News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Kari Kinnunen

Itse mietin, että hintojen ja lupien vapautus voisi olla kiintoisaa. Pöljältä kokoomuslaiselta voisi rahastaa tonnin kotiin kuskaamisesta.

Myöskin tällaiset palvelut:
http://www.limousineservice.fi/fi

Saattaisivat nousta suosioon. Ihan en ole vielä uuteen toimintaympäristöön soveltuvaa liiketoimintamallia loppuun asti pohtinut mutta näkisin vapauttamisessa kiintoisia mahdollisuuksia.

Käy mielessäni yrityksen rekisteröinti Viroon ja kabotaasi vapauden nojalla harrastaa taksiliikennettä Suomessa. Toki vapautus romuttaisi nykyisen luotettavahkon taksin Suomessa.
Toisaalta avautuisi väyliä luoville ratkaisuille. Esimerkiksi teinit voisivat mopoautoillaan alkaa tarjota edullisia kuljetuspalveluita.

Hinnoittelun vapauttaminen olisi hyvin kiintoisaa. Ruuhkailtana minihameessa palelevalta kokkaripimulta voisi rahastaa tonnin kotiin viemisestä.

Taksijonon voisi kilpailuttaa. Kuka tarjoaa eniten saa kyydin.

Että, ei oikeastaan kovin mörkö idea. Kuhan heittää moraalin ja etiikan sikseen.

Tähän rouvan kirjoitus aiheesta vuodelta 2011:

http://kryptax.blogspot.fi/2011/11/pikkujouluaika-ja-pimea-taksi.html

multa tulille

Quote from: Make M on 16.04.2016, 22:50:55
Quote from: multa tulille on 16.04.2016, 22:22:46
.....
Sen jälkeen loppumatkan muotoilin silmät kiinni perusteluja, miksi määrätynlaisia kuljetuksia ei saa kilpailuttaa eikä kaiken laisia turkkeja ja somalinnahkoja saa päästää niitä ajamaan. Enkä  oli sen jäkeen mielipidettäni vaihtanut.

Annoitko kyydistä palautetta taksitarkastajalle? Ai et?

Käytännössä ainoa toimiva keino saada tällaiset epäsopivat suharit pois alalta on tehdä heistä aina valitus kun siihen on syy. Eihän se tieto muuten leviä eikä asialle tehdä mitään.

Pohdin palauteasiaa, mutta koska en tilannut kyytiä (vaan se oli jo aikaisemmn kilpailutettu sairashuonelaitoksen  järjestämä kyyti, niin totesin että saman tien olisin voinut valittaa pirulle tai isöäitini neititädille, tulos olisi ollut  ihan  sama. Panin palautteen kytemään pitkällä paloajalla Eläintarhan Nesteelle tuttujen taksimiesten pöytään. Sieltä asia leviää nopeammin ja laajemmalle kuin monella muulla tavalla. Hyvät huhut ja pahat puheet ovat usein ainoa keino tämmöisiin tapauksiin.

MW

Quote from: yrmio on 16.04.2016, 08:33:01
***
Missä muussa maassa taksikuski on keskiluokkainen valkoinen mies.... kysyn vaan.
***

Olimmää Munchenissa keskikokoisen valkoisen miehen taxikyydissä, joten maa oli varmaan Saksa. Tuloja en huomannut kysyä, että onko luokkainen.

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 02:11:35
Hinnoittelun vapauttaminen olisi hyvin kiintoisaa. Ruuhkailtana minihameessa palelevalta kokkaripimulta voisi rahastaa tonnin kotiin viemisestä.

Taksijonon voisi kilpailuttaa. Kuka tarjoaa eniten saa kyydin.

Että, ei oikeastaan kovin mörkö idea. Kuhan heittää moraalin ja etiikan sikseen.

Ei kai siihen ole suuremmin syitä, miksi hintakilpailu menisi taksialalla noin päin. Jos siis ei olla siinä tilanteessa, missä tuotteesta on äärimmäinen pula ja ihmisillä suuri tarve saada se.

Enemmänkin lienee odotettavissa, että koska tarjonta kasvaa taksien tarveharkinnan poistuessa niin yrittäjät alkavat kilpailla keskenään asiakkaista sillä perusteella, että kuka tarjoaa halvimman kyydin. Ihan niin kuin linja-autofirmatkin nykyään kilpailevat hinnalla, kun kilpailu on vapautettu.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Kapseli

Jos kaikenlaiset suhraajat alkavat ajelemaan taksia niin, että taksimerkkikään ei meinaa katolla pysyä, niin jatkan takuulla hyväksi toteamallani tiellä. Kaverit vie ja tuo, ja kun muistaa joskus vahingossa pudottaa kympin jalkatilaan niin homma pelittää.

