News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

On tämä jotenkin surkuhupaisaa; matkavähennyksen poisto omalla autolla

Started by Sour-One, 31.01.2012, 18:42:52

Previous topic - Next topic

Sour-One

Jos liikenneministeri ei itse ymmärrä,tajua tai tiedä asioita tai vaikka ei ole viitsinyt perehtyä asioihin, niin aina voisi kysyä neuvoa virkamiehiltä neuvoa ennenkuin antaa julkisuuteen järjettömiä tiedotteita,

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/2115314

Miniluv

Otsikoi ketjut niin, että asia käy ilmi. Kirjoita sen verran esittelyä, ettei taustalinkkiä tarvitse avata ellei satu kiinnostamaan.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Sour-One

Jo menee oudoksi...


Esim. HS uutisoi näin:

Yle: Kyllönen haluaa kilometrikorvaukset säästölistalle
30.1.2012 7:14  |  Päivitetty 30.1.2012 12:41  | 216 |
A A HELSINGIN SANOMAT
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) haluaa nostaa kilometrikorvausten verovähennykset keskusteluun, kun hallitus etsii uusia säästöjä. Kyllönen sanoo Yle Helsingin haastattelussa, että kilometrikorvaukset eivät ole ajan tasalla, koska oman auton käyttö on kannattavampaa kuin julkisilla liikennevälineillä liikkuminen.

"Vaikeina taloudellisina aikoina on esillä kysymys, että pystytäänkö tarjoamaan kaikkea. Tuetaanko yksityisautoilua, tuetaanko joukkoliikennettä vai mitä oikein tehdään", Kyllönen sanoo Ylelle.

Kyllösen mukaan korvaukset pitäisi maksaa vain niille, joille auto on konkreettinen työväline.

Kyllönen sanoi jo joulukuussa Helsingin Sanomille (9.12.), että hän on valmis tarkistamaan verovähennysjärjestelmää. Kyllösen lausunto liittyi Valtiontalouden tarkastusviraston ilmastonmuutosraporttiin.

Raportissa työmatka-autoilun veroedun arvosteltiin olevan ristiriidassa valtion ilmastonmuutostavoitteiden kanssa ja maksavan satoja miljoonia euroja.

Marraskuussa Kyllönen puolestaan sanoi (HS 10.11.), että joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä laskemalla kilometrikorvauksen tasoa alueilla, joissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet.



Toisaalta liikenneministeri esittää lähettämässään sähköpostissa seuraavaa:

Hei
Avaukseni, jonka tein syksyllä koski nimenomaan verovapaiden kilometrikorvausten osaa ja vapaata autoetua, ei millään muotoa verotuksessa saatavaa työmatkavähennystä. Näissä on todella iso ero, kun verottaja on arvioinut oman auton kuluiksi 25 snt, mutta verovapaan kilometrikorvauksen osalta maksetaan 46 snt. Mielestäni kansalaiset eivät ole tässäkään asiassa mitenkään tasa-arvoisessa asemassa, kun toisten korvaus on 21 snt suurempi. Samanarvoinen sen ajetun kilometrin pitäisi olla jokaiselle.
Yt.Merja

Onko siis kysymys verovähennetävistä kilometreistä, verovapaista kilometreistä vai silkasta vasemmistolaisesta kateudesta? Liikenneministeri tuskin tietää itsekään. Itse veikkaan tuota viimeistä.

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteYt.Merja

Ohi aiheen kiinnostaisi tietää, allekirjoittaako ministeri sähköpostinsa tosiaankin noin.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

ElenaDaylights

Harvaan asutussa kainuussa kaikki ovat pian ylpeitä oman ministerinsä saavutuksista  :facepalm:

Tietääkseni aina verottajalle on pitänyt perustella matkavähennysoikeus, tarvittaessa työajat ja aikataulut vielä lappuun demostroiden.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

tietotyöläinen

Quote from: ElenaDaylights on 01.02.2012, 18:27:25
Tietääkseni aina verottajalle on pitänyt perustella matkavähennysoikeus, tarvittaessa työajat ja aikataulut vielä lappuun demostroiden.

Näin olen minäkin ymmärtänyt. Lisäksi olen siinä käsityksessä, että moni ajaa pidemmät työmatkat omalla autollaan, mutta saa ainoastaan julkisten mukaiset vähennykset, koska esim. tunnin odottelu bussia vaihtaessa ei varsinaisesti nappaa.

Mutta sopii toki vasemmistolaiselle hyvin käydä ensi töikseen sen oleellisimman (miltei ainoan) korvauksen kimppuun, jonka työnantaja voi työntekijälle maksaa verottomana (hyvityksenä oman omaisuuden käytöstä työtehtävien hoidossa).

