News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kulttuuri ja älykkyysosamäärä

Started by far angst, 09.03.2016, 15:24:34

Previous topic - Next topic

Omicron

Quote from: Asra on 09.03.2016, 16:43:51
Miksi juutalaiset sitten ovat niin älykkäitä?

Olen kuullut että se johtuu siitä että he ovat niin nuukia että vain saada lapsia toisten juutalaisten kanssa, niin että heidän rotunsa geenit ei sekoitu toisiin rotuihin, niin että heistä tulee mahdollisimman "puhdas" rotu.

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Joutilas

#62
Quote from: Jack Frost-Medow on 09.03.2016, 16:40:39
Seitsemän luuserivaltion merkkiä, joista kaikki ovat suoraan johdettavissa heikoista älynlahjoista:
- Informaation vapaan kulkun estäminen
- Naisten alistaminen
- Kyvyttömyys ottaa vastuu itsetehdyista tai kollektiivisista virheistä-
- Yhteiskunnan rakentuminen "laajennetun" perheen, klaanin tai heimojen pohjalle
- Dogmaattinen, rajoittava uskonto
- Opiskelun vähäinen arvostus -Yliolkainen suhtautuminen työntekoon

Hyvä lista. Olen samaa mieltä.

Mietin listaa Suomen ja lähihistorian kannalta:

  • Informaation vapaan kulun estäminen: vahvasti laajentunut ilmiö ja valtamediasta on tunnetusti tullut se valemedia. Ihmiset lukevat vaihtoehtoisia medioita, sillä vanhoihin ei voi enää luottaa. Vääristä mielipiteistä sakotetaan.
  • Naisen asema on ollut Suomessa maailman parhaimpia. Nyt Suomessa hyväksytään naisten alistaminen huiveilla ja tyttöjen sukupuolielinten rituaalinen amputointi.
  • Kyvyttömyys ottaa vastuu virheistä: Hallitus ja puolueet. SSS. Nyrkkitervehdys. Suomen talouden tuhoaminen. Järjestelmällinen islamointi ja islam-raiskaukset. En ole kenenkään kuullut ottavan vastuuta mistään...
  • Dogmaattinen, rajoittava uskonto: Suomessa on ollut voimissaan rajoittava uskonto, joka alkoi jo kuolemaan pois. Nyt olemme kuitenkin rakentamassa suurmoskeijaa toiselle yhtä rajoittavalle uskonnolle.
  • Opiskelun arvostus ja suhtautuminen työntekoon: Hallitus on pyrkinyt aktiivisesti supistamaan ja näivettämään suomalaista koulujärjestelmää ala-asteelta yliopistoihin asti. Idioottimainen politiikka on vienyt paljon työpaikkoja muualle ja trendi jatkuu vahvasti.
Älykkyysosamäärästä: Oma veikkaukseni on, että Suomeen muodostuu (ainakin) kaksi ihmisryhmää, joita ÄO ja sen myötä sosiaalinen asema erottaa toisistaan. Kehitys tulee jatkumaan kasvavina alueellisina ja luokkien välisinä eroina. 

Ainoa, mitä voi itse tehdä, on se, että pyrkii pitämään huolen siitä, että omat kakarat pysyy siinä paremmassa ryhmässä ja pitää huoli, että oppivat englannin hyvin, sillä tästä maasta tulee pian lähtö, ellei jokin muutu.

Omicron

YK:n mukaan tämä on eräänlaista rasismia, vaikka se olisikin totta: https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_racism

Ehkä todellisuus on rasistinen.

Gunnar Hymén

takaisin kulttuuriin ja ÄO-määrään osaltani

pelasin juuri DOTA 2 -peliä ja ensimmäisen 10-12minuutin jälkeen, huomasin heti pelkästä pelaamisesta, että meidän carry oli muslimi

ai vittu miten kermanen itkuvinkuvonku-pommitusählämisählämi -juttu sieltä irtosi, heitin kaikki perus "lapsennussija" -kommentit kehiin ja melkein pystyin kuulemaan, miten raukkaparka stressistä räjähti pelin jälkeen
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

koodari-inssi

#65
Quote from: Omicron on 09.03.2016, 23:23:32
YK:n mukaan tämä on eräänlaista rasismia, vaikka se olisikin totta: https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_racism

Ehkä todellisuus on rasistinen.

Niin se varmaankin on, jos rasismia on se, että eri rotuja on olemassa ja niiden välillä on eroja!

Edit: mielenkiintoinen havainto: yo. Wikipedia-sivu on olemassa vain kahdella kielellä: englanniksi ja .... arvasitte oikein, ruotsiksi. ;D Mielestäni tämä kertoo paljon länsinaapurimme ajatusmaailmasta.
The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand

zache

#66
Quote from: far angst on 09.03.2016, 20:16:42
Siksi en juuri viitisi vastailla linkeillä, joita jokainen itsekin saa netistä louhittua, ja aina ihan omaa asiaa tukevia linkkejä saakin.   Vain yhden asian suhteen teen tässä poikkeuksen:  kun puhun maailman alenevasta mediaani-ÄO:sta tarkoitan näitä:   

* http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289607000463     ja
* http://newobserveronline.com/iq-in-western-nations-dropping-as-percentage-of-whites-shrink/

No yritän perustellusti vastata.

Lynnin ja Harveyn The decline of the world's IQ pdf :n artikkelin ongelma on siinä, ettei sen olettamukset vastaa mittaustulosten kehittymistä. Eli käytännössä kaikki älykkyystestitulokset ovat viimeisen sadan vuoden ajan nousseet ympäri maailmaa. esim Tässä nimenomaisessa tapauksessa tämä koskee erityisesti Ravenin progressiiviset matriisit -testejä joita Lynn on käyttänyt mm. maailman valtioiden älykkyys -listojensa pohjana. Näitä testejä on myös pidetty kulttuuririippumattomina ja perinnöllistä älykkyyttä mittaavina.

Vastauksena ongelmaan Lynn artikkelissaan olettaa älykkyyden koostuvan genotyyppisestä ja fenotyyppisestä älykkyydestä joista jälkimmäisen huomattava nousu peittää ensimmäisen laskun. Ongelma tässä on se, että näiden kahden erottelu ei kuitenkaan ole mitenkään triviaalia jos se ylipäätänsä on mahdollista. Eli Lynnin luvut ovat matemaattista simulointia, mutta sitä ovatko hänen lähtöolettamuksensa oikeita ei pystytä mittaamalla selvittämään.

Toiseksi Lynn on artikkelissaan olettanut älykkyyden pysyvän vakiona ja käytännössä kertonut hänen keräämänsä maiden älykkyysosamäärät vuoden 1950 väkiluvulla ja tehnyt saman vuoden 2000 väkiluvuilla.  Näin ollen, koska hänen luvuissaan eri alueiden älykkyys pysyy vakiona eri vuosien välillä ja populaa tulee lisää heikommille alueille, niin graafi on väistämättä laskeva. Ainoa vain, että mitatuissa älykkyystestien tulosten perusteella vuosien 1950 ja 2000 testituloksissa on oleellisia eroja. Nykyään esimerkiksi kehittyvien maiden Ravenin progressiivisten matriisien testitulosten mediaani ylittää kehittyneiden maiden 1950-luvun tulosten mediaanin. (ks. developed vs developin countries.gif alla; kuvan lähde)

Kolmas ongelmallinen seikka on se, että Lynn esimerkiksi käyttää Tanskaa ja Norjaa esimerkkeinä valtioista joissa Flynnin ilmiö olisi loppunut, joka sinänsä pitää paikkansa sen datan osalta mihin hän artikkelissaan viittaa on. Hän kuitenkin esittää myös, että Flynnin efektin loppuminen ja vielä tarkemmin testitulosten lasku johtuisi muutoksesta genotyypillisessä älykkyydessä kun taas kun taas nousu (Flynnin efekti) johtuisi muutoksesta fenotyypillisessä älykkyydessä. 

Lynnin lähteenä käyttämistä tutkimuksista näkee tarkemmin, että Tanskan 1.6 IQ -pisteen tiputus tapahtui kahden vuoden aikana. Norjassa puolestaan 1.2 IQ -pisteen tiputus tapahtui 1994-1998 jonka jälkeen testitulokset lähtivät taas lievään nousuun ja ovat koulumenestyksen perusteella yhä nousussa. Toinen tutkimuksesta löytyy on se, että Norjassa tapahtui saman tyyppinen tiputus myös 1970-luvulla joten tiputus ei ole mikään ainutkertainen tapahtuma.

Oleellinen kysymys näiden väitteiden kohdalla on se, että millä perusteella voidaan tulkita, että nuo Tanskan ja Norjan parissa vuodessa tapahtuneet ovat muutoksia nimenomaan genotyyppisessä älykkyydessä eivätkä muutoksia fenotyypillisessä älykkyydessä? Minun mielestä itse lähteenä käytetyssä aineistossa ei ainakaan ole mitään sellaista millä perusteella tuollaista olettamusta voitaisiin tehdä.






sr

Quote from: zache on 10.03.2016, 10:42:04
Quote from: far angst on 09.03.2016, 20:16:42
Siksi en juuri viitisi vastailla linkeillä, joita jokainen itsekin saa netistä louhittua, ja aina ihan omaa asiaa tukevia linkkejä saakin.   Vain yhden asian suhteen teen tässä poikkeuksen:  kun puhun maailman alenevasta mediaani-ÄO:sta tarkoitan näitä:   

* http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289607000463     ja
* http://newobserveronline.com/iq-in-western-nations-dropping-as-percentage-of-whites-shrink/

No yritän perustellusti vastata.

[snip]

Oleellinen kysymys näiden väitteiden kohdalla on se, että millä perusteella voidaan tulkita, että nuo Tanskan ja Norjan parissa vuodessa tapahtuneet ovat muutoksia nimenomaan genotyyppisessä älykkyydessä eivätkä muutoksia fenotyypillisessä älykkyydessä? Minun mielestä itse lähteenä käytetyssä aineistossa ei ainakaan ole mitään sellaista millä perusteella tuollaista olettamusta voitaisiin tehdä.

Olin ajatellut itse vastata jotain samaan tapaan kuin, mitä vastasit, mutta vastauksesi on niin kattava, ettei minulla ole siihen juurikaan lisättävää. Korostaisin joka tapauksessa sitä, että siis tuossa ensimmäisessä linkissä ei esitetty mittaustulokseen perustuvaa havaintoa, että maailman ÄO olisi laskussa, vaan ainoastaan, että jos Flynn-efektin kompensaatio jätetään huomiotta tällainen laskusuuntaus olisi laskennallisesti olemassa ja Flynn-efekti jätetään sivuun siis niiden muutaman Pohjoismaita koskevan tutkimuksen perusteella. Ja tämä tutkimus sanoo, että tuo tulos ei todennäköisesti edes päde.

Tässä jutussa on hieman pohdintaa siitä, että jos kehittyneiden maiden ÄO:n kasvu on todellakin pysähtynyt, niin mikä siihen voi olla syynä. Tuon mukaan nuorimpien lasten (alle 10 v.) älykkyys on edelleen nousussa, mutta lasku on tapahtunut teini-ikäisten älykkyydessä, mikä taas johtuisi jossain määrin vallitsevasta nuorisokulttuurista, joka ei ole niin opiskeluun kannustavaa kuin ennen.

Mutta pointti nyt joka tapauksessa on se, että kehitysmaissa älykkyys kasvaa edelleen (todennäköisesti siksi, että ne ovat Flynnin efektin siinä vaiheessa, jossa elinolojen paraneminen nostaa älykkyyttä). Jos tämä kehitys on hidastunut tai pysähtynyt kehittyneissä maissa, niin tämä ei tarkoita sitä, että maailman älykkyys olisi laskussa, vaan sitä, että todennäköisesti kuilu kehittyneiden ja kehittyvien maiden välillä jatkossa pienenee.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

zache

#68
Quote from: Axel Cardan on 10.03.2016, 11:46:18Niin. Koska fenotyyppiseen (ts. mittauksessa ilmenevän) älykkyyden laskulle ei ole mitään selittäviä yhteiskunnallisia tekijöitä, on teoreettisesti pakko päätyä geneettiseen selitykseen. Ainoa vaihtoehto on sitten se nuorisokulttuuri.

