News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Moottoritien ramppikulttuuri

Started by Sara Virta, 30.12.2010, 10:43:28

Previous topic - Next topic

Simo Hovari

Quote from: Pliers on 03.01.2011, 14:59:04
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 14:11:35
Ei tuossa ollut mitään siitä, että ohi ajaminen olisi eri asia, kuin ohittaminen.

Juu sei tomato, ai sei tomeito...
TOMEIDOUUUU!!!1!

edit: OOO --> UUU  ;)
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Semiurbaani

Quote from: Pliers on 03.01.2011, 12:39:29

Logiikkasi on ristiriidassa lain kanssa, joka sanoo:


Ei sano mitään ohituskaistoista eikä ajokaistojen normaaliudesta.


Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11

Mopoauto... varmaan vasemmalla kaistalla sinun kanssasi. Vai olitko se sinä...
Kalliit autot joutuvat harvemmin onnettomuuksiin, joten tilastot eivät tue väitettäsi.



Quote from: Pliers on 03.01.2011, 11:25:50

Kun ihmiset suhtautuvat joustavasti liikenteeseen ja kanssa-autoilijoihin, sujuu liikenne paremmin. Sinun olisi hyvä käydä autokoulun teoriaosuus muistin virkistykseksi uudelleen. Naapuriautosta on melko vaikeaa päätellä toisten tielläliikkujien mahdollisen kiireen perusteita.


a)Mitä väitettäni tilastot eivät tue?


b) Neljä lastani on viime vuosikymmenellä suorittanut kyseisen teoriakokeen, viimeinen juuri joulukuussa joten teoriakirja löytyy huushollista. Selasin, eikä siitä löydy mitään kohtaa, jossa hyväksyttäisiin ylinopeus tai kehotettaisiin jotenkin suosimaan/kannustamaan ylinopeuden ajamista tai muutakaan liikennesääntöjen rikkomista.

c) 100 km työmatkan lisäksi vietän ratin takana monta tuntia vuorokaudesta työssä. Törpöt aiheuttavat minulle jatkuvasti vaaratilanteita, sunnuntaiautoilija ei ehkä osaa kuvitella koska ei ehdi mitään nähdä.

Muutama vuosi sitten ylinopeutta paahtanut öykkäri ajoi perään, auto meni lunastukseen. Oli lapsi kyydissä. Sen jälkeen tuli muutama vuosi sitten melkein ovesta sisään kun rysäytti vasemmalta kylkeen. Onneksi osui osittain ovien väliseen tukirautaan, muuten kirjoittaisin pyörätuolissa enkä kävisi töissä. Taas auto lunastukseen. Minulla on hyvät syyt inhota öykkäreitä.

Ja minulla on tässä elämässä todella kiire, alinopeutta en aja koskaan. Mutten kuvittele, että ylinopeutta kannattaisi ajaa, siinä voi katketa jonkun toisenkin matka lopullisesti.

d) Painan Ilmoita valvojalle- nappulaa koska minusta viestisi eivät enää sisällä asiaa vaan menevät henkilökohtaisuuksiin.

"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Oami

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11
Mopoauto moottoritiellä?

Juu, näitä näkee Tampereen aamuruuhkassa aina silloin tällöin, kun tulee kaupunkiin moottoritietä etelästä: mopoautoja tulee moottoritien viimeiselle liittymävälille. Siihen asti ne ajavat rinnakkaista "vanhaa kolmostietä", mutta sen päätyttyä pitäisi vielä jaksaa kiertää se parinsadan metrin matka rinnakkaiselle kadulle.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Pliers

Quote from: Oami on 03.01.2011, 17:07:25
Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11
Mopoauto moottoritiellä?

Juu, näitä näkee Tampereen aamuruuhkassa aina silloin tällöin, kun tulee kaupunkiin moottoritietä etelästä: mopoautoja tulee moottoritien viimeiselle liittymävälille. Siihen asti ne ajavat rinnakkaista "vanhaa kolmostietä", mutta sen päätyttyä pitäisi vielä jaksaa kiertää se parinsadan metrin matka rinnakkaiselle kadulle.

Oala, sinä voit kertoa tuolle jänkkääjälle, kumpaa kaistaa hänen on moottoritiellä ajettava, kun ei ohita.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Riippumatoton

Quote from: AIP on 03.01.2011, 04:23:32
Quote from: HDRisto on 02.01.2011, 23:18:21
Jos ei edes silmät päässä käänny niin pois ratin takaa.

En ole koskaan havainnut sellaista, että liittymiskaistalta ei näkisi päätä kääntämällä sitä liikennettä jonka sekaan aikoo liittyä, vaikka liittymiskaistan alkupää olisikin kaivettu nyppylän sisään. Mikään ei pakota kiihdyttämään ja sitten vasta katsomaan, vaan sen muun liikennevirran voi rauhassa katsella ja sitten suorittaa lopun tarvittavaa kiihdytystä. Onnistuu sellaisilla tarpeettoman laiskoillakin autoilla, joita olen joskus ajanut useamman vuoden ajan, kun ei ole ollut varaa parempaan.

Tänä talvena täällä Espoossa näitä on kyllä enemmän säännöksi kuin poikkeukseksi. Esimerkiksi Espoonlahdessa on liittymä, jossa liikennevaloista kiihdytetään bussikaistan yli 100km/h vauhtiseen liikennevirtaan Länsiväylälle, ja kaikki alle puolitoista metriä korkea liikenne moottoritiellä jää kyllä kinosten taakse näkymättömiin. Suht hyvinhän tuo toimii kun ihmiset lain vastaisesti vaihtavat sinne vasemmalle kaistalle liittymän kohdalla, ja ruuhka-aikaan vetoketjuperiaatteella. Tervetuloa rauhassa katselemaan miten onnistuu jäisellä asfaltilla busseja väistellen.

Oami

Quote from: Pliers on 03.01.2011, 19:18:00
Oala, sinä voit kertoa tuolle jänkkääjälle, kumpaa kaistaa hänen on moottoritiellä ajettava, kun ei ohita.

Jos mua ny muka jonain auktoriteettina pidetään niin... on se se oikea.

