News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

Faidros.

Malmilla on kovasti toimintaa, oikein kuhisee harrastajia. :)
www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201705070084302_v0.shtml
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Merja

Jopas sattui, kun olimme paremman puoliskoni kanssa junassa stadiin eilen kulttuuririentoihin; silmäkulmastani näin tutun profiilin, ja siellähän se kolmonen väänsi laskua 18:lle. Tuli melkein tippa linssiin...

Sori OT  ;)


Merja

Hopefully over my dead body... vitosena kuuluu edelleen  ;D

Faidros.

Timo Hyvönen todistaa väkevästi.
http://timohyvnen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/243274-erikoisia-totuuksia-malmin-lentoasemasta-valehteleeko-valtioneuvosto
Timo Hyvönen on puheenjohtaja Malmin lentoaseman ystävät ry:ssä.

Totuutta taas haudataan näkyvistä! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

dothefake

Olen kerran laskeutunut ja myöhemmin tietysti myös lähtenyt Malmilta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Ei ole puutetta rakennusmaasta Helsingillä. Helsinki otti Östersundomin Sipoolta ja sinne piti rakentaa 100 000 asukkaan sisarkaupunki.
Kymmenen vuotta on kulunut ja rakentamista ei ole aloitettu, näillä näkymin rakentaminen aloitetaan 2030-luvun alupuolella(ei koskaan).
Malmin lentokenttä täytyy kuitenkin tuhota ja rakentaa siihen lähes rakennuskelvottomaan maahan kalleimmalla mahdollisella tavalla.
Ensin täytyy pilata Helsingin sisäänmenoväylät kaupunkibulevardeiksi, että yksityisautoilu tulisi mahdollisimman vaikeaksi.
https://yle.fi/uutiset/3-9922541?origin=rss
Mahtaa paikallisia ketuttaa perseily. Ensin ryöstetään maat ja sitten ehkä aletaan ehkä rakentamaan kolmenkymmenen vuoden päästä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Alaric

https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaisten-esitys-malmin-kentan-korvaamisesta-kaatui-aanestyksessa-naimme-ketka-pettivat/ (4.4.2018)

QuotePerussuomalaisten esitys Malmin kentän korvaamisesta kaatui äänestyksessä: "Nyt näimme, ketkä pettivät"

Perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikainen esitti eilisessä täysistunnossa, että valtio ryhtyisi toimenpiteisiin Malmin lentoaseman korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi pääkaupunkiseudulla.

Raatikainen esitti myös, että toimintojen jatkuvuus Malmin lentokentällä on turvattava, kunnes korvaava, vastaavat toiminnallisuudet turvaava lentokenttä on valmistunut.

Tänään Raatikaisen ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän yhteinen esitys kaatui äänestyksessä luvuin 113-68.

Vihervasemmisto teki tuhojaan

Esitystä vastaan äänestivät kokonaisuudessaan vasemmistoliitto ja vihreät. Sosiaalidemokraateista vastaan äänestivät kaikki paitsi yksi edustaja. Myös suurin osa kokoomuksesta ja keskustasta äänesti perussuomalasten esitystä vastaan.

– Nyt näimme, ketkä ovat oikeasti lentokenttätoimintojen turvaamisen puolella eivätkä vain lupaile tyhjiä. Turha selittää, jos äänestää kenttää vastaan, Raatikainen toteaa.

– Teot ratkaisevat. Ei se, mitä puppua äänestäjille syötetään varsinkin vaalien yhteydessä. Nyt fakta on se, että vihervasemmisto tuhosi Malmin kentän korvaavat toiminnot. On huomautettava, että suurin osa keskustasta sekä kokoomuksesta antoi vielä kovista puheista huolimatta tukensa vihervasemmistolle! Olemme pettyneitä siitä, ettei tosi paikan tullen kentän puolustajia löytynyt riittävästi eduskunnasta.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Nikolas

Tämä perussuomalaisten ponnistus oli varsin tervetullut. Voivat käyttää sitä vaaliaseena tyhjiä lupauksia antaneita Keskustan ja Kokoomuksen poliitikkoja vastaan.

