News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2015-09-09 Yle: Käkisalmen evakko: ”Karjalaisten kokemukset minimaalisia nykypak

Started by Bxh7+, 09.09.2015, 17:20:07

Previous topic - Next topic

WinstonSmith

Jos evakkoja, niin meidän pitää välittömästi karkottaa kaikki "evakot" takaisin kotimaihinsa, niin sitten vertailu evakkoihin onnistuu. Evakot siirtyivät toiseen paikkaan Suomen sisällä, eivät lähteneet Irakiin.
President Putin: Our state was built around values of multiethnic harmony. 

❗️ Our adversaries, people with neo-colonial mindsets – halfwits, in fact – are unable to realise that diversity makes us stronger.

akez

Tässäpä juttua aivotutkijalle, jotta Karjalan evakot ja Eurooppaan tulvinut nuorten miesten miljoonalauma eivät menisi enää sekaisin. Samalla pohjakin saadaan edes hieman "tieteellisemmälle tasolle".

Quote from: akez on 26.10.2018, 13:54:41
Baijeri

Turvapaikanhakijat mellakoivat karkotuksen takia - 17 pidätettiin


Junge Freiheit 25.10.2018 juttu saksaksi

STEPHANSPOSCHING. Mellakoivat turvapaikanhakijat aiheuttivat keskiviikkona poliisin jättioperaation Ala-Baijerin Stephansposchingissa. Alun perin paikallisesta vokista oli tarkoitus karkottaa eräs afrikkalainen, mikä johti tilanteen hallinnan menettämiseen, ilmoitti poliisijohto.

Poliisin luo oli tullut eräs nigerialainen heidän etsiessään Sierra Leonesta lähtöisin olevaa miestä. Turvapaikanhakija rähinöi ja töni poliiseja. Kun he pidättivät hänet kiivaasta vastarinnasta huolimatta, niin hänen maanmiehensä tulivat tämän avuksi. Sillä aikaan kun väkijoukko esti pääsyn poliisiautolle onnistui pidätetty pakenemaan. Nigerialainen ja kaksi hänen apuriaan onnistuttiin kuitenkin pidättämään varsin pian vokin läheisyydestä.
(...)

2015-09-29 Saksa: Vastaanottokeskusten väkivalta-aalto jatkuu
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Sibis

Hyvä uutinenhan on se, että kun sairastut alzheimeriin niin parannut nuivuudesta :roll:

Pakkohan tuo on uskoa koska aivolääkäri niin sanoo.

Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Vaniljaihminen

Tuo että "karjalaisten kokemukset minimaalisia" kuuluu samanlaisiin argumentteihin, kuin että "Neuvostoliiton pudottamat palopommit Helsinkiin olivat täysin turvallisia, koska niin vähän vaan kuoli". Tai sitten "liikenne tappaa enemmän kuin terrorismi".

Idiotismin käsikirja - olen aina halunnut kirjoittaa sellaisen ja ottaa tuollaiset tapaukset esimerkiksi.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Roope

QuoteIlkka Ahtiaisen kommentti: Talvisodan tragediasta on falskia hakea perusteita turvapaikanhakijoiden vastaanottamiselle

Talvisodan kytkeminen tämän päivän tapahtumiin voi tunnetasolla olla houkuttelevaa, mutta historian tosiasioiden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, kirjoittaa MTV Uutisten uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiainen.

Kerta toisensa jälkeen ajankohtaisessa pakolais- ja siirtolaiskeskustelussa esitetään Suomen lähihistoriaan liittyvä argumentti, jolla yritetään perustella, miksi Suomen pitäisi ottaa vastaan sen kummempia kyselemättä tänne haluavat turvapaikanhakijat. Tuo argumentti on, että Suomi evakuoi ja asutti toisen maailmansodan aikana noin 500 000 karjalaista.

Viimeksi karjalaisten asuttamisen veti esiin kansainvälisen oikeuden professori Martti Koskenniemi MTV Uutisten haastattelussa. Koskenniemi otti kantaa mielipidetiedusteluun, jossa suomalaisten selkeä enemmistö oli sitä mieltä, ettei Turkin ja Kreikan rajalle kuskattuja siirtolaisia pitäisi päästää EU:hun.

– Ei varmaan Suomessa vuonna 1939 ajateltu, että meillä voitaisiin ottaa vastaan puoli miljoonaa karjalaista. Kuitenkin heidät sijoitettiin tänne, Koskenniemi sanoi.

Keitähän professori tarkoittaa meillä? Entä keitä hänen mielestään olivat karjalaiset?

Kun Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen 30. marraskuuta 1939 Suomi evakuoi nopeaan tahtiin noin puoli miljoonaa kansalaistaan turvaan taisteluiden alta. Suomi siis teki, mitä lain mukaan valtion kuuluu tehdä: se suojeli omia kansalaisiaan akuutilta väkivallan uhalta.

Valtio, joka ei näin tekisi tai edes yrittäisi tehdä, on failed state.

Erot tähän päivään eivät voisi olla selvempiä

Karjalaiset olivat meitä siinä missä varsinaissuomalaiset, hämäläiset tai savolaiset. Kyse ei ollut mistään rajantakaisen Kalevalan myyttisistä alkusuomalaisista vaan tavallisista meikäläisistä: kaupunkien työläisistä, kauppiaista ja virkamiehistä, maaseudun viljelijöistä ja karjankasvattajista. Siis suomea puhuvista suomalaisista lähinnä Kannakselta ja Laatokan Karjalasta.

Evakuointi itsessään oli valtaisa ponnistus ja asuttamisesta seurasi monenlaista vaivaa ja vastusta sekä karjalaisille itselleen että heidät asuttaneiden kuntien asukkaille. Tästä huolimatta koko karjalainen väestönosa oli saman tien valmis tekemään töitä ja jatkamaan elämäänsä osana suomalaista yhteiskuntaa. Ei massiivista rasitetta sosiaaliturvajärjestelmälle, ei kielimuuria tai kulttuurien konfliktia.

Erot tämän päivän siirtolaiskysymyksiin eivät voisi olla selvempiä.

Koskenniemi jatkoi haastattelussa:

– Kysymys on vain siitä, että mihin me olemme valmiita.

Keitä ovat tässä professorin me? Jos hän tarkoittaa suomalaisia yleensä, ainakaan MTV Uutisten kyselyn perusteella enemmistö ei ole valmis toistamiseen viiden vuoden sisään ottamaan ehdoitta uusia tulijoita.

[...]

Kirjoittaja on MTV Uutisten uutispäätoimittaja. Hän on juuriltaan karjalainen.
MTV 9.3.2020
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Maija Poppanen

^ No nyt!

Joku muukin, kuin me hirveät rasistit tunnustaa Karjalan evakuoimisen vertaamisen pakolaisten imuroimiseen virheelliseksi.

Roope

QuoteMiltä tuntuu evakkous, miltä näyttää pakolaisuus? Tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteistyönä syntynyt näyttely kuvittaa juurettomuuden kokemusta

Lappeenrannan taidemuseon näyttely herättää yllättäen pohtimaan Suomen historian suurinta pakolaisaaltoa – sitä, jonka synnytti sota.

Sini Mononen

Kuvataide

Sijoiltaan – pakolaisuuden arkeologiaa 4.10. saakka Lappeenrannan taidemuseossa (Kristiinankatu 8–10). Ma–su 11–17.

[...]

SIJOILTAAN on syntynyt tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteistyön tuloksena. Taustalla vaikuttaa vuonna 2017 käynnistynyt Suomen Akatemian hanke, jossa Oulun yliopiston tutkijat tarkastelevat pakolaisuuden erilaisia muotoja.

Tieteellisen tutkimuksen vaikutus tulee kokonaisuudesta selvästi läpi. Monipuolisesta tutkimusmateriaalista näyttelyyn on kuitenkin kulkeutunut vain yksittäisiä avainkäsitteitä, kuten trauma. Linja on selkeä, mutta jättää taiteelle turhan kapean, tutkimustuloksia kuvittavan tehtävän.

KATSOJAA ohjataan runsailla museopedagogisilla teksteillä. Tekstien esiin piirtämistä mittakaavoista hätkähdyttää aikajana, joka havainnollistaa pakolaisten liikehdintää Suomessa ja maailmalla 1900-luvun alusta 2000-luvulle.

Aikajanan mukaan suurin pakolaisjoukko ei suinkaan ole tullut Suomeen Vietnamista, Somaliasta tai Syyriasta, vaan ylivoimaisesti suurin ryhmä ovat evakot. Heitä oli talvi- ja jatkosodan aikana lähes puoli miljoonaa. Merkittävä oli myös 80 000 sotalapsen joukko, joka lähetettiin talvisodan tieltä Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan.
Helsingin Sanomat 28.8.2020

Kuinkahan monetta kertaa tämä sama?

Evakot eivät olleet pakolaisia vaan evakkoja, oman maan kansalaisia.

Myöskään länteen naapurimaiden pyynnöstä/vaatimuksesta lähetetyt suomalaiset sotalapset eivät olleet pakolaisia. He eivät tarvinneet suojelua vainon vuoksi eivätkä ylipäätään paenneet sotaa.

Taitelijoiden näkökulma ei jää epäselväksi:

QuoteTieteen ja taiteen yhteinen tehtävä

Pakolaisuus ja maahanmuuttokysymykset ovat tälläkin hetkellä akuutteja Suomessa ja koko Euroopassa. Vuonna 2015 Suomeen tuli paljon turvapaikanhakijoita, jotka ovat kohdanneet täällä myös vihamielisyyttä ja suoranaista rasismia.

"Emmekö kykene ymmärtämään, miltä tuntuu tulla uuteen maahan ja yhteiskuntaan, jossa täytyy löytää paikkansa? Onko suomalaisten historiakäsitys niin itseään uhriuttava, että suomalaiset kokevat olevansa aina uhreja, joko Venäjän tai Neuvostoliiton tai globalisaation edessä? Onko kansallisvaltion rakentamisprojekti onnistunut liian hyvin, niin että ajattelemme, että Suomi on vain suomalaisia varten ja sinne ei mahdu muita? Onko se luonut meihin empatiavajeen?"

"Näistä ajatuksista sukeutui yhteistyö taiteilijoiden kanssa. Tutkijat ja taiteilijat askaroivat samojen yhteiskunnallisten kysymysten kanssa, mutta erillään. Me tuomme nyt tieteellisen kysymyksenasettelun ja aineistot taiteilijoille, ja prosessoimme niitä taiteilijoiden kanssa. Ei ole kuitenkaan tarkoituksena, että taiteilijat `kuvittavat` tiedettä, vaan katsoa, miten kaksisuuntainen prosessi toimii, miten yhteistyö vaikuttaa myös meidän tutkijoiden tapaan ajatella", Jalagin kertoo.

"Haluamme dokumentoida tämän prosessin ja arvioida, miten löydämme yhteisen kielen. Miten tällaista yhteistyötä pitäisi tehdä, miten intensiivisiä ja pitkiä sessioiden tulisi olla? Tämä on jotain meille aivan uutta, ja haluamme kokeilla, mitä tässä tapahtuu. Näin pyrimme löytämään uusia tapoja välittää tietoa ja kokemuksia erilaisille yleisöille."
...
Yhteistyöhankkeen taiteellinen johtaja on taiteen tohtori, kuvataiteilija Mika Karhu, joka kutsui mukaan taiteilijat Antero Kahilan, Heli Ryhäsen, Anssi Taulun ja Kari Vehosalon.
Oulun Yliopisto: Evakkous ja pakolaisuus ovat Suomen lähihistoriaa 4.7.2018

Melkoisia tutkijoita taiteilijoiden yhteistyökumppaneina, kun Hesarin jutussa väitetään ilmeisesti näyttelyaineistoon perustuen, että "80 000 sotalapsen joukko (..) lähetettiin talvisodan tieltä". Ei sitten kenelläkään kellot soineet tuollaisesta määrästä?

Oikeasti länteen siirrettiin talvisodan aikana alle 10 000 lasta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nollatoleranssi

Karjalaiset evakot eivät olleet elintasopakolaisia, vaan sotimassa olleiden suomalaisten perheitä. 80-90-%:a heistä ei ollut myöskään sotilaan näköisiä miehiä. Valehtelu on saanut turhan laajat mittasuhteet.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Pentecost

Quote"Emmekö kykene ymmärtämään, miltä tuntuu tulla uuteen maahan ja yhteiskuntaan, jossa täytyy löytää paikkansa? Onko suomalaisten historiakäsitys niin itseään uhriuttava, että suomalaiset kokevat olevansa aina uhreja, joko Venäjän tai Neuvostoliiton tai globalisaation edessä? Onko kansallisvaltion rakentamisprojekti onnistunut liian hyvin, niin että ajattelemme, että Suomi on vain suomalaisia varten ja sinne ei mahdu muita? Onko se luonut meihin empatiavajeen?"

Ymmärtävätkö nämä taiteilijat sitten? Ovatko he jotain kokemusasiantuntijoita tässä kysymyksessä?  :facepalm: Missä ovat maahanmuuttaja-pakolaiset, jotka voisivat kertoa tarinaansa ihan itse?

Suomalaiset OVAT olleet uhreja sekä Ruotsin että Venäjän vallan alla, jolloin myös kulttuuriimme ja kieleemme kohdistui vainoa sekä sulauttamispyrkimyksiä. Nämä asiat ovat itsestäänselviä jokaiselle asioista vähänkään perillä olevalle.

Tänne kyllä mahtuu muita, jos elättävät itsensä ja käyttäytyvät ihmisiksi. Jos yksikään alkaa esittää vaatimuksia, niin menolippu perseeseen ja takaisin, mistä sitten tulikaan. Ei suomalaista sosiaaliturvaa rakennettu muiden maiden ihmisten elättämiseksi vaan omille kansalaisille.

Minusta minimivaatimus kansalaisuudelle on viisi vuotta itsensä elättämistä, sujuva suomenkielen taito sekä lainkuuliaisuus. Ei pitäisi olla kenellekään todella halukkaalle ylivoimaista.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

akez

Quote from: Roope on 28.08.2020, 16:50:28
"Emmekö kykene ymmärtämään, miltä tuntuu tulla uuteen maahan ja yhteiskuntaan, jossa täytyy löytää paikkansa? ...

Erittäin hyvin ja helposti pystymme kuvittelemaan miltä tuollainen tuntuu. Ajatellaan vaikka tilannetta, että poliitikkojen Suomeen vajaassa 30 vuodessa imuroimat yli 100.000 muslimia perustavat tänne oman kalifaatin, joka ryhtyy sotaan suomalaisia vastaan. Silloin Suomi on EU:ssa yleisesti noudatettavien kv. sopimusten tulkintojen mukaan sotatoimialue, jonka johdosta kaikki suomalaiset saavat mennä minne vaan hakemaan turvaa ja suojaa ja jäädä sinne.

Tällaisessa tilanteessa kymmenet tuhannet suomalaiset aseikäiset miehet lähtevät pakoon, eikä yksikään heistä halua jäädä Ruotsiin tai Viroon, vaan kaikki haluavat päästä Euroopan ulkopuolelle. Miksi? Siinäpä mysteeriä ja aivopähkinää ...

Tässä tilanteessa Irakiin saapuu muutama kymmenen tuhatta Euroopan ja Turkin läpi trampannutta aseikäistä suomalaismiestä sanoen olevansa pakolaisia ja kaikilla on paperit kateissa.

Helposti ymmärrämme, että pakolaisten tilanne on silloin hyvin vaikea ja ahdistava. Pako- ja vainokertomuksia ei näytetä uskottavan. Esiintyy rakenteellista rasismia ja piilosellaista. Majapaikassa ei ole satelliittitv:tä, josta katsoa suomalaisia jalkapallo-otteluita, tarjotut piirakat ovat täyttä paskaa, eivätkä vastaa alkuunkaan karjalanpiirakoita, jotka ovat jokaisen erottamaton ihmisoikeus. Kännykän puhelukustannukset Suomeen ovat hirvittävät. Suomenkielen tulkkeja ei ole riittävästi, eikä ilmaisia asianajajia. Lisäksi majapaikassa ei saa juopotella, eikä diskoon pääse, eikä saa naisia ja luvattu pääministerin asuntokin osoittautuu valheeksi. Paikalliset ihmiset ovat vittuuntuneita ja rasisteja. Pakolaispalkka, jonka piti olla runsas noiden alueiden valtavien öljyrikkauksien takia onkin vain rupia kouraa, eikä niillä ihmisoikeuksia kunnioittavaa elämää kykene elämään. Irakin maahanmuuttoviraston edessä paikallisten "aktivistien" kanssa pidetyt mielenosoitukset eivät nekään johda mihinkään, joitakin karkotetaan silti edelleen (onneksi vain harvoja). Erään paikallisen suurpuolueen ministerien idea työlupien myöntämisestä kielteisen asyylipäätöksen saaneille ei sekään näytä oikein etenevän riittävän nopeasti. Siksi joitakin joutuu ulos vastaanottokeskuksista ja he joutuvat oleskelemaan maassa laittomasti, koska ketään ei kiinnosta. Se ei ole enää pakolaisen arvoista elämää.

Kyllä ... ymmärrämme oikein hyvin tilanteen kaameuden ja hirvittävyyden, mutta mahtavatko nämä "taiteilijat" ja "tutkijat" lopulta ymmärtää koko asiasta ja ilmiöstä yhtikäs mitään?
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

akez

Quote from: Pentecost on 28.08.2020, 19:34:20
Minusta minimivaatimus kansalaisuudelle on viisi vuotta itsensä elättämistä, sujuva suomenkielen taito sekä lainkuuliaisuus. Ei pitäisi olla kenellekään todella halukkaalle ylivoimaista.

Saksassa minimivaatimuksena kansalaisuuden saamiselle on 8 vuoden laillinen ja nuhteeton asuminen maassa erinäisten muiden vaateiden lisäksi. Meidän on syytä tähdätä samaan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

DuPont

Quote from: akez on 28.08.2020, 19:42:22
Saksassa minimivaatimuksena kansalaisuuden saamiselle on 8 vuoden laillinen ja nuhteeton asuminen maassa erinäisten muiden vaateiden lisäksi. Meidän on syytä tähdätä samaan.
Eivätkös Saksan "minimivaatimukset" ole lähinnä naurettavia, jos maassa on miljoonia laittomia ja miljoonia ei-toivottuja heidän lisäkseen?
Ei se frau Merkel periaatteista välitä, ideologiastaan kyllä.

Alapo

Quote from: akez on 28.08.2020, 19:39:41
Kyllä ... ymmärrämme oikein hyvin tilanteen kaameuden ja hirvittävyyden, mutta mahtavatko nämä "taiteilijat" ja "tutkijat" lopulta ymmärtää koko asiasta ja ilmiöstä yhtikäs mitään?

Jokainen taiteiija ja tutkija voisi mennä vaikka pariksi kuukaudeksi ajamaan bussia, jonka matkalla on vokki. Väitän, että sitten heillekin tulisi rasistisia tuntemuksia. Kun joutuisi kohtaamaan ihmiset aivan eri ympäristössä ja eri syystä.

Outo olio

QuoteEmmekö kykene ymmärtämään, miltä tuntuu tulla uuteen maahan ja yhteiskuntaan, jossa täytyy löytää paikkansa?

On varmasti tavallaan kurjaa, en epäile, mutta tässä on semmoinen pikku ongelma että nämä ihmiset ovat tulleet tänne vapaaehtoisesti. Matka on kulkenut yli kymmenen rauhallisen maan läpi. Mitä pidemmälle on kuljettu, sitä eksoottisempaan maahan on päädytty kulttuuriltaan, ilmastoltaan, ruokakulttuuriltaan, jne. Maan sisäiset pakolaiset eivät joudu kokemaan mitään kulttuurishokkia, ja naapurimaahan pakenevat pienemmän kuin pidemmälle menevät.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Näkkileipä

Lyhyt yhteenveto Pakolaiset vs evakot.

Pakolaiset: Aikuisia miehiä
Evakot: Naisia ja lapsia.

Pakolaiset: Lähtivät maapallon toiselle puolelle.
Evakot: Siirtyivät oman maan sisällä.

Yhteenveto: Pakolaisten ja evakkojen ero on kuin yöllä ja päivällä.

(Muoks: Ari-Leen korjauksen mukaan)

2nd_generation_refugee

Miksi ihmeessä sitten on evakkoja ja toisaalta Palestiinian "pakolaisia". Molemmat ryhmät jättivät asuinpaikkansa suunnilleen samoihin aikoihin n.1945.
Kummatkin ryhmät ovat sopeutuneet hyvin?
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

Melbac

Quote from: Näkkileipä on 31.08.2020, 16:06:58
Pakolaiset vs evakot.

Pakolaiset: Aikuisia miehiä
Evakot: Naisia ja lapsia.

Pakolaiset: Lähtivät maapallon toiselle puolelle.
Evakot: Lähtivät "naapurimaahan".

Yhteenveto: Pakolaisten ja evakkojen ero on kuin yöllä ja päivällä.
Evakot myös haikaili takaisin sinne mistä tulivatkin.

Ari-Lee

Quote from: Näkkileipä on 31.08.2020, 16:06:58
Pakolaiset vs evakot.

Pakolaiset: Aikuisia miehiä
Evakot: Naisia ja lapsia.

Pakolaiset: Lähtivät maapallon toiselle puolelle.
Evakot: Lähtivät "naapurimaahan". Siirtyivät oman maan sisällä.

Yhteenveto: Pakolaisten ja evakkojen ero on kuin yöllä ja päivällä.

Korjasin yhden kohdan.

Lisäksi:
Pakolaiset: Elävät sosiaaliturvalla vastikkeetta.
Evakot: Rakensivat omaa maatansa pyyteettömästi.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kauko-Aatos

Quote from: Melbac on 31.08.2020, 16:51:17
Evakot myös haikaili takaisin sinne mistä tulivatkin.

Turvikset eivät pelkästään haikaile, vaan myös matkustelevat kotimaahansa lomailemaan jahka pottunokka on pöllöyksissään antanut turvapaikan ja matkarahaa.
Ihmisoikeus!
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Faidros.

Karjalan evakoille näytettiin, tos on tontti, täs on raha, jos et pysty, voivoi! >:(
Ja evakot selvisi ja vielä hienosti, vaikka jotkut joutuivat rakentamaan elämänsä jopa kolmatta kertaa peräkkäin. :(

Muistutan vielä, ettei ruotsinkielisille alueille suunnattu koskaan Karjalan evakkoja asumaan. Kyllä ruotsit olivat jo silloin valtiovallan erityissuojelksessa oleva kansanryhmä ja tosiaan, ovat edelleen!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jäniksenkäpälä

Quote from: Faidros. on 31.08.2020, 17:18:22
...
Muistutan vielä, ettei ruotsinkielisille alueille suunnattu koskaan Karjalan evakkoja asumaan. Kyllä ruotsit olivat jo silloin valtiovallan erityissuojelksessa oleva kansanryhmä ja tosiaan, ovat edelleen!

Tämänpä takia useimmilla karjalaisilla kalastajilla oli aikamoinen ongelma, kun piti opetella viljelemään maata.
Pu, pu, pu, pu, pu

Jack

Ei ihmisiä kokemuksineen voi niputtaa yhteen ja sanoa, että nämä kärsivät, mutta nämä toiset kärsivät vielä enemmän. Sota, pakolaisuus ja muutkin kriisit ovat kollektiviisia kokemuksia, mutta ne ovat samalla myös yksilöiden kokemuksia, ja kokemuksissa on eroa.

Alun perin muualta kotoisin olevalle, Karjalassa vain vähän aikaa asuneelle kerrostalovuokralaiselle, lähtö sodan jaloista on merkinnyt muuttamista taas kerran uuteen paikkaan, ei sen kummempaa. Olosuhteet ovat toki olleet dramaattiset, mutta sitähän ne olivat tuohon aikaan koko kansalle.

Jollekin Karjalan jättäminen on tarkoittanut sukupolvien ajan omistetun maatilan ja rakkaan kodin ja kotiseudun menettämistä.

Kumpikin edellä mainituista ovat olleet Karjalan evakkoja, mutta heidän kokemuksensa ja tunteensa ovat todennäköisesti olleet aivan eri maailmasta.

Ja eihän Karjalassa menetetty pelkkää maata ja pelkkiä seiniä. Alueen luovuttaminen tarkoitti yhteisöjen hajoamista ja sitä kautta aineettomien arvojen ja hierarkioiden katoamista. Valtava määrä työtä ja pyrkimyksiä ja saavutettuja asemia valui hukkaan. Kaikki oli aloitettava alusta jossakin muualla, eikä jokainen siihen luonnollisestikaan enää pystynyt.

Jokainen ymmärtää, että olo tyhjä, kun kovaa työtä vuosien ajan vaatinut sosiaalinen ja ammatillinen nousu katkeaa siihen, että yhtäkkiä ei ole enää työpaikkaa eikä paikkakuntaa eikä koko sitä yhteisöä, jossa tuo on tapahtunut. Vähän tämän kaltaistahan tietysti tapahtuu normaaliaikoinakin, kun työpaikkoja ja kokonaisia teollisuuslaitoksia lakkautetaan. Entinen paperitehtaan hyväpalkkainen ammattimies saattaakin huomata yhtäkkiä olevansa ei-mitään, kun paperitehdasta ei enää ole. Hänellä on kuitenkin tuttu ympäristö tukenaan toisin kuin sodan jaloista pakenemaan joutuneilla.

Kaipolan sulkeminen on pientä siihen verrattuna, mitä kaikkia liiketoimintoja ja teollisuutta ja työpaikkoja Karjalan myötä menetettiin.

Tuo kaikki edellä kirjoittamani koskee tietysti pakolaisia yleisesti, olivatpa he kotoisin Karjalasta ja Irakista tai mistä tahansa. Kokemukset ovat yksilöllisiä.

Joillekin pakolaisuus on oikeasti sitä, että kaikki on peruuttamattomasti mennyt, ja henkiset kärsimykset ovat ylisukupolvisia. Joillekin pakolaisuus on - niin kuin hyvin tiedetään - seikkailuretki paremmille (naisten)metsästysmaille ja paremmille raha-apajille.

Jokaisella siirtolaisella ja pakolaisella on oma tarinansa.



Tommi Korhonen

Tähän vähän naivistinen kommentti, mutta  Karjalan evakoissa oli myös se, että kyse oli *Valtion* tekemästä evakuoinnista. Kyse ei ollut alkuperäisistä pakolaisuuden tarkoittamista valtion vainoamista yksilöistä, eikä mukavuutta metsästävistä siirtolaisista, vaan Valtion omian kansalaisiaan suojaamiseksi tekemästä pakollisesta siirrosta. Se ei yleisessä tapauksessa ollut vapaaehtoista, eikä se ollut pakenemista, vaan *vetäytymistä*.

Evakon lapsi, jonka äiti lähti sieltä aivan kuin Rokan perhe (tarkemmin sanottuna lapsi. Se tyttö vaunun perällä olisi voinut olla äitini) uudessa Tuntemattomassa. Ja omasta hyvinvoinnistani huolimatta äidin kulttuuri asioiden huolta pitämisestä on periytynyt sanattomasti myös minulle. Ruokaa ei heitetä pois, sillä pyritään elämään mitä on, ja hoidetaan omat ja perheen asiat.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Radio

On irvokasta, törkeää ja häpeällistä rinnastaa ryssille luovutetulta alueelta talvisodan ja jatkosodan jälkeen evakkoon lähteneitä perheitä maahamme tunkeviin pummilaumoihin.
Isät olivat harmaissa ja siirtoväki heidän perheitään. Toiset joutuivat evakkoon kahdesti palattuaan kotitiloilleen jatkosodan aikoina.
Todella sairasta on verrata Ruotsin apua lasten pelastamisessa pahimman varalta näihin jihadistisen nuorisoliikkeen karva-ankkureihin.
Luovutettujen alueiden suomalainen väestö asutettiin maanluovutuksin itsenäiseen Suomeen ja lapset pyrittiin saamaan takaisin Ruotsista. Vain ruotsinkieliset seudut Suomessa onnistuivat välttämään politikoinnilla siirtoväen asuttamisen.
Suomessa siirtoväki teki kovaa työtä siinä kuin muutkin taloutemme nousussa.
Asuttamisessa tekivät suurtyön herrat Vennamo ja Virolainen, joiden omatkin kotilat jäivät ryssille.

Lahti-Saloranta

Paavo Korhonen varmaankin auttaa pyyteettömästi pakolaisia ja kuuntelee heidän juttujaan. Tuleekohan Paavolle nuoria somalimiehiä katsellessa ja heidän kovia kokemuksia kuunnellessa mieleen sekään että mitä tekivät samanikäiset Käkisalmen miehet 1939-1944. Paavolle ei mahda muistua mieleen mitä ne jäljelle jääneet Käkisalmen miehet tekivät sodan jälkeen, saivatko kelagoldin, Ipadin ja ilmaisen elätyksen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

N. O. Hääppönen

Me suomalaiset ollaan vaan vähän saamattomia ja kateellisia, ja sen vuoksi alamaisen nöyryydellä kunnioitamme näitä reippaita kulttuureja, jotka tänne asettuvat isännän elkein.

Ai miten niin? Sotalapset eivät saaneet Ruotsissa samanlaista värinää aikaan, kuin nämä meille tulevat lapset. Luulen, että Jussi ei uskaltanut napata Sofian lettinauhaa silloin aikanaan, vaan jurotti enempikin nurkissa omineen.

Suomalaiset miehet lähtivät käskettäessä puolustamaan maataan, kuolemaan ja haavoittumaan. Ei ollut reipasta oma-aloitteisuutta ja jätetty maata viholliselle ja kävelty toiselle puolelle maapalloa vaatimaan: "We wan't our money" ja haukuttu puuroa huonoksi.

Lapset, naiset ja vanhukset huolehdittiin turvaan eikä kunniakulttuurin mukaisesti jätetty niitä vihollisen raiskattavaksi ja tapettavaksi. Uhrasivat vielä Suomen Sotilaat itsensäkin, kun estivät vihollisen tänne pääsyn.

Eivät myöskään ymmärtäneet käyttää Kelan palveluja täysimääräisesti sodan jälkeen, vaan kävivät töihin. Karjalan evakot olisivat voineet vaatia kulttuuritulkin jos toisenkin palvelemaan heitä ja valvomaan etujaan, mutta ei.

Sotien välissä vielä yrittivät palata koteihinsa, eivätkä ymmärtäneet jäädä elätettäviksi ja vaatimaan isompia asuntoja.

Luulen, että intersektionaalisen feminismin nimissä olisivat Karjalan evakot saaneet kohtuullisen hyvät pisteet, ja olisivat sitä kautta voineet nousta kansakunnan kaapin päälle pitämään blogeja rakenteellisesta rasismista ja muusta, mitä joutuvat päivittäin kokemaan. Etuile kassajonossa ja jos joku huomauttaa asiasta, on kyseessä evakkojen sortaminen. Silakat ja Rasmukset, nyt se on todistettu!

Eli ollaan vaan kateellisia, kun ei me osata suuren maailman tyyliin. Somaliakin on niin kaukana, että se se vasta kansaivälistä jutskaa onkin, eli miehet: Korkea polviasento! Naiset vois vaik niiata, kun kaapu vilahataa.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Alapo

Quote from: Lahti-Saloranta on 05.09.2020, 07:51:28
Paavo Korhonen varmaankin auttaa pyyteettömästi pakolaisia ja kuuntelee heidän juttujaan. Tuleekohan Paavolle nuoria somalimiehiä katsellessa ja heidän kovia kokemuksia kuunnellessa mieleen sekään että mitä tekivät samanikäiset Käkisalmen miehet 1939-1944. Paavolle ei mahda muistua mieleen mitä ne jäljelle jääneet Käkisalmen miehet tekivät sodan jälkeen, saivatko kelagoldin, Ipadin ja ilmaisen elätyksen.

Eipä silloin kukaan saanut mitään. Rintamalta tultiin tyhjin käsin, jos oli kaikki kädet ja jalat. Kun saatiin sitten se oma tontti jostain, talon sai pykättyä, sai juosta töissä, parhaimmilaan ympäri suomen että sai talon maksettua ja lapset ruokittua. Sitten vielä viikonloppuna kalaan että sai ruoan riittämään.