Ja ennustan jo nyt, että jos tuo sattuu jollain ilveellä saamaan muun hallituksen tuen aloitteelleen, niin tämän maan kansalaiset ottavat tämänkin lammasmaisesti kiltisti vastaan. Kaikki tuntuu kelpaavan enemmistölle, mitä ikinä joku valtaapitävä keksiikin.

Sour-One

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 01.02.2012, 18:16:44
QuoteYt.Merja

Ohi aiheen kiinnostaisi tietää, allekirjoittaako ministeri sähköpostinsa tosiaankin noin.

Kyllä, näin teki ainakin minulle. Olemmekohan läheisiäkin ystäviä?

Uuno Nuivanen

Kylläinen itse pääsee hyvin syötyään jonkun toisen maksamaa lounasta istahtamaan ministeriauton takapenkille. Siellä näitä loistoideoita syntyy.

Sour-One

Quote from: ElenaDaylights on 01.02.2012, 18:27:25
Harvaan asutussa kainuussa kaikki ovat pian ylpeitä oman ministerinsä saavutuksista  :facepalm:

Tietääkseni aina verottajalle on pitänyt perustella matkavähennysoikeus, tarvittaessa työajat ja aikataulut vielä lappuun demostroiden.

Ja mistä liikenneministeri puhuu verotuksesta vähennettävistä kilometreistä vai verovapaista työnantajan maksamista kilometreistä? Uutisjutun ja sähköpostin välillä on melkoinen ristiriita.

ElenaDaylights

QuoteKyllönen sanoi jo joulukuussa Helsingin Sanomille (9.12.), että hän on valmis tarkistamaan verovähennysjärjestelmää. Kyllösen lausunto liittyi Valtiontalouden tarkastusviraston ilmastonmuutosraporttiin.

Olennainen boldattu. Taistelu kaupunkien punaviheräänestäjistä on kova. Siinä omalla autolla köröttelevä savupiippuduunari saa väistyä  :facepalm:
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

MW

Luettuani jutun ylen uutisista, tulin yllättäen ja pyytämättä verranneeksi GPS-ministeriä työtoverilleni osoittamassani spontaanissa puheenvuorossa naaraspuolisten kalojen kutuaikana erittämän tuotoksen varastointiin tai kuljetukseen tarkoitettuun karkeasta kankaasta valmistettuun välineeseen.

Ääneen, jopa korotettuun, lausuen.

Sunt Lacrimae

Mitäköhän toimia arvon liikenneministeri aikoo suorittaa sen eteen, että julkinen liikenne olisi oikeasti miellyttävä ja ajallisesti varteenotettava tapa taittaa matkansa sen sijaan, että dösä/juna/spora tulee ajallaan jos tulee ja kaikki kulmakunnan hörhöt seilaavat päiväsajat julkisissa aikaa tappaakseen häiritsemässä kunnon ihmisten elämää kunnes poliisi kuskaa taas Kisahallille lämpimään?

Quote
Mutta sopii toki vasemmistolaiselle hyvin käydä ensi töikseen sen oleellisimman (miltei ainoan) korvauksen kimppuun, jonka työnantaja voi työntekijälle maksaa verottomana (hyvityksenä oman omaisuuden käytöstä työtehtävien hoidossa)

Vituttaa jo valmiiksi tuo "ennakkoon veroprosenttiin laskettu" tulonhankkimisvähennys kun alalla ja omassa yrityksessä on ihan yleistä, että firma toimittaa työvälineitä tarvittavan minimin (+ vehkeet, joita työntekijällä ei lain mukaan ole mahdollisuutta hankkia itse) ja sellaiset työ-ja suojavälineet joita työntekijä kokee muuten tarvitsevansa saa maksaa omasta pussista. Sitten vielä käyvät kilometrikorvauksien kimppuun.

Käyn sattumoisin myös vuorotyössä, ja työvuorot välillä alkavat ja loppuvat sellaisiin ajankohtiin jolloin ei ole vaan järkevää kulkea julkisilla. Muutama työkaveri tulee töihin pidemmän matkan takaa koska suuri osa alan työpaikoista on PK-seudulla (näin esimerkkinä, Uudenmaan ammattiosaston jäsenmäärä vuonna 2010 2314 kappaletta ja koko liiton jäsenmäärä jotain viisituhatta) eivätkä halua muuttaa tänne suurempien elinkustannusten vuoksi. Asuntotuotanto ei kuulu nyt liikenneministeriön toimialueeseen, mutta jos jonkin sortin kokonaisratkaisua työssäkäyntiongelmiin pitäisi repiä niin on tämä aiheellista ottaa esille.
Play stupid games, win stupid prizes.

VeePee

Hienosti ajaa vasemmistolainen ministeri työläisten etua. Ja sitten vielä jaksetaan ihmetellä, että miksi vasemmiston kannatus on romahtanut.

CaptainNuiva

Tälläisen lausuman jälkeen on ministerin mukava istahtaa Audin takapenkille ja käskeä kuljettajaa ajamaan kotiin mutta Stockmannin,pankin ja kampaamon kautta.
Illalla voi sitten vaikka piipahtaa verovapaan taksisetelin turvin vielä ravintolassa syömässä valtion piikkiin.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Sour-One

Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:31:33
Quote from: CaptainNuiva on 01.02.2012, 20:29:19
Tälläisen lausuman jälkeen on ministerin mukava istahtaa Audin takapenkille ja käskeä kuljettajaa ajamaan kotiin mutta Stockmannin,pankin ja kampaamon kautta.
Illalla voi sitten vaikka piipahtaa verovapaan taksisetelin turvin vielä ravintolassa syömässä valtion piikkiin.

Kyllösen kritiikki on ihan aiheellinen. Verovapaat korvaukset kannustavat värinkäyttöön aivan kuten hän varovaisesti totesi.

Ehkäpä kuitenkin työnantajalle on huomattavasti edullisempaa maksaa km-korvaukset työntekijälle kuin se, että työntekijä kävelee bussipysäkille mahdollisten työkalujen tms. kanssa, venailee oikeaa bussia ja taas takaisin päin sama homma. Pahimmillaan vielä bussin vaihdot välillä. Siis jos ylipäätään julkisilla kulkeminen on mahdollista.

Sour-One

Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:06:03
Quote from: ElenaDaylights on 01.02.2012, 18:27:25
Harvaan asutussa kainuussa kaikki ovat pian ylpeitä oman ministerinsä saavutuksista  :facepalm:

Tietääkseni aina verottajalle on pitänyt perustella matkavähennysoikeus, tarvittaessa työajat ja aikataulut vielä lappuun demostroiden.

Nyt taitaa ketjun osallistujilla olla käsitteet ihan sekaisin.

Kyllösen tarkoittamat kilometrikorvaukset eivät liity työmatkoihin vaan työnajan aikana työn puolesta tehtyihin ajoihin omalla autolla. Työnantaja maksaa jos työntekijän pitää ajaa työasioita omalla autollaan. Työnantaja voi maksaa siitä mitä huvittaa mutta verottaja hyväksyy verottomana (perus)korvauksena vain 45 s/km. Tämä taso on myös muodostunut korvauskäytännöksi. 45 s/km on huomattavan paljon ja käytännössä sillä taksalla pääsee ihan mukavasti voitolle jos ajaa tavallisella perheautolla.
Koska tämä veroton korvaus on aika suuri, siitä on tullut houkutin käyttää omaa autoa aina kun voi. Eli juuri kuten Kyllönen sanoo, se houkuttaa ihmisiä pois joukkoliikenteestä käyttämään omaa autoa työajoihin.

Monet firmat, joilla on luonnostaan paljon ajamista kuten erilaiset liikuvat myyntitykit, kirjaavat valtavia kilometrimääriä kuussa ja nostavat sen seurauksen paljon verottomia tuloja. Tästä nousi pari vuotta sitten kohu kun kiinteistövälittäjät veti tuhansia euroja kuussa verottomina korvauksina.

Kilometrikorvauksia väärinkäytetään paljon verottomuutensa takia ja siitä syystä olisi todellakin tarpeen katsoa pitäisikö koko järjestelmästä luopua vai alentaa verovapan korvauksen määrä niin ettei siitä muodostu ansaintakeino.

Ei taida Kyllönenkään tietää mitä tarkoittaa. Ohessa uudestaan hesarin uutisoima juttu...

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) haluaa nostaa kilometrikorvausten verovähennykset keskusteluun, kun hallitus etsii uusia säästöjä. Kyllönen sanoo Yle Helsingin haastattelussa, että kilometrikorvaukset eivät ole ajan tasalla, koska oman auton käyttö on kannattavampaa kuin julkisilla liikennevälineillä liikkuminen.

"Vaikeina taloudellisina aikoina on esillä kysymys, että pystytäänkö tarjoamaan kaikkea. Tuetaanko yksityisautoilua, tuetaanko joukkoliikennettä vai mitä oikein tehdään", Kyllönen sanoo Ylelle.

Kyllösen mukaan korvaukset pitäisi maksaa vain niille, joille auto on konkreettinen työväline.

Kyllönen sanoi jo joulukuussa Helsingin Sanomille (9.12.), että hän on valmis tarkistamaan verovähennysjärjestelmää. Kyllösen lausunto liittyi Valtiontalouden tarkastusviraston ilmastonmuutosraporttiin.

Raportissa työmatka-autoilun veroedun arvosteltiin olevan ristiriidassa valtion ilmastonmuutostavoitteiden kanssa ja maksavan satoja miljoonia euroja.

Marraskuussa Kyllönen puolestaan sanoi (HS 10.11.), että joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä laskemalla kilometrikorvauksen tasoa alueilla, joissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet.

MW

Quote from: Sour-One on 18.03.1974, 06:26:13

Raportissa työmatka-autoilun veroedun arvosteltiin olevan ristiriidassa valtion ilmastonmuutostavoitteiden kanssa ja maksavan satoja miljoonia euroja.

Marraskuussa Kyllönen puolestaan sanoi (HS 10.11.), että joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä laskemalla kilometrikorvauksen tasoa alueilla, joissa on hyvät joukkoliikenneyhteydet.

Ilmastonmuutos, doesn't get any more hip than that!

...ja lavealla allillaan ministeri pyyhkäisee hyvien joukkoliikenneyhteyksien alkavan Jyväskylän eteläpuolelta. Siitähän se pirun tiheä metroverkko tosiaan alkaa.

Nuivake

Jotenkin tuo ylensyönyt syöttöporsas alkaa vituttamaan päivä päivältä enemmän.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

JoKaGO

Prkl, ainakin nuorisourheilulle tuo esitys tietää huonoja aikoja Jyväskylän eteläpuolella. Maan tapahan on, että juniorien valmentajille maksetaan vain kilometrikorvauksia, ei mitään palkkioita. Kuinkahan moni isä viitsii enää ruveta pallo- tai kiekkojoukkueen valmentajaksi, jos palkkioksi on luvassa metrolippuja?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

CaptainNuiva

Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:31:33
Quote from: CaptainNuiva on 01.02.2012, 20:29:19
Tälläisen lausuman jälkeen on ministerin mukava istahtaa Audin takapenkille ja käskeä kuljettajaa ajamaan kotiin mutta Stockmannin,pankin ja kampaamon kautta.
Illalla voi sitten vaikka piipahtaa verovapaan taksisetelin turvin vielä ravintolassa syömässä valtion piikkiin.

Kyllösen kritiikki on ihan aiheellinen. Verovapaat korvaukset kannustavat värinkäyttöön aivan kuten hän varovaisesti totesi.

Sivutit pointtini.
Ministereille ja kansanedustajille maksettavat korvaukset ovat verovapaita ja niitä perustellaan sillä että tarvitsevat korvauksensa, hoitaessaan työasioita valtion toimeksiannosta.
Työntekijöille maksettavat korvaukset ovat verovapaita, heidän käyttäessään omaisuuttaan työnantajan toimeksiannosta.

Liikenneministeri näyttäköön esimerkkiä luopumalla omista korvauksistaan, Audin voi vaihtaa raitsikkaan taikka bussiin, kyllä niilläkin pääsee minne tarvitsee päästä ja jos ei pääse niin jättää sitten menemättä.

Annan esimerkin:
Ministeri saa taksisetelin taikka käyttää virka-autoaan töihin messään, verovapaasti.
Työntekijä käyttää bussia menessään töihin ja jos saa siitä työantajalta korvauksen niin se on veronalainen etu.
Ministerillä/edustajalla on myös täysin vapaa, veroton puhelinetu....Työntekijä jos saa puhelimen työantajalta käyttöönsä niin maksaaa siitä veroa.
Tässä ei nyt käy oikein yksiin tuo tasa-arvon käsite.....Ja esimerkkejä löytyy lisääkin.

Mitä taas tulee kilometrikorvauksiin, niille on määrätty ylin verovapaakorvaus, sen ylittävä korvaus on verollista.
Alin korvaus on laskettu siten että se kattaa myös huollot/korjaukset/pääomakulut per kilometri, kuten kuuluukin.
Kilometrikorvauksia ei ole vedetty hatusta vaan ne perustuvat verottajan laskemiin ja nyt sitten tulee kommunistitäti Kainuusta joka "Tietää" että väärin laskettu?
Joka on eri mieltä tästä niin on myös sitten sitä mieltä että 50000 ajettu ja asiallisesti huollettu auto on saman hintainen ja yhtä haluttu kuin 150000 ajettu jossa huollot on laiminlyöty.

Mikäli joku jossain maksaa kilometrikorvausta väärin tai olemattomin perustein niin se on silloin verottajan asia siihen puuttua, asia ei kuulune lainkaan liikenneministerille joka tässä asiassa häärii ilmeisesti kateussyistä toisten tontilla.

Kyllösen esittämillä perusteilla (väärinkäyttöä esiintyy, pitää lopettaa) voitaisiin myös lopettaa seuraavien käyttö ynnä myynti:
-Autot
-Puukot
-Liimat
-Maalit
-Alkoholi
Jne, jne,jne,jne.
Lista on loputon.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: hkanime on 02.02.2012, 00:48:07
Quote from: Sour-One on 01.02.2012, 22:16:15
Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:31:33
Quote from: CaptainNuiva on 01.02.2012, 20:29:19
Tälläisen lausuman jälkeen on ministerin mukava istahtaa Audin takapenkille ja käskeä kuljettajaa ajamaan kotiin mutta Stockmannin,pankin ja kampaamon kautta.
Illalla voi sitten vaikka piipahtaa verovapaan taksisetelin turvin vielä ravintolassa syömässä valtion piikkiin.

Kyllösen kritiikki on ihan aiheellinen. Verovapaat korvaukset kannustavat värinkäyttöön aivan kuten hän varovaisesti totesi.

Ehkäpä kuitenkin työnantajalle on huomattavasti edullisempaa maksaa km-korvaukset työntekijälle kuin se, että työntekijä kävelee bussipysäkille mahdollisten työkalujen tms. kanssa, venailee oikeaa bussia ja taas takaisin päin sama homma. Pahimmillaan vielä bussin vaihdot välillä. Siis jos ylipäätään julkisilla kulkeminen on mahdollista.

On mahdotonta yleistää mitä olisi milloinkin edullisempaa eikä se ole keskustelun keskeinen aihe.
Pointti ei ole mitä mikäkin maksaa työnantajille vaan se, että se todellakin kannustaa turhaan ajamiseen ja tämä on tapa kiertää veroja. Kyse on siis keinosta saada verovapaita tuloja ja tätä käytetään laajasti juuri siihen.

Häh?
Kait sen työntekijän pitäisi töitäkin tehdä eikä ajella autollaan ympäriinsä työnanatjan maksamana?
Jos taas viittaat "Haamukilsoihin" niin niistä ei varmastikkaan synny merkittäviä päästöjä...Ja paha on haamukilsoja ajattaa kaikiilla hullun lailla,jatkuvasti ja ilman syytä, kuin myös todellisia ajoja.

Jokainen kilsakorvauksia saava on velvoitettu pitämään ajopäiväkirjaa josta selviää ajon tarkoitus, siihen käytetty reitti,aika,pvm ja kilometrit.
Nämä ajopäiväkirjat ynnä maksut on liitettävä kirjanpitoon jota verottaja seuraa, kuin myös tilintarkastajat.
Mikäli tarkastuksessa herää epäilyjä siitä että ajo ei ole ollut asianmukainen niin siitä on annettava verottajalle selvitys ja mikäli selvitys ei ole pätevä niin se luetaan palkaksi josta maksetaan vero.
Ihanko tosissasi meinaat että ajopäiväkirjoissa olisi "Haettu jäätelöä työnantajan toimesta, reitti xxxx-xxx-xxxxx, kilometrejä 85, ajoaika 1, 5 tuntia"?
Ja joka päivä?
Ja kaikki työntekijät asialla?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Kyllösen mukaan Suomessa maksetaan miljardin verran km-korvauksia jotka siis pitäsi saada verolle.
Jos kilometrikorvaus on pienempi kuin auton kuluttama polttoaine,huollot ja pää-omakulut niin silloinhan ei ole milekästä kenenkään antaa autoaan työnantajan hyväksi käyttöön koska sehän tavallaan palkanalennus.

Ja nyt pientä leikittelyä luvuilla,suuntaa antavasti:
Oletetaan että tuosta miljardin Euron kakusta pyöreästi 30 % menee polttoaineeseen,loput huoltoon ja korjaukseen sekä pääomakuluihin.
Eli 300000000 polttoaineisiin joista verotuotto (ALV,huoltovarmuusmaksu,lisävero ja polttoainevero) tekee pyöreästi  n.60% myyntihinnasta eli valtiolle tuosta potista suoraan 180000000 Euroa.
Lisäksi valtio tienaa kiloterikorvauksiin liittyvästä autokaupasta,huollosta ja kaikesta näihin kilometreihin tavalla tai toisella liittyvin veroin ynnä maksuin....Joku voinee laskea(Jos haluaa) mikä on n.2,2 miljardin kilometrin työllistävä vaikutus sekä kauppaa, huoltoon,vakuutusyhtiölle ja pankeille/rahoitusyhtiöille ja paljonko näistä irtoaa alvia ynnä verotuottoa valtiolle.

Äkkisiltään hahmoteltuna, jos km-korvaus ei kattaisi kuluja, niin nämä putoisivat tasolle 10 % entisestään, niistä sitten veroa saisi ehken 15% eli ....Taitaisi Kyllönen jäädä rutkasti miinukselle.
verotuotoissaan.
Polttoaineveroa kertyisi n.18 miljoonaa ja vertoa kilsoista ehken 15 miljoonaa, miinusta pukkaisi siis tässä kohden jo noin 147 miljoonaa.
Hyvä bisnes?

Sitten kun laskelmaan lisätään autokaupan pudotus kaikkine pienennyksineen verotuottoissa ynnä pienentyneen kaupan vuoksi irtisanotut niin eiköhän Kyllösen veron haaliminen ja ristiuretki maksane valtiolle jonkun 200-220 miljoonaa euroa...
Mutta hei, hienoa, ei enää joku virheellisesti nauttisi joskus korvauksesta väärin perustein, siitäs saavat!
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: hkanime on 02.02.2012, 01:19:51
Quote from: CaptainNuiva on 02.02.2012, 00:59:58
Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:31:33
Quote from: CaptainNuiva on 01.02.2012, 20:29:19
Tälläisen lausuman jälkeen on ministerin mukava istahtaa Audin takapenkille ja käskeä kuljettajaa ajamaan kotiin mutta Stockmannin,pankin ja kampaamon kautta.
Illalla voi sitten vaikka piipahtaa verovapaan taksisetelin turvin vielä ravintolassa syömässä valtion piikkiin.

Kyllösen kritiikki on ihan aiheellinen. Verovapaat korvaukset kannustavat värinkäyttöön aivan kuten hän varovaisesti totesi.

Sivutit pointtini.

En pitänyt sitä olennaisia. Ministeristä lähtien kaikki haluavat ilmaista rahaa. Siinä ei ole mitään uutta.

QuoteMitä taas tulee kilometrikorvauksiin, niille on määrätty ylin verovapaakorvaus, sen ylittävä korvaus on verollista. Alin korvaus on laskettu siten että se kattaa myös huollot/korjaukset/pääomakulut per kilometri, kuten kuuluukin. Kilometrikorvauksia ei ole vedetty hatusta vaan ne perustuvat verottajan laskemiin ja nyt sitten tulee kommunistitäti Kainuusta joka "Tietää" että väärin laskettu?

Työajojen verovapaa korvaus on 45 s/km eli 45 euroa/100 km. Nykyisellä 1,65 e/l bensahinnalla se tarkoittaa kulutusta joka vastaa 27 l/100 km! Tottakai auto myös kuluu mutta realistisesti ajatellen suorien (polttoaineen) kustannusten korvaaminen noin viisinkertaisella ylihinnalla on posketonta.

Kaupparatsu joka ajaa työnantajan piikkiin vaatimattomat 100 km päivässä omalla autolla tienaa siis 45 euroa ylimääräistä päivässä. Se on 900 euroa kuussa eli 10 800 euroa vuodessa verovapaata tuloa. Parissa vuodessa saa uuden auton hinnan maksatettua näillä rahoilla ja mitarissa lukee vasta 48 000 km eli auto on jälleenmyytävissä hyvään hintaan.

Tämä verovapaa kilometrikorvaus on silkkaa rahastusta. Sillä maksattaa autonsa moneen kertaan jos ajoja kertyy edes kohtuullisesti. Aivan selvästi km-korvaus on ylimitoitettu kun se ylittää kaikki ajoista koituvat menot moninkertaisesti.

QuoteMikäli joku jossain maksaa kilometrikorvausta väärin tai olemattomin perustein niin se on silloin verottajan asia siihen puuttua, asia ei kuulune lainkaan liikenneministerille joka tässä asiassa häärii ilmeisesti kateussyistä toisten tontilla.

Ei kuulu likenneministerille mutta realistiset mahdollisuudet seuraa verovapaita ajoja on lähellä nollaa. Vain jos ajoista kertyy tuloja tajuton määrä, siis tuhansia euroja kuussa, verottaja alkaa epäilemään jotain. Kaikki sen alle on kohtalaisen normaalia työkuvasta riippuen.

Jos ostetaan uusi auto jonka hinta on 40000 niin viiden vuoden rahoitus tuolle summalle on pyöreästi 6000 eli auto maksaa kokonaisuudessaan 46000.
Huoltoihin,renkaisiin ja korjauksiin saa laskea 15000 km/vuosi (ajetallaan että tuo on se määrä joka on työnantajan ajoja) pistää noin 3500 € (maltillisesti laskettuna).
Autosta saa vaihdossa viiden vuoden jälkeen n.17000.
Polttoaineissin on kuluttettu viiden vuoden aikana keskimäärin 11200 € (Korvattaviin kilsoihin).

Viiden vuoden kulut: 29000+11200+17500=57700 €
Maksetut korvaukset: 75000km x 0,45=33750 €
Missä hurja veroton voitto on?

Autosta saisi paremman hinnan vaihdossa jos siitä puuttuisi tuo 75000 km mutta se olisi ehken vain luokkaa 3000 € parempi.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

hkanime:
"Kaupparatsu joka ajaa työnantajan piikkiin vaatimattomat 100 km päivässä omalla autolla tienaa siis 45 euroa ylimääräistä päivässä. Se on 900 euroa kuussa eli 10 800 euroa vuodessa verovapaata tuloa. Parissa vuodessa saa uuden auton hinnan maksatettua näillä rahoilla ja mitarissa lukee vasta 48 000 km eli auto on jälleenmyytävissä hyvään hintaan."

Et viitis laskea uudestaan...Autoko ei kulu eikä kuluta bensaa lainkaan silloin kun ajetaan korvattavia kilsoja?

Perehdy vaikka näihin laskelmiin, jatketaan sitten juttua kun ymmärrät kulurakenteen ja että mikä maksaa mitäkin:
http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/autoilu.html
22705 € maksava auto:
Jos uutena hankitulla esimerkkiautollamme ajetaan vaikkapa 15 000 km vuodessa, ovat auton todelliset kilometrikustannukset seuraavat:
Arvonalennus 4541,07 euroa  27 000,00 mk 
Osamaksukorot ym. 586,92 euroa  3489,67 mk 
Polttoainekulut 1309,50 euroa 7785,93 mk 
Vakuutusmaksut 509.22 euroa  3027,70 mk 
Huolto ja korjaus         420,00 euroa  2497,20 mk 
Muut kulut 185,00 euroa 1100,00 mk 
Yhteensä 7551,71 euroa 44900,43 mk
Kilometrikustannus 0,503 e/km  2,99 mk/km
http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/autoilu.html
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Totuus EPT

QuoteKyllösen mukaan Suomessa maksetaan miljardin verran km-korvauksia, jotka siis pitäsi saada verolle.
Jos kilometrikorvaus on pienempi, kuin auton kuluttama polttoaine, huollot ja pää-omakulut, niin silloinhan ei ole mielekästä kenenkään antaa autoaan työnantajan hyväksi käyttöön, koska sehän on tavallaan palkanalennus.

Näin on asian laita, jos työläisiltä etuisuuksia pois ajavan vasemmisto tantan aivotuksia ajatellaan käytännössä tapahtuvan. Autoilu ei ole ilmaista.
Missä ******i siellä ongelma.

RP

Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:06:03
Tästä nousi pari vuotta sitten kohu kun kiinteistövälittäjät veti tuhansia euroja kuussa verottomina korvauksina.

Kiinteistövälittäjien tapauksessa väite oli, että osa maksoista oli ihan keksittyjä, tai ei ainakaan työasioihin liittyviä. Ainakin osa syytteistä sittemin kaatui hovissa.
http://www.hs.fi/msn/kotimaa/Kiinteist%C3%B6v%C3%A4litt%C3%A4jien+tuomiot+matkalaskuista+nurin+hovissa/a1305553636306

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

RP

Quote from: hkanime on 02.02.2012, 01:03:34
Työmatkojen verohyvitykset johtavat siihen että työmatkat pitenevät. Ihmisillähän on enemmän varaa matkustaa pitempiä matkoja, jolloin työtä myös haetaan kauempaa.

Ruojat eivät ymmärrä pysyä työttömänä, ainakaan, jos heillä ei ole varaa maksaa kaupunkikeskustan hintoja.

QuoteEikös tämä helposti johda siihen, että työpaikat siirtyvät ruuhkakeskuksiin kun joka tapauksessa oletetaan väen siirtyvän kauemalta niihin? Jos työmatkoja ei tuettaisi, työt pitäisi taloudellisista syistä hakea lähempää, jolloin työpaikkojen on pakko seurata mukaan ulos ruuhkakeskuksista jos halutaan työntekijöitä.

Yhteiskuntamaantieteen perusteita: Kaupungit ovat nimen omaan työpaikkakeskittymiä, jotka syntyvät alueille, joissa noita töitä on edullisinta tehdä.  Historian alkuhämärissä nämä olivat maanviljelyksen edullisten alueiden ja jokien tuoman kuljetuskapasiteetin määräämissä kohteissa. Sittemmin mukaan on tullut muita aspekteja kuten saatavilla oleva energia, tai koulutettu työvoima ja aina merkittävä tekijä on ollut muiden paikalla tehtävien töiden tarjoama synergia.

Palvelutyöpaikat ovat siellä missä on ihmisiä. Muien osalta monesti kysymys on, tehdäänkö se homma täkäläisesä vai kiinalaisessa kaupungissa.

QuoteOnko itse asiassa niin, että työmatkojen tukeminen vain ruuhkauttaa kaupunkeja turhaan, kaikien haitaksi?
Näitä asioita tulisi kyllä vakavasti pohtia eli mikä on lopullinen hyöty tuetuista työmatkoista vai onko siitä vain haittaa kansallisella tasolla?

- ja ne varsinaiset kilometrikorvauksethan koskevat ssis joko kaupparatsuja, tai ihmisä, jotka pääsääntöisesti tekevät työtä paikassa A (joka voi olla vaikka kävelymatkan päässä omasta kodista), mutta joutuvat toisinaan käymään myös kaukana olevissa kohteissa B, C, D...
Missä tälläisen ihmisen pitäisi mielestäsi asua (perheineen). Asuntovaunussa?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ernst

Työni on tämän vuoden puolella muuttumassa pysyvästi sellaiseksi, että pitää ajaa työnantajan asioilla työaikana. Jos kilometrikorvauksia aloitettaisiin poistaa tai alentaa, minun pitäisi joko saada firman auto käyttöön tai ajaa taksilla. Julkisilla kulkuvälineillä järjettömän suuri osa työajasta menisi matkustamiseen. Ei Etelä-Suomessakaan julkinen liikenne niin hyvin toimi kuin Kyllönen luulee eivätkä välimatkat ole lyhyitä.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Mad Dog

Quote from: hkanime on 01.02.2012, 20:06:03

45 s/km on huomattavan paljon ja käytännössä sillä taksalla pääsee ihan mukavasti voitolle jos ajaa tavallisella perheautolla.
Koska tämä veroton korvaus on aika suuri, siitä on tullut houkutin käyttää omaa autoa aina kun voi. Eli juuri kuten Kyllönen sanoo, se houkuttaa ihmisiä pois joukkoliikenteestä käyttämään omaa autoa työajoihin.

Monet firmat, joilla on luonnostaan paljon ajamista kuten erilaiset liikuvat myyntitykit, kirjaavat valtavia kilometrimääriä kuussa ja nostavat sen seurauksen paljon verottomia tuloja. Tästä nousi pari vuotta sitten kohu kun kiinteistövälittäjät veti tuhansia euroja kuussa verottomina korvauksina.

Kilometrikorvauksia väärinkäytetään paljon verottomuutensa takia ja siitä syystä olisi todellakin tarpeen katsoa pitäisikö koko järjestelmästä luopua vai alentaa verovapan korvauksen määrä niin ettei siitä muodostu ansaintakeino.

Höpö höpö! Ei se auton omistaminen ja ylläpito ilmaista ole. Tuo kilometrikorvaus on laskettu nimenomaan reilun parin kymmenen tonnin autolle, keskimääräisillä ajosuoritteilla ja kolmen vuoden pitoajalla. Kun kaikki kiinteät ja muuttuvat kustannukset otetaan huomioon, niin senttiäkään ei korvauksista voittoa jää.
Kateellisesta vain tuntuu siltä, että kilometrikorvauksilla jotain tienattaisi. Jos en tarvitsisi työajoon autoa, niin mulla jäisi monta sataa enemmän rahaa näppiin, kuin mitä kilometrikorvaukset sitä kompensoi.

Yritin etsiä verottajan sivuilta, mutta näin äkkiseltään en tietoa kuitenkaan löytänyt. Joskus vuosia sitten siellä ohjeissa luki, että maksimi kilometrikorvaus maksetaan vuoden aikana ensimmäisiltä 5000 kilometriltä, jonka jälkeen kilometrikorvaus putosi pariin kymmeneen senttiin kilometri. Tilanne on voinut muuttua, mutta näin oli noin viisi vuotta sitten. Toinen asia on tietysti se, että valvoiko työnanataja tai verottaja aktiivisesti asiaa.

Ernst

Quote from: Mad Dog on 02.02.2012, 07:36:50

Yritin etsiä verottajan sivuilta, mutta näin äkkiseltään en tietoa kuitenkaan löytänyt. Joskus vuosia sitten siellä ohjeissa luki, että maksimi kilometrikorvaus maksetaan vuoden aikana ensimmäisiltä 5000 kilometriltä, jonka jälkeen kilometrikorvaus putosi pariin kymmeneen senttiin kilometri. Tilanne on voinut muuttua, mutta näin oli noin viisi vuotta sitten. Toinen asia on tietysti se, että valvoiko työnanataja tai verottaja aktiivisesti asiaa.

Ainakin meillä 5000 km:n raja on ollut poissa jo muistaakseni pari vuotta.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)