News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

pörrö

@Melbac

Quotehttps://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3141886
"Malmin lentotoiminnasta noin 60 prosenttia on lentokoulutusta, 20 lentotyötä ja 20 lentoharrastusta."

eli oikeasti mitään harrastajia ei ole paljon vaan kyseessä on että firmoilta lähtee halpa? kenttä alta joten otettu käyttöön epämääräiset ja epärehelliset keinot.Oikeasti toi on niin pienen piirin harrastus ettei sen pitäisi tulla asuntorakentamisen tielle.Nyt alle 1000? tyyppiä estää asuntojen rakentamisen 25 000 henkilölle.

Oletan, ettei @Melbac tiedä Malmin kentän historiasta, käytöstä eikä tulevaisuudesta juuri mitään. Malmin lentoasema on (oli) Suomen toisiksi vilkkain kenttä ennen kuin aloitettiin nykyinen alasajo.

Malmilla on ollut paljon koulutuslentoa, harrastelentoa, Rajavartiolaitoksen ja muun viranomaistahon lentosuoritusta. Jo museaalisten arvojen takia Malmi pitäisi säilyttää lentokäytössä.

Osaatko @Melbac kertoa, kuinka monta "ökykäyttäjää" Malmilla on? Jo vapaaehtoisvoimin suoritettavia  palolentoja tehdään paljon. Eiköhän ne ökyt lennä yksityiskoneillaan Helsinki-Vantaalta.

Mitä tulee asuntorakentamiseen on Tattarisuo (Malmi) sitä hankalinta aluetta. Sulfidisavi, paalutus, jne. jne.

Kun osa Sipoosta anastettiin osaksi Helsinkiä asuntotarpeen varjolla haluaisin kuulla perinpohjaisen selvityksen siitä, miksei kyseistä aluetta ole kehitetty edelleen (raitiovaunu, halvat tontit). Kun Sipoota ei ole kehitetty, hamutaan Malmia.

Kyse on mielestäni siitä, että "yksityislentäminen" halutaan tuhota vain siitä riemusta, ettei kaikilla ole siihen mahdollisuutta. Lapsen pesuveden mukana menevät myös raja-, poliisi ja sähkölentäminen.

Typerää ja lyhytnäköistä.


Melbac

Helsinki on kasvanut kiinni malmin kentään jo aikoja sitten ja se tarvitsee lisää maata että voi rakentaa asuntoja asukkaille niin porukka täällä alkaa selittää jotain että ollaan kateellisia ja kaikkea muuta p*skaa.Oikeasti nyt,se kentän vuokra-aika loppu jo ja se halutaan asuntorakentamiseen joten mitään itkemistä asiasta ei pitäisi olla ja noiden pitäisi noudattaa sitä sopimusta mikä on tehty kaupungin kanssa.Oikein rehtiä ja rehellistä porukka nämä harrastelijalentäjät kun ei noudata sopimuksia ja yrittää venkuilla että saisivat jatkaa sen kentän käyttöä.Kaupunki oli vielä hyvää hyvyyttää jatkanut sitä sopimusta että porukka sai käyttää sitä kenttää aikaisemmin ja nämä ei sitten sitä noudattanut.

sancai

Näin arkkitehtinä toivoisin, että suojeltaisiin arvokkaita rakennuksia eikä mitään nurmikenttiä, parkkipaikkoja ja asfalttiaukiota. Helsingistäkin puretaan yhä historiallisia merkkirakennuksia, koska uusvasemmistolaisuuden hengessä Museovirasto ei suojele enää kauniita tai pidettyjä rakennuksia, vaan rakennuksia, jotka ovat "tyypillisiä" tai "epätyypillisiä" ajalleen.

Malmin lentokentän tarpeellisuus on toki aivan eri keskustelu, samoin, onko järkevää rakentaa enää noin kauas keskustasta uusia lähiöitä, mutta mitenkään pysty käsittämään, mitä muuta suojeltavaa Malmin lentokentässä on kuin lentokenttärakennukset. Täysin epärehellistä nimbyilyä vedota johonkin suojeluarvoihin. Helsingin huutava asuntopula on toki fakta, mutta tiivis tiivis kerrostalorakentaminen kannattaisi keskittää keskustan ja muiden keskustojen laajentamiseen ja täydentämiseen, jotta ei synnytetä uusia ghettoja.

pörrö

@Melbac

QuoteHelsinki on kasvanut kiinni malmin kentään jo aikoja sitten ja se tarvitsee lisää maata että voi rakentaa asuntoja asukkaille niin porukka täällä alkaa selittää jotain että ollaan kateellisia ja kaikkea muuta p*skaa.Oikeasti nyt,se kentän vuokra-aika loppu jo ja se halutaan asuntorakentamiseen joten mitään itkemistä asiasta ei pitäisi olla ja noiden pitäisi noudattaa sitä sopimusta mikä on tehty kaupungin kanssa.Oikein rehtiä ja rehellistä porukka nämä harrastelijalentäjät kun ei noudata sopimuksia ja yrittää venkuilla että saisivat jatkaa sen kentän käyttöä.Kaupunki oli vielä hyvää hyvyyttää jatkanut sitä sopimusta että porukka sai käyttää sitä kenttää aikaisemmin ja nämä ei sitten sitä noudattanut.

Hyvä @Melbac, sitä maata on jo Sipoossa. Jos edelleenkin vetoat "harrastelijalentäjiin" (sic), niin katsopa ne asiatietiedot Rajavartioston lentojen osuudesta, vertaa Medihelin lentoja "harrasteilmailuun", ja sen lisäksi ajattelu hyötyjä tulevaisuuden sähköiseen ilmailuun.

Jos nykyinen kenttäalue tuhotaan, ei sitä koskaan saada takaisin. Oletko @Melbac vain kateellinen pikupoika/tyttö, joka ei koskaan ole päässyt pikkulentokoneen kyytiin? Ja kyllä, voin sanoa sinua kateelliseksi/pikkusieluiseksi, kun et ymmärrä kentän historiaa ja mahdollista potentiaalia.

Hyllyvälle maalle rakennetut asunnot eivät tule halvaksi. Voisitko vaikkapa miettiä, millä instansseilla on halua rakentaa megalähiö suopohjalle ilman kunnon infraa? Olisiko Pajunen? Grynderit?


Huppupelikaani

Olikohan tämä nyt lopullisesti tässä...

Quote
Lentotoiminta Malmin kentällä päättyy välittömästi häädön uhalla – käräjäoikeus määräsi yhdistyksen myös maksamaan sakkoja yli 200 000 euroa

———

Tänään keskiviikkona oikeus vahvisti vuokrasopimuksen päättyneen viime vuoden viimeisenä päivänä eli 31.12.2019. Malmin lentokenttäyhdistys velvoitetaan vapauttamaan hallinnassaan oleva kenttäalue välittömästi häädön uhalla.

Lisäksi yhdistys velvoitetaan maksamaan kaupungille sopimussakkoa 92 000 euroa korkoineen, ennen tuomiota saadun lähes 90 000 euron perusteettoman edun sekä kaupungin oikeudenkäyntikulut 36 000 euroa.

Yhdistys velvoitetaan tekemään kuukauden sisällä selvitys toiminnastaan vuodesta 2017 eteenpäin ja sen mahdollisista vaikutuksista maaperään ja pohjaveteen. Yhdistys joutuu antamaan selvityksen koko toiminnasta, muun muassa koneista, henkilömääristä ja toimintojen kestoista ja niiden vaikutuksesta ympäristöön kuukauden sisällä. Mikäli yhdistys ei tee selvitystä, kaupunki voi teettää tarpeelliset tutkimukset yhdistyksen kustannuksella.

———

– Pyydämme kaikilta malttia ja tilanteeseen suhtautumista äärimmäisellä rauhallisuudella. On huomattava, että oikeusprosessi on edelleen kesken eikä tuomio ole vielä lainvoimainen. Kenttäalueen maanvuokra on maksettu sopimuksen mukaisesti maaliskuun 2021 loppuun asti, yhdistys sanoo nettisivuillaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11713653

Titus

QuoteYhdistys velvoitetaan tekemään kuukauden sisällä selvitys toiminnastaan vuodesta 2017 eteenpäin ja sen mahdollisista vaikutuksista maaperään ja pohjaveteen. Yhdistys joutuu antamaan selvityksen koko toiminnasta, muun muassa koneista, henkilömääristä ja toimintojen kestoista ja niiden vaikutuksesta ympäristöön kuukauden sisällä. Mikäli yhdistys ei tee selvitystä, kaupunki voi teettää tarpeelliset tutkimukset yhdistyksen kustannuksella.

