News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-05-04 Lehdet: Pirkkalan monisteskandaali eli aivopesu

Started by Tosiasiallinen Nuiva, 05.05.2016, 00:14:34

Previous topic - Next topic

Tosiasiallinen Nuiva

Lehdissä on juttua ns. Pirkkalan monisteskandaalista 70-luvulla. Tällöin Sdp yritti aivopestä lapsia marxilaisiksi koulujärjestelmän avulla. Homma kuivui kokoon, kun toimittajat alkoivat kyseenalaistaa tuohun järjellisyyttä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/salainen-koulukokeilu-pirkkalassa-1970-luvulla-sdp-johti-lasten-marxilaista-aivopesua/?shared=909129-af19ccc0-500

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001172552.html

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/alamolon-aiheuttanut-koulukokeilu-sdp-n-sosialistisiiven-kuningashanke/5876994

http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/tuore-kirja-pirkkalan-koululaisia-aivopestiin-kokeilulla-jonka-piti-olla-sosialismin-alkusoittoa/

Yhtymäkohdat nykyiseen monikulttuuriaivopesuun ovat ällistyttyävän yhteneväisiä, lukuunottamatta sitä, etteivät toimittajat kyseenalaista touhua, vaan rummuttavat sitä .
Non poteris veritatem

törö

QuotePirkkalan moniste oli vain jäävuoren huippu. Peruskoulua piti muuttaa niin, että tulevista äänestäjistä kasvaa sosialisteja. Päätavoite oli muuttaa kapitalistinen yhteiskunta sosialistiseksi, sanoo tutkija ja kirjailija Jari Leskinen. Leskisen tänään ilmestyvä kirja Kohti sosialismia nostaa uudella tavalla esiin Pirkkalassa vuosina 1974 ja 1975 toteutetut opetussuunnitelmakokeilut.

– Kyseessä oli lasten ideologinen aivopesu, jonka toteuttivat yhdessä opetusministeriö, kouluhallitus ja Tampereen yliopiston psykologian laitos. Käytännössä kaiken takana oli SDP:n vasemmistosiipi, joka ajoi vain omaa etuaan. Siksi ihmiset suuttuivat silloin. Ja suuttuvat aivan varmasti myös nyt, sanoo Leskinen.

– Uskon, että kirjani saa aikaan todellisen tsunamin. Jos nyt pidettäisiin vaalit ja demarit kärsisivät rökäletappion, syynä olisi minun kirjani.

Aamulehdelle Leskinen tarjoaa sankarin roolia.

– Aamulehden toimittaja Matti Arjanne oli ensimmäinen, joka uskalsi tuoda julkisuuteen sen mitä Pirkkalassa oikeasti tapahtui.

http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/tuore-kirja-pirkkalan-koululaisia-aivopestiin-kokeilulla-jonka-piti-olla-sosialismin-alkusoittoa/

Ari-Lee

Eikä pelkästään Pirkkalassa. Kajaanissa oli sama punakapina peruskoulussa. Useimmat oppilaat vain eivät ottaneet vastaan sitä pesua.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

O. M. Hietamaa

Lisää aiheesta Suomen Kuvalehdessä.*

Pirkkalan monisteen ylevän esimerkin innostamana ryhdyin oitis valmistelemaan "Kangasalan monistetta", joka on tarkoitettu peruskoulun yhteiskuntaopin opetuskäyttöön maanlaajuisesti. Tässä suora esimerkki monisteen sisällöstä:

"Täydennä aforismi: Minun on vaikea keksiä maailmankaikkeudesta alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismainen ____________. 1) sisilisko, 2) sosiaalidemokraatti, 3) hompanssi." (Oikea vastaus: 2)



* Courtesy of Data Walrus (kuten suuressa maailmassa sanotaan).

Nuivanlinna

Quote from: O. M. Hietamaa on 05.05.2016, 00:40:04
Lisää aiheesta Suomen Kuvalehdessä.*

"Täydennä aforismi: Minun on vaikea keksiä maailmankaikkeudesta alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismainen ____________. 1) sisilisko, 2) sosiaalidemokraatti, 3) hompanssi." (Oikea vastaus: 2)*


* elokuuhun 2015 asti, oikea vastaus nykyään 4) nuivilla äänillä eduskuntaan luikerrellut persukansanedustaja
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Tabula Rasa

Ennen sitä tuotiin paperilla. Tänä päivinä sitä tuodaan henkilöityneenä kouluihin, partioihin, lastentarhoihin ja mokukiimaisimmat eivät selittämälläkään ymmärrä mikä on ongelma. Täyttä aivopesuahan tämän perseilijäporukan esittäminen ultrahyvyyden valossa on.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

törö

QuoteKaipaisen jaoston hampaissa oli myös "angloamerikkalainen diskokulttuuri musiikkeineen ja värikkäine vilkkuvaloineen". Sen menestys sai demarien kulttuurikellokkaat miettimään, voisiko nuorille perustaa myös "työväenlauludiskoteekkeja".

Eli marxilaisuus tappoi discon ja teki homoista omituisia. Sopii kuvaan.

https://www.youtube.com/watch?v=VyAHULpMXKQ

sivullinen.

Sosialistit tykkäävät discoa enemmän iskelmästä. Se on itä-saksalainen keksintö -- "schlager" --.

Itä-Saksa oli työväen paratiisi sen jälkeen kun totuus Neuvostoliitosta oli tullut kaikille selväksi. Pirkkalan moniste oli SDP:n Neuvostoliittoa ylistävän siiven -- jutun sanojen mukaan vasemmistosiiven -- keksintö. SDP:n Itä-Saksaa ylistävä siipi -- josta vastaavissa jutuissa tietenkin käytetään nimitystä "oikeistosiipi" -- on kuitenkin sosialistisiivistä se, joka Suomessa pääsi valtaan: Lipponen ja Halonen olivat yhteen aikaan pääministeri ja presidentti. Heidän itä-saksalaiset oppi-isänsä ja oppimonisteensa ovat yhä käytössä Suomen kouluissa.

Siksi Leskisen kirja on merkityksetön; se kertoo menneisyyden mahdollisuuksista, jotka eivät koskaan toteutuneet. Punamuumista totuuden kertova kirja oli merkityksellinen, ja voisi johtaa niihin tuloksiin, joita Leskinen asettelee omalle kirjalleen; se kertoisi tapahtuneesta, joka on yhä totta. Siitä ei taida vaan kukaan uskaltaa kirjaa kirjoittaa -- ainakaan omalla nimellään --. Sananvapauden tila ei Suomessa ole kovin korkealla juuri nyt. Jopa Valvontakomission aikaan se oli korkeammalla.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

b_kansalainen

#8
Sairasta peliä lapsilla.
QuoteAluksi hanke naamioitiin demarivetoisen YK-liiton avulla "kansainvälisyyskasvatukseksi", jotta se ei olisi herättänyt turhaa huomiota.
Muuttuuko mikään koskaan? Demarit ovat lahjakkaita kansan sumuttajia. EU-jäsenyyteenkin veivät Suomen perustuslain vastaisesti.

QuoteKokeilun käytännön toimia ohjasi Tampereen yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmä PETO (peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti).
Petofillit lasten psyykeiden kimpussa.

Risto A.

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 05.05.2016, 00:14:34

Yhtymäkohdat nykyiseen monikulttuuriaivopesuun ovat ällistyttyävän yhteneväisiä, lukuunottamatta sitä, etteivät toimittajat kyseenalaista touhua, vaan rummuttavat sitä .

Nykyiset toimittajat on pääsääntöisesti 70-/80-luvun lapsosia.. :)

Tuo Pirkkalan metodi on totta kai ollut kovassa käytössä, aina tähän päivään asti. Nykyisin kouluissa ei enää edes yritetä olla hienovaraisia ja vihjailevia, vaan päivittäiset annokset myrkkyä laitetaan lasten aivoihin lantraamatta.

80-luvulla kaiken tämän indoktrinaation piti olla hienovaraista vihjailua, siten, että lapset ikään kuin itse olisi keksineet marxismi-leninistiset yhteiskuntafilosofiat ratkaisuiksi kaikkeen.

Nykyisin ei juuri hienostella. Mediassa ei olla tippaakaan hienovaraisia vaan idealistinen julistus paistaa läpi kuin Nasse-sedän nenä. Sama eduskunnassa, oikeuslaitoksessa ja kaikkialla byrokratiassa.

Mielenkiintoista seurata, mitä tästä kirjasta seuraa. Veikkaan, että ei mitään.


premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

kriittinen_ajattelija

Julkisista kouluista pitäisi luopua anyways ja yksityistää koko koulujärjestelmä. Vanhemmat sitten laittakoot lapsensa haluamiinsa kouluihin. Valtio voi toki maksaa tukia koulumaksuihin, että sen puoleen kyseessä ei tarvitse olla mikään "eriarvoistava järjestelmä"
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

b_kansalainen

"työväenlauludiskoteekki"  ;D Että ihmiset voikin mennä sekaisin. Kuka mistäkin.

Risto A.

Laitan tämän muuten tähän. Taas. Sopii kuin nyrkki marxistin rumaan turpaan.

Chickens are coming home to roost.

Yuri Bezmenov, [Soviet] Psychological Warfare, Subversion & Control of Western Society
https://www.youtube.com/watch?v=SZnkULuWFDg
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Tavan

Quote from: kriittinen_ajattelija on 05.05.2016, 03:02:09
Julkisista kouluista pitäisi luopua anyways ja yksityistää koko koulujärjestelmä. Vanhemmat sitten laittakoot lapsensa haluamiinsa kouluihin. Valtio voi toki maksaa tukia koulumaksuihin, että sen puoleen kyseessä ei tarvitse olla mikään "eriarvoistava järjestelmä"

Mutta jos koulutusmarkkinat avataan niin rahalla saa ja hevosella pääsee. Valtion maksamien tukien hinnalla vanhemmat saavat hankittua lapselleen rujon karvalakkimallin, jonka päälle kun maksaa extraa niin alkaa saada ehtaa laatua. Nykysysteemissä kaikki saavat peruskoulussa kutakuinkin saman karvalakin, mikä on tasa-arvoista ja sosialistista.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Echidna

Tampereen yliopistostahan kokeilu lähti ja siellä on punainen aate ollut aina vahvoilla. Eikä pelkästään vahvoilla, vaan edellytys opinnäytteiden hyväksymiselle.

Ullatusnillitus

Pirkkalan monisteen helmiä:

QuoteI vuosisadan lopulla syntyi Etu Aasiassa Taru, että Palestiinassa muka eli ihmisen hahmossa jumala nimeltä Jeesus.

niemi2

Quote from: Suomen KuvalehtiAluksi hanke naamioitiin demarivetoisen YK-liiton avulla "kansainvälisyyskasvatukseksi", jotta se ei olisi herättänyt turhaa huomiota.

Tässähän on kuvailtu tämä nykyinen politiikka ja sen perusteita varsin hyvin.

Samaa on edelleenkin jatkettu "globaalikasvatuksena" ja se saa nyt jo valtion rahoitusta mm. kehitysapujärjestöjen kautta. Kehitysapujärjestöjen toiminta on härskiä bisnestä tuloksista välittämättä ja sosialismin levittäminen.


http://www.globaalikasvatus.fi/


Sosialistista vallankumousta naamioidaan esim. kehitysapu, ihmisoikeus jne. muita teemoja käyttäviin järjestöihin, jotka pyrkivät asemoimaan itsensä yhteiskunnan merkittäviin tehtäviin ja painostamaan poliittisesti.

Kehitysapuajärjestöt, Amnestyt, Ihmisoikeusliitot jne. suoltavat vasemmistoon kallellaan olevia teemoja. Ihmisoikeusliittokin omaa kauniita teemoja kuten "ihmisoikeudet" ja pyrkivät juuri päinvastaiseen eli ihmisoikeuksien heikentämiseen.


Quote from: Suomen Kuvalehti
Rönnebyn kolmepäiväisessä kokouksessa keskusteltiin siitä, kuinka määrätietoisesti harjoitetun sosialistisen koulutuspolitiikan avulla pystyttäisiin luomaan koululaisten mieliin mahdollisimman myönteinen kuva sosialistisesta yhteiskunnasta", Oittisen matkaraporttiin tutustunut Leskinen kirjoittaa.

Raportissa Oittinen arvioi muun muassa ruotsalaisten kanssa käymiensä keskustelujen perusteella, että "määrätietoisen koulutuspolitiikan avulla voidaan luoda sosialismille edellytyksiä ihmismielissä".

1970-luvun alussa Sdp:ssä oli erikseen määritelty maantieto, historia, yhteiskuntaoppi ja kansalaistaito "puolueelle ideologisesti tärkeiksi oppiaineiksi", joiden koulukirjoihin oli saatava työväenluokan maailmankatsomuksen mukaista tietoa.

Quote from: Suomen Kuvalehti
Matti Louekoski, opetusministeri 1971–1972, kiteytti pelin hengen syksyllä 1969 laatimassaan muistiossa. Sen ydinajatus oli, että sosialistinen koulutuspolitiikka mahdollistaisi koko yhteiskunnan muuttamisen ennen pitkää perusrakenteita myöten sosialistiseksi.

Samoihin aikoihin Suomessa oltiin siirtymässä peruskouluun, joka myös oli Sdp:n pitkäaikainen tavoite.

"Kun ikäluokka toisensa jälkeen olisi läpikäynyt pakollisen peruskoulun, miespolven kuluttua sosialistiseen maailmankuvaan tutustuneet oppilaat äänestäisivät herkemmin poliittista vasemmistoa ja erityisesti sen suurinta puoluetta Sdp:tä", Louekoski järkeili Leskisen mukaan.


Sosialistinen vallankumous ei tapahtunut asein, niin sisältä päin hyökäten se onnistuisi paremmin. Kun sosialistien kannatus on kuitenkin vuosien aikana heikentynyt, niin sitten uusia äänestäjiä on tuotu kehitysmaista ja heille annettu lahjuksina sosiaalituet ja asunnot, jotta näitä etuuksia vastaan äänestäisivät saman politiikan puolesta.

Nyt sosialistinen vallankumous on edennyt siihen pisteeseen, että arabikevään innoittamana sosialistikevät on mahdollinen ja Suomessakin perustuslakia vastaan hyökätään kieltämällä kansalaisoikeuksia. Media ja poliittisesti myötämielinen poliisi anastavat tuomiovaltaa oikeusistuimelta  ja ryhtyy syyttämään väärin ajattelevia ihmisiä vihapuheesta jne. Samalla tapaa suomalaisia syytettiin Mainilan laukauksista tai venäläislasten vainoamisesta.
MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Takinravistaja

Quote from: b_kansalainen on 05.05.2016, 02:44:29
Sairasta peliä lapsilla.
QuoteAluksi hanke naamioitiin demarivetoisen YK-liiton avulla "kansainvälisyyskasvatukseksi", jotta se ei olisi herättänyt turhaa huomiota.
Muuttuuko mikään koskaan? Demarit ovat lahjakkaita kansan sumuttajia. EU-jäsenyyteenkin veivät Suomen perustuslain vastaisesti.

QuoteKokeilun käytännön toimia ohjasi Tampereen yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmä PETO (peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti).
Petofillit lasten psyykeiden kimpussa.
"Niin sanottu Pirkkalan moniste oli opetusministeriön, kouluhallituksen ja Tampereen yliopiston psykologian laitoksen opetusmenetelmäkokeilussa tuotettu historian opetusmoniste, jota käytettiin lukuvuonna 1974–1975 Pirkkalan kunnan peruskouluissa viidennen luokan opetuksessa. Kuvitetun 95-sivuisen monisteen aiheena oli "ihmiskunnan kehityksen yleispiirteet vanhimmista ajoista nykypäiviin saakka". [1] Tapauksen nousu julkisuuteen aiheutti Suomessa suuren kohun vuonna 1975. Monisteen laati opettaja, maisteri Antti Penttilä.[2][3] Kouluhallituksen puolesta kokeilua valvoi ja ohjasi ylitarkastaja Kari Koukkunen ja Tampereen yliopiston psykologian laitoksen puolesta professori Tapio Nummenmaan johtama PETO (peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti) -tutkimusryhmä. [1]

Monisteen näkökulma noudatti marxilaista historiankäsitystä ja siinä korostettiin yhteiskuntaluokkia sekä yhteiskuntajärjestelmän riippuvuutta tuotannon rakenteesta. Monistetta pidettiin siksi luonteeltaan neuvostomyönteisenä, ja sen käyttämisestä oppimateriaalina nousi kohu. Väitettiin, että aineisto oli peräisin Neuvostoliitosta, suurimmaksi osaksi kopiota Petroskoissa 1950-luvulla painetusta suomenkielisestä historian oppikirjasta. Monisteessa muun muassa syytettiin Suomen 1930-luvun poliittisia johtajia siitä, että nämä olivat solmineet läheisiä suhteita natsi-Saksaan, mutta toisaalta siinä ei lainkaan mainittu Molotov–Ribbentrop-sopimusta. Toinen maailmansota esitettiin monisteessa vain fasismin ja sosialismin välisenä sotana eikä monisteesta käynyt ilmi, millä puolella Yhdysvallat osallistui sotaan. [4] Kouluhallituksen pyytämissä asiantuntijalausunnoissa monistetta pidettiin erittäin virheellisenä, aukollisena, harhaanjohtavana ja täysin yksipuolisena. Monisteen sanottiin antavan "harhauttavan mustavalkoisen kuvan ihmiskunnan historiasta". [1]

