News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Helsinki vs Muu Suomi kulttuurierot

Started by kriittinen_ajattelija, 21.04.2015, 01:10:57

Previous topic - Next topic

JJohannes

Quote from: Aeon on 21.04.2015, 17:04:52
Sivukommenttina pitää sanoa, että kun stadilainen puhuu landesta, se ei kuulosta ollenkaan halventavalta johtuen ilmeisesti siitä, että sana sopii suuhun; heille lande on lande ja Stadi on Stadi. Junantuomien suusta kuultuna siinä on aina sellainen ylimielisen halveksiva sävy.

Näinhän tuo on. Halusin erityisesti käyttää sanaa "lande" sen takia, että nämä "liberaalit", etenkin jossain Kalliossa ovat itse kotoisin sieltä halveksimaltaan "landelta" ja ovat yhtäkkiä kääntäneet kelkkansa ympäri ja lähteneet vauhdilla alamäkeen.

Minä en halveksi maaseutua millään tavalla ja ties vaikka löytäisin itseni sieltä talikoimasta lantaa vielä. On myös harhaa todella sanoa, että suomalainen sivistys olisi vain helsinkiläisten (tai tamperelaisten, turkulaisten) aikaansaannosta, maaseudulla on aina ollut suuri merkitys siinä.

Omaksi edukseni (?) lienee myös syytä sanoa, että onhan minulla sukujuuria tuolla itärajankin takana. Ja että en koe olevani mikään sormi pystyssä Bulevardia flanöreeraava poroporvari. Minulle Suomen luonto, käsityötaidot, kansankulttuuri ja ymmärrys alkutuotantotaloudesta ovat tärkeä osa kokonaisvaltaista sivistystä. Väitän toisaalta myös, että olen kyennyt välttämään pahimmat romantismin sudenkuopat joihin kaupungissa kasvanut helposti lankeaa ajatellessaan maaseutumaista elämäntapaa.

Kuten sanoin, ei ole kohtuutonta odottaa Suomen maaseudun ja syrjäalueiden jatkossakin kontribuoivan kulttuuriimme jos niitä ei täysin näivetetä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Sahaaja

Quote from: Maailmanmies on 21.04.2015, 17:10:36
Quote from: TzarB on 21.04.2015, 13:54:01

Quote from: Golimar on 21.04.2015, 12:22:21
Minä olen aivan varma siitä että vihreiden kannatus ja ammoinen taistolaisuus liittyvät varsinkin hömppää opettavaviin yliopistoihin
Yliopistokaupungit poikkeavat toki muusta maasta monella tavalla, mutta opetuksen hömpäksi kutsuminen on aika idioottimaista. Ne tulevaisuuden koko maata hyödyttävät teknologiat kehitellään ja jalostetaan aika usein näissä yliopistoissa tai niiden läheisyydessä.
Teknologiat kehitellään aivan muissa yliopistoissa kuin niissä missä luetaan maailmanparannushömppää.
Ja ainakin Otaniemessä ja Tampereella Hervannassa opiskelijakampuksien alueella vihreät ovat kokoomuksen ohella se äänestetyin puolue. Ainakin oletan, että et tarkoita entisellä TKK:lla ja TTY:llä noita maailmanparannushömppää opettavia yliopistoja.

foobar

Quote from: Sahaaja on 21.04.2015, 17:56:13

Minä olen aivan varma siitä että vihreiden kannatus ja ammoinen taistolaisuus liittyvät varsinkin hömppää opettavaviin yliopistoihin
Yliopistokaupungit poikkeavat toki muusta maasta monella tavalla, mutta opetuksen hömpäksi kutsuminen on aika idioottimaista. Ne tulevaisuuden koko maata hyödyttävät teknologiat kehitellään ja jalostetaan aika usein näissä yliopistoissa tai niiden läheisyydessä.
Teknologiat kehitellään aivan muissa yliopistoissa kuin niissä missä luetaan maailmanparannushömppää.
Ja ainakin Otaniemessä ja Tampereella Hervannassa opiskelijakampuksien alueella vihreät ovat kokoomuksen ohella se äänestetyin puolue. Ainakin oletan, että et tarkoita entisellä TKK:lla ja TTY:llä noita maailmanparannushömppää opettavia yliopistoja.

Olen päivittäin tekemisissä kahden TKK:lta valmistuneen kunnallisessa politiikassa vaikuttavan vihreän kanssa. Molemmat ovat varsin selväjärkisiä ihmisiä. Olin myös aiemmin pitkään töissä erään sittemmin Vihreiden kansanedustajaksi päässeen henkilön kanssa. Tämäkin oli ainakin ennen valtapositionsa kultivoitumista ihan järkityyppi.

Omaksi mielikuvakseni on muodostunut, että teknilliset vihreät voivat olla ihan tolkullisia ihmisiä kunhan pysyvät a) poissa Helsingin yliopistovihreiden piireistä ja b) tarpeeksi matalalla puoluehierarkiassa. Osa tuntemistani on kyennyt tähän, mutta yksi on traagisesti menestyksensä myötä vähitellen muuttunut puolueensa eliitin näköiseksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Rikastaja

Quote from: Sahaaja on 21.04.2015, 17:56:13

http://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/2015/eduskuntavaalit/?ehdokkaat_uusimaa_espoo_otaniemi_#2_49_059#taulukko
4/5 eniten ääniä saaneista Vihreiden ehdokkaista opettaa/opiskekee Otaniemessä. Jos nuo poistaa, Kokoomus on aivan ylivoimainen, sitten tulee Piraatit ja sitten on Vihreät, Persut ja Keskusta aika tasoissa.
"Suomalaiset veteraanit ei pääse vieläkään kuntoutukseen, mutta ulkomaalaisille on kyllä tarjota valtion puolesta kaikki perkeleen kriisiavut ja terapeutit heti, jos grillijuhlilla sataa ja tötteröhattu kastuu."
- Tony Halme

repo

Quote from: foobar on 21.04.2015, 18:04:28
mutta yksi on traagisesti menestyksensä myötä vähitellen muuttunut puolueensa eliitin näköiseksi.

Jyrki Kasvi ;)
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

foobar

Quote from: repo on 21.04.2015, 18:14:44
Quote from: foobar on 21.04.2015, 18:04:28
mutta yksi on traagisesti menestyksensä myötä vähitellen muuttunut puolueensa eliitin näköiseksi.

Jyrki Kasvi ;)

Ihan hyvin arvattu.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Sahaaja

Quote from: Rikastaja on 21.04.2015, 18:11:30
http://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/2015/eduskuntavaalit/?ehdokkaat_uusimaa_espoo_otaniemi_#2_49_059#taulukko
4/5 eniten ääniä saaneista Vihreiden ehdokkaista opettaa/opiskekee Otaniemessä. Jos nuo poistaa, Kokoomus on aivan ylivoimainen, sitten tulee Piraatit ja sitten on Vihreät, Persut ja Keskusta aika tasoissa.
Ja miksi ne pitäisi poistaa? Tietenkin on luonnollista, että oman työ- tai opiskeluympäristön alueelta saa kohtalaisen hyvin kannatusta, mutta eikö tuo myös kerro siitä, että tekniikan alan korkeakouluopiskelijat ja opettajat lähtevät politiikkaan mm. vihreiden ja kokoomuksen kautta?

Tuli muuten vilkaistua, niin tuon porukan liiton, eli TEK:n jäsenistä kansanedustajaksi valituista 3/6 oli vihreitä. Mikä myös viittaisi siihen, että puolueen kannattajissa tekninen korkeakoulututausta on sellaista mitä arvostetaan.

foobar

Quote from: Sahaaja on 21.04.2015, 18:26:27
Tuli muuten vilkaistua, niin tuon porukan liiton, eli TEK:n jäsenistä kansanedustajaksi valituista 3/6 oli vihreitä. Mikä myös viittaisi siihen, että puolueen kannattajissa tekninen korkeakoulututausta on sellaista mitä arvostetaan.

Nämä äänet menevät kuitenkin hukkaan. Insinöörivihreillä on Vihreiden eduskuntaryhmässä merkittäviä vaikutusmahdollisuuksia vain jos he osaavat kytkeä rationaalisen insinööriajattelunsa kokonaan pois päältä ja korvata sen jonkin sortin viherstalinismilla.

escobar

"Kaupunki on liberaali, urbaani, kansainvälinen ja eteenpäin katsova"

Kirjoittaja pitää itsestään selvänä että kyseiset arvot ovat parempia, mikä on tietenkin vain hänen mielipiteensä. Se onko liberaali vai konservatiivinen on täysin suhteellinen asia. Urbaanius taas on subjektiivinen näkemys kuten myös kansainvälisyys. Filosofisesti kaikki "katsominen", eli tulevaisuuden muokkaus, on tietenkin eteenpäin katsomista.
Zort!

Sour-One

On tuo kamala paikka tuo Kallio. Kauhiasti olutravintoloita. Huoriakin siellä kuulemma on.

Dharma

Quote from: Sour-One on 21.04.2015, 19:15:30
On tuo kamala paikka tuo Kallio. Kauhiasti olutravintoloita. Huoriakin siellä kuulemma on.

kallio on kiva reservaatti. ongelma on media, joka on kalliolainen

Tabula Rasa

Njooh. Suomi alkaa helsingin ulkopuolelta. Se ei estä suomalaisia käymästä helsingissä. Hki+vihervasurien tukialueet ovat jotain monikulttuurin koekenttää joka tuomittu epäonnistumaan yhtä varmasti kuin nl.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

MikkoAP

Quote from: escobar on 21.04.2015, 18:38:41

Kirjoittaja pitää itsestään selvänä että kyseiset arvot ovat parempia, mikä on tietenkin vain hänen mielipiteensä. Se onko liberaali vai konservatiivinen on täysin suhteellinen asia. Urbaanius taas on subjektiivinen näkemys kuten myös kansainvälisyys. Filosofisesti kaikki "katsominen", eli tulevaisuuden muokkaus, on tietenkin eteenpäin katsomista.

Vaikka Neukkulan hajoaminen vei usemmilta vasureilta viimeistään uskon puhtaan kommunismin ihanuuteen, niin tuo ideologia on jättänyt silti paljon jälkiä, joista yksi merkittävimpiä on usko siihen, että historialla on suunta ja (mahdollisesti myös) lopullinen päämäärä.

Toki tämä usko ei ole yksistään vasemmistolaista ja on myös vanhempaa kuin kommunismi. Uskoakseni kommunismi omaksui sen Kristinuskon vaikutuksesta.

Mutta vasemmalle kallellaan oleville/ kulttuuriliberaaleille tämä tarkoittaa, että jotkut asiat ovat "edistyksellisiä", esim. homoliitot ja etnisten- ja kulttuuriryhmien sekoittuminen (tai sen aikaansaannin yrittäminen) ja jotkut taas "taantumuksellisia."

Sinänsä se, että vasuri/kulttuuriliberaali pitää jotain asiaa "edistyksellisenä" ei automaattisesti tee kyseisestä asiasta vastustettavaa, joskaan ei kannatettavakaan.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Kari Kinnunen

No nyt jäsen 'Hohtava Mamma' todisti hyvin väkevästi.

Terveisin se persuja äänestävä rekkakuski.

Arvoton

Helsinki on mainio paikka sillä perusteella, että sen rannalta pääsee kätevästi laivalla Tallinnaan, jonka katukuva ei ole "rikastettu". Juicen muinainen "Tampereelle menevät junat" ei ole mulla toiminut koskaan Hesan hyvänä puolena.

J. Lannan haamu

Quote from: Hohtava Mamma on 21.04.2015, 20:30:06

Mikä V-8 Mese sulla oli? SEC, SE, SEL? Joku uudempi?

Katsoin juuri ykköseltä tarinaa Persian Shaahin vierailua, siellä oli Erkki Tuomioja nuorena taistolaisena, hyi ***tana kun rupes oikein ärsyttämään ne kapinalliset, huh. Se Persian mies vastasi loistavasti ylimääräisessä lehdistötilaisuudessa, hän on kasvanut ja tottunut sellaiseen maailmaan, jossa kaikessa toiminnassa on jonkunlaiset rajat. Tuo oli suunnilleen noin...Se oli vuonna 1970 Helsingissä, ihan samat ongelmat eli liberalismi jo silloin....
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Eino P. Keravalta

QuotePerussuomalaisten rynnistys toiseksi suurimmaksi puolueeksi keskustan ja kokoomuksen väliin osoittaa Suomen jakaantuneen kahtia, sanoo kirjailija-ohjaaja Pirkko Saisio.

"Minusta tuntuu, että vihreät ja vasemmisto jakavat keskenään älymystön, kulttuuriväen, tutkijat ja yliopistoväen", hän sanoo.

Paha esiintyä älymystönä, kun ei edes myönnä tosiasioita eikä ymmärrä asioiden syy- ja seuraussuhteita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Aeon

Quote from: JJohannes on 21.04.2015, 17:33:12
Quote from: Aeon on 21.04.2015, 17:04:52
Sivukommenttina pitää sanoa, että kun stadilainen puhuu landesta, se ei kuulosta ollenkaan halventavalta johtuen ilmeisesti siitä, että sana sopii suuhun; heille lande on lande ja Stadi on Stadi. Junantuomien suusta kuultuna siinä on aina sellainen ylimielisen halveksiva sävy.

Näinhän tuo on. Halusin erityisesti käyttää sanaa "lande" sen takia, että nämä "liberaalit", etenkin jossain Kalliossa ovat itse kotoisin sieltä halveksimaltaan "landelta" ja ovat yhtäkkiä kääntäneet kelkkansa ympäri ja lähteneet vauhdilla alamäkeen.
Kommenttini pohjana oli keskustelu erään stadilaisen kanssa, joka puhui landesta eikä se häirinnyt minua yhtään. Kyseinen henkilö kuitenkin koki tarpeelliseksi mainita jossain vaiheessa keskustelua, että ethän tykkää pahaa, kun puhun landesta, johon vastasin, että ei todellakaan. Se sai minut tajuamaan, että en tosiaankaan tykännyt pahaa, kun sana tuli "oikealla tavalla" ties kuinka monennen polven stadilaisen suusta, mutta konttorin junantuomien "mä meen juhannukseksi landelle" aiheutti aina väristyksiä; tässä tapauksessa "lande" tarkoitti jotain keskikokoista suomalaista kaupunkia ja äänensävy oli jotenkin halveksuva.

Sama ylimielisyys on havaittavissa, kun pk-seudulle muuttaneet tulevat vierailemaan täällä "landella". Löyhemmässä kaveripiirissä on jokunen hesalainen, jotka ovat niin äijää, kun eivät enää asu täällä periferiassa. Mie ja sie unohtui ensimmäisen puolen vuoden aikana ja puhetapa muuttui sellaiseksi väsyneeksi nenään puhumiseksi. Hauskinta näissä tyypeissä on se, että eivät ole oikeasti nähneet "isoa maailmaa", koska lomamatkat suuntautuvat juurikin trendikohteisiin eli kerran vuodessa käydään jossain Thaimaassa tai sitten Tallinnassa.

Tavallaan kitinäni on tekopyhää, koska vuosien saatossa olen kadottanut oman paikkakuntaan sidotun identiteetin ja esimerkiksi puheestani ei pysty havaitsemaan, että mistä paikkakunnalta olen kotoisin. En tunne olevani lappeenrantalainen vaan pelkästään suomalainen. Tuo suomalaisuuskin tuntuu olevan kyseenalaista, koska ulkomailla asuessa minua on luultu mm. britiksi, saksalaiseksi ja hollantilaiseksi. :D (täysin käsittämätöntä, koska mielestäni puhun englantia selvällä suomalaisella aksentilla)
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

viikari

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.04.2015, 21:39:42
QuotePerussuomalaisten rynnistys toiseksi suurimmaksi puolueeksi keskustan ja kokoomuksen väliin osoittaa Suomen jakaantuneen kahtia, sanoo kirjailija-ohjaaja Pirkko Saisio.

"Minusta tuntuu, että vihreät ja vasemmisto jakavat keskenään älymystön, kulttuuriväen, tutkijat ja yliopistoväen", hän sanoo.

Paha esiintyä älymystönä, kun ei edes myönnä tosiasioita eikä ymmärrä asioiden syy- ja seuraussuhteita.

Vihreät ja vasemmisto ovat toivottoman pihalla reaalimaailmasta, kuplassa johon ei kuulu ensimmäinenkään kriittinen ääni jossa kyseenalaistettaisiin hipstereiden ja turhien maistereiden aka "älymystön" mielipiteet.

foobar

Vasemmistolainen antirasistinen näkemys älymystöstä on taas jokin Varisverkosto, Rasmus tai mitä niitä ruotsinkielisiä olikaan, joissa ihmiset kilvoittelevat usein organisaationsa hajalle siitä, kuka on eniten radikaalifeministinen antifasisti. Varsinaista koherenttia sanomaa ei kertakaikkiaan tunnu olevan, vaan nämä ihmiset ovat pysyvästi eksyneet jonkinlaiseen ideologiseen peilitaloon ja lopulta luovuttaneet ulos löytämisessään, keskittyen sen sijaan löytämään oudoimmilla tavoilla todellisuuden vääristävän peilin.

Jos haluaa saada itsensä nostettua älymystöön muuallakin kuin omissa ajatuksissaan, niihin ajatuksiin pitää kiinnittää jonkinlaista laadullista huomiota. Pelkkä groteskin viholliskuvan rakentelu ei riitä.

Ehkä näillä vinkeillä nyt itsensä altavastaajaksi kokeva suomalainen kulttuurivasemmistolainen älymystö voi palauttaa taas positionsa ja omanarvontuntonsa. Mutta jos se ei tunnu onnistuvan, älkää syyttäkö siitä ketään muuta kuin itseänne. Kiitos.

Aurelius

Minä olen aivan varma siitä että vihreiden kannatus ja ammoinen taistolaisuus liittyvät varsinkin hömppää opettavaviin yliopistoihin, heinäkengät pääsevät kaupunkiin yliopistoon ja alkavat rillit huurussa sekä kuola roiskuen vouhottaa turmiollista ideologiaansa.

Minusta myös näyttää siltä, että yksi tämän vihervasemmistohumpan tärkeimmistä funktioista on tosiaankin karistaa ne kotiseudun paskat saappaista, kun on kerran kaupunkiin muutettu. Lueskelin jotain blogia, jossa todettiin, että jokaisen yhteiskuntaluokan suurin huoli on erottuminen yhtä pykälää alemmasta yhteiskuntaluokasta. Maaseudulta kaupunkiin muuttaneelle yliopisto-opiskelijalle se pykälää alempi luokka on se alemman keskiluokan ammattilainen. Pykälää alemmasta luokasta täytyy siis erottua, koska vaara tulla sekoitetuksi siihen on niin suuri, koska ollaan itse noustu sieltä. Mutta vaara tulla sekoitetuksi kahta yhteiskuntaluokkaa alempaan porukkaan on olematon, koska siitä poikkeaa jo niin paljon koulutuksen ja tapakulttuurinkin kautta. Siksi ns. maalaisjuntti on uhka itse vasta maalta muuttaneelle pienelle stadivihreälle, mutta maahanmuuttaja ei ole, koska hän on niin ilmeisen erilainen eikä edes säätykierron kautta uhkaa humanistisen ammattilaisen asemaa. Sen sijaan mamulle voi olla mahdollista nousta suorittavasta luokasta ammattilaiseksi, jolloin alempi keskiluokka joutuu kokemaan maahanmuuttajien taholta suurempaa uhkaa. Ja duunareiden työpaikathan onkin jo korvattu mamuilla.

Kyse näyttäisi tässä valossa olevan siis juurikin pelkästä elitismistä. Omaa sosiaalista statusta korostetaan potkimalla paskaa yhtä luokkaa alemman niskaan. Kahta luokkaa alempaa voi paapoa ihkuna uhrina tai kulttuuri-ilmiönä, koska se ei uhkaa omaa sosiaalista statusta.

Ernst

Quote from: Sour-One on 21.04.2015, 19:15:30

On se. Minä olen nähnyt siellä juopon naisenkin. Ajatella!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.04.2015, 21:39:42

Älymystöön ei voi itse ilmoittautua, uskottavasti.

TzarB

Quote from: escobar on 21.04.2015, 18:38:41

Kirjoittaja ei kyllä ota kantaa siihen onko kumpikaan parempi, kunhan vain toteaa minkälaisia arvoja erilaisilta alueilta löytyy. Liberaalius ja konservatiivisuus ovat tietty suhteellisia, mutta kaupungit ovat kuitenkin liberaalimpeja alueita kuin maaseutu keskimäärin. Urbaanius ei ole subjektiivinen näkemys, vaan sen voi laskea muun muassa väestöntiheyden kautta. Kansainvälisyyttä voisi mitata vaikka turistien, vieraskielisten kuin vieraiden kulttuurien läsnäolon kautta (henkilökohtaiset kontaktit, ruokakulttuuri yms.).

QuoteMaaseudulta kaupunkiin muuttaneelle yliopisto-opiskelijalle se pykälää alempi luokka on se alemman keskiluokan ammattilainen. Pykälää alemmasta luokasta täytyy siis erottua, koska vaara tulla sekoitetuksi siihen on niin suuri, koska ollaan itse noustu sieltä.
Voin tästä sanoa jotain kun tunnen paljon maaltamuuttaneita yliopisto-opiskelijoita, Kuhmosta Imatralle ja Oulusta Raumalle sekä kaikkea siitä väliltä. Helsingissä ei kyllä ainakaan kukaan helsinkiläinen välitä mistä ihminen tulee, eikä keneltäkään vaadita todistelua. Kun vastaan tulee oman paikkakunnan ihminen, kaverini ovat yleensä innoissaan päästessään juttelemaan lapsuuskylän tai kaupungin ihmisen kanssa. Ei me vihervassarit sentään ihmisperseitä olla.

Hauskaahan näitä on tietty lukea - mitä hommalaiset luulevat ihmisten elämän Kalliossa tai Helsingissä olevan tai meidän ajattelevan, mutta valitettavasti suuri osa ei pidä paikkaansa.

Aurelius

Itsehän opiskelen ja opetan Helsingin yliopistossa ja kaveripiiri muodostuu n. 80% näistä raitiovaunulinjojen varrella asuvista punavihreistä. Niin, ja olen syntyjäni kalliolainen.

Ernst

Quote from: TzarB on 21.04.2015, 23:26:05
Urbaanius ei ole subjektiivinen näkemys, vaan sen voi laskea muun muassa väestöntiheyden kautta. Kansainvälisyyttä voisi mitata vaikka turistien, vieraskielisten kuin vieraiden kulttuurien läsnäolon kautta (henkilökohtaiset kontaktit, ruokakulttuuri yms.).

Laskea ja mitata? Ihan ystävällisesti totean, että mene kertaamaan peruskoulun oppimäärä. Kansainvälisyysmääritelmäsi sopisi melko hyvin esimerkiksi Bulgarian Sunny Beachiin. Benchmark?

kriittinen_ajattelija

Onkohan jossain jotain tieteellisia tutkimuksia miksi kaupungeissa yleensä meno muuttuu niin liberaaliksi, onhan siitä monet toimittajat/filosofit ym. ottanut kantaa mutta mitään kovaa tiedettä ei ole kovin usein nähtävillä - muutakuin ehkä John.B Calhounin rottakokeet, jotka tosin ei edusta kovaa tiedettä tässä yhteydessä niinkään.

(http://blogs.ft.com/off-message/files/2015/01/London-vs-the-rest-of-the-country-YouGov1-590x787.png)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

TzarB

Quote from: Aurelius on 21.04.2015, 23:30:16
Itsehän opiskelen ja opetan Helsingin yliopistossa ja kaveripiiri muodostuu n. 80% näistä raitiovaunulinjojen varrella asuvista punavihreistä. Niin, ja olen syntyjäni kalliolainen.
Sehän hienoa. Isoon yliopistoon mahtuu tietysti paljon erilaisia ihmisiä, mutta omat kokemukseni siis poikkeavat sinun vastaavistasi. Ei siinä mitään, tuskin asiasta on oikeaa totuutta on kummallakaan.

QuoteLaskea ja mitata? Ihan ystävällisesti totean, että mene kertaamaan peruskoulun oppimäärä.
Kerrotko mitä en ymmärtänyt? Urbaanius tulee yleensä rakennetusta ympäristöstä ja asukkaista. Asukastiheyden lisäksi urbaaniutta voisi mitata vaikka kerrosneliömetreillä.
QuoteKansainvälisyysmääritelmäsi sopisi melko hyvin esimerkiksi Bulgarian Sunny Beachiin.
Onhan se todella kansainvälinen, ei kai siitä ole kiistaa?

Veikko

Quote from: Hohtava Mamma on 21.04.2015, 20:30:06
---
Kyllä en [...]
---

Kyllä en pane pahakseni tällaista landelaisuuden korkeaa veisua (niin stadilainen - ja kalliolainen - kuin olenkin). Olen jopa melko lailla samaa mieltä.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Ernst

Quote from: TzarB on 21.04.2015, 23:36:18
Quote from: Aurelius on 21.04.2015, 23:30:16
Sehän hienoa. Isoon yliopistoon mahtuu tietysti paljon erilaisia ihmisiä, mutta omat kokemukseni siis poikkeavat sinun vastaavistasi. Ei siinä mitään, tuskin asiasta on oikeaa totuutta on kummallakaan.

QuoteLaskea ja mitata? Ihan ystävällisesti totean, että mene kertaamaan peruskoulun oppimäärä.
Kerrotko mitä en ymmärtänyt? Urbaanius tulee yleensä rakennetusta ympäristöstä ja asukkaista. Asukastiheyden lisäksi urbaaniutta voisi mitata vaikka kerrosneliömetreillä.
QuoteKansainvälisyysmääritelmäsi sopisi melko hyvin esimerkiksi Bulgarian Sunny Beachiin.
Onhan se todella kansainvälinen, ei kai siitä ole kiistaa?

Ovatko vaikkapa Intia ja Pakistan mielestäsi urbaaneja? Väkeähän siellä on paljon. Mitata...