No tanskalaisten tutkimuksessa meinattiin, että tiputuksella voi olla tekemistä sen kanssa, että: A contributing factor in this recent fall could be a simultaneous decline in proportions of students entering 3-year advanced-level school programs for 16–18 year olds.. Tuolla edelleen voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että kaikki pohjoismaat suurin piirtein säätivät omien luokattomien lukioidensa ja muiden vastaavien systeemien kanssa 90-luvulla.

QuoteToinen, epäoleellisempi pointti on sitten se, että vaikka Flynn kuroo umpeen kehittyneiden ja kehittymättömien maiden ÄO-kuilua, niin mikäli asiaa tarkastellaan raa'asti ottamalla huomioon koko populaation koon räjähdysmäinen kasvaminen, niin on aivan selvää, että heikommin testeissä menestyneiden suhteellinen osuus koko porukasta kasvaa koko ajan ja hurjasti.

Mietin, että olisinko yrittänyt laskea tätä, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Olet kuitenkin oikeassa, että noinhan se menee jos keskiarvoa alempana olevien määrä kasvaa nopeammin kuin mitä Flynnin ilmiö nostaa IQ:ta. Jossain vaiheessa kehittyvät maat saavat sitten kirittyä kehittyneet maat kiinni. Tosin luulen, että ennen kuin kehittymättämät maat saavat luontaisen Flynnin kuromana kehittyneet maat kiinni, niin ollaan varmaankin perillä jo niistä mekanismeista jotka laskevat älykkyyttä, sekä niistä joilla saadaan nostettua älykkyyttä yli luonnollisten rajojen jos sattumalta länsimaissa kattoon törmätäänkin ja tuo kiinni kuromisen nopeus tulee kasvamaan aika lailla.

newspeak

Quote from: Purppura on 09.03.2016, 22:07:45
Quote from: newspeak on 09.03.2016, 17:42:21
Quote from: Asra on 09.03.2016, 17:06:38
Esittämäni juutalaisteoria oli vain sellainen "heitto".

Se oli ihan hyvä heitto. Pointtini oli lähinnä, että monesti pieni hyötyy suuremmista. Ja tyhmät hyötyvät fiksummista. Ja toimiihan tuo toki myös toiseen suuntaan eli fiksunkaan ei tarvitse tehdä kaikkea itse niin säästyy paljon aikaa fiksuna olemiseen.

Tyhmät hyötyvät fiksummista kunhan eivät päädy näiden ohjailtaviksi. Fiksuna voi olla kivaa siihen asti, että tajuaa miten yksin on ja miten harva tajuaa omaa ajattelutapaa.

Tyhmyyteen liittyy tietty aina riski tulla hyväksikäytetyksi. Erityisen traagistahan se on silloin, kun tyhmä ihminen on hyväsydäminen. Toisaalta rikolliset ovat myöskin pääsääntöisesti tyhmää väkeä, vaikka osaavatkin kieroilla mallikkaasti. Tuossakin toki tyhmempi rikollinen on helposti toisen rikollisen ohjailtavissa. Ja fiksutkin ihmiset tekevät kovin usein tyhmiä päätöksiä. Ei kenenkään äly niin suurenmoista ole, että kaikki menisi nappiin. Taisin jo sanoa aikaisemmin samanhenkisten ihmisten pyrkimyksestä pysyä omissa piireissään. Se on hyvä ja huono asia.

Onnistuneessa yhteiskunnassa sekä tyhmät että viisaat toimivat yhteisen hyvän eteen. Tällöin tyhmäkin viisastuu ja viisas viisastuu entisestään. Tai voidaan tietenkin puhua vain erilaisuudesta. Tietynlainen suvaitsevaisuus on rakentavaa ja hyvä asia. Suvakit eivät vain tunnu ymmärtävän, ettei moinen suvaitsevaisuus toteudu ulkoapäin sanelemalla eikä kyse ole absoluuttisesta moraalisesta totuudesta, joka on totta kaikissa olosuhteissa. Ja senhän näkee jokainen, etteivät he itse kykene suvaitsemaan oikein mitään.

zache

#70
Quote from: Axel Cardan on 10.03.2016, 13:08:49Ensimmäiseen lihavointiin viitaten: hyvin mahdollista. Tosin itse olen siinä uskossa, että oppimäärien vaativuustasoa on laskettu melko tasaisesti ainakin matemaattisten aineiden osalta jo pitempään, ainakin peruskoulusysteemin alusta alkaen. Harvassa on se ysiluokkalainen, joka selvittää 60-luvun keskikoulun algebran. Lisäksi olen vakuuttunut siitä, että esim. Suomen PISA-menestys sukeltaa jatkossakin sekä emt. seikan, tietotekniikan ylikorostamisen, yleisen kurittomuuden, yleistyvän narsistisen elämänasenteen ja maahanmuuton ansiosta - ja lujaa.

No jos katsot tuosta aikaisemmasta olevasta linkista sen miten Norjan armeijan palikkatestien tulokset ovat kehittyneet, niin algebra ja sanatestit ovat kehittyneet vähiten / huonontuneet eniten. Sitten taas Raven-tyyppinen muototesti on kehittynyt eniten. Ironista tässä on, että nämä kaksi ensimmäistä mittaavat enemmänkin oppimista ja tämä kolmas mikä on noussut eniten sitä minkä pitäisi olla vahvasti periytyvää.

QuoteToiseen lihavointiin viitaten: näillä väestönkasvuluvuilla en usko, että tuo onnistuu ennen romahdusta. En välitä itsekään kuvitella, millaista se oikeastaan tulee olemaan.

No kaupungistuminen tiputtaa naisten lasten saannin sinne kahden tienoille joten lisää (mega)kaupunkeja, terveydenhuoltoa ja ehkäisyä niin se on siinä. Iranilla on muuten varsin uskottava kokonaishedelmällisyyslukukäyräselitys joten sinänsä on mahdollista tehdä suht nopeitakin muutoksia jos vaan poliittista tahtoa alueelta löytyy.

