News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-02-28 Vartti: Bussit Kolaroineet Ennätystahtiin

Started by TheJ, 28.02.2011, 09:29:06

Previous topic - Next topic

TheJ

Quote
Helsingin bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mukaan talvi on ollut kalustolle haastava. Kesällä yhtiön busseille tapahtuu keskimäärin 50 kolaria kuukaudessa, mutta joulukuussa onnettomuuksia kirjattiin yli 160.

Kolarisuma jatkui myös tammikuussa, jolloin Helsingin bussiliikenteen kalusto oli osallisena noin 130 onnettomuudessa.

Tulee mieleen sanonta "If you pay peanuts, you get monkeys" ("jos maksat pähkinöissä, saat apinoita"). Ja selvyyden vuoksi todettakoon että ihonvärillä tai alkuperällä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, vaan ajotaidolla ja paikallisten keliolojen tuntemuksella. Bussikuskeiksi on suureen ääneen palkattu niitä halvimpia mahdollisia, vähät välittämättä näistä parista asiasta - tiettävästi ilman näitä suomen uusia toivoja koko julkinen liikenne seisoisi. Ei tietenkään haluta myöntää että perunanenäiset, paikalliset olot tuntevat ammattilaiset eivät ole halukkaita työskentelemään, "for peanuts".

Herää kysymys onkos tämä sitten niin edullista kun lasketaan autojen huollot päälle? No, ainakin bussien korjaajien työllisyys kohenee...

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussit_kolaroineet_ennatystahtiin/

(...juttu luonnollisesti syyttää haastavia kelioloja, mutta ei se lumipenkka sitä autoa riko, vaan se kuski joka sen sinne penkkaan ajaa)

Ernst

Quote from: TheJ on 28.02.2011, 09:29:06
Quote
Helsingin bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mukaan talvi on ollut kalustolle haastava. Kesällä yhtiön busseille tapahtuu keskimäärin 50 kolaria kuukaudessa, mutta joulukuussa onnettomuuksia kirjattiin yli 160.

Kolarisuma jatkui myös tammikuussa, jolloin Helsingin bussiliikenteen kalusto oli osallisena noin 130 onnettomuudessa.

Tulee mieleen sanonta "If you pay peanuts, you get monkeys". Ja selvyyden vuoksi todettakoon että ihonvärillä tai alkuperällä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, vaan ajotaidolla ja paikallisten keliolojen tuntemuksella. Bussikuskeiksi on suureen ääneen palkattu niitä halvimpia mahdollisia, vähät välittämättä näistä parista asiasta - tiettävästi ilman näitä suomen uusia toivoja koko julkinen liikenne seisoisi. Ei tietenkään haluta myöntää että perunanenäiset, paikalliset olot tuntevat ammattilaiset eivät ole halukkaita työskentelemään, "for peanuts".

Herää kysymys onkos tämä sitten niin edullista kun lasketaan autojen huollot päälle? No, ainakin bussien korjaajien työllisyys kohenee...

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/bussit_kolaroineet_ennatystahtiin/

(...juttu luonnollisesti syyttää haastavia kelioloja, mutta ei se lumipenkka sitä autoa riko, vaan se kuski joka sen sinne penkkaan ajaa)



Kolaroivien kuskien kansallisuutta / etnistä taustaa ei tietenkään saa selvittää, koska rassismi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

OTU

Olisi mukava nähdä korrelaatio: ei-suomalaisten kuskien määrä vs. kolareiden määrä. Ai niin mutta kun Helsinki kertakaikkiaan pysähtyisi ja näivettyisi Impivaaraksi ilman mamukuskeja. Niinhän se olikin.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Mika.H

Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Fincum

Viime viikolla HS paperilehdessä oli juttu bussinkuljettajien sairaslomista. Verrattuna muihin aloihin kuljettajien sairaslomia on paljon ja määrä on kasvanut koko ajan.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

AuggieWren

Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Axl

Voihan se olla että mamut hajoittavat bussejaan eniten tai että sairaslomilla roikkuu eniten jonkun tietyn uskonnon edustajat. Voi olla että ei, mutta aika nopeesti tuostakin saadaan tietoa tähän foorumiin? Sellaista mikä ei ole P.Saurin suodattimen läpi tullutta tai fanaattisen VHM-bussikuskin tulkintaa. Toivottavasti näin?

thinkingmind

Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 09:39:46
Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.