Golimar

QuoteTattarisuon ja Malmin lentokentän pohjoispäässä sijaitsevan vanhan metsikön puista vain muutama kuusi on jätetty paikoilleen. Suositun ulkoilureitin maisema runneltiin viime maalis-huhtikuussa Helsingin kaupungin päätöksellä.

Hakkuiden jälkeen varmistui, että kyseinen alle hehtaarin suuruinen kuusi- ja haapavaltainen metsikkö oli liito-oravan ydinaluetta. Kuusien tyviltä löytyi liito-oravan jätöksiä.

Kyseinen harvinainen eläinlaji elää Malmin kentän liepeillä. Asia selviää Helsingin ympäristökeskuksen aiemmin teettämässä, vuoden 2016 liito-oravakartoituksessa. Uusi kartoitus oli meneillään, mutta hakkuut ja puiden hävitys oli ehditty tehdä ennen pohjoisalueen tutkimista. Siten esimerkiksi puunrunkoja ei päästy tutkimaan mahdollisten pesäkolojen varalta.................

Helsingin luonnonsuojeluyhdistys teki hakkuista tutkintapyynnön poliisille. Se epäilee kaupungin rikkoneen luonnonsuojelulain 49 pykälää, joka kieltää muun muassa liito-oravien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittämisen ja heikentämisen..................

Puunkaadot toteuttanut Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara ilmoitti, että hakkuut perustuivat alueen "perusteellisesti vuorovaikutettuun ja poliittisesti hyväksyttyyn luonnonhoitosuunnitelmaan".

Kaupunki tulkitsee, että kahden vuoden takainen kartoitus riitti hakkuiden perusteeksi. Nyt kyseessä olevaa aluetta ei siihen ollut merkitty. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys puolestaan katsoo, että kaupunki on rikkonut sille metsänomistajana kuulunutta velvollisuutta varmistaa, oliko kyseessä liito-oravien reviiri.

– Tekeekö kaupunki tätä tahallaan vai oikeasti tietämättömyyttään? tuhahtaa liito-orava aktiivi Laura Kuivalainen Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksestä...............

Hakatun liito-oravametsän viereen kaavaillaan suurta biolämpövoimalaa. Hanke on herättänyt voimakasta vastustusta paikallisissa asukkaissa. Laura Kuivalainen pitää mahdollisena, että hakkuilla olisi yhteys voimalan rakennuskaavailuihin........................

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9d27f449-4873-4a5c-82d7-d9f88bfe2e1b_u0.shtml

Golimar

QuoteTutkintapyynnössä epäillään apulaispormestari Anni Sinnemäen antaneen määräyksen Malmin lentoaseman suuren lentokonehallin vuokrasopimusten irtisanomisesta. Päätöksen myötä kaupunki on menettänyt tähän mennessä jo noin neljännesmiljoonan vuokratulot.

Iltalehti uutisoi tiistaina kuinka suurta tyhjää lentokonehallia pidetään lämmitettynä samaan aikaan kun häädettyjä lentokoneita suojataan ulkona talven varalle.

Samoin Nord Stream -kaasuputken rakennustöiden huoltoliikennettä operoiva saksalaisyhtiö joutuu pitämään yli 10 miljoonan euron helikopteria eristämättömässä, diesel-puhaltimella lämmitettävässä pressuhallissa. Kaupunki ei vuokraa sille sisätiloja.

"Tietoisesti ja tahallisesti"
Tutkintapyynnössä viitataan perustuslain 118 pykälän mukaiseen virkamiesvastuuseen sekä rikoslain 40 pykälään haitan tai vahingon aiheuttamisesta.

Apulaispormestari Anni Sinnemäen epäillään vuokrasopimusten irtisanomisen myötä paitsi aiheuttaneen haittaa ja vahinkoa lentokoneiden omistajille myös aiheuttaneen kaupungille 250000 euron menetykset saamatta jääneinä vuokratuloina

Tutkintapyynnön mukaan on syytä epäillä, että Sinnemäki on "henkilökohtaisten päämääriensä tavoittelussa" toiminut asiassa "tietoisesti ja täysin tahallisesti". Siinä mainitaan myös irtisanomispäätöksen toimittanut virkamies, jota tulisi kuulla asiassa todistajana.

"Suunnattomia vahinkoja"
Tutkintapyynnön tehnyt eläkkeellä oleva ansiolentäjä Horst Weckström kertoo Iltalehdelle seuranneensa pitkään "vallan väärinkäyttöä".

– Minulla on voimakas vastenmielisyys kaikkea kähmintää ja vallan väärinkäyttöä vastaan, hän perustelee tutkintapyyntöä.

– Nyt vihdoin pitäisi tämän lainmukaisuus selvittää ihan rikoslain mukaan. Voiko yksi apulaiskaupunginjohtaja aiheuttaa meille suunnattomia vahinkoja omalla päähänpinttymällään, niin että hän keinoja kaihtamatta mahtikäskyillä hankaloittaa operaattorien toimintaa ja kieltäytyy vastaanottamasta selvää rahaa.......................

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b974e401-b4dd-4310-a9d7-b7010d1f87e6?fbclid=IwAR131kouheG2wK6mg1Jnsc4hUDOXFy3W0UXzlZqVk_b0AncqzU3Q61m2TBs

Jack

Lainaus: "että hän keinoja kaihtamatta mahtikäskyillä hankaloittaa operaattorien toimintaa ja kieltäytyy vastaanottamasta selvää rahaa......................."

Tilanne voisi olla toinen, jos raha tulisi omaan taskuun. Mutta mitä nyt kaupunki liikemiesten rahoilla tekee, kun rahaa saa veronmaksajilta.

Lentokoneiden häätämisellä haluttaneen antaa signaali, että lentokentän lakkauttamispäätös on peruuttamaton. Kun vuokratuloja ei enää oteta vastaan, ei voida poliitikoida niiden menettämisellä jos lentokenttä lakkautetaan. Mutta miksi tyhjiä halleja lämmitetään, jos ne on aikomus joka tapauksessa purkaa, on mielenkiintoisempi kysymys. Eikö kukaan osaa panna pattereita kiinni. Vai halutaanko antaa liikemiehille viesti, että meillä on täällä varaa, niin kuin eräs piispa sanoi. Lentokenttäkiistan hävinneelle osapuolelle ei annata armoa. Nujerrettua vastustajaa nöyryytetään koston hengessä, kun meni pitkittämään asioita.

Kun omistaja kaivaa lentokonetta lumen alta, ja vieressä on tyhjä lämmin halli, niin onhan se aika... mitä tähän nyt keksisi... vihreätä.

Nikolas

Jos Helsingin kaupunki ryhtyy tositoimiin kerrostalojen rakentamiseksi Malmin lentokentän paikalle, se merkitsee käytännön työn siirtämistä jollekin isolle rakennusfirmalle tai ehkä muutamalle. Osaisikohan Helsingin kaupunki vaatia sopimusta ns. avaimet käteen -periaatteella, ja mitähän siitä mahtaa seurata? Rakennusfirmojen täytyy ennen sopimusta tehdä sitovat tarjoukset, ja sitä ne eivät tee perehtymättä asiaan. Ne tarjoukset ovat todellinen koetin sille, tuleeko rakennushankkeesta mitään.

Faidros.