Kyklooppi

Ihmisjäte.

ilmarinen

Jos on tosiaan niin, että yhteiskunnalta kuluu vuositasolla noin miljardi erilaisiin kuljetuksiin ja tällä hetkellä nuo kulut kasvavat sadanmiljoonan vuosivauhdilla ja valtaosan tästä potista nappaa taksimonopoli, niin tuo monopoli pitää purkaa välittömästi.

Minulle on aivan sama millä kyydillä juopot kärräävät itsensä kotiin kapakasta tai herrat ja rouvat menevät lentoasemalle. Monopolin purkamisella yhteiskunta säästää todennäköisesti satoja miljoonia euroja.


Kapseli

Quote from: ilmarinen on 17.04.2016, 10:39:36
Jos on tosiaan niin, että yhteiskunnalta kuluu vuositasolla noin miljardi erilaisiin kuljetuksiin ja tällä hetkellä nuo kulut kasvavat sadanmiljoonan vuosivauhdilla ja valtaosan tästä potista nappaa taksimonopoli, niin tuo monopoli pitää purkaa välittömästi.

Minulle on aivan sama millä kyydillä juopot kärräävät itsensä kotiin kapakasta tai herrat ja rouvat menevät lentoasemalle. Monopolin purkamisella yhteiskunta säästää todennäköisesti satoja miljoonia euroja.
Vapaat markkinat, jossa yhteiskunta ei tue huonoa palvelua erikseen, löytää varmasti balanssinsa. Huonot tippuvat nopeasti pois ja parhaat säilyttävät asemansa. Mutta tämä ei johda VR:n kaltaiseen välinpitämättömään taantumukseen, sillä jos teet huonoa jälkeä, niin nopeasti löytyy joku, joka voi tarjota tilalle laatua.

Kari Kinnunen

Samalla pitäisi myöskin kaupunkien julkisin varoin tuettu linja-auto liikenne lakkauttaa ja antaa vapaan kilpailun hoitaa asia.

Itse en vapaassa kilpailussa viitsisi arki-iltaisin notkua tolpalla ollenkaan. Perjantai ja lauantai iltaisin voisi käydä känniläiset rahastamassa.

Ei toi liikenteen ja taksojen vapauttaminen ole ollenkaan huono idea. Jäisi velvollisuus päivystää hiljaisena aikana kokonaan pois.

Liikennettä olisi myös mahdollista harrastaa hiukan vaatimattomammallakin kalustolla. Uuden Volvon sijaan tuotantovälineeksi kelpaisi kymmenen vuotta vanha Corolla vallan mainiosti. Vakuutuskulutkin laskisi kummasti kun pelkkä liikennevakuutus riittäisi.

Alalle olisi myös helppo ryhtyä kun ei tarvitsisi kallista liikennelupaa, eikä satoja euroja maksavaa kuljettajakurssia.

Taksahintojen alenemiseen en oikein usko, ellei sitten joku harrastuksekseen halua ajella. Liiketaloudellisesti mittaritaksat ovat nyt jo kipurajalla.

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 11:21:56
Taksahintojen alenemiseen en oikein usko, ellei sitten joku harrastuksekseen halua ajella. Liiketaloudellisesti mittaritaksat ovat nyt jo kipurajalla.

Tuota samaa väitettiin myös linja-autoalalla, eli ei niitä taksoja voi millään laskea alemmas kuin Matkahuollon listahinnat. Mutta sitten joku keksi, että hintoja alentamalla voi saada lisää asiakkaita, eli homma kannattaa vaikka veloitus per asiakas onkin pienempi.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 11:32:40
Tuota samaa väitettiin myös linja-autoalalla, eli ei niitä taksoja voi millään laskea alemmas kuin Matkahuollon listahinnat. Mutta sitten joku keksi, että hintoja alentamalla voi saada lisää asiakkaita, eli homma kannattaa vaikka veloitus per asiakas onkin pienempi.

Nämä ovat asioita jotka jäävät nähtäväksi. Asiaa tuossa rouvan kanssa vatvottua alan olla vakavasti vapauttamisen kannalla.
Jäsi tosiaa turhanaikainen velvoite tolpalla nököttämisestä pois. On nimittäin aika pässiä tuntitolkulla istua villasukkaa virkkaamassa keskustorilla. Vain koska liikennelupa velvoittaa.