Saurin Vihreiden teorioiden pohjalta toteuttama lumenauraus politiikka on ollut pohjanoteeraus.

Jos vihreiden ilmastonmuutos teoria sanoo että ei tule enää lunta niin silloin vihreät myyvät aurat pilkkahintaan eivätkä panosta aurauskalustoon tarpeeksi.
Sitten kun lunta tuleekin teorian vastaisesti niin ollaan sormi suussa kun vihreät uskoivat teorioidensa ja itsensä olevan erehtymättömiä.

Vielä tuohon bussikuski pulaan.
Mitään pulaa ei olisi jos suomalaisille olisi tarjolla kohtuuhintaisia asuntoja joihin työttömät muualta suomesta voisivat muuttaa tekemään pienipalkkaisia töitä.
Valitettavasti Helsingin ja Valtion politiikan ansiosta kohtuuhintaiset asunnot menevät maailmaa halaavan turvapaikanhakija ja perheenyhdistys politiikan johdosta kaupungin jonon ohi kiilaaville ns. "humanitaarisille" maahanmuuttajille joista enemmistö on työvoiman ulkopuolella tai työttömänä.
Sitten ihmetellään ettei kuskeiksi saada kuin mamuja kun suomalaisella ei ole huonolla palkalla varaa asuntoon helsingistä.


"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

thinkingmind

Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 10:02:55
Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
... todennäköisesti somaleja ...

Täytyy sanoa, ettei ihan heti tule mieleen "somalin näköistä" kuskia, vaikka Helsingissä kuljenkin. Sitä paitsi han-kuskit ovat perstuntumalla huomattavasti kusipäisempiä ja ajavat onnikkaansa huonommin kuin varsinaiset maahanmuuttajakuskit.

Kyllä somalejakin on joitakin.
Olen jutellut parin somalikuskin kanssa.

Yksi heistä valitti että kielen oppimiseen pitäisi saada enemmän rahallista tukea jotta ei tarvitsisi mennä töihin vaan voisi pelkästään opiskella suomen kieltä rauhassa vähintään 5 vuotta.
Puhui suomea josta sain selvää mutta olisi mieluummin opiskellut suomen kieltä rauhassa kotona kuin ajanut bussia ja tunsi katkeruutta suomea kohtaan asiasta.


"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

CaptainNuiva

Quote from: JM-K on 28.02.2011, 09:55:20
Totta kai ne on mamukuskeja, jotka ajavat bussinsa lumihankeen. Suomalainen valkoinen mies ei koskaan - korostan ei koskaan - menetä ajokkinsa hallintaa, oli keli mikä tahansa. Ja jos en ihan väärässä ole, niin ne mamukuskit ovat nimenomaan tummaihoisia muslimeja, todennäköisesti somaleja, sillä valkoihoinen luterilainen mies pitää ajokkinsa tiukasti hyppysissään ihan kelissä kuin kelissä. Ja tekee tietysti myös kaiken muun 100%:n oikein, luotettavasti ja normien mukaan.

Ihan näin puhtaasti ammatillisesta mielenkiinnosta: kirjoitteletteko te tosissanne näitä päättömyyksiä vai onko tässä joku todellinen tarkoitus, jota en nyt vain ymmärrä?

