News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2015-06-03 Ehdotus vihreitten kannaksi: Suomen lipun häpäisy sallittava

Started by Riukulehto, 03.06.2015, 16:20:29

Previous topic - Next topic

ISO

Quote from: Morsum on 04.06.2015, 09:41:52

Olen ihan samaa mieltä laulun sanoman kanssa, mutta silti lippu pitää saada polttaa, tai häpäistä ilman pelkoa jostain rangaistuksesta.

Lippujen ideana on olla kuvastamassa edustamilleen ihmisille jotain arvokasta, jotain sellaista jota varten on haluttu oikein lippu suunnitella ja valmistaa. Lippu edustaa noita ihmisiä, niitten ihan kaikkein arvokkaimpia asioita.

Jos häpäisee lipun, häpäisee samalla ihmiset joita se lippu edustaa. Senkö vuoksi, että sallittais ihmisten häpäisy, pitäis sallia lippujen häpäisy?

Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Morsum

Ei siinä ihmisiä häpäistä, vaan se lippu. Ihmiset sitten reagoivat vain tyhmästi, mikäli eivät osaa tehdä eroa itsensä ja lipun välillä.

Ei minua ainakaan suututa yhtään katsella sitä kuvaa, missä mielenosoittajat istuvat lipun päällä.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

ISO

Quote from: Morsum on 04.06.2015, 10:46:35
Ei siinä ihmisiä häpäistä, vaan se lippu. Ihmiset sitten reagoivat vain tyhmästi, mikäli eivät osaa tehdä eroa itsensä ja lipun välillä.

Ei minua ainakaan suututa yhtään katsella sitä kuvaa, missä mielenosoittajat istuvat lipun päällä.

Ihmiset käyttäytyy just niinkuin pitääkin koska lipun häpäisemisen tarkoituksena on häpäistä ihmiset joita se edustaa.

Sinua se ei haittaa, koska et tunne lipun edustavan itseäsi, et koe olevasi tyytyväinen Suomeen ja Suomalaisiin, et tunne kuuluvasi porukkaan tjs.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Toni R Jyväskylästä

Mää haluan kanssa oikeuden käyttää koraania perseen pyyhkimiseen ja laakiperina. Ei siitä kirjasta muuhun kyllä olekkaan.

saifa

Mitä Suomen lippu muka edustaa? Itselleni se ei merkitse ainakaan mitään. En sitä silti häpäistä halua koska on olemassa ihmisiä jolle tuo kankaanpala edustaa jotain suurempaa ja kunnioitan heidän näkemystään.
Rasismi sulkee silmät. Viha sulkee silmät. Sitä vastoin suvaitsevaisuus avaa silmät. Myötätunto avaa silmät.

J. Lannan haamu

Jäsen Tavan on kirjoittanut tämän keskusteluaihion sivulla kolme (3) sen oleellisen, mikä on johtanut tähän uus-liberalismi/monikulturismikaaoksen yltäkylläisyyteen. On ollut upea seurata kahden lempijäsenen, Tavanin ja Elven Archerin keskustelua aiheesta.

Olen ihmetellyt mielessäni, kuinka kukaan osaa perustella asiansa yhtä hyvin, mitä Elven Archer. Mutta tällä kertaa väitän, että Elven kompastui yksinkertaisesti liikaan sivistykseen ja kulttuurin luomaan ideologiaan ihmisyydestä. Tavanin esittämät väitteet 'pyhästä' ja ihmisen tarvitsemasta merkityksestä sotivat pitkälle vastaan niitä käsityksiä, joita minulla oli lähes kymmenen vuotta sitten ja koin kauan, että niillä ei tee mitään ja ne vaan kömpelöittävät ja hidastavat modernin ihmisen tapaa toteuttaa modernia ja uutta uljasta itseään. Väärin, kaikki väärin....

