News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Moottoritien ramppikulttuuri

Started by Sara Virta, 30.12.2010, 10:43:28

Previous topic - Next topic

Sara Virta

Tuli muuten uutena tietona että jos ajat moottoritietä ja väistät pois rampista alas yrittäjää tielle uskaltautujaa niin teet rikkeen sillä poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.

Varsinkin talviaikaan ja pimeällä ei yhden yksikään ritarillinen teko ole työstäpaluuliikenteen sujuvuuden lisäämiseksi liikaa. Oma lehmä tieten ojassa kun skrivin täältä Tampereen ja Hämeenlinnan näkövinkkelistä mutta tämä on todellisuutta muuallakin kuin tällä varmaan Suomen ruuhkaisemmalla tiepoloisella, jolla vielä tiestön jatkuva uraputki ilahduttaa työn raskaan raatajaa.

Rampit on muutenkin suunniteltu niin, että sieltä on mahdollisimman hankalaa nähdä ketä kaikkea on korollan perään puskemassa jos nyt kiepsautan rattia vasemmalle. Rampista tulijan olisi suhteutettava nopeutensa niin että osuu johonkin väliin ja ramppi olisi käytettävä loppuun asti ja nostettava nopeus siinä moottoritien tasolle. Niin niin, mutta armas Paatero ruuhka-aikoina ja liukkaalla talvipimeällä tosi tuskallista tyrkätä ittiään väkisin tosta-noin-vaan jonkun eteen. Olkoonkin niin että usko on vahva ja kolmio terävä, mutta turvallisuuden tunne kanssakulkijaan lisääntyy suunnattomasti, jos joku antaa tilan: tule vaan onhan täältä kaikkien kotiinsa päästävä.

Joskus aikoinaan kun tämä uusi moottoritieramppijärjestelmä tuli oli kirjoitukset lähinnä kiukkuisia juuri sen seikan takia, että sinne moottoritielle ei tahdo päästä mihinkään väliin rampista, vaan on ruuhkaisina aikoina jopa pysähdyttävä odottamaan, jos tarpeeksi pässiä autoilijaa on liikkeellä. Nyt tämän uuden ajokulttuurin myötä aletaan ihmisiä sitten syyttämään siitä, että heille on vuosien myötä ilmestynyt käytännön järkeä.

Mielestäni tuo tarpeeton kaistanvaihto-§ olisi lievennettävä jos kysymyksessä on rampilta esiin astuva artisti. Jos ihminen näkee niin paljon että tielle on joku tulossa, niin tottavieköön sen pää kääntyy myös taustapeilille sen verran että se näkee tuleeko ketään takaa ja voiko toiselle kaistalle siirtyä.

Enska Enska I miss you so much!!!

Mika.H

Quote from: Sara Virta on 30.12.2010, 10:43:28
Tuli muuten uutena tietona että jos ajat moottoritietä ja väistät pois rampista alas yrittäjää tielle uskaltautujaa niin teet rikkeen sillä poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.

Minä ajoin nokkakolarin moottoritiellä kun tuollainen kaistanvaihtaja tuli vastaan...

Ei pitäisi olla vaikea ajatus, että moottoritielle tulija väistää. Typerä kohteliaisuus on edelleenkin typeryyttä!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

vkoski

Jos siellä rampilla ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikennevirran mukaiseksi, ei tarttis lähteä rattiin ollenkaan. Itse ajelen päivittäin Treelta Nokialle ohikulkutietä ja suurimmat vaaratilanteet aiheuttaa nuo idiootit jotka yrittää puskea sinne 100sta ajavaan liikennevirtaan 70iä. Mistähän johtuu että ne on yleensä naisia ???. Ja kyllä nykyinen käytäntö on hyvä

Simo Hovari

Quote from: Sara Virta on 30.12.2010, 10:43:28
Tuli muuten uutena tietona että jos ajat moottoritietä ja väistät pois rampista alas yrittäjää tielle uskaltautujaa niin teet rikkeen sillä poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.
Hyvä, että olet tässä suhteessa valistunut. Keskimääräinen autoilija on nimittäin niin saatanan tyhmä ja puusilmäinen, että ei katso edes peiliin ennen kaistanvaihtoa. Kun moottoritiellä nopeuserot eri kaistojen välillä saattavat nousta isoiksikin, niin kaistanvaihtoon pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Tuo taas ei em. keskimääräiseltä autoilijalta onnistu, varsinkin kun keskittyy siihen rampilta tulevaan autoon. Siksi sen rampilta tulijan on aina väistettävä, eikä sen oikealla kaistalla ajavan. Jos kohtelias haluaa olla ja antaa tilaa rampista tulijalle, niin voi vaikka vähentää nopeuttaan.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Simo Hovari