Ihan noin yleisesti asiasta puhuen, uskon että hiihtokelien ääressä kasvanut sisäistää hiihtämisen dynamiikan nopeammin kuin ikänsä rantapallokelien ääressä kasvanut,uskonnosta riippumatta.
En jaksa uskoa että momikulttimantraa hokemalla tätäkään luonnon järjestelemää asiaa voidaan muuttaa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

AuggieWren

Quote from: thinkingmind on 28.02.2011, 10:40:47
Yksi heistä valitti että kielen oppimiseen pitäisi saada enemmän rahallista tukea jotta ei tarvitsisi mennä töihin vaan voisi pelkästään opiskella suomen kieltä rauhassa vähintään 5 vuotta.
Puhui suomea josta sain selvää mutta olisi mieluummin opiskellut suomen kieltä rauhassa kotona kuin ajanut bussia ja tunsi katkeruutta suomea kohtaan asiasta.

Siis oliko tuo oikeasti sitä mieltä, että valden olisi pitänyt kustantaa viisi vuotta kattoonsyljeskelyä kielenopiskelun nimellä? (Ei kieltä edes opi kunnolla pelkästään opiskelemalla...) On tää kyllä hirrrrveä maa ja ihmiset paskoja.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Nauris

Quote from: fincum on 28.02.2011, 09:48:34
Viime viikolla HS paperilehdessä oli juttu bussinkuljettajien sairaslomista.

Tuli eilen nukkumaan mentyä pohdittua vähän aikaa nimimerkki Unelmavalosta laittamaa linkkiä uutiseen, jossa kerrotaan Helsingin Bussiliikenteen työllistävän tänä vuonna 180 kuljettajaa, mutta työ ei kiinnosta suomalaisia.

Pohdiskelin sitä, että onko todellakin järkevää käyttää hyväkseen maahanmuuttajia tällaisissa töissä, jotka eivät monista syistä kelpaa kantaväestölle. Olisiko sittenkin parempi, että pyrittäisiin korjaamaan niitä syitä, jotta työ alkaisi nykyistä enemmän kelpaamaan myös kantaväestölle. Bussikuljettajien sairaslomat hyvin osoittavat, että työoloissakin on parannettavaa.

Tämähän on yleinen ilmiö maailmalla, että ulkomaalaiset tekevät paljon matalapalkka-alojen töitä, jotka ovat myös useasti henkisesti ja fyysisesti raskaita.

Mielestäni on tärkeää ensin kaikin keinoin puuttua työvoimapulan syihin eikä ratkaista sitä haalimalla ulkomailta työvoimaa. Ensin tulee yrittää työllistää suomalaisia ja Suomessa asuvia maahanmuuttajia kouluttamalla heitä ammatteihin. Toiseksi on pyrittävä parantamaan työolosuhteita ja korottamaan palkkoja matalapalkka-aloilla. Jos tästä huolimatta ei työvoimaa Suomesta löydy, niin silloin ulkomaalainen työvoima ilman siihen liittyvää työsyrjintää ja harmaata taloutta on hyvä ratkaisu.

Euroopassa on paljon varoittavia esimerkkejä siitä, että on käytetty maahanmuuttajia halpatyövoimana ja tämä näkyy sitten monissa lähiöissä, joiden asukkaista aiheutuu yhteiskunnalle valtavia sosiaalisia kustannuksia ja ongelmia.

Ennen kuin nukahdin mietin vielä sitä, että olisiko hyvä ratkaisu työvoimapulaan bussivuorojen vähentäminen ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ymmärrän, että tämä ottaisi monia päähän, jos bussibysäkillä joutuisi nykyistä kauemmin odottamaan ja bussit olisivat samalla nykyistä täydempiä.

Luultavasti tällöin bussilippujen hinnat pienenisivät, kun ei tarvitsisi kaikille esimerkiksi bussinumero 63 ajaville Ähmedille, Muhamedille, Jormalle ja Aishalle maksaa palkkaa vaan linjaa ajaisivat Jorma ja Aisha. Tietenkin Ahmed ja Muhammed siirtyisivät ajamaan jotain toista linjaa, mutta tämä osaltaan ratkaisisi työvoimapulan.