Aika mielenkiintoinen vaatimus ja millähän perusteella (edit: huomioiden ajankohta eli pitkät pyhät ja tällaisten tutkimusten kesto) ? Vai meinaako Suomen pseudo-oikeusjärjestelmä laittaa käyttäjät maksamaan maan poiston/vaihdon alueelta...

Ei sillä, että millään tavalla yllättäisi (kaupunki tekee tutkimuksia parhaillaan eli haetaanko sille maksajaa ikäänkuin rangaistukseksi viivyttelystä).

Tattarisuon liito-oravapuustotkaan eivät olleet esteenä tälle rakentamissuunnitelmalle: aliurakoitsija kävi "vahingossa" kaatamassa ne. Tietysti ilman mitään sanktiota kenellekkään.
that's a bingo!

Penan kaveri Eki

Quote from: Titus on 23.12.2020, 20:05:01
QuoteYhdistys velvoitetaan tekemään kuukauden sisällä selvitys toiminnastaan vuodesta 2017 eteenpäin ja sen mahdollisista vaikutuksista maaperään ja pohjaveteen. Yhdistys joutuu antamaan selvityksen koko toiminnasta, muun muassa koneista, henkilömääristä ja toimintojen kestoista ja niiden vaikutuksesta ympäristöön kuukauden sisällä. Mikäli yhdistys ei tee selvitystä, kaupunki voi teettää tarpeelliset tutkimukset yhdistyksen kustannuksella.

Aika mielenkiintoinen vaatimus ja millähän perusteella

Toi ehto on ollut myös vuokrasopimuksissa, niin siltä osin ei mitenkään erikoista... Oikeus (kai)/vain vahvistanut mitä sopparissa on sovittu.
"They were some bad people... I say hombres."

Titus

Sitten tuossa ei ole mitään ongelmaa. Luulin, että tämä oli tullut bonuksena viimeisen päätöksen mukana.

that's a bingo!

Melbac

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3218298#kommentit

Liito-oravat aiheuttaa esteen talon rakentamiselle mutta pienkoneet ei niitä häiritse ollenkaan.:D


/offtopic
Itselle kehittynyt käsitys on että firmat/niiden omistajat yrittää nyt kaikkensa ja levittää fudua lehdistöön ton kentän kohdalla.Kentäähän käyttää suurilta osin eri firmat eikä harrastelijat.Noilta ei tietenkään saada mitään uhkasakkoja ja muita kuluja perittyä takaisin.

Melbac

Quote from: pörrö on 24.10.2020, 18:04:04
@Melbac

QuoteHelsinki on kasvanut kiinni malmin kentään jo aikoja sitten ja se tarvitsee lisää maata että voi rakentaa asuntoja asukkaille niin porukka täällä alkaa selittää jotain että ollaan kateellisia ja kaikkea muuta p*skaa.Oikeasti nyt,se kentän vuokra-aika loppu jo ja se halutaan asuntorakentamiseen joten mitään itkemistä asiasta ei pitäisi olla ja noiden pitäisi noudattaa sitä sopimusta mikä on tehty kaupungin kanssa.Oikein rehtiä ja rehellistä porukka nämä harrastelijalentäjät kun ei noudata sopimuksia ja yrittää venkuilla että saisivat jatkaa sen kentän käyttöä.Kaupunki oli vielä hyvää hyvyyttää jatkanut sitä sopimusta että porukka sai käyttää sitä kenttää aikaisemmin ja nämä ei sitten sitä noudattanut.

Hyvä @Melbac, sitä maata on jo Sipoossa. Jos edelleenkin vetoat "harrastelijalentäjiin" (sic), niin katsopa ne asiatietiedot Rajavartioston lentojen osuudesta, vertaa Medihelin lentoja "harrasteilmailuun", ja sen lisäksi ajattelu hyötyjä tulevaisuuden sähköiseen ilmailuun.

Jos nykyinen kenttäalue tuhotaan, ei sitä koskaan saada takaisin. Oletko @Melbac vain kateellinen pikupoika/tyttö, joka ei koskaan ole päässyt pikkulentokoneen kyytiin? Ja kyllä, voin sanoa sinua kateelliseksi/pikkusieluiseksi, kun et ymmärrä kentän historiaa ja mahdollista potentiaalia.

