News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Kyklooppi

Jabban yritys nostaa kannatus taas silmänkääntötempulla, voisin lyödä vetoa että esitys menee läpi juuri sellaisena
kuin berner sen esittelee.

Kun touhu sitten havaitaan päin peppulia hoidetuksi pääsee jabba sanomaan "me ainakin vastutettiin"            muka.
Ihmisjäte.

MW

Ruotsin malliin. Pääsee matut laskuttamaan tonnin kahden kilsan reissusta, ja sitten hehkutellaan taksiyrittäjän hienoa menestystä?

Kyklooppi

Quote from: dothefake on 15.04.2016, 23:23:17
Viipurissa taksi maksaa kaupunkialueella aina 100 rublaa (n. 1,33 euroa tämän päivän kurssilla). Taksi tulee parissa minuutissa tai sen saa helposti kadulta. Matka kestää 5-10 minuuttia, eli kuski saa neljä keikkaa tunnissa. 8x4=3200 rublaa työvuoro, eli tosi hyvä ansio. Bussilippu maksaa 30 rublaa, joten kolme venäläistä pääsee taksilla kohteeseen melkein samalla hinnalla. Tietysti ansiotaso on otettava huomioon, mutta silti taksin käyttö on mahdollista monelle viipurilaiselle, joten ajoa riittää kuskille.
Jos kilpailu vapautuu täällä, yht'äkkiä asiakkaiden määrä räjähtäisi ja ajoa riittäisi taksitolpalla tupakoinnin sijaan. Mummolla olisi varaa käydä kaupassa taksilla.

Mummolla on varaa nykyään tilata kaupasta ostot kotiin, mikään taksi ei kauppojen kuljetusten kanssa pysty
kilpailemaan, on se niin halpaa.
Ihmisjäte.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kyklooppi

Mummo on tyytyväinen kun ei tarvitse poistua tontilta, tiedän kokemuksesta.
Ihmisjäte.

B52

Ne jotka on vähänkin enemmät reissannut maailmalla tietävät sen, mikään ei ole sen parempaa kuin saat taksin alle mikä on luotettava, siitä Suomen taksille kiitos.

Se että se maksaa vähän enemmän, mitä sitten, ethän halua huonoa partneria?

Ne jotka nyt haluavat vapauttaa taksin, tekevät karhunpalveluksen, kuin maahanmuuton puolesta puhuvat.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Leso

Quote– Taksin saatavuus heikkenisi oleellisesti vaikeina vuorokaudenaikoina, hiljaisina aikoina ja pyhäpäivinä, jolloin työvoimakustannukset ovat suurimmillaan. Tälläisenä kauniina kevätpäivänä tarjonta voisi jopa lisääntyä, Koskinen sanoo.

Auts.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Jorma M.

Quote from: Leso on 16.04.2016, 05:41:36
Quote– Taksin saatavuus heikkenisi oleellisesti vaikeina vuorokaudenaikoina, hiljaisina aikoina ja pyhäpäivinä, jolloin työvoimakustannukset ovat suurimmillaan. Tälläisenä kauniina kevätpäivänä tarjonta voisi jopa lisääntyä, Koskinen sanoo.

Auts.

Hra/Rva Leso siis mieluusti on töissä silloin kun muu perhe on kotona?
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

l'uomo normale

Toisaalta, ainoa asia missä hallituksella olisi jonkinlainen tilaisuus osoittaa toimintakykyään, ovat tällaiset melko merkityksettömät asiat. Jossainhan ihmisten (varsinkin vasta maahantulleiden) on pakko antaa kuluttaa toimintatarmoaan, vaikka sitten epämääräisessä taksibisneksessä työskentelemällä. Mutta Soinin liika nöyryyttäminenkin saattaa aiheuttaa kitkaa pitemmän pääälle, kun mahdollisesti on omanarvontuntoinen äijä kyseessä.. Saas nähdä...
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

ilmarinen

Minä kannatan taksiliikenteen vapauttamista kilpailulle. Nykykäytäntö on jäänne menneiltä ajoilta, jolloin kruunun piti kontrolloida aivan kaikkea. Kannatan vahvaa valtiota, joka ilmentää itseään ennen kaikkea pitämällä yllä vapaata kilpailua markkinoilla.

Nykyinen kapitalismi on monopoleja, kartelleja, korporaatioita ja korruptiota, jota järjestelmää korruptoituneet poliitikot ylläpitävät valtiovallan avulla. Tämä länsimainen järjestelmä toimii käytännössä näin. Ylinnä sitä ilmentävät EU ja USA.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Jorma M. on 16.04.2016, 06:41:53
Quote from: Leso on 16.04.2016, 05:41:36
Quote– Taksin saatavuus heikkenisi oleellisesti vaikeina vuorokaudenaikoina, hiljaisina aikoina ja pyhäpäivinä, jolloin työvoimakustannukset ovat suurimmillaan. Tälläisenä kauniina kevätpäivänä tarjonta voisi jopa lisääntyä, Koskinen sanoo.

Auts.

Hra/Rva Leso siis mieluusti on töissä silloin kun muu perhe on kotona?
Kaikki kuljettavat eivät ole perheellisiä. Niin ja näille tuleville työvoimapulanpaikkaajille (muslimeille) se on muutenkin aivan sama mitä perhe asiasta ajattelee jos mies päättää mennä töihin...

Jaska Pankkaaja

Itse kun olen tehnyt aiemmin vuosia töitä erilaisissa "vuoroissa" tai reissussa ja vaimo vielä ihan muutamia vuosia sitten niin jotenkin huvittaa joidenkin pöyristys siitä ettei olla kotona koko ajan samaan aikaan. Jos tämä on erittäin tärkeä asia niin sitten täytyy valita työ jossa se on mahdollista. Tuoliinpierintä jossain verovaroilla ylläpidetyssä suojatyökeskuksessa on tietysti ollut se perinteinen ratkaisu mutta voi olla että tämän ratkaisun parasta ennen päiväys on jo mennyt eikä uusia Virkoja perustella enää sen perusteella paljonko joku valtsikka ja vastavat ulostavat Maistereita vuosittain ja viimestään EUvostosuomeen lähivuosina laitettava "troikka" sitten leikkaa nykyisiäkin leikkityöpaikkoja.

Mitä itse topicciin niin mielestäni teknistä kehitystä vastaan on useimmiten älytöntä taistella. Kun perinteinen taxijärjestelmä on se mikä on siis: isäntä on maksanut maltaita luvasta omistaa taxi, sitten pääomakulut useimmiten kalliista autosta ja lopuksi renki istuu haukotellen autiossa odotellen josko joku tarvitsee kyytiä verrattuna siihen että joku on menossa jonnekin omalla autollaan ja nappaa matkan varrelta jonkun kyytiin. Ei tarvitse olla häävi ekonomi että ymmärtää jälkimmäisen systeemin olevan kustannusrakenteeltaan jotain ihan muuta.. Sitten kun vielä useimmille on aivan sama istuuko sitä uudessa Mersussa vai suht siistissä vuosituhannen vaihteen Mondeossa eiköhän tämä ollut tässä. Toki vaativat asiakkaat sitten tilaisivat jonkun Laatu Taxin ja kaikki olisivat tyytyväisiä paitsi laatutakseilija koska suomalaiseen tapaan sitä vituttaisi ankarasti kun se tietäisi naapurin pääsevän puoleen hintaa naapurin amiksen korollalla ja mikä tärkeintä heti kun se laatutaxi tulee hieman kauempaa.

En kuitenkaan ole mikään kaikkein suurin Uber-fani vaan tänne pitäisi kehittää oma järjestelmä jossa kuljettajat olisi hieman raakattuja, siis jonkinlainen kevyt taksikortti tms. ja kotimainen sovellus josta ei mene siivua Muriccaan vaan verottajalle. No tämä nyt olisi tämmöinen ratkaisu joten sitä ei suomaliassa oteta käyttöön.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

yrmio

MIllähän helvetin perusteella persut tätäkin vastustavat. Ainoa realistinen keino saada edes osa matuista tekemään jotain hyödyllistä ja heti ollaan torppaamassa.

Missä muussa maassa taksikuski on keskiluokkainen valkoinen mies.... kysyn vaan.

Ja sitten on tämäkin aspekti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052717069146_uu.shtml

Kuten varsin hyvin tiedämme niin mikään julkinen kulu ei ainakaan pienene aikojen saatossa joten voidaan olettaa että tällä hetkellä Kelalta palaa taksimatkoihin jo. n.300 miljonaa vuodessa.

Pöllömestari

Noin kymmenestä Über-kyydistä ei ole yhtään pahaa sanottavaa. Aina ollut siisti auto, mukava kuski ja yhdessä ollaan perille löydetty. Yleensä näin myös myös perus-takseilla, mutta toissa päivänä Helsingissä oli äkäisempi vanhempi mieskuski joka hermostui kun ehdotin toista reittiä.

Täällä maaseudulla taksilupien säännöstelykin tuntuu järjettömältä.  Nuoret miehet ajaa sitten laittomia kyytejä kun ei anneta muuta mahdollisuutta. Viralliset kuskit istuu taksikopissa puolet työajastaan odottamassa asiakkaita joita ei ole kun hinta on niin  korkea.

Nykyinen systeemi on rahasampo taksitalleille jossa rahat revitään renkien ja asiakkaiden ihosta. Toivottavasti Suomikin vapauttaa (tuonkin) markkinatalouden ehdoille.

Kaarin M

Quote from: yrmio on 16.04.2016, 08:33:01
MIllähän helvetin perusteella persut tätäkin vastustavat. Ainoa realistinen keino saada edes osa matuista tekemään jotain hyödyllistä ja heti ollaan torppaamassa.

Missä muussa maassa taksikuski on keskiluokkainen valkoinen mies.... kysyn vaan.

Ja sitten on tämäkin aspekti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052717069146_uu.shtml

Kuten varsin hyvin tiedämme niin mikään julkinen kulu ei ainakaan pienene aikojen saatossa joten voidaan olettaa että tällä hetkellä Kelalta palaa taksimatkoihin jo. n.300 miljonaa vuodessa.

No taksikuskin palkka ei päätä huimaa, heillä ei ole mitään takuupalkkaakaan. Ainoa asia mikä pitää tulotason edes jonkinlaisena on että ala on säännöstelty. Joka nurkalla kun alkaa olla Muhammedin kyytipalvelua alan ansiot tippuvat minimiin. En ymmärrä haluasi tehdä maahan orjapalkalla työskenteleviä ammattiryhmiä.

Toinen asia mikä arveluttaa on turvallisuus niin taksin sisällä kuin ulkonakin, eikä tätä tarvitse varmasti sen paremmin perustella.

Se että Kelalta palaa taksimatkoihin 300 miljoonaa johtuu varmasti siitä että on halvempaa järjestää kuljetus sitä tarvitsevalle kuin kotiin hoitaja, laitospaikka tms. Haluaisitko sinä että apua tarvitsevia kuskaisi Omar pitsataksissaan nälkäpalkalla? Kela voi, en tiedä tekeekö jo, varmasti kilpailuttaa kyytinsä taksiyrittäjillä saadakseen tehokkuutta.

Ihmiset sairastuvat, vanhenevat ja siltikin heistä pidetään huolta, työ tekijäänsä kiittää ja siitä saa palkan millä elää, sellainen on hyvinvointiyhteiskunta.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Hermit

Näkisin kilpailun vapauttamisen hyvänä puolena sen, että kotimaisilla toimijoilla olisi mahdollisuus kehittää moderneja mobiilipalveluja taksiliikenteen rinnalle. Uskokaa pois ja sanokaa minun sanoneeni, issesseen ajelevat autot mullistavat autoilun eikä siihen mene kauaa. Ennustan, että omistus- ja työsuhdeautojen rinnalle nousee hyvin nopeasti "auto palveluna"-tyyppisiä ratkaisuja. Syntyy puhelinoperaattorien tapaisia auto-operaattoreita, jotka tarjoavat eri tasoisia kuljetuspalveluja, joissa käyttäjät lainaavat robottiautoja käyttöönsä mobiilisovelluksella. Tässä tulee pyörimään valtava bisnes.

Kehitys tähän suuntaan on väistämätön ja taksikuskit ovat  pitkällä tähtäimellä tuhoon tuomittuja. Oleellinen kysymys on, annetaanko suomalaisille yrittäjille mahdollisuus luoda tällainen ekosysteemi vai annetaanko senkin bisneksen (ja rahan) valua ulkomaille kultakaivosten tavoin.

No, Suomessa kun ollaan niin eipä ole vaikea arvata miten tulee käymään. Joko joku idiootti myy jollekin korporaatiolle yksinoikeuden pilkkahintaan tai sitten jollekin suhmuroidaan monopoli. Fiksummissa maissa sensijaan alalla tulee toimimaan lukuisia pienyrittäjiä, jotka kilpailevat keskenään.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Hamsteri

Tärkeintä olisi nyt saada systeemi, jolla voi välttää keeneriählämin kuskina. Soitin kerran taksikeskukseen ja sanoin haluavani valkoihoisen kuskin. Täti sanoi, että ei voi koska diskriminaatio.

Tietty sieltä tuli somppu, joka meinasi ajaa väärää reittiä.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Hermit

Quote from: Hamsteri on 16.04.2016, 09:20:06
Tärkeintä olisi nyt saada systeemi, jolla voi välttää keeneriählämin kuskina. Soitin kerran taksikeskukseen ja sanoin haluavani valkoihoisen kuskin. Täti sanoi, että ei voi koska diskriminaatio.

Tietty sieltä tuli somppu, joka meinasi ajaa väärää reittiä.

Mainitsit juuri yhden syyn, minkä ansiosta autopalvelut tulevat syrjäyttämään taksin hyvin nopeasti. Auto tuntuu paljon omemmalta ja kulkee juuri sinne minne pitää. Ja sen saa tilaamalla paikalle juuri oikeaan aikaan.

Ja kaiken hyvän lisäksi sitä voi "ajaa" kännissä.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

yrmio

Quote from: Kaarin M on 16.04.2016, 08:57:31
Quote from: yrmio on 16.04.2016, 08:33:01
MIllähän helvetin perusteella persut tätäkin vastustavat. Ainoa realistinen keino saada edes osa matuista tekemään jotain hyödyllistä ja heti ollaan torppaamassa.

Missä muussa maassa taksikuski on keskiluokkainen valkoinen mies.... kysyn vaan.

Ja sitten on tämäkin aspekti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052717069146_uu.shtml

Kuten varsin hyvin tiedämme niin mikään julkinen kulu ei ainakaan pienene aikojen saatossa joten voidaan olettaa että tällä hetkellä Kelalta palaa taksimatkoihin jo. n.300 miljonaa vuodessa.

No taksikuskin palkka ei päätä huimaa, heillä ei ole mitään takuupalkkaakaan. Ainoa asia mikä pitää tulotason edes jonkinlaisena on että ala on säännöstelty. Joka nurkalla kun alkaa olla Muhammedin kyytipalvelua alan ansiot tippuvat minimiin. En ymmärrä haluasi tehdä maahan orjapalkalla työskenteleviä ammattiryhmiä.

Toinen asia mikä arveluttaa on turvallisuus niin taksin sisällä kuin ulkonakin, eikä tätä tarvitse varmasti sen paremmin perustella.

Se että Kelalta palaa taksimatkoihin 300 miljoonaa johtuu varmasti siitä että on halvempaa järjestää kuljetus sitä tarvitsevalle kuin kotiin hoitaja, laitospaikka tms. Haluaisitko sinä että apua tarvitsevia kuskaisi Omar pitsataksissaan nälkäpalkalla? Kela voi, en tiedä tekeekö jo, varmasti kilpailuttaa kyytinsä taksiyrittäjillä saadakseen tehokkuutta.

Ihmiset sairastuvat, vanhenevat ja siltikin heistä pidetään huolta, työ tekijäänsä kiittää ja siitä saa palkan millä elää, sellainen on hyvinvointiyhteiskunta.

Eli mielummin sitten työttömänä kuin vähän paskemmalla palkalla taksia.... Paskaa palkkaa voi kompensoida tekemällä pidempää päivää. En tiedä miten muualla maailmassa ihmiset pärjäävät ilman 120 miljardin julkista taloutta / koneistoa. Aika paljon reissanneena ainakin silmämääräisesti ihan kohtuullisesti.

Minä olen sen verran itsekäs kusipää että minua vituttaa maksaa ylihintaa asioista pelkästään sen vuoksi että ne ovat yhteiskunnan erikoisuojeluksessa (apteekki, taksi, viinakauppa jne.).

Ei millään pahalla taksikuskeja kohtaa mutta eihän siitä mihinkään pääse että taksin ajaminen on maailman mittakaavassa yks helpoimmista hommista jota tekevät pääosin maahanmuuttajat ->myös huonosti palkattua kuten kuuluukin.




Jari Martikainen

Vapauttakaa nyt se perkeleen taksiliikenne. Alkaa jo poltella päästä rahastamaan turisteja lentokentälle ja kuskaamaan kännisiä viikonloppuisin. Lähtömaksu 29,90€ + 9,99€/km/henkilö...jos joku on niin tyhmä tai humalassa, että hyppää kyytiin, niin omapahan on vikansa...

Totti

Suomessa tarvitaan monella alalla lisää kilpailua, mutta taksi on eräänlainen luonnollinen monopoli, jonka vapauttaminen ei ole mikään yksioikoinen juttu.

Monopoli syntyy asiakkaiden vaatimuksesta turvallisesta kyydistä ja hintaennakoinnista, jotka voidaan vaan toteuttaa vain sääntelyllä. Jos niistä vaatimuksista luovutaan, taksi voidaan vapauttaa kokonaan saman tien.

Taksiliikennettä voidaan vapauttaa Suomessa monella tavalla. Nykyisen kohtalaisen vahvan sääntelyn ja täydellisen vapauttamisen välillä on monta muotoa: taksilupien määrä voidaan kasvattaa, hintahaitari voidaan leventää, osaamistasoa vähentää jne.

Koska taksiliikenne on sesonkiluonteista, eli asiakasmäärät vaihtelevat hyvin voimakkaasti, kaikki vapauttaminen johtaa aina hintaongelmaan. Taksin pitää elää myös hiljaisina aikoina, joka tarkoittaa, että hinta ei voi laskea kuinka alas tahansa ilman, että tingitään laadusta.

Tähän Ruotsin taksin vapauttaminen oikeastaan kaatuikin. Ajateltiin, että hintasääntelyn poistaminen johtaisi aina alhaisimpiin hintoihin laadun säilyessä. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan hintahaarukka leveni valtavasti niin, että hiljaisina aikoina sai taksin hyvin edullisesti ja kiireisinä aikoina joutui maksamaan sikahinnan kyydistä.

Seuraus tästä oli taksialan nopea korruptoituminen. Matalasesongin aikana houkutus veronkiertoon ja kulunsäästöihin oli suuri. Rahat vedettiin kassan ohi, vakuutukset jätettiin maksamatta ja autot huoltamatta, palkattiin halpakuskeja ilman osaamista jne., jotta kannattavuus nousisi.
Toisaalta kiireisinä aikoina houkutus huijata asiakas on suuri. Hänhän on lähes aina jo käyttänyt kyydin kun hinta tuli tietoon, jolloin asiakkaan ainoa vaihtoehto oli maksaa mitä pyydettiin. Poskettomia, lähes tuhannen euron lentokenttäkyytejä alkoi ilmestymään markkinoille.

Lopulta moni toimija oli kokonaan verotuksen ulkopuolella ja korkeasesongin ökyhinnoittelu houkutteli pikavoittoja tavoittelevia seikkailijoita, lähinnä ulkomaalaisia, jotka ajoivat perheautollaan taksiliikennettä, joskus jopa ilman minkään valtakunnan yritystä tai liikennöintilupaa taustalla.

Moraalin laskiessa ulkomaalaisten tullessa alalle, kuskit alkoivat myös vaatimaan palkkansa pimeänä. Moni sosiaaliturvalla elävä halusi lisäansioita ajamalla taksia. Se onnistuu vain jos palkka maksetaan pimeänä jottei menetä tukia (tässä juttu liikennöitsijästä, joka ei löytänyt rehellistä työvoimaa: http://www.sydsvenskan.se/lund/taxiakare-ger-upp--hittar-inga-som-vill-jobba-vitt/ ).

Nykyään Ruotsin taksialaa on yritetty siistimään erilaisilla pykälillä, eli säännöstely on osittain tullut takaisin esim. mitä tulee hinnan ilmoittamisen etukäteen jne. Silti se ei toimi erityisen hyvin edelleenkään.

Ruotsin kokemukset vapautetusta taksiliikenteestä ovat siis varsin huonot.

Samankaltainen tilanne on nähtävissä monessa ulkomaassa missä on liberaali taksikäytäntö. Takseja ajaa lähes aina, etenkin USA:ssa, joku huonosti englantia puhuva ulkomaalainen, joka ei tunne seutua. Käytetään omaa autoa, joka on täynnä vaarallista romuja ja tavaraa kuskin vapaa-ajan harrastuksista. Tyypillistä on, että asiakasta vedätetään ajamalla ylipitkiä lenkkejä, jotta mittariin saataisiin lisää laskutettavaa. Itse olen useasti kännykän GPS:n turvin joutunut ohjeistamaan kuskia minne ollaan menossa ja seuraan aina demonstratiivisesti karttaa, jotta kuski tajuaisi, että osaan tien eikä vedätys onnistu.

Eräs perustelu taksiliikenteen vapauttamiselle on julkisen sektorin taksimaksut, jotka uutisten mukaan ovat 400 miljoonaa vuodessa. Jostain syystä oletetaan, että nämä maksut laskisivat vapauttamisen myötä. Näin ei välttämättä käy.

Jos nimittäin kannattavuus yksityisessä liikenteessä heikkenee kun takseja tulee lisää, rahat otetaan sisään julkisen sektorin sopimuksissa. Eli houkutus korotella julkisen sektorin sopimusliikennettä, koulukyydit, vammaiskyydit jne. on suuri, jotta toiminta saataisiin plussalle.


Yhteenvetona siis todettakoon, että taksiliikenteen vapauttaminen ei ole lainkaan mikään selvä juttu, joka olisi asiakkaan hyödyksi. Ulkomaiden kokemusten perusteella riski on suuri, että ala korruptoituu hyvin nopeasti ja se siirtyy alhaisen moraalin ulkomaalaisten käsiin, jotka pyrkivät ryöstämään sekä verottajan että asiakkaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Machine Head

Taksiliikenne on ehdottomasti avattava kilpailulle. Suomessa ei ole mitään yhtä tarkasti säänneltyä ja byrokratiaa täyttä olevaa yritystoimintaa kuin taksiliikenne. Edes luvat eivät siirry yrityksen myynnin yhteydessä uudelle yrittäjälle, vaan menevät yleisesti haettavaksi. Luvat ovat autokohtaisia, eikä henkilökohtaisia, niin kuin pitäisi. Pelkkä lupien hakeminen maksaa, vaikka lupia ei myönnettäisikään. Lupien saamiseksi täytyy olla "suhteet" kunnossa. Nykyinen järjestelmä ei voi enempää olla mätä.

Nykyinen järjestelmä suojaa jo alalla olevia yrittäjiä. Parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat onnistuneet saamaan julkiselta sektorilta maksusitoumukset. Tätä kakkua ei haluta jaettavaksi, koska business is business. Uusien yrittäjien pääseminen taksiliikennemarkkinoille on tehty kohtuuttoman vaikeaksi.

Hamsteri

"Yhteenvetona siis todettakoon, että taksiliikenteen vapauttaminen ei ole lainkaan mikään selvä juttu, joka olisi asiakkaan hyödyksi. Ulkomaiden kokemusten perusteella riski on suuri, että ala korruptoituu hyvin nopeasti ja se siirtyy alhaisen moraalin ulkomaalaisten käsiin, jotka pyrkivät ryöstämään sekä verottajan että asiakkaan."

Siksi tarvitaankin Uberin kaltainen systeemi, jossa voi valita kuskin ihonvärin ja firman. Ei kukaan osta kebabiakaan mistä tahansa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

siviilitarkkailija

Quote from: Totti on 16.04.2016, 10:02:22
Ruotsin kokemukset vapautetusta taksiliikenteestä ovat siis varsin huonot.

Mistä syystä loogisesti korporaatiokommunistisen liikenneministerin mielestä ne pitää toistaa Suomessa, toisin kuin vaikkapa oman valuutan säilytyspäätös, mistä on Ruotsin kansantaloudelle merkittävää hyötyä, ja mitä ei tietenkään voi toistaa Suomessa.

1+1=3

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Tabula Rasa

Quote from: Kyklooppi on 15.04.2016, 23:52:30
Quote from: Tabula Rasa on 15.04.2016, 23:38:34
Quote from: Sydämistynyt on 15.04.2016, 23:29:45
Quote from: dothefake on 15.04.2016, 23:23:17
Viipurissa taksi maksaa kaupunkialueella aina 100 rublaa (n. 1,33 euroa tämän päivän kurssilla). Taksi tulee parissa minuutissa tai sen saa helposti kadulta. Matka kestää 5-10 minuuttia, eli kuski saa neljä keikkaa tunnissa. 8x4=3200 rublaa työvuoro, eli tosi hyvä ansio. Bussilippu maksaa 30 rublaa, joten kolme venäläistä pääsee taksilla kohteeseen melkein samalla hinnalla. Tietysti ansiotaso on otettava huomioon, mutta silti taksin käyttö on mahdollista monelle viipurilaiselle, joten ajoa riittää kuskille.
Jos kilpailu vapautuu täällä, yht'äkkiä asiakkaiden määrä räjähtäisi ja ajoa riittäisi taksitolpalla tupakoinnin sijaan. Mummolla olisi varaa käydä kaupassa taksilla.

Kannatettava ajatus kaikkinensa, mutta tuli sitten mieleen, että mikä on taksarin sosiaaliturva ja eläke sittemmin...?

Sama kuin meillä muillakin. Sillä erotuksella että toisilla on lupa tehdä töitä, toiset eivät saa ansaita.

Etpä paljoa tiedä yrittäjyydestä ja siitä miten yrittäjän eläke muodostuu.Tämä asia ei ole ollenkaan niin yksiselitteinen kuin
asioista pihalla olevat kuvittelevat.

Mutta ei se mitään, maailma muuttuu eskoseni..

Mistä muodostuu työttömän eläke? Miksi työttömän pitäisi puolustaa monopoleja jotka estävät hänen työllistymisensä? Tunnen kotikaupunkini siinä missä mikä taksikuski hyvänsä. Kuitenkin uusien yrittäjien tulo markkinoille on melkosen mahdotonta. Perustulo+pari-kolme duunia joiden välillä vaihtelee riippuen miten hyvin sillä tienaa niin pystyisi nykypätkilläkin elämään. Mutta ilmeisesti työttömät eivät saa tahtoa töihin?

https://www.ukko.fi/mita-yrityksen-perustaminen-maksaa Jos töitä olisi niin kevytyrittäjäksi ryhtyminen tai toiminimen perustaminen ei ole suurikaan ongelma. Muttas joo. Seurataan mikä kannattaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Raksa_Mies

Quote from: yrmio on 16.04.2016, 09:31:16
Quote from: Kaarin M on 16.04.2016, 08:57:31
Quote from: yrmio on 16.04.2016, 08:33:01
MIllähän helvetin perusteella persut tätäkin vastustavat. Ainoa realistinen keino saada edes osa matuista tekemään jotain hyödyllistä ja heti ollaan torppaamassa.

Missä muussa maassa taksikuski on keskiluokkainen valkoinen mies.... kysyn vaan.

Ja sitten on tämäkin aspekti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052717069146_uu.shtml

Kuten varsin hyvin tiedämme niin mikään julkinen kulu ei ainakaan pienene aikojen saatossa joten voidaan olettaa että tällä hetkellä Kelalta palaa taksimatkoihin jo. n.300 miljonaa vuodessa.

No taksikuskin palkka ei päätä huimaa, heillä ei ole mitään takuupalkkaakaan. Ainoa asia mikä pitää tulotason edes jonkinlaisena on että ala on säännöstelty. Joka nurkalla kun alkaa olla Muhammedin kyytipalvelua alan ansiot tippuvat minimiin. En ymmärrä haluasi tehdä maahan orjapalkalla työskenteleviä ammattiryhmiä.

Toinen asia mikä arveluttaa on turvallisuus niin taksin sisällä kuin ulkonakin, eikä tätä tarvitse varmasti sen paremmin perustella.

Se että Kelalta palaa taksimatkoihin 300 miljoonaa johtuu varmasti siitä että on halvempaa järjestää kuljetus sitä tarvitsevalle kuin kotiin hoitaja, laitospaikka tms. Haluaisitko sinä että apua tarvitsevia kuskaisi Omar pitsataksissaan nälkäpalkalla? Kela voi, en tiedä tekeekö jo, varmasti kilpailuttaa kyytinsä taksiyrittäjillä saadakseen tehokkuutta.

Ihmiset sairastuvat, vanhenevat ja siltikin heistä pidetään huolta, työ tekijäänsä kiittää ja siitä saa palkan millä elää, sellainen on hyvinvointiyhteiskunta.

Eli mielummin sitten työttömänä kuin vähän paskemmalla palkalla taksia.... Paskaa palkkaa voi kompensoida tekemällä pidempää päivää. En tiedä miten muualla maailmassa ihmiset pärjäävät ilman 120 miljardin julkista taloutta / koneistoa. Aika paljon reissanneena ainakin silmämääräisesti ihan kohtuullisesti.

Minä olen sen verran itsekäs kusipää että minua vituttaa maksaa ylihintaa asioista pelkästään sen vuoksi että ne ovat yhteiskunnan erikoisuojeluksessa (apteekki, taksi, viinakauppa jne.).

Ei millään pahalla taksikuskeja kohtaa mutta eihän siitä mihinkään pääse että taksin ajaminen on maailman mittakaavassa yks helpoimmista hommista jota tekevät pääosin maahanmuuttajat ->myös huonosti palkattua kuten kuuluukin.

14 h ja 200 eur - auto - sossukulut - verot... kyllä siinä kannattaa kehuskella palkalla... tiedän kokemuksesta vierestä seuranneena

Leso

Quote from: Jorma M. on 16.04.2016, 06:41:53Hra/Rva Leso siis mieluusti on töissä silloin kun muu perhe on kotona?

Mikä vitun kysymys tuo nyt on?
Mun yksityiselämä ei kuulu hra/rva Jorma äMMälle.
Hra/Rva Jorma äMMän yksityiselämä ei kuulu mulle.

Kumpikaan niistä ei todellakaan kuulu työnantajalle tai palkanmaksajalle.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

FadeAway

Eräs haaste voi olla , että syrjäseudulla ei taxia saa ollenkaan, jos päivystysvelvollisuus poistuu ja kuskit alkavat ajamaan "kermankuorinta" aikoja/päiviä. Ruuhka-aikaan hinnat saattavat nousta.

Kuinka moni taksiyrittäjä menee konkurssiin? Suomalaiset kuskit kortistoon-->mamut tilalle.

Esim. virolaisella voisi olla huokuttelevaa tulla suomeen ajamaan , vaikka asuisi Virossa.

Paljonko valtio menettää verotuloja, jos/kun vapauttaminen johtaa "maailman" mallin mukaiseen huijari/veronkierto kyyteihin.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Raksa_Mies

Quote from: Marius on 16.04.2016, 18:40:37
Vihdoinkin myös asiakas saa valita Taksinsa.

En tiedä oliko viestisi sarkasmia (olen tosikko), mutta kysynpä kuitenkin:

1. Miten tilanne paranisi nykytilanteeseen verrattuna?
2. Kun taksiliikenne avattaisiin kilpailulle, miten taksihinnan hinta määräytyisi?
3. Millä keinoin vältettäisiin Ruotsissa esiin tulleet ongelmat?