News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: elven archer on 24.09.2011, 03:17:51
Quote from: Paul Ruth on 24.09.2011, 03:13:13
Niin. Kysymys kuuluu, että välittääkö rattijuoppo vittujakaan, onko raja missa promillen murto-osassa.
En näköjään ole ainoa, joka käyttää rattijuoppoa merkityksessä, joka voi olla irrallaan promillerajasta. Jos tarkoitat rattijuopolla tolkuttomia ylilyöntejä, niin ei välitä. Sen sijaan ihmiset, jotka haluavat olla olematta rattijuoppoja siinä lakiteknisessä(kin) mielessä, ja heitä kyllä on, välittävät rajasta.

0,2 osuu juuri niihin ihmisiin, jotka eivät halua olla rattijuoppoja. Lasi tai kaksi viiniä illallisella ei vaikuta ajamiseen mitenkään, mutta tämä on vain sivuseikka. Se mihin Ruotsissa on panostettu on autoilijoiden aamupuhallutukset. Kun ole on aavistuksen hutera, ei autoilijalla ole mitään mahdollisuutta arvioida onko veressä 0 vai 0,3 promillea. Tämä selittää uutisessa olevan Ruotsin "rattijuoppo-ongelman". Promillerajan lasku on vain yksi tapa, jolla lainkuuliaisista kansalaisista saadaan rikollisia.

Tällä voi olla yllättäviä seurauksia:
http://yle.fi/alueet/lahti/2011/03/rattituomio_voi_vieda_myos_aseluvat_2469737.html?sendtofriend=true
Quote
Rattituomio voi viedä myös aseluvat


Poliisin ankaroituneet aselupakäytännöt voivat tulla yllätyksenä esimerkiksi metsästyksen harrastajille. Vähäiseltä tuntuva rattijuopumus on yksi peruuttamiseen syy.


Poliisi ottaa aseluvan käsittellyyn ylipäätään kaikissa rikosjutuissa kun henkilö joutuu tekemisiin poliisin kanssa. Päijät-Hämeen poliisi peruutti viime vuonna 84 aselupaa.

Poliisi tekee aselupa-asiassa tapauksen mukaan oman harkintansa ja henkilö voi myös selvitä varoituksella, joita viime annettiin 24, kertoo ylikonstaapeli Jussi Laukkanen.

Osa aselupansa menettäneistä valittaa poliisin päätöksestä hallinto-oikeuteen, jossa lupapäätös voi muuttua. Viime vuonna Kouvolan hallinto-oikeuteen tuli virelle 30 ampuma-aseasiaa, joista 17 on ratkaistu. Seitsemässä tapauksessa oikeus muutti poliisin päätöstä ja kahdessa tapauksessa poliisin päätös jäi voimaan.

Tänä vuonna valituksia koko hallinto-oikeuden alueelta on tullut yhdeksän. Ne kaikki ovat edelleen vireillä.

Lahden riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaaja Matti Sundelin sanoo, että tiukka linja tuntuu. Aseeen haltijan on oltava tarkkana. -Törttöillä ei pidä tai muuten aseet menevät myyntiin. Tällä Sundelin tarkoittaa lupien peruutuksia.

-Kävimme poliisin kanssa linjausta siitä, että millaisen aseen saa loukkupyyntiin kun esimerkiksi kapisia kettuja ja supeja loptellaan. Eläinhän täytyy lopettaa kivuttomasti ja siihen tarkoitukseen voi saada pienosrevolverin, sanoo Sundelin.

-Mutta kyläjuhlissa metsästäjän ei pidä ruveta painia pistämään, siitä voi koitua hankaluuksia aselupien kanssa.


YLE Lahti
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Hamsteri

Humalassa ajaminen saisi olla täysin laillista. Et ole käytännössä tehnyt mitään väärää jos et riko liikennesääntöjä.

Humalassa kolaroidessa pitäisi tuomion kuitenkin olla sata kertainen. Peruskolarista kymmenen vuotta ja yliajosta elinkautinen. Jokainen voi sitten vapaasti valita ottaako riskin, että pilaa elämänsä kännissä ratissa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Pliers

Quote from: Hamsteri on 24.09.2011, 11:15:46
Humalassa ajaminen saisi olla täysin laillista. Et ole käytännössä tehnyt mitään väärää jos et riko liikennesääntöjä.

Humalassa kolaroidessa pitäisi tuomion kuitenkin olla sata kertainen. Peruskolarista kymmenen vuotta ja yliajosta elinkautinen. Jokainen voi sitten vapaasti valita ottaako riskin, että pilaa elämänsä kännissä ratissa.

Olen eri mieltä. Päin vastoin ajokuntoa pitäisi valvoa entistä enemmän. Väsymys, ikä, humala, terveys... Siinä ovat todelliset onnettomuuksien syyt.

Oikea tapa valvoa ei ole tekniset laitteet, vaan ajotavan seuranta.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/melkein-1000-jai-kiinni-ylinopeudesta---torkein-ylitys-71-kmt/art-1288416497053.html

Quote
Melkein 1000 jäi kiinni ylinopeudesta - Törkein ylitys 71 km/t

Satakunnan poliisin viikonlopun tehoratsiassa noin 1000 autoilijaa jäi kiinni ylinopeudesta.


Perinteisessä ajonopeusvalvonnassa tutkattiin 279 ajoneuvoa jotka ylittivät puuttumiskynnyksen ja heille määrättiin sanktioina 54 sakkoa, 194 rikesakkoa ja 30 kirjallista huomautusta. Yhdestä kuljettajasta laadittiin rikosilmoitus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Näistä kuljettajista 12 menetti ajokorttinsa suuren ylityksen vuoksi ja heidät määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.

Lisäksi poliisi kirjoitti punaisen liikennevalon noudattamatta jättämisestä
11 sakkoa ja stop- merkin noudattamasta jättämisestä 4 sakkoa.

Porin kaupungin alueella automaattisessa liikennevalvonnassa viikonlopun aikana ilmisaatettiin 628 ylinopeuden ajajaa ja heille tullaan määräämään kuluvalla viikolla sanktiot, mitkä pääosin toimitetaan postin välityksellä.
Näiden tapausten käsittelyn yhteydessä ajokieltoon määrättävien määrä tullee vielä kasvamaan.

Viikonlopun automaattinen liikennevalvonta kohdistettiin Porin kaupungin alueelle ja perinteinen valvonta koko Satakunnan alueelle. Poliisi tiedotti tehovalvonnastaan etukäteen.

Valvonnan suurin ylitys tapahtui VT 2:lla Porin Kaanaassa 60 km/t rajoitusalueella ajaen 131 km/t perjantai-iltana sateen aikana.

Satakunnan poliisilaitoksen partiot ottivat viikonloppuna kiinni myös useita rattijuopumukseen syyllistyneitä partioinnin yhteydessä. Kaikki näihin rikoksiin syyllistyneet menettivät myös edellä mainittujen lisäksi ajo-oikeuden.

IS

http://www.poliisi.fi/poliisi/satakunta/home.nsf/PFBD/3E59F3018F978445C2257916004E39DA?opendocument
Quote
Viikonlopun automaattinen liikennevalvonta kohdistettiin Porin kaupungin alueelle ja perinteinen valvonta koko Satakunnan alueelle. Poliisi tiedotti tehovalvonnastaan etukäteen.
Quote


"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

#1834
Quote from: Pliers on 23.09.2011, 22:28:05
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011092314443015_uu.shtml

Quote
Liikenneministeri: Promilleraja nollaan!

Liikenneministeri Merja Kyllönen vaatii nollatoleranssia liikenteeseen.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) vaati eilen torstaina, että liikenteessä noudatettaisiin nollatoleranssia suhteessa alkoholiin. Asiasta kertovat Alma Median maakuntalehdet.

- Alkoholi ja auton kuljettaminen eivät sovi yhteen, ministeri muistutti.

Käytännössä nollatoleranssi tarkoittaa korkeintaan 0,2 promillea. Tällä hetkellä ajo autolla tai muulla moottoriajoneuvolla on rikos, jos kuljettajan veren alkoholipitoisuus on 0,5 promillea tai enemmän.


Poliisi kannattaa

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kiittelee liikenneministerin vaatimusta. Muutoksella on Ihalaisen mukaan myös poliisiylijohtaja Mikko Paateron tuki.

- Se olisi hyvä viesti, että nauttineena ei ajeta.

Ihalainen arvioi, että poliisilla olisi valmiudet uuden rajan mukaiseen toimintaan 2014-2015. Silloin poliisin uusi tietojärjestelmä otetaan käyttöön.


Alkolukko verovapaaksi?

Promillerajat ovat olennainen osa liikenneturvallisuutta, mutta esitysten teko niistä ei kuitenkaan kuulu liikenneministerille vaan oikeusministerille. Oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin (r) kanta ei ole vielä tiedossa.

Muita uusia tekniikan suomia keinoja liikenneturvallisuuden lisäämisessä ovat alkolukko, nukahtamisen esto ja automaattinen hätäilmoitus. Kyllönen ehdottaa, että näistä turvalaitteista tehtäisiin verovapaita, sillä se edistäisi niiden käyttöä.

IL

Niinpä niin...

Faktaa rattijuopoista – Merja Kyllönen kuulolla!
Voitat todennäköisemmin lotossa, kuin jäät rattijuopon yliajamaksi

Quote from: elven archer on 24.09.2011, 00:42:32...Pahimpiin tapauksiin se ei toimi, kuten ei nykyinenkään linja, mutta pelottavan moni autoilee siinä 0,5 tienoilla (siis osa sen yli), mutta harva jää kiinni. Jos jonkun näistä saisi ottamaan taksin tai bussin, niin hyvä.

Poliisin tietoon tuli noin 23 200 rattijuopumusta vuonna 2009. Poliisin arvion mukaan puhallutuksia suoritetaan nykyisin noin 1,5–2 miljoonaa kertaa vuodessa. Tämän tiedon valossa rattijuopumuksia olisi ollut 11–15 tuhatta puhallutusta kohti vuonna 2009. 53% poliisin tietoon tulleista rattijuopumuksista ylitti 1,2 promillen rajan, eli törkeitä rattijuopumuksia oli 12 260 kappaletta ja alle 1,2 promillen rattijuopumuksia oli 10 943. Vuonna 2009 tehdyssä koko maan kattavassa ratsiatutkimuksessa rattijuoppoja oli 0,14 prosenttia 108 872 tarkastetusta ajoneuvon kuljettajasta (eli yksi noin 700 kuljettajasta). Rattijuopumukseen syyllistyneiden osuus on pysynyt samalla tasolla (0,14–0,21%) viimeisen 10 vuoden ajan.

Valtaosa ratsiatutkimuksissa esiin tulleista tapauksista (vaihdellen 66–85% välillä vuosina 1996–2008) oli alle 0,5 verenalkoholipromillen tapauksia, eli ns maistelleita. Erillisselvityksen (Salusjärvi 2004) mukaan maistelleille (veren alkoholipitoisuus alle 0,5 promillea) sattui 51 kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuosina 1990-2002. Siis alle 5 vuodessa, joka vastaa noin prosenttia kaikista rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleista.

Lähes aina rattijuoppo ajaa kuolinonnettomuuden vahvassa humalassa. Vuonna 2009 heistä 93% ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Vuosina 1999–2008 onnettomuuden sattuessa alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista kuljettajista yli 80% oli vähintään 1,2 promillen humalassa ja näistä vuosina 2006-2010 noin 40% oli vähintään 2,00 promillen humalassa. Useiden tutkimusten (ks. Mäki 1983; Peltoniemi 1991) perusteella näyttää siltä, että kuljettajan onnettomuuteen joutumisen todennäköisyys kasvaa jyrkästi vasta veren alkoholipitoisuuden ylitettyä 0,8 promillen rajan.

Promillerajan laskeminen ei tule vaikuttamaan mitenkään ongelmarattijuoppoihin, mutta tavalliseen lakia kunnioittavaan kansalaiseen se tulee vaikuttamaan varmasti. Ehkäpä jos promillerajaa lasketaan, niin pian meillä on 23 000 tilastoidun rattijuopon tilalla 50 000 tilastoitua rattijuoppoa, rutkasti lisää sakkotuloja, kortittomia kuljettajia ja siis ihmisiä jotka eivät ole vaarantaneet liikenneturvallisuutta mitenkään.

QuoteSe tietysti lohduttaa ihan pirusti niitä 10-20 prosenttia.

Avainsanana on suhteellisuus. Suhteutetaan rajoitettava asia siitä koituviin haittavaikutuksiin. Kärpästä ei kannata ampua tykillä.

Sivulliset vahingoittuvat rattijuopumusonnettomuuksissa selvästi harvemmin, kuin rattijuoppo itse tai hänen matkustajansa. Vuosittain noin joka kymmenes rattijuopumusonnettomuuksissa kuollut ja joka kuudes loukkaantunut on joku muu, kuin rattijuoppo itse tai hänen matkustajansa. Vuonna 2009 rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleiden osuus oli 24 prosenttia (28 % vuonna 2008) ja loukkaantuneiden osuus 12 prosenttia (11 % vuonna 2008) kaikista samana vuonna tieliikenneonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista. Vuonna 2009 uhrina oli rattijuoppo itse tai matkustajat 91% tapauksista, sivullinen 9% tapauksista. Loukkaantuneista 86% oli rattijuoppo itse tai matkustajat, sivullinen 14% tapauksista. Vuosien 2000-2009 keskiarvot: kuolleina rattijuoppo itse tai matkustajat 92,125%, sivullinen 7,875%. Loukkaantuneina rattijuoppo itse tai matkustajat 84,875%, sivullinen 15,125%.

Esimerkiksi vuonna 2008 rattijuopon aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa kuoli 79 henkeä ja rattijuoppo itse kuoli 72(57kpl)%:ssa tapauksista. Kahta uhria lukuun ottamatta menehtyneet olivat rattijuopon mukana samassa autossa ja lisätään vielä kaksi sivullista jalankulkijaa. Neljässä tapauksessa 79:stä rattijuoppo tappoi jonkun muun, kuin itsensä tai kyydissä olevat. Siis viidessä prosentissa tuon vuoden tapauksista kuoli sivullinen. Suomessa on kymmenkertaisesti suurempi todennäköisyys voittaa lotossa, kuin joutua rattijuopon yliajamaksi.

No mutta alkolukot silti joka autoon ja raja nollaan? Eiks vaan?

QuoteJouduin muuten itsekin "tutustumaan" jokin kuukausi sitten rattijuoppoon. Alle 0.5, mutta sekaisin kuin käki kännissä. Lääkkeet tai muut pillerit ja alkoholi eivät oikein sovi aina yhteen... Olisiko tyyppi ollut ajokunnossa, jos ei olisi ottanut niitä olusia ajatellen, että se 0,2 ylittyy niin helposti, että parempi jättää kokonaan juomatta ennen rattiin hyppäämistä?

Lääkkeiden tai huumausaineiden kanssa on aika lailla nollatoleranssi Suomessa, jos ne vaikuttavat ajokykyyn. Ns. kolmiolääkkeitä ei sovi nauttia, jos aikoo lähteä auton rattiin. En tiedä asiasta enempää joten en ota kantaa tähän asiaan ollenkaan ja ala siis mutuilemaan.

ekto

Jostain syystä koen sivullasi olevan bloggauksen vaikealukuiseksi. Näkisin että ministeri saattaisi pikalukea pläjäyksen. Eräs tasa-arvotutkija suositteli, että ministereille ja kansanedustajille toimitettavassa materiaalissa olisi helppolukuinen lyhennelmä heti alussa. Siitä kävisi ytimekkäästi asia ilmi, ja varsinainen juttu aukaistaisiin sen jälkeen perusteluineen ja lähdeviittauksineen...

Muuten varsin asiallinen teksti  ;)


Veli Karimies

Vaikealukuisuus johtunee siitä, että tekstissä on hyvin paljon asiaa asian perään, eikä normaaleja puhekieleen liittyviä ilmaisua pehmentäviä sanoja ole juuri käytetty. Tämä siitä syystä, että osaksi tuo Kyllöselle kohdennettu teksti on poimittu suoraan erinäisistä raporteista, mikä mainitaankin tekstissä. Väliin olen tehnyt omia "selventäviä" merkintöjäni. Kyllä se erilainen olisi jos itse olisin tuon kokonaan kirjoittanut.

Pliers

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194698547482/artikkeli/peltipoliisi+valahti+yli+20+000+kertaa+useammin+kuin+vuosi+sitten.html

Quote
Peltipoliisi välähti yli 20 000 kertaa useammin kuin vuosi sitten

Pirkanmaalla on poliisin tietoon tullut tammi-elokuussa enemmän rikoksia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Määrä on 3458 rikosta enemmän kuin viime vuonna. Suurin osa noususta johtuu liikennerikosten lisääntymisellä.

Automaattisen liikennevalvonta toi poliisin tietoon Pirkanmaalla yli 20 000 rikettä enemmän kuin viime vuoden alkupuolella. Tämä vaikuttaa liikennerikkomusten määrän voimakkaaseen lisääntymiseen ja myös rikosten kokonaismäärään.

Kaikkiaan rikosten määrä on noussut 7,4 prosenttia. Muiden kuin liikennerikosten määrä nousi 610 kappaletta eli 3,29 prosenttia.

Autovarkaudet vähenivät ja samoin kävi luvatta tunkeutuen toteutetuille varkauksille.t varkaudet vähenivät. Suuntaukseen vaikuttaa ainakin synkronoitujen autostereoiden yleistyminen.

Moottorikulkuneuvon käyttövarkaudet ovat vähentyneet voimakkaasti jo useamman vuoden ajan. Tähän vaikuttaa ainakin autokannan uudistuminen, sillä 1998 vuodesta lähtien uudet autot on varustettu ajonestolaitteilla.

Pirkanmaalla autovarkaudet vähenivät, mutta koko maan tilastossa moottoriajoneuvoihin kohdistuneet rikokset lisääntyivät edellisestä vuodesta monen vuoden vähenemisen jälkeen.

Quote
(Tuntematon)30.9.2011 12:06

(Tuntematon)27.9.2011 16:59
Tuntuu hullulta nimittää lieviä ylinopeuksia rikoksiksi. Murha - ryöstö - 3km/h ylinopeus ; mikä ei kuulu joukkoon...

Murha ei kuulu joukkoon, se on henkirikos.

Ilmoita asiaton kommentti
¨
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100214496039_uu.shtml

Aamulehti:
Naiset laskisivat rattijuopumusrajaa, miehet eivät


Suomalaisnaiset laskisivat rattijuopumusrajaa, mutta miehet pitäisivät nykyisen 0,5 promillen rajan ennallaan, kertoo Aamulehti.

Lehden Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan miehistä 52 prosenttia kannattaa nykyistä rattijuopumusrajaa, naisista vain 24 prosenttia. Rajan laskemisen puolella on miehistä 46 prosenttia ja naisista 74.

Laskua kannattavista naisista selvästi suurin osa tiputtaisi rajan nollaan. Miehet kannattavat lähes yhtä usein myös 0,2 promillen rajaa.

Promillerajan laskemista 0,2 prosenttiin ovat ehdottaneet esimerkiksi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ja poliisiylijohtaja Mikko Paatero.

Kyselyyn vastanneista miehistä 29 prosenttia kertoo ajaneensa autoa tai muuta moottoriajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena. Naisista näin on tehnyt vain seitsemän prosenttia.

Tutkimukseen haastateltiin puhelimitse 970 ihmistä eri puolilta Suomea.

STT
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100214496272_uu.shtml

Quote
Teiden keskikaiteet saattavat vaikeuttaa pelastustöitä

Teiden keskikaiteista saattaa joissakin tilanteissa olla harmia hälytysajoneuvoille.


Kaide voi paitsi vaikeuttaa ohittamista ja u-käännöksiä myös estää lyhimmän reitin esimerkiksi onnettomuuspaikalle.

Pelastuspäällikkö Esko Kautto Pirkanmaan aluepelastuslaitokselta tietää yksittäisiä tapauksia, joissa avun tulo on viivästynyt kaiteen takia. Kauton mukaan kaiteen hyödyt ovat haittoja suuremmat.

- Ei voi sanoa, että tämä ongelma olisi meidän top-5 -listalla. Se on haitta mutta ei ainakaan tällä hetkellä ylitsepääsemätön ongelma.

Keskikaiteisiin on monesti tehty hälytysajoneuvoja varten portteja, mutta niiden hyöty on Kauton mukaan kyseenalainen.

Uusia keskikaiteella varustettuja tieosuuksia valmistuu tänä vuonna valta- ja kantateille lähes 30 kilometriä. Liikenneviraston mukaan tämä nostaa keskikaiteellisten teiden yhteismäärän noin 120 kilometriin, kun moottoritiet jätetään laskuista.

Keskikaiteet vähentävät tehokkaasti autojen nokkakolareita kaksikaistaisilla teillä.

STT

Haitataan vaan pelastustöitä. Ei se mikään ongelma ole. Tämäkään uutinen ei olisi uutinen, jos toimittajat lukisivat tätäkin ketjua.

Huomisen uutisvinkki:Keskikaide vaikeuttaa tavikunnossapitoa, joka heikentää liikenneturvallisuutta.

Ylihuomisen juttuvinkki: Nokkakolarit pääteillä ovat 100% itsemurhia.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

turha jätkä

Taisin saada elämäni ensimmäiset sakot eilen, telkänpönttö välähti siihen malliin. 80 alueella oli vauhtia 104. Ei kiva. Oli vielä tuttu tie mutta en muistanut/huomannut rajoituksen muuttumista.

PaulR

Quote from: turha jätkä on 02.10.2011, 10:31:25
Taisin saada elämäni ensimmäiset sakot eilen, telkänpönttö välähti siihen malliin. 80 alueella oli vauhtia 104. Ei kiva. Oli vielä tuttu tie mutta en muistanut/huomannut rajoituksen muuttumista.

Melkoisen tuskaista ajaa pöntöteityillä suorilla, joilla nopeusrajoitus muuttuu joka ohiliittymässä. Kolmen kuukauden ajokiellon antoivat, kun ajoin ylinopeutta kameraan kahdesti tunnin sisään. Myönnettäköön, että jälkimmäisellä kerralla näytin sormea harmissani.

turha jätkä

Poliisi muisti kirjeellä. Vauhtia oli ollut 20 kmh liikaa, sakkoa napsahtaa ilmeisesti 100 euroa. On nyt sitten tämäkin nähty.

Veli Karimies

Missä kohtaa räpsähti? Itse räpsäytin muutama vuosi sitten Laihian kohdalla kun olin matkalla Vaasaan. Olin jo kertaalleen ajanut tuon pätkän Laihialta Vaasaan noin tuntia aikaisemmin, mutta nyt kyydissä olikin muutama neitonen jotka veivät huomiokyvyn 100 km/h rajoituksen vaihtumisesta 80km/h rajoitukseksi ja sitten räpsähti..

turha jätkä

Vammalassa, oli vielä tuttu tie kaiken lisäksi. Runoilin kuitenkin kauniin viestin kohtaan "oma lausuma tapahtuneesta", tiedä vaikka antaisivat armoa! No varmaan...

Pliers

Quote from: turha jätkä on 06.10.2011, 18:56:43
Vammalassa, oli vielä tuttu tie kaiken lisäksi. Runoilin kuitenkin kauniin viestin kohtaan "oma lausuma tapahtuneesta", tiedä vaikka antaisivat armoa! No varmaan...

Olen tässä pohtinut, mitä tapahtuu, jos ei kirjeeseen vastaa... Lappuhan ei tule kirjattuna, joten voi väittää, ettei koskaan ole mitään lappua saanut. Toisaalta lapussa on muistaakseni kohdat "myönnän" ja "kiistän". Lappuun kirjoittaminen voidaan nähdäkseni rinnastaa poliisille puhumiseen, jota kukaan ei ole velvollinen tekemään, varsinkaan omaksi vahingokseen.

Mitä arvelette?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltalehti.fi/autot/2011100714515283_au.shtml
Quote
Rahat eivät riitä uusiin kameratolppiin

Uusien nopeusvalvontatolppien pystyttäminen on lopetettu.

Suunnitelmat on hyllytetty: tänä vuonna ei maanteiden varsiin ole tullut eikä tule yhtään uutta kameravalvontatolppaa.

- Ely-keskukset eivät voi kilpailuttaa tolppia, koska poliisilla ei ole varaa kilpailuttaa kameravalmistajia, hymähtää poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta.

- Tämä on pattitilanne.

Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta oli viime syksynä sopinut, että vuosien 2011-2014 aikana noin tuhat maantiekilometriä varustetaan kameratolpilla.

Täksi vuodeksi oli tarkoitus pystyttää tolpat noin 300 kilometrin matkalle. Pisimmät alueet koskivat nelostietä Keski-Suomessa.

- Jyväskylän pohjois- ja eteläpuolelle oli valmiit suunnitelmat. Samoin Jyväskylän ja Heinolan väliselle tielle, Ihalainen kertoo.

Nyt suunnitelmiin on vedetty henkselit. Eikä tilanteeseen ole odotettavissa muutosta lähivuosille.

Autot joutilaina

Rahapula johti outoon tilanteeseen myös liikkuvassa kameravalvonnassa.

Poliisihallitus osti viime vuonna seitsemän autoa, jotka oli tarkoitus varustaa automaattisilla nopeusvalvontakameroilla.

Autot seisoivat puoli vuotta Kuusankoskella poliisin tekniikkakeskuksessa odottamassa kameralaitteistojen asennusta. Vaan kun ei ollut rahaa hankkia asennettavaa, autot annettiin poliisin sekalaiseen käyttöön eri puolille maata.

Yhden auton hinta oli noin 70 000 euroa. Kameran kanssa paketti maksaisi noin satatuhatta euroa.

Nyt noita kalliita, puolivalmiita autoja käytetäänkin lähinnä lähettityyppiseen ajoon. Varsinaisissa poliisitehtävissä niitä ei rakenteensa vuoksi voi käyttää.

"Pelkkä kupla"

- Kameravalvonta-auto maksaisi itsensä takaisin noin kolmessa kuukaudessa. Kameralla varustetun tolpan kuolettaminen kestäisi ehkä kuukauden. Ja näihin vain ei löydy rahaa, poliisitarkastaja Ihalainen päivittelee.

Hän pitää valtiovarainministeriön toimintaa käsittämättömänä.

- Tuhat kilometriä kameravalvonnassa säästää vuodessa noin kymmenen ihmishenkeä ja sata loukkaantumista. Rahallisesti se merkitsee kymmenen miljoonan euron säästöjä. Lisänä tulevat vielä valvonnasta kertyvät sakkotulot, Ihalainen sanoo.

Hän moittii hallituksen hienoja liikenneturvallisuusohjelmia.

- Käytännössä niitä ei ole tarkoituskaan toteuttaa. Ne ovat suuri kupla. Ihmishengillä ei ole muuta merkitystä kuin sana poliitikon puheessa.

RISTO KUNNAS

Kuvateksti: TOLPPAPOLIISI Tolppa ja kamera tuottavat vuodessa pelkkinä sakkoina jopa 150 000 euroa. Uusiin laitteisiin ei kuitenkaan ole varaa.

