News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

pörrö

@Melbac:

QuoteSamat tyypit kirjoittelee yleisöosaistoille eri nimillä?.Jotkut ottaa aika tunteisiin ton kentän jutut ja itse epäilen että omat bisnekset menneet alta jonka takia tulee juuri tollaisia kommentteja ja aletaan keksimään kaikenlaisia syitä tyyppien eri mieltä olemisesta.Mitä tulee lentomeluun niin ymmärrän jos siitä valitetaan varsinkin jos ja kun se on jatkuvaa.Nehän säilyttää sen tornin joten siinä ei tuhota mitään historiallista,se kiitotiehän ei omasta mielestä tarvitse mitään suojelua.Medihelille sentään löytyi uusi paikka joten siitä on turha valittaa ja tollaisen toisten kuolemaa toivominen kuullostaa vähän ilkeältä.

Tämä ei ole puoleltani mitään tunnetason möyhkäämistä, vaan ajatukseni ja mielipiteeni perustuvat kylmään faktaan.

Mihin perustuu kommenttisi "omat bisnekset menneet alta"? Malmi on kenttänä palvellut niin poliisi-, raja- ja vartiolaitoksen operaatioita. Vapaaehtoisvoimin on suoritettu muun muassa palolentoja.

"Omasta mielestä" kiitoteiden tuhoaminen ei haittaa. Museovirasto on jokseenkin eri mieltä.

Mediheli tosiaan operoi nykyään Hki-Vantaalta, mutta ei ilman kustannuksia. A-1 -tehtävät (ne kiireelliset) seisauttavat kaiken muun liikenteen. Muutamakin minuutti saataa olla pahimmassa onnettomuustapauksessa tai sairauskohtauksessa kriittinen.

On jokseenkin perverssiä väittää, että toivoisin jonkun kuolemaa. Luepa nyt ajatuksella kirjoitukseni uudestaan.
Esteetön lentoonlähtö (ei tarvitse siivota kaupallista liikennettä pois jaloista) takaa avuntulon nopeasti sitä tarvitseville.

Tuntuu siltä, ettet ole ollenkaan tutustunut Malmin historiaan tai sen käyttötarkoituksiin. Suosittelen vaikkapa liittymistä Air veteran-yhdistykseen, niin pääset DC-kolmosella katselemaan niitä Helsingin maisemia, joissa riittäisi tilaa rakentaa lähiö jos toinenkin.

Ajatolloh

Kyllä mä ainakin alan olla vaihtanut kantaa - sen jälkeen kun tutustuin Malmin kentän maapohjan rakennettavuuteen (=rakentamiskelvottomuuteen).

Ennen olin vähän sitä mieltä, että "ihan sama" tai "noh, kaippa sitä aluetta rakentamiseen tarvitaan" koska onhan se Kehä I:n lähellä olevaa aluetta.

Mutta ei noin paskalle maapohjalle kannata juuri lähiöitä rakennella niin onhan tuo aika älytöntä, ettei alue saanut olla vaikka edes osittain historiallisessa käytössään lentoasemana. Olisivat vaikka laittaneet sitten vuorokautisia käyttörajoituksia, jos liikennemelu koettiin ongelmaksi?

Penan kaveri Eki

#332
Quote from: Lalli IsoTalo on 17.06.2021, 08:22:51
1. Löytyykö Malmin lentokentän alueelta peruskalliota mistään järkevästä syvyydestä?

2. Jos ei löydy, millainen paalatussyvyys tarvitaan, jotta kerrostaloja voi ylipäätään rakentaa? Vai onko jotain muita turvallisia keinoja olemassa?

Syvyys on sellaiset 25-32m


Tässä Destian rakennettavuusselvityksessä,

    https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2016_kaava/4844_1_destia_malmi_rakennettavuusselvitys.pdf

joka on tehty ennen kuin sulfidisavesta edes haluttiin tietää, todetaan että:


  • alueen rakennukset perustetaan pääasiassa paaluille
  • painumien pienentämiseksi katu- ja piha-alueet pilaristabiloidaan
  • katualueilla on oletettu käytätettäväksi stabilointipilareita, joiden halkaisija on 700 mm ja pilariväli k/k on 1 metri
  • piha-alueilla pilareiden halkaisijaksi suositellaan 600 mm ja pilariväli k/k on 1 metri
  • Longinojan ja Suurmetsäntienojan uoma kaivetaan massastabiloituun maahan

Maankäytön ekologisesta kestävyydestä... Edellisestä sekä Destian raportin taulukoista voidaan laskea, että:

  • Stabilointia varten tehtävä maavaihto on mittava; 5.2 milj. m3. Tämä on se määrä maata jota paalutuksen ja massastabiloinnin edestä on siirrettävä muualle. Yhteen kuorma-autolavakasettiin mahtuu noin 14 m3
  • Pelkästään pilaristabiloinnin hiilenjalanjälki on 1,5 milj. tonnia CO2:ta. (Destian suunnitelmasta puuttuu tosin kerrostalojen perustuksiin tarvittava paalutus, joten se puuttuu myös em. luvuista)

EN 15804-standardin mukaan rakennusten hiilijalanjälkeä laskettaessa on otettava mukaan rakentamisen kaikki perustamistyöt:


  • 50:lle vuodelle laskettuna alueelle rakennettavien asuntojen hiilijalanjälki (Kg CO2/as.m2/vuosi) on vähintään nelinkertainen, suhteessa muualle rakentamiseen

Jos Malmin lentokenttäalueelle rakennetaan tiivis taajamatoiminnon alue, se ei ainakaan tule olemaan maankäytön kannalta ekologisesti kestävää rakentamista

Malmin lentokenttäalueen kaavarunkoa varten on myös tehty hule- ja pohjavesiselvitys,

    http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2016/Ksv_2016-11-29_Kslk_38_El/F289FAA5-C498-C014-87DA-588648F00000/Liite.pdf

mutta se on tehty ennen ym. rakennettavuusselvitystä, eikä siinä ei ole huomioitu pilaristabiloinnin vaikutukset pohjavesiin tai lentokenttäalueen vieressä olevaan I-luokan Tattarisuon pohjavesialueelle, joka toimii kriisiajan vesivarantona ja jossa on Helsingin seudun ympäristöpalvelut - kuntayhtymän vedenottamo.

Siinä ei myöskään ole otettu huomioon Longinojan uoman maaperän massastabiloinnin vaikutukset kunnostettuun Longinojan taimenpuroon, taikka sen päässä olevaan Vantaanjoen pääuomaan, joka kuuluu Natura 2000 -verkostoon. Longinoja on ainoa Malmin lentokenttäalueen valumavesien purkuväylä, johon lentokenttäalueen asuinrakentamisen edellyttämässä mittavassa ja pitkällisessä stabilointi- ja paalutustyössä liikkeelle lähtevät saviliejumassat ja Tattarisuon teollisuusalueelta mahdollisesti valuneet ympäristömyrkyt väistämättä päätyisivät.

Alueen koekairauksissa todettiin myöhemmin itsestäänselvyys, että pohjakalliota vastaan on noin metrin paksu sorakerros, jota pitkin pohjavesi valuu. Paalut rikkoisivat tämän sorakerroksen ja työntäisi savea pohjaveteen. (Kuka grynderi muuten uskaltaa pilata I-luokan pohjavesiä, kun laissa on määritelty ennallistamisvelvoite?)

Silkkaa hulluutta ja ideologisesti motivoitua kiusantekoa.


Edit: Mutta saatiinpahan harrastelijailmailijat pois häiritsemästä vasurien mielenrauhaa.

Edit II: Hulevesitaso on niittyalueella 0,5m pinnasta, samalla tasolla missä vanha (suojeltu) salaojitus, joten alaspäin ei voi eikä rakennusmääräysten perusteella edes saa rakentaa. Lahden moottoritien kohdalla (missä itse asiassa Suomen pisin silta), on luonnonlähde.

Destia ehdottikin, että maapinta nostettaisin kahdella metrillä, mutta sekään ei ole mahdollista, koska olemassa olevat suojatut rakennukset ovat nykyisellä tasolla. (Ja betoniset kiitotietkin ovat suojattuja)

Edit III: Hulevesitaso näkyy tämän postauksen ekasta kuvasta:

    https://www.facebook.com/groups/18645317752/?multi_permalinks=10158708525267753

"They were some bad people... I say hombres."

parpoltos

Saapa nähdä meneekö kaava uusiksi kun lentokenttä on saatu lopullisesti häädettyä. Edellä mainitun raportin mukaan vaativasta maaperästä johtuvat kulut ovat pienimmät korkeiden talojen asuinneliötä kohti. Jos rakennusneliöiden määrä tuplattaisiin, niin kulut luonnollisesti alenisivat. Paaluttamisen tarvetta voitaisiin vähentää rakentamalla betonista saven päällä kelluva lautta ja rakentamalla sen päälle tiet ja rakennukset. Betoni voidaan suojata hapoilta vaahtolasilevyillä ja soveltuvalla vesieristyksellä. Pilvenpiirtäjien tapauksessa voitaisiin savi yksinkertaisesti kaivaa alta pois ja hyödyntää tila pysäköintitiloina.