Ikuisuusväännöt sitten voidaan käydä siitä asiasta, että kuinka kaukana niiden ohitettavien rekkojen pitää olla toisistaan, jotta niiden välissä pitäisi oikealle kaistalle palata. Itse pidän ehkä rajana kysymystä siitä, voiko rekkojen välissä tarpeen tullen palata sinne oikealle kaistalle, antaa takaa tulevan mennä ohi ja sitten taas ohittaa seuraavan rekan ilman, että oma vauhti tässä prosessissa laskee. Tämä tuskin on mikään sääntö mutta se on se, minkä itse katson sujuvaksi käytökseksi moottoritiellä.

Tätä keskustelua voidaan käydä kahdesta näkökulmasta: millaisesta käytöksestä pitää sakottaa ja millainen käytös osoittaa vain kaupunkilaisjärjen puutetta. Nämä eivät ole ihan sama asia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

LambOfGod

Quote from: Mika.H on 30.12.2010, 18:12:20
no väistöliike (eli kaistanvaihto) aiheutti hallinnan lopullisen menettämisen. toki perussyy oli tietysti liian kova tilannenopeus. tie oli aivan saatanan liukas. samana päivänä sattui kymmeni/satoja onnettomuuksia. yksikin akka uutisissa kiekui, että ajoi ihan rajoitusten mukaisesti, mutta mitään ei voinut kun toisen perään ajoi. toivottavasti menetti korttinsa ikuisiksi ajoiksi!

keskikaide olisi auttanut, mutta niiden rakentaminen on kuulemma niin kallista, ettei joka paikkaan niitä rakenneta. tuokin tie oli suora ja nokkakolari tuntui aika absurdilta tuossa paikassa, mutta kaikkea voi näemmä sattua...

juu onneksi mimmin henki säilyi. mulle ei käynyt mitään, mutta tuo mimmi oli kyllä aika romuna. poliisi soitti mulle myöhemmin ja kysyi halauanko asian oikeuteen. sanoin, etteiköhän nyt oppinut jo ilman oikeudenkäyntiäkin. toivottavasti tajusi mitä teki.

Liikenne on hurja paikka. Kannattaa miettiä mitä siellä oikein tekee.
Vika ei ollut kaistan vaihtamienn vaan se, että ei osaa vaihtaa kaistaa ottaen huomioon nopeutensa ja kelin (tien ja renkaan välinen kitka ja tien muodot.) Helposti mieleen tulevista vaikeista (ruuhkaisuus, tien muodot) liittymistä kaikki ovat teräksellä varmistetut, siten, että vastaantulijan kaistalle ei pääse vaikka kuinka yrittäisi jos ei omista monstetruckia.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Semiurbaani

Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52

Itse pidän ehkä rajana kysymystä siitä, voiko rekkojen välissä tarpeen tullen palata sinne oikealle kaistalle, antaa takaa tulevan mennä ohi ja sitten taas ohittaa seuraavan rekan ilman, että oma vauhti tässä prosessissa laskee. Tämä tuskin on mikään sääntö mutta se on se, minkä itse katson sujuvaksi käytökseksi moottoritiellä.


Se takana tuleva jakaakin mielipiteet täällä. Onko "sujuvaa" vai riskikäyttäytymistä/häiriötä se, että osa autoilijoista ajaa omien sääntöjensä mukaan ja nopeusrajoitusvapaasti.

"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

JR

Olen muutaman kerran huomannut, että liikenne saattaa saada muuten ihan rauhallisen ihmisen sekoamaan täysin. Näköjään jopa pelkkä liikenteestä keskusteleminenkin....

Marius

#99
Mielestäni yleisesti ottaen on liikennekulttuuri Suomessa ynnä muissa pohjoismaissa maailman kärkiluokkaa. Kyllä suomalaiset osaavat ajaa.

Liikenteen toimivuus on täysin verrannollista muuhunkin yhteiskunnan toimivuuteen, ja korreloi selvästi maapallon leveyspiirien kanssa.

Australia ja Uusi-seelanti ovat oma lukunsa siinä suhteessa, eurooppalaisia saarekkeita nykyään kuitenkin nekin.

Itse pyrin järkevään joustavuuteen, ja annan aina tilaa, jos on tilaa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

JJ75

#100
Quote from: Semiurbaani on 04.01.2011, 00:23:00
Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52

Itse pidän ehkä rajana kysymystä siitä, voiko rekkojen välissä tarpeen tullen palata sinne oikealle kaistalle, antaa takaa tulevan mennä ohi ja sitten taas ohittaa seuraavan rekan ilman, että oma vauhti tässä prosessissa laskee. Tämä tuskin on mikään sääntö mutta se on se, minkä itse katson sujuvaksi käytökseksi moottoritiellä.


Se takana tuleva jakaakin mielipiteet täällä. Onko "sujuvaa" vai riskikäyttäytymistä/häiriötä se, että osa autoilijoista ajaa omien sääntöjensä mukaan ja nopeusrajoitusvapaasti.



Paimensauvan heilutus tuskin onnistunee sellasilla keleillä, jossa rekka ajaa nelikaistasella edellä ja tyhmät seuraa takana. Vaikka vastassa ei näkymättömyydestä huolimatta ole mitään pelättävää. On uskallettava ajaa lumenpöllyämien rekkojen ohitse, niin ei tartte 10 auton vetää peräkanaa peläten 7kymppiä kuin pöljät. Semmoseenko liittyisi mukaan motareilla. Nähty on.

Quote from: JR on 04.01.2011, 00:47:58
Olen muutaman kerran huomannut, että liikenne saattaa saada muuten ihan rauhallisen ihmisen sekoamaan täysin. Näköjään jopa pelkkä liikenteestä keskusteleminenkin....

Kyllä ne hidastelijat tuntuu olevan eniten sekasin liikennekäyttäytymistä kun katsoo. Kiilailua, kiihdyttelyä rinnalla, valojen vilkuttelua ja pitkien käyttöä, perässä ollessa äkkijarrutuksia.. listahan tuntuu olevan loputon vaikka ohittajalle lainmukaan laki määrää antamaan tietä, hiljentämään, väistämään. Mikä tuossa on niin vaikeaa?