Pia Björkbacka:
QuoteOn ammatteja, joissa enenevässä määrin on ulkomaalaisia työntekijöitä ennen kaikkea johtuen siitä, että työn ehdot, työn laatu ja se palkka, mitä tarjotaan siitä työstä, ei oo riittävä, jos sillä ei pysty elään. Ja sen takia pyritään haalimaan tänne nimenomaan kolmansista maista työntekijöitä.

Pakistanilaiset työnhaussa 1971

Metro muovaa kaupunkirakennetta
Helsingin Bussiliikenne vähentää väkeä
Helsingin Bussiliikenne tarvitsee tukea kaupungilta
Helsingin bussiliikenne Oy:llä miljoonatappiot ja kaupungin luottamus
Yle: Bussilakko peruuntui

korpisoturi

Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.

PUUKIUAS

Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

2500e/kk bruttona jättää verojen jälkeen käteen noin 2000e/kk. Kyllä sillä jo kovasti maakuntien mieskin vuokraa maksaisi ja ruokaa ostaisi.

AuggieWren

Quote from: korpisoturi on 28.02.2011, 11:45:27
Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.

Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Bored.

Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 11:54:43
Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.
Yksilöillä on eroa. Itse en kovin montaa linjaa käytä, mutta pari selvästi pahinta tapausta ovat olleet keski-ikäinen suomalainen mies ja jostain Intian suunnalta tullut keski-ikäinen mies. Molempien kyydissä huolestutti.

Ja itse aiheesta, toki paikalliset keliolot on syytä tuntea, ja varsinkin tuontikuskien koulutukseen olisi ehdottomasti syytä sisältyä pidennettyä talviharjoittelua. Vaan raha-raha-raha...

Mika.H

Quote from: AuggieWren on 28.02.2011, 11:54:43
Quote from: korpisoturi on 28.02.2011, 11:45:27
Tässä taannoin tulin bussilla jota ajoi maahanmuuttaja, pysäkkien välit mentiin kovaa kiihdystä ja sitten jarrutus pysäkille, joka aiheutti bussin "kirjoittamista" ja pientä heittelyäkin. Meno oli epätasasta ja epämielyttävää. Päivänä toisena taas sattu suomalainen kuski joka ajoi autoa mielyttävän tasaisesti. Se ajotyyli aiheuttaa varmasti kolareita myös bussiliikenteessä.

Meikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.

Onko sosiaalidemokratian mukainen aivopesu epäonnistunut?
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

PUUKIUAS

Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 09:39:46
Kyllä varmaan osasyy voidaan pistää stadin poikkeuksellisen huonosti hoidetuille lumihommillekin. Sauri siis kantakoot alaisineen osavastuun.

Kyllä, on täällä luvattoman huonosti hoidettu nämä kadut.

AuggieWren

Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 12:05:41Onko sosiaalidemokratian mukainen aivopesu epäonnistunut?

Miten bussiliikenne liittyy sosiaalidemokratiaan?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

matkamasentaja

Suomen Kuvalehden "Jyviä ja Akanoita" palstalta:


Nauris

Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Olet oikeassa, että ei tuo palkka huonolta näytä, mutta siitä huolimatta varmasti työoloissakin on parantamisen varaa.

1000 ammatin palkat – katso pärjäätkö vertailussa
Twenty Five Cents

QuoteHelsingin bussiliikenteen HelBin kuljettajista sairauslomilla on ollut pahimmillaan 16 prosenttia. Keskimäärin kuljetusalalla poissaoloprosentti on kuusi.

Lähde

QuoteSuomalaissyntyisiä on vaikea houkutella huonosti palkattuun ja epävarmaan työhön. Noin 1750 euron kuukausipalkalla on vaikea tulla toimeen pääkaupunkiseudulla.

Toinen syy kuljettajapulaan on kilpailuttaminen.

"Suomalaista työvoimaa on mahdoton saada, jos työpaikka voi mennä alta viidessä vuodessa."

Lähde

Helsinki haluaa palkata enemmän maahanmuuttajia
Annika Forsander
Maahanmuuttajien parempi työllistyminen toisi miljoonasäästöt

Alapo

Hiukan ajamisesta ja keliolosuhteista, kelithän on kaikille firmoille olleet samat ja erot on ajotavoissa ja rengastuksissa. Mikäli ajaa kuin kaheli, ei tiellä pysy. Mikäli renkaat on kaljut voi käydä samoin vaikka ajaisi järjellisesti. Mikäli ei ole kokemusta talvikelistä eikä osaa lukea tietä niin ei pysy tiellä.
Pysäkeillä tapahtuu ihan varmasti osa pienemmistä kolhuista, ovat jäisiä ja kiillottuvat kun pysähdytään ja kun osa kuskeista lähtee nilkka suorana.... kun eivät ymmärrä että nykyiset ja vähän vanhemmatkin automaattivaihteiset bussit lähtevät pikkasen kevyemmällä kaasulla.
Tiestöt on olleet aika perseestä monesti, bussikaistat ovat olleet todella jäisiä, pienemmät tiet ovat kokoajan vaan kaventuneet ja hoidettu huonosti. Urat on sopivia vaan pienemmille autoille ja jos ajat pienemmän auton urassa niin saattaa olla että käy hups, bussi ojassa ihan yllättäen. Ojakeppeihinkään ei ole luottaminen, ovat melko reunassa.Ojakepin vierestä ajaminen on sama kuin ajaisi ojaan.

Helsingin bussiliikenteen ongelmat ainakin siinä ettei suomalaisia kuskeja löydy varmasti johtuu myös siitä että se on jo aika näkyvästi maahanmuuttajia täynnä oleva firma, plus myös kalusto on osittain melko surkeen näköstä. Eikä varmasti viimeaikainen uutisointi yhtään auta kuskien löytämiseen.

hammerzeit

#22
Tuttu ilmiö myös täällä Turussa. Osa paikallisista mamu-kuskeista on ammattitaitoista ja osaavaa väkeä siinä missä suomalaisetkin. Osan tapauksessa taas en ymmärrä, miten heillä voi olla ajokorttia, saati sitten bussin kuljettamiseen tarkoitettuja lupia.

Viime viikolla neljän ruuhkabussi, jossa siis ihmiset seisoivat aivan ovelle saakka, vaikka toki sääntöjen mukaan bussi olisi pitänyt katsoa täysinäiseksi jo pari kymmentä ihmistä ennen, oli todellisen tampion kuljetettavana.

Olen aiemminkin ollut samaisen kaverin kyydissä ja ihmetellyt, miten mies ei osaa säilyttää bussin nopeutta tasaisena. Hänen ajonsa on ihmeellistä kaasuttelua ja jarruttelua, jolla sitten ilmeisesti saavutetaan matemaattinen 50 km/h keskiarvo nopeudelle. Ja pysäkeille tultaessa kaveri vetää jarrut pohjaan 10 metriä ennen ja sitten kiihdyttää uudelleen pysäkille -- ja taas jarruttaa renkaat ulvoen.

Voi arvata, millaista tuossa bussissa oli matkustaa.

Pari viikkoa sitten eräs toinen etelävaltion mies veti bussinsa kanssa alamäessä miltei odottavien matkustajien päälle, kun "yllättäen" lukkojarrutus 50 km/h tuntinopeudesta ei pysäyttänyt alamäessä bussia odotetulla tavalla. Onneksi ihmiset ehtivät hypätä alta pois ja auto paukahti vain lumipenkkaan, josta matka jatkui ainakin minun tapauksessani kävellen, koska tuntui siltä, että kyydissä lähtisi vielä henki. Muistatteko muuten lehtien käsitelleen tätä tapausta? En minäkään.

Epäilenpä, ettei tätäkään touhua valvota aivan lakien edellyttämällä tavalla, koska sehän olisi rasismia.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Lauttasaaren Emiiri

Omien havaintojen mukaisesti reilusti yli puolet kuskeista on syntyperäisin "lumiselta alueelta kotoisin". Lasken tässä kohtaan itä- ja etelänaapurista kotoisin olevat näihin, kun ei niissäkään maissa talvi ole normaalista poikkeava luonnonilmiö. 

Myös moni nuori kuski on voinut hyvinkin asua suurimman osan elämästään täällä, joten heidänkään osalta ei välttämättä voi olla tottumattomuudesta kysymys.

Perstuntumalla heittäisin että aikataulujen kireys ja Helsingin lumitöiden "laatu" ovat taatusti merkittävämpi osa kuin syntyperä. Oma osansa on nykyisellä kalustollakin.

Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

Alapo

Quote from: hammerzeit on 28.02.2011, 17:22:53

Epäilenpä, ettei tätäkään touhua valvota aivan lakien edellyttämällä tavalla, koska sehän olisi rasismia.

Aika vähän valvotaan ja paikallisliikenteessä ei valvota ajoaikoja tai taukoja, kun ei tarttee piirturia käyttää, joten käytäntö saattaa olla että ajetaan 5,5h putkeen.Mikäli ajokaavassa on merkitty joku tauko niin sen pitää riittää todisteeksi tauosta viranomaiselle.Eikä kukaan ole niin tyhmä että sanoo ettei ole taukoja pitänyt, itse joutuu sakot maksamaan.

Kuljettajakoulutuksia ei kovin usein keskeytetä, jos pari kertaa ei onnistu inssissä niin sitten vasta. Tosin jotkut itse ovat maksaneet loput ja on niitäkin jotka neljännellä kerralla ovat saaneet inssiajon läpi :roll: Oli väri mikä hyvänsä niin ehkei sellaisen paikka ole bussin ratissa.

antero

Quote from: PUUKIUAS on 28.02.2011, 11:54:11
Bussikuskihan tienaa aika lailla keskivertotuloa Suomessa. 2500e/kk. Jos bussikuskeina on paljon maahanmuuttajia, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että suomalaisia se työ ei kiinnosta.

Veikkaisin että yksi suuri syy mamujen bussikuskeiluun on myöskin mamuille räätälöidyt bussikuskikurssit, ja se että kielitaidon tarvi olla kovin hyvä.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Unelmavalosta

Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:

Mika.H

Quote from: Unelmavalosta on 28.02.2011, 17:53:14
Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:

Niinpä.

Mutta kuka onkaan toitottanut, että stadissa ei dösät liiku ilman mamuja?

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

MikkoAP

Quote from: Unelmavalosta on 28.02.2011, 17:53:14
Näin tämän uutisen juuri vartissa ja mietin itsekseni että katotaanko et hommassa pistetään tämäkin maahanmuuttajien syyksi. Ja ette näköjään pettäneet..  :facepalm:

Quote from: AuggiewrenMeikäläisellä on taas täysin päinvastaiset kokemukset: han-kuskit ajaa räikköstyylillä ja mamukuskit kohtuullisen ok. No, ehkä linjoilla on eroa.

Quote from: BoredYksilöillä on eroa. Itse en kovin montaa linjaa käytä, mutta pari selvästi pahinta tapausta ovat olleet keski-ikäinen suomalainen mies ja jostain Intian suunnalta tullut keski-ikäinen mies. Molempien kyydissä huolestutti.


Quote from: hammerzeitTuttu ilmiö myös täällä Turussa. Osa paikallisista mamu-kuskeista on ammattitaitoista ja osaavaa väkeä siinä missä suomalaisetkin. Osan tapauksessa taas en ymmärrä, miten heillä voi olla ajokorttia, saati sitten bussin kuljettamiseen tarkoitettuja lupia.




Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

tosipaha

Quote from: Mika.H on 28.02.2011, 17:55:55
Mutta kuka onkaan toitottanut, että stadissa ei dösät liiku ilman mamuja?

Tämä väite ei pidä paikkaansa vai?