Hiljaisina aikoina hinnat halvaksi, niin saattaisi olla ajoakin. Tili tehdään sitten ruuhkia purkamalla viikonloppuisin.

Make M

Quote from: ilmarinen on 17.04.2016, 10:39:36
Jos on tosiaan niin, että yhteiskunnalta kuluu vuositasolla noin miljardi erilaisiin kuljetuksiin ja tällä hetkellä nuo kulut kasvavat sadanmiljoonan vuosivauhdilla ja valtaosan tästä potista nappaa taksimonopoli, niin tuo monopoli pitää purkaa välittömästi.

Minulle on aivan sama millä kyydillä juopot kärräävät itsensä kotiin kapakasta tai herrat ja rouvat menevät lentoasemalle. Monopolin purkamisella yhteiskunta säästää todennäköisesti satoja miljoonia euroja.

Vedäpäs ilmarinen henkeä välillä.

Kela alkoi jo vuonna 2012 valmistella kuljetustensa kilpailuttamista ja nykyisinhän ne kilpailutetaan aina kun mahdollista. Ruletti on sen verran iso, että ihan pienten tekijöiden kanssa ei ole mahdollista pelata. Pitää olla kunnon välityskeskukset ja riittävästi kapasiteettia.

Myös vammais- ja koulukyydit kilpailutetaan pääsääntöisesti. Näihin kilpailuihin voivat pienetkin taksiyritykset ottaa vapaasti osaa.

Eli mistä ihmeen monopoleista ja satojen miljoonien todennäköisistä säästöistä sinä ilmarinen höpiset?  :roll:

multsi

Ja kukaan ei pakota kelaa käyttämään taksia ollenkaan. Voihan kela hankkia vaikkka 10000 pikkubussia ja palkata näihin omat kuljettajat jos katsoo sen olevan parempi vaihtoehto.

nyt kela on katsonut, että taksi on usein edullisin tapa hoitaa kyyditykset niitä tarvitseville.

Olisi myös aina hyvä muistaa se, että taksin on tarkoitus olla voittoa tuottava yritys ja saman auton on tarkoitus elättää yleensä vähintään kaksi henkilöä. Taksin ei ole tarkoituskaan olla hintansa puolesta suora vaihtoehto muulle julkiselle.

Kari Kinnunen

Quote from: multsi on 17.04.2016, 12:37:09
Taksin ei ole tarkoituskaan olla hintansa puolesta suora vaihtoehto muulle julkiselle.

Semminkin kun saattaisi ollakin ellei muuta julkista tuettaisi julkisin varoin. Minusta bussiliikenteen tukeminen julkisin varoin on väärin. Annettaisiin vapaan markkinatalouden hoitaa sekin. Lippuhinnat laskisivat huomattavasti.

Vai mitä markkinaliberaalit?

l'uomo normale

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 13:18:29
Quote from: multsi on 17.04.2016, 12:37:09
Taksin ei ole tarkoituskaan olla hintansa puolesta suora vaihtoehto muulle julkiselle.

Semminkin kun saattaisi ollakin ellei muuta julkista tuettaisi julkisin varoin. Minusta bussiliikenteen tukeminen julkisin varoin on väärin. Annettaisiin vapaan markkinatalouden hoitaa sekin. Lippuhinnat laskisivat huomattavasti.

Vai mitä markkinaliberaalit?

Kolme ihmistä pikkumatka taksilla vastaan 3 x seutulippu hintaan 5€/hlö. Taksi ei tule paljon kalliimmaksi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 13:18:29
Quote from: multsi on 17.04.2016, 12:37:09
Taksin ei ole tarkoituskaan olla hintansa puolesta suora vaihtoehto muulle julkiselle.

Semminkin kun saattaisi ollakin ellei muuta julkista tuettaisi julkisin varoin. Minusta bussiliikenteen tukeminen julkisin varoin on väärin. Annettaisiin vapaan markkinatalouden hoitaa sekin. Lippuhinnat laskisivat huomattavasti.

Vai mitä markkinaliberaalit?

Niin ja lopetetaan taksimatkojen ostaminen/tukeminen julkisilla varoilla?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Titus


vihreiden ehdotus on, noh, vihreiden ehdotus:

Kajaanissa viikonloppuna koolla ollut vihreiden puoluevaltuuskunta esittää, että ammatinharjoittamista estävää
lainsäädäntöä kevennetään antamalla tuleville maakunnille mahdollisuus poistaa tarveharkinta taksi- ja apteekkiluvista.
Vihreiden mukaan se voi madaltaa lääkkeiden ja taksimatkojen hintaa.

– Taksi- ja apteekkilupien enimmäismäärän sääntelystä luopuminen edistäisi uuden liiketoiminnan syntymistä,
vihreiden kansanedustaja Antero Vartia sanoi tiedotteessa.

Kun päätösvalta on maakunnilla, voidaan erilaiset olosuhteet eri puolilla maata ottaa huomioon. Vartia korostaa,
että yhdenvertaisuuden toteutuminen ja erityisryhmät pitää ottaa huomioon.

http://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/vihre%C3%A4t-maakunnille-mahdollisuus-poistaa-tarveharkinta-taksi-ja-apteekkiluvista-1.2033591

that's a bingo!

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 13:42:34
Niin ja lopetetaan taksimatkojen ostaminen/tukeminen julkisilla varoilla?

Ilman muuta. Kannatan ehdottomasti. Käyköön mummot asiollaan vaikka rollaattoreillaan.

Samoin kuin ambulanssien tukeminen julkisin varoin pitää lopettaa. Jos piipolanssin tarvii, niin pitää löytyä rahaakin.

siviilitarkkailija

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 13:52:51
Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 13:42:34
Niin ja lopetetaan taksimatkojen ostaminen/tukeminen julkisilla varoilla?

Ilman muuta. Kannatan ehdottomasti. Käyköön mummot asiollaan vaikka rollaattoreillaan.

Samoin kuin ambulanssien tukeminen julkisin varoin pitää lopettaa. Jos piipolanssin tarvii, niin pitää löytyä rahaakin.

Kaunis ajatus mutta jokaisen rollaattorimummon euron ja taksisetelin pihistänyt keskustapuolueen Juha Sipilä antaa varastamansa maahantuomilleen partalapsille. Että nämä pääsevät ingegroitumaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Leso

Quote from: Titus on 17.04.2016, 13:49:50[...] – Taksi- ja apteekkilupien enimmäismäärän sääntelystä luopuminen edistäisi uuden liiketoiminnan syntymistä,
vihreiden kansanedustaja Antero Vartia sanoi tiedotteessa.

Kun päätösvalta on maakunnilla, voidaan erilaiset olosuhteet eri puolilla maata ottaa huomioon. Vartia korostaa,
että yhdenvertaisuuden toteutuminen ja erityisryhmät pitää ottaa huomioon. [...]

Täyttä diipadaapaa. Nokka taas tuhisee, kun ollaan niin olevinaan jämptejä.

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 13:52:51Ilman muuta. Kannatan ehdottomasti. Käyköön mummot asiollaan vaikka rollaattoreillaan.

Samoin kuin ambulanssien tukeminen julkisin varoin pitää lopettaa. Jos piipolanssin tarvii, niin pitää löytyä rahaakin.

Luet sä mun ajatuksia vai mitä? Olin tulossa lansseihin ihan just.

On nimittäin tilanteita, joita terve ei osaa äkkiseltään kuvitella, mutta pitää päästä polille eikä tarve ole ambulanssille, mutta silti kiire. Silloin soitetaan taksi, "maksoi mitä maksoi", ja taksiin on silleen pystynyt luottamaan. Ja tasainen kyytikin hennoo olla tarpeen.

Siinä tilanteessa lähet sitten yyberiä kuuluttamaan? Niinku mistä?
Eiköhän ne tee tiliä siellä Rautatieasema-Punavuori-akselilla?

Se on nimittäin niin, nyt perseet penkkiin, että niillä kuskeillakin on oma elämä. Tiedän, vaikea uskoa, mutta niin on. Sitten kun soittaa Taksikeskukseen, niin tulee oletusarvoisesti siisti auto, osaava ja auttavainen kuski.
Koska se on työvuorossa.
Ei tartte kaikkia kavereita soitella läpi, kun on hätä ja ne siihen aikaan on kuitenkin huikastuksissaan.

Jo nyt ambulanssin saaminen kuuluu olevan hirmu hidasta. Nii-in?