Märkä savi on muuten melkein yhtä hyvä lämpövarasto kuin vesi. Savimaahan voitaisiin varastoida kesäkaudella aurinkokeräimillä kerätty lämpö ja käyttää talvella lämmitykseen. Mikäli tiet rakennettaisiin maan alle, betonilaatan päälle, säästyisi lumista ja hiekoituksesta aiheutuvia kuluja ja maan pinta säästyisi kevyelle liikenteelle ja luonnolle. :)

Melbac

Kaupunki: Malmin kentältä noussut lentokone ilmaan luvattomasti – "En osaa arvailla mistä se on peräisin"
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4191193#kommentit

"PIENIMUOTOISTA helikopteritoimintaa kentällä sen sijaan on edelleen.

Koptereita huoltava Helitech ottaa vastaan huoltoon tulevia koneita hallinsa vieressä olevalla plattalla siitäkin huolimatta, että kaupunki on sanonut maa-alueen vuokrasopimuksen irti.

Kaupungin näkemyksen mukaan sopimus on päättynyt ja alue olisi jo pitänyt luovuttaa kaupungin hallintaan.

– Alueella on useampi toimija, joiden osalta tilanne on sama, kertoo kaupunginlakimies Jenni Rope sähköpostitse.

Lentokentttäyhdistyksen hallussa ollut vuokra-alue sen sijaan on kaupungin hallinnassa.

– KAIKKI tilat pitäisi purkaa. Olemme riitauttaneet irtisanomiset. Asia on vireillä käräjäoikeudessa, kertoo Helitechin tekninen johtaja Janne Kivi.

Kentän eteläpäässä pelastuslaitoksen läheisyydessä toimivalla yrityksellä ei ole omaa lentotoimintaa eikä toimilupaa siihen.

Vuonna 2001 rakennettu halli on kaupungin tontilla. Lisäksi yritys on vuokrannut piha-alueen, jota sen asiakkaat käyttää laskeutumiseen ja lentoonlähtöön huoltoon liittyvissä lennoissa.

– Koptereita tulee huoltoon ja lähtee enimmillään 2–3 kertaa arkipäivisin. Välillä voi olla viikonkin tauko, kertoo Kivi."

Tossa taitaa olla se oikea syy näiden trollien juttuihin ja asioiden vääntämisestä.Toimivat täysin rikollisesti ja jatkuvasti yrittävät kaikenlaista.Täällä ei taida porukka ymmärtää suomenkieltä kun omasta mielestä kaupunki on kasvanut kentän ympärille joten sen toiminta voidaan ihan hyvin lopettaa eikä toi toiminta niin tärkeää ole etteikö sitä voisi siirtää muualle.Varmasti löytyisi parempia paikkoja kentille.

Faidros.

Quote from: Faidros. on 06.03.2021, 12:13:26
Voi tätä helvetin viheridiotismia! :facepalm:
Kivenheiton päässä suljetaan lentokenttää, josta helikopteritkin operoivat. Samalla suunnitellaan jo rakennetulle alueelle helikopterikenttää!!1!
Malmilla on jo olemassa oleva melu- että turvaetäisyys asutukseen ja nyt nää hullut haluaa siirtää kopterikentän keskelle asutusta! :facepalm:
www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3922326

Nostanpa tämän uutisen vielä esille, ihan vaan meluhaitoista motkottavien huviksi. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Hippo

Quote from: Melbac on 17.06.2021, 05:15:01
Quote from: Hippo on 16.06.2021, 12:21:19
Malmin kentän tuhoaminen on ideologinen asia punavihreille. Pienilmailu edustaa näkyvästi yksilöllisyyttä ja sen harrastaminen edellyttää jonkinasteista menestymistä yhteiskunnassa. Viheriöille on siis ihan turha esittää vertailevia laskelmia päästöistä yms. koska tuollainen yksilöllisen menestymisen esittely on jo paha itsessään.

Kokoomusgrynderit ehkä jo tajuavat homman kannattamattomuuden mutta heräsivät liian myöhään tähän todellisuuteen ja punikit vievät kenttää nyt kuin lammasta teuraalle.
Kun käy tuolla päin niin ihan selvästi näkee että se kenttä on jäänyt asutuksen keskelle. Ei toi mikään ideologinen kysymys ole omasta mielestä kuten täällä yritetään selittää asia.
Et ehkä ole seurannut asiaa kovin tarkasti? Mikään ei ole viitannut siihen, että Malmin kenttä ei olisi toimintakelpoinen, vaikka asutusta ympärillä onkin. Ymmärtäisin kentän lopettamisen jos se ei kerta kaikkiaan mahtuisi paikalleen tai jos vaikka sen toiminta haittaisi Helsinki-Vantaa kentän toimintaa. Mutta ei, mitään tällaisia perusteita ei ole esitetty. Ainoa esitetty peruste on asuntojen tarve.

