedustajia. Itse painottaisin tietynlaista aktiivisuutta elämässä, eli näyttöjä työelämästä, järjestötyöstä tai politiikasta. Mietikää olisitteko valmis menemään ehdokkaan kanssa kaksistaan esimerkiksi hallitusneuvotteluihin, jossa vastapuolella on kokeneita politiikan ammattilaisia?
"Olet suvaitsevainen, avarakatseinen, mut naurat tavallista ihmistä." -Jana - Pauliina

reino

En tiedä, onko vielä ollut puhetta, mutta minun mielestäni todella hyvä ehdokas Joutsenpuolueelle olisi Seppo Räty.

Itse asiassa olen päättänyt, että jos Räty ei ole Joutsenpuolueen ehdokkaana, minä en äänestä ketään.

EDIT:

Quote from: Kaptah on 16.08.2009, 14:47:54
Kyllä minä todennäköisesti tätä puoluetta kuitenkin äänestän, mutta jos Rädyn, Nykäsen tai Halmeen tasoisia poliittisia hahmoja on joukossa, en ainakaan kehtaa kovin monelle kaverille puoluetta mainostaa.

Kuinka monta kaveria sinulla on?

Kuinka monta "kaveria" luulisit Seppo Rädyllä Suomessa olevan?

Pistäkääs ny nerot vähän realismia noihin visioihinne. Räty olisi Joutsenen kannalta aivan ihanteellinen julkkisehdokas. Hankitaan nyt vaan niitä ääniä ja voitetaan nää vaalit ensin. Sen jälkeen voitte sitten taas keskittyä kiillottamaan haarniskaanne muiden nerojen kanssa.

Noottikriisi

Quote from: reino on 16.08.2009, 23:34:00
Pistäkääs ny nerot vähän realismia noihin visioihinne. Räty olisi Joutsenen kannalta aivan ihanteellinen julkkisehdokas. Hankitaan nyt vaan niitä ääniä ja voitetaan nää vaalit ensin. Sen jälkeen voitte sitten taas keskittyä kiillottamaan haarniskaanne muiden nerojen kanssa.
Juuri niin, läheskään kaikki suomalaiset eivät ole hommalaisten tasoisia "aatosten tonavia" joten suorapuheisia kansanmiehiä tarvitaan ehdottomasti. Ja muuten kansannaisia myös jos vaan sopivia tulee mieleen, Viivi Avellan kommentoi aika suotuisasti suomalaisuutta vaikka hänet mediassa koitettiinkin nauraa ja leimata hölmöksi (ja kai aika hyvin onnistuttiinkin).
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Noottikriisi

Quote from: Eversti Nuiva on 17.08.2009, 08:06:45
Seppo ja Viivi. /sigh

Luulin, että tarkoitus oli oikeasti saada jotain aikaan. "NYT VIIVI TEET POLITIIKKAA NIIN ETTÄ V***U REPEÄÄ"
Ei me saada mitään aikaan ellei ensin saada kannatusta vaaleissa.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Kaptah

Quote from: JuraNovitCuria on 16.08.2009, 17:56:20
Sen sijaan Räty edustaisi kansallissankarina tavallista kansaa hyvillä arvoillaan.

No totta kyllä. Arvot on kohdillaan.

QuoteAjattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin."

No, ei Rädystä sen enempää. Voisi kai sitä pahempaakin tapahtua puolueelle. Sen sijaan on kyllä mielenkiintoista, kuinka merkittävä osa tässäkin ketjussa puhuvista tuntuu jakavan maailman ihmiset kahteen ryhmään:
1.Pikkurilli pystyssä kabinetissa teetä hörppivät intellektuellit
2."Oikeat suomalaiset", jotka kiroilevat, ryyppäävät ja vittuilevat kaikille, etenkin ulkomaalaisille

Todellisuudessa kumpaankin näistä ryhmistä kuuluu ehkä promille kansasta. Suurin osa putoaa siihen väliin, vieläpä suurin osa aika tarkkaan puoleenväliin.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Eversti Nuiva

Jos ryhmään 1 ja 2 kuuluvia on oikeasti vain 1 promille kumpaakin, ajatelkaa miten epätodennäköistä oli, että NUIVA2009 tapahtumassa molempien ryhmien stereotyyppiset edustajat kohtasivat, kakkonen nöyryytti ykköstä ja myöhemmin ykkönen marisi asiasta pikkurilli pystyssä sivukaupalla.

Kaptah

Quote from: Eversti Nuiva on 17.08.2009, 13:14:27
Jos ryhmään 1 ja 2 kuuluvia on oikeasti vain 1 promille kumpaakin, ajatelkaa miten epätodennäköistä oli, että NUIVA2009 tapahtumassa molempien ryhmien stereotyyppiset edustajat kohtasivat, kakkonen nöyryytti ykköstä ja myöhemmin ykkönen marisi asiasta pikkurilli pystyssä sivukaupalla.

Voittaa joku lotossakin  ;D
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

reino

Quote from: Kaptah on 17.08.2009, 10:11:53
Sen sijaan on kyllä mielenkiintoista, kuinka merkittävä osa tässäkin ketjussa puhuvista tuntuu jakavan maailman ihmiset kahteen ryhmään:
2."Oikeat suomalaiset", jotka kiroilevat, ryyppäävät ja vittuilevat kaikille, etenkin ulkomaalaisille

Todellisuudessa kumpaankin näistä ryhmistä kuuluu ehkä promille kansasta. Suurin osa putoaa siihen väliin, vieläpä suurin osa aika tarkkaan puoleenväliin.

Tuollaisen jaon otit esille ensimmäisen kerran nyt sinä.

