News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-09-28 YLE:Rekkakuskeista pian huutava pula

Started by NuivaMikko, 28.09.2011, 12:54:52

Previous topic - Next topic

P

Quote from: Kari Kinnunen on 29.09.2011, 11:22:35
Quote from: P on 29.09.2011, 11:19:04
Tätäkö se ulkoistaminen on? Kohta meidän taloutyemme ja hyvinvointimmekin on ulkoistettu..  Kiitos nykyhallitus ja sitä edeltäneet viimeiseltä kymmeneltä vuodelta..

No se on juurikin tätä. Alalla on asia tiedetty jo vuosia ja viisaimmat ovatkin lopettaneet.

Tai liputtaneet suuren osan autoistaan tytäryhtiöille Baltiaan ja Venäjälle. Onhan noita isoja suomalaisrekkafirmoja, joilla on isot tytäryhtiöt Baltiassa ja Venäjällä, vaikka liikennöinti suuntautuu Suomeen..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Porilainen munalla

Tämä on muuten asia johon en ole huomannut yhdenkään virkamiehen tai kansanedustajan puuttuvan?
Välikysymyksen paikka perussuomalaisille?
Tällä touhulla Suomelta ollaan viemässä "pyörät" alta.
Asia ei ole mitenkään vähäpätöinen.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: Topi Junkkari on 29.09.2011, 12:04:59
Quote from: Iiro Iso-Ilomäki on 29.09.2011, 12:01:03
Siitä itse asiassa taitaa olla olemassa laki että kuinka monta kuormaa ja miten saa ulkomaalainen kuski ajaa Suomen sisäisesti, sama laki on voimassa muuallakin euroopassa ja koskee myös suomalaisia kuskeja. En tiedä mistä moinen laki tosin löytyy.

Nopeasti googlattuna EK:n sivulta:

Euroopan parlamentti hyväksyi 23.4.2009 neuvoston kanssa tehdyn sovitteluesityksen kabotaasin rajoittamisesta.

Siinä kabotaasi rajoitetaan kolmeen kuljetukseen viikon aikana siitä, kun ajoneuvo on tullut maahan ja purkanut kuormansa. Lisäksi jokaisesta kuljetuksesta tulee olla todiste.



Tätäpä juuri tarkoitin, eiköhän tähän liene sisälly myös muiden kuin omien kärryjen veto.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Kari Kinnunen

Quote from: Porilainen munalla on 29.09.2011, 12:10:29
Tämä on muuten asia johon en ole huomannut yhdenkään virkamiehen tai kansanedustajan puuttuvan?
Välikysymyksen paikka perussuomalaisille?
Tällä touhulla Suomelta ollaan viemässä "pyörät" alta.
Asia ei ole mitenkään vähäpätöinen.

Eikä tule puuttumaan koska teollisuus ja kilpailukyky. Teollisuuden ja kaupan etu on mahdollisimman edulliset logistiikkakustannukset. Siitähän tässä on pojimmiltaan kyse.

Se keskikalja maistuu ihan samalta onko sen kauppaan rahdannut Venäläinen vaiko Suomalainen auto.
Kuljetus on kuitenkin niin pieni elinkeino, että teollisuuden etujen rinnalla kuljetuksen kohtalolla ei ole mitään merkitystä.

Me kuljettajat tosin saatetaan olla tuostakin hiukan eri mieltä. Mutta minkäs teet raha puhuu.

Kari Kinnunen

Quote from: Iiro Iso-Ilomäki link=topic=59265.msg798947#msg798947
Tätäpä juuri tarkoitin, eiköhän tähän liene sisälly myös muiden kuin omien kärryjen veto.

Kyllä kyllä.

Ja se kolmen kaadon rajoituskin poistuu ETA maiden osalta ensi vuonna.
Venäläisiä koskee toki edelleen. Joskaan kukaan ei kyllä valvo...

Eikä tässä mitään ongelmaa olisi jos vaikka ETA kaikissa maissa olisi suurinpiirtein samanlainen kustannustaso.
Vaan nyt se on paha kilpailla Baltian poikain kanssa.

mikkoR

Venäläiset rekat saattaa ajaa myös Lahteen tulliin ja sieltä eteenpäin joko rajalle tai venäjälle tai sitten purkaa kuorman Suomeen.

En nyt muista miten mikin menee muttaa jos kuorma tulee EU:n (ETA) alueen ulkopuolelta niin se passitetaan rajalta maatulliin esim. Lahteen tai jos se menee suoraan ulos niin silloin johonkin muuhun esim. Nuijamaa.

Ennenhän oli hupaisaa kun rekka ajeli euroopan läpi konttiauki ja Suomessa vilkaistiin sisään, lyötiin blommi rajalla ja passitettiin määrätulliin joka saattoi vaikka Lahdessa, tässä mielessä EU on helpottanut ainakin rahtiliikennettä euroopassa, muualta tulevien konttien kanssa ilmeisesti toimitaan vieläkin näin.

Nopeasti asiat unohtuu vaikka itsekkin olen joskus ollut tullihäkissä töissä ja silloin tullimies saattoi passittaa kuorman mukana purkupaikkaan ja muutakin kaikkea asiaan liittyvää joutui tekemään ja senkin jälkeen ollut ulkomaan tavarankuljetuksen kanssa tekemisessä vuosia paitsi en viimeiseen 5 vuoteen.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Porilainen munalla

Quote from: Kari Kinnunen on 29.09.2011, 12:16:25
Quote from: Porilainen munalla on 29.09.2011, 12:10:29
Tämä on muuten asia johon en ole huomannut yhdenkään virkamiehen tai kansanedustajan puuttuvan?
Välikysymyksen paikka perussuomalaisille?
Tällä touhulla Suomelta ollaan viemässä "pyörät" alta.
Asia ei ole mitenkään vähäpätöinen.
Kuljetus on kuitenkin niin pieni elinkeino, että teollisuuden etujen rinnalla kuljetuksen kohtalolla ei ole mitään merkitystä.

Merenkulkijat muistavat hyvin kuinka tapahtui tonnistomme ulosliputus 70-luvulta alkaen. Merimiesunioni sentään laittoi kynsin hampain hanttiin, jonka ansiosta edes jokunen purkki seilaa ja merenkuluopetusta on vielä Suomessa.
AKT:n pitäisi järjestää samanlaisia mielenosoituksia, rekkaruuhkia rajoille tms. ja pitää muutenkin suurempaa älämölöä asiasta.
Suurin osa kansasta ei tiedä kuinka raukkamaisesti kuljetusalaa kohdellaan, osittain jopa omien päättäjiemme toimesta.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

Sour-One

Quote from: Lahti-Saloranta on 28.09.2011, 13:11:40
Minusta Suomessa saisi lakkauttaa koko rekkaliikenteen ympäristöä saastuttavana ja melua tuottavana ja siirtyä ekoloogisempaan vaihtoehtoon eli kameleilla tapahtuvaan kuljetukseen. Kuljettajista tähän liikennemuotoon ei ole pulaa eikä tule tulevaisuudessakaan. On meinaan sen verran paljon tuotu maahamme tämän alan osaajia ja lisää tulee.

Mistä kaikesta olisitkaan tämän seurauksena valmis luopumaan.  ;D

Sour-One

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:43:55
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.

Ei saa rekkakuskia 8 eurollakaan.

Sour-One

Quote from: Ari-Lee on 28.09.2011, 21:03:06
Pula tulee siis olemaan mölisevä.

Ihmettelin eräänä kauniina päivänä kun Tamperelainen yritys haki useita henkilöitä osa- ja määräaikaisiksi mikrotukihenkilöiksi projektiluontoiseen työhön.
Ammattivaatimukset olivat tietokoneasentajan, datanomin, ohjelmoijan, ja autonkuljettajan C-kortteineen.

En hakenut paikkaa. Lähden jos jollakin firmalla on jotain tarjottavaa kuten asunto, muuttoavustus, kuorma-autonkuljettajat omasta takaa sekä kunnollinen, kilpailukykyinen, korvaus menetetystä vapaa-ajasta vähintään 8h/pv.

Jos et löydä työpaikkaa omalta paikkakunnaltasi, niin noilla ehdoilla tuskin muualtakaan.

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: Sour-One on 29.09.2011, 13:54:12
Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:43:55
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.

Ei saa rekkakuskia 8 eurollakaan.

En lähtisi nykyistä alemmalla palkalla nykyisiä hommiani tekemään, enkä varsinkaan 8 euroa tunti.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

mikkoR

Kyllä joillain ihmisillä on suuri luulo että työantajat järjestää asunnot ja maksaa matkat myös työpaikalla tulosta, tosin olen epäillyt että nämä ovat saaneet jostain ihmeen hyvillä eduilla olevan työpaikan joskus ja luulevat että se on yleinen käytäntö.

Kuljetusalalla on etenkin ulkomaanliikenteessä ollut paljolti käytössä prosenttipalkkaus eli jos auto tienaa hyvin niin kuski tienaa ja päinvastoin, joskus voi olla tuntiliksa 5e ja joskus 25e mutta keskiarvo kuitenkin pitäisi olla kohtuullinen.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Kari Kinnunen

Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 14:02:39
Kuljetusalalla on etenkin ulkomaanliikenteessä ollut paljolti käytössä prosenttipalkkaus eli jos auto tienaa hyvin niin kuski tienaa ja päinvastoin, joskus voi olla tuntiliksa 5e ja joskus 25e mutta keskiarvo kuitenkin pitäisi olla kohtuullinen.

Kylläpä vain. Taitaa vaan nykyään olla direktiivin vastainen. Sinänsä kyllä reiluin mahdollinen palkkaustapa.

Arvoton

Eestiläisiä on ajanut täällä jo vuosia about vitosella tunti. Suomalainenkin on joutunut ajamaan halvalla, kun palkka on sovittu kilometrien mukaan. Siinä siis lastaus ja purkaminen pienentää liksaa.

Tästä oli ohjelma taannoin tellussa.

Kaiken kaikkiaan, tästä kysymyksestä mokuttajat saavat taas lisää perustetta maahanmuuton lisäämiseksi. Siis 20 000 ihmistä lisää kehitysmaista ja saadaan 100 kuorma-auto- ja rekkakuskia. Ja vielä bussikuskeja, siivoojia ja vanhusten pyllyjen pyyhkijöitäkin tarvitaan lisää...

Alan kallistua valitettavasti siihen, että ei taida alle 4-kymppisille valtaväestön edustajille kelvatakaan tietyt työt. Kun ei päästä sisällöntuottajiksi tai elukuvaohjaajiksi koulun jälkeen, niin ei taideta hyväksyä muutakaan. Yli 4-kymppisistä työttömistä vissiin puolet on juoppoja. Goodbye, Suomi.

Suomi sitten tarvitsee maahanmuuttoa...

JR

Mielenkiintoista keskustelua. Alkavat kuulemma vaatinaan noita ammattipätevyyksiä omia ajojaan ajaviltakin jos kyydissä on yhtään jonkun muun tavaraa.
Tytär on armeijassa ja hänet olisi haluttu laittaa kuljetukseen, koska hänellä on ABC kortti. ABC-kortillisista varusmiehistä on kuulemma pula. En minä ymmärrä.

Ari-Lee

Quote from: Sour-One on 29.09.2011, 13:58:52
Quote from: Ari-Lee on 28.09.2011, 21:03:06
Pula tulee siis olemaan mölisevä.

Ihmettelin eräänä kauniina päivänä kun Tamperelainen yritys haki useita henkilöitä osa- ja määräaikaisiksi mikrotukihenkilöiksi projektiluontoiseen työhön.
Ammattivaatimukset olivat tietokoneasentajan, datanomin, ohjelmoijan, ja autonkuljettajan C-kortteineen.

En hakenut paikkaa. Lähden jos jollakin firmalla on jotain tarjottavaa kuten asunto, muuttoavustus, kuorma-autonkuljettajat omasta takaa sekä kunnollinen, kilpailukykyinen, korvaus menetetystä vapaa-ajasta vähintään 8h/pv.

Jos et löydä työpaikkaa omalta paikkakunnaltasi, niin noilla ehdoilla tuskin muualtakaan.

Hukkasit heti pointin joko tahallasi tai tahattomasti. Katsos kun Ruotsiin ja Irlantiin on haettu alani työvoimaa Suomesta lupaamalla muuttoavustuksen, asunnon ja 8 tunnin työpäivät ja kilpailukykyisen palkan. Kuorma-autonkuljettajat noilla firmoilla on jo omasta takaa niin ei tukihenkilöllä tarvitse olla C-korttia koska autonkuljettajan ammatti on eri ammattiala.

No en lähtenyt silti koska juureni ovat täällä. Asun omakotitalossa. Siinä olet oikeassa ettei Kainuusta palkanmaksajaa löydy. Joskus täytyy asiat ja arvot laittaa vaakaan ja katsoa mihin vaaka kallistuu. Pk-seudulle se ei kallistu ainakaan.

Vaatimalla liikaa ei saa ketään. Rekkamiehistä tulee pulaa keinotekoisesti tehden jos liian kallista byrokratiaa ei aleta purkaa. Tyhjiön täyttää ulkolaiset halvat ammattilaiset.

Viekää joku kiltti tämä asia eduskunnan oppositiolle tarpeeksi selväkielisenä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kari Kinnunen

Tässäpä sitä taas tosiaan kuljettajapulaa:

http://yle.fi/alueet/keski-pohjanmaa/2011/09/aholatransport_aloittaa_yt-neuvottelut_2913630.html

Aholalla on jo ennestään runsaasti ainakin Virolaisia alihankkijoita. Joten luulenpa, että Ahola potkii loputkin Suomalaiset pihalle ja ulkoistaa toiminnot Baltiaan.

Tuskin Viroon kuitenkaan koska Vironkin hintataso on melkoisesti kohonnut. Itse asiassa kuulin jo Virolaisen isännän valittavan kun homma kannata.

Jostain syystä en oikein tuntenut sympatiaa.

guest7001

pk-seudun nuorille eivät oikeat työt kelpaa. Sitähän voisi leimautua joksikin iljettäväksi "duunariksi". Kaikkien pitää olla vähintään TV:stä tuttuja sisustussuunnitelijoita, mediakonsultteja tai johtajia.

Kaverilla on pk-seudulla putkifirma. Se kertoi, kun ne olivat joku vuosi sitten Espoon Perkkaan Siemensillä tekemässä haalarit päällä hommia, niin 2300 Euroa tienaavat toimistotytöt nyrpistelivät nenäänsä ja kohtelivat heitä kuin jotain alempaa luokkaa.

Samalla kaverilla on Espoon Nöykkiössä yli 200m2 omakotitalo, ja firman liikevaihtokin on kovaa luokkaa. Alalla tienaa ihan mukavasti jos on ahkera.

Valitettavasti Suomi ei pyöri, jos kaikkia hommia ei hoideta. Putkiakaan ei voi vaihtaa päätteen äärestä. Suomessa on mielestäni palattava perusasioiden ääreen... eli tekemään töitä. Kaikkia töitä.

Mutta miten saisimme nuoret uskomaan, että työuran/pienyrittäjyyden valitseminen pitkän yliopistokoulutuksen sijaan voisi olla jopa kannattavaa?

Ei varmaan mitenkään, niin kauan kuin esimerkiksi pimeää työtä ja rikollisuutta suojellaan hallituksen toimesta (LINKKI.) ja esim. kuljetusalan kannattavuutta (ja palkkoja) heikennetään esimerkiksi polttonesteen hintojen jatkuvalla korotuksella.

Kari Kinnunen

#78
Quote from: detonator on 01.10.2011, 05:44:20
Kaverilla on pk-seudulla putkifirma. Se kertoi, kun ne olivat joku vuosi sitten Espoon Perkkaan Siemensillä tekemässä haalarit päällä hommia, niin 2300 Euroa tienaavat toimistotytöt nyrpistelivät nenäänsä ja kohtelivat heitä kuin jotain alempaa luokkaa.

Heh, tuo ei ole uutinen. Valkokauluspoppoon suhtautuminen meihin kuskeihinkin on nykyään jotenkin alentuvaa. Eikä siinä mitään saahan jokainen olla ylpeä työstään ja näyttääkin sen.
Tietystikin kun koulutustaso on noussut niin ihmisiä joilla ei ole korkeakoulututkintoa aletaan pitää hiukan paarialuokkana, luonnollisesti.
Voisi kärjistää, että he suhtautuvat meihin kuten me suhtaudumme luku- ja kirjoitustaidottomiin maahanmuuttajiin.

Juttelin kerran erään kanssa nuorehkon naisen kanssa ja hän hämmästeli, ettäkö rekkakuski, eikö sulla ole oikeaa ammattia.:D Jahas, vai niin.

Silloin kun aloitin näitä hommia -80-90 lukujen taitteessa niin näitä pidettiin ihan oikeina töinä. Nykyään kaikki kuskin hommat lasketaan ns. paskaduuneiksi.

EDIT:
Tämä ei sitten ollut nillitystä, vaan asiantilan toteaminen.
Nimimerkillä on mullakin tietotekniikan ammattitutkinto.

Kari Kinnunen

Quote from: Tapio Äyräväinen on 01.10.2011, 07:33:56
Välillä minusta tuntuu siltä, että kokoomus ja RKP haluavat lisätä työperäistä maahanmuuttoa vain siksi, että saavat orjatyövoimaa duuneihinsa.

Jaa, että tuntuu vai.

Minusta asiasta ei ole epäilystäkään.

Vasemmiston ja kokoomuksen epäpyhä allianssi johtuu juurikin siitä, että molempien intresseissä on haalata maahan ammattitaidotonta poppoota.

Vasemmiston surusilmä sektori varmastikin on ihan tosissaan auttamassa kärsiviä. Toisaalta heidän kyynikko/realisti osasto ymmärtää, että ellei maassa ole kurjalistoa kusetettavana heiltä loppuu äänestäjät.

Kokoomusta kumppaneineen kiihottaa ajatus romahtaneesta sosiaaliturvasta ja Suomen saamisesta palkkakustannusten osalta luokkaan Romania. Tämähän käypi kätevästi siten, että kuormitetaan sosiaalisektoria kunnes taikaseinä menee rikki.

Kumppanuksilla hiukan eri tavoitteet mutta keinot ovat samat. Tämän takia konsensuspolitiikka on muotia.

Ei mokuttaminen sen monimutkaisempi yhtälö ole.

Kari Kinnunen

Quote from: Tapio Äyräväinen on 01.10.2011, 07:52:04
Ei tietenkään ole, mutta koska olen herrasmies, yritän nähdä jopa vihollisissa jotain hyvää ja kohdella heitä silkkihansikkain.

Salassa valmistelen vallankaappausta, mutta ei siitä sen enempää, koska muuten Miniluv antaa panaania.

Niijuu. Mää taas voin kertoa totuuden koska eihän kukaan kiljua kittaavaa peräkammarin hompanssia kuitenkaan tosissaan ota. :D

Tänään onkin kiljupäivä kunhan pääsen kotia täältä.

Punaniska

Miutäs, kysyisin vähän tietoa kuljetusalan kustannusrakenteesta.

Olen ymmärtänyt, että rekkakuskin ja vaikkapa sataman välissä saattaa montakin jopparia, pummia, joiden toimistoksi riittää parhaimmillaan kännykkä ja läppäri. Nämä kuitenkin ovat tehneet alihankintasopimuksia ylös- ja alaspäin, ja haluavat oma osuutensa:

1 Ylikansallinen logistiikkafirma
2 Joppari Oy saa diilin ykkoseltä
3 Parasiitti Oy saa diilin Jopparilta
4 Parasiitti kilpailuttaa rekkafrimat itäystäviä unohtamatta

Jos Joppari ja Parasiitti saataisin välistä pois, kustannusrakenne muuttuisi terveemmäksi samoin tein.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Alkuasukas

Mikä on parasiitin osuus tuossa? Eikö Jopparin kannata hankkia kuskit niin saisi Parasiitinkin katteet. Ylikansalliseen firmaan on hankala pikkufirman laittaa tarjousta, joten jopparin osuuden ymmärrän.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kari Kinnunen

Quote from: Punaniska on 01.10.2011, 09:46:58
1 Ylikansallinen logistiikkafirma
2 Joppari Oy saa diilin ykkoseltä
3 Parasiitti Oy saa diilin Jopparilta
4 Parasiitti kilpailuttaa rekkafrimat itäystäviä unohtamatta

Jos Joppari ja Parasiitti saataisin välistä pois, kustannusrakenne muuttuisi terveemmäksi samoin tein.

Tapahtuuhan tuotakin varmasti mutta kyllä nykyään ollaan pääsääntöisesti suoraan sen ykkösen leivissä.

Jopparit alkaa olla vähän sellainen katoava luonnonvara, ainakin minun käsittääkseni.

Mekin ollaan ykkösen leivissä.

Parasiittiö

Quote from: detonator on 01.10.2011, 05:44:20
Valitettavasti Suomi ei pyöri, jos kaikkia hommia ei hoideta. Putkiakaan ei voi vaihtaa päätteen äärestä. Suomessa on mielestäni palattava perusasioiden ääreen... eli tekemään töitä. Kaikkia töitä.

Kyllähän asia taitaa vähän noinkin olla.

Quote from: detonator on 01.10.2011, 05:44:20
Mutta miten saisimme nuoret uskomaan, että työuran/pienyrittäjyyden valitseminen pitkän yliopistokoulutuksen sijaan voisi olla jopa kannattavaa?

Ei varmaan mitenkään, niin kauan kuin esimerkiksi pimeää työtä ja rikollisuutta suojellaan hallituksen toimesta (LINKKI.) ja esim. kuljetusalan kannattavuutta (ja palkkoja) heikennetään esimerkiksi polttonesteen hintojen jatkuvalla korotuksella.

Ei kai minkään kuljetusalan (suomalaisten harjoittamana) pitäisi toimivassa systeemissä tuhoutua mihinkään polttoaineveroon (vaikka kenties jonkin verran supistuisikin ainakin keskipitkällä aikavälillä), vaan sen pitäisi mennä palvelun ostajien ja kuluttajien maksamiin hintoihin. Kuten myös kuskien palkkojen. Globalismissa tämä toki vaikuttaa ongelmalliselta...

Kaiken kaikkiaan kyllä mielenkiintoinen ketju.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Alkuasukas

Quote from: Parasiittiö on 01.10.2011, 13:46:22
Ei kai minkään kuljetusalan (suomalaisten harjoittamana) pitäisi toimivassa systeemissä tuhoutua mihinkään polttoaineveroon (vaikka kenties jonkin verran supistuisikin ainakin keskipitkällä aikavälillä), vaan sen pitäisi mennä palvelun ostajien ja kuluttajien maksamiin hintoihin.

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Toisaalta, jos kilpailu vaatii firman viennin Viroon, niin sinne mars, ei saa jäädä voivottelemaan. Kun 100% entisistä suomifirmoista on Virossa, ja verotulot laskeneet 50%, niin ehkä meidän idioottijohtajat havahtuvat.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kari Kinnunen

Quote from: Parasiittiö on 01.10.2011, 13:46:22
Ei kai minkään kuljetusalan (suomalaisten harjoittamana) pitäisi toimivassa systeemissä tuhoutua mihinkään polttoaineveroon (vaikka kenties jonkin verran supistuisikin ainakin keskipitkällä aikavälillä), vaan sen pitäisi mennä palvelun ostajien ja kuluttajien maksamiin hintoihin. Kuten myös kuskien palkkojen. Globalismissa tämä toki vaikuttaa ongelmalliselta...

Kerrataanpa vielä.

Suomessa, siis vain Suomessa, nousee ensi vuonna naftavero 13c/l. Tarkoittaa noin 5c/km kustannuslisää.

Tottakai pitäisi mennä rahdin hintaan. Ongelmana vain on EU:n vapaa kilpailu. Elikkä 'uusista' EU maista tulee liikennöitsijät ajelemaan. Heitä ei häiritse naftan hinta eikä muutkaan meitä rassaavat kulut.
Pojat tuo tänne kuorman, ajelevat Suomen sisäistä liikennettä ja lähtevät vientikuormalla kotiin.

Polttoainekaan ei ole ongelma kun vaunuissa on 1500 litraa vetävät säiliöt.

Nyt joku meinaa, että kabotaasi olisi laitonta. Ei se ole. Nykyäänkin saa ulkomaalainen ajaa kolme keikkaa Suomessa. Ensi vuonna sekin rajoitus poistuu EFTA mailta.

Mainittujen asiakkaiden kannalta tilannehan on aika hyvä. Suomalaisen kuljetuselinkeinon kannalta hieman haastava.

CaptainNuiva

Quote from: Kari Kinnunen on 01.10.2011, 20:48:16
Quote from: Parasiittiö on 01.10.2011, 13:46:22
Ei kai minkään kuljetusalan (suomalaisten harjoittamana) pitäisi toimivassa systeemissä tuhoutua mihinkään polttoaineveroon (vaikka kenties jonkin verran supistuisikin ainakin keskipitkällä aikavälillä), vaan sen pitäisi mennä palvelun ostajien ja kuluttajien maksamiin hintoihin. Kuten myös kuskien palkkojen. Globalismissa tämä toki vaikuttaa ongelmalliselta...

Kerrataanpa vielä.

Suomessa, siis vain Suomessa, nousee ensi vuonna naftavero 13c/l. Tarkoittaa noin 5c/km kustannuslisää.

Tottakai pitäisi mennä rahdin hintaan. Ongelmana vain on EU:n vapaa kilpailu. Elikkä 'uusista' EU maista tulee liikennöitsijät ajelemaan. Heitä ei häiritse naftan hinta eikä muutkaan meitä rassaavat kulut.
Pojat tuo tänne kuorman, ajelevat Suomen sisäistä liikennettä ja lähtevät vientikuormalla kotiin.

Polttoainekaan ei ole ongelma kun vaunuissa on 1500 litraa vetävät säiliöt.

Nyt joku meinaa, että kabotaasi olisi laitonta. Ei se ole. Nykyäänkin saa ulkomaalainen ajaa kolme keikkaa Suomessa. Ensi vuonna sekin rajoitus poistuu EFTA mailta.

Mainittujen asiakkaiden kannalta tilannehan on aika hyvä. Suomalaisen kuljetuselinkeinon kannalta hieman haastava.


Lisää kustannuksia pukkaa kun laivat pakoitetaan käyttämään lähes rikitöntä polttoainetta,olikohan se vuonna 2015 ja vain Itä-merellä, kuinka ollakaan että Pohjanmerta tämä ei koske vasta kun vuonna 2020(?),jos silloinkaan.
Kuka arvaa minkä yhden ainoan maan vienti/tuonti kallistuu siihen malliin että se taatusti putoaa vientymarkkinoilla hännille ja jonka maan asukkaiden KAIKKI tavarat tulevat sen myötä kallistumaan niin paljon että sen myötä elintasoon tulee pysyvä pudotus.
Saa myös arvata että koskee tämä rikkirajoitus Venäjää eli käytännössä Pietarin,Ust-lugan ja Vygorskin liikennettä joka tulevaisuudessa kasvaa taatusti nopeammin kuin vaikkapa Suomeen suuntautauva liikenne.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Laivojen+rikkip%C3%A4%C3%A4st%C3%B6ille+tiukkoja+rajoituksia/1135267810413

Rikkirajoitus nostaisi kustannuksia 30–50 prosenttia
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/EK+Rikkirajoitus+nostaisi+kustannuksia+30%E2%80%9350+prosenttia/1135267811583

Virheet hurraavat tälle kehitykselle koska sähköä tulee töpselistä ja poppanoita tehdään kotimaassakin mutta minä ainekin olen huolissani, tämä tulee syömään huomattavan määrän työpaikkoja Suomesta ja työvoimapulasta tulee siten entistäkin karjuvampi.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kari Kinnunen

Quote from: CaptainNuiva on 02.10.2011, 00:34:55
Rikkirajoitus nostaisi kustannuksia 30–50 prosenttia
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/EK+Rikkirajoitus+nostaisi+kustannuksia+30%E2%80%9350+prosenttia/1135267811583

Virheet hurraavat tälle kehitykselle koska sähköä tulee töpselistä ja poppanoita tehdään kotimaassakin mutta minä ainekin olen huolissani, tämä tulee syömään huomattavan määrän työpaikkoja Suomesta ja työvoimapulasta tulee siten entistäkin karjuvampi.

Mitähän tuo tarkoittaa lipun hintaan jossain H:ki<->Lubeck välillä? Taitaa pin olla halvempaa körötellä Tanskan kautta.

Jonkin asteinen korotus voi tulla ihan Ruotsin lossienkin hntoihin.

Noh, onhan se hienoa, että maailma pelastuu. Voisivat vain suoraan sanoa, että lopettakaa se puuhastelu ja siirtykää suoraan hevosiin ja purjelaivoihin. :D

CaptainNuiva

#89
Quote from: Kari Kinnunen on 02.10.2011, 04:55:19
Quote from: CaptainNuiva on 02.10.2011, 00:34:55
Rikkirajoitus nostaisi kustannuksia 30–50 prosenttia
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/EK+Rikkirajoitus+nostaisi+kustannuksia+30%E2%80%9350+prosenttia/1135267811583

Virheet hurraavat tälle kehitykselle koska sähköä tulee töpselistä ja poppanoita tehdään kotimaassakin mutta minä ainekin olen huolissani, tämä tulee syömään huomattavan määrän työpaikkoja Suomesta ja työvoimapulasta tulee siten entistäkin karjuvampi.

Mitähän tuo tarkoittaa lipun hintaan jossain H:ki<->Lubeck välillä? Taitaa pin olla halvempaa körötellä Tanskan kautta.

Jonkin asteinen korotus voi tulla ihan Ruotsin lossienkin hntoihin.

Noh, onhan se hienoa, että maailma pelastuu. Voisivat vain suoraan sanoa, että lopettakaa se puuhastelu ja siirtykää suoraan hevosiin ja purjelaivoihin. :D


Vaikea hahmottaa nousutasoa mutta hurja tulee olemaan.
Kokeilen hahmottaa polttoainelisäveloituksen kautta:
Raskaspolttoöljy, nyt noin 630 USD/tonni eli n.470 €/tonni.
Kevyt polttoöljy 1000 €/tonni

http://www.finnlines.com/rahti/uutisia/bunkkeritiedotteet
2009 erään rahdin(40 jalan lauttavaunu) kustannus oli 3670 € + 29 % polttoainelisää
eli kokonaishinta 4734 €
Tämän päivän polttoainelisällä sama rahti 3670 + 54 % polttoainelisää = 5652 €
eli polttoainelisä euroissa on nyt 1982 €
Jos verrataan suoraviivaisesti nyt poltto-öljyn ja raskaan polttoljyn hintaeroa niin tavallaan nousua polttoaineeseen tulisi 530 € tonni ja kun tähän saakka nuo lisät ovat perustuneet n.250 € nousuun per tonni niin saadaan vertailupohjaa rahtien nousupainehahmotelmaan.

Tsekataanpa sitten raskaan dieselin hintakehitystä (Valitettavasti löysin vain 2009-2010 taulukon):
http://www.oil.fi/files/729_por.pdf

Ilman sen ihmeempiä laskelmia voi hahmoitella sen suuntaista että keskimäärin 250 € hinnan nousu tonnilta on tuonut polttoainelisää 40-jalan lauttavaunulle parisen tuhatta,arviolta kolmessa vuodessa.
Nyt siis polttoaineen nousu laakista tämän kaavan mukaan nostaisi tuon esimerkkirahdin polttoainelisän noin 6000 euroon, noin 4000 euron korotus ja laakista.

On olemassa erillaisia rahtisopimuksia ja muotoja mutta aivan saletti on että tämä korotus tulee rajusti vaikuttamaan vientiä ja tuontia vähentävästi ja johtamaan kaikkien hyödykkeiden hinnan nousuun...On nimittäin muomattava että esim.EU-ulkopuolelta tuleviin tavaroihin lisätään tullit ja ALVit CIF-hinnasta eli jos rahti nousee niin tavaran CIF-hinta nousee niin automaattisesti nousevat euromääräisesti siitä perittävät tullit ja verot.
Jos otetaan esimerkkinä vaikka Suomeen tuleva Toyota niin jos sen rahti nousee 500 €, valtio rokottaa siitä maahantuodessa 177 € enemmän...Ja tämä puolestaan nostaa auton sitä hintaa josta määritellään autovero,eli taas lisää sitä kautta.
Hieno systeemi, kun tulli+ALV nousee niin autovero nousee automaattisesti!
Luonnollisesti tämä tarkoittaa myös sitä että kaikki auton maahantuontiin,varastointiin,siirtelyyn ja myyntiin liittyvät oheiskulut myös nousevat kun toimitusketju yrittää pysyä perässä kulujen ja kustannusten nousussa.
Äkkisiltään heittäisin mutu-perusteella että n.18000 € hintaisen japsi-auton hinta tulee nousemaan 1200-1500 tuon polttoainepäätöksen perusteella.

Herää tietty kyssäri että miksi tuosta EU:n päätöksestä ei pidetä älämölöä taikka siihen ollaan suostuttu.
No siksi että vaikka se vahingoittaa vientiä niin se tuottaa kerrannaisten kautta rahaa valtiolle ihan mukavasti ja taas riittää maailmalle tyrkytettävää, viennin hiljainen hyytyminen on tulevaisuudessa jonkun muun huoli...
Ehkäpä joku polittiikko on myös ajatellut asiaa niin että tavallisen tallaajan reissut Tallinaan viinaa hakemaan hyytyvät myös jossain määrin ja valtio saa Alkon kautta mukavammin kerättyä alkoholiveroja.

Surkeinta tässä päätöksessä on se että tämä todellakin haittaa suuressa määrin ainoastaan
Suomea.
Voittajana tässä päätöksessä taasen on Venäjä jota ei kiinnosta pätkääkään EU;n rajoitukset ja jonka liikenne tulee lisääntymään myös tämän päätöksen myötä siten että suurimmat viejät Suomesta suunnittelevat tulevaisuudessa vientinsä(Edes hiukan kustannuksia säästääkseen),Venäjän lähisatamien kautta rautateitä hyödyntäen.
Häviäjiin kuuluu lisäksi koko suomalainen logistiikkaketju ja taas työvoimapula sen kun  pahenee...

Täytyy ihan oikeasti ihmetellä miksi tästä ollaan hiljakseen kuin kusi sukassa, ei pidetä asiaa esillä politiikkojen taholta, ei edes yhden ratikkakaustin vertaa.  






"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."