Ajatolloh

Quote from: Lalli IsoTalo on 17.06.2021, 08:22:51
Kuinkahan monen vuoden meteliterrori olisikaan lähialueille tulossa, jos Malmin kenttä paalutetaan, jonka koko on 2,250 neliökilometria (225 hehtaaria, 1000 kertaa enemmän kuin tuon silta-alueen koko)?

1. Löytyykö Malmin lentokentän alueelta peruskalliota mistään järkevästä syvyydestä?

2. Jos ei löydy, millainen paalatussyvyys tarvitaan, jotta kerrostaloja voi ylipäätään rakentaa? Vai onko jotain muita turvallisia keinoja olemassa?

En tiedä rakentamisesta juuri mitään, joten pyydän jo etukäteen anteeksi sitä, jos kysymykseni tuntuvat harrastelijamaisilta.

Ihan hyviä kysymyksiä sinulla on.

1. Tuohon en osaa sanoa kun en ole nähnyt pohjatutkimusraportteja (kairausdiagrammeja). 

2. Raskaille taloille (=ne kerrostalot) ei ole muita luotettavia perustamistapoja olemassa kuin paalutus. Paalutus lyödään kunnes tulee kova vastaan (=peruskallio tms) tai paalu ei enää uppoa. Noita betonipaaluja kutsutaan toiselta nimeltään kitkapaaluiksi. Se nimi tulee siitä, että niillä lyöminen lopetetaan kun kitka on riittävän suuri. Jos peruskallio on syvällä (esim. 30-100 metrissä), niin tuollainen kitkapaalu on ainoa vaihtoehto perustamiselle. Eikä niitä tietenkään mihinkään 100 metriin asti lyödä.

Malmilla on lisähaaste tuo sulfidisavi. Paalua ei voi siihen lyödä. Savi pitää kaivaa pois ja siitä tulee kyllä h-vetinmoinen ralli. Samoin kuin itse paalutus. Aivan oikein arvelit, että "terroria" luvassa. Kaveri asui Espoon Leppävaaran alueella kun sitä etelänpuolen paskasavikkoa kitkapaalutettiin. Kuulemma on jokaisen paalun saaman jokaisen iskun tuntenut omalla persauksillaan. Nimittäin joka isku välittyi kalliosta tai jostain heijastuen hänen talonsa perustuksiin,häntä hyppyyttäen..joskus jopa sängyssä.

Toivottavasti paaluttavat 24h ja jytisee oikein kunnolla, niin saavat kaikki hipit lähistöllä koko rahalla tuntea kun Malmin kentälle rakennetaan Uutta Venetsiaa ja isänmaa "huokaa" joka iskusta.

Golimar

Joskus kait 15 vuotta sitten katselin kun paaluttivat savikkoa Kartanonkoskella, pari iskua paalutuskoneesta ja sitten se härveli joutui lähinnä jarruttamaan paalua joka upposi itsestään. Mietin siinä että mitähän järkeä tuossa touhussa on rakentaa täysin kelvottomaan paikkaan ja mitä ongelmia tulevaisuudessa tulee eteen.

Titus

Vähemmän vastustavaan maahan paalut asennetaan täryttämällä ei lyömällä. Malmin alueellakin todäk käytetään putkimaisia teräspaaluja jotka ensin tärisytetään maahan jonka jälkeen sinne sisään laitetaan raudoitus ja betonivalu.
that's a bingo!

Melbac

Quote from: Golimar on 20.06.2021, 22:55:06
Joskus kait 15 vuotta sitten katselin kun paaluttivat savikkoa Kartanonkoskella, pari iskua paalutuskoneesta ja sitten se härveli joutui lähinnä jarruttamaan paalua joka upposi itsestään. Mietin siinä että mitähän järkeä tuossa touhussa on rakentaa täysin kelvottomaan paikkaan ja mitä ongelmia tulevaisuudessa tulee eteen.
Eipä täällä helsingissä ole paljoa mahdollista valita parhaita/järkeviä paikkoja taloille kuten jossain pikkukunnissa.Se sitten johtaa näihin paalutuksiin.Rakennusteknisesti ne saadaan kyllä pysymään paikallaan mutta se voi sitten olla vähän kallista ja kestää kauan kun maa asettuu.Itse nuorudesta muistan kuinka tietyissä paikoissa oli sellaista maata(jota juuri paalutettiin ja sen päälle rakennettiin kerrostaloja) että kengät lähti jaloista jos oikasi niiden kautta.:)