Oli promillet miten oli, niin tiedän, että siihen kiroilemattomaan ja ryyppäämättömäänkin kansanosaan mahtuu aika monta sellaista, jotka eivät ole niin elämästä vieraantuneita, että jaksaisivat järkyttyä sepporäty-tyyppisistä lausahduksista.

Jos vaaleissa halutaan ääniä (äänet = hyvä asia, koska jos saa ääniä on myös mahdollisuus saada ehdokkaita läpi), niin kannattanee lähteä vaaleihin melko monipuolisella ehdokasvalikoimalla.

Jos ehdokasvalikoiman tarkoitus on pelkästään todistaa, miten äärettömän sivistyneitä, poliittisesti korrekteja ja vähemmistöviritteisiä Joutsenpuolueen ehdokkaat ovat, niin ehdokkaat saattavat jäädä äänestäjien enemmistölle melko mitäänsanomattomiksi ja vieraiksi. Ja se ei ole äänisaaliin kannalta hyvä asia.

PS. Kakkonen on ykkönen!!1!

Eikös olekin kiva, että järjestetään kaikenlaisia Hommatapaamisia, joissa itse kukin voi käydä tutustumassa muihin ihan livenä ja itse päätellä, mitä kukakin on. Silloin ei tarvitse olla ihan pelkkien netin huhujen ja huutelujen varassa. ;)

Kaptah

Quote from: reino on 17.08.2009, 13:49:44
Quote from: Kaptah on 17.08.2009, 10:11:53
Sen sijaan on kyllä mielenkiintoista, kuinka merkittävä osa tässäkin ketjussa puhuvista tuntuu jakavan maailman ihmiset kahteen ryhmään:

Tuollaisen jaon otit esille ensimmäisen kerran nyt sinä.

Jos vaaleissa halutaan ääniä (äänet = hyvä asia, koska jos saa ääniä on myös mahdollisuus saada ehdokkaita läpi), niin kannattanee lähteä vaaleihin melko monipuolisella ehdokasvalikoimalla.

Jos ehdokasvalikoiman tarkoitus on pelkästään todistaa, miten äärettömän sivistyneitä, poliittisesti korrekteja ja vähemmistöviritteisiä Joutsenpuolueen ehdokkaat ovat, niin ehdokkaat saattavat jäädä äänestäjien enemmistölle melko mitäänsanomattomiksi ja vieraiksi. Ja se ei ole äänisaaliin kannalta hyvä asia.

PS. Kakkonen on ykkönen!!1!

Eikös olekin kiva, että järjestetään kaikenlaisia Hommatapaamisia, joissa itse kukin voi käydä tutustumassa muihin ihan livenä ja itse päätellä, mitä kukakin on. Silloin ei tarvitse olla ihan pelkkien netin huhujen ja huutelujen varassa. ;)

QuoteOli promillet miten oli, niin tiedän, että siihen kiroilemattomaan ja ryyppäämättömäänkin kansanosaan mahtuu aika monta sellaista, jotka eivät ole niin elämästä vieraantuneita, että jaksaisivat järkyttyä sepporäty-tyyppisistä lausahduksista.

No älä. Luuletko, että esimerkiksi minä niistä järkyttyisin? Minusta ne ovat hyvinkin hauskoja heittoja. Se, että osa ihmisistä ei järkyty ehdokkaan lausunnoista, ei kuitenkaan ole vielä kovin suuri etu.

QuoteJos vaaleissa halutaan ääniä (äänet = hyvä asia, koska jos saa ääniä on myös mahdollisuus saada ehdokkaita läpi), niin kannattanee lähteä vaaleihin melko monipuolisella ehdokasvalikoimalla.

Totta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi puolueen ehdokkaiksi kannattaisi ottaa ihmisiä, jotka tunnetaan aivan muista asioista ja joiden ei ole ikinä kuultu missään puhuvan politiikkaa. Tällaisilla ehdokkailla annetaan asiantuntematon ja "ihan sama kunhan saadaan ääniä" - henkinen kuva puolueesta. Politiikka menee päin helvettiä, koska siellä puhutaan tunteilla ja asenteilla. Asiaa pitäisi lähteä korjaamaan tiedolla ja asiantuntemuksella, ei toisen ääripään tunteilla ja asenteilla.

Voi silmä. Ei kukaan sano, että pelkästään pitäisi todistaa miten ihQ tämä puolue on. En vain näe, mitä muuta hyvää joku Räty tai muu "Kansan Syvien Rivien Arvostama Todellinen Mies", joka ei pärjää tiedoillaan eikä kyvyillään mitenkään politiikasa, voisi antaa puolueelle kuin ääniä. Tietysti tässä voi olla taustalla laskutoimitus, että vaikka Rädyn arvo muuten olisi pyöreä nolla tai jopa miinusta, hän voi vetää perässään muutaman ns. oikean ehdokkaan, joten lopputulos voisikin olla positiivinen.

Maailmassa on aika paljon ehdokkaita, jotka menevät johonkin teenjuojan ja Rädyn välimaastoon. Minusta Rädyn hinkuminen mukaan on lähinnä merkki epätoivoisesta yrityksestä kumartaa joka suuntaan tai vähintäänkin ryöstää ääniä persuilta, mikä ei olisi kovinkaan hyvä asia. Ennemmin ääniä pitäisi ryöstää isoilta puolueilta.

QuoteEikös olekin kiva, että järjestetään kaikenlaisia Hommatapaamisia, joissa itse kukin voi käydä tutustumassa muihin ihan livenä ja itse päätellä, mitä kukakin on. Silloin ei tarvitse olla ihan pelkkien netin huhujen ja huutelujen varassa. Wink

Kivaa on, mutta mihin tämä nyt viittasi?
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Pawl

Ongelma tässä "Rätygatessa" on sekä periaatteellinen että käytännöllinen.

Tietysti voidaan toimia niin, että ehdokashaalinnassa ei tehdä mitään selkeitä linjavetoja. Jotkut kiljuskinit pois ja se on siinä. Tämä voi olla uudelle puolueelle usein käytännön pakkokin.

Ongelma on kuitenkin siinä, että rempseillä kansanmiehillä ja yksinkertaisella puheella kannuksensa hankkinut puolue on jo olemassa. Kyseinen puolue on vakiinnuttamassa asemaansa keskisuurten joukkoon ja sillä on jonkin sortin maahanmuuttokriittinen leima.

Jos Joutsenpuolue haluaa erottua ja olla moderni ja fiksu, niin sen imago kestää hyvin rajallisesti henkilöitä, jotka eivät ole moderneja ja fiksuja. Aivan kuten Euroopan imago (ja yhteiskunnallinen todellisuus) oikeusvaltioiden ja markkinademokratioiden alueena kestää rajallisesti sharian käyttöönottoa.

Mikäli Joutsenpuolue ottaa ehdokkaakseen Rädyn, BB-Nikon tai Antti Tuiskun, tulee 90% puoluetta käsittelevistä kahvipöytäkeskusteluista etenemään seuraavasti:

-Hei tiiätsä sen jonku Joutsenpuolueen hei?
-Ai se mis Seppo Räty o?
-Nii just. Vähä niinku perussuomalaiset.
-Aijaa mut emmä tiiä niist oikei muute mitää.
-Joo parempi äänestää vaa perussuomalaisii, niil on se Soiniki.

Havainnollistan tällä sitä, että puolueen imagoa rakentaessa kansallisten urheilusankareiden ynnä muiden vastaavien asema on dominoiva, koska heidän näkyvyytensä on yksinkertaisesti niin suuri. He ovat ensimmäinen puolueen herättämä assosiaatio, etenkin jos Halla-aho ei ole mukana. Jos en tuntisi esimerkiksi Mäki-Ketelän asiaosaamista, pitäisin tällaista puoluetta opportunistisena pellepuolueena.

Mikäli ehdokasvalinnoissa halutaan kaikesta huolimatta olla avoimia edellä mainittuun tapaan, kannattaisi mielestäni olla erityisen huolellinen siinä, miten itse asia saadaan uskottavasti esitettyä, koska puolueen näkyvimmät ehdokkaat keräävät myös valtaosan mediahuomiosta.  
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Kaptah

Quote from: Pawl on 17.08.2009, 16:02:31
Ongelma tässä "Rätygatessa" on sekä periaatteellinen että käytännöllinen.

Tietysti voidaan toimia niin, että ehdokashaalinnassa ei tehdä mitään selkeitä linjavetoja. Jotkut kiljuskinit pois ja se on siinä. Tämä voi olla uudelle puolueelle usein käytännön pakkokin.

Ongelma on kuitenkin siinä, että rempseillä kansanmiehillä ja yksinkertaisella puheella kannuksensa hankkinut puolue on jo olemassa. Kyseinen puolue on vakiinnuttamassa asemaansa keskisuurten joukkoon ja sillä on jonkin sortin maahanmuuttokriittinen leima.

Jos Joutsenpuolue haluaa erottua ja olla moderni ja fiksu, niin sen imago kestää hyvin rajallisesti henkilöitä, jotka eivät ole moderneja ja fiksuja. Aivan kuten Euroopan imago (ja yhteiskunnallinen todellisuus) oikeusvaltioiden ja markkinademokratioiden alueena kestää rajallisesti sharian käyttöönottoa.

Mikäli Joutsenpuolue ottaa ehdokkaaksen Rädyn, BB-Nikon tai Antti Tuiskun, tulee 90% puoluetta käsittelevistä kahvipöytäkeskusteluista etenemään seuraavasti:

-Hei tiiätsä sen jonku Joutsenpuolueen hei?
-Ai se mis Seppo Räty o?
-Nii just. Vähä niinku perussuomalaiset.
-Aijaa mut emmä tiiä niist oikei muute mitää.
-Joo parempi äänestää vaa perussuomalaisii, niil on se Soiniki.

Havainnollistan tällä sitä, että puolueen imagoa rakentaessa kansallisten urheilusankareiden ynnä muiden vastaavien asema on dominoiva, koska heidän näkyvyytensä on yksinkertaisesti niin suuri. He ovat ensimmäinen puolueen herättämä assosiaatio, etenkin jos Halla-aho ei ole mukana. Jos en tuntisi esimerkiksi Mäki-Ketelän asiaosaamista, pitäisin tällaista puoluetta opportunistisena pellepuolueena.

Mikäli ehdokasvalinnoissa halutaan kaikesta huolimatta olla avoimia edellä mainittuun tapaan, kannattaisi mielestäni olla erityisen huolellinen siinä, miten itse asia saadaan uskottavasti esitettyä, koska puolueen näkyvimmät ehdokkaat keräävät myös valtaosan mediahuomiosta. 

Erittäin suuri komps. Asia on juuri tasan näin. Ei ole mitään syytä perustaa uutta perussuomalaista puoluetta pienillä muutoksilla. Persut ovat jo jonkun verran maahanmuuttokriittisiä ja heidän suosionsa perustuu juuri yksinkertaiseen puheeseen ja rempseisiin heittoihin. Ei heille pärjätä heidän omalla maallaan.

- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

reino

QuotePolitiikka menee päin helvettiä, koska siellä puhutaan tunteilla ja asenteilla. Asiaa pitäisi lähteä korjaamaan tiedolla ja asiantuntemuksella, ei toisen ääripään tunteilla ja asenteilla.

Tämähän on tietenkin aivan totta, mutta nyt ei valitettavasti ole aikaa hienostella.

Ainoa muutoksen mahdollisuus on nyt 2011-vaaleissa. Ja silloin ratkaisut tehdään tunteiden ja asenteiden varassa.

Aivan samoin kuin mokutuksen lopettaminen Suomessa yleensäkin: se tulee tapahtumaan tunteella ja asenteella, jos jollakin. Tiedolla ja asiantuntemuksella ei tässä asiassa ole valitettavasti mitään merkitystä. Ja se tulee selvemmäksi päivä päivältä.

Mutta kuten joku jo totesikin, tässä Seppo Räty -episodissa kaikkein hauskinta on se, että Räty ei itse osaa aavistaakaan, millaisen mielenkiinnon kohteeksi on joutunut eikä todennäköisesti ole tippaakaan kiinnostunut lähtemään politiikkaan.

Minulle asia ei ole Rädystä kiinni, mutta suhtautuminen häneen toi esille sellaisia asenteita (elitismi, tavallisten ihmisten halveksiminen ja toisaalta tiettyjen tyyppien pylväspyhimyksiksi korottaminen), jotka ovat Hommassa melko yleisiä ja sylettävät minua aika lailla.

turha jätkä

Quote from: reino on 17.08.2009, 16:07:35
Minulle asia ei ole Rädystä kiinni, mutta suhtautuminen häneen toi esille sellaisia asenteita (elitismi, tavallisten ihmisten halveksiminen ja toisaalta tiettyjen tyyppien pylväspyhimyksiksi korottaminen), jotka ovat Hommassa melko yleisiä ja sylettävät minua aika lailla.

Oli kyllä hämmentävää joo. Tässähän on tottunut jo ihan siihen, että vain vasemmistolaisia anarkomarkoja ja naiveja viherhippityttöjä dissataan, tuli ihan puun takaa nämä asenteet tavallisia ihmisiä kohtaan.

reino

Luulen, että nyt olet aivan asian ytimessä.

Mikäli Joutsenpuolue ottaa ehdokkaakseen Rädyn, BB-Nikon tai Antti Tuiskun...

BB-Nikoa en tunne, mutta Antti Tuisku olisi mitä suurimmassa määrin killer-ehdokas Joutsenpuolueelle.

Miettikää niitä pissisten ostarikeskusteluja: hei tietsä sen uuden joutsenpuolueen jossa on se ihq Antti Tuiskukin ehdokkaana ja se sanoo niinq että on ihan ok olla suomalainen eikä o pakko antaa mamulle jos ei halua ja sen uus ihq biisikin kertoo niinq siitä että sen juuret on siellä syvällä maassa ja maalla tää on ihquu hei mä äänestän joutsenpuoluetta!!1!

Sitäpaitsi se Antti Tuiskun uusin hittibiisi missä ne lapphilaisen maalaispojan juuret on siellä syvällä maassa/maalla on oikeastikin ihan kelvollinen. Tai sitten minä olen vain tullut vanhaksi. Tai pissikseksi jälleen.  :D

Pawl

Quote from: reino on 17.08.2009, 16:07:35
Mutta kuten joku jo totesikin, tässä Seppo Räty -episodissa kaikkein hauskinta on se, että Räty ei itse osaa aavistaakaan, millaisen mielenkiinnon kohteeksi on joutunut eikä todennäköisesti ole tippaakaan kiinnostunut lähtemään politiikkaan.

Täsmennän vielä omalta kohdaltani, että on aivan sama onko kyseessä Räty tai muu vastaava henkilö X. Seppo on vain empiirinen esimerkki tietystä ihmistyypistä.

Myöskään se, että haluaa puolueen ehdokkaiksi ansioituneita ja osaavia henkilöitä, ei tarkoita sitä, että pitää "tavallisten ihmisten" elämää jotenkin turhana ja naurettavana. Samalla logiikalla pätevien henkilöiden valitseminen yrityksen johtoon olisi ilmaus "tavallisten ihmisten" halveksunnasta.

Ja jos elitismiä on se, että pitää "jos viistoistavuotiasta sais" -tyyppistä retoriikkaa typeränä ja sivistymättömänä, niin tunnustaudun ehdottomasti elitistiksi. Muu olisi sivistystä rapauttavaa relativismia.
"Multicultural identification is the proclamation of victimization." -Sacks & Thiel

Kaptah

QuoteTiedolla ja asiantuntemuksella ei tässä asiassa ole valitettavasti mitään merkitystä. Ja se tulee selvemmäksi päivä päivältä.

No, ehkä tiedät paremmin. Minun pääni kääntyi vihreistä ja mokutuksesta nuivuuteen vain ja ainoastaan tiedolla.

QuoteMutta kuten joku jo totesikin, tässä Seppo Räty -episodissa kaikkein hauskinta on se, että Räty ei itse osaa aavistaakaan, millaisen mielenkiinnon kohteeksi on joutunut eikä todennäköisesti ole tippaakaan kiinnostunut lähtemään politiikkaan.

Sehän tässä hauskinta onkin. Lähinnä tämä Räty-keskustelu osoitti, kuinka jokainen on kanavoinut omia toiveitaan puolueeseen, ja nyt yhtäkkiä selviääkin, että kaikkien toiveita ei voidakaan toteuttaa.

QuoteMinulle asia ei ole Rädystä kiinni, mutta suhtautuminen häneen toi esille sellaisia asenteita (elitismi, tavallisten ihmisten halveksiminen ja toisaalta tiettyjen tyyppien pylväspyhimyksiksi korottaminen), jotka ovat Hommassa melko yleisiä ja sylettävät minua aika lailla.

