News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Moottoritien ramppikulttuuri

Started by Sara Virta, 30.12.2010, 10:43:28

Previous topic - Next topic

JR

Ramppiliittymissä on se ongelma, että peilin näkyvyysalue ei ylety riittävän kauas sivulle, elikkä minusta suurin ongelma nopeuden sovittamisessa ja kaistalle tunkemisessa on näkyvyys. Normaalijärjellä liikenteessä pärjää kyllä, kun muistaa katsella riittävästi eteensä, taaksensa ja tarpeen mukaan sivuillensa.

sunimh

Quote from: Pliers on 02.01.2011, 14:04:29
Kuvitella sopii. Jos ei tarkkaile taustapeiliään, saattaa syyllistyä muun liikenteen häirintään, joka on ihan yhtä kiellettyä kuin ylinopeuskin. Tätä ei moni, joka jurruttaa vasenta kaistaa "korkeinta sallittua" nopeutta, tajua.

Onhan se nyt ihan selvä että moottoritiellä, kuten liikenteessä yleensäkin tarkkaillaan kaikkea kaiken aikaa. Moottoritien vasemmalla kaistalla ("ohituskaistalla") ajetaan suurinta sallittua nopeutta - ohitustilanteessa käytännössä aina vähän yli liikenteen sujuvoittamseksi, jotta molemmat kaistat eivät ole tukossa toisen ajaessa 120 km/h ja toisen 119 km/h. Jos on takaa ohi tulijoita, annetaan näille tilaa siirtymällä oikealle kaistalle.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Pliers

Quote from: sunimh on 02.01.2011, 14:31:27
Onhan se nyt ihan selvä että moottoritiellä, ...

Ei tämä taida kaikille ihan selvää olla.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

desperaato

#63
Quote from: Semiurbaani on 02.01.2011, 13:16:09
Jotenkin itse kuvittelisin, että mahdolliset tarkkailtavat vaarat ovat motarilla edessä ja tarkkaavaisuuden pitäisi olla siinä suunnassa. Jos joku esimerkiksi jarruttaa edessäpäin, ei itsellä ole montaa sekuntia reaktioaikaa.

Joo, tarkoitin takanatulevien tarkkailemisella lähinnä, kun ajetaan ohituskaistaa. Siis kun ajetaan ohituskaistalla pitempiä aikoja. Syystä;
Taannoin ajelin useasti Tampereelta Helsinkiin myöhemmin iltapäivästä/alkuillasta. Tuohon aikaan tiellä on pitkiä jonoja rekkoja ajamassa kohti satamaa. Kesäkelillä rajoitus on 120km/h. Rekat ahaa 80-90km/h.
Tottamooses jos rekka letkojen väliin jää pitkiä välejä, ajetaan oikealla kaistalla mutta jatkuvalla syötöllä liikkuu autoilijoita, jotka haluavat ohittaa rekat yksitellen. Tästä seuraa usein vaaratilanteita ja turhia jarrutteluja.
Hyvin yleinen tapa on ajaa 10m päähän rekan perään ja ampaista sieltä ohitukseen, jonka jälkeen taas takaisin sen rekan eteen. Touhussa ei ole mitään järkeä. Tosin moottoritiellä tuo ei ole kauhean vaarallista mutta sama tyyli on tietysti käytössä missä tahansa.
Muualla kuin moottoritiellä koko ohittava letka joutuu noin aina käänteiseen järjestykseen ja viimeinen saa rukoilla, että tehoa/pitoa löytyy tarpeeksi ennen vastaantulijaa.
Kun nyt on päästy siihen, ettei jokaista rekkaa kannata yksitellen ohittaa, niin niitäkin kansainvälisesti valveutuneita (useimmiten BMW, Mercedes) kuskeja on baanalla, jotka ovat omaksuneet saksalaisen ajotyylin (liekö tullut manuaalin mukana?). Eli kun ohituskaistan tukkeena on turhan vähän ylinopeutta ajava kuljettaja autoineen, niin ajetaan rohkeasti lähemmäs puskuria ja jos edellä ajava ei vielä huomaa, vilkautetaan valoja merkiksi, että menen vielä lujempaa.
Sitten on niitä, jotka ohituskaistalla tunkevat perään kiinni ja kun tilaa antaa, ne jäävät körotteleen siihen vierelle vailla suunnitelmaa mennä mihinkään.

Koska rahaa ei ole rakentaa monikaistaisia moottoriteitä, niin pitäisi olla ainakin varaa tehdä kaikille tiettäväksi yhteiset säännöt nykyisillä liikkumiseen.


Ensio Itkosta ja hänen elämäntyötään muistaen ja kunnioittaen.

desperaato





HDRisto

Quote from: Semiurbaani on 02.01.2011, 13:16:09
Quote from: HDRisto on 02.01.2011, 11:11:03
"Mitä tarvetta moottoritiellä on vilkuilla takana olevaa liikennettä? Hälytysajoneuvojakaan tuskin tarvitsee 100 km/h vauhdissa väistää, ainakaan kiireesti".

Niitä törppöjä riittää joita tulee pitää silmällä. Ilmestyvät kuin tyhjästä vaikka itse ajaa suurinta sallittua. Kokeilepa Keimolanportti - Lakalaiva (Tampere) väliä niin taatusti havaitset enemmän kuin vain "muutaman" tälläisen. Ja ne eivät ole hälytysajossa olevia.

Jotenkin itse kuvittelisin, että mahdolliset tarkkailtavat vaarat ovat motarilla edessä ja tarkkaavaisuuden pitäisi olla siinä suunnassa. Jos joku esimerkiksi jarruttaa edessäpäin, ei itsellä ole montaa sekuntia reaktioaikaa. Peräänajajien varalta peruutuspeilin kyttääminen tuskin on kovin hyödyllistä.

Jos ei edes silmät päässä käänny niin pois ratin takaa. Ei sitä tausta- tai sivupeiliä tarvitse kytätä. Kyllä ne valot huomaa nopeammallakin vilkaisulla.
Tietenkin on niitäkin jotka eivät erota edes lähestyvää paloautoa tai ambulanssia vaikka vilkkuvia valoja on kuin rokkikonsertissa.

desperaato

Quote from: HDRisto on 02.01.2011, 23:18:21
Kyllä ne valot huomaa nopeammallakin vilkaisulla.

Kaikilla ei oo valot päällä, motarillakaan. Taannoin huomautin, että tekemäni monivuotisen arvion perusteella parkeilla pimeän aikana ajavat olivat 75% naisia. Opastakaa naisia valojen käytössä.

QuoteTietenkin on niitäkin jotka eivät erota edes lähestyvää paloautoa tai ambulanssia vaikka vilkkuvia valoja on kuin rokkikonsertissa.
Sekin vois olla hyvä jos ampulanssikuskit ihan vaan rohkeesti käyttäis sitä puupaa-seireeniä. Mutta ne säästelee sitä, ettei vain päiväkodin poloinen musulmaani pienokainen heräisi todellisuuteen kun unkle mahmoud on taas osoittanut kiitollisuuttaan saada olla paossa vainoa ja kidutusta.


Semiurbaani

Quote from: desperaato on 02.01.2011, 22:05:18

Joo, tarkoitin takanatulevien tarkkailemisella lähinnä, kun ajetaan ohituskaistaa. Siis kun ajetaan ohituskaistalla pitempiä aikoja.

Tottamooses jos rekka letkojen väliin jää pitkiä välejä, ajetaan oikealla kaistalla mutta jatkuvalla syötöllä liikkuu autoilijoita, jotka haluavat ohittaa rekat yksitellen. Tästä seuraa usein vaaratilanteita ja turhia jarrutteluja.

niitäkin kansainvälisesti valveutuneita (useimmiten BMW, Mercedes) kuskeja on baanalla, jotka ovat omaksuneet saksalaisen ajotyylin (liekö tullut manuaalin mukana?). Eli kun ohituskaistan tukkeena on turhan vähän ylinopeutta ajava kuljettaja autoineen, niin ajetaan rohkeasti lähemmäs puskuria ja jos edellä ajava ei vielä huomaa, vilkautetaan valoja merkiksi, että menen vielä lujempaa.
Sitten on niitä, jotka ohituskaistalla tunkevat perään kiinni ja kun tilaa antaa, ne jäävät körotteleen siihen vierelle vailla suunnitelmaa mennä mihinkään.

Koska rahaa ei ole rakentaa monikaistaisia moottoriteitä, niin pitäisi olla ainakin varaa tehdä kaikille tiettäväksi yhteiset säännöt nykyisillä liikkumiseen.



Kyllä moottotiellä on yhteiset - ja erittäin toimivat - säännöt, mutta sinä vaan et niitä tunne. Netistä ne löytyvät, tieliikennelaki ja tieliikenneasetus moottoriteistä. Nämä säännöt on yritetty jokaiselle opettaa autokoulussa. Ehkä joku on ollut yksityisessä ajo-opetuksessa ja missannut se siksi?

Olen suomalainen ja sitä mieltä, että lakeja on tarkoitus noudattaa. Myös syntyperäisten suomalaisten. Moottoritiellä ei ole ohituskaistaa vaikka jossain Saksassa olisi, eikä ylinopeutta ajava, turvaväleistä piittaamaton bemarikuski ole "saksalaista ajotyyliä" vaan liikenteen vaarantaja ja öykkäri, joilta pitäisi ottaa kortit pois.

Uskomattoman päätön ajatus, että pitäisi vähentää huomiointia eteenpäin, että voisi suosia ylinopeuden ajajia väistelemällä niitä aina kun joku takaa kiitää. Ajan lyhyen moottoritien päästä päähän 6 päivänä viikossa, ja paljon on ollut väistettävää edessäpäin. Joskus kaistasulku, joskus mopoauto, joskus kuuttakymppiä junnaava mummo, usein eteen sinkoileva ohittaja. Takaa ei mitään muuta vaaraa ole tullut kuin niitä öykkäreitä, eivätkä nekään oikeasti halua perään ajaa. Niiden takia en ohitusta keskeytä, niitä ei mielestäni kannata mitenkään suosia.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Koskela Suomesta

Quote from: JR on 02.01.2011, 14:13:08
Ramppiliittymissä on se ongelma, että peilin näkyvyysalue ei ylety riittävän kauas sivulle, elikkä minusta suurin ongelma nopeuden sovittamisessa ja kaistalle tunkemisessa on näkyvyys. Normaalijärjellä liikenteessä pärjää kyllä, kun muistaa katsella riittävästi eteensä, taaksensa ja tarpeen mukaan sivuillensa.


Minusta sellaisilta henkilöitä, joiden niskanivel on juuttunut yhteen asentoon pää eteenpäin osoittaen, tulisi ottaa kortti pois terveydellisistä syistä.

Jos on ostanut sellaisen karvalakkimallin jonka pelissä ei ole sivulle näyttävää osaa, tulee se kohta tarkistaa päätä kääntämällä.

Tosin olen sitä mieltä, että se se sivu pitää tarkistaa joka tapauksessa päätä kääntämällä, sillä peileillä on aikamoiset katveet oli ne tehty miten hyvin tahansa. Se ei ole mikään selitys että viereisellä kaistalla ajava ei näkynyt peilistä.   
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

AIP

Quote from: HDRisto on 02.01.2011, 23:18:21
Jos ei edes silmät päässä käänny niin pois ratin takaa.

No itse asiassa eivät enää käänny aiemman sairauden ansiosta kovin hyvin. Niskalihakset kuitenkin toimivat ja pään kääntäminen ei ole ongelma. Sitä vastoin useat sellaiset ihmiset, joiden silmälihakset ovat terveet, tuntuvat näkevän muun liikenteen helvetin paljon huonommin.

En ole koskaan havainnut sellaista, että liittymiskaistalta ei näkisi päätä kääntämällä sitä liikennettä jonka sekaan aikoo liittyä, vaikka liittymiskaistan alkupää olisikin kaivettu nyppylän sisään. Mikään ei pakota kiihdyttämään ja sitten vasta katsomaan, vaan sen muun liikennevirran voi rauhassa katsella ja sitten suorittaa lopun tarvittavaa kiihdytystä. Onnistuu sellaisilla tarpeettoman laiskoillakin autoilla, joita olen joskus ajanut useamman vuoden ajan, kun ei ole ollut varaa parempaan.

Pliers

Quote from: a__m on 02.01.2011, 21:04:47
Quote from: Pliers on 02.01.2011, 14:34:59
Quote from: sunimh on 02.01.2011, 14:31:27
Onhan se nyt ihan selvä että moottoritiellä, ...

Ei tämä taida kaikille ihan selvää olla.

No ei. Mutta ei se suurimman sallitun ajaminen moottoritien vasemmalla kaistalla koskaan liikenteen häiritsemistä juridisessa mielessä ole.

Osalle suurin sallittu on korvien välissä. Nissan Sunnya körötellään mittarin mukaan tai hieman alle sallitun, ja uskotaan, että niin saa tehdä. Todellisuudessa vasen kaista on AINA ohituskaista, myös moottoritiellä. Jollei ole ohitusta suorittamassa, siellä ei saa olla. Yksinkertaista rakas Watson.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pekkaa kahvassa

Quote from: a__m on 02.01.2011, 21:04:47
Quote from: Pliers on 02.01.2011, 14:34:59
Quote from: sunimh on 02.01.2011, 14:31:27
Onhan se nyt ihan selvä että moottoritiellä, ...

Ei tämä taida kaikille ihan selvää olla.

No ei. Mutta ei se suurimman sallitun ajaminen moottoritien vasemmalla kaistalla koskaan liikenteen häiritsemistä juridisessa mielessä ole.


Kyllä muuten on. Laki sanoo, että moottoritiellä ei saa vasenta kaistaa käyttää jatkuvaan ajamiseen kuin ruuhkatilanteessa. Ruuhkatilanne on silloin, kun edellä oleva auto säätelee ajonopeuttasi, eikä sinulla ole mahdollisuutta palata oikealle kaistalle riittävän turvavälin säilyttäen. Laissa ei lue mitään ajonopeuksista, jolla tuo em. fakta kumoutuisi. Kaikki tuon kumoamisyritykset ja perustella vasemmalla kaistalla ajoa perustuvat tietämättömyyteen, itsekeskeisyyteen ja/tai vittumaisuuteen muita kohtaan. Meillä kaikilla olisi parempi viimemetreillä olla, jos ottaisimme tavoitteeksi liikenteen joustavuuden.  :facepalm:

´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Simo Hovari

Quote from: Semiurbaani on 03.01.2011, 00:49:33
Kyllä moottotiellä on yhteiset - ja erittäin toimivat - säännöt, mutta sinä vaan et niitä tunne. Netistä ne löytyvät, tieliikennelaki ja tieliikenneasetus moottoriteistä. Nämä säännöt on yritetty jokaiselle opettaa autokoulussa. Ehkä joku on ollut yksityisessä ajo-opetuksessa ja missannut se siksi?

Olen suomalainen ja sitä mieltä, että lakeja on tarkoitus noudattaa. Myös syntyperäisten suomalaisten. Moottoritiellä ei ole ohituskaistaa vaikka jossain Saksassa olisi, eikä ylinopeutta ajava, turvaväleistä piittaamaton bemarikuski ole "saksalaista ajotyyliä" vaan liikenteen vaarantaja ja öykkäri, joilta pitäisi ottaa kortit pois.

Uskomattoman päätön ajatus, että pitäisi vähentää huomiointia eteenpäin, että voisi suosia ylinopeuden ajajia väistelemällä niitä aina kun joku takaa kiitää. Ajan lyhyen moottoritien päästä päähän 6 päivänä viikossa, ja paljon on ollut väistettävää edessäpäin. Joskus kaistasulku, joskus mopoauto, joskus kuuttakymppiä junnaava mummo, usein eteen sinkoileva ohittaja. Takaa ei mitään muuta vaaraa ole tullut kuin niitä öykkäreitä, eivätkä nekään oikeasti halua perään ajaa. Niiden takia en ohitusta keskeytä, niitä ei mielestäni kannata mitenkään suosia.
Noiden mainitsemiesi lakien lisäksi on olemassa eräs asia, joka ohjaa ajamista, nimittäin liikennekulttuuri. Ja se liikennekulttuuri sanoo esimerkiksi, että moottori-, tai kehäteillä se vasen kaista on nimenomaan ohituskaista, jota ajetaan vain mikäli pitää ohittää joku. Vain kusipäät, ryssät ja virolaiset avavat yhtä soittoa sitä vasenta kaistaa, kaksi viimeistä siksi, kun noissa maissa ei ole mitään järkevää liikennekulttuuria olemassakaan ja ensimmäiset siksi, kun ovat, no, kusipäitä.

Minusta uskomatonta on ajatella, että ei tarvitsisi välittää siitä, mitä takana tapahtuu. Tässäkin tosin pitää eritellä kaksi tilannetta, kaistan vaihto ja omalla kaistalla ajaminen. Kaistan vaihtamisessa vastuu turvallisesta vaihtamisesta on sillä vaihtajalla, eli sinne taakse on pakko vilkuilla, että tuleeko sieltä ketään. Jos tämä on niin paljon vaadittu, että se heikentää kykyä havannoida mitä edessä tapahtuu, niin silloin kannattaisi miettiä lähteekö auton rattiin lainkaan.

Omalla kaistalla ajaessa vastaava huolellisuus ei ole tarpeen, mutta autoilijan on silti hyvä tietää missä menee suhteessa muihin autoilijoihin, ihan omankin turvallisuutensa kannalta. Edelleen, jos omalla kaistalla suoraan ajaessa satunnainen peiliin vilkaisu heikentää kykyä havannoida mitä edessä tapahtuu, niin silloin todellakin kannattaisi miettiä lähteekö auton rattiin lainkaan.

Oman kuninkuusluokkansa kusipäitä muodostavat nämä "minulla on oikeus" ja "poliisi" -tyypit yhdistettynä, jotka tietävät ajavansa lain mukaisesti oikein, mutta haittaavat samalla muiden etenemistä omalla toiminnallaan, vaikka voisivat myös samanaikaisesti toimia niin, että ilman oman edun menettämistä voisivat antaa myös muille tilaa. Malliesimerkki on kahta kilometrin välein olevaa rekkaa ohittavat, jotka eivät palaa siinä välissä oikealla kaistalle, vaikka nopeusero noihin rekkoihin on 1 km/h. Ja em. toimintaa perustellaan sillä, että "minulla on lain mukaan oikeus". Kusipäät! Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pliers

Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Simo Hovari

Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:34:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
Ai, tieliikennelain 17§ kyllä sanoo, että "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tuo ei siis koske moottori- ja moottoriliikenneteitä, joissa  "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä (ja moottoriliikennetiellä) ohitettava vasemmalta."
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pliers

#74
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:45:03
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:34:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
Ai, tieliikennelain 17§ kyllä sanoo, että "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tuo ei siis koske moottori- ja moottoriliikenneteitä, joissa  "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä (ja moottoriliikennetiellä) ohitettava vasemmalta."

Ehkä poliisin kanssa tuossa voi jatkossa sitten kiistellä. Käytäntö on kuitenkin ollut, että vasemmalta kaistalta siirtyminen oikealle ohittamistarkoituksessa, sitä seuraava ohittaminen ja ohituksen jälkeinen välitön vasemmalle kaistalle siirtyminen on kiellettyä. Sen sijaan oikealla pysyminen ja ohi ajaminen on sallittua. Näin siis ainakin käytännössä.

Lain sanavalinta antaa kyllä iloisesti tulkinnan varaa.

Ihan selvästä asiasta ei taida olla kyse:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7177
Quote
..., mutta moottoritiellä oikealta ohittaminen on aina kielletty.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7177
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pekkaa kahvassa

Quote from: Semiurbaani on 03.01.2011, 00:49:33

Moottoritiellä ei ole ohituskaistaa vaikka jossain Saksassa olisi, eikä ylinopeutta ajava, turvaväleistä piittaamaton bemarikuski ole "saksalaista ajotyyliä" vaan liikenteen vaarantaja ja öykkäri, joilta pitäisi ottaa kortit pois.

Mikä on ohituskaistan määritelmä? Laki (ja joillakin järki) sanoo, että moottoritien vasenta kaistaa ei saa ajaa jatkuvasti kuin ruuhkatilanteessa. Mitkä ovat ne muut tilanteet, jotka silloin jäävät jäljelle? Kyllä minun mielestäni on silloin ihan perusteltua puhua ohituskaistasta.
Katsoppa tuo minun edellinen viestini.

Quote

Uskomattoman päätön ajatus, että pitäisi vähentää huomiointia eteenpäin, että voisi suosia ylinopeuden ajajia väistelemällä niitä aina kun joku takaa kiitää. Ajan lyhyen moottoritien päästä päähän 6 päivänä viikossa, ja paljon on ollut väistettävää edessäpäin. Joskus kaistasulku, joskus mopoauto, joskus kuuttakymppiä junnaava mummo, usein eteen sinkoileva ohittaja. Takaa ei mitään muuta vaaraa ole tullut kuin niitä öykkäreitä, eivätkä nekään oikeasti halua perään ajaa. Niiden takia en ohitusta keskeytä, niitä ei mielestäni kannata mitenkään suosia.

Mopoauto moottoritiellä?

Juuri niin, kaikki takaa tulevat ja ohi haluavat ovat öykkäreitä. Niitä ei kannata huomioida mitenkään, joten jatka vaan omaan tahtiin ohituksiasi. Mitäs jos pysäytettäisiin koko moottoritien liikenne sinua varten, jotta voit rauhassa ohittaa. Sinulla on oikeus siihen. Onpa hyvä asenne. Mistä näitä tulee? :facepalm:
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pekkaa kahvassa

Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:45:03
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:34:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
Ai, tieliikennelain 17§ kyllä sanoo, että "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tuo ei siis koske moottori- ja moottoriliikenneteitä, joissa  "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä (ja moottoriliikennetiellä) ohitettava vasemmalta."

Et saa ohittaa, mutta saat ajaa ohi oikealta. Näin se vaan menee. Oletko esim. itse koskaan pysähtynyt/jarruttanut oikenpuoleisessa autojonossa, jos se kulkee vasemmanpuoleista jonoa nopeammin?
Jos esim. ajat parin kilometrin ajan oikean puoleista kaistaa ja sillä tapaa "ohitat" nopeampana autona vasemmalla ajavan, niin en usko lakituvassa tulevan mitään ongelmia. Tarkkaa rajaa tai ennakkotapauksia en näin äkkisältään muista, mutta jos lähdet välittömästi edellä olevan perästä ohittamaan oikean kautta ja palaat suoraan eteen heti kun se on mahdollista, niin se ainakin on kiellettyä ja sakot voi napsahtaa. Muuten, kokeileppa tuota niin saat aika varmasti pissapäisen vasemman kaistan valtiaan leikkimään poliisia.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pliers

Muistin virkistykseksi muutamia asioita:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267


Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet


Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden elellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.


Ajoneuvon paikka ajoradalla


Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajos yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.

17§
Ohittaminen


Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

19§
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet


Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

23§
Tilannenopeus


Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

24§
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto


Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

34§
Ääni- ja valomerkit


Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.

Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.

38§
Valojen virheellisen käytön kielto

Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.




Sitten kysymys. Kun ylinopeutta ajava rikkoo yhtä lakia, tai oikeastaan Liikenneministeriön määräämisoikeutta vastaan, montaako lakia teiden kotipoliisi rikkoo osoittaessaan mieltään tuolle nopeammin ajavalle heittiölle?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Semiurbaani

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11

Mikä on ohituskaistan määritelmä? Laki (ja joillakin järki) sanoo, että moottoritien vasenta kaistaa ei saa ajaa jatkuvasti kuin ruuhkatilanteessa. Mitkä ovat ne muut tilanteet, jotka silloin jäävät jäljelle? Kyllä minun mielestäni on silloin ihan perusteltua puhua ohituskaistasta.
Katsoppa tuo minun edellinen viestini.



En nyt jaksa etsiä ohituskaistan määritelmää, mutta moottoritiellä en ole yhtään sellaista nähnyt, vaan ainoastaan ajokaistoja. Ja kuvaamaasi lainkohtaa ei ole Suomen laissa. Mikäs muuten on ruuhkan määritelmä?

Moottoritiellä ei ole kuin yksi normaali ajokaista, ja se on se vasen kaista. Oikea kaistahan on liittymis- ja poistumiskaista. Loogisesti näin.


Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11

Mopoauto moottoritiellä?


Nähty on, eikä vain kerran. On siellä muutakin hidasta, jota se puskurissa roikkuva öykkäri ei välttämättä ajoissa näe vaikka hänen edellään ajava näkee ja jarruttaa. Sen takia ne öykkärit ovat todella vaarallisia. Peräänajoja sattuu Suomessa paljon joten kaikki eivät ole kimiräikkösiä tai saksalaisia huippuautoilijoita, vaikka kuvittelevat olevansa.

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11
Juuri niin, kaikki takaa tulevat ja ohi haluavat ovat öykkäreitä. Niitä ei kannata huomioida mitenkään, joten jatka vaan omaan tahtiin ohituksiasi. Mitäs jos pysäytettäisiin koko moottoritien liikenne sinua varten, jotta voit rauhassa ohittaa. Sinulla on oikeus siihen. Onpa hyvä asenne. Mistä näitä tulee? :facepalm:

Ei, vaan minulla on velvollisuus siihen. Laki kieltää turhat kaistanvaihdot moottoritiellä, ja turhaa on ohituksen keskeyttäminen ja toiselle kaistalle poukkoileminen ylinopeutta ajavan tieltä.


Quote from: Pliers on 03.01.2011, 11:25:50


Sitten kysymys. Kun ylinopeutta ajava rikkoo yhtä lakia, tai oikeastaan Liikenneministeriön määräämisoikeutta vastaan, montaako lakia teiden kotipoliisi rikkoo osoittaessaan mieltään tuolle nopeammin ajavalle heittiölle?


Riippuu tietenkin siitä, millä tavalla kotipoliisi sitä mieltään osoittaa. Öykkärillä on ainakin päässä vikaa, jos hän kuvittelee muun liikenteen osoittavan hänelle mieltään ajellessaan fiksusti maksiminopeutta asianmukaisella ajokaistalla. Jos bemarikuskilla on oikeasti hätä ja kiire jonnekin, sen hän kyllä pystyy viestimään, mutta keskisormen näyttäminen ja suunta poispäin lähimmästä sairaalasta mielestäni osoittaa, että hän ei ole esim. viemässä vaimoa kiireellä synnytyslaitokselle.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Simo Hovari

#79
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:59:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:45:03
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:34:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
Ai, tieliikennelain 17§ kyllä sanoo, että "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tuo ei siis koske moottori- ja moottoriliikenneteitä, joissa  "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä (ja moottoriliikennetiellä) ohitettava vasemmalta."

Ehkä poliisin kanssa tuossa voi jatkossa sitten kiistellä. Käytäntö on kuitenkin ollut, että vasemmalta kaistalta siirtyminen oikealle ohittamistarkoituksessa, sitä seuraava ohittaminen ja ohituksen jälkeinen välitön vasemmalle kaistalle siirtyminen on kiellettyä. Sen sijaan oikealla pysyminen ja ohi ajaminen on sallittua. Näin siis ainakin käytännössä.

Lain sanavalinta antaa kyllä iloisesti tulkinnan varaa.

Ihan selvästä asiasta ei taida olla kyse:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7177
Quote
..., mutta moottoritiellä oikealta ohittaminen on aina kielletty.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7177
Tuo linkki oli ainakin ihan selvä ja puolsi kantaani lain sanamuodon mukaisesta tulkinnasta. Eli että ohittamisella ja ohi ajamiselle ei ole mitään eroa. Mistä oma tulkintasi on peräisin?
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pekkaa kahvassa

Quote from: Semiurbaani on 03.01.2011, 12:03:28
Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11

Mikä on ohituskaistan määritelmä? Laki (ja joillakin järki) sanoo, että moottoritien vasenta kaistaa ei saa ajaa jatkuvasti kuin ruuhkatilanteessa. Mitkä ovat ne muut tilanteet, jotka silloin jäävät jäljelle? Kyllä minun mielestäni on silloin ihan perusteltua puhua ohituskaistasta.
Katsoppa tuo minun edellinen viestini.



En nyt jaksa etsiä ohituskaistan määritelmää, mutta moottoritiellä en ole yhtään sellaista nähnyt, vaan ainoastaan ajokaistoja. Ja kuvaamaasi lainkohtaa ei ole Suomen laissa. Mikäs muuten on ruuhkan määritelmä?

Moottoritiellä ei ole kuin yksi normaali ajokaista, ja se on se vasen kaista. Oikea kaistahan on liittymis- ja poistumiskaista. Loogisesti näin.


Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11

Mopoauto moottoritiellä?


Nähty on, eikä vain kerran. On siellä muutakin hidasta, jota se puskurissa roikkuva öykkäri ei välttämättä ajoissa näe vaikka hänen edellään ajava näkee ja jarruttaa. Sen takia ne öykkärit ovat todella vaarallisia. Peräänajoja sattuu Suomessa paljon joten kaikki eivät ole kimiräikkösiä tai saksalaisia huippuautoilijoita, vaikka kuvittelevat olevansa.

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:08:11
Juuri niin, kaikki takaa tulevat ja ohi haluavat ovat öykkäreitä. Niitä ei kannata huomioida mitenkään, joten jatka vaan omaan tahtiin ohituksiasi. Mitäs jos pysäytettäisiin koko moottoritien liikenne sinua varten, jotta voit rauhassa ohittaa. Sinulla on oikeus siihen. Onpa hyvä asenne. Mistä näitä tulee? :facepalm:

Ei, vaan minulla on velvollisuus siihen. Laki kieltää turhat kaistanvaihdot moottoritiellä, ja turhaa on ohituksen keskeyttäminen ja toiselle kaistalle poukkoileminen ylinopeutta ajavan tieltä.


Quote from: Pliers on 03.01.2011, 11:25:50


Sitten kysymys. Kun ylinopeutta ajava rikkoo yhtä lakia, tai oikeastaan Liikenneministeriön määräämisoikeutta vastaan, montaako lakia teiden kotipoliisi rikkoo osoittaessaan mieltään tuolle nopeammin ajavalle heittiölle?


Riippuu tietenkin siitä, millä tavalla kotipoliisi sitä mieltään osoittaa. Öykkärillä on ainakin päässä vikaa, jos hän kuvittelee muun liikenteen osoittavan hänelle mieltään ajellessaan fiksusti maksiminopeutta asianmukaisella ajokaistalla. Jos bemarikuskilla on oikeasti hätä ja kiire jonnekin, sen hän kyllä pystyy viestimään, mutta keskisormen näyttäminen ja suunta poispäin lähimmästä sairaalasta mielestäni osoittaa, että hän ei ole esim. viemässä vaimoa kiireellä synnytyslaitokselle.

rölli ja mölli

´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Simo Hovari

Quote from: Pekkaa kahvassa on 03.01.2011, 11:19:49
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:45:03
Quote from: Pliers on 03.01.2011, 10:34:12
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 10:19:04
Onneksi muualla kuin moottoriteillä nuo voi ohittaa myös oikean kautta. Siis lain mukaan, mutta ei liikennekulttuurin. Siksi nämä oikeassa olijat vetävät herneen nenään myös oikean kautta ohittamisesta.

Tarkennus: Ohittaa ei saa oikealta, mutta ohi saa ajaa. Tämä on tärkeää muistaa, jos poliisi sattuu kysymään, että mitä tuli tehtyä.  ;D
Ai, tieliikennelain 17§ kyllä sanoo, että "Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla." Tuo ei siis koske moottori- ja moottoriliikenneteitä, joissa  "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä (ja moottoriliikennetiellä) ohitettava vasemmalta."

Et saa ohittaa, mutta saat ajaa ohi oikealta. Näin se vaan menee. Oletko esim. itse koskaan pysähtynyt/jarruttanut oikenpuoleisessa autojonossa, jos se kulkee vasemmanpuoleista jonoa nopeammin?
Jos esim. ajat parin kilometrin ajan oikean puoleista kaistaa ja sillä tapaa "ohitat" nopeampana autona vasemmalla ajavan, niin en usko lakituvassa tulevan mitään ongelmia. Tarkkaa rajaa tai ennakkotapauksia en näin äkkisältään muista, mutta jos lähdet välittömästi edellä olevan perästä ohittamaan oikean kautta ja palaat suoraan eteen heti kun se on mahdollista, niin se ainakin on kiellettyä ja sakot voi napsahtaa. Muuten, kokeileppa tuota niin saat aika varmasti pissapäisen vasemman kaistan valtiaan leikkimään poliisia.
Mielelläni tosiaan näkisin tästä jotain mustaa valkoisella. Eikä sitten mitään kyseenalaista pornografista materiaalia kiitos...
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pliers

#82
Viestissä epäilemättä oli asiaakin joukossa, sitä en kiistä, mutta tosta hässäkästä ei sitten millään jaksanut ruveta modaamaan henkilökohtaisuuksia erikseen pois.

Ketju onneksi ei liity varsinaisiin Homma-teemoihin, joten en tule tuntemaan surua mikäli pistän tämän kiinni, mikä tulee tapahtumaan, ellei täällä osata keskustella nätisti ja käymättä opponentin henkilöön. Jokainen vastaa omasta tekstistään myös provosoituna.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

#83
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 12:25:11
Tuo linkki oli ainakin ihan selvä ja puolsi kantaani lain sanamuodon mukaisesta tulkinnasta. Eli että ohittamisella ja ohi ajamiselle ei ole mitään eroa. Mistä oma tulkintasi on peräisin?

En muista. Jostain uutisesta tai telkkariohjelmasta tai liikennetoimittajalta.

EDIT: Se oli varmaankin Esko, mutta taisi olla radiossa tuolloin.

http://www.iltalehti.fi/autot/2010091712347668_ae.shtml

Quote
KYSYMYS:Saako moottoritiellä ohittaa oikealta, vasemmalla kaistalla nopeusrajoitusta selvästi hitaammin ajavan. Kyseessä on niin sanottu tyhjä moottoritie, ei ruuhkan aiheuttama jono molemmilla kaistoilla.

VASTAUS: Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä pääsääntöisesti ohitettava vasemmalta. Oikealta ohittaminen on moottoritiellä sallittu (ajokaistaa vaihtamatta) ohitusta varten milloin ajoneuvot ajavat jonossa tai milloin ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.

Moottoritiellä muuten on ajettava eniten oikealla olevalla kaistalla ja esimerkiksi ohituksen jälkeen on siten palattava takaisin oikeanpuoleisella kaistalle. Moottoritienopeutta hitaammin ajavan pitää pysyä oikealla, ettei takaa tuleville tule tarvetta ohittaa oikealta.

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 12:31:13
Mielelläni tosiaan näkisin tästä jotain mustaa valkoisella. Eikä sitten mitään kyseenalaista pornografista materiaalia kiitos...

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=39
Quote
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu. Em. pykälä kieltää ainoastaan oikealta ohittamisen moottoritiellä. Muilla nelikaistaisilla teillä saa ohittaa oikeaa ajokaistaa käyttäen vasemmalla ajokaistalla kulkevan ajoneuvon.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pekkaa kahvassa

Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 12:31:13
Mielelläni tosiaan näkisin tästä jotain mustaa valkoisella. Eikä sitten mitään kyseenalaista pornografista materiaalia kiitos...

Ainakin Tekniikan Maailmassa taisi olla juttua tuosta muutama vuosi sitten. Kun teet ohittamisen kaistaa vaihtamatta, niin se onkin sivuuttamista. Jos joku muistaa lähteen paremmin, niin voisi valistaa asiassa.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

AIP

TLL 17§, 1 momentti:

QuoteEdellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Tämä määrittelee epäsuorasti ohittamisen toimenpiteeksi, jossa sivuutetaan edellä kulkeva ajoneuvo. Ajoneuvo kulkee edellä, kun sen perä lähestyy ja kuuluu poks, mikäli ei itse hidasta - siis samalla ajokaistalla. Implisiittisesti ohittaminen siis edellyttää kaistanvaihtoa.

Simo Hovari

Quote from: Pliers on 03.01.2011, 12:45:13
Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 12:31:13
Mielelläni tosiaan näkisin tästä jotain mustaa valkoisella. Eikä sitten mitään kyseenalaista pornografista materiaalia kiitos...

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=39
Quote
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu. Em. pykälä kieltää ainoastaan oikealta ohittamisen moottoritiellä. Muilla nelikaistaisilla teillä saa ohittaa oikeaa ajokaistaa käyttäen vasemmalla ajokaistalla kulkevan ajoneuvon.
Ei tuossa ollut mitään siitä, että ohi ajaminen olisi eri asia, kuin ohittaminen.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Simo Hovari

Quote from: AIP on 03.01.2011, 13:35:36
TLL 17§, 1 momentti:

QuoteEdellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Tämä määrittelee epäsuorasti ohittamisen toimenpiteeksi, jossa sivuutetaan edellä kulkeva ajoneuvo. Ajoneuvo kulkee edellä, kun sen perä lähestyy ja kuuluu poks, mikäli ei itse hidasta - siis samalla ajokaistalla. Implisiittisesti ohittaminen siis edellyttää kaistanvaihtoa.
Ei mielestäni, ajoneuvo voi kulkea edellä ja sen voi ohittaa myös, vaikka se olisi koko ajan kulkenut eri kaistaa. Ohitus ei siis millään tavalla edellytä kaistanvaihtoa ennen sitä.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Pliers

Quote from: Simo Hovari on 03.01.2011, 14:11:35
Ei tuossa ollut mitään siitä, että ohi ajaminen olisi eri asia, kuin ohittaminen.

Juu sei tomato, ai sei tomeito...
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-