Melbac

Quote from: Hippo on 18.06.2021, 13:09:57
Quote from: Melbac on 17.06.2021, 05:15:01
Quote from: Hippo on 16.06.2021, 12:21:19
Malmin kentän tuhoaminen on ideologinen asia punavihreille. Pienilmailu edustaa näkyvästi yksilöllisyyttä ja sen harrastaminen edellyttää jonkinasteista menestymistä yhteiskunnassa. Viheriöille on siis ihan turha esittää vertailevia laskelmia päästöistä yms. koska tuollainen yksilöllisen menestymisen esittely on jo paha itsessään.

Kokoomusgrynderit ehkä jo tajuavat homman kannattamattomuuden mutta heräsivät liian myöhään tähän todellisuuteen ja punikit vievät kenttää nyt kuin lammasta teuraalle.
Kun käy tuolla päin niin ihan selvästi näkee että se kenttä on jäänyt asutuksen keskelle. Ei toi mikään ideologinen kysymys ole omasta mielestä kuten täällä yritetään selittää asia.
Et ehkä ole seurannut asiaa kovin tarkasti? Mikään ei ole viitannut siihen, että Malmin kenttä ei olisi toimintakelpoinen, vaikka asutusta ympärillä onkin. Ymmärtäisin kentän lopettamisen jos se ei kerta kaikkiaan mahtuisi paikalleen tai jos vaikka sen toiminta haittaisi Helsinki-Vantaa kentän toimintaa. Mutta ei, mitään tällaisia perusteita ei ole esitetty. Ainoa esitetty peruste on asuntojen tarve.
Se nyt on helsinkiläisten näkökulmasta katsoen tattiksen,lahdenväylän ja radan välissä ja tarvitaan asuntokäyttöön.Melko varmasti tattarisuollekkin tulee asuntoja jossain vaiheessa.Alunperinhän se oli kaukana keskustasta mutta sitten sen ympärille alkoi tulemaan taloja ja nyt se halutaan sitten asuntokäyttöön mikä on omasta mielestä ihan järkevää.Korvaavia kenttiä löytyy mutta kentää käyttävä porukka ei niitä halua käyttää.Aikaa kentää käyttäville tyypeille on annettu ihan tarpeeksi ja ne on tienneet että se poistuu käytöstä jo vuosikymmeniä? eli mistään uudesta asiasta ei ole kyse ja niillä on ollut aikaa varautua asiaan.Nyt tyypit on kuin noi mansua tukkivat hörhöt jotka esittää sellaisia vaatimuksia että oksat pois.

Ajatolloh

Quote from: Titus on 20.06.2021, 23:03:33
Vähemmän vastustavaan maahan paalut asennetaan täryttämällä ei lyömällä. Malmin alueellakin todäk käytetään putkimaisia teräspaaluja jotka ensin tärisytetään maahan jonka jälkeen sinne sisään laitetaan raudoitus ja betonivalu.

Ei asenneta. Teräspaaluja voidaan käyttää vain tilanteissa, joissa peruskallio tulee vastaan eli alle 20 metrin paalupituuksilla.

Kaikkein hankalimmissa maalajeissa ainoa vaihtoehto on kitkapaalu ja sitä lyödään juntalla maahan niin kauan aikaa, että etenemä kolmella perättäisellä iskulla jää alle tietyn tavoitteen (en enää muista mikä se oli)

terv. perustamistekniikan kurssit oikeasti joskus käynyt

Faidros.

Quote from: Melbac on 21.06.2021, 05:06:00
Quote from: Golimar on 20.06.2021, 22:55:06
Joskus kait 15 vuotta sitten katselin kun paaluttivat savikkoa Kartanonkoskella, pari iskua paalutuskoneesta ja sitten se härveli joutui lähinnä jarruttamaan paalua joka upposi itsestään. Mietin siinä että mitähän järkeä tuossa touhussa on rakentaa täysin kelvottomaan paikkaan ja mitä ongelmia tulevaisuudessa tulee eteen.
Eipä täällä helsingissä ole paljoa mahdollista valita parhaita/järkeviä paikkoja taloille kuten jossain pikkukunnissa.Se sitten johtaa näihin paalutuksiin.Rakennusteknisesti ne saadaan kyllä pysymään paikallaan mutta se voi sitten olla vähän kallista ja kestää kauan kun maa asettuu.Itse nuorudesta muistan kuinka tietyissä paikoissa oli sellaista maata(jota juuri paalutettiin ja sen päälle rakennettiin kerrostaloja) että kengät lähti jaloista jos oikasi niiden kautta.:)

Helsingille kelpasi kyllä muutama vuosi sitten pala Sipoota, mutta se jätettiin rakentamatta, koska Malmin kenttä pitää vihreän ideologian perusteella tuhota hintaan mihin hyvänsä ja sehän kokoomukselle sopii.
Ideologiasta ja rahasta gryndereille on kyse, ei mistään muusta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Titus

Quote from: Ajatolloh on 21.06.2021, 05:33:45

QuoteEi asenneta.
Asennetaan ja Malmillakin tätä tärisyttämistä tullaan käyttämään kun mahdollisuus koska meluhaitta (toki junttaamistakin).

QuoteTeräspaaluja voidaan käyttää vain tilanteissa, joissa peruskallio tulee vastaan eli alle 20 metrin paalupituuksilla
. esim SSAB valmistaa 40m putkea jota voidaan jatkaa jos ei riitä...

QuoteKaikkein hankalimmissa maalajeissa ainoa vaihtoehto on kitkapaalu ja sitä lyödään juntalla maahan niin kauan aikaa, että etenemä kolmella perättäisellä iskulla jää alle tietyn tavoitteen (en enää muista mikä se oli)
.... aivan ? mutta savimaa "kaikkein hankalinta", ai niin se rikkihappo... iiik!

LMGTFY : SSAB teräspaalut

Quoteterv. perustamistekniikan kurssit oikeasti joskus käynyt
tähänkin ketjuun suoltamasi paskan perusteella: nice story bro
that's a bingo!

Ajatolloh

Quote from: Titus on 21.06.2021, 10:33:43
"kaikkein hankalinta", ai niin se rikkihappo... iiik!

LMGTFY : SSAB teräspaalut

tähänkin ketjuun suoltamasi paskan perusteella: nice story bro

Ihan samat sanat, bro.  Viljelemäsi "IIIK" ei kuulosta kovin vakuuttavalta asiantuntijapuheelta.

LMGTFY ihan itse katsomaan mitä SSAB (ent. Rautaruukki) teräspaalutuksen suunnitteluohjeissa oikeasti lukee. Et ole sitä selvästi tehnyt vaan auot vain päätäsi.

Teräspaalut vaativat aina luotettavan kontaktin peruskallioon. Muuten niitä ei voi käyttää. Kallion on oltava suhteellisen lähellä pintaa, käytännössä alle 20-25 metrissä.

Lalli IsoTalo

Kun olin kuvaamassa vanhaa siltaa, otin samaan hintaan videota (ilman gimbaalia) tästä tärisyttämisestä.

Sillan paalatus Vantaajoen yli Jokerirataa varten 4:06
Piilotettu | 15.9.2020
https://www.youtube.com/watch?v=7ntkLBo-QCM
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

valtakunnanpärkhele

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Nikolas

Quote from: Ajatolloh on 20.06.2021, 22:19:16

Malmilla on lisähaaste tuo sulfidisavi. Paalua ei voi siihen lyödä. Savi pitää kaivaa pois ja siitä tulee kyllä h-vetinmoinen ralli. Samoin kuin itse paalutus. Aivan oikein arvelit, että "terroria" luvassa. Kaveri asui Espoon Leppävaaran alueella kun sitä etelänpuolen paskasavikkoa kitkapaalutettiin. Kuulemma on jokaisen paalun saaman jokaisen iskun tuntenut omalla persauksillaan. Nimittäin joka isku välittyi kalliosta tai jostain heijastuen hänen talonsa perustuksiin,häntä hyppyyttäen..joskus jopa sängyssä.

Toivottavasti paaluttavat 24h ja jytisee oikein kunnolla, niin saavat kaikki hipit lähistöllä koko rahalla tuntea kun Malmin kentälle rakennetaan Uutta Venetsiaa ja isänmaa "huokaa" joka iskusta.


Kaikki jotka asuvat riittävän kaukana tuosta työmaasta voivat onnitella itseään jo näin etukäteen.

Golimar

Quote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on hyväksynyt kaupungin väliaiksein rakennuslupahakemuksen Malmin lentoaseman ns. Patria-hallin ja sen ympäristön käyttötarkoituksen väliaikaisesta muuttamisesta. Kaupunki on suunnitellut lentokenttäalueelle harjoittelurataa raskaan kaluston oppilaskäyttöön viiden vuoden määräajaksi.

Suunnitelman mukaan merkittävä osa lentokentän nurmialueesta päällystettäisiin tai muutettaisiin hiekkapohjaiseksi harjoittelualueeksi. Työ ulottuisi vaarantamiskiellon alaiselle, alkuperäiselle betonikiitotielle.