En tiedä oliko tämä kohdistettu minuun, mutta en oikein osaa nähdä Rätyä tavallisena ihmisenä. Suurin osa minun tuntemistani ihmisistä ei ole noin ylimielisiä ja töksäytteleviä. Mutta ei Rädystä nyt tosiaan sen enempää, koska häntä tuskin tullaan listoilla näkemään. Mielenkiintoisempaa on nyt se, kannattaako puolueen lähteä luomaan kannatusta populistisilla, näkyvillä, nasevilla heitoilla vai faktapohjaisella argumentoinnilla. Minusta persut tekee ensin mainittua jo sen verran hyvin, ettei siihen kannata ryhtyä. Sen sijaan asiantuntemuksella ja argumentoinnilla ei oikein mikään puolue tunnu yrittävänkään.

Quote from: Pawl on 17.08.2009, 16:20:37
Myöskään se, että haluaa puolueen ehdokkaiksi ansioituneita ja osaavia henkilöitä, ei tarkoita sitä, että pitää "tavallisten ihmisten" elämää jotenkin turhana ja naurettavana. Samalla logiikalla pätevien henkilöiden valitseminen yrityksen johtoon olisi ilmaus "tavallisten ihmisten" halveksunnasta.

Ja jos elitismiä on se, että pitää "jos viistoistavuotiasta sais" -tyyppistä retoriikkaa typeränä ja sivistymättömänä, niin tunnustaudun ehdottomasti elitistiksi. Muu olisi sivistystä rapauttavaa relativismia.

Juuri näin. Olen onnellisesti elitisti, jos toinen vaihtoehto on kannattaa Rädyn tyylistä keskustelutyyliä politiikassa.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Mika

Ikävä tosiasia on, ettei uusi puolue voi nousta edes asemansa vakiinnuttaneeksi pikkupuolueeksi ilman muutamaa kohtalaisen tunnettua, yleistä arvostusta nauttivaa kärkinimeä. Paras tapa edetä tässä vaiheessa voisi olla lähettää tuo puolueohjelmaluonnos esim. muutamalle kymmenelle valitulle, riittävän tunnetulle ja arvostetulle henkilölle, soittaa perään ja katsoa jääkö haaviin mitään.

Ehdokkaiden uskottavuus on uudelle puolueelle kohtalonkysymys. Seppo Räty, Frederik, Antti Tuisku tms. julkkikset eivät ole uskottavia ehdokkaita.  Tuollaisia nimiä voi haalia jokusen mukaan myöhemmin, kun puolue on ensin tullut kärkinimien kautta julkisuuteen.  
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

reino

Quote from: Kaptah on 17.08.2009, 16:37:37
Sehän tässä hauskinta onkin. Lähinnä tämä Räty-keskustelu osoitti, kuinka jokainen on kanavoinut omia toiveitaan puolueeseen, ja nyt yhtäkkiä selviääkin, että kaikkien toiveita ei voidakaan toteuttaa.

Jep jep. Juuri niin.

Ja veikkaan, että parhaiten omia toiveitaan pääsevät toteuttamaan ne, jotka ovat valmiita tekemäänkin jotain uuden puolueen eteen ja ehkä jopa pistämään vähän omaakin persettään tuleen.

Mikä ei liene mitenkään kohtuuton lopputulos. ;)

Roope

Quote from: reino on 17.08.2009, 16:51:41
Ja veikkaan, että parhaiten omia toiveitaan pääsevät toteuttamaan ne, jotka ovat valmiita tekemäänkin jotain uuden puolueen eteen ja ehkä jopa pistämään vähän omaakin persettään tuleen.

Mikä ei liene mitenkään kohtuuton lopputulos. ;)

Minulta kai jäi jokin pointti huomaamatta, mutta eikös niiden asian eteen työtä tekevien ja oman perseen tuleen panevien pitäisi olla itse ehdokkaina, eikä sellaisten julkkisten, jotka eivät ole tähän mennessä osoittaneet tolkullisuuttaan, työtäpelkäämättömyyttään, sitoutumistaan ja yhteistyökykyään?

Jos julkkiksia tulee ehdolle, niin he suurelle yleisölle melko tuntemattomasta tasaisesta porukasta kaikkein luultavimmin menevät myös läpi ja sen jälkeen määrittelevät neljäksi vuodeksi puolueen käytännön politiikan. "Reetu eduskuntaan", kiitos ei kuitenkaan.

Tukijajoukot sitten erikseen, sinne kyllä sopii pienemmilläkin näytöillä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Olli Immonen

Quote from: Pawl on 17.08.2009, 16:20:37

Komppaan. Mielestäni tavalliset sivistyneet ihmiset eivät möläyttele radio-haastatteluissa "jos viistoistavuotiasta sais" -tyyppisiä letkautuksia. Tavallinen suomalainen on nähdäkseni sen verran fiksu, ettei sorru noin ala-arvoiseen kielenkäyttöön (tai ainakin osaa valita paikan ja tilanteen paremmin, jossa tuollaisia letkautuksia viljelee).

Omalta osaltani tarkoitukseni ei ollut tuolla aikaisemmalla viestilläni yrittää sanella, miten uuden puolueen pitäisi ehdokasasettelut hoitaa tai imagoa luoda. Tarjosin vain muutamaa vinkkiä erittäin hyvältä vaikuttavalle puoluealkiolle. Itse asiassa toimin tällä hetkellä aivan toisessa puolueessakin, joten mikäpä minä olisinkaan mitään näihin asioihin liittyen sanelemaan.

Pointtini: esimerkiksi perussuomalaisilla on tällä hetkellä juntti imago enkä välttämättä toivoisi uudelle puolueelle samanlaista imagoa. Huono imago luo nimittäin omat vaikeutensa saada esimerkiksi vaaleissa ehdokaslistoille mukaan päteviä ja niitä ns. tavallisia fiksuja ihmisiä. Harva tavallinen ihminen haluaa leimautua muiden silmissä sivistymättömäksi juntiksi ehdokkaaksi asettumisensa myötä. Vaikka puolueen poliittinen linja olisi ok, voi puolueen huono imago karkottaa fiksut ihmiset pois.

Toisaalta ymmärrän tuon reinon pointin, että nyt ei ole aikaa kiillottaa imagoa, vaan on tehtävä nopeasti se, mitä maahanmuuttopolitiikan ja suomalaisen tulevaisuuden suhteen on vielä tehtävissä.

Femakko

Quote from: Olli Immonen on 17.08.2009, 18:56:03
Mielestäni tavalliset sivistyneet ihmiset eivät möläyttele radio-haastatteluissa "jos viistoistavuotiasta sais" -tyyppisiä letkautuksia. Tavallinen suomalainen on nähdäkseni sen verran fiksu, ettei sorru noin ala-arvoiseen kielenkäyttöön.

Toisaalta ymmärrän tuon reinon pointin, että nyt ei ole aikaa kiillottaa imagoa, vaan on tehtävä nopeasti se, mitä maahanmuuttopolitiikan ja suomalaisen tulevaisuuden suhteen on vielä tehtävissä.

Asiat yleensä muuttuvat jossain maassa vain, jos keskiluokan edut alkavat olla uhattuna. Näin on käynyt Hollannissa, Tanskassa ja Norjassa siinä määrin, että nuivat puolueet ovat tulleet mahdollisiksi. Ehdokkaiden tulisi vedota ja olla uskottavia keskiluokan näkökulmasta, jos kannatusta halutaan. Tällaiset letkautukset eivät sitä ole.

edit: sinällään julkkisehdokkaissa ei ole mitään vikaa, päinvastoin, kunhan ovat keskiluokan kunnioittamia. (Huom. parempipalkkaiset duunarit kuuluvat itse asiassa keskiluokkaan nykyään. Ikävä tosiasia on, että ne, joilla menee heikoiten, eli työttömillä, päihdeongelmaisilla ja pätkätyöläisillä, on myös alhaisin äänestysaktiivisuus. Vain heidän varaansa ei siis kannata laskea.)

Kaptah

Iso komps femakolle. Yleensä osaan sanoa sen, mitä yritän, mutta tällä kertaa Femakko puki ajatukseni paremmin sanoiksi.

Tätä yritin tarkoittaa, kun aiemmin sanoin, että pikkusormi pystyssä teetä litkivään kansanryhmään ja vastaavasti junttiöyhötysporukkaan kuuluu noin prosentti kansasta. Kumpaakaan ei siis ole mitään järkeä lähteä kosiskelemaan. Keskiluokka on se, jonka herätteleminen olisi tässä nyt oleellista. Ei tässä olla mitään elitistipuoluetta tekemässä, mutta keskiluokan on myös vaikea samaistua junttiöyhötykseen. Sen lisäksi niistäkin, jotka siihen voisivat samaistua, aika harva haluaa samaistua.

Pahimmassa tapauksessa harkitsemattomasti otetut, hölmönlaiset ehdokkaat (huom, en puhunut Rädystä) tekevät jotain samankaltaista kuin Halme: mokaavat maalla, merellä ja ilmassa, luulevat presidenttiä lesboksi, hölmöilevät kaikkialla missä näyttäytyvät ja puoluejohto ei voi kuin yrittää paikkailla jälkiä, koska ei oikein pystytä irtikään sanoutumaan, koska suurin osa kannatuksesta perustuu siihen yhteen ja ainoaan tunnettuun ehdokkaaseen.

Mikään ei käy tältä puolueelta yhtä helposti kuin uskottavuuden menetys, joten sitä kannattaa oikeasti varoa.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Femakko on 17.08.2009, 19:09:08
Quote from: Olli Immonen on 17.08.2009, 18:56:03
Mielestäni tavalliset sivistyneet ihmiset eivät möläyttele radio-haastatteluissa "jos viistoistavuotiasta sais" -tyyppisiä letkautuksia. Tavallinen suomalainen on nähdäkseni sen verran fiksu, ettei sorru noin ala-arvoiseen kielenkäyttöön.

Asiat yleensä muuttuvat jossain maassa vain, jos keskiluokan edut alkavat olla uhattuna. Näin on käynyt Hollannissa, Tanskassa ja Norjassa siinä määrin, että nuivat puolueet ovat tulleet mahdollisiksi. Ehdokkaiden tulisi vedota ja olla uskottavia keskiluokan näkökulmasta, jos kannatusta halutaan. Tällaiset letkautukset eivät sitä ole.

Jos halutaan tehdä jotain sen suomalaisen tulevaisuuden suhteen, puolueen pitäisi nimenomaan muodostaa uskottava uhka. Se tarkoittaa ihmisiä, jotka kykenevät tarvittaessa hallitusneuvotteluihin ilman, että heitä viedään kuin litran mittaa. Ja ihan minimivaatimuksena ihmisiä, jotka eivät tee halmeita.

Rädyllä voisi saada ääniä ja päästä eduskuntaan mutta entä sitten. Sitten Joutsenpuolueesta tulisi Persut II, joka huutelisi salista, että kyllä kansa tietää. Mikään ei oikeasti muuttuisi. Mitä persut ovat saaneet maahanmuuttorintamalla aikaan? Meteliä, mutta käytännössä mitään ei ole tapahtunut. Suomen tulevaisuus jatkaa ennustettavaa polkuaan. Tämä ei ole mikään imagokysymys vaan kysymys on siitä, mitä maahanmuuttopolitiikalle voidaan tehdä.