Hyllyvälle maalle rakennetut asunnot eivät tule halvaksi. Voisitko vaikkapa miettiä, millä instansseilla on halua rakentaa megalähiö suopohjalle ilman kunnon infraa? Olisiko Pajunen? Grynderit?
heh,jo on jutut.Joillekkin on erittäin vaikea näköjään ymmärtää että kaupunki on kasvanut kentään kiinni jo aikoja sitten ja nyt sen tonttia tarvitaan asuinrakentamiseen koska helsinki kasvaa koko ajan ja täällä on pulaa asunnoista.uudemman ja paremman kentän paremmalla paikalla voi rakentaa jonnekkin muualle.Ongelma tossa taitaa olla se että sitten joutuisi ajamaan vähän pidemmälle ja kentän vuokrat on korkeammat kuin tuolla ja se tekee hallaa bisnekselle?.

Golimar

Quote
X

Helsingin maankäytöstä vastaava kaupunkiympäristölautakunta päättää sitoutua ostamaan yksityiseltä maanomistajalta lentokentän vierestä 1014 neliömetriä 1 080 800 eurolla.

X

Friends of Malmi Airport -ryhmässä epäillään maakauppojen todellisen syyn piilevän tässä pykälässä:

"Maanomistaja suostuu siihen, että kaupungin kustannuksellaan hakemassa lunastustoimituksessa lakkautetaan tilaa 91-418-2-107 rasittava 17.10.2000 rekisteröity käyttöoikeuden rajoitus 9.5.2034 asti kiitotien lähestymissektorin vaatimien esterajoitusten toteuttamiseksi."

Toisin sanoen kaupunki maksaa miljoona euroa, jotta Malmin lentokentälle saadaan lähestymissektorille rakennettua este

X

Malmin lentokenttäyhdistys on velvoitettu vapauttamaan hallinnassaan oleva kenttäalue häädön uhalla sunnuntaihin 31.1. mennessä. Yhdistys on hakenut lykkäystä häädölle Etelä-Suomen ulosottolaitokselta.


https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/helsingin-kaupungin-toiminta-narastaa-pahasti-malmin-lentokentan-puolustajia-miljoonakaupat-lahitontista-ja-taloja-esteeksi-lentokentan-lahestymissektorille/e1b498ff-98aa-4cb5-a14d-a5fb0eacaf7c?fbclid=IwAR2Bx82q8pywg9CjAvuIyXLxuI1sZsWsCRrw-P1F4JuQ4Cc6v7J_wuT3vHc

Titus

^
Kaupunki ostaa maata yli 1000€/neliö  :o

No eivät sentään pakkolunastaneet sitä. Olisi kiva tietää kuka myyjä oli ja mikä sidos Hgin kaupunkiin.
that's a bingo!

Siili

Quote from: Titus on 28.01.2021, 17:01:58
^
Kaupunki ostaa maata yli 1000€/neliö  :o

No eivät sentään pakkolunastaneet sitä. Olisi kiva tietää kuka myyjä oli ja mikä sidos Hgin kaupunkiin.

Myös sijainti olisi mielenkiintoinen tieto.  Yritin katsoa sivulta kartta.hel.fi, mutta en löytänyt yksityisomistuksessa olevaa tuon suuruista tonttia läheltä lentoasemaa.


Titus

that's a bingo!

Siili


Outo olio

Quote from: pörrö on 24.10.2020, 14:46:06
Kun osa Sipoosta anastettiin osaksi Helsinkiä asuntotarpeen varjolla haluaisin kuulla perinpohjaisen selvityksen siitä, miksei kyseistä aluetta ole kehitetty edelleen (raitiovaunu, halvat tontit).

Ex-Sipoossa kävi niin että alueella oli siellä täällä pieniä alueita joissa olisi ollut poikkeuksellisen kallista rakentaa korkeiden talojen perustukset, siis hankala maaperä, ja tämän lisäksi oli siellä täällä pieniä alueita joita pitää välttää koska siellä on suojeltavia eläin- tai kasvilajeja. Koko idea oli että rakennetaan metro, muita joukkoliikennemuotoja ei pidetty toivottavina koska bussit kulkevat fossiilisilla, ja metro kannattaa vain jos metroaseman ympärille rakennetaan riittävän iso ja tiivis asuinalue, jollaista ei siis saatu mahtumaan kun liian usein vastaan tulee suojeltua luontoa, ja/tai maaperä johon ei saa kerrostaloja riittävän halvalla.

/ot
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Penan kaveri Eki

#287
Quote from: Melbac on 12.01.2021, 05:22:26
heh,jo on jutut.Joillekkin on erittäin vaikea näköjään ymmärtää että kaupunki on kasvanut kentään kiinni jo aikoja sitten ja nyt sen tonttia tarvitaan asuinrakentamiseen koska helsinki kasvaa koko ajan ja täällä on pulaa asunnoista.uudemman ja paremman kentän paremmalla paikalla voi rakentaa jonnekkin muualle.Ongelma tossa taitaa olla se että sitten joutuisi ajamaan vähän pidemmälle ja kentän vuokrat on korkeammat kuin tuolla ja se tekee hallaa bisnekselle?.

Ongelma ei ole se, että joutuu ajamaan hieman pidemmälle... Jäsen Melbac kun kertoo mihin voi ajaa, niin se olisi sillä selvä.

Nummelan ja Hyvinkään kenttien ympäristöluvat (sallittu määrä lentoonlähtöjä per kk) estää tehokkaasti Malmin koneiden siirtyminen näille kentille.

Jos Helsinki tai pääkaupunkiseutu haluaa olla miljoonakaupunki, niin siihen kuuluu oleellisesti myös vapaa-ajan toiminnat, palloilukenttiä, puistoja, ratsastustalleja, satamia sekä myös lento- sellainen. Kallion lapsettoman opiskelijan sekä Otso Kivekästä äänestävän, on helppoa huudella, että lisää soijalattemestoja tarvitaan. Mutta stadin lapsiperheille harrastusmahdollisuuksia tai moottoroidulle likenteelle infraa, se ei vaan käy... Muttakaa K:numelle tai mielummin Forssaan.

Malmin kenttään liittyen, niin rakennusmaata löytyy Helsingin kaupungin rajojen sisäpuolella yllin kyllin. Sellainen perustelu, että tarvitaan lisää halpoja asuntoja, ei kestä kriittistä tarkastelua. Jos asuntojen määrä kasvatetaan, niin samalla kasvaa asuntojen kysyntä ja myös kaupungin halintoläski kasvaa. Eli kyseessä on ponzivedätys, tarvitaan lisää veronmaksajia kaupungin tulovajetta paikkaamaan. Tällainen ikuinen oravanpyörä ei purkaudu muulla tavalla kuin, että asumistuesta sekä muista sosiaalituista luovutaan. (Jos pääkaupunkiseudulla ravintolakokki ei tule palkallaan toimeen, niin palkka on liian pieni. Valden tai kaupungin ei pidä tulla väliin).
"They were some bad people... I say hombres."

Supernuiva

Miten Malmin alueelle voidaan saada halpoja asuntoja, koska rakentamiskustannukset ovat maapohjan vuoksi korkeat. Lisäksi riskit rakennuksien, kunnallistekniikan sekä teiden painumisille sekä kallistumiselle ovat suuret.

Pikku-Huopalahti on kärsinyt paljon maapohjan ongelmista, vaikka alueen maaperä on ymmärtääkseni paljon suotuisampaa rakentamiselle kuin Malmin lentokentällä.

Lentokenttä kaiketi sijoitettiin aikoinaan Malmille ymmärtääkseni juurikin siksi, että kentän alle jäävän maapohjan ei katsottu sopivan talojen rakentamiseen.

Pioni

Viime vuosituhannella oli käytössä termi nukkumalähiö. Hyvässä kaupungissa harrastuspaikat on vieressä, eikä harrastamaan tarvitse matkustaa kauas.
Siksi siirtolapuutarojen, urheilukenttien ja myös Malmin lentokentän tulee sijaita aktiivisten ihmisten ympäröiminä.
Pidetään päämme!

Golimar

Quote
X

Helsingin ensimmäisen lentokentän, Helsingin lentoaseman, rakennustyöt alkoivat vuonna 1935, ja se valmistui toimintakuntoon Helsingin maalaiskunnan Malmin alueella olevalle Tattarisuolle vuonna 1936. Kenttäalue oli hyvin vetistä ja sen muokkaaminen lentokentäksi oli vaikeaa.

X

Vuonna 1937 kentän pinta käsiteltiin öljyimeytyksellä ruiskuttamalla siihen kaksi kilogrammaa öljyä neliömetrille[5] muun muassa pölyämisen vähentämiseksi.

X

Sodan aikana ilma-alukset olivat kehittyneet suuremmiksi ja painavammiksi, ja sodan jälkeen matkustajalentokoneteollisuus ja -lentotoiminta alkoivat kukoistaa. Tämä asetti myös Malmin lentoaseman uuden tilanteen eteen. Huomattiin, että syvään savikkoon alun perin soiselle maaperälle rakennetut kiitotiet vaatisivat huomattavia taloudellisia panostuksia, jotta ne kestäisivät entistä suurempien koneiden aiheuttaman rasituksen. Kustannuslaskelmat osoittivat, että kiitoteiden pidentäminen, paaluttaminen ja muut vahvistavat työt tulisivat liian kalliiksi, joten suunnitelmista luovuttiin.

X

Museovirasto on luetteloinut Malmin lentoaseman valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi[3] ja puoltaa lentokentän säilyttämistä.[59] Malmin lentoaseman poikkeuksellisen hyvin säilynyt sotia edeltävän ajan ilmailumiljöö[6][7] on saanut myös kansainvälistä tunnustusta: Se otettiin World Monuments Fundin julkaisemalle maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle vuosina 2004 ja 2006.[60] Malmin lentoasema kokonaisuutena kuuluu myös modernin arkkitehtuurin merkittäviä kohteita kartoittavan ja säilyttävän kansainvälisen DoCoMoMo-työryhmän Suomen kohdelistalle.[61] Kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostra valitsi Malmin lentoaseman yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta maaliskuussa 2016.[

X

Malmin kentän niittyalue on heinäkurpan merkittävimpiä syyslevähdyspaikkoja Suomessa, ja siellä tavataan useita EU:n lintudirektiivin I liitteessä mainittuja lajeja.[65] Riippumattomien asiantuntijoiden kesällä ja syksyllä 2015 toteuttamissa alustavissa kenttätutkimuksissa todettiin Malmin lentokenttäalueen olevan myös useiden Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV(a) yksilöimien, tiukkaa suojelua edellyttävien nisäkäslajien elinympäristö[66] ja lajirikas perhosniitty.

X

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki-Malmin_lentoasema



Quote
X

Tattarisuo
Tattarisuon nimi on lähtöisin paikalla pikkuvihan aikana paikalla käydystä taistelusta. Tuolloin venäläisiä sotilaita kutsuttiin tattareiksi ja heitä nähtiin taisteluissa tai taistelukentille jääneinä vainajina.
Tattarisuo on Helsingin laajin ja monipuolisin pienteollisuusalue. Se lähti rakentumaan 1960-luvulla, kun kaupunki alkoi sijoittaa
sinne romuvarastoja, autohajottamoita ja muita pikkuverstaita, jotka jäivät kaupungin kehityksen jalkoihin. Symboliarvon sai ns.
köyhien Stockan muutto Pikku Huopalahden rakentamisen alta Tattarisuolle, jossa se toimii edelleen tavoilleen uskollisena koko
kansan rakennustavaran ja muunkin halvan tavaran ostopaikkana.
Alueen soinen maaperä asettaa rakentamiselle rajoituksia. Kunnallistekniikka on kevyttä. Sadevesi ohjataan avo-ojissa maastoon imeytymään. Jos alueen kunnallistekniikka saatettaisiin muiden teollisuusalueiden tasolle, muuttuisi paikan luonne ja
rakennuskanta kohonneiden kustannusten takia hyvinkin voimakkaasti.

Aluetta rakennettiin pitkään tilapäisin luvin ja seurauksena olivat halvat rakennelmat, peltihallit ja avovarastot. Vasta 1987 alueelle saatiin asemakaava, joka pitkälti säilytti paikan ominaispiirteet.

X

https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2015_kaava/4844_1_rakennusselvitys.pdf

Faidros.

Voi tätä helvetin viheridiotismia! :facepalm:
Kivenheiton päässä suljetaan lentokenttää, josta helikopteritkin operoivat. Samalla suunnitellaan jo rakennetulle alueelle helikopterikenttää!!1!
Malmilla on jo olemassa oleva melu- että turvaetäisyys asutukseen ja nyt nää hullut haluaa siirtää kopterikentän keskelle asutusta! :facepalm:
www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3922326
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Supernuiva

Quote from: Faidros. on 06.03.2021, 12:13:26
Voi tätä helvetin viheridiotismia! :facepalm:
Kivenheiton päässä suljetaan lentokenttää, josta helikopteritkin operoivat. Samalla suunnitellaan jo rakennetulle alueelle helikopterikenttää!!1!
Malmilla on jo olemassa oleva melu- että turvaetäisyys asutukseen ja nyt nää hullut haluaa siirtää kopterikentän keskelle asutusta! :facepalm:
www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3922326

Mutta silti kyselyiden mukaan helsinkiläiset ovat hyvin tyytyväisiä päättäjiinsä. Joskus sitä miettii, että kuinka moni "maalta stadiin tullut" aikoo palata joskus takaisin omille synnyinseuduilleen, eikä siksi välitä mitä Helsingille tapahtuu? Kuha palkka ja eläke tulee, niin viimeistään eläkkeellä landelle? Tämä juurettomuuden aiheuttama välinpitämättömyys voi olla ainakin osin selittävä tekijä, tai mistä sen tietää?