Lopputulos on oikean suuntainen, mutta ihan väärästä syystä.

Olisi mukava nähdä ne lähteet, joihin Ihalainen EI viittaa kommentissaan.


Huomatkaa kysely!
Ovat kameratolpat hyvä keino nopeuden valvontaan?

Vastaus tähän on tietysti, että kyllä on. Kameravalvonta on loistava ja kustannustehokas ja tuottava tapa valvoa nopeuksia. Oikea kysymys olisi, että nykyisen kaltainen nopeuksien kyttääminen mitenkään moraalisesti, tai mitenkään muuten kuin fiskaalisesti, perusteltua.

Quote
Valtioneuvosto asetti liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan, jonka tehtävänä on avustaa liikenne- ja viestintäministeriötä valtakunnallisen liikenneturvallisuussuunnitelman valmistelussa, toteutuksessa ja seurannassa.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhani Tervala ja varapuheenjohtajana ministeriön liikenneneuvos Anneli Tanttu.

Jäsenet ja näiden henkilökohtaiset varajäsenet:

hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen,
varajäsen yli-insinööri Juha Valtonen, liikenne- ja viestintäministeriö

lainsäädäntöneuvos Lena Andersson,
varajäsen neuvotteleva virkamies Aarne Kinnunen, oikeusministeriö

poliisijohtaja Jorma Toivanen,
varajäsen poliisiylitarkastaja Esko Ruokonen, sisäasiainministeriö

aluesuunnitteluneuvos Ulla Koski,
yli-insinööri Petteri Katajisto, ympäristöministeriö

Johtaja, LKT Tapani Melkas,
ylitarkastaja Veli-Matti Risku, sosiaali- ja terveysministeriö

ylijohtaja Sakari Karjalainen,
opetusneuvos Tarja Riihimäki, opetusministeriö

johtaja Aulis Nironen,
liikenneturvallisuuspäällikkö Auli Forsberg, Tiehallinto

ylijohtaja Kari Wihlman,
viestintä- ja kehitysjohtaja Riitta-Liisa Linnakko, Ajoneuvohallintokeskus

toimitusjohtaja Matti Järvinen,
tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin, Liikenneturva

Liikkuvan poliisin päällikkö, poliisineuvos Kari Rantala,
liikennepoliisitarkastaja Jarmo Rintanen, Liikkuva poliisi

toimitusjohtaja Ulla Niku - Koskinen,
liikenneturvallisuusjohtaja Pekka Sulander, Liikennevakuutuskeskus

liikenneinsinööri Silja Siltala,
erityisasiantuntija Juha Karvonen, Suomen Kuntaliitto ry

osastopäällikkö Pekka Rintamäki,
erikoissuunnittelija Sonja Heikkinen, Etelä-Suomen lääninhallitus (aluehallinto)
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote- Tuhat kilometriä kameravalvonnassa säästää vuodessa noin kymmenen ihmishenkeä ja sata loukkaantumista. Rahallisesti se merkitsee kymmenen miljoonan euron säästöjä. Lisänä tulevat vielä valvonnasta kertyvät sakkotulot, Ihalainen sanoo.

Kumma juttu. Tästäkin ketjusta löytyy jopa poliisin omia tilastoja, joista ilmenee juuri päinvastoin. Mistähän tämä Ihalainen on siis tämänkin tiedon saanut?

turha jätkä

Quote from: Pliers on 06.10.2011, 21:08:05
Olen tässä pohtinut, mitä tapahtuu, jos ei kirjeeseen vastaa... Lappuhan ei tule kirjattuna, joten voi väittää, ettei koskaan ole mitään lappua saanut. Toisaalta lapussa on muistaakseni kohdat "myönnän" ja "kiistän". Lappuun kirjoittaminen voidaan nähdäkseni rinnastaa poliisille puhumiseen, jota kukaan ei ole velvollinen tekemään, varsinkaan omaksi vahingokseen.

Mitä arvelette?

Luulisin, että menee esitutkintaan seuraavaksi. Niinhän siinä saatekirjeessä taidettiin ilmoittaa. Toki esitutkinnassakin voi vaieta.

Pliers

Quote from: turha jätkä on 07.10.2011, 11:39:03
Quote from: Pliers on 06.10.2011, 21:08:05
Olen tässä pohtinut, mitä tapahtuu, jos ei kirjeeseen vastaa... Lappuhan ei tule kirjattuna, joten voi väittää, ettei koskaan ole mitään lappua saanut. Toisaalta lapussa on muistaakseni kohdat "myönnän" ja "kiistän". Lappuun kirjoittaminen voidaan nähdäkseni rinnastaa poliisille puhumiseen, jota kukaan ei ole velvollinen tekemään, varsinkaan omaksi vahingokseen.

Mitä arvelette?

Luulisin, että menee esitutkintaan seuraavaksi. Niinhän siinä saatekirjeessä taidettiin ilmoittaa. Toki esitutkinnassakin voi vaieta.

Niin minäkin asian näkisin. Jos ei kommentoi mitään, pitää poliisin tehdä työnsä, ja suorittaa esitutkinnalla OSOITTAA, että juuri joku tietty ihminen ajoi autoa.

Esitutkintalaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870449
Quote
4 § (27.6.2003/645)
Esitutkinta saadaan jättää toimittamatta sellaisen rikoksen johdosta, josta ei ole odotettavissa ankarampaa rangaistusta kuin sakkoa ja jota on kokonaisuudessaan pidettävä ilmeisen vähäisenä, jos asianomistajalla ei ole asiassa vaatimuksia.