Rakennuslupahakemus osoittaa, ettei kaupungilla ole alueelle todellista käyttötarvetta ainakaan viiteen vuoteen. Alueelle etsitään mitä erikoisimpia väliaikaiskäyttötapoja. Esitys todentaa sen, että ilmailutoimijoiden vaade lentotoiminnan käynnistämisestä ja jatkamisesta välittömästi voidaan toteuttaa.

Eduskunta on edellyttänyt valtioneuvostolta toimenpiteet Malmin toimintojen korvaaville ratkaisuille. Valtioneuvosto ei ole toteuttanut näitä. Malmin lentoasema onkin palautettava ilmailukäyttöön Suomen ilmailutoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi.


https://www.malmiairport.fi/malmin-lentoasemalle-haettu-valiaikainen-rakennuslupa-kaavan-vastainen-asia-hallinto-oikeuteen/


Nikolas

Eli miten se nyt onkaan: Oliko suunnitelma rakentaa asuinkerrostaloja Malmin lentokentän paikalle pelkkä tekosyy, jotta harmiton pienlentokenttä saataisiin hävitettyä? Ja oliko todellinen motiivi ideologiaan perustuva viha lentokoneharrastusta kohtaan?

Titus

Mitä enemmän alueella on tehty erilaisia tutkimuksia, niin sitä järjettömämmältä koko Malmin kenttä asuinalueeksi projekti muuttuu...

Alueen biodiversiteetti tulee muuttumaan sekä vallitsevat eläinten ja lintujen reitit muuanne kaupunkiin katkeavat. Taimenpurokin todnäk pian entinen taimenpuro.

Tätä on vihreä kaupunkisuunnittelu  :-X


Jännä nähdä kuka tutkiva zuurnalisti kehtaa ensimmäisenä tehdä zuurnalistisen harakirin kertoa alueen muutoksista ympäristön kannalta. Tai oikeastaan ei puhuta ympäristön muutoksesta, vaan tuhoamisesta. Puhumattakaan kustannuksista, parempaa rakennusmaata jätetään rakentamatta, koska kustannukset ovat liian korkeat.


edit: Paalutuksen mittakaavasta, niin se Malmin kentän pyöreä rakennus tarvitsi aikanaan yli 400 paalua n 10-20m syvyyteen.
that's a bingo!

Titus

Tällainen sattui silmään:

Quote1940-luvun lopulle tultaessa Helsingin lentoasema oli lentokoneiden nopean kehityksen myötä käymässä riittämättömäksi kansainvälisen lentoaseman tehtäviin. Elokuussa 1948 kiitotie murtui SAS:n DC-4 -koneen alla. Saman vuoden tammikuun ankaran pakkasjakson aikaan toinen samanlainen kone ei ollut kokenut moisia ongelmia, mutta nyt maaperän heikko kantavuus kävi ilmeiseksi. Tutkimukset osoittivat kiitoteiden vahvistamisen ja pidentämisen isoille liikennekoneille koituvan liian kalliiksi. Oli tullut aika rakentaa pääkaupungille uusi kansainvälinen lentokenttä.

https://www.malmiairport.fi/historia/

hyvä juttu, että rakentaminen on nykyään halvempaa  ;)
that's a bingo!

Nikolas

Quote from: Titus on 24.04.2022, 13:09:00

hyvä juttu, että rakentaminen on nykyään halvempaa  ;)


Tässä tapauksessa ainakin paalut uppoavat maahan nopeasti.

Uuno Nuivanen

Quote from: Nikolas on 24.04.2022, 13:29:14
Quote from: Titus on 24.04.2022, 13:09:00

hyvä juttu, että rakentaminen on nykyään halvempaa  ;)


Tässä tapauksessa ainakin paalut uppoavat maahan nopeasti.

Siitähän oli juttua, että noin kiljoonan betonipaalun valmistaminen tuottaa tolkuttomat co2-päästöt, mutta Vihreä Helsinki puolustautui, että ne päästöt eivät synny Helsingissä, vaan siellä jossain missä paalut valmistetaan.  :roll:

Nikolas

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.04.2022, 13:53:12

Siitähän oli juttua, että noin kiljoonan betonipaalun valmistaminen tuottaa tolkuttomat co2-päästöt, mutta Vihreä Helsinki puolustautui, että ne päästöt eivät synny Helsingissä, vaan siellä jossain missä paalut valmistetaan.  :roll:


Katos sittenhän voidaan "samalla vaivalla" ruopata koko helkutin suo tyhjäksi ja täyttää se jollain hyväksi katsotulla betonirakennelmalla. Ja sen päälle voi sitten laittaa vaikka lentokentän kaiken muun hyvän lisäksi. Kestäisi suurimmatkin jumbojetit. Samaan rakennelmaan saisi aivan tolkuttoman paljon pysäköintihallia ja muuta. Sinnemäen puoluetovereiden kaikki sähköautot mahtuisi sinne aivan helposti. En vaan uskalla laskea kuinka paljon (helsinkiläisten) veronmaksajien rahaa siinä palaisi.