Quote from: Mika.H on 30.12.2010, 10:45:41
Minä ajoin nokkakolarin moottoritiellä kun tuollainen kaistanvaihtaja tuli vastaan...
Miten tämä on mahdollista?
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

sunimh

Pelimies ajaa tietenkin aina vasenta kaistaa ja riittävän lujaa ettei ole tien tukkeena  :D
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Ode

Moi,

Asuin Englannissa taannoin 3 vuotta ja ajoin varsin paljon työni puolesta. Siellä moottoritielle liityttäessä tapahtui toinen kahdesta vaihtoehdosta:

1) Takana tuleva vaihtoi hyvissä ajoin kaistaa TAI
2) Hiljensi vauhtia ja vilautti valoja sanoakseen tähän, ole hyvä.

Kumpikin tapa toimia teki ajamisesta tuolta osin erittäin helppoa sikäläisistä valtavista liikennemääristä huolimatta. Olen aina ihmetellyt miten vastaavan käytöksen toteuttaminen on Suomessa niin vaikeaa. Täällä päinvastoin jopa toisinaan ajetaan ehdoin tahdoin väli kiiinni, ettei kukaan vaan pääse eteen. Erityisesti liukkaalla minulla palaa aika huolella käämit tuollaisesta toiminnasta, joka on itsekkään lisäksi varsin vaarallista.

-o-

JJ75

Kaistan vaihto ja tien antaminen on rikos liittymästä tulleiden hyväksi.

Tien tukkona oleminen ei ole, rampille saa vaikka pysähtyä kuulemma.

Mun mielestä tietä pitäs antaa ja rampeilla painettavan kaasua niin että liittyminen on liikennevirtaa nopeampi. Se on joustavin ja turvallisin aina. Sanokoot lakikirjat mitä hyvänsä.

Mika.H

Quote from: Simo Hovari on 30.12.2010, 10:54:14
Quote from: Mika.H on 30.12.2010, 10:45:41
Minä ajoin nokkakolarin moottoritiellä kun tuollainen kaistanvaihtaja tuli vastaan...
Miten tämä on mahdollista?

Liukas keli. Nainen kuskina, "väisti" taksia...

Mopo käsistä, muutama kierros ympäri ja vastakkaiselle kaistalle, eli eteeni. Opel Corsa meni täysin paskaksi kun Mitsu Pajerolla vetäisin takapenkistä sisään. Onneksi ei ollut ketään kyydissä.

Turhaan "väisti" mimmi taksia ja ajoi tietysti olosuhteisiin nähden liian kovaa.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Simo Hovari

Quote from: Ode on 30.12.2010, 11:09:44
Täällä päinvastoin jopa toisinaan ajetaan ehdoin tahdoin väli kiiinni, ettei kukaan vaan pääse eteen. Erityisesti liukkaalla minulla palaa aika huolella käämit tuollaisesta toiminnasta, joka on itsekkään lisäksi varsin vaarallista.
Mulla hirttää kanssa tuollaisen toiminna kanssa täysin. Joskus, kun jonot matelevat kävelyvaihtia, niin se liittyminen rampilta menee mainiosti vetoketju-periaatteella, mutta aina joukkoon mahtuu joku kusipää joka ei moista tajua, vaan pitää itsekkäästi kiinni siitä omasta paikastaan edellä menevän takapuskurissa. No, oma auto kun käy jo kolmattakymmentään, niin sillä uskaltaa painaa väkisin väliin, kuin väliin, siis liikenteessä. Kyllä se mersukuski siitä väistää, kun omaa rakasta uhkaa naarmuuntuminen.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Oami

Tämä ei ole mielipiteeni suuntaan eikä toiseen, vaan toteamus vallitsevasta asiaintilasta niinkin lähellä kuin Norjassa.

Tällainen kyltti näytetään moottoritielle liittyjälle:

(http://www.vegvesen.no/_attachment/103082/binary/181947)

Tällainen kyltti näytetään moottoritietä ajaville:

(http://www.vegvesen.no/_attachment/103069/binary/181942)

Lyhyesti: moottoritien oikeaa kaistaa ajava ja sille liittyvä ovat tasa-arvoisia. Jos kolhivat toisiaan, molemmat ovat vastuussa. Ruuhkatilanteessa tämä de-facto johtaa vetoketjuperiaatteeseen.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

vkoski

Quote from: JJ75 on 30.12.2010, 11:47:29
Tien tukkona oleminen ei ole, rampille saa vaikka pysähtyä kuulemma.

Hold your horses, ei varmasti saa:

Laki sanoo Moottoritiestä näin:
6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.

Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle.

MaisteriT

Quote from: vkoski on 30.12.2010, 12:13:47
Quote from: JJ75 on 30.12.2010, 11:47:29
Tien tukkona oleminen ei ole, rampille saa vaikka pysähtyä kuulemma.

Hold your horses, ei varmasti saa:

Laki sanoo Moottoritiestä näin:
6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.

Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle.

Ajoneuvon saa pysäyttää moottoritielläkin pakottavan esteen takia. Yhtenäinen jono autoja joka ei anna tilaa tulla joukkoon on lain hengen mukaan sellainen.

Itse kyllä ajan vaikka piennarta kunnes saan auton johonkin väliin. Talvella voi tietysti olla mahdotonta.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Quote from: Mika.H on 30.12.2010, 11:52:39
Turhaan "väisti" mimmi taksia ja ajoi tietysti olosuhteisiin nähden liian kovaa.

Ni, eli ongelma ei ollut se, että väisti vaan että ajoi keliin nähden liian kovaa.

Toki muita syitäkin voidaan mainita:
- Talvikunnossapito?
- Renkaat?
- Kuljettajan kokemattomuus?
- Keskikaiteen puute


Noi keskikaiteet pitäisi kyllä saada joka paikkaan. Onneksi selvisitte ilman henkilövahinkoja.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

JNappula

Itse kyllä annan tilaa rampilta tuleville tarvittaessa joko vaihtamalla kaistaa tai hidastamalla. Mutta kaistaa vaihtaessaan täytyy toki olla varma että ei itse aiheuta varatilannetta.

Yleisesti täytyy sanoa että joustavuus liikenteessä on mielestäni lisääntynyt viimevuosina. Tilaa annetaan helpommin sekä suojatietä kulkeville että kaistanvaihtajille. Toisen kaistan ollessa suljettuna ihmiset ymmärtävät että molemmilla kaistoilla olevien täytyy päästä eteenpäin ja vetoketjuperiaate on sisäistetty. Ennen liikenne nähtiin jonkinlaisena taisteluna jossa ei armoa annettu.

Miten olette muuten pärjänneet autolla ulkomailla? Itse kun ensimmäisen kerran ajoin USA:n itärannikolla liikenne tuntui kaoottiselta ja pelottavalta. Moottoriteillä kaupunkien ympärillä oli monta kaistaa ja liikennetiheys pajon suurempi kuin mihin olin tottunut. Autot ajoivat kovaa, pienillä turvaväleillä ja niitä oli paljon. Kiihdytykset valoista ja rampeilla olivat rajumpia. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja liikenne oli itse asiassa hyvin joustavaa. Tilaa annettiin kivasti yms.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

JR

Tänään ajoin kahden rekan perässä rampilta moottoriliikennetielle. Kuormavaunuilla ei saa ajaa, kuin kahdeksaakymppiä.

antero

Vaihan kaistaa "aina" jos on tilaa.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Veli Karimies

Ramppikäyttäytyminen on hyvin yksinkertaista. Jos siinä on ajoneuvon mentävä kolo niin siihen mahtuu. Ei muuta kun vauhti vaan samaks kun muulla liikenteellä ja sitten vaan väliin.

sydäri

Moottoritielle liittyessä on harvemmin ollut ongelmia. Ongelmapaikkoja on pk-seudulla kehäteiden tietyömaiden paikat. Leppävaarassa on hankala paikka ja Martinlaaksossa toinen. Molemmissa paikoissa on käytössä lyhennetyt kiihdytyskaistat.
Mikä on ettei ihmiset, jotka päivittäin ajavat näitä pätkiä, eivät opi siirtymään valmiiksi vasemmalle kaistalle, niin rampista pääsisi liikenne kulkemaan. Usein oikealla kaistalla autojen välit n. 10 metriä ja vasenkaista tyhjä.

(Tietystihän laki kieltää vasemmalla kaistalla ajon tarpeettomasti)
"Vi gillar olika" Elin Krantz

Oami

#19
Quote from: JNappula on 30.12.2010, 12:33:49
Miten olette muuten pärjänneet autolla ulkomailla? Itse kun ensimmäisen kerran ajoin USA:n itärannikolla liikenne tuntui kaoottiselta ja pelottavalta. Moottoriteillä kaupunkien ympärillä oli monta kaistaa ja liikennetiheys pajon suurempi kuin mihin olin tottunut.

Tähän mennessä ihan mukavasti. Olen ajanut kaikissa Itämeren rantavaltioissa sekä Norjassa ja UK:ssa, ja kaikissa näissä myös moottoriteitä (paitsi Venäjällä, jossa käynti oli muutenkin "lyhyehkö", ja Virossa ja Latviassa, joissa ei sellaisia olekaan).

Ahdistavin kokemus oli ehkä Puolassa, jossa kaksi rekkaa nousee rinnakkain vastaan mäenharjan takaa (tavallisella maantiellä, ei moottoritiellä). Puolalaiseen kulttuuriin ilmeisesti kuuluu, että sekä ohitettava että vastaantulija väistävät pientareelle.

Toinen jännä tilanne Liettuasta Puolaa kohti ajaessa rajalle johtava tie oli (ennen Schengen-aikaa) oikealta kaistaltaan täynnä jonottavia rekkoja; liikenne kulki pitkin vasenta kaistaa, hitaita henkilöautoja vieläpä ohiteltiin vasemmanpuolisen pientareen kautta.

Ketjun aihetta mukaillen: kehnoin kokemani moottoritie on varmaan Liettuassa. Joillakin (ilmeisesti neuvostoajan isokenkäisten omistamilla) huviloilla on edelleen omat liittymänsä suoraan moottoritielle. Erkanemis- ja liittymisrampit ovat joskus 90 asteen kulmassa, joten moottoritieltä poistuva käytännössä lähes pysähtyy ennen erkanemistaan. Rajoitus on kuitenkin 130.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Pliers

Quote from: MaisteriT on 30.12.2010, 12:27:53
- Keskikaiteen puute

Noi keskikaiteet pitäisi kyllä saada joka paikkaan. Onneksi selvisitte ilman henkilövahinkoja.

Kannattaa käydä ruotsissa kokeilemassa noita keskikaideteitä talvella. Saattaapi mieli muuttua...
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

JJ75

Quote from: Pliers on 30.12.2010, 17:37:14
Quote from: MaisteriT on 30.12.2010, 12:27:53
- Keskikaiteen puute

Noi keskikaiteet pitäisi kyllä saada joka paikkaan. Onneksi selvisitte ilman henkilövahinkoja.

Kannattaa käydä ruotsissa kokeilemassa noita keskikaideteitä talvella. Saattaapi mieli muuttua...

Jep jep... ei tarvita kuin yksi töhöilijä joka hämääntyy se tukkii koko tien.

Mika.H

Quote from: MaisteriT on 30.12.2010, 12:27:53
Quote from: Mika.H on 30.12.2010, 11:52:39
Turhaan "väisti" mimmi taksia ja ajoi tietysti olosuhteisiin nähden liian kovaa.

Ni, eli ongelma ei ollut se, että väisti vaan että ajoi keliin nähden liian kovaa.

Toki muita syitäkin voidaan mainita:
- Talvikunnossapito?
- Renkaat?
- Kuljettajan kokemattomuus?
- Keskikaiteen puute


Noi keskikaiteet pitäisi kyllä saada joka paikkaan. Onneksi selvisitte ilman henkilövahinkoja.


no väistöliike (eli kaistanvaihto) aiheutti hallinnan lopullisen menettämisen. toki perussyy oli tietysti liian kova tilannenopeus. tie oli aivan saatanan liukas. samana päivänä sattui kymmeni/satoja onnettomuuksia. yksikin akka uutisissa kiekui, että ajoi ihan rajoitusten mukaisesti, mutta mitään ei voinut kun toisen perään ajoi. toivottavasti menetti korttinsa ikuisiksi ajoiksi!

keskikaide olisi auttanut, mutta niiden rakentaminen on kuulemma niin kallista, ettei joka paikkaan niitä rakenneta. tuokin tie oli suora ja nokkakolari tuntui aika absurdilta tuossa paikassa, mutta kaikkea voi näemmä sattua...

juu onneksi mimmin henki säilyi. mulle ei käynyt mitään, mutta tuo mimmi oli kyllä aika romuna. poliisi soitti mulle myöhemmin ja kysyi halauanko asian oikeuteen. sanoin, etteiköhän nyt oppinut jo ilman oikeudenkäyntiäkin. toivottavasti tajusi mitä teki.

Liikenne on hurja paikka. Kannattaa miettiä mitä siellä oikein tekee.





Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

HDRisto

Aivan sama väistääkö motarilla ajava vai rampilta tulija jos vain kaikki tekevät aina samoin, samoilla säännöillä. Ei se rampilta tulo ole mitään T-risteykseen saapumista. Jos ei osaa eikä uskalla, ajelkoon isompinumeroisilla teillä ja kierrelköön syrjemmällä.

Alkuasukas

Quote from: Sara Virta on 30.12.2010, 10:43:28
Tuli muuten uutena tietona että jos ajat moottoritietä ja väistät pois rampista alas yrittäjää tielle uskaltautujaa niin teet rikkeen sillä poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto.

Ja olet ilmeisesti kuitenkin saanut ajokortin? No hyvä että edes nyt selvisi, on meinaan erittäin vittumainen tapa. Jos ei osaa liittyä moottoritielle liikennevirran sekaan, niin voi joko opetella vielä hetken tai sitten ajaa pikkuteitä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kaptah

Vaikka olen ammatiksenikin ajanut niin minusta tuo on ihan hyvä tapa. Jos kukaan ei tule takaa ja liittyjällä on vaikeuksia esimerkiksi lyhyen rampin tai huonon pidon tai auton painon vuoksi ongelmia saada vauhtia, niin minusta jollain öisellä moottoritiellä ei ole mitään ongelmaa väistää vasemmalle kaistalle ja antaa toisen liittyä kaikessa rauhassa. En ymmärrä ketä tämä häiritsee. Totta kai katson taakseni ja sivulle ennenkuin teen mitään tällaista.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Tommi Korhonen

Hyvä tapa on jos se väistäjä ei tee muille hallaa jatai siksakkia. Se taas kuuluu tottakai jokaiseen kaistanvaihtoon muutenkin. Minä ainakin väistän jos tilanne on siihen sovelias ja muuten tulija joutuu sovittautumaan. Tyhmää se nyt on pitää se vasen kaista tyhjänäkään jos kerran on niin paljon ruuhkaa että sisääntulija joutuu ahtamaan. Sitä sanotaan tien ja kaistojen hyötykäytöksi.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Alkuasukas

JOS vasen kaista on tyhjänä. Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa kun joku valopää päättää väistää suoraan eteen.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

ikuturso

Itsellä sappi kiehuu, kun ajan yksin motaria oikeaa kaistaa ja missään ei näy muita. Sitten tulee rampilta joku "opettaja", joka passaa nopeutensa juuri omani suuruiseksi ja alkaa kammeta kylkeen. Jos en väistä, niin tulee keskaria tai mulkoilevia katseita. "Vttu ne ruottissakin osaa -tana väistää". Ja tämä siis tilanteessa jossa edessäni ja takanani olisi noin kilometri tyhjää.

Yhden kerran annoin tällaiselle kohteliaasti tilaa sillä tuloksella, että en meinannut päästä takaisin omalle kaistalleni, kun piti seuraavasta rampista ajaa taas ulos. Tämä piti oikean kaistan sopivasti kiihdytellen hallussaan, joten jouduin vasenta kaistaa himmailemaan ja jättäytymään tämän teiden ritarin taakse.

Yhden kerran olen vastaavasti saanut moisen pyrkyrin vetämään lähes liinat kiinni kiihdytyskaistan päässä. Jos peelo ei kerta kaikkiaan mahdu parin tyhjän tiekilometrin matkalla muualle kuin repsikan oveni kohdalle, niin saakin jarrutella ja miettiä mikä meni vikaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

desperaato

Quote from: ikuturso on 30.12.2010, 21:26:06
Yhden kerran annoin tällaiselle kohteliaasti tilaa sillä tuloksella, että en meinannut päästä takaisin omalle kaistalleni, kun piti seuraavasta rampista ajaa taas ulos.

Sama on tullut tehtyä liian monta kertaa yhdessä TREen typerimmin toteutetuimmassa liittymässä (on erityisen onnettomuusaltis paikka). Kun tiedän, että on jo ennen kuin koko liittymä on näkyvissä, fiksua siirtyä vasemmalle kaistalle ja antaa tilaa tuleville (joita usein tulee pitkä jono) niin paluu oikealle kaistalle, vilkku päällä, on melkoinen temppu ehtiäkseen seuraavasta liittymästä ulos. Jotkut ei välitä toiset tekee sen tahallaan kiusaa.

Paljonko liikenneonnettomuudet maksavat veronmaksajille vuosittain? Säännöt, opetukset, valistus. Ne on jostain 30 vuoden takaa, ajalta kun Enska vainaa jaksoi näistä puhua. Nyt on, että antaa mennä vaan.