Paljoa en väitä, mutta sen verran sanon, että ainoa tapa pelastaa länsimaiden totaalinen tuho ja sivistyksen korruptoituminen, on nimenomaan pyhyyden ja merkityksen palauttaminen. Niitä ei voi enää keinotekoisesti lätkäistä jonkun tietyn asian, kuten Suomen passin tai lipun päälle, mutta niiden merkityksen voi uudelleen-löytää.

Mitä enemmän yritämme olla samanlaisia, tasavertaisia, sivistyneitä, vastuullisia, vapaita, yksilöitä, kollektiiveja tms. tms., sitä vähemmän olemme kaikkia noita asioita. Ja senkin verran mitä olemme, mielestäni tarvitsemme kovat lait, määräykset ja rajat jotta osaamme olla edes jotain noista em.

"Welcome to human race" - Snake Plissken
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

ArtturiE

Quote from: Morsum on 04.06.2015, 10:46:35

Tuollainen kunnioituksen puute ja hälläväliä-asenne on ehkä joku sukupolvijuttu, mutta minä olen sitä sukupolvea, joka ei hyväksy epäkunnioittavaa käytöstä Suomen lippua kohtaan. Itse lippuhan on vain kangasta, mutta se symboloi asiaa, joka on minulle tärkeä. Pidän oikeutenani puolustaa tuota symbolia. En vertaa lippua ja ihmisiä, koska en rinnasta myöskään yksilöitä ja hallituksia.
Sinä voit jatkaa kuvien katselua, ei se minua yhtään suututa.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Faidros.

Quote from: dothefake on 04.06.2015, 00:27:47
Kysyisin Vihreiltä, saako moottoripyöräilijöiden liivejä pilkata?

Tästä tulikin mieleeni, että mp-kerho jota olin perustamassa, joutui vaihtamaan värejä. Musta-keltainen oli varattu eräälle 1%-kerholle. Vaihtamalla värit musta-valkoiseksi vältimme konfliktin. Noloa, mutta itselle merkityksetön asia saattaa helpottaa elämää?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

siviilitarkkailija

Quote from: Faidros. on 04.06.2015, 11:24:32

Tästä tulikin mieleeni, että mp-kerho jota olin perustamassa, joutui vaihtamaan värejä. Musta-keltainen oli varattu eräälle 1%-kerholle. Vaihtamalla värit musta-valkoiseksi vältimme konfliktin. Noloa, mutta itselle merkityksetön asia saattaa helpottaa elämää?

MC Pelkurit.  :P
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Elcric12

Suomen lain pitäisi olla sellainen että se edustaa kansalaisiaan ja kunnioittaa kansalaisten pyhinä pitämiä arvoja. "Suomen lipun häpäisyn" kieltävä laki on Suomen kansalaisia epäkunnioittava ja aliarvioiva laki.

ArtturiE

Quote from: Elcric12 on 04.06.2015, 11:36:12
Suomen lain pitäisi olla sellainen että se edustaa kansalaisiaan ja kunnioittaa kansalaisten pyhinä pitämiä arvoja. "Suomen lipun häpäisyn" kieltävä laki on Suomen kansalaisia epäkunnioittava ja aliarvioiva laki.

Hienoa! Ehdotan asiasta kansanäänestystä!

Varman voiton kunniaksi vedänkin lipun salkoon.
-Pat Condell

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM

Rusinapulla

Normaalijärjellä varustetulla kansalaisella ei ole tarvetta häväistä minkään maan lippua tai uskonnollista kirjaa. Poikkeavien pölvästien takia ei tarvitse muuttaa lakia, tai sitten voin sytyttää mökkisaunan kiukaan koraanin tai Raamatun sivuilla.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Elcric12

Quote from: ArtturiE on 04.06.2015, 11:38:30

Minä taidan sananvapauden, ilmaisuvapauden ja itsenäisen Suomen kunniaksi polttaa yhden kankaanpalan.

ArtturiE

Quote from: Rusinapulla on 04.06.2015, 11:39:47
Normaalijärjellä varustetulla kansalaisella ei ole tarvetta häväistä minkään maan lippua tai uskonnollista kirjaa. Poikkeavien pölvästien takia ei tarvitse muuttaa lakia, tai sitten voin sytyttää mökkisaunan kiukaan koraanin tai Raamatun sivuilla.

Eihän meillä täällä olekaan ongelmaa kunnioittaa toisia, jos ne toiset kunnioittaa meitä.
Koska näin ei ole, syntyy mm. muhametin pilakuvia.
-Pat Condell

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM

ArtturiE

Quote from: Elcric12 on 04.06.2015, 11:40:57

Minä taidan sananvapauden, ilmaisuvapauden ja itsenäisen Suomen kunniaksi polttaa yhden kankaanpalan.

Anna palaa, mutta älä tule ottamaan sitä meidän lipputangosta tai polttamaan sitä meidän tontilla.
-Pat Condell

"keskiaasialainen"

Monokulttuuri FM

Yhteisöjäävi

On maita, joissa kankaanpalan polttaja saa pienet rapsut ja paheksunnan, ja maita, joissa kankaanpalan polttaja poltetaan.

Elcric12

Quote from: ArtturiE on 04.06.2015, 11:49:23
Anna palaa, mutta älä tule ottamaan sitä meidän lipputangosta tai polttamaan sitä meidän tontilla.

En toki, toisten omaisuuden varastaminen tai tuhoaminen on moraalitonta ja lisäksi laitonta.

RP

Lipun polton suhteen en oikein ymmärrä, mitä täällä sitten maleksii, jos sitä ja sen edustamaa asiaa halveksii, mutta ilmaisunvapauden perusteella antaisin tuhon kuitenkin oikeuden.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

sr

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.06.2015, 16:36:05
Palataan asiaan sitten, kun islamia saa häpäistä.

Duh. Luitko mitä siinä ehdotuksessa luki jumalanpilkkapykälän suhteen?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Kaptah on 03.06.2015, 17:26:06
Lipun häpäisy ja jumalanpilkka pitäisi varmaan sitten molemmat muuttaa asinaomistajarikoksiksi.

Kuulostaa hyvältä. Jos joku polttaa jonkun toisen omistaman lipun, niin tietenkin omistaja voi haastaa polttajan tästä oikeuteen. Sen suhteen en jää pidättämään hengitystäni, että Jumala tulee jonkun haastamaan oikeuteen kunnianloukkauspykälän perusteella.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

ämpee

Olen henkisesti mukana tuossa lipunnostossa.
Muualla maailmassa liputtaminen on varsin yleistä, ja sitä omaa lippua pidetään näkyvillä kaikin mahdollisin keinoin, ja siitä ollaan ylpeitä.
Meillä tämänkaltainen toiminta ja kansallisylpeys on yritetty leimata natsihenkiseksi rikolliseksi menettelyksi, joka kaivaa terveeltä kansalliselta ajattelulta maaperää jalkojen alta.
Suomi ja suomalaisuus on tässä maailmassa niin pieni vähemmistö, että siitä pitää pitää kiinni, kukaan muu ei tule sitä meidän puolestamme tekemään.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Faidros.

Itse ostettu lippu, jonka mielenilmauksena polttaa, pitäisi olla yksityisasia.
Rikokseksihan se muuttuu vasta sitten, jos sitä ei ole sytytetty keon päältä! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

sr

Quote from: kummastelija on 03.06.2015, 17:52:42
QuoteSuomen lipun häpäisyn sallimisen ohella Pohjois-Karjalan nuoret esittävät uskonrauhan rikkomisen, uskonnonharjoituksen estämisen ja hautarauhan rikkomisen kieltojen kumoamista.

Jäin nyt miettimään että kenen intresseissä ylipäänsä on häpäistä lippua, rikkoa uskonrauhaa, estää uskonnon harjoittamista ja rikkoa hautarauhaa? Aika sairaita tyyppejä ovat tuollaista tekevät.

Uskonnon harjoittaminen ja hautarauha olisi tietenkin suojattuja edelleen siinä mielessä, että kenelläkään ei olisi oikeutta yksityistilaisuuden häiriköintiin tai yksityisomaisuuden turmeluun. Kyseiset pykälät poistamalla vain uskonnon harjoittamisen häiritseminen ei olisi mitenkään erityisesti pahempaa kuin vaikkapa juhlatilaisuuden tai jalkapallo-ottelun häiritseminen. Kuten ei kuulu ollakaan.

Lippuja yleensä häpäistään yhtenä muotona käyttää sananvapautta. Sillä halutaan yleensä osoittaa se, ettei hyväksytä sitä, mitä kyseisen lipun edustama taho tekee. En näe mitään erityistä syytä, miksi tämä pitäisi kieltää. Kenenkään ei tietenkään ole mikään pakko sitä lipunpolttoa katsella, jos ei siitä tykkää. Myös tämä on osa sananvapautta.

Siitä vain vihreät nuoret polttamaan isis:n lippu, estämään moskeijaan meneviä somaleita ja tanssimaal polkkaa muslimien haudoille. Käyttäkää nyt sitä sananvapauttanne.

Ihmisten vapaan liikkumisen estäminen tai ilkivalta hautoja kohtaan ei edelleenkään olisi sallittua, vaikka uskon- ja hautarauhaa koskevat pykälät poistettaisiin laista. 

dothefake

Quote from: siviilitarkkailija on 04.06.2015, 11:25:46
Quote from: Faidros. on 04.06.2015, 11:24:32

MC Pelkurit.  :P
Elämä on joskus mustavalkoista.

Sattuneesta syystä minun kerhoni on MC Chicken.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

J. Lannan haamu

Elric12 sekä sr eivät tunnu haluavan katsoa asian symbolista ja ideologista arvoa ja vaikutuksia. Tottakai lippu voi kaikessa liberalismissaan olla vain sosiaalinen konstruktio. Samoinhan passi on vain paperinivaska, jota ei enää edes "Euroopassa" tarvitse. Mutta kerronpa teille, miksi pidän Suomen passia tummansiniv-kultaisissa kuosissa näkyvillä kun reissaan monikulttuurisessa toimintaympäristössä sekä mielentilassa junalla! Kun auktoriteetti tulee vastaan ja kategorisoi junassa olevia matkustajia laittomuuksien varalta, he usein tunnistavat kasan nivottuja papereita. Heille Suomen passi edustaa luotettavuutta, rehellisyyttä, osaamista, suoraselkäisyyttä ja monia niitä asioita, joista tällaiset lipunpolttajat eivät ole koskaan kuulleetkaan. Minä en luonut sitä käsitystä heihin, mutta minun vanhempani ja isovanhempani teoillaan loivat. On minulle ylpeydenaihe, että voin antaa kulttuuristani sellaisen kuvan, mitä välttämättä kaikista muista kulttuureista tai kansalaisista ei tule mieleen. Heh, minähän olen melkein kuten ne 'paremmat ihmiset tm'. Ne, jotka eivät näitä arvoja ja asenteita tai toimintamalleja ulkopuolisina hyväksy tai niitä kannata, voivat ommella ihan millaisia merirosvolippuja tahansa, mutta jättäkää meidän liput salkoon ja polttakaa lippujanne omassa viitekehyksessänne. Keitä te olette vaatimaan yhtään miltään niiltä, jotka ovat hyvässä mielessä vastuussa siitä, että meillä kaikilla on ollut hyvä elää Suomessa ja ulkomailla.

Lipunpolttaminen, niin '1st world problem'  :facepalm:
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

sr

Quote from: duc on 03.06.2015, 23:02:24
Suomen lippu on Suomessa pyhä. Muissa maissa ovat muut liput pyhiä, kussakin maassa omansa. Suomi ei ole teokratia, jossa uskonnolliset symbolit ovat erityisesti lain suojaamia. Hautarauhan rikkominen ja uskonnon harjoittamisen häiritseminen menevät mielestäni ihmistapojen tuolle puolen. Kuolleet eivät voi puolustaa itseään. Tämä ymmärrettiin jo Rooman valtakunnan aikaan. De mortuis nihil nisi bene.

Mitä täsmälleen tarkoitat tässä yhteydessä sanalla "pyhä"?

Kuolleet eivät tosiaan pysty puolustamaan itseään, mutta eivät he mitään puolustusta tarvitsekaan. He eivät tule loukkaantumaan siitä, että heidän hautarauhaansa rikotaan. Mahdolliset loukkaantujat ovat kyllä ihan elävien kirjoissa.

Elcric12

Quote from: J. Lanta on 04.06.2015, 12:12:40
Elric12 sekä sr eivät tunnu haluavan katsoa asian symbolista ja ideologista arvoa ja vaikutuksia.

Katson asiaa nimenomaan siltä kantilta että mitä sananvapautta rajoittava laki symboloi.

sr

Quote from: Tavan on 04.06.2015, 00:22:40
Minä taas näen, että kun ihmiset eivät pidä tiettyjä kulttuurillis-yhteiskunnallisia kulmakiviä pyhinä, niin se johtaa pitkässä juoksussa yleiseen hedonismiin, itsekeskeisyyteen ja arvopohjan lahoamiseen.

En ole samaa mieltä. Minulle esim. se, että toisten pyhinä pitämiä asioita saa loukata, on erittäin tärkeä arvo, voisinpa kutsua sitä jopa pyhäksi. Loukkaannun siitä, kun joku ajaa sananvapauden rajoittamista. Sama koskee monia muita länsimaiseen liberaaliin demokratiaan liittyviä arvoja (esim. ihmisoikeudet, tasa-arvo ja demokratia). En ymmärrä, miksi nämä lahoaisivat sen vuoksi, että juuri kiihkeästi kannatan sananvapautta kiihkeästi. Eivätkö nuo mainitsemani arvot ole juuri länsimaisen yhteiskunan kulmakiviä? Jos eivät, niin mitkä ovat?

Pyhyys on se betoni minkä varassa tämäkin yhteiskunta pysyy kasassa. Ihmisten impulssikontrollin puutteet ovat erillinen asiansa. Oikein kanavoidun pyhyyden avulla niihinkin voidaan puuttua. Esimerkiksi ulkoaviollista seksiä kaikkine lieveilmiöineen voidaan hillitä, jos avioliittoon suhtaudutaan aidosti pyhänä instituutiona.

Kyllä sitä voidaan hillitä myös sillä, että ihmisten luottamuksesta toisiinsa tehdään pyhää. Jos luvataan jotain, niin sitten se pidetään. Tällä on paljon enemmän ja laajempia ja suunnilleen pelkästään positiivisia vaikutuksia, kun taas pyhällä avioliitolla ei ole. Avioliiton pyhyys voi johtaa siihen, että pidetään kiinni niistäkin liitoista, joiden pitäisi antaa purkaantua, mistä taas seuraa ihmisten epäonnellisuutta.

RP

Quote from: sr on 04.06.2015, 12:05:36
Ihmisten vapaan liikkumisen estäminen tai ilkivalta hautoja kohtaan ei edelleenkään olisi sallittua, vaikka uskon- ja hautarauhaa koskevat pykälät poistettaisiin laista.

Sano mitä lakia vastaan rikkoisi, jos kaivaisi ruumiilta pääkallon haudasta, siistien maanpäälliset jäljet lopuksi? Olisiko leskellä oikeus vaatia kalloa haudattavaksi takaisin?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/