QuoteToiseksi, missään ei ole sanottu, että Flynn-efektillä olisi rajaton mahti geneettisten tekijöiden ylitse. Arvailua toki tämäkin, mutta ajateltavissa kyllä.
Ajatus on kaiketi se,  että geneettisiä rajoja on varmaankin, mutta pullonkaulat ovat varsinkin kehittyvissä maissa muita kuin geneettisiä ja ratkotaan geneettisiä tekijöitä sitä mukaa kun ne tulevat vastaan. Tämä siis sekä länsimaissa, että kehittyvissä maissa.

Kansalainen kaksi

Flynnin efektiä pohdittaessa kannattaa ottaa mukaan myös ravitsemus. Kiinnitin huomiota siihen mitä lääkintöneuvos Mikko Paunio sanoo kirjassaan "Vihreä valhe". Hän kertoo että vihreiden ihanteiden mukaisesti kehittyvien maiden osalta pyritään länsimaiden ja YK:n taholta kehittämään vain puhtaan veden saatavuutta. Vaikka useimmissa kehittyvissä maissa joissa olot ovat edes jotenkin järjestyneellä tolalla, ei nälänhädät ole enää kovin yleisiä, pienten lasten aliravitsemus sen sijaan jyllää. Tämä johtuu siitä että ko. maissa ei ole toimivaa jätehuoltoa eikä ruoan jakelun kylmäketjua. Eikä niihin ideologisista syistä edes panosteta. Niitä kun ei saada toimimaan aurinkokennoilla. Pienten lasten kuolleisuutta on saatu painettua alas, mutta mikä pahinta, elämään selviävät lapset kärsivät pahasta aliravitsemuksesta hygienian puutteen vuoksi suurimman osan lapsuuttaan. Heillä on alkueläinten, bakteerien ja loisten aiheuttama jatkuva vatsatauti koko alkuelämänsä. Vaikka ruokaa on saatavilla, se ei pysy sisällä tai jos pysyykin, eivät ravintoaineet imeydy/päätyvät parempiin suihin. Me tiedämme mitä etenkin lapsuuden aikainen aliravitsemus aiheuttaa ihmisen älykyydelle. Eli tällä vihreällä hyvien ihmisten systeemillä me aiheutamme heille elinikäisen aivovamman.....

Sanoin että syy on ideologinen, eli koska vihreän liikkeen edustajat eivät halua kehitysmaiden tekevän "samoja virheitä" kuin me täällä lännessä, eli satsaavan raskaaseen energian tuotantoon ja infraan, niin niitä ei tueta eikä investoinnit saa rahoitusta. Ei ole viemäriverkkoja, koska ne eivät toimi ilman energiaa joksi ei riitä aurinkopaneeli, ei ole kylmäketjua, koska ei ole joko lainkaan sähköverkkoa tai luotettavaa sähköverkkoa, kymäketjuhan ei toimi jos sähköä tulee vain muutama tunti päivässä. Kehittyvien maiden ihmiset ovat viemäriverkon ja kylmäketjun osalta keskiajalla. Silloinhan täälläkin tapana oli "säilyttää liha nahoissaan", koska se meni pilalle helposti. Ja kun ei ole viemäreitä ja eläimet ja ihmiset elävät kaupungeissakin yhdessä ahtaasti, niin infektiot ja loiset ovat satavarma asia.

Omicron

#72
Quote from: koodari-inssi on 10.03.2016, 07:51:43Niin se varmaankin on, jos rasismia on se, että eri rotuja on olemassa ja niiden välillä on eroja!

Mutta se on vielä merkillisempää minun mielestä että YK:n mukaan se on "rasismia" (kulttuurirasismia) jos ainoastaan tykkää että jotkut kulttuurit on huonompia kuin toiset. Tuntuu että se on taktiikka mitä he käyttävät että edistää monikulttuuria.

QuoteEdit: mielenkiintoinen havainto: yo. Wikipedia-sivu on olemassa vain kahdella kielellä: englanniksi ja .... arvasitte oikein, ruotsiksi. ;D Mielestäni tämä kertoo paljon länsinaapurimme ajatusmaailmasta.

Joo, ja ruotsilla vaikuttaa olevan paljon yhteyksiä YK:hon [1], mikä on ehkä yksi syy miksi ruotsista on tullut niin monikulttuurinen. Ruotsin yhteyskunta, demokratia, puolustusvoimat ja koulut perustuu YK:n ihmisoikeuksiin, kuten "ihmisten sama arvo", ja monet sanoo että ruotsi ei ole oikea demokratia, vaan demokratia joka perustuu arvoihin, ns. "värdegrundsdemokrati" (en tiedä onko tälle suomalaista sanaa).

En tiedä onko se normaalia, ja onko suomessa samanlailla.

[1] http://www.government.se/government-policy/sweden-and-the-un/sweden-and-the-united-nations1/

Purppura

#73
Quote from: Axel Cardan on 09.03.2016, 22:43:34
Quote from: Purppura on 09.03.2016, 22:22:41
Quote from: M on 09.03.2016, 22:19:27
Quote from: Purppura on 09.03.2016, 22:13:38
Quote from: M on 09.03.2016, 22:07:50
Quote from: Muuttohaukka on 09.03.2016, 21:58:42


Opettamalla voidaan opettaa käsittelemään asioita, jotka ÄO-testissä antavat suuremmat mahdollisuudet testistä suoriutumiselle.
Väite, että testi ei korreloi opetuksen kanssa ei voi pitää paikaansa.


Pareto

Onneksi en esittänyt tuota väitettä. Esimerkiksi WAIS-tyyppiset kognitiiviset tehtäväsarjat sekä ennustavat etukäteen hyvällä tasolla opintomenestystä ja työelämässä pärjäämistä että heikkenevät ikävertailluissa tuloksissa niillä, joilla opintojen ja työelämän tuoma harjaantuminen on jäänyt vajavaiseksi. Enkä nyt todellakaan tarkoita Timo Soinin lanseeraamaa harjaamista.

Mistä huolimatta se todennäköisesti arvoi 20 % osallistujista jollain tavoin metsään.

Avaa vähän?

Pareto (avattu vähän)

QuotePareton periaate on Pareto-jakaumien erityistapaus, jonka mukaan missä tahansa ilmiössä 80 % seurauksista johtuu 20 %:sta syistä...

Suhdetta voidaan käyttää kuvaamaan ilmiöitä, joiden kuvaamiseen se ei sovi.[4]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pareton_periaate

Wechsler-testien tulokset ovat estimaatteja, jotka lähes kaikissa tapauksissa arvelevat tutkittavan jossain määrin metsään. Tähän psykometriseen mittaustapaan poikkeuksetta liittyvä kohina ei poista sitä tosiasiaa, että niiden tulokset ennustavat varsin hyvin esim. akateemista suoriutumista.

Nyt haluaisin kuulla, miksi nimen omaan Pareton periaate on oikea kuvaamaan älykkyystestien virhettä.



1.Paretoa on käytetty menestyksekkäästi erilaisten kaavojen ja tuotantoprosessien virheiden ja virhemahdollisuuksien etsimiseen, kuten esimerkiksi six sigma.

2. Koska pikavilkaisulla sitä näytetään käyttävän aika usein älykkyystestien kanssa, esimerkiksi teos Imagine Math 3: Between Culture and Mathematics kertoo asiasta hyvinkin perusteellisesti. Lainaisin mielelläni siitä kolme sivua asiasta kaavoineen, mutta pelkäänpä, että lasku tulisi perässä. Tylsääkö? Ei suinkaan. Tämän tyyppinen erialisuus pitää eri asioista lienee sitä kulttuurillista rikkautta, muunlaisesta ei ole niin väliä.

3. Voidaanko älykkyystestien tuloksia itseasiassa pitää ilmiönä?
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

Ernst

Quote from: Muuttohaukka on 09.03.2016, 21:44:16
Quote from: Asra on 09.03.2016, 16:43:51
Miksi juutalaiset sitten ovat niin älykkäitä? Muslimien mukaan Jumala lähetti juutalaisille yli 1000 profeettaa opettajiksi ja johtajiksi, jonka vuoksi juutalaisista tuli älykkäitä. Arabeilla oli vain yksi profeetta. Mitä olisi tapahtunut, jos arabeillakin olisi ollut saman verran kuin juutalaisilla?
---

;D

Eipä tuohon oikein muuta voi sanoa tai lisätä. Miten allah voi olla niin tollo, että antaa juutalaisille 1000 profeettaa ja omilleen vain yhden telttailijan.

Selitys se on tuokin. Kuvastaa pitkälle muslimien ajattelun tasoa.

Meinasin kirjoittaa, notta kuvastaa muslimien älykkyyttä, mutta herrasmiehenä vedin takaisin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Muuttohaukka

Quote from: M on 10.03.2016, 21:53:12

Meinasin kirjoittaa, notta kuvastaa muslimien älykkyyttä, mutta herrasmiehenä vedin takaisin.

Ihan noin herrasmies ei tarvinne olla!
Minusta se on hyvä vitsi. Siis tuo, että muslimien jumala lähettää juutalaisille tuhat älykästä opettajaa ja omilleen vain yhden kamelipaimenen.
Ei kai kukaan nykyjumala nyt lähetä viholliselleen ydinkärkiohjuksia ja itsellään pitää vain tähdenmuotoisen nuijan tai nuolikärkisen keihään.
Mutat nyt uskon, että tuntemattomat ovat kaikkien herrojen tiet.

Ernst

#76
Quote from: Muuttohaukka on 10.03.2016, 23:49:38
Quote from: M on 10.03.2016, 21:53:12

Meinasin kirjoittaa, notta kuvastaa muslimien älykkyyttä, mutta herrasmiehenä vedin takaisin.

Ihan noin herrasmies ei tarvinne olla!
Minusta se on hyvä vitsi. Siis tuo, että muslimien jumala lähettää juutalaisille tuhat älykästä opettajaa ja omilleen vain yhden kamelipaimenen.
Ei kai kukaan nykyjumala nyt lähetä viholliselleen ydinkärkiohjuksia ja itsellään pitää vain tähdenmuotoisen nuijan tai nuolikärkisen keihään.
Mutat nyt uskon, että tuntemattomat ovat kaikkien herrojen tiet.

Muuan herrasmies pieraisi äänekkäästi saunassa. Hän totesi, että meinasi  päästä pieru, mutta herrasmiehenä vedin takaisin, mitä nyt ääni pääsi vähän karkailemaan. Tämän vertauksen merkityksiä voivat älykkäät pohtia  :)
+
Asiaan! Muistan rippikoulun opetuksista sen, että Herra saattoi koetella omaa kansaansa, kaikkia. Koettelemisen tapa oli lähettää vitsauksia tai järjestää 40 vuotta kestäviä erämaavaelluksia. Tässä katsannossa voi jollakin tavalla ymmärtää musulmaanien leppymättömän vihamielisyyden, aggressiivisuuden, kostonhimon, loukkaantumisherkkyyden, lyhytpinnaisuuden, loukatun ylimielisyyspuolustautumisreaktiot ja ne kaikki tavat, jolla kaltoin kohdeltu lapsi saattaa pahaa oloaan purkaa. Yksi tapa, jolla alaikäiset reagoivat, on tehdä itselle ja erityisesti muille ankaria sääntöjä ja niiden rikkomisesta seuraavia ankaria rangaistuksia. Voimme lukea niitä koraanista (PHYI) ja haditheista. Muslimi ei voi oikein ikinä kasvaa aidoksi aikuiseksi, koska hän kärsii kaltoinkohtelun aiheuttamasta traumasta loppuikänsä sekä on sisarkateuden mekanismilla jatkuvasti murhanhimoinen Israelille eli juutalaisille, jotka olivat hänen näkökulmastaan (viittaan Asraan) lellikkejä ja jumalan lempilapsia. Juutalaiset saivat parhaat profeetat, ja musut saivat psykopaatti-Muhametin. Revi siitä tulevaisuudenuskoa, vaikka musut saivat sentän parhaat viljelysalueet.

Musulmaanin tragediaan kuuluu tietysti se, että kaltoin kohdelluksi tulemisen kokemus estää oikeasti aikuisen ja vastuullisen toiminnan kehittymisen. Puhutaan epäonnistumissatrategiosta ja kausaaliattribuutioista. Jos minulla menee pieleen elämässäni, ei ole erityisen toimiva juttu etsiä syytä pelkästään huonoista profeetoista tai Israelista ja selittää pieleenmeno pelkästään tästä lähtökohdasta.  Mennyt kaltoinkohtelu (jos se on edes totta tai siitä on 600 vuotta) ei oikein toimi enää tässä ja nyt. Miksi musumatu ja hänen nuoleskelijansa puhuvat niin paljon rasismista, jota täällä ei oikeastaan ole? Siksi, että vaihtoehtoinen selitysmalli kotoutumisvaikeuksille olisi liian vaikea sietää.

Se selitysmalli liittyy matun osaamiseen, oppimiskykyyn, oppimishistoriaan, älykkyyteen, sopeutumiskykyyn (osa älykkyyttä), kielitaidottomuuteen, kulttuuriseen joustamattomuuteen, puutteelliseen ongelmanratkaisukykyyn ja puutteellisiin sosiaalisiin taitoihin.

Ääneni pääsi karkailemaan  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Perttu Ahonen

Minulla on vahva tunne, että älykkyysosamäärä on kulttuurisidonnainen ilmiö.  Eli älykkyysosamäärä kuvastaa sitä, minkälaisella keskimääräisellä älykkyydellä pärjää kulloisessakin kulttuurissa/kulttuuriympäristössä.


Muuttohaukka

Quote from: M on 11.03.2016, 10:08:19

----
Ääneni pääsi karkailemaan  :)

Onneksi pääsi ääni!  Hyvinpä pohdiskelit.

Lellikit, jotka saavat tuhat opettajaakin!  ;D

Siili

#79
Quote from: Perttu Ahonen on 11.03.2016, 11:05:06
Minulla on vahva tunne, että älykkyysosamäärä on kulttuurisidonnainen ilmiö.  Eli älykkyysosamäärä kuvastaa sitä, minkälaisella keskimääräisellä älykkyydellä pärjää kulloisessakin kulttuurissa/kulttuuriympäristössä.

Testausmotivaatio saattaa myös olla merkittävä tekijä älykkyystutkimuksissa.  Jos eri testeissä ihmisten motivaatio vastata on erilainen, tulokset eivät taatusti ole vertailukelpoisia. 

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=iq-test%20motivation

Kulttuurilla, ainakin äkkiseltään katsottuna, tuntuu olevan melkoinen vaikutus motivaatioon mitä erilaisempien suoritusten kohdalla.   

Muuttohaukka

Quote from: Siili on 11.03.2016, 12:19:07

Testausmotivaatio saattaa myös olla merkittävä tekijä älykkyystutkimuksissa.  Jos eri testeissä ihmisten motivaatio vastata on erilainen, tulokset eivät taatusti ole vertailukelpoisia. 



Motivaatio yleensä laskee, jos ei pääse tavoitteesensa. Muutaman tehtävän jälkeen ei jaksa, kun ei ole hajuakaan, mikä se vaihtoehto voisi olla.
Enemmän koulutettu jaksaa yrittää, koska on tottunut saamaan siitä palkkion.
Miksi joku kouluttamaton kehitysmaalainen jaksaisi jatkaa testiä, josta ei saa mitään "irti".

Sama motivaatio tai sen puute selittää paljon koulumenestystäkin.

Hanged Penguin

Quote from: Siili on 11.03.2016, 12:19:07
Quote from: Perttu Ahonen on 11.03.2016, 11:05:06
Minulla on vahva tunne, että älykkyysosamäärä on kulttuurisidonnainen ilmiö.  Eli älykkyysosamäärä kuvastaa sitä, minkälaisella keskimääräisellä älykkyydellä pärjää kulloisessakin kulttuurissa/kulttuuriympäristössä.

Testausmotivaatio saattaa myös olla merkittävä tekijä älykkyystutkimuksissa.  Jos eri testeissä ihmisten motivaatio vastata on erilainen, tulokset eivät taatusti ole vertailukelpoisia. 

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=iq-test%20motivation

Kulttuurilla, ainakin äkkiseltään katsottuna, tuntuu olevan melkoinen vaikutus motivaatioon mitä erilaisempien suoritusten kohdalla.   

Parhain esimerkki taitaa olla Dominikaaninen Tasavalta ja Haiti. Kulttuuritaustat molemmilla orjissa, mutta uskonto on eri...

Ernst

Quote from: Muuttohaukka on 11.03.2016, 12:51:25
Quote from: Siili on 11.03.2016, 12:19:07

Testausmotivaatio saattaa myös olla merkittävä tekijä älykkyystutkimuksissa.  Jos eri testeissä ihmisten motivaatio vastata on erilainen, tulokset eivät taatusti ole vertailukelpoisia. 



Motivaatio yleensä laskee, jos ei pääse tavoitteesensa. Muutaman tehtävän jälkeen ei jaksa, kun ei ole hajuakaan, mikä se vaihtoehto voisi olla.
Enemmän koulutettu jaksaa yrittää, koska on tottunut saamaan siitä palkkion.
Miksi joku kouluttamaton kehitysmaalainen jaksaisi jatkaa testiä, josta ei saa mitään "irti".

Sama motivaatio tai sen puute selittää paljon koulumenestystäkin.


Vähempilahjainen ei kykene katsomaan kovin pitkälle tai kovin abstrakteja asioita. Se heijastuu tämän hetken kykyyn ponnistella. Motivaatioksikin tuota kutsutaan. Suoriutumistaso on tavanomaista riippuvaisempi jatkuvasta (toisen) läsnäolosta ja kannustuksesta, jotka eivät yleensä kuulu standardoituun tutkimiseen. Kädestä ei pidellä.

Vähälahjaisella on myös pitkä historia epäonnistumisia takanaan, vaikka niitä hän ei välttämättä ajankohtaisesti noteeraa. Jos ei ymmärrä tutkimisen mieltä tai tarkoitusta ja uskoo sen johtavan epäonnistumiseen, motiivi ponnistella on heikko.

Motiivi ei kuitenkaan selitä huonoa menestystä. Pikemminkin päinvastoin. Normaaliälyiset ja lahjakkaat "ostavat" kehotuksen tehdä parhaansa. Poikkeukset ovat harvinaisia.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

koodari-inssi

Yllä oli hyvää pohdiskelua uskontotaustan aiheuttamasta uhriutumisesta ja yrityksen puutteesta.

Älykkyyseroilla saattaa olla myös darwinistinen selityksensä. Täällä pohjoisessa ihmisillä on aikanaan ollut pakko olla järkeä päässä, että on yksinkertaisesti pysynyt hengissä. Siinä missä etelämpänä on pysynyt hengissä helpommin ilmaston ollessa suotuisa, täällä pohjoisemmassa on joutunut käyttämään älyä, että on saanut jotenkin aikaiseksi ruokaa ympäri vuoden, vaatteita ja kestävän asumuksen suojaamaan kylmältä yms. Tässä luonnonvalinta on ollut armoton. Jos yhteisö on ollut tyhmemmästä päästä, suku ei ole jatkunut. Älykkäät ovat selvityneet ja siten populaatio on jalostunut kauttaaltaan älykkäämmäksi kuin afrikan tai lähi-idän khrm. toisenlaiset kulttuurit.

Ero näkyy myös tänäpäivänä siinä, että irakilainen ei selviä Suomessa ulkona 20 asteen pakkasessa muutamaa minuuttia pidempään, kun ei osaa pukeutua eikä saa kunnollisia kenkiä jalkaan.

Toisaalta myös täällä näillä leveysasteilla lisääntynyt yltäkylläisyys on alkanut tyhmentää porukkaa?!

The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand

Purppura

Quote from: koodari-inssi on 11.03.2016, 15:34:15
Yllä oli hyvää pohdiskelua uskontotaustan aiheuttamasta uhriutumisesta ja yrityksen puutteesta.

Älykkyyseroilla saattaa olla myös darwinistinen selityksensä. Täällä pohjoisessa ihmisillä on aikanaan ollut pakko olla järkeä päässä, että on yksinkertaisesti pysynyt hengissä. Siinä missä etelämpänä on pysynyt hengissä helpommin ilmaston ollessa suotuisa, täällä pohjoisemmassa on joutunut käyttämään älyä, että on saanut jotenkin aikaiseksi ruokaa ympäri vuoden, vaatteita ja kestävän asumuksen suojaamaan kylmältä yms. Tässä luonnonvalinta on ollut armoton. Jos yhteisö on ollut tyhmemmästä päästä, suku ei ole jatkunut. Älykkäät ovat selvityneet ja siten populaatio on jalostunut kauttaaltaan älykkäämmäksi kuin afrikan tai lähi-idän khrm. toisenlaiset kulttuurit.

Ero näkyy myös tänäpäivänä siinä, että irakilainen ei selviä Suomessa ulkona 20 asteen pakkasessa muutamaa minuuttia pidempään, kun ei osaa pukeutua eikä saa kunnollisia kenkiä jalkaan.

Toisaalta myös täällä näillä leveysasteilla lisääntynyt yltäkylläisyys on alkanut tyhmentää porukkaa?!

Alkuosa pitää täysin paikkansa, jäätyneet yksilöt jatkavat huonosti sukuaan. Yltäkylläisyys on ainakin luonut kuplan, jossa hölmöt uskovat että kaikille riittää kaikkea. Lyhyellä kaavalla kun ei ymmärretä mistä ruoka lopulta tulee, miten mittava prosessi se onkaan uskotaan naiivisti ettei muutamalla miljoonalla lisätuloijalla ole tähän mitään vaikutusta, kaikille riittää.
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

sr

Quote from: koodari-inssi on 11.03.2016, 15:34:15
Yllä oli hyvää pohdiskelua uskontotaustan aiheuttamasta uhriutumisesta ja yrityksen puutteesta.

Älykkyyseroilla saattaa olla myös darwinistinen selityksensä. Täällä pohjoisessa ihmisillä on aikanaan ollut pakko olla järkeä päässä, että on yksinkertaisesti pysynyt hengissä. Siinä missä etelämpänä on pysynyt hengissä helpommin ilmaston ollessa suotuisa, täällä pohjoisemmassa on joutunut käyttämään älyä, että on saanut jotenkin aikaiseksi ruokaa ympäri vuoden, vaatteita ja kestävän asumuksen suojaamaan kylmältä yms. Tässä luonnonvalinta on ollut armoton. Jos yhteisö on ollut tyhmemmästä päästä, suku ei ole jatkunut. Älykkäät ovat selvityneet ja siten populaatio on jalostunut kauttaaltaan älykkäämmäksi kuin afrikan tai lähi-idän khrm. toisenlaiset kulttuurit.

Mikä on sitten johtanut siihen, että maailman ensimmäiset korkeakulttuurit, jotka kehittivät esim. kirjoitustaidon, maatalouden, metallien käytön, kaupungit jne., kehittyivät juuri siellä "tyhmässä" etelässä, kun samaan aikaan "älykkäässä" pohjoisessa elettiin maakuopissa luku- ja kirjoitustaidottomina ja suunnilleen kaikki kehittyneen kulttuurin muodot omaksuttiin kopiomalla etelästä tulleita vaikutuksia?

Suomen nousu maailman valtioiden eliittiin tapahtui oikeastaan vasta 2. maailmansodan jälkeen, eli aikaan, kun käytännössä kukaan ei enää kuollut nälkään tai kylmään.

Quote
Ero näkyy myös tänäpäivänä siinä, että irakilainen ei selviä Suomessa ulkona 20 asteen pakkasessa muutamaa minuuttia pidempään, kun ei osaa pukeutua eikä saa kunnollisia kenkiä jalkaan.

Kuinka monta irakilaista on tämän talven aikana kuollut Suomessa kylmään?

Quote
Toisaalta myös täällä näillä leveysasteilla lisääntynyt yltäkylläisyys on alkanut tyhmentää porukkaa?!

Onko tästä jotain todisteita? Siis ensinnäkään siitä, että väki olisi tyhmentynyt ja toiseksi siitä, että syy olisi yltäkylläisyys?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Purppura on 11.03.2016, 16:08:00
Yltäkylläisyys on ainakin luonut kuplan, jossa hölmöt uskovat että kaikille riittää kaikkea. Lyhyellä kaavalla kun ei ymmärretä mistä ruoka lopulta tulee, miten mittava prosessi se onkaan uskotaan naiivisti ettei muutamalla miljoonalla lisätuloijalla ole tähän mitään vaikutusta, kaikille riittää.

Ruoka tulee kaupasta ja sitä saa, kun on tarpeeksi pätäkkää. Tämä pätee todennäköisesti yli 99%:in suomalaisista. Joku pienen pieni joukko ehkä pystyy elättämään itse itsensä omavaraisviljelyllä. Laajemmalti tämä toimii maailmanmarkkinoilla, eli vaikkei itse tuottaisi ruokaa, niin sitä saa ostettua ulkomailta, jos on rahaa (=vientituotteita), joilla maksaa se ruoka.

Mitä tuohon viimeiseen tulee, niin ajatellaan nyt muodon vuoksi, että Suomen väkiluku kaksinkertaistuisi lisätulijoiden vuoksi ja otetaan vielä niin pessimistinen ajatus, että nämä lisätulijat eivät tuottaisi euron euroa lisäarvoa, vaan heidän elättämisensä kustannettaisiin sillä, että maan BKT/henki -luku puolitettaisiin. Tämä pudottaisi Suomen ostovoimakorjatun BKT:n nykyisestä $40 000:sta $20 000:en. Tämä olisi melko tarkkaan Kroatian taso. Päätellen siitä, ettei Kroatiassa ole mitään nälänhätää, tuolla BKT:lla olisi siis mahdollista ruokkia kaikki. Kroatialaiset ovat toki materiaalisesti paljon köyhempiä kuin suomalaiset, joten tuollainen pudotus BKT:ssa, kyllä vaikuttaisi ihmisten elämään, mutta vain hölmöt uskovat, että jos Suomeen tulisi noin suuri ihmismäärä, niin se johtaisi ruuan loppumiseen.

Tämän mukaan ryhmä "elintarvikkeet, juomat ja tupakka" vie n. 17% kotitalouksien kuluista. Siihen, että ruokaan ei olisi varaa, on siis aika huima matka.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Kirjolohikäärme

Quote from: sr on 11.03.2016, 17:08:01
Mikä on sitten johtanut siihen, että maailman ensimmäiset korkeakulttuurit, jotka kehittivät esim. kirjoitustaidon, maatalouden, metallien käytön, kaupungit jne., kehittyivät juuri siellä "tyhmässä" etelässä, kun samaan aikaan "älykkäässä" pohjoisessa elettiin maakuopissa luku- ja kirjoitustaidottomina ja suunnilleen kaikki kehittyneen kulttuurin muodot omaksuttiin kopiomalla etelästä tulleita vaikutuksia?
Nuo asiat keksittiin niissä paikoissa missä ylipäätään oli ihmisiä.  Suomessa niitä ei keksitty koska niiden keksimisen aikaan Suomessa oli vielä Veiksel-jääkausi käynnissä, eikä täällä ollut ensimmäistäkään ihmistä, maakuopissa tai missään muuallakaan.  Asioita "kopioitiin etelästä" koska niitä keksineet ihmiset toivat tiedon mukanaan kun Suomi asutettiin. Sitten kun oltiin täällä niin alettiin keksiä omia juttuja.

Siili

#88
Quote from: sr on 11.03.2016, 17:08:01
Mikä on sitten johtanut siihen, että maailman ensimmäiset korkeakulttuurit, jotka kehittivät esim. kirjoitustaidon, maatalouden, metallien käytön, kaupungit jne., kehittyivät juuri siellä "tyhmässä" etelässä, kun samaan aikaan "älykkäässä" pohjoisessa elettiin maakuopissa luku- ja kirjoitustaidottomina ja suunnilleen kaikki kehittyneen kulttuurin muodot omaksuttiin kopiomalla etelästä tulleita vaikutuksia?

Millä perusteella yhteisön kulttuurin kompleksisuus on sen jäsenten älykkyyden mitta?  Kulttuurin kehittyminen ja keksinnötkin edellyttävät lukuisia ihmisten välisiä vuorovaikutuksia.  Jospa kulttuurien kehitys on seurausta väentiheyden kasvusta?  Toki kulttuuri mahdollistaa paremmin yhteisön älyllisten voimavarojen käytön, mutta onko se sinänsä indikaatio yhteisön yksilöiden keskimääräisestä älykkyydestä? 

Voihan sitä myös spekuloida, että kulttuurin tuottama erikoistuminen vähentää tarvetta jokaisen yksilön olla neuvokas, jolloin tyhmemmätkin jäävät henkiin ja jatkavat sukua.  Erakkoina elävien puolestaan on pakko olla fiksuja selvitäkseen.  Ne jälkeläiset, jotka eivät pärjää itsenäisesti, kuolevat auttamatta pois, eihän heillä ole ympärillä yhteisöä tukemassa.


stefani

Quote from: sr on 11.03.2016, 17:08:01
Mikä on sitten johtanut siihen, että maailman ensimmäiset korkeakulttuurit, jotka kehittivät esim. kirjoitustaidon, maatalouden, metallien käytön, kaupungit jne., kehittyivät juuri siellä "tyhmässä" etelässä, kun samaan aikaan "älykkäässä" pohjoisessa elettiin maakuopissa luku- ja kirjoitustaidottomina ja suunnilleen kaikki kehittyneen kulttuurin muodot omaksuttiin kopiomalla etelästä tulleita vaikutuksia?

Itse uskon, että Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa ihmiset olivat älykkäämpiä joskus tuhansia vuosia sitten. Sivilisaatio mahdollistaa keskimääräisen älykkyyden laskevan trendin. Silloin kun sivilisaatio oli vasta aluillaan, älykkyyden laskeutumista ei ollut vielä ehtinyt tapahtua.