News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-09-09 Yle: Käkisalmen evakko: ”Karjalaisten kokemukset minimaalisia nykypak

Started by Bxh7+, 09.09.2015, 17:20:07

Previous topic - Next topic

Kansankiihottaja

Quote from: Vaniljaihminen on 09.09.2015, 17:36:43
Siinä on vaan se ero, että välissä se muu Suomi lähti palauttamaan niitä asuinsijoja karjalaisille, "Kärjessä sen omat pataljoonat". Ei karjalaiset silloinkaan jääneet maleksimaan vaan lähtivät mukaan ottamaan synnyinseutujaan takaisin.

Totta. Pienenä triviana se, että kaipuusta kotiin riittää vilkaisu Mannerheimin ristin ritareihin ja heidän maantieteellisen jakautumiseensa. Esim. Parikkalasta yksistään viisi ritaria (http://willimiehenjaljilla.blogspot.fi/2013/12/parikkala-mannerheimristin-ritarien.html).

Samoin kun jatkosota eteni kohti Leningradia ja Äänistä, niin evakot alkoivat heti tehdä lähtöä takaisin rakentamaan tuhoutuneita kotejaan kuntoon ja jatkamaan elämää siellä, missä koti oli.

Roope

Quote from: Bxh7+ on 21.11.2015, 12:52:50
http://yle.fi/uutiset/voiko_evakoita_ja_turvapaikanhakijoita_rinnastaa_toisiinsa_tutkijan_mukaan_voi/8467529

QuoteVoiko evakoita ja turvapaikanhakijoita rinnastaa toisiinsa? Tutkijan mukaan voi
Suomi asutti sodan jälkeen runsaat 400 000 karjalaista, joilla oli vaikeuksia sopeutua uuteen ympäristöön. Voidaanko nykyajan turvapaikanhakijoita millään tavoin verrata näihin ihmisiin? Tutkija Heli Kanasen mielestä

Samaa hömppää Höblän puolella:

QuoteOnnistunut kotoutuminen vakauttaa yhteiskuntaa ja on siksi myös enemmistön intresseissä. Pakolaisista kuitenkin puhutaan usein kustannuskysymyksenä. Sanotaan, että heitä ei voida kotouttaa, että olisi parempi jos he katoaisivat ja me sulkisimme rajat. Heli Kananen vaatii tiedotusvälineiltä mutta myös vallanpitäjiltä vastuuta ohjata keskustelu oikeaan suuntaan.

[...]

1940-luvun lopulla piti 420 000 karjalaista, joista noin seitsemäsosa oli ortodokseja, evakuoida menetetyiltä alueilta ja asuttaa sen jälkeen, kun sekä kansan enemmistö että pakolaiset olivat kokeneet kaksi sotaa. Poliittinen johto ja joukkotiedotusvälineet korostivat kansan yhtenäisyyttä. Se on saattanut lieventää evakuoituja vastaan kohdistuvaa vihamielisyyttä.

– Ehkä meiltä puuttuu nykyään yhdistävät voimat. Vaikka olen tietoinen sosiaalisen median eduista, näen sillä tässä asiassa selviä haittapuolia. Sitä käytetään tarkoituksiin, jotka eivät ole rakentavia, sanoo Heli Kananen.

Hän vaatii johtajuutta arvokysymyksissä myös muilta kuin kirkolta.

– Esimerkiksi presidentti voisi kylvää toivoa suomalaisiin ja sanoa, että olemme selviytyneet vaikeista tilanteista ennenkin ja teemme sen nytkin. Hän voisi kylvää toivoa myös maahanmuuttajiin siitä, että Suomi tarjoa todellisen tilaisuuden kotoutumiseen ja turvalliseen elämään.

[...]

Joten kotoutumisen onnistuminen ei riipu vain pakolaisista vaan suuressa määrin meistä, syrjimmekö heitä vai annammeko heille mahdollisuuden.

– Tämän pitäisi olla lähtökohta, mutta meidän pelkomme ja ennakkoluulomme ovat ongelmallisia, ja kun niitä levitetään, voivat ihmiset jättää huomaamatta, että on myös muita, järkeviä ääniä, joita pitäisi kuunnella. Ja monet sanovat, että eivät ole rasisteja ilman, että heillä olisi todisteita siitä, sanoo Kananen.

Siksi tiedotusvälineillä on hänen mielestään suuri vastuu raportoidessaan häirinnästä, raiskauksista ja muista rikoksista, joista osaa ei ole koskaan tehty. Ne viilentävät yhteiskuntailmastoa.   (käännös)
Hbl: Integrationen hänger också på oss 12.3.2016

Hbl: Kommentar: Olika, men ändå lika
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Tutkija Heli Kananen jatkaa:

Quote"Toista ääripäätä ei ole"

Viime aikoina leimakirveet ovat heiluneet. Jo tietynlaisen uudissanan aseman saaneet suvakki- ja tolkun ihminen-käsitteet ilmestyivät puhekieleen. Myös vanhoja leimoja on kaivettu historian kätköistä ja syystäkin tilanteessa, jossa osa suomalaisista on kiistänyt maassa olevien turvapaikanhakijoiden perustuslailliset oikeudet.

Vaikka tolkulla yritettiin rakentaa, niin se myös hajotti. Niin tahtoo käydä, kun luodaan ja käytetään leimoja ja erotteluja. Vaikka tarkoitus ei liene ollut rinnastaa ihmisoikeuksien ja perustuslain puolustajia rasistisesti käyttäytyviin suomalaisiin, niin siinä kuitenkin kävi.

Missä on toinen ääripää eli nämä vain turvapaikanhakijoiden oikeuksia puolustavat ihmiset? He ovat käsitykseni mukaan suomalaisia, jotka puolustavat kaikkien yhtäläisiä ihmisoikeuksia ja perustuslain mukaisia oikeuksia.

Siksi väitän, että vain turvapaikanhakijoiden oikeuksia puolustavien joukko on fiktiivinen. Sellaista ihmisryhmää ei ole olemassa, toisin kuin syrjintää aktiivisesti ja passiivisesti kannattavien ryhmä sekä syrjinnän toteuttajien ryhmä.

Jos yhdeltä ihmisryhmältä, tässä turvapaikanhakijoilta, ollaan valmiita poistamaan oikeudet ihmisoikeussopimusten mukaiseen kohteluun, jos yhdeltä ryhmältä kiistetään oikeus saada perustuslain turvaamat oikeudet, niin olemme vaarallisilla vesillä. Silloin raja on ylitetty.

Kohta samat oikeudet ollaan valmiimpia kiistämään seuraavalta ja taas seuraavalta ryhmältä. Onko Suomessa todella ihmisiä, jotka haluavat avata tämän Pandoran lippaan?

Usein meillä ajatellaan, että vain tietoinen ja tarkoituksellinen toiminta täyttää rasismin tunnusmerkit. Tällöin esimerkiksi ortodoksisen siirtoväen sodan jälkeen kohtaama syrjintä, kuten nimittely, osallisuudesta eristäminen ja kulttuurin olemassaolo-oikeuden kyseenalaistaminen jäävät käsitteellistämättä, purkamatta ja puuttumatta.

Nämä yleensäkin vähäpätöisinä pidetyt syrjinnän tavat ohjaavat ihmisten jokapäiväisiä käyttäytymisvalintoja ja siten koko yhteisön kehitystä voimallisesti.

Poikkeuksellinen tapahtuma, evakkojen tulo, sai paikallisväestön reagoimaan ennakkoluulojen pohjalta. Reaktiot nostivat näkyviin suomalaisten enemmistön omaksumia henkisiä rakenteita ja identiteettejä.

Niin on käynyt nytkin ja ennakkoluulot ovat velloneet valloillaan. Ehkä liekkeihin on jo syytä laittaa jotain muuta kuin bensaa?

Lopuksi ihmisyysoppia Sotkamon korvesta, vuonna 1917 syntyneeltä mummoltani: "Näkö ja koko on kuin Jumala luo, mutta tavat niin kuin itse tahtoo."

Heli Kananen
Iisalmen Sanomat 20.3.2016
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

UgriProPatria

Islam ei tunnusta ihmisoikeuksia, eikä se tule koskaan muuttumaan. Nämä suomalaiset hyysärit ja suvakit tietävät tämän. He eivät voi sanoa, etteivät he tietäneet ja tiedä.

He itse islamistien mukana ja näitä tukien ovat epädemokratian ja ihmisoikeuksien, sekä maan oman väestön vastaisella agendalla, eikä tämä totuus näistä oman isänmaansa- ja kansansapettureista koskaan muutu.

Tapza

QuoteTällöin esimerkiksi ortodoksisen siirtoväen sodan jälkeen kohtaama syrjintä, kuten nimittely, osallisuudesta eristäminen ja kulttuurin olemassaolo-oikeuden kyseenalaistaminen jäävät käsitteellistämättä, purkamatta ja puuttumatta.

Varmaankin siksi että sitä tapahtui niin vähäisessä mittakaavassa ettei tuolle se siirtoväkikään jaksanut korviaan lotkauttaa kun oli vähän tähdellisempää tekemistä kuten laittaa koti pystyyn ja aloittaa uusi elämä. Ammattimaiselle kitinälle ei ollut silloin vielä sijaa.
∆v = ve⋅ln(m0/mf)

nollatoleranssi

QuoteViime aikoina leimakirveet ovat heiluneet. Jo tietynlaisen uudissanan aseman saaneet suvakki- ja tolkun ihminen-käsitteet ilmestyivät puhekieleen. Myös vanhoja leimoja on kaivettu historian kätköistä ja syystäkin tilanteessa, jossa osa suomalaisista on kiistänyt maassa olevien turvapaikanhakijoiden perustuslailliset oikeudet.

Mitähän "perustuslaillisia oikeuksia" on turvapaikanhakijoilta kielletty?


QuoteVaikka tarkoitus ei liene ollut rinnastaa ihmisoikeuksien ja perustuslain puolustajia rasistisesti käyttäytyviin suomalaisiin, niin siinä kuitenkin kävi.

Missä on toinen ääripää eli nämä vain turvapaikanhakijoiden oikeuksia puolustavat ihmiset? He ovat käsitykseni mukaan suomalaisia, jotka puolustavat kaikkien yhtäläisiä ihmisoikeuksia ja perustuslain mukaisia oikeuksia.

Siksi väitän, että vain turvapaikanhakijoiden oikeuksia puolustavien joukko on fiktiivinen. Sellaista ihmisryhmää ei ole olemassa, toisin kuin syrjintää aktiivisesti ja passiivisesti kannattavien ryhmä sekä syrjinnän toteuttajien ryhmä.

Jos yhdeltä ihmisryhmältä, tässä turvapaikanhakijoilta, ollaan valmiita poistamaan oikeudet ihmisoikeussopimusten mukaiseen kohteluun, jos yhdeltä ryhmältä kiistetään oikeus saada perustuslain turvaamat oikeudet, niin olemme vaarallisilla vesillä. Silloin raja on ylitetty.

Perustuslakia on muutettu Suomessa mm. eurojäsenyyden takia. Eli suomalaiset perustuslain pettäneet päättäjät pitäisi laittaa elinkautiseen vankeuteen?

Tähän mennessä näitä "rasistisesti käyttäytyviä suomalaisia" on Suomessa ollut tapahtumien valossa määritellen n. yhden käden lukema, joko alle tai yli riippuen laskentatavasta.

Mutta onko sen takia tapahtunut raiskauksia tai muita rikoksia, että alusta asti oltiin hiljaa turvapaikanhakijoiden taustoista ja kulttuurista? Turvapaikanhakijoita onkin joutunut myöhemmin kädestä pitäen opettamaan, että kuinka silmiin katsominen ei tarkoita sitä mitä jotkut luulevat tarkoittavan.

Edelleenkään en kyllä tiedä mistä "perustuslaillisista oikeuksista" tässä yhteydessä puhutaan ja kuka on sellaiset halunnut kiistää? Tietääkseni useat EU-maat ovat jo toimineet sopimusten vastaisesti, kun eivät ole rekisteröineet turvapaikanhakijoita omassa maassaan. Ruotsi ja Venäjä ovat valtiovallan toimesta kuljettaneet turvapaikanhakijoita ilmaiseksi Suomeen.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Histon

Tästä "Karjalan evakoista" pitää saada samanlainen sana kuin "rikkaus ja voimavara" tai "kultamunat" niin ettei sitä enää kukaan vakavalla naamalla kehtaa käyttää.

https://yle.fi/uutiset/3-10432088

QuoteKatri Saarikiven kolumni: Tasa-arvoista yhteiskuntaa ei voi rakentaa vain erilaisuuteen keskittymällä

Empatia syttyy herkemmin samankaltaisten ihmisten välillä, kirjoittaa aivotutkija Katri Saarikivi kolumnissaan.
[...]
Kuitenkin, myös täysin tuntemattomien ihmisten välille syntyy empatiaa hyvin helposti. Empatia herää, kun löytyy se, miten olemme samanlaisia, ei silloin kun keskitymme siihen, mikä meitä erottaa.

Esimerkki: keskustelin taannoin Alzheimerin taudista kärsivän isoäitini kanssa Syyrian pakolaiskriisistä. Hän oli kuullut, että pakolaisille annetaan hienoimmat ja kalleimmat lastenvaunut (kuka näitä väitteitä oikeasti keksii?) ja oli sitä mieltä, että "omista" olisi kyllä syytä huolehtia ensin. Mietimme sitten yhdessä sitä, että tilanne taitaa monelle näistä ihmisistä olla aika samanlainen kuin silloin, kun papan piti lähteä Karjalasta evakkoon. Yhtäkkiä empatiamekanismit heräsivät toimimaan.
[...]
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

petebe

Evakkojen jälkeläisenä mua ihan vilpittömästi vi***aa ihan jokainen kerta kun noita turisteja verrataan evakoihin.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

-PPT-

Olen muistelevinani että tuota Karjalan evakot-vertausta käytettiin jo alkuaikoina eli 1990-91 eli ilmeisesti joidenkin mielestä edelleen toimii ja kannattaa käyttää.

foobar

Kuinka moni Karjalan evakko matkasi Ameriikkaan saakka Karjalasta? Kuinka moni soitteli sukulaisilleen Karjalaan koska sille ei ollut mitään estettä? Kuinka moni lähti jopa lomareissulle sinne pari vuotta lähdön jälkeen? Kuinka moni muisti pari vuotta jälkeenpäin että vaimo ja lapset jäivät sinne, ja että Suomen valtion on järjestettävä heidät hänen luokseen?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Outo olio

Minä ja varmaan useampi muukin olemme sanoneet tämän jo vuosia sitten, mutta sanotaan nyt uudestaan: Suomeen Euroopan läpi tulevat turvapaikanhakijat olisivat Karjalan evakkoihin verrannollisia jos evakot olisivat paenneet Länsi-Suomen sijasta Länsi-Eurooppaan, vaatineet erityiskohtelua, ja osa paenneista olisi sitten lähtenyt takaisin Neuvostoliittoon lomamatkalle, tekemään rikoksia, osallistumaan sissisotaan keskushallintoa vastaan, jne.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Kari Kinnunen

Taitaa tämä Saarikivi olla sikäli tyttönen, ettei ollut vielä tuttu tämän evakko-perusteen kanssa.

Vähän olisi ehkä kannattanut likan olla huolellisempi mokutuksessaan. Sanoisin jotain kutosen kieppeillä.

Syämmistynyt

Tässä on kaikkiaan kolme kliseetä "Karjalan evakot", "Syyrian pakolaiset" ja "sossun kalliit lastenvaunut", joita keskusteluun sijoittelemalla selitetään oikeutta Irakin ja Afganistanin joutomiehille lompsia vapaasti Suomeen oleskelemaan.

QuoteEsimerkki: keskustelin taannoin Alzheimerin taudista kärsivän isoäitini kanssa Syyrian pakolaiskriisistä. Hän oli kuullut, että pakolaisille annetaan hienoimmat ja kalleimmat lastenvaunut (kuka näitä väitteitä oikeasti keksii?) ja oli sitä mieltä, että "omista" olisi kyllä syytä huolehtia ensin. Mietimme sitten yhdessä sitä, että tilanne taitaa monelle näistä ihmisistä olla aika samanlainen kuin silloin, kun papan piti lähteä Karjalasta evakkoon. Yhtäkkiä empatiamekanismit heräsivät toimimaan.

Bingo!  ;D


Uretaanipusla

Jännästi evakkosetäni ja -tätini eivät tunne minkäänlaista empatiaa juhlapaikanhakijoita kohtaan. Ovat melko vittuuntuneita vertauksista.

foobar

Kyseessä on varmaan jokin kisa pohjalle (vai miten se suomeksi sanotaan), pyrkimys löytää kaikista typerin, pelkällä kuulemisella parantumattoman aivosyövän aiheuttava tuhnu. Ei sitä mitenkään muuten voi maan sisäistä siirtoa rinnastaa koko Euroopan läpi onnea valehdellen onkimaan saapumiseen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Kim Evil-666

"Mietimme sitten yhdessä sitä, että tilanne taitaa monelle näistä ihmisistä olla aika samanlainen kuin silloin, kun papan piti lähteä Karjalasta evakkoon. Yhtäkkiä empatiamekanismit heräsivät toimimaan."

Mokutodellisuus kiihdyttää vauhtiaan ja jokaisella tuntuu olevan kilpaa hinku päästä loistamaan sen kirkkaana tähtenä hyvesignaloinnin pelikentällä, jos vaikka pääsisi lehteen tai telkkariin. Lapa jäähän.

Kirjoittaja unohtaa sopivasti, että Karjalan evakot olivat omia. Nämä nykyiset eivät ole omia nähneetkään, he ovat pakkotuotettu vaiva, joka maksaa omiemme hyvinvoinnin ja tekevätpä sen vielä omiemme selkänahasta.

Mokuttajien musta kirja alkaa olla jo varsin paksu nide.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

akez

Tähän tutkijaan ei tarvitse haaskata aikaa. Hän kaataa itse itsensä ojaan.

QuoteSomeraivon kesyttäjä Katri Saarikivi: "On sekopäitä, jotka ovat sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän mielipahaa he aiheuttavat.

Aivotutkija, psykologi Katri Saarikivi tietää, mistä nettiriidat johtuvat. Hän haluaa verkkoon lisää empatiaa teknologian keinoin.


Seura 5.6.2017 linkki juttuun

Netissä ja sosiaalisessa mediassa ihmiset riitaantuvat niin helposti, että someraivosta on tullut yleinen käsite.

Psykologi ja aivotutkija Katri Saarikivi, 33, tutkii someraivoa. Hänellä on myös omaa kokemusta nettikeskusteluista, joissa asiat menevät solmuun.

Yksi sellainen sai alkunsa hänen omasta blogitekstistään, jolla hän halusi muistuttaa, ettei kokemustietoa voi pitää yhtä luotettavana kuin tiedettä.

Saarikivi kirjoitti: Tieteellinen metodi on ainoa tiedonrakennuksen menetelmä. Voisiko tämän asian suora viestiminen olla keino vähentää epä-älyllisyyden ihannointia? Jos vaikkapa television keskusteluohjelmissa sanottaisiin suoraan, että tänään maailman toiminnasta meille esittävät väitteitä ihminen, joka on rakentanut tietoa siitä hyvin, ja ihminen, joka on rakentanut tietoa siitä huonosti?

Tekstistä leimahti kiista Saarikiven Facebook-sivulla. Jotkut keskustelijat eivät pitäneet siitä, että Saarikivi nimesi tieteen ainoaksi tiedonrakennuksen tavaksi.

Buddhalaisten mukaan meditaatio tuottaa tietoa, yksi henkilö huomautti.

Toinen keskustelija vertasi Saarikiven näkemystä rasismiin: eikö ole loukkaavaa arvottaa ihmisiä sen perusteella, kuka rakentaa tietoa hyvin ja kuka huonosti?

"Saatiinko tähänkin keskusteluun natsikortti", Saarikivi kommentoi nauruhymiön kera.

Mutta nettitora jäi kaihertamaan. Aivotutkijasta tuntui siltä, että hänet oli käsitetty väärin.

Hymiöt eivät riitä

Katri Saarikivi tietää työnsä ansiosta, miksi netti vetää viestinnän umpisolmuun: digiympäristössä empatia estyy, koska tunnetieto välittyy heikosti.

Jos netissä sanoo toisesta jotakin törkeää, ei joudu kohtaamaan toisen tunteiden herättämiä negatiivisia tuntemuksia itsessä.

Kasvokkaistilanteessa toisesta näkee heti, jos hän pahastuu tai jos häntä sattuu. Silloin joutuu itsekin kokemaan ikäviä tunteita.

Tutkijana Saarikivi etsii keinoja siihen, miten ihmiset saataisiin käyttäytymään ihmisiksi myös netissä. Miten tunteet saataisiin tarttumaan samalla tavoin kuin kasvokkaisviestinnässä?

Hymiöt ja muut emojit eivät riitä, koska niiden käyttö on tietoinen valinta. Ihminen voi lähettää toiselle hymiön, vaikka ei olisikaan oikeasti iloinen.

Saarikiven mukaan ratkaisu ongelmaan voi olla tunnesignaalien mittaaminen kehosta. Voitaisiinko ihmisen tunnetilaa mitata sydämen sykevälivaihtelusta tai ihon sähkönjohtavuuden muutoksista? Keho paljastaa ainakin ihmisen kiihtyneisyyden tai rauhallisuuden. Mutta keksintöjen kehittely on vielä kesken.

Yksi prototyyppi on tunnehiha, joka muuntaa tietoa perustunteista tuntoaistimukseksi käsivarteen. Hihan pienet moottorit tuottavat painalluksia, jotka ilmentävät esimerkiksi iloisuutta, rauhallisuutta tai hermostuneisuutta.

Tunnetietoa voidaan kerätä myös kameralla kasvojen ilmehdinnästä. Sitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi sanomalehtien keskustelupalstojen moderoinnissa. Sovellus lähettäisi häirikkökeskustelijoille automaattisia viestejä: Näin monelle keskustelijalle olet viime viikkoina aiheuttanut mielipahaa. Loukkasit ihmisiä, kun käytit näitä sanoja.

"Tietysti on sekopäitä, jotka ovat sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän mielipahaa he aiheuttavat. Useimmat kuitenkin haluavat tulla ymmärretyiksi, kun he ryhtyvät keskustelemaan", Saarikivi arvelee.
(...)

Lihavoinnit mun.

EDIT korjattu jutun päivämäärä
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Kari Kinnunen



QuoteSomeraivon kesyttäjä Katri Saarikivi: "On sekopäitä, jotka ovat sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän mielipahaa he aiheuttavat.
Sovellus lähettäisi häirikkökeskustelijoille automaattisia viestejä: Näin monelle keskustelijalle olet viime viikkoina aiheuttanut mielipahaa. Loukkasit ihmisiä, kun käytit näitä sanoja.


"Tietysti on sekopäitä, jotka ovat sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän mielipahaa he aiheuttavat. Useimmat kuitenkin haluavat tulla ymmärretyiksi, kun he ryhtyvät keskustelemaan", Saarikivi arvelee.
(...)

No niin justiinsa.
Kertokaapa minulle missä kohtaa tästä maailmasta tulikaan nännistis-lellistinen sosiaalifemokratia jossa on aivan kamalaa jos lumihiutaleelle tulee henkinen pipi?

Nimenomaan ideana ei ole hivellä kenenkään hyvää oloa ymmärtämällä pöljyyksiä. Vaan herätellä pöljäkkeetkin ajattelemaan ihan itse, eikä niinkuin akakoomisella yhteiskuntataiteiden kurssilla opettiin.


skyuu

Oman talonsa kahdesti polttanut (rakensi uuden siinä välissä) ja molemmissa sodissa palvellut isovaarini varmasti oikein kiittäisi tälläisistä vertauksista. Tai sitten kanta-aliupseerina (evp. osin kuoleman johdosta) sanoisi jotain ihan muuta.

Karjalan evakkojen tuominen läpsykeskusteluun on about alhaisinta mihin tässä maassa pystytään... miten ne kehtaavat ja näköjään kehtaavat.

-TTU

Niin ja hänen tyttärensä, minun isoäitini "kärsii" kanssa Alzhaimerista. Alzhaimer potilaan kanssa ei kyllä paljoa keskustella vaan lähinnä sille potilaalle vain puhutaan kun ei se paljoa pysty sanomaan, nauraa iloisesti mukana kun sinäkin naurat mutta siinä se. Paitti tietty jos se on Alzhaimeri alkutekijöissään.

-TTU-TTU

Eisernes Kreuz

Tämä Irakin geelitukat ovat kuin Karjalan evakot on eräs sellainen paskapuheen muoto, joka ei kerta kaikkiaan suostu kuolemaan. Vähän väliä se aina pomppaa jostain esiin kuin vieteriukko.

Merkittäviä eroja onkin tässä jo mainittu, mutta todetaan nyt vielä se pikkujuttu, että Karjalan evakot olivat suomalaisia, jotka joutuivat siirtymään pois Suomen Neuvostoliitolle menettämiltä alueilta. He eivät olleet ulkomaalaisia, jotka matkustivat halki puolen maailman hakemaan turvapaikkaa Suomesta.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Emo

Quote from: HDRisto on 26.10.2018, 10:14:05
"aivotutkija Katri Saarikivi"

Eipä taida olla hääppöinenkään tutkijaksi..

Onnistunut aivopesijä kuitenkin; vakuutti notkujien juhlapaikan tarpeesta Alzheimerisen mummonsakin.

Kari Kinnunen

Quote from: Emo on 26.10.2018, 11:26:23
Onnistunut aivopesijä kuitenkin; vakuutti notkujien juhlapaikan tarpeesta Alzheimerisen mummonsakin.

Voipi olla.

Julisella mokuttamsella lienee tarkoituksensa. Pimu meinaa päästä oikein kunnolla tienaamaan. Mikäs nykyään parempi tapa tienata kuin mokuttaminen.

Lieneeköhän pimulla omakotitalo kiikarissa vaiko auton osto.

Alarik

Quote from: Histon on 26.10.2018, 09:29:45
Quote...tilanne taitaa monelle näistä ihmisistä olla aika samanlainen kuin silloin, kun papan piti lähteä Karjalasta evakkoon...

Tulipa minulle iso mielipaha tästä vertauksesta. Mutta ehkä tämä kolumnisti ja muut ko. vertailua käyttävät ovat ihmisiä, jotka tietävät siten aiheuttavansa minulle mielipahaa ja silti sen tekevät jos vaikka nauttivat sen aiheuttamisesta. Mistä sen tietää.

Ehkä tällaisen jutun jälkeen he lukevat tätäkin kommenttiani ja tulevat tosi hyvälle mielelle minun mielipahastani.

Vaniljaihminen

Quote
Kuitenkin, myös täysin tuntemattomien ihmisten välille syntyy empatiaa hyvin helposti. Empatia herää, kun löytyy se, miten olemme samanlaisia, ei silloin kun keskitymme siihen, mikä meitä erottaa.


Tuollainen on sellaista samanlaista "empatiaa", mihin perustuvat kaikki niin kutsutut yhden illan tuttavuudet. Baarissa tapaa jonkun ja on hyvä meininki, mutta mikäli tämän tapaa myöhemmin viikolla, kumpikin on kuin ei muistaisi mitään. Hetken hurmoksesta siinä on kysymys, ei mistään empatiasta.

Eräät ihmiset tavoittelevat aina pelkkää euforiaa, ja sitten nämä pyrkivät torjumaan kaiken mikä häiritsee tuota autuuden tilaa. Erityisesti nämä torjuvat todellisuuden.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

N. O. Hääppönen

Katri Saarikivi, Katri Saarikivi, Katri Saarikivi. Toivon että löydät tämän tekstinpätkän.

Karjalan evakot olivat lähes yksinomaan lapsia, naisia tai vanhuksia. Epäilemättä joitakin sotilaspalveluun kykenemättömiä miehiäkin oli mukana. Miehet lähtivät rintamalle puolustamaan isänmaata ylivoimaista vihollista vastaaan. Monet menettivät henkensä ja vielä useammat fyysisen terveytensä. Moni menetti myös mielenterveytensä.

Nämä Sinun uusevakkosi ovat suurelta osin rintamalta karanneita irakilaisia, jotka jättivät naiset, lapset ja vanhukset ISISin käsiin. Vaikka heillä oli moninkertainen ylivoima, he karkasivat rintamalta ja pakenivat toiselle puolelle maapalloa. Siviilit saivat jäädä kärsimään miehityksestä.

Loukkaat suurta osaa suomalaisista tuollaisilla puheillasi. Harvat vain älähtävät, koska rasismi.

Lopeta ja pyydä anteeksi.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Outo olio

Tuollainen "tunnereaktioiden mittaaminen" varmasti menisi mynkään kun olisi mitattavissa että vähemmistö pahoittaa mielensä ajatuksista joita valtaosa pitää neutraaleina, positiivisina tai aksiomaattisina. Eli vaikka joku miesten ja naisten erot. Enemmistö miehistä ja naisista vähintään epäilee, että ajatuksessa on perää, ja sitten pieni vähemmistö haluaisi kieltää koko keskustelun koska siitä tulee paha mieli. Samoin ajatus siitä että Suomi on olemassa ensisijaisesti suomalaisia varten. Mittaustuloksena olisi että enemmistö on ainakin osin samaa mieltä, ja yksi ja sama pienenpieni vähemmistö suuttuu aina kaikesta. Tästä syntyisi helposti ajatus että kyseisen vähemmistön mielipaha ehkä johtuukin jostakin aivojen toimintahäiriöstä tai jostakin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Lucce

Yle on niin sanotusti automaattiohjauksessa (minkähän puolueen?). Kovaäänisestä kaikuu Agenda ,mutta ketään ei ole ohjaamossa ollut pitkään aikaan.

Beef Supreme

Evakko olisi afgaani joka lähtee talibaanialueelta muualle Afganistaniin. Afgaani joka lähtee Suomeen on pummi.

Pentecost

Tuolloin Karjalan evakkojen aikaan sosiaaliturva oli aikalailla toinen kuin nykyään eikä monesta nykyään itsestäänselvyytenä pidetystä asiasta ollut tietoakaan. Pääasiassa annettiin läntti maata ja hiukka tukea, jotta ihminen selviytyisi mahdollisimman omillaan.

https://www.kela.fi/historia

KELAn kuvasta näkee, kuinka hyvinvointia on tietoisesti rakennettu noista ajoista. Omassakin suvussani on karjalalaisia sukujuuria omaavia eikä kertomuksensa tue näitä vertailuja laisinkaan.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Paju

Lainaan itseäni vanhemmasta evakkoketjusta:

Quote from: Paju on 22.11.2015, 11:11:12
Evakot olivat evakuoituja, valtion kehotuksesta siirtyneitä ja saman maan alueelle uudelleenasutettuja. Oman maan puolustussodan uhreja.

Nykyiset siirtolaismassat ovat liikkeellä omaehtoisesti ja pyrkivät muiden, kaukaistenkin maiden alueille. Osa konfliktialueilta, osa niiden ulkopuolelta.

Aika iso ero.

On kyllä niin kulunut ja huonosti osuva rinnastus, karjalaisevakot ja elintasosiirtolaiset, että voisivat viimein luopua toistelemasta sitä.

Kolumnin pointti taisi tosin olla, että yhteinen kokemuspohja lisää empatiaa. En kyllä ymmärrä, miksi läpsyjä kohtaan pitäisi olla erityisen empaattinen. Vielä vähemmän pitäisi maahanmuuttopolitiikkaa tehdä empatiaperusteilla.