Tapaus johti toukokuussa 1975 eduskuntakyselyyn peruskoulun oppimateriaaleista. Silloinen opetusministeri Ulf Sundqvist totesi vastauksessaan, ettei moniste täyttänyt peruskoulun oppimateriaaleille asetettuja vaatimuksia. Toinen opetusministeri Marjatta Väänänen piti kokeilua skandaalina. Opettajien Ammattijärjestö (OAJ) esitti kevätkokouksessaan antamassaan julkilausumassa jyrkän vastalauseensa siitä, että koululaitosta oli Pirkkalassa yritetty käyttää yksipuoliseen poliittiseen kasvatukseen.

Kaikki porvaripuolueet, SDP sekä SKDL:n enemmistö tuomitsivat opetuskokeilun. Vain SKP:n taistolainen vähemmistö paheksui "taantumuksellista hyökkäystä opetuksen vapautta vastaan", kun Kouluhallitus päätti keväällä 1975, ettei Pirkkalan opetuskokeilua jatketa. [4]"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste

niemi2

Globaalikasvatus = sosialismi

Quote
Tuo maailma opetukseen

Löydä järjestöjen innostavimmat globaalikasvatusvinkit ja kiinnostavimmat kouluvierailut. Teemoja ovat kehitys, kulttuuri, ympäristö, rauha ja turvallisuus sekä tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Pysy myös kärryillä globaalikasvatusverkoston kuulumisista ja ajankohtaisista tapahtumista.

Quote
Globaalikasvatuskoulutusta opettajille!

Koulu maailmaa muuttamaan -täydennyskoulutushanke tarjoaa opettajille, kouluille ja kuntien opetustoimille maksutonta tukea uuden opetussuunnitelman mukaiseen globaalikasvatukseen.

Kaipaatko vinkkejä ja pedagogisia välineitä, valmiita malleja monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen tai sparrausta koulun toimintakulttuurin kehittämiseen. Uuden opetussuunnitelman mukaisen globaalikasvatuksen toteuttaminen tukee oppilaiden kasvua aktiivisiksi ja vastuullisiksi kansalaisiksi. Samalla se edistää koko koulun hyvinvointia, osallisuutta ja hyvää oppimista.

Quote

Verkosto

Globaalikasvatusverkosto koostuu järjestöistä, jotka tekevät ihmisoikeus- ja tasa-arvo-, kehitys-, kulttuuri-, ympäristö- ja rauhankasvatusta. Verkostoon voivat kuulua kaikki globaalikasvatuksen parissa toimivat järjestöt. Myös muut toimijat ovat tervetulleita, mutta toiminta on suunnattu ensi sijassa järjestöille. Globaalikasvatusverkostoon kuuluu tällä hetkellä jo yli 170 toimijaa.

Miksi verkostoon kuuluminen kannattaa?

Verkoston jäsenet voivat hyödyntää Kepan tarjoamia palveluita globaalikasvatukseen liittyen. Näitä ovat mm. koulutus, neuvonta, erilaiset työryhmät, opintopiirit ja keskustelutilaisuudet.

Kepa pyrkii vahvistamaan globaalikasvatusta tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja globaalikasvatuksen merkitystä yhteiskunnassa. Verkoston jäsenet kutsutaan mukaan vaikuttamaan erilaisiin prosesseihin, esimerkiksi opetussuunnitelmien uudistamiseen tai rahoituksen kriteereihin.

Kepa tarjoaa globaalikasvatusverkoston toimijoille mahdollisuuksia verkostoitua ja tehdä yhteistyötä. Esimerkkejä tästä ovat Maailma koulussa -yhteistyö opettajankoulutuslaitosten kanssa ja järjestöjen yhteinen Kansalaisvaikuttamisen tori Educassa. Yhdessä vaikutetaan myös poliittisiin prosesseihin ja oppikirjoihin.

Kepa tekee globaalikasvatusverkostoon kuuluvien toimijoiden työtä tunnetuksi keskeisten sidosryhmien keskuudessa erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja työryhmissä.


http://www.globaalikasvatus.fi/verkosto


MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

foobar

Tässä kymmenisen vuotta sitten, siis ihan 2000-luvulla heidän puolueorganisaationsa puolellaan lobattiin jonkin aikaa jonkinsorttista "solidaarisuuskasvatusta" kouluaineeksi. Kyseessä oli kai jonkinlainen paniikkireaktio siihen, ettei SDP:n kannatus olekaan välttämättä automaattista ja ikuista. Se projekti kuivui kasaan aika nopeasti, koska se oli luonteeltaan varsin suora Pirkkalan paperin kopio, eikä oikeistolla ollut mitään erityistä syytä tukea koululaisten aivopesua sosialisteiksi. Puhuvat demaripäät eivät tietenkään ymmärtäneet yskää, vaan tavoite siirtyi kai taka-alalle vasta hallitusvallan menetyksen myötä.

En ole tosin ihan varma kumpi olisi parempi, nykytilanne vai erillinen virallinen solidaarisuuskasvatuksen aine, samalla tapaa erossa muista aiheista kuin esim. uskonnon opetus. Erillään sen sentään tunnistaisi liturgiaksi, jolla ei ole tarkoituksenakaan olla tekemisissä faktojen kanssa. Kun Neukkula oli kuoleman kielissä, opettajat esittivät kyllä aika kriittisiä kommentteja sitä koskevan opetusmateriaalin propagandaluonteesta, mutta silloin kun aate oli enemmän niskan päällä, ei niitä niinkään uskallettu kertoa. Propaganda erillisenä aineena antaisi selkeämmän mahdollisuuden kertoa vanhempien puolelta että kaikki mitä sillä tunnilla kerrotaan on todennäköisesti tarkoitettu harhaanjohtamiseksi. Normaaliaineisiin sisäänleivottuna on paljon työläämpää lähteä erittelemään sitä mihin uskoa ja mihin ei.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

dothefake

Iskelmämusiikki (kansainvälisesti saks. Schlager, "iskijä" ja engl. hit, iskelmä)[1] on Keski- ja Pohjois-Euroopassa suosittu kevyen viihdemusiikin ja populaarimusiikin tyylilaji. Iskelmämusiikin luonne vaihtelee jonkin verran maittain ja on myös muuttunut ajan kuluessa. Yleisiä piirteitä ovat sanoitusten epäurbaanisuus, populistisuus (laulut kertovat helposti lähestyttävällä, välillä arkisellakin tavalla elämän perusasioista) sekä yleinen vakavuus ja haikeus.

Itäsaksalainen keksintö?????
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

foobar

Olisin yllättynyt jos tällä opuksella olisi mitään mahdollisuuksia päästä Tieto-Finlandia-ehdokkaaksi...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ismolento

Quote from: dothefake on 05.05.2016, 10:18:17
Iskelmämusiikki (kansainvälisesti saks. Schlager, "iskijä" ja engl. hit, iskelmä)[1] on Keski- ja Pohjois-Euroopassa suosittu kevyen viihdemusiikin ja populaarimusiikin tyylilaji. Iskelmämusiikin luonne vaihtelee jonkin verran maittain ja on myös muuttunut ajan kuluessa. Yleisiä piirteitä ovat sanoitusten epäurbaanisuus, populistisuus (laulut kertovat helposti lähestyttävällä, välillä arkisellakin tavalla elämän perusasioista) sekä yleinen vakavuus ja haikeus.

Itäsaksalainen keksintö?????

Schlagereita sävellettiin, niitä esitettiin ja niistä puhuttiin kymmeniä vuosia ennen kuin Itä-Saksasta tiedettiin mitään. Suomeksi se käännettiin iskusävelmäksi, joka myöhemmin muutettiin sujuvammaksi iskelmäksi.

törö

Quote21.4.1975 lähetetyssä A-Studiossa vieraana olivat monistetta puimassa filosofian maisteri Kai R. Lehtonen ja Kouluhallituksen pääjohtaja Erkki Aho.

Tuolloin monistetta oltiin jo nopeasti hautaamassa. Ahon mukaan syynä oli monisteen antama yksipuolinen kuva historiasta.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/06/14/pirkkalan-koulumoniste-levitti-vasemmistolaista-historiakasitysta

Shemeikka

Suomessa ja ulkomaillakin herätti 1970-luvulla peruskoululaisille annettu sosialistinen opetus. Uuden kirjan mukaan kyseessä oli tiedettyä laajempi operaatio lasten aivopesemiseksi vasemmiston äänestäjiksi, jotta Suomi äänestettäisiin sosialistiseksi maaksi. Asiaa ajaneet Ulf Sundqvist ja Pentti Arajärvi pitävät uutta teoriaa "ufoiluna" ja "eivät muista". Lihavoinnit by Shemeikka. (PS. pistää miettimään mitä ja miten monikulttuurista ja Euroopan Unionista mahdetaan lapsille opettaa.)

QuoteUusi kirja väittää, että "Pirkkalan moniste" oli vain osa suunniteltua koulukumousta.
41 vuotta sitten Suomen opetusmaailmaa ravisti skandaali, jonka käynnisti kansanedustaja Kullervo Rainion (kok) tehty kirjallinen kysymys eduskunnassa. Se koski Pirkkalan peruskoulun viidennen luokan opetuksessa käytettyä marxilais-leniniläis-henkistä monistetta.

Historioitsija, tohtori Jari Leskinen väittää uudessa kirjassa Kohti sosialismia! – Pirkkalan peruskoulun marxilainen kokeilu 1973–1975 (Siltala), että todellisuudessa oli kyse paljon suuremmasta hankkeesta, joka oli tarkoitus vuoteen 1980 mennessä laajentaa kaikkiin suomalaisiin peruskouluihin. Näin oppilaat olisi kasvatettu vasemmistolaisiksi ja heidän äänillään myöhemmin muutettu suomalaista yhteiskuntajärjestelmää. Kokeilun käytännön toimia ohjasi Tampereen yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmä PETO (peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti).

Katso yllä olevalta videolta, mitä Leskinen kertoi kirjastaan ISTV:n studiossa.

Leskisen mukaan kokeilu oli laajempi kuin on tiedetty. Se ei koskenut vain viidennen luokan oppilaita ja pelkkää historian opetusta. Marxilais-sävyistä opetusta annettiin kansalaistaidossa ja maantiedossa viidesluokkalaisille. Yhdeksäsluokkalaiset olivat myös osana kokeilua. Ensimmäisellä luokalla taas opetettiin marxilaisuutta ympäristöopin varjolla. Leskinen rinnastaa opetusta aivopesuun.

– Ulf Sundqvist ja Eero Aho ovat aina puhuneet siitä, että oppilaita olisi ollut 50–60, kun tässä oli tuhat. Ja muitakin oppiaineita kuin historia, Leskinen sanoo.


Hankkeen pariviikkoinen esitutkimus psykologisine testeineen toteutettiin vuonna 1973 ja varsinainen kokeilu oli vauhdissa lukuvuonna 1974–1975. Leskinen rinnastaa sen menetelmät aivopesuun useaan otteeseen. Leskisen mukaan sitä olisi jatkettu vuoteen 1978 asti ilman kohua. Hänen mukaansa hanke oli kouluhallituksen "kallein projekti". Vuonna 1975 sen jatkoa varten oli ehditty myöntää 80 000 markkaa.