Aivan liian moni yksityiskohta kertoo siitä, että pääkaupunkiseutua ei kehitetä kestävällä tavalla. Silti ihmiset ovat tyytyväisiä, tätä en oikein ole ymmärtänyt.

Faidros.

Aamulla kuuntelin radiosta jonkun malmi-aktivistin haastattelua. Hän kertoi että yhdistys oli kysynyt onko mahdollista vuokrata Helsingiltä laituripaikkoja vesitasoille tai lentoveneille(nekin on nykyään hemmetin pieniä). Ei käy, koska ei käy! Mitään perusteluita ei ollut.
Voi juhankauta, tähän meidänkin järvelle joka on vain 3 x 2km voi laskeutua. Kyllä se Malmi annetaan rakennettavaksi vain sen vuoksi että vihervassarit saa orkkuja siitä kun vain voi häiritä jotain harrasteryhmää joka ei sovi heidän agendaansa.

Lisäys. Jos veneessä ei ole siipiä se on ok, mutta jos laitat siihen siivet se on nounou!
Kakskyt vuotta vanha artikkeli: https://tekniikanmaailma.fi/polaris-fib-582-lentava-kumivene/
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Taitaa se kokoomus olla kaikkein pahin puolueista Malmin lentokentän tuhoajana? 7v vanha juttu.

HELSINKI ON FINAVIAN PARINA aktiivisesti pyrkinyt lakkauttamaan Malmin lentoaseman vuosikymmenten ajan. 1980-luvulla tunnetuksi tuli Alennushalli Pajusen Alepa-ketjun laajennuspyrkimys Malmin kentän tuntumaan perustettavan kauppakeskuksen muodossa. Kentälle haluttiin silloin asuntoja 10 000 asukkaalle takaamaan kauppakeskuksen menestystä. Perheyrityksen johdossa oli tuolloin liikemies Jussi Pajunen, paikallispoliitikko, sittemmin Kokoomuksen vahva nimi. Jussi Pajusen jääviys Malmi Nova kauppakeskusomistuksien vuoksi pysäytti yritykset lakkauttaa Malmin kenttä. Viimeksi vuonna 2006 Korkein Hallinto-oikeus kumosi Helsingin yleiskaava 2000:n asutuskaavoituksen mm. kaupunginjohtajaksi nimitetyn Pajusen jääviysongelman vuoksi. Nyt kysytään Luxenburgiin muuttaneen Malmi Novan nykyisin tuntemattomien henkilötason todellisten omistussuhteiden perään.



https://www.boy.fi/atk/uusin-lehti/573-likainen-raha-kaataa-malmin-lentoaseman.html

E:Toisto ja artikkelin julkaisuajankohta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ohkurin_narsi

Minulla on ollut kanssa se kutina, että tässä on kyse joistain gryndereistä. Siinä saa luontoalueet väistyä, eikä rikkipitoisen, saastuneen savilillun puhdistaminen ja paaluttaminen merkitse mitään.

Vihreitähän ei enää oikeasti kiinnosta se varsinainen luonto lintuineen, vaan pitää päästä polkupyörällä latkimaan lattea. Malmin kentällähän asustaa ja pesii varsin kirjava joukko jos jonkinlaisia lintuja. Ne eivät välitä lentokoneista - fiksuina otuksina osaavat väistää niitä ilman ongelmia.

Minua jaksaa aina tympiä se jatkuva "ökylentäminen" juttu. Menkääpäs googlailemaan Helsinki-Vantaa Liikelentoterminaali. Vissiin moni ei tiedä, että Helsinki-Vantaalla on ihan oma terminaali näille "ökylennoille"! Sieltä lentää mm Wihurin businessjetit yms, ja jopa silloin kun Malmin lennonjohto oli toiminnassa, niin 95% business jettien lennoista meni tuonne. Malmilla suihkarit oli harvinaista herkkua, mutta kyllä niitä aina joskus tuli - ja usein oikeaoppisesti omistajien lentäminä. Minusta se oli oikein asiallista lentää jostain Euroopasta mieluummin Malmille kuin HKI-Vantaalle.