Itse uskoisin että onnistumisen ja epäonnistumisen avain on suuret ikäluokat 1940-1955 syntyneet. Tämä on se sakki joka pitäisi saada vaaliuurnille äänestämään joutsenpuoluetta. Meidän tulisikin miettiä sellaisia ehdokkaita joita suuret ikäluokat diggaa Reijo Mäki ja Hannu Karpo olisivat parhaat mahdolliset tähän tarkoitukseen. Suuret ikäluokat ovat myös maksukykyisin kansanosa, ja puoluetyöhän vaatii rahaa. Joten mitäs jos ruvettaisiin miettimään mitenkä suuret ikäluokat saataisiin joutsenpuolueen taakse.

Femakko

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 17.08.2009, 19:20:30Itse uskoisin että onnistumisen ja epäonnistumisen avain on suuret ikäluokat 1940-1955 syntyneet. Tämä on se sakki joka pitäisi saada vaaliuurnille äänestämään joutsenpuoluetta. Meidän tulisikin miettiä sellaisia ehdokkaita joita suuret ikäluokat diggaa Reijo Mäki ja Hannu Karpo olisivat parhaat mahdolliset tähän tarkoitukseen. Suuret ikäluokat ovat myös maksukykyisin kansanosa, ja puoluetyöhän vaatii rahaa. Joten mitäs jos ruvettaisiin miettimään mitenkä suuret ikäluokat saataisiin joutsenpuolueen taakse.

Samaa mieltä mutta suuret ikäluokat ovatkin tällä hetkellä yliedustettuina keskiluokassa. Heillä on rahaa, mutta heitä toisaalta huolestuttaa se, onko Suomella varaa huolehtia heistä, kun he vanhenevat. Toisin kuin nuoremmat, jotka ovat yleensä koulutetumpia ja kielitaitoisempia, he eivät voi enää muuttaa jonnekin muualle. Tässä myyntiargumentti.

Sitäpaitsi vanhemmat ihmiset ovat yleensä nuivempia ja muistavat ehkä myös NL:n ajat eivätkä ole niin helposti ideologisesti höynäytettävissä. Ongelma on vain logistinen: he eivät ole netissä. Ja nuoremmat, jotka voisivat lisätä heidän tietoaan netin avulla, taas joko katsovat omaan napaansa tai sitten ovat monikulttuuri-ideologian pauloissa. Tätä olen pohtinut yli puoli vuotta, mutta enpäs ole ratkaisua keksinyt... oisko jollain ideoita?  ???

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Femakko on 17.08.2009, 19:30:17
Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 17.08.2009, 19:20:30Itse uskoisin että onnistumisen ja epäonnistumisen avain on suuret ikäluokat 1940-1955 syntyneet. Tämä on se sakki joka pitäisi saada vaaliuurnille äänestämään joutsenpuoluetta. Meidän tulisikin miettiä sellaisia ehdokkaita joita suuret ikäluokat diggaa Reijo Mäki ja Hannu Karpo olisivat parhaat mahdolliset tähän tarkoitukseen. Suuret ikäluokat ovat myös maksukykyisin kansanosa, ja puoluetyöhän vaatii rahaa. Joten mitäs jos ruvettaisiin miettimään mitenkä suuret ikäluokat saataisiin joutsenpuolueen taakse.

Samaa mieltä mutta suuret ikäluokat ovatkin tällä hetkellä yliedustettuina keskiluokassa. Heillä on rahaa, mutta heitä toisaalta huolestuttaa se, onko Suomella varaa huolehtia heistä, kun he vanhenevat. Toisin kuin nuoremmat, jotka ovat yleensä koulutetumpia ja kielitaitoisempia, he eivät voi enää muuttaa jonnekin muualle. Tässä myyntiargumentti.

Sitäpaitsi vanhemmat ihmiset ovat yleensä nuivempia ja muistavat ehkä myös NL:n ajat eivätkä ole niin helposti ideologisesti höynäytettävissä. Ongelma on vain logistinen: he eivät ole netissä. Ja nuoremmat, jotka voisivat lisätä heidän tietoaan netin avulla, taas joko katsovat omaan napaansa tai sitten ovat monikulttuuri-ideologian pauloissa. Tätä olen pohtinut yli puoli vuotta, mutta enpäs ole ratkaisua keksinyt... oisko jollain ideoita?  ???

Ideoita kyllä löytyy
Pitäisi saada hommafoorumin mainoksia lehtiin joilla on iäkäs lukijakunta. Osalla ihmisistä on netti ja kyky käyttää (jopa melko isolla prosentilla) Jos saadaan joutsenpuolueesta innostuneet kertomaan asiasta eteenpäin niin puolue saa kyllä julkisuutta. Parasta mainosta olisi saada puolueesta artikkeli ET-Lehteen. Yksi hyvä keino olisi pyytää hieman iäkkäämpää väkeä puolueen toimintaan mukaan.

tietotyöläinen

Quote from: Kaptah on 17.08.2009, 16:37:37

Haluan Rädyn ehdokkuutta (tai siis ehdokkaaksi harkitsemista) kannattaneena korostaa omalta osaltani, että Räty ei mitenkään edusta minun toiveitani joutsenen suhteen. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että hän olisi takuuvarma ääniharava ja toisi ääniä varmasti yli vaalipiirirajojenkin. Toki jonkun verran ääniä varmaan menetettäisiinkin, mutta olen täysin vakuuttunut, että tulos jäisi selvästi plussalle.

Edit: typo

reino

Quote from: Roope on 17.08.2009, 18:36:59
Minulta kai jäi jokin pointti huomaamatta, mutta eikös niiden asian eteen työtä tekevien ja oman perseen tuleen panevien pitäisi olla itse ehdokkaina, eikä sellaisten julkkisten, jotka eivät ole tähän mennessä osoittaneet tolkullisuuttaan, työtäpelkäämättömyyttään, sitoutumistaan ja yhteistyökykyään?

No tähän mennessä varmoja ehdokkaita ei ole kuin Seppo Räty, Matti Nykänen, BB-Niko, Mervi Tapola ja Antti Tuisku. Lisäksi Ketale saattaa ehkä lähteä ehdolle.

Jos tavoitteena on täydet listat, niin noiden yllämainittujen lisäksi Joutsenpuolue voi maanlaajuisesti asettaa vielä noin 200 ehdokasta lisää. Kyllä siihen porukkaa luulisi mahtuvan monenlaista hiihtäjää. Ja hiihtäjien lisäksi tietysti niitä teidän neroja.

Ihan asialliset ja ylempään keskiluokkaan kuuluvat insinöörit ja asiantuntevat luokanopettajat ovat toki myös hyviä ehdokkaita. Niissä on vain se vika, että he saavat sen 300 ääntä per lärvi, mikä on tietenkin ensikertalaiselle aivan loistava äänisaalis. Mutta se ei riitä mihinkään.

Minulle kelpaa jokainen läpimenevä ehdokas, joka tekee sen minkä lupaa, eli asettuu ehdolle, menee kans sinne eduskuntaan, pysyy siellä painelemassa sitä äänestysnappia ja uskaltaa sanoa oman mielipiteensä (vaikka kuinka juntisti) silloin kun on sen paikka.

Joutsenpuolueen aiheuttama muutos ei kuitenkaan minun nähdäkseni tule ensisijaisesti läpimenneiden ehdokkaiden kautta, vaan:

- Joutsen tuo mamupolitiikan väkisin yhdeksi keskustelunaiheeksi vaaleissa (muut puolueethan haluavat vaieta siitä, varsinkin PS, joka keskittyy varmistelemaan Timben ministerinpaikkaa).
- Joutsen tarjoaa pakopaikan muiden puolueiden mamukriittisille ehdokkaille, mikä edistää mamukriittisten ehdolle pääsyä myös muissa puolueissa.
- Pari ehdokasta saattaa päästä läpikin, mikä on tietenkin ihan kiva.

Jos muutos on tullakseen, se tulee tuon prosessin kautta ensi vaaleissa. Läpi koko puoluekentän. Ja sen jälkeen on täysin toisarvoista, onko Joutsenella vähän juntti-imago vai ei.

Suurten ikäluokkien tai yleensäkään äänestäjien herätteleminen on mahdotonta, jos Joutsen ei saa media-aikaa. Ja nykyään mediahuomiota saa ainoastaan bumtsibumin avulla. Tämä ei ole minun valintani, vaan kylmä fakta. Ei haittaa, jos Joutsen leimataan juntiksi kahvipöytäkeskustelussa, koska kaikki julkisuus ajaa aina jonkun äänestäjän tutkimaan ja funtsimaan asioita tarkemmin. Pahin vaihtoehto on, että kahvipöydässä ei puhuta Joutsenesta (eikä mamupolitiikasta) mitään.

Jos Joutsenen ehdokkaan jossain hevonhutun Pohjois-Karjalassa on tuplatohtoriprofessorinero, niin Joutsen ei saa juuri mitään julkisuutta paikallisessa mediassa. Jos ehdokkaana on Seppo Räty, maanlaajuinen julkisuus on varma. Ja voittava vaihtoehto olisi se, että ehdokkaana on sekä Räty, joka koittaa pitää suurimman osan aikaa turpansa kiinni sekä professorinero, joka koittaa edes hetkeksi kätkeä tavallista kansaa kohtaan tuntemansa halveksunnan ja puhua ihmisille ihmisenä.

Mutta älkääpä olko huolissanne. Mä luulen, että tää ehdokasasettelu menee ihan nätisti. Sitten kun on sen aika. Ja kaikkien, jotka haluavat vaikuttaa ehdokasasetteluun kannattaa hyvissä ajoin aktivoitua paikallistasolla.

MW

Quote from: reino on 17.08.2009, 22:02:07

Ihan asialliset ja ylempään keskiluokkaan kuuluvat insinöörit ja asiantuntevat luokanopettajat ovat toki myös hyviä ehdokkaita. Niissä on vain se vika, että he saavat sen 300 ääntä per lärvi, mikä on tietenkin ensikertalaiselle aivan loistava äänisaalis. Mutta se ei riitä mihinkään.

Minulle kelpaa jokainen läpimenevä ehdokas, joka tekee sen minkä lupaa, eli asettuu ehdolle, menee kans sinne eduskuntaan, pysyy siellä painelemassa sitä äänestysnappia ja uskaltaa sanoa oman mielipiteensä (vaikka kuinka juntisti) silloin kun on sen paikka.

Kuulkaahan reinoa, ystävät, ja olkaa realisteja. Eikä se insinöörin vakanssikaan mikään vapaalippu mihinkään ylempään ole, voin kertoa.

maahanmuuttaja

Quote from: Femakko on 17.08.2009, 19:30:17
Ideoita on jo esitetty. Homma myös netin ulkopuolelle. Painokoneet käyntiin, mainoksia lehtiin, ehkä myös televisioon. Lehtien mielipidepalstoille tarvitaan hyviä  kirjoituksia. Kyllä ne joskus pääsevät läpi, esimerkiksi JMK:n kirjoitus aamulehdessä.