Vasemmistodemarien salainen hanke
Sundqvist oli kokeilun aikana opetusministeri ja Aho kouluhallituksen pääjohtaja. Kummatkin ovat demareita. Sunqvist oli myöhemmin puolueen puheenjohtajakin ja Aho virassaan 1990-luvulle asti. Leskinen laskee, että he kuuluivat 1970-luvulla puolueen sosialistisiipeen.

Tarkoitus oli, että oppilaat saavat työväenluokan eli marxilaista maailmankatsomusta sisältävää opetusta. Vuonna 1980 tämä olisi siirretty koskemaan kaikkia kouluja, Leskinen sanoo.

Ohjelmaan kuului myös oppikirjatuotannon valtiollistaminen.

– Heidän tavoitteenaan oli sosialistinen Suomen tasavalta kouluopetuksen kautta.

Leskisen mukaan hanke oli nimenomaan Sdp:n sosialistisiiven, kommunistit eivät olleet mukana. Heidän tavoitteensa kyllä olivat samat.

– Tämä haluttiin pitää aivan pienen ryhmän johdossa ja käsissä.

Mukana olleista demarivirkamiehistä Leskinen nostaa Pentti Arajärven, joka oli nuorempana esittelijänä junailemassa rahaa projektiin muiden hankkeiden kustannuksella.

Leskisen mukaan opettajat suhtautuivat heille annettuun materiaalin eri tavoin. Pari kieltäytyi, pari oli innoissaan, muutama teki työnsä, kun käsky oli saatu "vastuuviranomaiselta".

Kansainvälinen kohu
Kohu huhtikuussa 1975 osui pahaan paikkaan, sillä Suomeen oli odotettiin juuri Etyk-kokousta. Uutiset levisivät ulkomaille. Viranomaiset pallottelivat asiaa. Leskisen mukaan syntipukiksi otettiin yksi juuri valmistunut assistentti, joka oli vain kirjoittanut monisteen "ohjeiden mukaan".

Oikeuskansleri Risto Leskinen määräsi asiasta tutkinnan, jossa asianomaisia kuulusteltiin. Tohtori Jari Leskinen on nyt ensimmäisenä tutustunut niiden pöytäkirjoihin oikeuskanslerin arkistossa.

– Se oli todellinen kultakaivos!, hän sanoo.

Jari Leskinen työskentelee "siviilivirassa" keskusrikospoliisissa ja pitää kuulusteluja hyvin toimitettuina.

– Mutta se oli poliittisesti rajattu.

Leskisen mukaan tutkimuksessa huomioitiin vain historian opetus viidennellä luokalla. Muista oppiaineista ja luokkatasoista ei kysytty. Jos joku erehtyi niistä puhumaan, se sivuutettiin.

– Tulkintani on, että haluttiin rajata tulipaloa ja kohua.

Oikeuskanslerin tutkimus ei johtanut toimiin kenenkään kohdalla. Leskisen mukaan kohun käynnistänyt Kullervo Rainio yritti tehdä uutta kysymystä eduskunnassa, mutta opetusministeri Sundqvist ei joutunut siihen vastaamaan, koska eduskunta hajotettiin ja hallitus vaihtui.

"Aivan ufo juttu"
Ulf Sundqvist kiistää, että olisi ollut mukana hankkeessa, jolla olisi ollut tarkoitus muuttaa koko yhteiskuntajärjestys koululaitoksen kautta.

– Kuulostaa aika ufolta. Onko tämä ylipäätään tästä maailmasta?, Sundqvist sanoo.

– Hurjia väitteitä. On muistettava millaisessa yhteiskunnassa silloin elettiin. Oli täysi työ viedä peruskoulu-uudistus läpi lakien ja asetusten mukaan. Se oli minun vastuullani.

Sundqvist sanoo, että hänellä ei ole "substanssitietoa" Pirkkalan projektista.

– Silloin ja nyt vielä vähemmän minulla oli käytännön tietoa mitä kentällä kokeiluprojektissa tapahtui. Kokeilutoimintaa harjoitettiin laidasta laitaan.

Sundqvist sanoo olleensa armeijassa, kun päätös kokeilusta tehtiin. Tämä johtuu siitä, että hän oli aikoinaan 27-vuotiaana nuorin suomalainen ministeri. Sundqvist suoritti kesken ministerikauden asevelvollisuuden.

– Päätöksen allekirjoitti Marjatta Väänänen.

Keskustalainen Väänänen oli tuolloin toinen opetusministeri. Leskinen väittää kirjassaan, että tällä ei olisi tietoa kokeilun sisällöstä.

Sundqvist kiistää, että hanke oli tarkoitus levittää kaikkiin Suomen kouluihin vuoteen 1980.

– Minun ymmärtääkseni ei ollut mitään tällaisia ajatuksia.

"Tutkittiin perusteellisesti"
Kouluhallituksen entinen pääjohtaja Erkki Aho pitää Leskisen perusväitettä laajasta hankkeesta koululaitoksen ja yhteiskunnan muuttamisesta "uskomattomana".

– Ei todellakaan. En ymmärrä mistä hän on tällaista ottanut, Aho sanoo.

– Asiahan tutkittiin ja selvitettiin tarkkaan.

Itse kokeilu oli laajempi kuin vain viidennen luokan historiaopetus, jolle jaetusta monisteesta kohu nousi. Aho kuitenkin kiistää, että tarkoitus olisi ollut kehittää Pirkkalan pohjalta kaikkia Suomen kouluja koskeva uudistus vuoteen 1980 mennessä. Hänen mukaansa kokeilun operatiivinen ohjaus oli Tampereen yliopiston harteilla ja sitä johti professori Tapani Nummenmaa.

– Sitä mitä niissä piireissä on puhuttu, en tiedä. Mutta kouluhallituksen kokeilusuunnitelmaan ei tällaista sisältynyt.

Hänen mukaansa monisteen, josta kohu nousi teki yksi Tampereen PETO-tutkimusryhmän jäsenistä. Leskisen mukaan tästä vain tehtiin syntipukki.

– Aikamoisen salaliittoteorian hän on onnistunut kehittämään, Aho sanoo.

Ahon mukaan koulukirjatuotannon valtiollistamisen tapaisista hankkeista saattoi jotain olla tuon ajan vasemmistopuolueiden puolueohjelmissa, mutta ei koulutusviranomaisten suunnitelmissa.

Ahon mielestä asia selvitettiin aikoinaan perusteellisesti oikeuskanslerin toimesta. Kirjassa Leskinen kiinnittää huomiota Ahon hiljaisuuteen oikeuskanslerin viraston kuulusteluissa.

– Annoin mahdollisimman asialliset vastauksen, mutta jos tietoa ole, ei voi vastata kuin "että en tiedä".

Aho muistelee kuulustelua "kafkamaisena kokemuksena". Leskisen mielestä oikeuskanslerin tutkimusta rajoitettiin skandaalin pelosta.

– Oikeuskansleri tekee omat ratkaisunsa, Aho sanoo.

"En tehnyt mitään kummallista"
Professori Pentti Arajärvi työskenteli 1970-luvun alussa nuorempana hallitussihteerinä opetusministeriössä. Leskisen mukaan hän toimi myös asiantuntijana kouluhallituksen Pirkkalan kokeilua ohjaavassa ryhmässä. Leskisen mukana Arajärvi ohjasi kokeiluun rahoitusta muiden projektien kustannuksella.

– Ei minulla tuollaista muistikuvaa ole, Arajärvi sanoo.

– Esittelin sen tutkimushankeen ja muutkin ihan sen mukaan kuin tehtäviini kuului. En muista saaneeni erityistä ohjausta mistään tai tehneeni mitään kummallista.

Arajärvi sanoo, että kokeilu varmasti oli "rahamäärässä iso hanke".

– En muista mitä muita hankkeita silloin oli menossa.

Arajärvi muistaa kerran käyneensä Pirkkalassa kokeilun aikana.

– Sisällöllisesti se oli heppoisaa puuhaa. Tuntui, että oppimateriaalia olisi pitänyt tehdä erilaisilla voimavaroilla ja ehkä tekijöilläkin, jotta se olisi täysipainoista.

Arajärven mielestä Leskisen kuvaus "kumoushankkeesta" ei kuulosta tavalta, jolla sosiaalidemokraatit toimivat.

– Jos oikein muistan, siellä taisivat olla enemmän taistolaiset liikkeellä.

Leskisen mielestä kyse oli nimenomaan vasemmistodemarien hankkeesta.

– Minun mielikuvani on erilainen kuin hänen käsityksensä, Arajärvi sanoo.

Näin opetettiin Pirkkalan monisteessa:

QuoteKirjan mukaan yhdeksäsluokkalaisille opetettiin yhteiskuntaoppia ja kansalaistaitoa näin:

"Porvarilliset demokratiat ovat markkinatalousmaita(...) Eduskunta ei voi mitenkään puuttua yhtiöiden sisäisiin asioihin, koska esim. Suomen perustuslaki suojaa yksityistä omistusoikeutta.

Suunnittelemattomuuden vuoksi porvarillisen demokratian maat joutuvat kokemaan mm. talouspulia ja työttömyyttä. Porvarillisten demokratian maiden perustuslaki ei turvaa kaikille kansalaisille perusoikeuksia kuten esim. työtä, asuntoa jne (..) Parlamentaarisen demokratian maissa taloudellinen ja poliittinen päätöksenteko ovat kietoutuneet monin säikein yhteen. Esim. USA:n Eisenhowerin hallituksen 1954 kahdeksan ministeriön johtopaikoilla oli 83 monopolipääoman edustajaa."

Sosialismia taas kuvattiin näin:

"Sosialistisen maan perustuslaki turvaa kansalaisille mahdollisuuden käyttää poliittisia vapauksia kuten sanan-, kokoontumisvapautta, oikeutta valita ehdokkaista ja tulla itse valituksi."

"Proletariaatin diktatuurin tehtävänä on toisaalta turvata vallankumouksen voitto ja taantumusvoimien alistaminen proletariaatin poliittisen vallan alaisuuteen siksi ajaksi kunnes taantumus saadaan poistetuksi sosiaalisten uudistusten tieltä."

"Neuvostoihminen omistaa itse kaikki tehtaat yhdessä toisten kanssa eikä hänelle siten ole yhdentekevää kuinka laitosten asiat sujuvat ja miten täytetään vuosisuunnitelmat"

Esikokeilussa käsiteltiin luonnonsuojelua Neuvostoliitossa.

"Neuvostoliiton lakien mukaan ei yksikään tuotantolaitos voi aloittaa toimintaansa ellei sillä ole täydellisiä saasteenpoistovälineitä (...) Säännön rikkojat joutuvat edesvastuuseen ja tuomittaviksi."

Ensiluokkalaisten opetusta varten annettiin opettajille materiaalia joka noudatti Neuvostoliittolaista yleistä historiaa. Kristinuskosta siinä todettiin näin.

"I vuosisadan lopulla syntyi Etu Aasiassa Taru, että Palestiinassa muka eli ihmisen hahmossa jumala nimeltä Jeesus."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001172552.html?ref=rss
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

törö

Quote from: b_kansalainen on 05.05.2016, 02:44:29
Muuttuuko mikään koskaan? Demarit ovat lahjakkaita kansan sumuttajia. EU-jäsenyyteenkin veivät Suomen perustuslain vastaisesti.

Demarin takki kääntyy liian helposti.

Toista punakapinaa kommunistien kanssa ei tule, koska demarit yrittävät unohtaa koko asian ja sitä on mahdotonta välttyä huomaamasta jos käy punaisien muistomerkillä muistelemassa sisällissodassa kaatuneita.

Demarin mielestä vainajat sopii unohtaa, koska sodan lopputulos ei miellytä.

Se ei vaikuta ihan terveeltä oli itse sodasta mitä mieltä tahansa, ja oikeistonkin kannattaisi kiinnittää tähän huomiota, koska ei olisi haitaksi jos se suhtautuisi demareihin samoin kuin kommunistit, jotka eivät luota niihin enää ollenkaan.

Takinravistaja

Quote from: b_kansalainen on 05.05.2016, 02:44:29
Sairasta peliä lapsilla.
QuoteAluksi hanke naamioitiin demarivetoisen YK-liiton avulla "kansainvälisyyskasvatukseksi", jotta se ei olisi herättänyt turhaa huomiota.
Muuttuuko mikään koskaan? Demarit ovat lahjakkaita kansan sumuttajia. EU-jäsenyyteenkin veivät Suomen perustuslain vastaisesti.

Demaritko veivät Suomen EU-jäsenyyteen? Asiasta päätti Esko Ahon kepu-kokoomusvetoinen hallitus, sekä porvarienemmistöinen eduskunta neuvoa antavan kansanäänestyksen jälkeen, jossa liittymistä kannatti 56,9 % äänestäneistä.
Demarit olivat siinä vaiheessa oppositiossa, tosin hekin enimmäkseen kannattivat Euroopan unioniin liittymistä.

Perustuslakia ei rikottu, kun unioniin liityttiin.

uffomies

Meillä lukiossa oli historianopettaja joka oli ilmeisesti osallistunut ko.opetukseen. Yksi oppilaista kuittaili tälle opettajalle kommunismista aika paljon ja lopulta oli pakko kysyä mikä sen takana oli. Silloin kaveri kaivoi monisteen (ei, ei tuota Pirkkalan paperia) vaan kopion jostain uutisesta jossa käsiteltiin tätä. Nyt olenkin yllättynyt miten iso juttu se oikeasti onkin ollut. Tosin opettaja ilmeisesti itse oli oppinut tuosta projektista aika paljon koska usein hän sanoi että mistä te oppilaat tiedätte että hän puhuu yhtään totta historiasta. Laittoi meidät oppilaat siis kyseenalaistamaan antamansa opetuksen. Kehoitti aina ottamaan itse myös selvää asioista eikä aina uskoa mitä opettajat sanoo. Tämä oli aikaa ennen internettiä joten silloin asioiden tarkistaminen ei ollutkaan ihan selvä asia. Huomautuksena ettei opetus ollut silmiinpistävän vasemmalle kallistunutta. Lieviä viittauksia työn ja pääoman suhteeseen oli. Mielestäni kuitenkin hyvä opetus oli ettei pääomaa ole ilman työtä.

Silloin siitä uutisesta sain ennemmin käsityksen että siinä oli tieten tahtoen opetettu valheellista tietoa jossa katsottiin miten oppilaat omaksuvat tiedon. Olinkin ihan päällä lyötynä että tälläistä on pystytty tekemään oikeilla lapsilla. Kunnon Pohjois-Korea/ DDR meininkiä siis.

Nyt toisaalta kun katsoo tätä monikulttuurihegemoniaa ja paasausta niin mitähän lapsille oikeasti siellä kouluissa opetetaan?


Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Pöllämystynyt

Minullekin tuli selvä mielleyhtymä tähän päivään ja nykyiseen väestönsiirtopropagandaan. Nykypropagandassa ideologia ja asenne, mitä yritetään iskostaa lapsiin kauniiden valheiden takana, vain on toinen. Samoilla aiheilla ratsastaen ajetaan nykyisin väestönsiirtoja ja väestönmuokkausta keskeisimpänä poliittisena tavoitteena. Väestönsiirrot eivät ole enää diktaattorien vaiettu likainen keino, vaan julkisesti lietsottu valtionuskonto.

Pahinta tässä on, että väestönsiirto ei korjaannu heräämällä järkiinsä, koska väestönsiirto on kolonismia. Tästäkin valhepropagandan aikakaudesta kyllä selvitään, mutta mitä pitemmälle valheiden levittäminen ja väestönmuokkaus päästetään, sitä vaikeammaksi käy selvitä siitä edes suhteellisen verettömästi.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

törö

Quote from: Pöllämystynyt on 05.05.2016, 12:25:20
Pahinta tässä on, että väestönsiirto ei korjaannu heräämällä järkiinsä, koska väestönsiirto on kolonismia. Tästäkin valhepropagandan aikakaudesta kyllä selvitään, mutta mitä pitemmälle valheiden levittäminen ja väestönmuokkaus päästetään, sitä vaikeammaksi käy selvitä siitä edes suhteellisen verettömästi.

Propagandamylly on koulutettu Mansesterin yliopistossa, joten verettömyys tuskin on päämäärä.

Ennemminkin tavoite on jatkaa sisällissotaa ja käydä sitä koko maassa Mansesterin malliin, mikä on sen tason paskaa, että kunnialla selviää ainoastaan liittymällä käpykaartiin.

Summittaiset liukuhihnateloitukset olivat siellä kummallakin puolella normaalia toimintaa. Kuolemantuomioon riitti kun edes vaikutti punaiselta tai valkoiselta tai kuulosti venäläiseltä.

Pirkanmaa on Suomen Balkan ja sen vaikutukset muuhun maahan pitäisi minimoida.