AIP

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 13:21:41
Ainakin Tekniikan Maailmassa taisi olla juttua tuosta muutama vuosi sitten. Kun teet ohittamisen kaistaa vaihtamatta, niin se onkin sivuuttamista. Jos joku muistaa lähteen paremmin, niin voisi valistaa asiassa.

Mahdatko tarkoittaa numeron 8/2005 Liikenteessä-palstaa, jossa käsiteltiin moottoritiellä ohittamista? Lainaan kyseisen palstan kappaleen tähän liikennevalistuksen nimissä tekijänoikeusrikkomuksen uhalla (korostukset artikkelista). Mainitussa kappaleessa lainataan suoraan Tekniikan Maailman 12/2004 artikkelia moottoritiellä ajosta. Tässä samalla puututaan hieman ohittamisen ja ohi ajamisen käsitteisiin.

Kaistanvalinta ja ohitukset moottoritiellä

LEHDESSÄMME oli laaja artikkeli (TM 12/04) moottoritiellä ajamisesta. Melkoisia ongelmia aiheuttaa muun muassa se, että liian monet ajavat moottoriteillä omilla säännöillään, jotka eivät perustu Suomen lainsäädäntöön. Väärää mallia on otettu ulkomailta.

Muun muassa ajokaistan valinta tuottaa vaikeuksia. Moottoriteillä on oikean ajokaistan käyttöpakko. Siihen sallitaan kolme poikkeusta:
1) Vasenta kaistaa saa ajaa ohitettaessa yhtä tai useampaa oikealla kaistalla ajavaa – määrää ei ole rajoitettu
2) Ruuhkaliikenteessä ei ole ohituskaistaa. Kaikkia kaistoja saa käyttää, myös vasemmanpuoleista.
3) Jos ajokaistojen päällä on opastusmerkit liikennesuunnille, saa vasenta kaistaa käyttää. Tässä tilanteessa liikenteen määrällä ei ole merkitystä.

Oikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen sallittua, jos se tapahtuu ajokaistaa vaihtamatta.

Jos oikeaa kaistaa käyttävä saavuttaa vasemmalla kaistalla hitaammin ajavan, ohi saa ajaa, jos ei ole vaihtanut kaistaa tätä varten. Ratkaisevaa on aika, jonka on ollut oikealla kaistalla. Jos takaa tullut vaihtaa oikeanpuoleiselle ajokaistalle ja ajaa siellä jonkin aikaa, oikealta ohi ajaminen on sallittua. Muutama sekunti ei kuitenkaan riitä, kysymys on selkeästi pitemmästä ajasta. Nopea koukkaaminen oikealle kaistalle ja saman tien ohi ajaminen on aina kiellettyä – se on ohittamista, ei ohi ajamista.

Oikealta ohi ajamisen sallivia tilanteita on kuitenkin vain kolme.
1) Luvallista on ohittaa oikealta, jos kaikilla (molemmilla) kaistoilla
ajetaan jonossa eli on edellä mainittu ruuhkaliikenne.
2) Myös opastusmerkkitilanteessa – aivan kuten edellä – on ajokaistan valinta vapaa ja oikealta voi ajaa ohi.
3) Linja-autokaistaa pitkin saa ajaa muita kaistoja käyttävien ohi. Tällöin täytyy olla tietenkin oikeus käyttää linja-autokaistaa.

Kaikissa muissa tilanteissa ohi ajaminen niin kuin ohittaminenkin oikealta on yksiselitteisesti kiellettyä.

Pekkaa kahvassa

Quote from: Semiurbaani on 04.01.2011, 00:23:00
Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52

Itse pidän ehkä rajana kysymystä siitä, voiko rekkojen välissä tarpeen tullen palata sinne oikealle kaistalle, antaa takaa tulevan mennä ohi ja sitten taas ohittaa seuraavan rekan ilman, että oma vauhti tässä prosessissa laskee. Tämä tuskin on mikään sääntö mutta se on se, minkä itse katson sujuvaksi käytökseksi moottoritiellä.


Se takana tuleva jakaakin mielipiteet täällä. Onko "sujuvaa" vai riskikäyttäytymistä/häiriötä se, että osa autoilijoista ajaa omien sääntöjensä mukaan ja nopeusrajoitusvapaasti.



Sinä jauhat loopissa samaa ihmisjätöstä tuosta oletetusta ylinopeudesta. Yrität selkeästi ja jatkuvasti puolustella laitonta ja järjen vastaista käytöstäsi toisen laittomuuden ehkäisemisellä ja haet sille hyväksyntää. Silti aika harvassa täälläkin on ne viestit, joissa ylinopeutta puolustetaan. Olen valmis täällä julkisesti tuomitsemaan ylinopeuden ilmiönä ja totean sen ääneen olevan laitonta. Oletko sinä itse puolestasi valmis tuomitsemaan vasemman kaistan turhan käytön ilmiönä ja myöntämään sen olevan laitonta moottoritiellä?
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pekkaa kahvassa

Quote from: AIP on 04.01.2011, 05:21:32
Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 13:21:41
Ainakin Tekniikan Maailmassa taisi olla juttua tuosta muutama vuosi sitten. Kun teet ohittamisen kaistaa vaihtamatta, niin se onkin sivuuttamista. Jos joku muistaa lähteen paremmin, niin voisi valistaa asiassa.

Mahdatko tarkoittaa numeron 8/2005 Liikenteessä-palstaa, jossa käsiteltiin moottoritiellä ohittamista? Lainaan kyseisen palstan kappaleen tähän liikennevalistuksen nimissä tekijänoikeusrikkomuksen uhalla (korostukset artikkelista). Mainitussa kappaleessa lainataan suoraan Tekniikan Maailman 12/2004 artikkelia moottoritiellä ajosta. Tässä samalla puututaan hieman ohittamisen ja ohi ajamisen käsitteisiin.

Kaistanvalinta ja ohitukset moottoritiellä

LEHDESSÄMME oli laaja artikkeli (TM 12/04) moottoritiellä ajamisesta. Melkoisia ongelmia aiheuttaa muun muassa se, että liian monet ajavat moottoriteillä omilla säännöillään, jotka eivät perustu Suomen lainsäädäntöön. Väärää mallia on otettu ulkomailta.

Muun muassa ajokaistan valinta tuottaa vaikeuksia. Moottoriteillä on oikean ajokaistan käyttöpakko. Siihen sallitaan kolme poikkeusta:
1) Vasenta kaistaa saa ajaa ohitettaessa yhtä tai useampaa oikealla kaistalla ajavaa – määrää ei ole rajoitettu
2) Ruuhkaliikenteessä ei ole ohituskaistaa. Kaikkia kaistoja saa käyttää, myös vasemmanpuoleista.
3) Jos ajokaistojen päällä on opastusmerkit liikennesuunnille, saa vasenta kaistaa käyttää. Tässä tilanteessa liikenteen määrällä ei ole merkitystä.

Oikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen sallittua, jos se tapahtuu ajokaistaa vaihtamatta.

Jos oikeaa kaistaa käyttävä saavuttaa vasemmalla kaistalla hitaammin ajavan, ohi saa ajaa, jos ei ole vaihtanut kaistaa tätä varten. Ratkaisevaa on aika, jonka on ollut oikealla kaistalla. Jos takaa tullut vaihtaa oikeanpuoleiselle ajokaistalle ja ajaa siellä jonkin aikaa, oikealta ohi ajaminen on sallittua. Muutama sekunti ei kuitenkaan riitä, kysymys on selkeästi pitemmästä ajasta. Nopea koukkaaminen oikealle kaistalle ja saman tien ohi ajaminen on aina kiellettyä – se on ohittamista, ei ohi ajamista.

Oikealta ohi ajamisen sallivia tilanteita on kuitenkin vain kolme.
1) Luvallista on ohittaa oikealta, jos kaikilla (molemmilla) kaistoilla
ajetaan jonossa eli on edellä mainittu ruuhkaliikenne.
2) Myös opastusmerkkitilanteessa – aivan kuten edellä – on ajokaistan valinta vapaa ja oikealta voi ajaa ohi.
3) Linja-autokaistaa pitkin saa ajaa muita kaistoja käyttävien ohi. Tällöin täytyy olla tietenkin oikeus käyttää linja-autokaistaa.

Kaikissa muissa tilanteissa ohi ajaminen niin kuin ohittaminenkin oikealta on yksiselitteisesti kiellettyä.

Jep. Kiitos.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pliers

#104
Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 19:18:00
Oala, sinä voit kertoa tuolle jänkkääjälle, kumpaa kaistaa hänen on moottoritiellä ajettava, kun ei ohita.

Jos mua ny muka jonain auktoriteettina pidetään niin... on se se oikea.

Kiitos Oula! Ainakin itse pidän sinua jonkinlaisena auktoriteettina vähintäänkin, kun lienet ainoa täällä, jolla on "jonkinlaista" koulupohjaa aiheesta.

Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52
Tätä keskustelua voidaan käydä kahdesta näkökulmasta: millaisesta käytöksestä pitää sakottaa ja millainen käytös osoittaa vain kaupunkilaisjärjen puutetta. Nämä eivät ole ihan sama asia.

Täysin samaa mieltä.

LISÄYS: Kiitos myös AIP:lle kattavasta esityksestä, joka ei jätä tilaa tulkinnoille.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Simo Hovari

#105
Quote from: AIP on 04.01.2011, 05:21:32
Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 13:21:41
Ainakin Tekniikan Maailmassa taisi olla juttua tuosta muutama vuosi sitten. Kun teet ohittamisen kaistaa vaihtamatta, niin se onkin sivuuttamista. Jos joku muistaa lähteen paremmin, niin voisi valistaa asiassa.

Mahdatko tarkoittaa numeron 8/2005 Liikenteessä-palstaa, jossa käsiteltiin moottoritiellä ohittamista? Lainaan kyseisen palstan kappaleen tähän liikennevalistuksen nimissä tekijänoikeusrikkomuksen uhalla (korostukset artikkelista). Mainitussa kappaleessa lainataan suoraan Tekniikan Maailman 12/2004 artikkelia moottoritiellä ajosta. Tässä samalla puututaan hieman ohittamisen ja ohi ajamisen käsitteisiin.

Kaistanvalinta ja ohitukset moottoritiellä

LEHDESSÄMME oli laaja artikkeli (TM 12/04) moottoritiellä ajamisesta. Melkoisia ongelmia aiheuttaa muun muassa se, että liian monet ajavat moottoriteillä omilla säännöillään, jotka eivät perustu Suomen lainsäädäntöön. Väärää mallia on otettu ulkomailta.

Muun muassa ajokaistan valinta tuottaa vaikeuksia. Moottoriteillä on oikean ajokaistan käyttöpakko. Siihen sallitaan kolme poikkeusta:
1) Vasenta kaistaa saa ajaa ohitettaessa yhtä tai useampaa oikealla kaistalla ajavaa – määrää ei ole rajoitettu
2) Ruuhkaliikenteessä ei ole ohituskaistaa. Kaikkia kaistoja saa käyttää, myös vasemmanpuoleista.
3) Jos ajokaistojen päällä on opastusmerkit liikennesuunnille, saa vasenta kaistaa käyttää. Tässä tilanteessa liikenteen määrällä ei ole merkitystä.

Oikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen sallittua, jos se tapahtuu ajokaistaa vaihtamatta.

Jos oikeaa kaistaa käyttävä saavuttaa vasemmalla kaistalla hitaammin ajavan, ohi saa ajaa, jos ei ole vaihtanut kaistaa tätä varten. Ratkaisevaa on aika, jonka on ollut oikealla kaistalla. Jos takaa tullut vaihtaa oikeanpuoleiselle ajokaistalle ja ajaa siellä jonkin aikaa, oikealta ohi ajaminen on sallittua. Muutama sekunti ei kuitenkaan riitä, kysymys on selkeästi pitemmästä ajasta. Nopea koukkaaminen oikealle kaistalle ja saman tien ohi ajaminen on aina kiellettyä – se on ohittamista, ei ohi ajamista.

Oikealta ohi ajamisen sallivia tilanteita on kuitenkin vain kolme.
1) Luvallista on ohittaa oikealta, jos kaikilla (molemmilla) kaistoilla
ajetaan jonossa eli on edellä mainittu ruuhkaliikenne.
2) Myös opastusmerkkitilanteessa – aivan kuten edellä – on ajokaistan valinta vapaa ja oikealta voi ajaa ohi.
3) Linja-autokaistaa pitkin saa ajaa muita kaistoja käyttävien ohi. Tällöin täytyy olla tietenkin oikeus käyttää linja-autokaistaa.

Kaikissa muissa tilanteissa ohi ajaminen niin kuin ohittaminenkin oikealta on yksiselitteisesti kiellettyä.
Tämä on hyvä tietää. Mutta ei edelleenkään koske oikealta ohittamista/ohi ajamista muilla kaksikaistaisilla teillä, kuin moottoriteillä, esim. Kehä I:llä. Eli siellä saa aja  ohi/ohittaa myös oikealta.

edit: + Hypen kommentti, eli on toimittajan mutua, ei lakiin kirjoitettua asiaa.

Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Simo Hovari

Quote from: Pekkaa kahvassa on 04.01.2011, 08:17:07
Quote from: Semiurbaani on 04.01.2011, 00:23:00
Quote from: Oami on 03.01.2011, 21:47:52

Itse pidän ehkä rajana kysymystä siitä, voiko rekkojen välissä tarpeen tullen palata sinne oikealle kaistalle, antaa takaa tulevan mennä ohi ja sitten taas ohittaa seuraavan rekan ilman, että oma vauhti tässä prosessissa laskee. Tämä tuskin on mikään sääntö mutta se on se, minkä itse katson sujuvaksi käytökseksi moottoritiellä.


Se takana tuleva jakaakin mielipiteet täällä. Onko "sujuvaa" vai riskikäyttäytymistä/häiriötä se, että osa autoilijoista ajaa omien sääntöjensä mukaan ja nopeusrajoitusvapaasti.



Sinä jauhat loopissa samaa ihmisjätöstä tuosta oletetusta ylinopeudesta. Yrität selkeästi ja jatkuvasti puolustella laitonta ja järjen vastaista käytöstäsi toisen laittomuuden ehkäisemisellä ja haet sille hyväksyntää. Silti aika harvassa täälläkin on ne viestit, joissa ylinopeutta puolustetaan. Olen valmis täällä julkisesti tuomitsemaan ylinopeuden ilmiönä ja totean sen ääneen olevan laitonta. Oletko sinä itse puolestasi valmis tuomitsemaan vasemman kaistan turhan käytön ilmiönä ja myöntämään sen olevan laitonta moottoritiellä?
Mä voin todeta ylinopeuden olevan laitonta, mutta en tuomitse.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

sikakyösti

mitä näille ryssille pitäisi tehdä kun eivät osaa ajaa yhtään,ei ole mitään käsitystä liikenne säännöistä,tai yhtään mistään kaistoista???
ajelevat yleensä keskellä tietä tai osittain molemmilla kaistoilla,vaihtavat kaistaa ilman vinkkaria,pysähtyvät keskelle tietä/risteystä kun eivät tiedä mihin pitäisi mennä ja HÄTÄVILKUT päällä voi tehdä ihan mitä tahansa vaikka peruuttaa moottoritiellä vasta virtaa.
aamulla kävin lappeenrannassa ja sain sellaisen vitutuskohtauksen ettei usko kukaan,kaikki ryssät,somput ym. värivikaiset pitäisi laittaa merikontteihin ja käydä upottamassa suomenlahteen >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Simo Hovari

#108
Quote from: Semiurbaani on 03.01.2011, 16:01:50
Ja minulla on tässä elämässä todella kiire, alinopeutta en aja koskaan. Mutten kuvittele, että ylinopeutta kannattaisi ajaa, siinä voi katketa jonkun toisenkin matka lopullisesti.
Minusta taas pelkkä ylinopeuden syyllistäminen onnettomuuksista on järjetöntä. Taajamat pois lukien 10-20 km/h ylinopeus ei sellaisenaan aiheuta juurikaan ajamisen riskitason nousemista, varsinkaan moottoritiellä. Sen sijaan riskitasoa nostaavat väärä tilannenopeus, puusilmäisyys/yleinen kyvyttömyys auton ratissa, sekä kusipäisyys/itsekkyys. Se, että joku ajaa moottoritiellä vaikka 15 km/h ylinopeutta ei nosta kenenkään siellä liikkujan onnettomuusriskiä juuri mihinkään, kun taas kotipoliisi, joka katsoo oikeudekseen ajaa suurinta sallittua ohituskaistalla, nostaa kaikkien taakseen jonoon kertyvien, sekä niiden rinnalla oikealla kaistalla ajavien riskitasoa huomattavasti. Suurimmat mulkut katsovat lisäksi oikeudekseen vaihtaa kaistaa jonkun eteen, jos arvioivat tämän tulevan takaa ylinopeutta. Tuo jos mikään on omiaan aiheuttamaan onnettomuuksia.

Sitä paitsi ei ole yksittäisen autoilijan tehtävä arvioida kannattaako jonkun ajaa ylinopeutta vai ei, eikä varsinkaan puuttua siihen poliisin ottein rajoittamalla toisten menoa parhaaksi katsomallaan tavalla, se on poliisin tehtävä.


P.S. taas tänään kehä I:llä oli joku mulkku joka katsoi oikeudekseen ajaa ohituskaistaa mittarin mukaan suurinta sallittua ja lopputulos oli se, että hänen edessään oli tyhjää niin pitkälle kuin näki, takana helvetinoimen jono, sekä porukkaa lappasi oikealta ohi. Noin tapahtuu, kun ajetaan ajattelemalla itsekkäästi.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Simo Hovari

Quote from: sikakyösti on 04.01.2011, 09:25:20
mitä näille ryssille pitäisi tehdä kun eivät osaa ajaa yhtään...

....,kaikki ryssät,somput ym. värivikaiset pitäisi laittaa merikontteihin ja käydä upottamassa suomenlahteen >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Etkö itse vastannut kysymykseesi?

Totta puhuen, ryssilla ja virolaisilla ei kotimaissaan ole mitään liikennekulttuuria ja saman meno jatkuu Suomen teiläkin. Ainoa toivo lienee, että ajan mittaan oppisivat ajamaan meikäläisen liikennekulttuurin mukaan, omavaltaiseen liikennekoulutukseen kun ei voi ryhtyä joidenkin muiden tapaan. Toisin, kuin tekstistäsi ehkä on ymmärrettävissä, en ole havainnut ihovärin vaikuttavan ajokykyyn.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Hype

QuoteOikealta ohittaminen on kiellettyä, mutta ohi ajaminen sallittua, jos se tapahtuu ajokaistaa vaihtamatta.

Jos oikeaa kaistaa käyttävä saavuttaa vasemmalla kaistalla hitaammin ajavan, ohi saa ajaa, jos ei ole vaihtanut kaistaa tätä varten. Ratkaisevaa on aika, jonka on ollut oikealla kaistalla.

Onko tuo mitenkään ratkaisevaa, jos sellainenkin ratkaiseva lisäehto on, että molemmilla kaistoilla pitää lisäksi olla tungosta eli ruuhkaa, jotta "ohi-ajaminen" olisi sallittua?

Quote
Oikealta ohi ajamisen sallivia tilanteita on kuitenkin vain kolme.
1) Luvallista on ohittaa oikealta, jos kaikilla (molemmilla) kaistoilla
ajetaan jonossa eli on edellä mainittu ruuhkaliikenne.

Kumpaa tuossa tarkoitetaan, "ohi-ajamista" vai "ohittamista"? Molemmat mainitaan.

Ei kai laissa erotella toisistaan "ohi-ajamista" ja "ohittamista"? Taitaa olla toimittajan oma tulkinta, että se "perustuu" Suomen lainsäädäntöön.

Simo Hovari

Quote from: Marius on 04.01.2011, 00:55:55
Mielestäni yleisesti ottaen on liikennekulttuuri Suomessa ynnä muissa pohjoismaissa maailman kärkiluokkaa. Kyllä suomalaiset osaavat ajaa.
Aika pitkäli näin juu, kokonaisuuten homma toimii kyllä. Kehitettäviäkin kohteita kyllä löytyy, yksi miinus esim. on suojateiden/jalankulkijoiden kunnioittaminen. Tuossa olisi vielä paljon korjattavaa. Tai tilan antaminen nopeammin (vaikkapa herranjestas 1 km/h ylinopeutta) ajavalle esim. leveäkaistateillä.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

JJ75

Quote from: Simo Hovari on 04.01.2011, 09:41:19
Quote from: Marius on 04.01.2011, 00:55:55
Mielestäni yleisesti ottaen on liikennekulttuuri Suomessa ynnä muissa pohjoismaissa maailman kärkiluokkaa. Kyllä suomalaiset osaavat ajaa.
Aika pitkäli näin juu, kokonaisuuten homma toimii kyllä. Kehitettäviäkin kohteita kyllä löytyy, yksi miinus esim. on suojateiden/jalankulkijoiden kunnioittaminen. Tuossa olisi vielä paljon korjattavaa. Tai tilan antaminen nopeammin (vaikkapa herranjestas 1 km/h ylinopeutta) ajavalle esim. leveäkaistateillä.

Kyllä sitä toisten perseissä ajaisi kuten poliisitkin toivoo, ettei ohitettaisi, jos jolisi maksumies sitten kiveniskemille.

desperaato

Quote from: Simo Hovari on 04.01.2011, 09:27:46
P.S. taas tänään kehä I:llä oli joku mulkku joka katsoi oikeudekseen ajaa ohituskaistaa mittarin mukaan suurinta sallittua ja lopputulos oli se, että hänen edessään oli tyhjää niin pitkälle kuin näki, takana helvetinoimen jono, sekä porukkaa lappasi oikealta ohi. Noin tapahtuu, kun ajetaan ajattelemalla itsekkäästi.

Nää on oma lajinsa. Ei osata, tajuta, kyetä tarkastamaan sitä mittari virhettä omasta autosta tai vaihtoehtoisesti käyttäisivät gps-mittaria jos muuten on liian vaikeaa.
Mutta silti kanssa autoilijat puikkelehtii sieltä oikealta ohi eikä anna äänimerkkiä tumpelolle. Jos kaikki tööttäisivät juntille niin viesti saattaisi alkaa meneen perille. Lumipesu firman pihassa saattaisi tehota myös.

Jack

Täällä tuntuu olevan asiantuntijoita, joten ehkä joku voi kertoa miten moottoritielle pitäisi ajaa esimerkiksi tämän tyyppisessä liittymässä tiettyjen olosuhteiden vallitessa.

http://maps.google.com/maps?hl=en&ie=UTF8&ll=62.861724,27.601004&spn=0.020084,0.087891&z=14&layer=c&cbll=62.861632,27.617445&panoid=pNw2HRNOTf08EXIRk6pvng&cbp=12,165.94,,0,13.9

Autoilija kiihdyttää nopeutta ajaakseen moottoritielle. Moottoritien ja kiihdytyskaistan välissä olevat puut (kesällä niissä on lehtiä ja talvella lunta) peittävät näkyvyyden, joten autoilija ei voi kovin aikaisessa vaiheessa tietää, miten paljon moottoritiellä on autoja ja miten ne ovat sijoittuneet. Hänen on siis vaikea sovittaa nopeuttaan siten, että liittyminen tapahtuisi sujuvasti tyhjään kohtaan. Vasta jonkin aikaa kiihdytettyään autoilija voi ikkunasta ja sivupeilistä nähdä, mikä on tilanne moottoritiellä. Jos moottoritie on tyhjä, silloin ei ole ongelmia. Mutta jos moottoritiellä on kova iltapäiväruuhka, jossa autoja menee kaistojen täydeltä, tarvitaan Michael Schumacherin tilannetajua ja hyvin kiihtyvä auto, jos ruuhkan sekaan haluaa ajaa sujuvasti. Jos liittymäkaista on ylämäessä, kiihdyttäminen vaatii tehoa.

Mitä pitää tehdä, jos tilaa ei tunnu löytyvän? Missä vaiheessa pitää tehdä täysjarrutus, kun liittymäkaista näyttää loppuvan? Vai millainen jarrutus pitää tehdä. Miten tilanteesta selviää lakeja ja hyviä tapoja noudattaen?

P.S. Tilannetta arvioitaessa kannattaa ottaa huomioon, että alueella, jota kuva esittää, homo sapiens laskeutui puusta huomattavasti myöhemmin kuin muualla maailmassa. Viidakon lait ovat siis edelleen voimassa maantiellä. Sivistyneessä maailmassa kuvatun kaltainen tilanne ei olisi mikään ongelma, sillä kyllä sopu tilaa antaa.

Simo Hovari

#115
Quote from: Jack on 04.01.2011, 09:49:27
Täällä tuntuu olevan asiantuntijoita, joten ehkä joku voi kertoa miten moottoritielle pitäisi ajaa esimerkiksi tämän tyyppisessä liittymässä tiettyjen olosuhteiden vallitessa.

http://maps.google.com/maps?hl=en&ie=UTF8&ll=62.861724,27.601004&spn=0.020084,0.087891&z=14&layer=c&cbll=62.861632,27.617445&panoid=pNw2HRNOTf08EXIRk6pvng&cbp=12,165.94,,0,13.9

Autoilija kiihdyttää nopeutta ajaakseen moottoritielle. Moottoritien ja kiihdytyskaistan välissä olevat puut (kesällä niissä on lehtiä ja talvella lunta) peittävät näkyvyyden, joten autoilija ei voi kovin aikaisessa vaiheessa tietää, miten paljon moottoritiellä on autoja ja miten ne ovat sijoittuneet. Hänen on siis vaikea sovittaa nopeuttaan siten, että liittyminen tapahtuisi sujuvasti tyhjään kohtaan. Vasta jonkin aikaa kiihdytettyään autoilija voi ikkunasta ja sivupeilistä nähdä, mikä on tilanne moottoritiellä. Jos moottoritie on tyhjä, silloin ei ole ongelmia. Mutta jos moottoritiellä on kova iltapäiväruuhka, jossa autoja menee kaistojen täydeltä, tarvitaan Michael Schumacherin tilannetajua ja hyvin kiihtyvä auto, jos ruuhkan sekaan haluaa ajaa sujuvasti. Jos liittymäkaista on ylämäessä, kiihdyttäminen vaatii tehoa.

Mitä pitää tehdä, jos tilaa ei tunnu löytyvän? Missä vaiheessa pitää tehdä täysjarrutus, kun liittymäkaista näyttää loppuvan? Vai millainen jarrutus pitää tehdä. Miten tilanteesta selviää lakeja ja hyviä tapoja noudattaen?

P.S. Tilannetta arvioitaessa kannattaa ottaa huomioon, että alueella, jota kuva esittää, homo sapiens laskeutui puusta huomattavasti myöhemmin kuin muualla maailmassa. Viidakon lait ovat siis edelleen voimassa maantiellä. Sivistyneessä maailmassa kuvatun kaltainen tilanne ei olisi mikään ongelma, sillä kyllä sopu tilaa antaa.
Jos on niin vaikeaa, niin ostaa armeijan ylijäämävarastosta käytetyn Pasin. Tilaa luulisi tulevan kun työntää keulaa sinne motarille. Eikä niin väliä vaikka rytisisikin.

Tarkemmin kun katsoi, niin näkeehän siitä liittymastäkin, mistä ramppi alkaa, sinne motarille saakka, että millainen liikenne siellä on. Siitä voi sitten alkaa säätämään itselleen sopiaa nopeutta. Lopullinen paikka motarilla toki selviää vasta kun siihen motarille ja suurin piirtein omalle tulevalle paikalle näkee täydellisesti, jolloin nopeus pitää ruuvata kohdilleen. Mutta kun on ennakoinut tilanteen jo sieltä rampin alusta saakka, niin ei tarvitse soittaa Schumacheria apuun ja nopeuden säätäminen voi tapahtua normaalin kuolevaisen, sekä hänen autonsa suorituskyvyn rajoissa.

Tästä pääsisikin mukavasti aasinsillalla seuraavaan lempiaiheeseeni, eli ennakointiin liikenteessä. Tuo (tai sen puute) on nimittäin yksi suurimmista onnettomuuden aiheuttajista liikenteessä, ei mikään pieni ylinopeus. Käsi ylös kuka haluaa kuulla avautumista siitä.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pliers

Quote from: Jack on 04.01.2011, 09:49:27
Täällä tuntuu olevan asiantuntijoita, joten ehkä joku voi kertoa miten moottoritielle pitäisi ajaa esimerkiksi tämän tyyppisessä liittymässä  ...

Itse nostaisin vauhdin suoraan 120km/h, jolloin vauhtia ion enemmän kuin liityttävällä tiellä. Se antaa etua sovittaa nopeus loppupäässä, kun auto hidastuu nopeammin kuin kiihtyy.

Quote from: Jack on 04.01.2011, 09:49:27
Mitä pitää tehdä, jos tilaa ei tunnu löytyvän? Missä vaiheessa pitää tehdä täysjarrutus, kun liittymäkaista näyttää loppuvan? Vai millainen jarrutus pitää tehdä. Miten tilanteesta selviää lakeja ja hyviä tapoja noudattaen?

Lähtökohtaisesti täysjarrutusta ei missään vaiheessa. Vauhti hidastetaan vain liikennevirran nopeuteen sopivassa välissä, ja määrätietoisesti, mutta kohteliaasti painetaan auto sinne väliin.

Quote from: Jack on 04.01.2011, 09:49:27
P.S. Tilannetta arvioitaessa kannattaa ottaa huomioon, että alueella, jota kuva esittää, homo sapiens laskeutui puusta huomattavasti myöhemmin kuin muualla maailmassa. Viidakon lait ovat siis edelleen voimassa maantiellä. Sivistyneessä maailmassa kuvatun kaltainen tilanne ei olisi mikään ongelma, sillä kyllä sopu tilaa antaa.

Savolaiset ovat oma lukunsa, mutta Kuopiolaiset ovat kuitenkin jo huomattavan sivistyneitä verrattuna esimerkiksi Mikkeliläisiin. Määrätietoisuus on uskoakseni avain.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lemmy

Quote from: JR on 04.01.2011, 00:47:58
Olen muutaman kerran huomannut, että liikenne saattaa saada muuten ihan rauhallisen ihmisen sekoamaan täysin. Näköjään jopa pelkkä liikenteestä keskusteleminenkin....

Tama on totta, lisaksi jokainen keskustelija on "keskimaaraista parempi kuski".
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Kimmo Pirkkala

Quote from: Pliers on 04.01.2011, 10:05:57
Quote from: Jack on 04.01.2011, 09:49:27
Täällä tuntuu olevan asiantuntijoita, joten ehkä joku voi kertoa miten moottoritielle pitäisi ajaa esimerkiksi tämän tyyppisessä liittymässä  ...

Itse nostaisin vauhdin suoraan 120km/h, jolloin vauhtia ion enemmän kuin liityttävällä tiellä. Se antaa etua sovittaa nopeus loppupäässä, kun auto hidastuu nopeammin kuin kiihtyy.

Tämä on ehdottomasti helpoin tapa jos vain papua löytyy moottorista. Jos vauhti on aavistuksen kovempi kuin motarilla jo olevilla, tarvitsee se rako johon mahtuu katsoa edestä eikä takaviistosta. Paljon helpompaa ja turvallisempaa kun katse on etenemissuunnassa lähes koko ajan.

Semiurbaani

Quote from: JJ75 on 04.01.2011, 02:59:29

Paimensauvan heilutus tuskin onnistunee sellasilla keleillä, jossa rekka ajaa nelikaistasella edellä ja tyhmät seuraa takana. Vaikka vastassa ei näkymättömyydestä huolimatta ole mitään pelättävää. On uskallettava ajaa lumenpöllyämien rekkojen ohitse, niin ei tartte 10 auton vetää peräkanaa peläten 7kymppiä kuin pöljät. Semmoseenko liittyisi mukaan motareilla. Nähty on.


Tänään ajoin lumenpöllyämän säiliörekan perässä työmatkamotarini päästä päähän seitsemää-kahdeksaakymppiä. Jo 50 metrin päässä rekasta näkyvyys oli lähes nolla enkä sokkona aja joten jätin väliä enkä ohittanut. Töihin oli kiire, hautaan ei. Se ei ole "uskalluskysymys" vaan tervettä järkeä ja sen liikennelainkin kunnioittamista taas. Sitä paitsi jos sinne pöllyyn sukeltaa, ei paljon vauhdikkaammin perässäni tuleva saksalais-suomalainenkaan näe mitään ja siinäpä puskee edellään ajavan säiliörekan alle.

Onko vielä hullumpia ideoita? Sokeat rattiin ajamaan motareilla?


Quote from: Pekkaa kahvassa on 04.01.2011, 08:17:07

Sinä jauhat loopissa samaa ihmisjätöstä tuosta oletetusta ylinopeudesta. Yrität selkeästi ja jatkuvasti puolustella laitonta ja järjen vastaista käytöstäsi toisen laittomuuden ehkäisemisellä ja haet sille hyväksyntää. Silti aika harvassa täälläkin on ne viestit, joissa ylinopeutta puolustetaan. Olen valmis täällä julkisesti tuomitsemaan ylinopeuden ilmiönä ja totean sen ääneen olevan laitonta. Oletko sinä itse puolestasi valmis tuomitsemaan vasemman kaistan turhan käytön ilmiönä ja myöntämään sen olevan laitonta moottoritiellä?

En ole havainnut tuota mainitsemaasi ilmiötä. Hyvin harvoin ja satunnaisesti näen jonkun junnaavan vasemmalla kaistalla ilman näkyvää järkevää syytä. Enkä ymmärrä, miksi minä tai kukaan muu repeäisi sen takia, ellei ole sydänkohtauspotilas kyydissä tai todella kiire sinne synnytyslaitokselle.

Sen sijaan sillä oikealla kaistalla junnataan puskuri puskurissa ja ohitukset tehdään poukkoillen turhaan vasemmalle kaistalle ja takaisin. Vasemmalla kaistalla ajavat vielä lähempänä toisen puskuria ne, jotka katsovat olevansa jostain syystä lakien yläpuolella.

Moottoritie, joka on nimenomaan rakennettu turvalliseksi väyläksi sujuvaan ajoon, ei edellä mainituista syistä olekaan turvallinen, eikä sille edes turvallisesti pääse, mistä koko keskustelu on alkanutkin.

Jotenkin irvokasta, että foorumilla, jossa valitetaan, että mamut eivät kunnioita Suomen lakeja ja elä niiden mukaan, jyllää porukka joka uhoaa sompailevansa  moottoritiellä ihan omien sääntöjensä mukaan.

Minusta nämä suomalais-saksalaiset kokovartalopenikset saisi lähettää somaliaan siinä kuin jotkin somaliasta tulleet rikoksenuusijatkin. Suomi turvalliseksi maaksi elää - myös moottoritiellä ja pakottakoot muut "joustamaan" jossain muualla, jossa voivat kaikennäköiset ja -väriset ihmiset harjoittaa anarkiaa miten haluavat. Siellä on kai poliisitkin samaa sorttia, sakottavat itse keksimiensä sääntöjen mukaan tai ottavat suoraan omaan taskuun. Mikä onkaan joustavampaa!

Työtätekevillä ihmisillä on ihan tarpeeksi stressiä ilman, että tarvitsee pihata startatessa alkaa murehtia, meneekö työmatka hyvin siellä liittymissä. Ei kannata toitottaa että nössöt ajakoot tavallista tietä - meidänkään motarimme rinnalla ei sellaista kulje.

Tänään "liikennekulttuurin" saldona näin monta tieltä ajanutta, yhden lyhtypylväässä lunastuskunnossa ja yhden eteeni poikittain luistaneen kaupunkimaasturin onnistuin välttämään, kun en ajanut "joustavasti" vaan kelivaran mukaan.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "