News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-02-22 Opettaja: Kolmannes riittäisi maahanmuuttajaoppilaiden osuudeksi

Started by Iloveallpeople, 22.02.2011, 18:17:06

Previous topic - Next topic

J

Uusi Suomi, kommenteissa: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109562-rankka-kyselytulos-opettaja-lehdessa-%E2%80%9Dmaahanmuuttajat-rasittavat%E2%80%9D

Quote
"maahanmuuttajien suuri
6:52 Spinnu

"maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista."

Häh? Eihän rikkaammaan kulttuurin edustajien tarvitse oppia mitään meidän kulttuuristamme, vaan riittää että he vain tuovat väriä, eksotiikkaa ja värinää tähän meidän 50-luvulle jämähtäneeseen ummehtuneeseen Impivaaraan. Pitäisikö heidät pakottaa mämmiä syömään ja laulamaan joululauluja?

Ja eikö se ole rasistista väittää, että mamu-lapset aiheuttavat ongelmia? Heillä on vain erilainen hiljaisuus- ja oppimiskäsitys. Ja ne kaikki kiusaamistapaukset ovat vain yksittäistapauksia joita ei saa yleistää. Ehkä meidän pullamössökoululaisemme vain kokevat maahanmuuttajiemme fyysiset leikit kiusaamisena? Kaikki opettajat pitäisi vielä laittaa monikulttuurisuuskursseille, joissa korjattaisiin xylofoniset asenteet kansainvälisyyttämme vaativalle tasolle.

(okei, nyt Suomi, viulu oikeesti...)


Joku hommalainen asialla?  ;)

No vakavammin miettien se tässä ihmetyttää, että Opettaja -lehti vasta nyt ottaa asiaan kantaa. Tilanne on opettajien mukaan ollut näkyvillä jo pitkään.

sluippa

No huh, voisiko enää ristiriitaisempaa olla?

Maahanmuuttajat lisäävät väkivaltaa, melua ja hälinää, mutta he kuitenkin ovat rikastuttavia, opettavat hyväksymään erilaisuutta ja hälventävät ennakkoluuloja.

Maahanmuuttajien eli monikulttuurisuuden lisääntyminen vaikeuttaa monikulttuurisuuden omaksumista...?

Huvittava lopetus kirjoitukselle. Monikulttuurisuus on nykypäivää ja ihanaa ja kaikki ongelmat johtuvat vain siitä, että opettajia ei tarpeeksi ole opastettu kohtaamaan toiseutta. Niinpä niin!

Elemosina

Olisi kyllä jo korkea aika ruveta puhumaan asioista oikeilla nimillä. Eli tuskin ne ruotsalaiset/amerikkalaiset/saksalaiset isän/äidin työn takia maahanmuuttaneet lapset opettajia niin haittaa vaan eiköhän kyse liene ihan muista maahanmuuttajista.
Miksi ei voida sanoa suoraan että kyse on joistain näistä ryhmistä: työn perässä maahanmuuttaneista, turvapaikanhakijat/humanitaariset maahanmuuttajat (vai miten tämän voisi sanoa?)ja pakolaiset (YK:n pakolaisstatus).

Hiukka off topic: yhdessä vaalikoneessa kysytään suurinpiirtein näin: Tarvitaanko Suomeen lisää maahanmuuttajia? Ja kysymykseen ehdokkaat ovat todennäköisesti vastanneet ajatellen jotain noista yllämainitsemistani ryhmistä, tuskin kuitenkaan kaikkia. Juuri tällä maahanmuuttaja-käsitteen sekalaisella merkityksellä päästään kivasti heiluttamaan rasistikorttia. RKP haluaa työperäisiä maahanmuuttajia ja vastaa vaalikoneen kysymykseen täysin samaa mieltä kun taas persut ajattelevat turvapaikanhakijoita ja vastaavat täysin eri mieltä.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

OTU

Quote from: roskis on 23.02.2011, 09:04:15
Eiköhän monikulttuuri olisi jo vuosien saatossa luonut maailman ympäri kiertävän kädet yhteen liittävän ketjun luonut jos se pystyisi toimia.

Aivan. Tätä mokuttajien ajatusta olen kauhiast ihmetelly. Miten ihmeessä käytännössä kaikkialla maapallolla isoja ongelmia ja kustannuksia aiheuttava monikulttuurisuus juuri heidän omassa maassaan alkaisi kuin taikaiskusta toimia. Ei se kolmio-palikka mene pyöreästä reiästä.
http://kuvat.huuto.net/4/b9/80767311a040c9f6fc303225e7af4-orig.jpg
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Kaksiulotteinen Mies

Quote from: sluippa on 23.02.2011, 10:27:44
No huh, voisiko enää ristiriitaisempaa olla?

Maahanmuuttajat lisäävät väkivaltaa, melua ja hälinää, mutta he kuitenkin ovat rikastuttavia, opettavat hyväksymään erilaisuutta ja hälventävät ennakkoluuloja.

Maahanmuuttajien eli monikulttuurisuuden lisääntyminen vaikeuttaa monikulttuurisuuden omaksumista...?

Huvittava lopetus kirjoitukselle. Monikulttuurisuus on nykypäivää ja ihanaa ja kaikki ongelmat johtuvat vain siitä, että opettajia ei tarpeeksi ole opastettu kohtaamaan toiseutta. Niinpä niin!

Tuo ristiriitaisuus itseänikin alkoi kummastuttamaan. Ennen sanottiin että matkailu avartaa, mutta enää ei tarvitse edes matkustaa, kun sitä vierasta kulttuuria näkee jo lapsesta lähtien koulussa. Tuosta kirjoituksesta tulee väkisinkin mieleen, että mamut käyttätyvät miten sattuu ja kantasuomalaisten pitää sitä vain suvaita ja ymmärtää. Sekö on sitä rikkautta ja monikulttuurisuutta. Ei se ole niin paha että opetus kärsii, kun kuitenkin opitaan arvokkaita vuorovaikutussuhteita. Että miten pärjätä mamujen kanssa, jotka eivät tähän yhteiskuntaan integroidu.

Sitä en kiellä etteikö siinä sivussa tule opittua muiden maiden, vaikkapa Somalian historiaa ja kulttuuria. Mutta näkisin perusaineiden oppimisen hieman tärkeämpänä tulevaisuutta ajatellen.

Ja ymmärtääkö tuon jutun kirjoittaja tai sanoja tuon lauseen typeryyden: "Maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista"! Vai käännänkö sen vain itse mielessäni siten, että kun maahanmuuttajia on liikaa, nähdäänkin se totuus, että maahanmuutto ei välttämättä olekaan rikkaus.

Tomi Antila

Hetkinen seis...
Please, be kind re-wind...
Let's recap:

1. Monikulttuurin oppimista vaikeuttavat ihmiset erilaisesta kulttuurista
2. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat kaikkien opiskelua
3. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat opettajien työtä ja aiheuttavat käsittämättömän määrän ylitöitä
4. Maahanmuuttajalapset saavat aikaan väkivaltaa kouluissa
5. Maahanmuuttajalasten vanhemmat aiheuttavat ongelmia
6. Maahanmuuttajalapset kuormittavat koko koulun organisaatiota
7. Maahanmuuttajapojat eivät osaa kunnioittaa naisopettajia
8. Maahanmuuttajat, jotka on hankittu tänne paikkaamaan työvoimapulaa, sosiaalisin perustein, pakolaisperustein tai paikkaamaan ammottavaa monikulttuurisuuden aukkoa ovatkin myös monikulttuurisuusopetuksen kohteina
9. Maahanmuuttajalapset eivät voi integroitua, koska hima
10. Maahanmuuttajalasten määrä aiheuttaa "valkovuodon" kouluista, joihin maahanmuuttajalapset kasautuvat

Tämä kaikki siis on... täddätädättädäää... RIKKAUTTA!??!

Siis kulttuuri rikastuu, mutta opettajt eivät? Vai...
Siis kulttuuri joka ei oikeastaan rikastu, vaan molempien kulttuurien harjoittaminen vaikeutuu, synnyttää tätä nk. rikkautta? Tarvitsemme siis kaikki yllämainitut ongelmat, että pystymme oppimaan suvaitsevaisiksi?

TÄH!? Häh!? Mitä hel*etti* täällä tapahtuu!?
"Kommentoin vain lopuksi, että olet äärimmäisen pelottava ihminen ja toivon todella, että et milloinkaan päse päättämään Suomen kansan asioista!"

Lisää pelottavuuksia
Expressis Verbis:
www.tomi-antila.blogspot.com

Lentomestari

Iltalehtikin oli uutisoinut, hyvä kun ongelmat tulee kansan tietoon.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022313241091_uu.shtml
QuoteOpettajien mielestä maahanmuuttajien osuutta kouluissa ja päiväkodeissa pitäisi rajoittaa, paljastaa Opettaja-lehden teettämä kysely.
Maahanmuuttajien  rajoittaminenhan tarkoittaa sitä, että jollain hetkellä mamuja on riittävästi ja yhtään ei enään saa tulla, eikä syntyä? ei syntyäkään, sillä näillä vesseleillä on tämä hälinäkulttuuri kotoperäistä ja sama meno jatkuu vaikka olisi suomessa syntynyt. Kuinka tämä rajoittaminen aiotaan tulevaisuudessa hoitaa? voisiko opettaja lehti vielä tämän selvittää.

Jaakko P.

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.02.2011, 20:41:36
QuoteItseisarvohan on monikulttuurisuuden omaksuminen, mutta liikaa monikulttuurisuutta aiheuttaa vaikeuksia omaksua monikulttuurisuutta...

Liika monikulttuurisuus on pahasta, koska se tuo niin räikeällä tavalla esille monikulttuurin mielettömyyden. Jos monikulttuuria olisi vain vähän, hulluus ei niin paljastuisi. Viinitynnyrissäkin voi olla virtsaa kahvikupillinen eikä sitä kukaan huomaa. Mutta jos sitä on kolmannes niin johan huomataan
Pitkä sigiksi mutta saatanpa lainata tätä joskus jossain keskustelussa... Nuinhan se on.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Kaksiulotteinen Mies

Quote from: Elemosina on 23.02.2011, 10:59:08
Hiukka off topic: yhdessä vaalikoneessa kysytään suurinpiirtein näin: Tarvitaanko Suomeen lisää maahanmuuttajia? Ja kysymykseen ehdokkaat ovat todennäköisesti vastanneet ajatellen jotain noista yllämainitsemistani ryhmistä, tuskin kuitenkaan kaikkia. Juuri tällä maahanmuuttaja-käsitteen sekalaisella merkityksellä päästään kivasti heiluttamaan rasistikorttia. RKP haluaa työperäisiä maahanmuuttajia ja vastaa vaalikoneen kysymykseen täysin samaa mieltä kun taas persut ajattelevat turvapaikanhakijoita ja vastaavat täysin eri mieltä.

Tähän OT-aiheeseen liittyen tuossa mielessäni toissapäivänä mietiskelinkin vastaavaa asiaa. Että voisi olla mielenkiintoista tehdä kysely, että miten eri ihmiset ajattelevat eri maahanmuuttoon liittyvät asiat. Annettaisiin jokin sana pureksittavaksi, esim. 'maahanmuuttaja' tai 'työperäinen maahanmuuttaja', ja pyydettäisiin vastaajaa vastaamaan, että minkänäköisen/taustaisen ihmisen he mielessään näkevät. Tämä saattaisi helpottaa ymmärtämään esim. kukkahattutädin järjenjuoksua.

Elemosina

Höblässä koko jutun painopiste on kääntynyt toisin päin, otsikko:
Invandrarelever avslöjar brister i lärarutbildningen eli vapaa käännös: maahanmuuttajaoppilaat paljastavat puutteet opettajakoulutuksessa...

Ja haastateltu on sitten Suomenruotsalaisen opettajayhdistyksen jäsentä. Siellähän, ruotsinkielisillä seuduilla, näitä ongelmia maahanmuuttajalasten kanssa on eniten...

QuoteMånga lärare upplever invandrartäta klasser som stökigare. Men Lärarförbundet faller inte in i deras önskemål om begränsningar av antalet elever med invandrarbakgrund per klass.

– För mig var det svårt att tänka mig in i elevens situation och förutspå hur hon skulle reagera på olika saker, eftersom vi hade olika referensram, säger Inger Damlin, styrelsemedlem i Finlands svenska lärarförbund, speciallärare och tidigare invandrarlärare i Vörå.

koko juttu: http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/2/24/d59528.php
Aika nuiviintuneita kommentteja on jo luettavissa.

Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Konnetaabeli

#40
Ovatko persujen valepukuiset agitaattorit soluttaneet Suomen opettajakunnan. Piileekö koululaitoksessamme natsi-aate? Onko Hitler sittenkin hengissä ja toimii opettajaseminaarien johdossa?

Uuden Suomen verkkolehti kirjoittaa tänään Opettaja-lehden kyselyn tulokset, minkä mukaan:

"Opettajista 41 prosenttia haluaisi kouluihin kiintiöt maahanmuuttajille,

Kiintiöitä kannattavista lähes puolet asettaa maahanmuuttajien kiintiön rajan 20 tai 30 prosenttiin."

Eihän tällaista mieltä voi olla kuin alkoholisoitunut ja kouluttamaton pubeissa notkuva peräkamarinpoika, joka kuuluu Suomen Sisuun ja hakkaa somaleita kadulla, näinhän kaikki suvaitsevainen sivistyneistö Suomessa tietää. Koostuuko opettajakuntamme todellakin noista onnettomista, oman elämänsä hallinnanpuutetta maahanmuuttajille kostavista älämölö-rasisteista?

"Opettajat kokevat ylimääräistä rasitusta, jos koululuokassa on runsaasti maahanmuuttajia, paljastaa Opettaja-lehden kysely. Vastauksissaan opettajat kertovat, että maahanmuuttajaoppilailla on vaikeuksia koulun käytäntöjen kanssa ja myös heidän vanhempansa kaipaisivat opastusta koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä."

"Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa."Kyselyn perusteella opettajat katsovat, että maahanmuuttajien suuri osuus oppilaista haittaa monikulttuurisuuden omaksumista.

Suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi, jos maahanmuuttajalapsia on luokassa paljon. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei tunnu opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Yli puolet opettajista ajattelee näin, Opettaja-lehti kertoo."

Mutta eivätkö opettajat ole yleensä järkeviä, koulutettuja, aikaansa seuraavia, suvaitsevaisia ja harkintakykyisiä ihmisiä? Miten he saattavat ajatella noin väärin?

Eikö tämä ole suorastaan rasistista vihapuhetta, sillä kaikkihan tiedämme että maahanmuutto on vain rikkaus ja voimavara ja voimme oppia niin paljon näiltä kulttuureilta.

Kyllä nyt oikeuslaitoksemme täytyy vähemmistövaltuutetun johdolla vaihtaa vähintään puolet opettajakunnastamme, tai ainakin uudelleenkouluttaa sopivilla ojennusleireillä, että alkaa oikeat mielipiteet muistumaan opettajille mieleen.


Linkki: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109562-rankka-kyselytulos-opettaja-lehdessa-"maahanmuuttajat-rasittavat"
Viisas mediamme saa nalkutuksellaan minut muistamaan joka päivä miksi nuivuus on tarpeellista!

-gentilhommehki-

http://www.yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/02/opettaja-lehden_kohua_toppuutellaan_2386887.html

QuoteOpettaja-lehden kohua toppuutellaan
julkaistu tänään klo 11:03
Maahanmuuttajien määrää ei ole tarve rajoittaa Pohjois-Karjalan kouluissa ja päiväkodeissa. Tätä mieltä on opetusalan ammattijärjestön alueasiamies Niilo Hirvonen, joka toppuuttelee kohua Opettaja-lehden tuoreen kyselyn tuloksista.