Jos viranomainen sen perusteella, mitä muussa laissa säädetään, jättää ryhtymättä toimenpiteisiin rikokseen syyllisen saattamiseksi syytteeseen, esitutkinta toimitetaan vain erityisestä syystä.

Syyttäjä voi tutkinnanjohtajan esityksestä määrätä, ettei esitutkintaa toimiteta tai että se lopetetaan, jos hän oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (689/1997) 1 luvun 7 tai 8 §:n taikka muun vastaavan lainkohdan nojalla tulisi jättämään syytteen nostamatta eikä tärkeä yleinen tai yksityinen etu vaadi syytteen nostamista.

Syyttäjä voi tutkinnanjohtajan esityksestä myös määrätä, että esitutkinta lopetetaan, jos tutkinnan jatkamisesta aiheutuvat kustannukset olisivat selvässä epäsuhteessa tutkittavana olevan asian laatuun ja siitä mahdollisesti odotettavaan seuraamukseen, taikka jos jo suoritettujen esitutkintatoimenpiteiden perusteella on varsin todennäköistä, että syyttäjä tulisi jättämään syytteen nostamatta muulla kuin 3 momentissa mainitulla perusteella. Esitutkinnan lopettaminen edellyttää lisäksi, ettei tärkeä yleinen tai yksityinen etu vaadi esitutkinnan jatkamista. Esitutkinta on kuitenkin aloitettava uudelleen, jos siihen asiassa ilmenneiden uusien seikkojen vuoksi on perusteltua syytä. (31.3.2006/245)

Quote
7 §
Esitutkinnassa on selvitettävä ja otettava huomioon yhtä hyvin epäiltyä vastaan kuin hänen puolestaan vaikuttavat seikat ja todisteet.

Epäiltyä on kohdeltava esitutkinnassa syyttömänä.

http://www.kuusivaara.com/Rikosep.htm
Quote
Rikoksesta epäillyllä ei ole velvollisuutta puhua totta. Usein on kuitenkin aiheellista selvittää poliisille mitä asiasta tietää ja mitä on tehnyt. Tällä tavoin voi välttää aiheettomat ja liialliset epäilyt. Keneltäkään ei kuitenkaan voida edellyttää oman syyllisyytensä todistamista.
Quote
Virallinen syyttäjä päättää esitutkinnan valmistuttua nostetaanko asiassa syyte. Syyte voidaan jättää nostamatta rikoksen vähäisyyden tai näytön puutteen vuoksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Poliisikuulustelu
Quote
Lain mukaan rikoksesta epäillyn ei tarvitse kertoa poliisille kuin henkilötietonsa.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

#1850
QuoteTammi-syyskuussa tapahtui kaikkiaan 4 805 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 215 ja loukkaantui 6 001 ihmistä. Kuolleita oli 8 enemmän ja loukkaantuneita 210 enemmän kuin vuoden 2010 vastaavana aikana. Surmansa saaneista oli liikkeellä henkilöautolla 131, kuorma-autolla 4, pakettiautolla 8, linja-autolla 1, moottoripyörällä 28 ja mopolla 8. Jalankulkijoita kuoli 21 ja polkupyöräilijöitä 9. Lisäksi kuoli 5 muuta tienkäyttäjää.

http://www.stat.fi/til/ton/2011/09/ton_2011_09_2011-10-20_tie_001_fi.html

Nopeusvalvontakamerat rupee puremaan.

Pliers

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194702552045/artikkeli/onko+maanteiden+talvinopeuksissa+jarkea+.html

Quote
Onko maanteiden talvinopeuksissa järkeä?

Suomen maanteillä siirrytään tällä viikolla talvinopeuksiin, vaikka sää onkin vielä varsinkin eteläisessä Suomessa enemmän syksyinen kuin talvinen.

Autoliitto kyseenalaistaakin talvinopeusjärjestelmän aikansa eläneensä. Autoliiton mukaan mallia voisi ottaa vaikkapa Pohjanlahden toiselta puolelta.

– Liikenneturvallisuuden mallimaana pidettävässä Ruotsissakaan talvinopeusrajoituksia ei ole otettu käyttöön. Miksei Suomessakin voitaisi olla joustavampia, ihmettelee Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Autoliiton mielestä pysyvien talvinopeuksien sijaan voitaisiin turvautua nopeusrajoituksin tai lisäkilpiin.

– Suuren osan syksyä ja talvea keli on hyvä ja tie kuiva. Tuolloin alhaisia nopeusrajoituksia ei pidetä mielekkäinä ja niitä aletaan venyttää. Se aiheuttaa helposti sen, että rajoituksilla ei ole uskottavuutta silloinkaan kun ne olisivat oikeasti tarpeen, Tolvanen perustelee.

Esimerkiksi Saksassa käytetään Autoliiton mukaan erillisiä nopeusrajoituksia märälle kelille.

– Miksei Suomessa voitaisi soveltaa samanlaista ratkaisua, jossa alempi nopeusrajoitus olisi voimassa vain tien ollessa märkä, jäinen tai luminen? Samalla päästäisiin eroon kaksi kertaa vuodessa toistuvasta liikennemerkkien vaihtorumbasta ja tienpidossa voitaisiin keskittyä olennaisempiin asioihin, Tolvanen ehdottaa.

Alennetuista nopeuksista monta hyötyä

Alennetut talvinopeudet koskevat 9000 tiekilometriä.

Liikenneviraston mukaan alennettujen nopeusrajoitusten ansiosta liikenteessä säästetään noin 15 ihmisen henki. Lisäksi noin 50 jää loukkaantumatta.

