News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-02-03 YLE: Jorma Ollila tiemaksutyöryhmän puheenjohtajaksi

Started by Tauno-yksi, 04.02.2012, 09:07:29

Previous topic - Next topic

Tauno-yksi

Liikenneministeri Merja Kyllönen on kutsunut Jorma Ollilan johtamaan työryhmää, joka selvittää tiemaksujeen käyttöönottoa ja siihen liittyvää teknologiaa.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/jorma_ollila_tiemaksutyoryhman_puheenjohtajaksi__3229130.html

Video, kohdasta n. 5min:
http://areena.yle.fi/video/1328296598707

Perjantaioluet tulivat nenästä, kun näin tv-uutisten jutun aiheesta eilen: Kyllönen selittää, että halusi saada täysin ulkopuolista asiantuntemusta, jotta täysin riippumattomasti voidaan selvittää asiaan  liittyviä kysymyksiä.

Siis heeeetkinen: Nokian hallituksen puheenjohtaja johtaa työryhmää, joka selvittää gsm/gps-tekniikan hyväksikäyttöä tiemaksujen keräämiseksi? Nokiassa varmaan odotellaan kieli pitkällä, että päästäisiin myymään em. laitteistoja kaikkiin länsimaisiin autoihin.

Eivätkö nuo puusilmäiset poliitikot tajua, että ME EMME HALUA mitään valvontalaitteistoja autoihimme, joku raja pitää johonkin vetää! Kohta vielä katedri housuihin ja sinne joku sondi piippaamaan ja lähettämään viesti paikalliselle terveyskeskukselle, jos tuli vedettyä toinenkin tuoppi.
Seinähullu hallitus.

Jaska Pankkaaja

Kylläinen edustaa samaa aatetta kuin vaikkapa L. Berija. Kylläiselle tämä on sitä samaa ihanaa kuin se että väärinajattelevat maksavat omat hirttoköytensä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Rapsakka Rapu

Tämä oli kyllä päivän huono uutinen. Epäilen onko Ollilalla kanttia vastustaa tuolta paikalta tätä hanketta vaikka muuten sen puutteet ymmärtäisikin. Eikä hän välttämättä edes halua vastustaa moista.

Lobbausmiljoonat haisevat!
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

Hermit

Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Daemonic

Aivan älytön idea. Tuskin noita sikoja totalitarismin kiihkossa kiinnostaa paljonko tuo maksaa ja toimiiko se edes. Miksi ei vain nosteta polttoaineen hitnaa jos pitää kyniä kansalaisilta lisää massia Euroopan ja Afrikan eläteillemme? Tulisi tulva... vai miten se meni...
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Siili

Quote from: Rapsakka Rapu on 04.02.2012, 09:19:28
Tämä oli kyllä päivän huono uutinen. Epäilen onko Ollilalla kanttia vastustaa tuolta paikalta tätä hanketta vaikka muuten sen puutteet ymmärtäisikin. Eikä hän välttämättä edes halua vastustaa moista.

Vastustaisiko asefiman hallituksen puheenjohtaja asevarustelua?

Kuvio

Quote from: Hermit on 04.02.2012, 10:06:29
Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.
Tarkoitus onkin luoda lisää suojatyöpaikkoja, siirtää verorahoja poliitikkojen tuntemille yrityksille jne.

Nuivanlinna

Minä joskus 80-luvullä äänestelin Kokoomusta ja en olisi voinut kuvitella silloin että Suomessa on joskus kokoomuslainen pääministeri jonka hallituksesta tulee tällaista moskaa.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

AstaTTT

Jälleen yksi ministeri, joka on menettänyt otteensa todellisuudesta.
Suoralle demokratialle on huutava tarve.

Goman

Quote from: Tauno-yksi on 04.02.2012, 09:07:29
Siis heeeetkinen: Nokian hallituksen puheenjohtaja johtaa työryhmää, joka selvittää gsm/gps-tekniikan hyväksikäyttöä tiemaksujen keräämiseksi?

Voiko enempää olla pukki kaalimaan vartijana?  Hämmästyin aika lailla että Ollila oli lähtenyt  äärivasemmistolaisen ministerin käsikassaraksi. Toteuttamaan hanketta, jossa voi voittaa ainoastaan se osa yritysmaailmasta, joka valmistaa tarvittavat tekniset vempaimet. Veronmaksajalle, ja muulle talouselämälle on tulossa vain maksumiehen rooli, totalitaarisen valtion rakennustyössä.

Valtiontalouden kannaltahan tuolla hankkeella ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska kysymys on vain liikenteeltä perittyjen maksujen kohdentamisesta, ei niiden määrän lisäämisestä, eihän??

Siis miksi, vaikka edullisin ja oikeudenmukaisin veronkantomuoto on jo olemassa, polttoainevero.

heikkiolli

Quote from: Hermit on 04.02.2012, 10:06:29
Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.

Ja voisihan Helsingin seudulla myytävälle polttoaineelle asettaa 'ruuhka-alueveron', tulisi halvemmaksi, kuin valvontasysteemin rakentaminen, ei tosin niin jännää olisi...

Kuvio

Quote from: heikkiolli on 04.02.2012, 10:46:22
Quote from: Hermit on 04.02.2012, 10:06:29
Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.

Ja voisihan Helsingin seudulla myytävälle polttoaineelle asettaa 'ruuhka-alueveron', tulisi halvemmaksi, kuin valvontasysteemin rakentaminen, ei tosin niin jännää olisi...
Huolehtivat jo töpseliautojen tuloa, ehkä?

Nuivake

Eikö tämä autoilijoiden ja tieliikenteen persraiskaaminen koskaan rauhoitu?
Aikoinaan EUhun liittymisen myötä, odotin että nämä spedeilyt vähenevät koska EU määrää linjat mutta hevonpaskat.
Jos ei muuta, niin poikkeusmenettely tai yksinkertaisesti viitataan kintaalla EUn määräyksille juuri näissä asioissa. Muuten kyllä ollaan tohkeissaan toteuttamassa ihan kaikki Brysselin ideat mutta koska autoilu ja bensiini = vitut. :(
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

AstaTTT

Oulun torilla bongasin tällä viikolla vossikan (tai oletin sen olevan vossikka). Yksi hevosvoima, joka toimii heinillä, vedellä ja kauralla. Hmmm.  :)

Nuivanlinna

Quote from: Kuvio on 04.02.2012, 10:50:38

Huolehtivat jo töpseliautojen tuloa, ehkä?

Töpseliautollehan voisi laittaa sen suuruisen kilometrikohtaisen käyttöveron että se kattaisi tiekustannukset ym ym.
Matkamittari sinetöitäisiin ja kilometrit tarkastettaisiin katsatuksessa vuosittain.

Tämä Kataisen hallituksen GPS-valvontavouhotus tähtää vain ja ainoastaan kansalaisten liikkumisen valvotaan ja lyhytnäköinen pointti on urakka Ollilan firmalle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Hermit

Quote from: Nuivanlinna on 04.02.2012, 11:11:22
Quote from: Kuvio on 04.02.2012, 10:50:38

Huolehtivat jo töpseliautojen tuloa, ehkä?

Töpseliautollehan voisi laittaa sen suuruisen kilometrikohtaisen käyttöveron että se kattaisi tiekustannukset ym ym.
Matkamittari sinetöitäisiin ja kilometrit tarkastettaisiin katsatuksessa vuosittain.

Täytyy myöntää, etten tullut ajatelleeksi sähköautoja. Josko päättäjät olisivat niin kaukonäköisiä, että suunnittelisivat jotain ajoissa? Jos GPS-verotus otettaisiin käyttöön, olisi oikeus ja kohtuus, että se kohdistuisi tällöin vain sähköautoihin. Muuten kyseessä olisi jonkinlainen rangaistusvero tai tuplaverotus niille, joilla ei ole sähköautoa. Joka tapauksessa olisi kyllä kaikin puolin mielekästä, että sähköautojen yleistyessä menetettyjä polttoaineverotuloja ei siirrettäisi esim. kotitalouksien sähkön hintaan.

Matkamittari olisi kyllä kaikista nerokkain ratkaisu ongelmaan. Ehkä se on vain liian yksinkertaista...
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

AstaTTT

Quote from: Oinomaos on 04.02.2012, 11:18:50
Kyllönen varmaan ajattelee, että Guggis-säätiön tyylinen "puolueeton" taho on paras arvioimaan tätäkin täysin idioottimaista touhua. Mitähän seuraavaksi? Ollila vetämään työryhmää, joka pohtii sähkö- ja hybridiautojen verotusta?

Siis Jorma Ollila on bilderbergisyytensä ohessa Shellin miehiä - tuohon hommaan hän siirtyi, kun sai Nokian omistuksen, tuotannon ja tieto-taidon siirrettyä ulkomaille.

http://www.shell.com/home/content/aboutshell/who_we_are/leadership/the_board/

Possumi

Täysin järjetöntä tämmöisen GPS-hössötykset.

Maailmalla yleisin automaattinen-liikenteenvalvontatekniikka on automaattinen rekisterikilven tunnistus (ANPR).

Sekä tieliikenteen valvonta (keskinopeuskamerat) että tietullit toimivat samoilla kameroilla. Ne voitaisiin kohtuullisin kustannuksin asentaa kaikille yleisille tieosuuksille. Rekisterikilventunnistusteknologia toimii jo nykyisillä CCTV-kameroiden resoluutioilla ja se osaa tulkita kaikkia erilaisia rekisterikilpiä kaikista eri kulmista. Lisäksi kilpiään piilottelevat jäisivät tavallisten poliisien ratsioissa helposti kiinni. Järjestelmä olisi suhteellisen reilu ja 'ihmisoikeudellinen' koska järjestelmä seuraisi ja antaisi laskun vain jonkin tie-osuuden 'läpi-ajosta'.

Ajoneuvokohtaiset GPS/GSM-seutanta-laitteet taas eivät toimisi koska niitä on aivan liian helppo häiritä - yksinkertaisesti blokkaamalla GPS-paikannussignaali - tai häiritsemällä ulos lähtevää GSM-signaalia - netistä muutamalla kympillä ostetuilla laitteilla. Tällaisten laitteiden havaitseminen olisi erittäin hankalaa. Tällainen järjestelmä olisi myös ihmisoikeuksien vastainen koska sillä pystyisi liian helposti seuraamaan jokaisen liikkeitä - aivan liian tarkasti - myös yleisten teiden ulkopuolelle - aina omaan pihaan asti.

Monissa maissa missä GPS-seurantaa on esitetty on törmätty kansan vastustukseen - Suomi olisi tällaisen totalitarismin uranuurtaja. ANPR:stä taas on tulossa lähes standardi (UK, keski-eurooppa, yhdysvallat...)...

Disclaimer: Tämä siis kommenttina kyseisten teknisten toteutusten ominaisuuksista - ei kannanottona siitä onko/ketä/mitä autoilijoita perseraiskattu jo tarpeeksi jne.

P

Quote from: Hermit on 04.02.2012, 10:06:29
Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.

Katsoin pätkän. Ollila pohti, tuleeko tämä vielä vanhojen verojen päälle lisäveroksi..

Siis polttoainevero, autovero auton hankinnasta, "käyttömaksu", vakuutusvero pakollisesta autovakuutuksesta ja koko paskaan kuorrutukseksi 23% alv.

Tuohon päälle sitten helvetin kallis 24/7 seurantajärjestelmä, jonka ylläpitäminen maksaa maltaita ja syö suurimman osan tuotosta. Siksi sitä ollaan lyömässä tuohon päälle. Jos urkintajärjestelmällä korvatttaisiin pa-vero yms. valtion verotulot romahtaisivat.

Polttoaineveron hyötysuhde on järkyttävän hyvä, koska öljy-yhtiöt keräävät sen. Varmasti 99% kerätystä rahasta tulee suoraan valtion kassaan. Urkintajärjestelmästä suurin osa kerätystä rahasta menee järjestelmän ylläpitämiseen ja maksamiseen.


Koko idea on ihan maho kansalaisten ja valtion verokertymän kannalta. Tässä siirretän vaan rahaa tulevat laitteet valmistaville ja järjestelmän toimittaville tahoille. Mikään ei ole helpompaa markkinointia, kuin että valtio pakottaa jokaisen ottamaan pirun kallis kultainen kahle. Veromaksut sitten menevät suurimmalta osaltaan näille yksityisille tahoille, jotka paasuttavat mm. Kyllöstä ja hänen lähipiiriään / puoluettaan .

Miksi kuvitellaan, että kansalaiset haluavat osallistua tälläiseen kusetukseen.

Polttoainevero kohdistuu suoraan kulutukseen kuluttamisen hetkellä. Sen verokertymä siirtyy lähes puhtaana suoraan valtion kassaan.

Mihin helvettiin tarvitaan kallis urkintajärjestelmä siihen väliin, kuin lypsämään kansalaisten ja valtion verotuloa yksityisten tahojen ja politikkojen taskuihin?

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Nuivanlinna on 04.02.2012, 10:25:54
Minä joskus 80-luvullä äänestelin Kokoomusta ja en olisi voinut kuvitella silloin että Suomessa on joskus kokoomuslainen pääministeri jonka hallituksesta tulee tällaista moskaa.

Kannattaa katsoa vanhoja vaalivideoita 70-80-luvuilta. Nyt kokoomus on jotain ihan muuta kuin perinteisesti se oli.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Axel Cardan on 04.02.2012, 10:38:22
Tämä hallitus on ehkä fanaattisin itsenäisyyden ajan historiassa. Tulee melkein Ahoa ja Viinasta ikävä. Edes heidän toiminnassaan ei ollut sellaista oman kansan polkemisen makua kuin tässä Kataisen Koplassa.

Ääni tälle. Tämä porukka paskantaa avoimesti omaan pesään ja kyykyttää ihmisiä vain oma etu puhtaana silmissä siintäen.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

VirtuteEtArmis

Quote from: Possumi on 04.02.2012, 11:41:25
Täysin järjetöntä tämmöisen GPS-hössötykset.

Maailmalla yleisin automaattinen-liikenteenvalvontatekniikka on automaattinen rekisterikilven tunnistus (ANPR).

Sekä tieliikenteen valvonta (keskinopeuskamerat) että tietullit toimivat samoilla kameroilla. Ne voitaisiin kohtuullisin kustannuksin asentaa kaikille yleisille tieosuuksille. Rekisterikilventunnistusteknologia toimii jo nykyisillä CCTV-kameroiden resoluutioilla ja se osaa tulkita kaikkia erilaisia rekisterikilpiä kaikista eri kulmista. Lisäksi kilpiään piilottelevat jäisivät tavallisten poliisien ratsioissa helposti kiinni. Järjestelmä olisi suhteellisen reilu ja 'ihmisoikeudellinen' koska järjestelmä seuraisi ja antaisi laskun vain jonkin tie-osuuden 'läpi-ajosta'.

Ajoneuvokohtaiset GPS/GSM-seutanta-laitteet taas eivät toimisi koska niitä on aivan liian helppo häiritä - yksinkertaisesti blokkaamalla GPS-paikannussignaali - tai häiritsemällä ulos lähtevää GSM-signaalia - netistä muutamalla kympillä ostetuilla laitteilla. Tällaisten laitteiden havaitseminen olisi erittäin hankalaa. Tällainen järjestelmä olisi myös ihmisoikeuksien vastainen koska sillä pystyisi liian helposti seuraamaan jokaisen liikkeitä - aivan liian tarkasti - myös yleisten teiden ulkopuolelle - aina omaan pihaan asti.

Monissa maissa missä GPS-seurantaa on esitetty on törmätty kansan vastustukseen - Suomi olisi tällaisen totalitarismin uranuurtaja. ANPR:stä taas on tulossa lähes standardi (UK, keski-eurooppa, yhdysvallat...)...

Disclaimer: Tämä siis kommenttina kyseisten teknisten toteutusten ominaisuuksista - ei kannanottona siitä onko/ketä/mitä autoilijoita perseraiskattu jo tarpeeksi jne.

Tuohon muualla käytettyyn tekniikkaan ei suomalaiset viisaat päättäjät osaa sanoa yhtään mitään, vastahan nähtiin esim. digiteeveen yhteydessä näitä sooloiluja ja sekoiluja. IPTV olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto priorisoinnille.

Karvalakkimalli tuosta signaalinestosta on, että ruuvaa irti antenniliittimen tai laittaa antennin ympärille alumiinifoliota.

Mahtava miljardin euron potentiaali luvassa tietyille yrityksille noiden laitteistojen kehittämisessä, nokian historiaan perehtyneet tietävät että valtion rahoillahan sitä on ennenkin juhlittu. Tuleekokan Tieto luulo lisäämään tuskaa tässäkin asiassa. Hyviä referrenssejähän löytyy siltä ja multakin yrityksiltä, mm. vr:n lipunmyyntiuudistus, ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmät, terveydenhuollon tietojärjestelmät jne...

iso jormahan mahdollistaa rahan tekemisen oikein kunnolla. Miljardien tuotekehityspanoksista riittää optiomiljoonia jaettavaksi, kun pääsi noi nokian optiot happanemaan käsiin. Well, mikäli tuo järjestelmä oikeasti tulisi käyttöön suomistanissa, niin alkaisi löytymään melko mielenkiintoisia ratkaisuja verotuksen optimointiin. Pidettäköön ne salassa.

P

Quote from: Kuvio on 04.02.2012, 10:50:38
Quote from: heikkiolli on 04.02.2012, 10:46:22
Quote from: Hermit on 04.02.2012, 10:06:29
Paskamaisinta näissä gps-vouhotuksissa on se, että meillä on jo nerokas, progressiivinen kilometriperustainen tiemaksu! Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos aletaan lisäksi laskuttaa tiemaksuja (niihin varmaan laitetaan vielä Alv), jo riittää veroa veron päälle.

Ja voisihan Helsingin seudulla myytävälle polttoaineelle asettaa 'ruuhka-alueveron', tulisi halvemmaksi, kuin valvontasysteemin rakentaminen, ei tosin niin jännää olisi...
Huolehtivat jo töpseliautojen tuloa, ehkä?

Halvempaa ja helpompaa on säätää akkuvero ja sähköautovero. Ihan vastaava, kuin on nyt dieselvero nykyinen "käyttövoimavero".  Sähköautolle isketään päivämaksu, joka kompensoi halvemman polttoaineen - sähkön. Tenaattorin kasaaama kallis järjestelmä on jo olemassa. Sinne vaan dieselin rinnalle sähkö ja kas maksulaput lähtevät postissa.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Oinomaos on 04.02.2012, 11:18:50
Quote from: Nuivanlinna on 04.02.2012, 11:11:22
Tämä Kataisen hallituksen GPS-valvontavouhotus tähtää vain ja ainoastaan kansalaisten liikkumisen valvotaan ja lyhytnäköinen pointti on urakka Ollilan firmalle.

Kyllönen varmaan ajattelee, että Guggis-säätiön tyylinen "puolueeton" taho on paras arvioimaan tätäkin täysin idioottimaista touhua. Mitähän seuraavaksi? Ollila vetämään työryhmää, joka pohtii sähkö- ja hybridiautojen verotusta?

Ollila voitaisiin pistää myös työryhmään pohtimaan kännykän määräämiseksi pakolliseksi kaikille?

Ja tosiaan Ollila on Shellin hallituksessa. Suomen myynti on tietysti tikku kakassa, mutta öljy-yhtiön hallituksen jäsen pohtimassa autojen käyttöverotusta - siis jos saadaan malli levitetysti esim. EU:ssa..   Haisee eturistiriidalta.

Samoin haiskahtaa Nokian osakkeita valtavasti omistavan, toki nyt entisen hallituksen jäsenen riippumattomuus selvittää GPS/gprs pohjaista  järjestelmää?  Nokia omistaa mm. Navteqin. Ollillalla on salkut täynnä Nokian osakkeita..


Tästä voisi kyllä tehdä kantelun oikeuskanslerille. Ei kovin riippumattomalta tuollaiseen tehtävään vaikuta ison öljy-yhtiön ylimmän johdon jäsen, jolla on valtavat omistukset mm. paikannuslaitteita kehittävässä yhtiössä..

Esteellisyys haisisi oikeusvaltiossa kilometrien päähän.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Haplotaxida

Quote from: Siili on 04.02.2012, 10:18:59
Quote from: Rapsakka Rapu on 04.02.2012, 09:19:28
Tämä oli kyllä päivän huono uutinen. Epäilen onko Ollilalla kanttia vastustaa tuolta paikalta tätä hanketta vaikka muuten sen puutteet ymmärtäisikin. Eikä hän välttämättä edes halua vastustaa moista.

Vastustaisiko asefiman hallituksen puheenjohtaja asevarustelua?

Projekti on parin vuoden mittainen ja Ollila on kyllä väistymässä Nokian hallituksesta kokonaan kevään aikana. Siltä osin jääviysongelma pienenee, vaikkakin Ollilalla lienee vielä jonkun kokoinen Nokia-salkku ja muutenkin on varmaan mentaalisesti kallellaan vanhaan työnantajaansa. Uutisestahan käy sitten ilmi

Ollilan mukaan nelisenkymmentä suomalaisyritystä on kiinnostunut kehittämään tiemaksujärjestelmää ja sen tarvitsemaa älyteknologiaa. Yksi yrityksistä on Nokia

GPS-valvontaa on käsitelty jo aikaisemmin. Jo silloin ounastelin tekniikan tuottajaksi Nokia/Navteq:ia. Kysymys kuuluu, että minkä vuoksi mammuttimainen Nokia, jonka liikevaihto oli viime vuonna 38 659 miljoonaa euroa, olisi oikeasti kiinnostunut muutaman kymmenen miljoonan euron sopimuksesta, kun järjestelmää ei ole edes valmiina. – niin kuin Kyllönen on kustannuksiksi kuvitellut?

Eiköhän tässä suomalaiset joudu koekaniineiksi. Kelpo pieni kansa siihen hommaan.

.. Lukija, joka löytää tämän kirjan divarista vuonna 2048, muistelee kaiholla aikoja, jolloin autolla sai vielä ajaa vapaasti, kenenkään seuraamatta. Ehkä hän myös hihittelee itsekseen lukiessaan, miten vastahankaisesti reaaliaikaiseen ajovalvontaan alussa suhtauduttiin. Vuonna 2048 sitä pidetään itsestään selvänä asiana. (Petteri Järvinen, Yksityisyys – turvaa digitaalinen kotirauhasi, s. 77)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

AstaTTT

Quote from: Haplotaxida on 04.02.2012, 12:59:59

Eiköhän tässä suomalaiset joudu koekaniineiksi. Kelpo pieni kansa siihen hommaan.


Niinpä. En edes uskalla ajatella, montako tukiasemaa Suomeen on vuosien aikana asennettu ylläpitämään langatonta puhelinverkkoa. Jos tuo taajuusalue näkyisi meille vaikka mustana värinä, emme näkisi valoa ikinä, ja pitkän aikavälin vaikutukset altistumiselle ovat edelleen täysin pimennossa. Kiva olla pieni, teknisesti kehittynyt kansa, jolla kokeillaan kaikkea mahdollista.

Se nyt on selvää, että sielunsa Bilderbergille jo vuosia sitten myynyt Ollila on jäävi olemaan millään tavalla mukana tuossa hankkeessa.

CaptainNuiva

Quote from: P on 04.02.2012, 12:40:09
Quote from: Oinomaos on 04.02.2012, 11:18:50
Quote from: Nuivanlinna on 04.02.2012, 11:11:22
Tämä Kataisen hallituksen GPS-valvontavouhotus tähtää vain ja ainoastaan kansalaisten liikkumisen valvotaan ja lyhytnäköinen pointti on urakka Ollilan firmalle.

Kyllönen varmaan ajattelee, että Guggis-säätiön tyylinen "puolueeton" taho on paras arvioimaan tätäkin täysin idioottimaista touhua. Mitähän seuraavaksi? Ollila vetämään työryhmää, joka pohtii sähkö- ja hybridiautojen verotusta?

Ollila voitaisiin pistää myös työryhmään pohtimaan kännykän määräämiseksi pakolliseksi kaikille?

Ja tosiaan Ollila on Shellin hallituksessa. Suomen myynti on tietysti tikku kakassa, mutta öljy-yhtiön hallituksen jäsen pohtimassa autojen käyttöverotusta - siis jos saadaan malli levitetysti esim. EU:ssa..   Haisee eturistiriidalta.

Samoin haiskahtaa Nokian osakkeita valtavasti omistavan, toki nyt entisen hallituksen jäsenen riippumattomuus selvittää GPS/gprs pohjaista  järjestelmää?  Nokia omistaa mm. Navteqin. Ollillalla on salkut täynnä Nokian osakkeita..


Tästä voisi kyllä tehdä kantelun oikeuskanslerille. Ei kovin riippumattomalta tuollaiseen tehtävään vaikuta ison öljy-yhtiön ylimmän johdon jäsen, jolla on valtavat omistukset mm. paikannuslaitteita kehittävässä yhtiössä..

Esteellisyys haisisi oikeusvaltiossa kilometrien päähän.

Komppaan.
Jos Ollilaa kuultaisiin asiantuntijana niin se vielä olisi ymmärrettävää mutta nyt tämän selvitysporukan vetäjänä pukkaa ison ongelman jääviyden suhteen,mikä ei tietenkään kommunisti-ministerille tunnu olevan mitenkään ihmeellistä....Ja syynä linee se että ministeri on päättänyt tiemaksujen tulevan,siitä tuo Olillan valinta nimenomaan puheenjohtajaksi kielii.

Jos olisin oikein ilkeä niin heittäisin ilmaan ihmettelyni että paljonko ministerille tästä projektista ulkopuoliset tahot maksavat.
Mikäli Kyllönen pitäisi tämmöistä ihmettelyä törkeänä ja aiheettomana niin sopisi sitten katsoa paremmin sitä mitä tekee ja keitä puheenjohtajiksi ja jäseniksi nimittelee.
Tämän järjestelmän kanssa tulee käymään niin että Suomeen tästä jäisi sen verta fyrkkaa että sillä saataisiin ehken 70 % byrokratiasta ja kuluista maksettua, voitot tasan tarkkaan menevät eri firmojen tytäryhtiöiden kautta veroparatiiseihin....Ja taas velkaannutaan lisää ja vain sen vuoksi että ollaan onnistuttu hidastamaan talouden pyörimistä ja samalla köyhdyttämään kansalaisia.

Näyttää siltä että kohta puoleen Suomessa on kaikki maailmalta löytyvät maksut ynnä verotukset, perusteluina se että kun muuallakin verotetaan/veloitetaan/maksetaan.....Kaikki verot ja maksut tänne meille heti nyt.
Historian kautta on jo riittävästi näyttöä siitä että lupauksista huolimatta mistään vanhoista veroista/maksuista ei luovuta vaan päinvastoin,niitäkin vain korotellaan samaa tahtia kun uusia keksitään.

Veikkaisin että Kyllösestä tulee yksi Suomen kalleimmista ja maalle eniten vahinkoa aiheuttaneista ministereistä, kaikkien hölmöläisten peiton jatkajien äiti.

En ihmettelisi jos Kyllönen haluaisi pistää raamatun alunkin uusiksi:
-Ja niinä päivänä maa oli tyhjä ja autio, vain ministerin henki leijui moottoritiellä Audin takapenkillä.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Perttu Ahonen

Kyseessä on koko hallituksen Orwellilainen isoveli-politiikka, eikä vain Kyllösen oma fantasia.  Ollilan valinta lobbaamaan ja "tutkimaan" hanketta on perinteinen kusetus, jossa kokoomusta lähellä oleva Ollila laitetaan pehmentämään oikeiston mielipiteitä hankkeesta.  Oikein huvitti, kun "riippumattomissa" uutisissa piti oikein todistella, että eihän tässä ole kyse mistään Orwellilaisesta hankkeesta, vaikka osa kansaa niin "luulee". Kyse on uudesta tekniikasta, joka hyödyttää koko kansaa.....haluatteko tietää lisää?   Kyse onkin uudesta tekniikasta, nimittäin uuden uljaan maailman tekniikasta, mutta tätä ei tietenkään voitu suoraan sanoa TV-uutisissa - sattuvista mielleyhtymä syistä.

Mutta muistetaan, että hallitus isoveli on aina oikeassa. Jos hallitus isoveli sanoo, että ihmisten kontrolli ei ole valvontaa, vaan vapautta, niin jokaisen tulee tietenkin ymmärtää, että kontrolli on vapautta.

matkamasentaja



Tämä Kataisen hallituksen GPS-valvontavouhotus tähtää vain ja ainoastaan kansalaisten liikkumisen valvotaan ja lyhytnäköinen pointti on urakka Ollilan firmalle.
[/quote]


Kaikki seurannan vastustajien vastaväitteet tullaan tyrmäämään sanomalla "TURVALLISUUDEN TAKIA", onnettomuustapauksessa tieto lähtee välittömästi pelastuslaitokselle ja blaa blaa. (ja paikka, nopeus ym. tiedot black box tapaan poliisille jotta sakot saadaan maksuun heti ja kortit pois).

Goman

Yksi argumentti jolla tätä mammuttihanketta myöskin tullaan perustelemaan, on 'tarve hyödyntää Suomen korkeaa teknologiaosaamista'. Sekä työllistää Nokialta 'vapautettu' osaamisresurssi...

Totta. Suomessa pitäisi saada syntymään paljon lisää korkean teknologian työpaikkoja.  Mutta mieluummin sellaisille aloille kuten energiateknologia, terveydenhuolto, ruokatuotanto, rakentaminen jne. 

Nyt sen sijaan aiotaan käyttää omaamispääoma byrokratian, valvonnan, ja verotuksen lisäämiseen. Siis sellaiseen, mikä ei tuo mitään hyvää taviksen arkipäivään ja elämiseen.

Tässä samassa yhteydessä haluan myös onnitella pääkaupunkiseudulla asuvia; teidän muuta maata korkeammat elinkustannukset tulevat nousemaan entisestään, sillä nämä GPS-maksut tulevat nimenomaan teille....