Kyselyyn vastanneista opettajista 40 prosenttia haluaisi rajata maahanmuuttajien määrän kolmannekseen koulun opiskelijamäärästä. Niilo Hirvonen korostaa, että kyselyyn on vastattu pääasiassa Etelä- ja Länsi-Suomesta.

Muualla Suomessa opettajat kokevat maahanmuuttajien suurten määrien muun muassa lisäävän hälinää luokkahuoneissa ja kasvattavan opettajien työmäärä. Alueasiamiehen mielestä meillä tätä ongelmaa esiintyy vähemmän:

- Ei se Pohjois-Karjalassa ole mitenkään merkittävä ongelma. Meillä Kiteellä esimerkiksi on opetustoimessa kiinnitetty huomiota näiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetukseen.
- Meillä pohjoiskarjalaisessa yksittäisessä koulussa taitaa enimmillään maahanmuuttajataustaisten lasten osuus olla15 prosentin luokkaa, sanoo Hirvonen

YLE Pohjois-Karjala
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

Iloveallpeople

Eli maahanmuuttajat eivät ole ongelma siellä missä heitä ei ole?
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Kommeli

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/2/24/d59528.php
"Opettajat kokevat maahanmuuttajaluokat sotkuisina. Opettajainliitto ei tue opettajien esitystä maahanmuuttajaoppilaiden määrän rajoittamisesta.
-Minulle on vaikea kuvitella itseni oppilaan tilanteeseen ja ennustaa hänen käytöstään, koska meillä on niin erilainen referenssiraami, sanoo Inger Damlin johtokunnan jäsen Suomen ruotsalaisessa opettajainliitossa.
...
Monet opettajat myöntävät, että luokkaympäristöstä tulee kovaäänisempi ja kouluympäristöstä väkivaltaisempi, jos löytyy monia ulkomaalaistaustaisia oppilaita.
...
-Olemme huolissamme maahanmuuttajatiheistä alueista ja, että opettajien työnkuva muuttuu ilman, että taataan välineitä muutoksen kohtaamiseen.
...
Damlin tulkitsee tilanteen tulokseksi opettajien ylityöllistetystä tilanteesta, siitä seuraavasta pelosta ja puutteista toimintavalmiuksissa - ei ennakkoluuloista. Suurimman osan mielestä monikulttuurisuus on ajan hengen mukaista, rikastaa koululaitosta, rasismi vähenee ja ymmärrys erilaisuutta kohtaan kasvaa ja kielitaidon merkitys korostuu.
Kahdeksan opettajaa kymmenestä myöntää, ettei ole tarpeeksi koulutettu toimimaan maahanmuuttajaympäristössä.
...
Maahamuuttajavanhempien puutteet tietämyksessä suomalaisesta kouluympäristöstä on puute.
...
Monet opettajat kokevat isien ja poika oppilaiden suhtautumisen naisopettajiin  ongelmana.
"
Tuomionpäivän ennusmerkit ilmassa ja usko omaan riittämättömyyteen vain kasvaa. Lisää rahaa sanovat opettajat.

Koskela Suomesta

Quote from: Tomi Antila on 23.02.2011, 12:01:37
Hetkinen seis...
Please, be kind re-wind...
Let's recap:

1. Monikulttuurin oppimista vaikeuttavat ihmiset erilaisesta kulttuurista
2. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat kaikkien opiskelua
3. Maahanmuuttajalapset vaikeuttavat opettajien työtä ja aiheuttavat käsittämättömän määrän ylitöitä
4. Maahanmuuttajalapset saavat aikaan väkivaltaa kouluissa
5. Maahanmuuttajalasten vanhemmat aiheuttavat ongelmia
6. Maahanmuuttajalapset kuormittavat koko koulun organisaatiota
7. Maahanmuuttajapojat eivät osaa kunnioittaa naisopettajia
8. Maahanmuuttajat, jotka on hankittu tänne paikkaamaan työvoimapulaa, sosiaalisin perustein, pakolaisperustein tai paikkaamaan ammottavaa monikulttuurisuuden aukkoa ovatkin myös monikulttuurisuusopetuksen kohteina
9. Maahanmuuttajalapset eivät voi integroitua, koska hima
10. Maahanmuuttajalasten määrä aiheuttaa "valkovuodon" kouluista, joihin maahanmuuttajalapset kasautuvat

Tämä kaikki siis on... täddätädättädäää... RIKKAUTTA!??!