Outo olio

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.04.2022, 13:53:12
Siitähän oli juttua, että noin kiljoonan betonipaalun valmistaminen tuottaa tolkuttomat co2-päästöt, mutta Vihreä Helsinki puolustautui, että ne päästöt eivät synny Helsingissä, vaan siellä jossain missä paalut valmistetaan.  :roll:

Jo vuosia on valitettu siitä että Suomi "ulkoistaa hiilipäästönsä kehitysmaihin". Nytkö siis tästä ajatuksesta on luovuttu?

Suomi ulkoistaa hiilipäästönsä-haku
https://www.google.com/search?q=Suomi+ulkoistaa+hiilip%C3%A4%C3%A4st%C3%B6ns%C3%A4&client=firefox-b-d&ei=cQVnYo7WKZaSrwTk_JwQ&ved=0ahUKEwjO0sfWh7D3AhUWyYsKHWQ-BwIQ4dUDCA0&uact=5&oq=Suomi+ulkoistaa+hiilip%C3%A4%C3%A4st%C3%B6ns%C3%A4&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAM6BwgAEEcQsANKBAhBGABKBAhGGABQ7gpYpx9gtCVoAXABeACAAfsLiAGpE5IBBzYtMS4wLjGYAQCgAQHIAQXAAQE&sclient=gws-wiz

Suomalaisten kulutuspäästöt ulkoistetaan riskimaihin – Kyselyn mukaan yritykset eivät tiedä alihankintaketjunsa hiilijalanjälkeä
https://www.maailma.net/uutiset/suomalaisten-kulutuspaastot-ulkoistetaan-riskimaihin-kyselyn-mukaan-yritykset-eivat-tieda

Suomen ja EU:n ilmastopäästöt ovat vähentyneet ja matkalla alaspäin – kulutusta mittaamalla päästöt ovat kuitenkin jopa nousseet
https://yle.fi/uutiset/3-12157768

Hiilineutraali valtio, jossa asustaa hiilisyöppö kansa – ulkoistammeko päästömme?
https://www.maailmankuvalehti.fi/2021/vain-verkossa/pitkat/hiilineutraali-valtio-jossa-asustaa-hiilisyoppo-kansa-ulkoistammeko-paastomme/

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Faidros.

Laitan koko tekstin luettavaksi, koska sitä ei oikein voi silpoa. Toinen vaihtoehto olisi tietysti pelkkä linkki Demokraattiin.

https://demokraatti.fi/malmin-lentokentan-kohtalo-kasittelyyn-viela-khossa

"Malmin lentoaseman ystävät -yhdistyksen mukaan lentokenttäalue tulisi suojella rakennusperintölain nojalla. Yhdistys on hakenut KHO:sta valituslupaa Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä, jossa suojeluvaatimus hylättiin. KHO päättää myöhemmin, saako yhdistys valituslupaa.

Helsingin kaupunki on kaavaillut Malmin lentokentälle ja sitä ympäröiville alueille suurta määrää uusia asuntoja lähivuosikymmeninä. Asukkaita alueelle voisi tulla arviolta noin 25  000.

Malmin lentoaseman ystävät katsoo, että hallinto-oikeus teki päätöksensä puutteellisin perustein ja vääriin lainkohtiin nojaten. Yhdistyksen mukaan suojeluesitys pitäisi käsitellä nimenomaan rakennusperintölain pohjalta eikä maankäyttö- ja rakennuslain perusteella.

Vuonna 1936 valmistunut Malmin lentoasema oli aikanaan Helsingin ensimmäinen kansainvälinen lentokenttä. Vuonna 1952 kansainväliset liikennelennot siirtyivät Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Sittemmin Malmin lentoasema oli kotimaisen yleisilmailun keskus ja kevyen kaupallisen lentotoiminnan palveluksessa. Valtio luopui Malmin lentokentän käytöstä vuoden 2016 lopussa Helsingin kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus hylkäsi kesäkuussa 2019 Malmin lentoaseman ystävien esityksen lentokenttäalueen suojelusta. Ympäristöministeriö hylkäsi yhdistyksen valituksen päätöksestä, minkä jälkeen yhdistys valitti Helsingin hallinto-oikeuteen."
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-