Vapautetaan kaikki. Massit taskuun ja puhelimeen sekä latinkia että prepaidia.
Kun kaikki on vapaata, sä ettit netistä jotain kyytinumeroita.
Ei tartte Pelastuskeskuksia, missä siinäkin säästettäis muuten ihan vitusti, eikä Taksikeskuksia.
Ja oikein vapaassa kilpailussa ei tarttetais edes Kilpailu- ja kuluttajavirastoa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

ilmarinen

Quote from: Make M on 17.04.2016, 12:10:01
Quote from: ilmarinen on 17.04.2016, 10:39:36
Jos on tosiaan niin, että yhteiskunnalta kuluu vuositasolla noin miljardi erilaisiin kuljetuksiin ja tällä hetkellä nuo kulut kasvavat sadanmiljoonan vuosivauhdilla ja valtaosan tästä potista nappaa taksimonopoli, niin tuo monopoli pitää purkaa välittömästi.

Minulle on aivan sama millä kyydillä juopot kärräävät itsensä kotiin kapakasta tai herrat ja rouvat menevät lentoasemalle. Monopolin purkamisella yhteiskunta säästää todennäköisesti satoja miljoonia euroja.

Vedäpäs ilmarinen henkeä välillä.

Kela alkoi jo vuonna 2012 valmistella kuljetustensa kilpailuttamista ja nykyisinhän ne kilpailutetaan aina kun mahdollista. Ruletti on sen verran iso, että ihan pienten tekijöiden kanssa ei ole mahdollista pelata. Pitää olla kunnon välityskeskukset ja riittävästi kapasiteettia.

Myös vammais- ja koulukyydit kilpailutetaan pääsääntöisesti. Näihin kilpailuihin voivat pienetkin taksiyritykset ottaa vapaasti osaa.

Eli mistä ihmeen monopoleista ja satojen miljoonien todennäköisistä säästöistä sinä ilmarinen höpiset?  :roll:

Taksifirman toimitusjohtaja: "Yhteiskunta säästäisi satoja miljoonia euroja vuodessa, jos kilpailu purettaisiin"

QuoteKujala haluaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että kuntapuolella sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaiset kyydit sekä valtion maksettavana olevat Kela-kuljetukset satavat taksimonopolin laariin.

- Ne ovat noin miljardi euroa yhteensä maksutavasta riippuen - ja niihin tulee sata miljoonaa lisää joka vuosi. Yllätys yllätys - kaikki ajot ajetaan taksien maksimitaksalla, koska on vain yksi valtakunnallinen toimija eli taksiliitto.

Jos yhteiskunnan maksamat kuljetukset kilpailutettaisiin avoimesti, Kujala uskoo, että yhteiskunta säästäisi satoja miljoonia euroja vuodessa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041621429259_uu.shtml

siviilitarkkailija

Ongelma on pääosin tässä että känniörveltäjien maksamattomia matkoja kompensoidaan sisäministeriön miekka-taksi-kuljetuksella ilman että asiakas saisi taksikuljetuksen kokoisen hintalapun.

Minusta ensimmäinen taksitoiminnan varsinainen tervehdyttäminen olisi poliisien harrastaman hyväntekeväisyyskuljettamisen muuttaminen maksulliseksi niin että palvelun käyttäjä saisi tuotteestaan asianmukaisen laskun.

Eli jos meillä on örveltäjä joka aiheuttaa n 200-500 euron edestä kustannuksia ja työtä, hän saakin vain muutaman kympin kokoisen pikkusakon joka ei mitenkään kompensoi aiheutettua kustannusta. Asia olisi aivan toinen jos känniörveltäjä saisi halutessaan jeparien miekkataksin mutta yllättyisi kun poistuessaan saisi n 200 - 400 euron laskun palveluksesta.

QuoteJos yhteiskunnan maksamat kuljetukset kilpailutettaisiin avoimesti, Kujala uskoo, että yhteiskunta säästäisi satoja miljoonia euroja vuodessa.

Ja jos lehmällä olisi siivet, ei olisi mitenkään taattua että se edes siipien avulla lentäisi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Alaric

Vihreät ehdottavat, että päätösvalta taksi- ja apteekkisäätelystä voisi olla maakunnilla. Ihan mielenkiintoinen ajatus.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vihreat-otti-kantaa-taksisaantelyyn-paatosvalta-maakunnille/5846964

QuoteVihreät otti kantaa taksisääntelyyn: Päätösvalta maakunnille

Oppositiopuolue vihreät ehdottaa maakunnille mahdollisuutta poistaa tarveharkinta taksi- ja apteekkiluvista.

Vihreiden mielestä taksi- ja apteekkisääntelyn purkaminen voisi madaltaa lääkkeiden ja taksimatkojen hintaa.

Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia arvioi, että taksi- ja apteekkilupien enimmäismäärien sääntelystä luopuminen edistäisi uuden liiketoiminnan syntymistä.

– Olosuhteet ovat erilaiset eri puolella Suomea ja siksi päätösvalta voisi olla maakunnilla, sanoo Vartia tiedotteessa.


Vihreiden puoluevaltuuskunta kokoontui tänään Kajaanissa.

MTV Uutiset kertoi perjantaina, että liikenneministeri Anne Berner (kesk.) aikoo esittää taksilupien ja -hintojen vapauttamista. Berner järjestää tiedotustilaisuuden huomenna maanantaina.

Perussuomalaisten mukaan asiaa ei ole käsitelty hallituksessa, eikä se hyväksy taksikilpailun avaamista.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kari Kinnunen

Heh.

Tää Kujala, taksifirman johtaja, on eräs niistä jokka takavuosina lanseeras taksiksi D1 luokan pakettiautot. Sinänsä kaveri ihan oikealla asialla. Kuskeina hänellä ne, jokka ei muille kelpaa.

Tsadista slummina en osaa sanoa mutta meillä Mansessa on mittareiden taso saatu pysymään sillai korkealla, että uskaltaa kännissäkin kyytiin.

Kuhan vapautetaan niin ostan köntän kymmenkunta vuotta vanhoja tojotakorollia ja palkkaan vokillisen geelitukkia ajelemaan.

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 14:56:04
Kuhan vapautetaan niin ostan köntän kymmenkunta vuotta vanhoja tojotakorollia ja palkkaan vokillisen geelitukkia ajelemaan.

Miten alhaisiksi ajattelit laittaa hinnat, jotta joku suostuu vielä kyytiinkin?
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

salla

Quote from: Raksa_Mies on 16.04.2016, 19:01:05
En tiedä oliko viestisi sarkasmia (olen tosikko), mutta kysynpä kuitenkin:

1. Miten tilanne paranisi nykytilanteeseen verrattuna?

Taksien saatavuus parantuisi. Ei olisi pitkiä taksijonoja viikonloppuisin. Valinnanvapaus lisääntyisi, saisi valita mieleisensä taksifirman ja -kuskin.

Quote
2. Kun taksiliikenne avattaisiin kilpailulle, miten taksihinnan hinta määräytyisi?

Kysynnän ja tarjonnan mukaan, kuten ihan kaikilla muillakin aloilla.

Quote
3. Millä keinoin vältettäisiin Ruotsissa esiin tulleet ongelmat?

Onko siellä erityisiä ongelmia? Venäjällä ja Virossa taksien hinnoittelu on myös hyvin vapaata, eikä siellä ole erityisiä ongelmia. Ongelmia voidaan välttää mm. vaatimalla nykyisenkaltaiset taksiluvat, jolloin esim. rikolliset eivät pääse laillisesti toimintaa niin helposti harjoittamaan.

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 15:11:37
Miten alhaisiksi ajattelit laittaa hinnat, jotta joku suostuu vielä kyytiinkin?

Höh, eikös se ole ihan sama kekä kuskaa. Hinnat muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan. Itse toki rahastaisin geeleiltä auton kulut ja pikkasen liikevoittoa. Sen yli saavat geelit pitää. Reilu olla pitää.

Kari Kinnunen

Quote from: salla on 17.04.2016, 15:21:24
Ongelmia voidaan välttää mm. vaatimalla nykyisenkaltaiset taksiluvat, jolloin esim. rikolliset eivät pääse laillisesti toimintaa niin helposti harjoittamaan.

Mutta eihän tuo sitten ole vapaata. Eikös juurikin ole tarkoitus vapauttaa ala luvista.

Titus

Quote from: Alaric on 17.04.2016, 14:44:26
Ihan mielenkiintoinen ajatus.


Poistetaan valtiollinen lupaelin ja monistetaan se jokaiseen maakuntaan omilla säännöillään.

Todella mielenkiintoinen ajatus...

:roll:
that's a bingo!

Leso

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 15:11:37
Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 14:56:04
Kuhan vapautetaan niin ostan köntän kymmenkunta vuotta vanhoja tojotakorollia ja palkkaan vokillisen geelitukkia ajelemaan.

Miten alhaisiksi ajattelit laittaa hinnat, jotta joku suostuu vielä kyytiinkin?

No mitvit? Tuohan on ihan über liikeidea.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.