No, niin kauan kuin lentokentän lopettaminen jatkuu, olen vannonut että en verojani Helsinkiin maksa. Jos ne tekee sen prkl metropolialueen niin pitää muuttaa vielä kauemmaksi.









HDRisto

"Jos veneessä ei ole siipiä se on ok, mutta jos laitat siihen siivet se on nounou!".

Missä kulkeekaan veneen, kantosiipialuksen, ekranoplanin ja lentokoneen rajat?.
Tekisi sellaisen ihan pienen viisimetrisen ekranoplanin ja kysyisi  sitten laituripaikkaa. Jos urputusta kuuluu vehkeen leveydestä niin sanoo sen olevan trimaraani ja siiven tyngät vain kellukkeita ("rungot" 2 ja 3) varten.

S.O.Mali

Quote from: ohkurin_narsi on 15.05.2021, 05:52:50
Minulla on ollut kanssa se kutina, että tässä on kyse joistain gryndereistä. Siinä saa luontoalueet väistyä, eikä rikkipitoisen, saastuneen savilillun puhdistaminen ja paaluttaminen merkitse mitään.

Vihreitähän ei enää oikeasti kiinnosta se varsinainen luonto lintuineen, vaan pitää päästä polkupyörällä latkimaan lattea. Malmin kentällähän asustaa ja pesii varsin kirjava joukko jos jonkinlaisia lintuja. Ne eivät välitä lentokoneista - fiksuina otuksina osaavat väistää niitä ilman ongelmia.

Minua jaksaa aina tympiä se jatkuva "ökylentäminen" juttu. Menkääpäs googlailemaan Helsinki-Vantaa Liikelentoterminaali. Vissiin moni ei tiedä, että Helsinki-Vantaalla on ihan oma terminaali näille "ökylennoille"! Sieltä lentää mm Wihurin businessjetit yms, ja jopa silloin kun Malmin lennonjohto oli toiminnassa, niin 95% business jettien lennoista meni tuonne. Malmilla suihkarit oli harvinaista herkkua, mutta kyllä niitä aina joskus tuli - ja usein oikeaoppisesti omistajien lentäminä. Minusta se oli oikein asiallista lentää jostain Euroopasta mieluummin Malmille kuin HKI-Vantaalle.

No, niin kauan kuin lentokentän lopettaminen jatkuu, olen vannonut että en verojani Helsinkiin maksa. Jos ne tekee sen prkl metropolialueen niin pitää muuttaa vielä kauemmaksi.
Onko taustalla se pulju johon Jan Vapaavuori (KOK) siirtyy?

ohkurin_narsi

Quote from: HDRisto on 15.05.2021, 07:15:00
"Jos veneessä ei ole siipiä se on ok, mutta jos laitat siihen siivet se on nounou!".

Missä kulkeekaan veneen, kantosiipialuksen, ekranoplanin ja lentokoneen rajat?.
Tekisi sellaisen ihan pienen viisimetrisen ekranoplanin ja kysyisi  sitten laituripaikkaa. Jos urputusta kuuluu vehkeen leveydestä niin sanoo sen olevan trimaraani ja siiven tyngät vain kellukkeita ("rungot" 2 ja 3) varten.

Heh, rannikkolaivurin kurssilla noi käytiin läpi - erkanoplane on vene, sanoin kuin kantosiipi ja ilmatyyny. Tosin tulee pikkuisen vaatimuksia, jos oikein muistan niin eraknoplanessa on orassi beacon ja ilmatyynyssä punainen - erona normaalin veneen valoihin. Kantosiivessä ei eroa.

Eraknoplaneja on niin vähän, ettei niille ole oikein määräyksiä. Mahtaakohan se Tallinnan yrittäjä olla vielä olemassa?




Tunkki

Ja he jotka eivät tiedä mikä on "ekranoplan" niin on sellainen vesikulkine jossa on hieman lentokoneen siiven omaista rakennetta. Lentää pintavaikutuksen alueella.

Toimintansa perustuu ns. "pintavaikutukseen". Kun lentokone saapuu kentälle ja lentokorkeus alkaa olla pienempi kuin siipien kärkiväli, tapahtuu se että siipien nosteen määrä kasvaa suuresti.
Purjelentokoneissa on aerodynaamiset jarrut tärväämässä tätä ylenpalttista nostetta että saa laskeuduttua ja ei tarvita kolmen kilometrin kiitorataa.