Ei lekoja Malmille, ei lekoja Mäntsälään, ei lekoja minnekään! >:(
Vähän vanha uutinen jo, mutta laitoin nyt tänne, kun valitusaika kentästä meni eilen umpeen.
https://yle.fi/uutiset/3-10158239

Voin vain kuvitella kuinka ituhipeillä otsasuonet katkeilee. ;D
Täytyy nostaa hattua yrittäjälle joka uskaltaa ottaa riskiä. 8)
Itse paikka on keskellä korpea, hyvin harvaanasutulla alueella, Hanko - Porvoo väylän varressa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Kannattaa katsoa kuvat.  :o
Mäntsälä Aero

Siellä on suunnitelmat, kartat ja piirrokset.

RP

Quote from: Jack on 15.11.2018, 19:16:10
Mutta miksi tyhjiä halleja lämmitetään, jos ne on aikomus joka tapauksessa purkaa, on mielenkiintoisempi kysymys.

Halleja, samoin kuin terminaalirakennusta, ei olla purkamassa. Ne on rakennuksina suojeltu ja ovat jäämässä sinne uudisrakennusten keskelle.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

ikuturso

Quote from: Jack on 15.11.2018, 19:16:10
Kun omistaja kaivaa lentokonetta lumen alta, ja vieressä on tyhjä lämmin halli, niin onhan se aika... mitä tähän nyt keksisi... vihreätä.

Kuinka noista sanoista alkoikaan soida korvissa "No onkos tullut kesä"... Siinä kun sanotaan: Ja hyvä lämmin hellä on mieli jokaisen...

No onkos tullut kesä
Jo Malmin kentälle
Ja laitetaankos pesä,
nyt pikkumamuille
Ja laitetaankos pesä
nyt pikkumamuille

Ja tyhjä lämmin halli
on mieless' jokaisen
skrapaavalla lentäjällä
on Joulu ainainen.
skrapaavalla lentäjällä
on Joulu ainainen.

Ja oravakin luontuu
kuin lintu lentämään
mut ei oo pesäpuita
se lähtee kiitämään
mut ei oo pesäpuita
se lähtee kiitämään

Ja vihreät ne nauraa
kun moottorit ei käy
jo spårall lattebaariin
ne joukoin ennättäy.
jo spårall lattebaariin
ne joukoin ennättäy.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Jos joku tuntee Mäntsälän hankkeen ihmisiä ja kannattaa sitä, niin voisi vinkata:

QuoteGreen Aero
Kiitotien ja metsäalueen välissä olevalle meluvallille olemme suunnitelleet 3500 m2 kattavan aurinkoenergian keräyspisteen. Aurinkopaneelien määrän voi mahdollisesti myös tuplata, jolloin keräyspiste tuottaisi 1,4mv luonnonvoimaista sähköä.

1,4 millivolttia ei ole teho saati energiamäärä vaan jännite, joka on tuhannesosa AA-pariston napajännitteestä.

Jos kyse on megawateista, se merkitään MW. Kaikki tuollainen rapauttaa uskottavuutta asiantuntijuuteen. Vaikka YVA:a on tehty 500 sivua, niin silti tuommoiset pistävät silmään.

-i-

MUOKS: Kuulin juuri, että viestiä on välitetty ja mennyt perillekin. Kiitos viestittäjille. (eli ei tarvi enää).
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nikolas

Nämä luvut ovat hassuja.

Quote

Yli 14 000 kilometriä betonipilareita, joiden valmistamiseen kuluu yli puoli miljoonaa tonnia sementtiä, kolmasosa Suomen vuotuisesta tuotannosta. Sen teossa syntyy yli 350 000 tonnia hiilidioksidia.

Yli kaksi miljoonaa kuutiometriä maan siirtoja, joukossa toistaiseksi tuntematon määrä ongelmallista, rikiltä haisevaa sulfidisavea. Siirrettävät maamassat mahtuisivat kuutioon, jonka jokaisen sivun pituus on 130 metriä.

Helsingin kaupungin investoinnit pelkkään yleisten tilojen eli katujen ja puistojen maa-ainesten stabilointiin noin 300 miljoonaa euroa.

Rakentajien investoinnit pohjatöihin jopa 470 euroa kerrosneliötä kohti. Sadan neliön asunnossa se tarkoittaa 47 000 euron hintalisää.

Malmi tehtiin 1930-luvulla hyllyvälle Tattarisuolle, joten kellään tuskin on ollut turhan ruusuista kuvaa sen soveltuvuudesta asuntorakentamiseen. Karu totuus on paljastunut Destian kahdesta rakennuttamisselvityksestä, joista ensimmäinen tehtiin 2015 ja toinen kaksi vuotta myöhemmin.

Malmin lentoaseman ystävät -yhdistyksen aktiivi Tapio Valminen on laskenut yllä olevat luvut näiden selvitysten pohjalta. Kaupungin asiantuntijat vahvistavat niiden olevan oikeita.

Luvut ovat häkellyttäviä. Malmille juntataan metrin välein valtavat määrät 3,5–25 metrin pituisia, halkaisijaltaan 700-millisiä teräsbetonipaaluja. Peräkkäin pantuina ne ulottuisivat suunnilleen Helsingistä Etelä-Korean Souliin ja takaisin.

Raskaat perustustyöt ovat välttämättömiä, koska alue on pääosin savea ja liejusavea. Savikko on keskimäärin 10–15 metriä syvää, joissakin painanteissa lähes 20-metristä.

Kevyiden koneiden lentokenttäkäytössä pohjarakenne ei ole haitannut. Kiitotiet on tehty betonilaatoille. Tulevassa asumalähiössä katu- ja piha-alueetkin on sen sijaan paalutettava painuman vuoksi.

Painumaan kiinnitti huomiota jo Museovirasto lausunnossaan, jossa puollettiin Malmin säilyttämistä lentokenttänä. Viraston mukaan paalutettu lentoasemarakennus on pysynyt paikoillaan, mutta kenttäalue sen ympärillä on vajonnut selvästi. Se sopii siis huonosti rakennusmaaksi.

Malmin lentokentälle ja sitä ympäröivälle alueelle suunnitellaan asuntoja noin 25 000 asukkaalle. Kerrosneliöitä on tiedossa 1,35 miljoonaa, josta 1,1 miljoonaa asumiseen. Rakentaminen kestää 25–30 vuotta.

Kentän reuna-alueita lukuun ottamatta kaikki talot on tehtävä paalujen varaan. Vuoden 2015 Destia-raportissa arvioidaan paalutuksen maksavan edullisimmillaan 80 euroa ja kalleimmillaan 470 euroa kerrosneliömetriltä.

Malmin aluerakentamisesta Helsingin kaupunkiympäristö-toimialalla vastaa projektinjohtaja Kimmo Kuisma. Hän ei suuremmin hätkähdä Malmin rakennettavuuteen liittyvistä suurista luvuista.

"Kyllä Malmin tilanne on ollut meillä tiedossa. Ei se ole hyvää rakennusmaata, mutta toisaalta eihän hyvää rakennusmaata löydy juuri muualtakaan. Esirakentamiseen joudutaan panostamaan paljon myös esimerkiksi rannoilla olevissa kohteissa", Kuisma sanoo.

Paalutus- ja maansiirtotyöt muodostavat suurimman osan Helsingin kaupungin kokonaisinvestoinneista Malmille. Niiden kokonismäärä nousee Kuisman mukaan puoleen miljardiin euroon.

Hän kiteyttää Malmin rakennuttamisominaisuudet näin: "Se on parempi rakentamispaikka kuin Arabianranta mutta huonompi kuin Itäkeskus."

Esirakentamisen kustannusten vaikutusta Malmin asuntojen hintoihin Kuisma ei lähde ennakoimaan. Ensimmäiset talot nousevat kovalle maalle kenttäalueen eteläosaan, ja asuntomarkkinoiden ja -hintojen kehittymistä pitkällä tähtäimellä on vaikea arvioida.


...

• Raivio, Jyri: Tuhansia kilometrejä betonipilareita, massiivisia maansiirtoja – Malmin asuntojen rakentamisesta tulee kallista ja työlästä Suomen kuvalehti, 2018-11-30.

Golimar

Viherstalinisti Anni Sinnemäki tapatti liito-oravat jotta Malmille voidaan rakentaa lämpökeskus ja uusi lähiö matuille.

QuoteViimeinen naula Malmin lentotoiminnan arkkuun: Helsingin kaupunki irtisanoi kentän vuokrasopimuksen
Uutisanalyysi: Vuokrasopimus päättyy vuoden 2019 lopussa, vaikka uuden asumalähiön talojen rakentaminen alkaa vasta vuoden 2022 lopulla.

HELSINKI-MALMIN lentoasema vihittiin juhlallisesti käyttöönsä toukokuun 15. päivänä 1938. Kutsuvieraiden joukossa olivat pääministeri A.K. Cajander sekä marsalkka Mannerheim. Yleisöä oli 25 000, kutsuvieraita 2 000.

Tasan 81 vuotta, seitsemän kuukautta ja 16 päivää myöhemmin eli vuoden 2019 lopussa tämä merkittävä siivu Suomen ilmailun historiaa on lopullisesti ohitse. Malmi pannaan kiinni, eikä odotettavissa varmaankaan ole merkittäviä valtiollisia seremonioita.

Lentämisen lopettamisen sinetöi lentokenttäalueen maanomistaja Helsingin kaupunki. Keskiviikkona 5. joulukuuta se irtisanoi lentotoimintaa harjoittaneen Malmin Lentokenttäyhdistyksen kanssa tehdyn vuokrasopimuksen päättymään vuoden 2019 lopussa, eikä lentämistä ilman maanomistajan suostumusta voida enää jatkaa. Kentälle rakennetaan asuntoja 25 000 ihmiselle...............................


https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/viimeinen-naula-malmin-lentotoiminnan-arkkuun-helsingin-kaupunki-irtisanoi-kentan-vuokrasopimuksen/

https://hommaforum.org/index.php/topic,111828.msg2961216.html#msg2961216

Mok

Korkein hallinto-oikeus piti Tuomarinkylän kartanoa kulttuurihistoriallisesti niin arvokkaana, että sen maita ei saa ottaa rakennyskäyttöön, mutta Malmin lentokentällä kulttuurihistoriallista arvoa ei ole, joten rakennettakoon se.

Taitaa KHO:ssa ( tai ainakin esittelijöissä) olevan heppatyttöjä, jotka ymmärtävät ratsastuksen merkityksen,  mutta lentäjiä siellä ei liene, kun lentokenttää ei pidetä tarpeellisena eikä kulttuurihistoriallisesti merkittävänä.

Nikolas

Epäilemättä Vihreät saavat nykyisellä menolla tehtyä Helsingistä aivan oman makunsa mukaisen varoittavan esimerkin. Missä muissa Suomen kaupungeissa kaikenlaista yksityistä moottoriliikennettä hidastetaan tahallaan?

P

Quote from: Nikolas Ojala on 07.12.2018, 00:04:00
Epäilemättä Vihreät saavat nykyisellä menolla tehtyä Helsingistä aivan oman makunsa mukaisen varoittavan esimerkin. Missä muissa Suomen kaupungeissa kaikenlaista yksityistä moottoriliikennettä hidastetaan tahallaan?

Vähän kaikissa isommissa. Hegemonia on työnnetty läpi liikennesuunnitteluun.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Aalto yliopiston opiskelijolta pyydettiin vuokraa 50€/päivä puolikkaasta(1000 neliötä) lentokonahangaaria ja ilmailuyrittäjältä 1000€/päivä sadasta neliöstä! :facepalm:
Voiko enempää vittuilla!? >:( Vihreät ja Kokoomus, yrittäjien ja Hellsingin asialla!
www.verkkouutiset.fi/hu-malmin-hangaaria-tarjotaan-ilmailijoille-1000-euron-vuorokausivuokralla/
Kerrankin jotain hyvää Atte Kalevan kok. suusta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Golimar

Quote..................Helsingin kaupungin suunnitelmat Malmin lentokentän täyttämisestä asuinrakennuksilla ovat johtamassa vakaviin ympäristöseuraamuksiin.

Alueella tehdyt satunnaiskairaukset ovat paljastaneet maaperässä olevan rikkihappo- eli sulfidisavea. Se on Suomen pahimpiin ympäristöongelmiin kuuluva ainesta, toteaa Geologian tutkimuskeskus.

Vaarallisten savikerrostumien poistamisen ja neutralisoimisen lisäksi rakennushanketta rasittaa myös jättimäinen ilmastotaakka. Pehmeälle maapohjalle rakentaminen edellyttää yli 14000 kilometrin verran teräsbetonipaalua. Se vastaa matkaa Helsingistä New Yorkiin ja takaisin sekä vielä Lappiin.

Metrin välein juntattavien, jopa 25 metriä pitkien paalujen valmistaminen vastaa kolmasosaa koko Suomen vuotuisesta sementtituotannosta. Tämä puolestaan merkitsee yli 350000 tonnin hiilidioksidipäästöjä.

Jättimäiset ilmastopäästöt
Kumpikaan vakavista ympäristöriskeistä ja -rasitteista ei ole saanut kaupunkia pohtimaan uudelleen asuinrakentamisen mielekkyyttä.

Arvostelijoiden mukaan rakentamishanke on kuitenkin räikeässä ristiriidassa Helsingin kaupunginhallituksen hiljattain hyväksymän ilmastostrategian kanssa - se kun määrittelee kaupungin hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.

Malmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä.

Malmia lähinnä olevat sementtitehtaat ovat noin 200 kilometrin päässä Paraisilla ja Lappeenrannassa, joten kokonaisrasitukseen on laskettava myös raskaasta paalurallista aiheutuvat päästöt sekä kustannukset.

Suomen Kuvalehti kysyi helmikuussa valtuustoryhmien edustajilta, oliko Malmin kentän rakentamisesta aiheutuva hiilijalanjälki tiedossa siinä vaiheessa, kun päätös asiasta tehtiin. Vastausten mukaan ei ollut.

Pelkästään betonipaalujen valmistumisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt vastaavat kuitenkin määrältään yli puolta Helsingin kaikista vuotuisista liikennepäästöistä (2017 tie-, raide-,vesi- ja ilmaliikenne)...............................

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/918ee43c-827a-425c-9902-c51e8233f5de

Uuno Nuivanen

QuoteMalmin kentän paaluttamisen ympäristövaikutuksia ei huomioida lainkaan kyseisessä ohjelmassa. Kaupunki on perustellut asiaa sillä, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä.

Vihreiden sumeaa logiikkaa.   ;D

Supernuiva

^Helsinkiin on ulkomuistini mukaan päätetty kaavoitettavaksi asunnot 250 000 uudelle asukkaalle. Se tarkoittaa sitä, että tyhjiä alueita ei saa jättää rakentamatta.

Mietinpä vain sitä, että millaisiin ongelmiin vielä joudutaan rakennuksien painumisen kanssa. Vaikka betonipaaluja lyödään maahan, niin onko aivan varmaa, että vellimäinen maaperä ei pääse liikkumaan siten, että rakennukset liikkuvat paalutuksesta huolimatta?

Pihojen ja teiden routiminen aiheuttaa varmasti myös paljon kalliita korjauksia. Ongelmia kun on usein jo kovallekin maalle rakennetuissa tönöissä, niin miten savilätäkköön?

Paljon puhutut hulevedet (eli sade- ja sulamisvedet) voivat myös tuottaa paljon ongelmia, jos maaperä on valmiiksi niin kosteaa, että se ei ime yhtä hyvin kuin kuivemmalla maalla. Mietin myös, että ovatko erinäiset taulukoidenlaatijat osanneet ottaa tätä näkökulmaa riittävän hyvin huomioon?

Sen tiedän, että ilmanvaihdossa insinöörilaskelmat epäonnistuvat Suomessa aivan liian usein. Ilmavirtaus kun ei aina tottele teoriaa, jota ei ole empiirisesti testattu. Eikä tiede tiedä vieläkään sitä, minkä ilmiön tuloksena suihkuverho tulee suihkussaolevaa henkilöä kohti. Teorioita on esitetty ja niitä on kumottu, silti tiede ei vielä tuotakaan ilmiötä selittänyt. (Vaikka se lähes jokaisen empiirisesti koettavissa.)

Nikolas

@Jussi Halla-aho

Jos tuon vihreän järjettömyyden, joka käy ilmi Golimarin lainaamasta jutusta, räjäyttäisi helsinkiläisten tietoisuuteen juuri tässä vaalien alla, kuinkahan hyvin se sulattaisi vihreiden vaalikannatusta Helsingin vaalipiirissä?

Nikolas

Raportin mukaan superlaatuista rakennusmaata. Lainauksesta loput:

Quote

KAIVURIT RAAPAISIVAT MALMIN LENTOKENTÄN PINTAA
Kaupunki kaivoi tänään kuopan Malmin lentokentällä ja löllyvää savisuotahan sieltä pintakerroksen jälkeen löytyi. Tätä liejusavea saattaa olla useissa kohdissa jopa lähes 30 metriä. Syvempänä savessa on usean metrin sulfiittikerros. Sulfiittikerros vaikeuttaa maankäyttöä ja aiheuttaa rajoituksia paalutukselle. Oma lukunsa on yli 80 vuotta vanhan lentokenttäkäytössä olevan maan puhdistaminen. Olen keskustellut kaupungin virkamiesten kanssa ja heillä ei ole vielä täydellistä ratkaisua alueen rakennuskelpoiseksi tekemiseen. Tiedotustilaisuudessa sanottiin, että ensin pitää tehdä kokeita ennen kuin lopulliset ratkaisut löytyvät. Myöntävät tosin, että kaupungille tulee usean sadan miljoonan euron lisäkustannukset ennen rakennuttajille luovuttamista. Julkisuudessa on arvioitu todellisten kustannusten olevan jopa yli 0,5 miljardia, mikä olisi linjassa kaupungin metro ja jokeri hankkeiden kanssa. Näitä tietoja ei ole annettu tai niitä on vähätelty poliitikoille päätöksien tekovaiheessa. Päätökset on runnottu nopeutetulla aikataululla ennen kuin on ollut edes kaikkia tietoja saatavilla. Sulfiittiasia vuoti julkisuuteen sattumalta ja sitä vähätellään samoin kuin Longinojan puroon tai muuhun luontoympäristöön aiheutuvia haittoja. Jos grynderit joutuisivat omin kustannuksin pohjat tekemään niin rakentamatta jäisi varmasti! Nyt veronmaksajia yritetään saada maksamaan pohjatyöt tähän pohjattomaan hankkeeseen. Samalla tuhotaan aktiivinen kulttuuriympäristö ja pääkaupunkiseudun ainoa yleisilmailukenttä.


• Hirvelä, Valdemar: KAIVURIT RAAPAISIVAT MALMIN LENTOKENTÄN PINTAA. Facebook, 2019-05-20.

Supernuiva

^Malmi pitäisi todeta liian kalliiksi paikaksi rakentaa painavia kerrostaloja.

Jos sinne jotain rakennettaisiin, niin eikö mieluummin pienempiä omakotitaloja.