Lisäksi polttoaineenkulutus laskee, päästöt vähenevät, rengasmelu pienenee ja päällyste kuluu hitaammin talvinopeuksien ansiosta.

Tämmöstä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Katteltiin tänää tunnilla tuota tieliikenteessä kuolleitten kehittymistä 70 luvulta asti. Sillon kun nuo talvirajoitukset tulivat, niin kuolinmäärät eivät muuttuneet mihinkään.

ekto

Muistaakseni viimevuonna, kun oli ihan oikea talvi ja sen mukaisia kelejä monesti, niin porukka aijoi rauhallisemmin ja haavereita sattui vähemmän?

Pliers

Ihmisillä on luontainen taipumus vältellä kuolemista.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote
http://www.iltalehti.fi/autot/2011110414699627_au.shtml

Joka toinen auto-onnettomuudessa kuollut ei käyttänyt turvavyötä

Joka toinen viime vuonna auto-onnettomuudessa kuollut kuljettaja tai matkustaja ei käyttänyt turvavyötä.

Tutkijalautakunnat arvioivat, että turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa heistä joka kolmannen.

Asia ilmenee tutkijalautakuntien perjantaina julkaisemasta raportista.

Neljä kymmenestä kuolinonnettomuudesta oli tieltä suistumisia ja kolmannes nokkakolareita. Joka kymmenes turma sattui risteyksessä tai kääntymistilanteessa.

Rattijuoppoja kuolinonnettomuuksien aiheuttajista oli neljännes.

Lumisella tai jäisellä kelillä sattuneet kuolinonnettomuudet tuplaantuivat edellisvuodesta, koska talvi oli pitkään lumipeitteinen.

Puolet jalankulkijoita tappaneista onnettomuuksista tapahtui hämärällä tai pimeällä. Heijastimen käyttö on ollut sangen vähäistä.

Maan 20 alueellista lautakuntaa tutkivat kaikki viime vuonna kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet, joita oli liki 270.

Quote
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/11/turvavyo_olisi_pelastanut_27_hengen_viime_vuonna_3003015.html

Turvavyö olisi pelastanut 27 hengen viime vuonna

Turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 27 ihmisen hengen viime vuonna, arvioivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat. Viime vuonna Suomessa ajettiin moottoriajoneuvoilla 204 kuolonkolaria, joissa menehtyi 234 ihmistä. Turmissa menehtyneistä vain puolet käytti turvavyötä.

Liikenneturvallisuustutkija Esa Räty huomauttaa, että vakavien onnettomuuksien taustalla on usein kuljettajan vireystilaan vaikuttanut tekijä; rattijuopumus, väsymys, kiihtymys tai kiireisyys. Neljännes kuolonkolareista oli rattijuoppojen aiheuttamia.

YLE Uutiset
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltalehti.fi/autot/2011111614764616_au.shtml

Quote
TS: Poliisin kamera-auto saattaa olla laiton

Poliisin kamera-autot saattavat olla laittomia, kertoo Turun Sanomat.

Lainsäädäntö ei kerro yksiselitteisesti, pitäisikö kamera-autoilla tehdystä valvonnasta ilmoittaa etukäteen. Lain mukaan poliisin on ilmoitettava etukäteen yleisellä tiellä tehdystä teknisestä valvonnasta.

Kameratolpista ilmoitetaan näkyvästi keltamustin kyltein. Sen sijaan siviiliautoihin sijoitetusta automaattisesta valvonnasta ei yleensä ilmoiteta.

Laki määrittelee teknisen valvonnan jatkuvaksi tai toistuvaksi teknisellä laitteella tapahtuvaksi valvonnaksi.

- Ongelmaksi jää kuitenkin määrittää, minkälainen valvonta katsotaan jatkuvaksi tai toistuvaksi, sanoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Itä-Suomen yliopistosta Turun Sanomille.

Ei saata olla laittomia, vaan ovat laittomia. Kohdalleni on osunut tällainen tapaus ainoastaan kerran, mutten suostunut, enkä joutunut sakkoa maksamaan. Ilmeisesti poliisi ei halunnut tapauksesta ennakkopäätöstä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

monokultturisti

Quote from: Pliers on 16.11.2011, 12:48:31
Ei saata olla laittomia, vaan ovat laittomia. Kohdalleni on osunut tällainen tapaus ainoastaan kerran, mutten suostunut, enkä joutunut sakkoa maksamaan. Ilmeisesti poliisi ei halunnut tapauksesta ennakkopäätöstä.
Eli kiistit vedoten nimenomaan valvontatavan laittomuuteen?
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Sour-One

Quote from: Veli Karimies on 25.10.2011, 17:59:27
Katteltiin tänää tunnilla tuota tieliikenteessä kuolleitten kehittymistä 70 luvulta asti. Sillon kun nuo talvirajoitukset tulivat, niin kuolinmäärät eivät muuttuneet mihinkään.

Kattelkaas muuten samalla liikennemäärien kehittymistä 40 vuoden aikana... voissit vaikka yllättyä Veli hyv.

Veli Karimies

Quote from: Sour-One on 18.11.2011, 17:50:44
Quote from: Veli Karimies on 25.10.2011, 17:59:27
Katteltiin tänää tunnilla tuota tieliikenteessä kuolleitten kehittymistä 70 luvulta asti. Sillon kun nuo talvirajoitukset tulivat, niin kuolinmäärät eivät muuttuneet mihinkään.

Kattelkaas muuten samalla liikennemäärien kehittymistä 40 vuoden aikana... voissit vaikka yllättyä Veli hyv.

Tuskin. Minua ei yllätä jo tiedossa olevat asiat.