Siis kulttuuri rikastuu, mutta opettajt eivät? Vai...
Siis kulttuuri joka ei oikeastaan rikastu, vaan molempien kulttuurien harjoittaminen vaikeutuu, synnyttää tätä nk. rikkautta? Tarvitsemme siis kaikki yllämainitut ongelmat, että pystymme oppimaan suvaitsevaisiksi?

TÄH!? Häh!? Mitä hel*etti* täällä tapahtuu!?

Puit tuntemukseni sanoiksi... ei voi mitään, mutta tuntuu että tämän kansan logiikkapiirit ovat palaneet täysin.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Konnetaabeli

Pyydän moderaattoria siirtämään tämän avaukseni kommentiksi johonkin aiheesta jo olevaan keskusteluun, jos sellainen on?

ENnen kuin kirjoitin tein kyllä haun teksteillä "Opettajienlehti ja Opettaja", enkä löytänyt aiheesta keskustelua?
Viisas mediamme saa nalkutuksellaan minut muistamaan joka päivä miksi nuivuus on tarpeellista!

juge

Maahanmuuttajien määrä kouluissa huolettaa opettajia

Yli 40 prosenttia opettajista haluaisi rajoittaa maahanmuuttajien määrää kouluissa ja päiväkodeissa. Rajoitukset eivät lain mukaan onnistu, koska oppilailla on oikeus käydä lähinnä olevaa koulua. Opettajien ammattijärjestön tekemän kyselyn mukaan opettajat kaipaavat apua asuntopolitiikasta.

Meri-Rastilan koulun 3A-luokka osallistuu innokkaasti, kun tutustutaan Suomen kansalliseepokseen Kalevalaan. Ainoa ero perinteiseen luokkaan on se, että lapsista moni ei puhu suomea äidinkielenään. Opettaja Tiina Kähärän mukaan tämä ei juuri muuta opetustilannetta.

- Joudun ehkä eriyttämään, käyttämään enemmän havainnollistamisvälineitä, mikä ei ole ollenkaan huono muille oppilaille. Mutta en muuta opetusta sinänsä, Kähärä kertoo.

Opettaja-lehdessä julkaistun kyselyn mukaan yli 40 prosenttia opettajista haluaisi, että maahanmuuttajien määrää rajattaisiin kouluissa 20?30 prosenttiin. Monikulttuurista luokkaa opettava Tiina Kähärä ei haluaisi asettaa tiukkoja rajoja, mutta pitää suurta maahanmuuttajaoppilaiden määrää samassa koulussa ongelmana maahanmuuttajaoppilaiden itsensä kannalta.

- Suomen kielen vertaistuki eli kavereiden kanssa oleminen on kuitenkin sitä, missä lapsi käyttää kieltä luonnollisesti. Sen kehittyminen tietenkin on heikompaa.

Monikulttuurisuus ei yllä kaikkiin kouluihin


Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta opettajasta pitää asuntopolitiikkaa oikeana välineenä ohjata maahanmuuttajia tasaisemmin kouluihin. Tätä kannattaa myös opetushallituksen opetusneuvos Leena Nissilä.

- Toivoisin, että kunnat kiinnittäisivät tulevaisuudessa enemmän huomiota monikulttuuristuvan yhteiskunnan tähänkin puoleen ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti miettisivät, mihin maahanmuuttajia asutetaan, Nissilä sanoo.

Suomessa on vähän kouluja, joissa maahanmuuttajia on yli kolmannes oppilaista. Sen sijaan monessa koulussa monikulttuurisuus jää vain haaveeksi. Opettaja Tiina Kähärä uskoo, että hänen oppilaansa saavat paljon monikulttuurisesta koulustaan.

- Nämä oppilaat pystyvät jatko-opinnoissa ja työelämässä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Kohdataan ihminen ihmisenä eikä sinä, mikä hänen kielensä tai hänen tapansa on.

YLE Uutiset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/maahanmuuttajien_maara_kouluissa_huolettaa_opettajia_2400625.html
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

cgm

Quote from: juge on 02.03.2011, 07:15:11
Suomessa on vähän kouluja, joissa maahanmuuttajia on yli kolmannes oppilaista. Sen sijaan monessa koulussa monikulttuurisuus jää vain haaveeksi. Opettaja Tiina Kähärä uskoo, että hänen oppilaansa saavat paljon monikulttuurisesta koulustaan.

Kenen haave? Tuskin ainakaan vanhempien tai oppilaiden, tai suurimman osan opettajistakaan.

Sivusta seuraaja

Quote- Toivoisin, että kunnat kiinnittäisivät tulevaisuudessa enemmän huomiota monikulttuuristuvan yhteiskunnan tähänkin puoleen ja pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti miettisivät, mihin maahanmuuttajia asutetaan, Nissilä sanoo.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että maahanmuuttajia pitää "asuttaa" sinne, missä kantaväestö saa itse maksaa asumisestaan enemmän kuin muut, eli omistusasuntoalueille?

normi

Lopputulos on aina kuitenkin, että lisää rahaa ja etuja mamuille muodossa tai toisessa.
Impossible situations can become possible miracles

Simo Hankaniemi

Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys. Ongelma ei ratkea sillä, että sitä levitellään ympäriinsä. Jos tynnyrissä on 10 mätää omenaa, niin asiaa ei auta, jos ne jakaa kymmeneen eri tynnyriin muiden omenoiden joukkoon.

Omilta kouluvuosilta muistuu hyvin mieleen, että jo pari kolme örsentelijää pystyy häiritsemään tehokkaasti opetusta ja pilaamaan luokan hengen. Tavoitteena pitäisi olla, että koulussa on tasan nolla örsentelijää. Minun nuoruudessani nämä kerättiin tarkkailuluokille ja apukouluihin, myöhempi sijoituspaikka oli vankila. Arkijärki sanoo, ettei koulun perussääntöihin sopeutumaton henkilö kuulu normaaliin kouluun. Hänet pitää toimittaa aivan muualle. Myöskään vaatimustason laskeminen ei auta mitään. Luokalle pitäisi jättää, jos ei täytä standardeja ja parin luokalle jäännin jälkeen paikan pitäisi olla jonkinlaisessa apukoulussa tai kasvatuslaitoksessa.

Yhteiskunta on 1960-luvulta alkaneen niin sanotun paskan vallankumouksen seurauksena mennyt niin pehmeäksi, että se ei kohta enää pysy kasassa. Se alkaa muistuttaa piikkilanka-aidassa roikkuvaa jätkän räkää, joka ei pysy eikä putoa. 

Jaska Pankkaaja

Quote from: Simo Hankaniemi on 02.03.2011, 09:05:39
Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys.

Komppaa kybällä mutta täytyisi muistaa ettei näihin enklaaveihin pitäisi pumpata sen ulkopuolella elävien rahaa kuten nyt tehdään, joten sitten päästäänkin varsinaiseen asiaan: jospa ne omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut rakennettaisiin sinne mistä enklaavilaiset ovat tulleetkin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Kommeli

Quote from: juge on 02.03.2011, 07:15:11
- Nämä oppilaat pystyvät jatko-opinnoissa ja työelämässä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Kohdataan ihminen ihmisenä eikä sinä, mikä hänen kielensä tai hänen tapansa on.
Näistä jää ajoittain roskan maku suuhun. Onko nämä "heitot" ihan loppuun asti harkittuja vai jotain opettajain huoneessa keksittyjä?
Vai perustuuko nämä siihen kuuluisaan mantraan, että mitä enemmän kulttuurien välisiä kohtaamisia, sitä enemmän innovaatioita tai jotain sinne päin? Että jokin vapaampi ilmapiiri valtaa koko valtion jos oikein kovasti suvaitaan kaikkia.

Sanglier

Quote from: Jaska Pankkaaja on 02.03.2011, 09:38:19
Quote from: Simo Hankaniemi on 02.03.2011, 09:05:39
Invaasio islamilaisista maista pitäisi lopettaa. Jos ei lopeteta, niin islamilaisille pitäisi järjestää omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut. Näin ongelmat saataisiin rajatuksi, mikä on aina ongelmanratkaisun ensimmäinen edellytys.

Komppaa kybällä mutta täytyisi muistaa ettei näihin enklaaveihin pitäisi pumpata sen ulkopuolella elävien rahaa kuten nyt tehdään, joten sitten päästäänkin varsinaiseen asiaan: jospa ne omat asuinalueet, päiväkodit ja koulut rakennettaisiin sinne mistä enklaavilaiset ovat tulleetkin.

Aamen. Enklaavit kannattaa varmuuden vuoksi sijoittaa rajojemme ulkopuolelle.

MoonShine

Pidän siitä, että upseerit, poliisit ja opettajat alkavat uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Vekarajärven yliluutnantti, Helsingin poliisikomisariot ja nyt opettajakunta näkevät nykyilveilyn kaikki ilmenemismuodot työpaikoillaan ja siksi eivät enää voi pitää turpaansa tukossa.

Neuvostoliitto, DDR, Stasi, Berliinin muuri, jne...kaatui, kohta menee Pohjois-African hirmuhallinnossa olleet valtiot, pian alkais olla Suomen vuoro.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

jmk

Quote from: MoonShine on 02.03.2011, 11:07:56
Pidän siitä, että upseerit, poliisit ja opettajat alkavat uskaltaa puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Vekarajärven yliluutnantti, Helsingin poliisikomisariot ja nyt opettajakunta näkevät nykyilveilyn kaikki ilmenemismuodot työpaikoillaan ja siksi eivät enää voi pitää turpaansa tukossa.

Sortojärjestelmät luhistuvat usein vasta siinä vaiheessa, kun järjestelmän sisäinen kontrolli ja koheesio pettää, eli järjestelmän osasina toimivat ihmiset eivät enää itsekään usko homman toimivuuteen. Ainakin sosialismin romahduksessa tämä oli merkittävä tekijä.


Fincum


Opettajat: Maahanmuuttajien määrää koulussa rajoitettava
QuoteOpettajat kaipaavat tehokkaampaa asuntopolitiikkaa, jossa tulokkaita ohjattaisiin tasaisemmin eri puolelle Suomea ja eri asuinalueille kaupunkien sisällä

Käsittääkseni eräs muukalaiskammoinen puolue ehdottaa samaa ohjelmassaan taloudellisiin syihin vedoten: syrjäseudulla on halvemmat asunnot.
Opettajien suusta ja kasvatuksellisiin syihin vedoten asia onkin helpompi ottaa vastaan, ja unohtamatta sitä hätää, että joku piltti jossain päin Suomea saattaa jäädä mocu-ihanuudesta paitsi.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Iloveallpeople

Hommafoorumilla kysely uutisoitiin jo toista viikkoa sitten. Hidasta on YLE:n ja Hesarin toiminta. Journalistien taso on romahtanut.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Kouluaiheesta:
QuoteVihreät haluavat esikoulusta pakollisen, mutta eivät kutsu sitä oppivelvollisuuden aikaistamiseksi vuodella.
- Nykyään lähes kaikki lapset osallistuvat esiopetukseen. Ongelmana on, että ne muutama prosentti lapsista, jotka sitä eniten tarvitsisivat, jäävät kotiin. Heitä ovat esimerkiksi maahanmuuttajat ja romanit, sanoo vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi.

Miksi ette sano suoraan, että haluatte aikaistaa oppivelvollisuutta?
- "Pakko" on niin ikävänkuuloinen sana. Mutta käytännössä se olisi lopputulos, myöntää Kasvi. (käännös)
HBL 2.3.2011

Ei sellaista ongelmaa, ettei sitä pitäisi hyssytellä. Ei sellaista ratkaisua, ettei sitä pitäisi sievistellä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset