News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Moottoritien ramppikulttuuri

Started by Sara Virta, 30.12.2010, 10:43:28

Previous topic - Next topic

elukka

Minä annan tietä rampeilta tulijoille, mikäli ohituskaista on vapaa. Idiootti pitää ihmisen olla, jos vittuillessaan tukkii muilta pääsyn rampilta. Jos joku idiootti oikein kiihdyttää autojen turvavälin kiinni ja jää sitten eteen estämään liittymisen, koska on niin "vitun oikeassa", järjestän sille kusipäälle opetuksen.

Saksassa on autobaanoja ollut paljon kauemmin. Siellä kiihdytyskaistoilla olijoille annetaan oikein apua, että voisivat liittyä...

Onks ihan pakko olla noin v*tun juntti?
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

CaptainNuiva

Tässä tilan antamisessa ei ole kyllä kyse kohteliasuudesta ja tarpeettomasta kaistanvaihdosta on syynsä sakottaa.
Tässä kohden on nimittäin se pelko että kunhan vaikka 10 "Kohteliasta" sattuu rampilta tulijan kohdalle niin ei aikaakaan kun hiljakseen rampilta tulijalle kehittyy rutiini joka perustuu siihen että moottoriteillä ajava väistää tai antaa tilaa....Ja sitten se onkin vain ajan kysymys milloin paukahtaa kun moottoritiellä ajava ei syystä tai toisesta pystykkään vaihtamaan kaistaa tilaa antaakseen.
Liikennesäännöistä poikkeva tilanne on siis vaarassa muuttua "Yleiseksi käytännöksi" ja se ei ole kenenkään, ei itsensä kohteliaaksi autoilijaksi lukevan eikä sääntöä rikkovan etu.

Itse annan kyllä tilaa (kiihdytän ja ohitan edellä ajavan tai kaksi) mikäli olosuhteet,tapaus ja kelit antavat aihetta mutta kuten tuossa ylempää aiemmin mainittiin, jos tyhjää on edessä ja perässä vaikka millä mitalla, sovittakoon moottoritielle tulija nopeutensa sopivaksi,hänellä on siihen täysi mahdollisuus.
Jos tätä pidetään tässä kohdin epäkohteliaana niin pitäsi ajatella myös sitä että se rampilta tulija on tämmöisessä tilanteessa paljon epäkohteliaampi  moottoritiellä ajavaa kohtaan, siitä ei kuitenkaan kukaan valita....




 
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

elukka

QuoteItse annan kyllä tilaa (kiihdytän ja ohitan edellä ajavan tai kaksi) mikäli olosuhteet,tapaus ja kelit antavat aihetta mutta kuten tuossa ylempää aiemmin mainittiin, jos tyhjää on edessä ja perässä vaikka millä mitalla, sovittakoon moottoritielle tulija nopeutensa sopivaksi,hänellä on siihen täysi mahdollisuus.

Tuo on eri asia. Tilaahan tietenkin etsii se, joka kolmion takaa tulee, mutta kaikenlaisia juntteja, joille on ainoastaan tärkeätä näyttää, millainen idiootti on ja pitää erikseen näyttää että kolmion takaa tulijat pitää mennä vaikka ojaan, pitäisi kurmoottaa pari kertaa.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

HieHo

Quote from: Ode on 30.12.2010, 11:09:44
Moi,

Asuin Englannissa taannoin 3 vuotta ja ajoin varsin paljon työni puolesta. Siellä moottoritielle liityttäessä tapahtui toinen kahdesta vaihtoehdosta:

1) Takana tuleva vaihtoi hyvissä ajoin kaistaa TAI
2) Hiljensi vauhtia ja vilautti valoja sanoakseen tähän, ole hyvä.

Itse mielelläni nostan jalan kaasulta, että rampilta liittyvä pääsee sujuvasti eteen. Tämä on paljon rennompaa, kuin ryhtyä katselemaan voiko vaihtaa kaistaa ja arpoa sitten koska vaihtaa takaisin oikealle kaistalle. Kiusallisen usein kuitenkin käy niin, että rampilta tulija ei uskalla kiihdyttää eteeni. Tulkittaisiinkohan tuo valojen vilauttaminen Suomessa oikein? Jotenkin pelkään, että meikäläisessä liikennekulttuurissa se tulkittaisiin jonkinlaiseksi "älä nyt ainakaan mun eteen kuvittele änkeäväsi"-signaaliksi.
Hieno Homma!

Riippumatoton

On teillä kyllä mukavia teitä ja niiden ritareita siellä Tampereella  :facepalm:

Hittoako te sinne niitä moottoriteitä rakennatte, kun on varaa pitää kaistoja tyhjänä kilometrikaupalla?   ;D

Olen itse ihmetellyt sitä, miten sujuvasti täällä autojen luvatussa maassa Espoossa liikenne sujuukin nyt, kun on päästy Kehä I valoistakin eroon Turunväylästä itään.

Todella nihkeitä tietyökaistoja on siellä täällä, liukkaampaa on kuin vuosikymmeniin, ja niin sitä vaan liikenne sujuu ilman ihmeempiä härdellejä, vetoketjuperiaatteet toimii, ja kaistoja käytetään melko tehokkaasti.

Onneksi kehätiet eivät ole moottoriteitä, niin saa käyttää kaikkia kaistoja. Helsingin päässähän moottoritiet hauskasti haarautuvat useisiin eri suuntiin meneviin kaistoihin, ja siinähän sitten arvailet, että millä kaistalla saa lain mukaan ajaa. Kummasti sekin vaan toimii, ihmiset ovat järkevämpiä kuin lait.

desperaato

Quote from: Riippumatoton on 30.12.2010, 23:03:48
Hittoako te sinne niitä moottoriteitä rakennatte, kun on varaa pitää kaistoja tyhjänä kilometrikaupalla? 

Juurikin tää ilmiö. Ensin rakennetaan moottoriteitä junttikansan ihmetykseksi satoja kilometrejä, sitten ei ole paria milliä laittaa liikennevalistus työhön.

Öinen moottoritie, vettä tihuttaa, joku ohittaa ja samalla kun kirjaimellisesti vasenta baanaa on kilometreittäin vapaana, ettei ketään näy, niin tää juntti ääliö tunkee siihen 30 metrin päähän roikkuun ja roiskuttaan sitä kuravettä perässä ajavan lasille.
Paljon ois vielä työtä tällä saralla.

Sakari

Quote from: desperaato on 30.12.2010, 23:19:16
Quote from: Riippumatoton on 30.12.2010, 23:03:48
Hittoako te sinne niitä moottoriteitä rakennatte, kun on varaa pitää kaistoja tyhjänä kilometrikaupalla? 

Juurikin tää ilmiö. Ensin rakennetaan moottoriteitä junttikansan ihmetykseksi satoja kilometrejä, sitten ei ole paria milliä laittaa liikennevalistus työhön.

Öinen moottoritie, vettä tihuttaa, joku ohittaa ja samalla kun kirjaimellisesti vasenta baanaa on kilometreittäin vapaana, ettei ketään näy, niin tää juntti ääliö tunkee siihen 30 metrin päähän roikkuun ja roiskuttaan sitä kuravettä perässä ajavan lasille.
Paljon ois vielä työtä tällä saralla.

Tätä samaa olen ihmetellyt. Miksi kurvata heti eteen, kun on tilaa ohituskaistalla kilometrikaupalla eteen ja taakse. Onko se niin vaikeaa asettua ohitettavan asemaan, vai pelkkää kiusantekoa.
Ooh lalaa...

JNappula

Quote from: Sakari on 30.12.2010, 23:42:09
Tätä samaa olen ihmetellyt. Miksi kurvata heti eteen, kun on tilaa ohituskaistalla kilometrikaupalla eteen ja taakse. Onko se niin vaikeaa asettua ohitettavan asemaan, vai pelkkää kiusantekoa.

Eiköhän se ole silkkaa tyhmyyttä. Tai sitten autokoulussa on tähdennetty että ohituskaistaa ei ajeta "turhaan".

Itseäni tuossa ihmetyttää silkka itsesuojeluvaiston puute. Esimerkiksi usein näkee sateessa tai talvella liukkaalla ohittajan kääntävän autonsa suoraan ohitettavan rekan eteen. Jos ohittaja vaikkapa jotuisi vesiliirtoon tai muuten menettäisi autonsa hallinnan kaistanvaihtoa tehdessään, ei takana tuleva ehtisi tehdä mitään estääkseen törmäystä eikä ohittajalla olisi aikaa saada autoaan hallintaan.

"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

JJ75

Kaasu pohjassa on menty sekaan vaa lumisella liukkaalla ja kitkarenkailla. Valittajat voi mennä autokouluun takasin  ;D

Näille 50km/h ajajille vilkutellaan täälläpäin pitkiä valoja, kun on kerran satasen aluekin rampilla jo.

CaptainNuiva

Quote from: JJ75 on 31.12.2010, 01:30:38
Kaasu pohjassa on menty sekaan vaa lumisella liukkaalla ja kitkarenkailla. Valittajat voi mennä autokouluun takasin  ;D

Näille 50km/h ajajille vilkutellaan täälläpäin pitkiä valoja, kun on kerran satasen aluekin rampilla jo.

Ilmeisesti nämä autoilijat kärsivät jonkinlaisesta ramppikuumeesta...Mutta on selvää että fysiikanlakeja vastaan ei kannata taistella,takavuosina vastaantulevien puolella yksi lasketteli todella reippaalla kiihdyksellä rampilta alas ja oikean kaistan yli, sitten vasemman kaistan ja päättyi keskialuuelle syvään lumeen...Lumi kyllä pöllysi komeasti,onneksi muuta ei käynyt :P
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Riippumatoton

Juuri olin kommentoimassa, että 50 km/h on aika kova vauhti kyllä näillä keleillä useammallakin kehätien rampilla.

Toisaalta eihän noita suoria ramppejakaan saa kaasu pohjassa ajaa, vaan ainoastaan kiihdyttää 100 km/h vauhtiin.  8)

AIP

Ei ole ollut ongelmaa noudattaa nykyisiä pykäliä. Liittymis- ja erkanemiskaistat ovat juridisesti ajokaistoja, joilla vallitsee normaalit kaistanvaihtosäännöt lukuun ottamatta sitä, että moottoritiellä ei tarvitse vaihtaa em. kaistoille pysyäkseen oikeanpuoleisimmalla :). Sopivan raon löytää jo katsomalla liikennettä ennakkoon eikä vasta sivupeilistä siinä vaiheessa kun kaistat ovat rinnan.
Missään, tasan yhtään missään ei ole tullut vastaan ramppia, jossa ennakkoon katsominen ei olisi mahdollista.

Nopeuden sovittaminen liikenteen mukaan on ollut helppoa paitsi silloin, kun joku on edellä pitämässä yllä 50 km/h nopeuseroa, mutta nykyään älyää jättää jo hyvissä ajoin ennen omaa kiihdytystään väliä, että tämä tumpelo pääsee kaistan loppuun, senkin uhalla että kärsimättömät ihmiset persiissä tööttivät. Mikäli tiellä ajetaan lain hengen vastaisesti aivan liian pienillä väleillä, niin on täytynyt kieltämättä ottaa sikaniskariski ja vihjata siirtämällä autoa vähän siihen väliin vilkun kanssa, jotta taakse jäävän saa hereille, ja sitten loputkin autosta.

Mutta olenhan muutenkin ylivertainen jätkä.

Joskus olen henkien ja vaurioiden säästämiseksi joutunut puolestaan viime tingassa väistämään hitusen vasurin kautta, mikäli tumpelo kiihdyttää rinnalle eikä eteen tai taakse, etenkin talviliukkailla, jolloin tumpelolle jää heikosti pitoa jarruttamiseen kaistan loppupuolella. Kuorma-auton tapauksessa - kerran kuorma-auton runnomaksi joutuneena (tuli punaisia päin kahden kaistan yli eteen) - saatan jopa hieman ennakoida.

Elä ja anna toisten elää, mutta muistuta silloin tällöin muita ja itseäsi ihmisen kuolevaisuudesta. Sillä asenteella siellä liikenteessä pärjää. Eikä mieto teho-painosuhteen ylivoima ole koskaan pahitteeksi.

Huvittaa muuten, kun tämä uusitun kuutostien nelikaistaisuus on täällä päin ongelma paikallisille kuljettajille. Välillä tulee oikealla kaistalla vastaan 20 km/h alle rajoituksen könnäävä, vaikkapa neljän ajoneuvon yhdistelmä, josta useampi kuin yksi on erkanemassa, sanotaanko vaikka kahden-kolmen rampin päästä. Perässä tulevat ajavat silmin nähden hermostuneena poukkoillen toistensa puskureissa kiinni - siis kuten yleensä kaupunkiliikenteessä (no, duunarikaupunki), pohtien että uskaltaako ohittaa vaiko eikö uskaltaako. Se näyttää siinä vasenta kaistaa pitkin tasanopeudella ohittaessa yhtäaikaisesti sekä yleisesti ottaen huvittavalta, että sen ensimmäisenä menevän puolesta säälittävältä, oli syy hitaaseen nopeuteen mikä tahansa. Monikaistaisella ajoradalla voisi jokainen mahdollisuuksien mukaan ajaa omaa, tasaista nopeuttansa, mutta ei.

Koskela Suomesta

Sanotaanko näin,että olen totaalisen kyrsiintynyt näihin "kohteliaisiin" keskikaistalle väistäjiin.

Ajan todella monta kertaa viikossa Tre-Hki väliä ja pahimpina aikoina joku avulias aatu, yleensä nainen, yrittää tappaa meikäläisen väistämällä rampilta tulijaa suoraan eteen tai kylkeen useamman kerran viikossa.

Se on todella perusteltua kieltää moiset väistöt ja antaa sakot siitä hommasta.

Olen hengissä vain omien refleksien ja näiden idioottien vuoksi kehittyneen kuolemanpelon vuoksi. Ihan oikeasti pelkään tätä porukkaa, ajetaan rekkojen perässä yhdeksää kymmpiä motarilla ja sitten poukkoillaan sieltä ramppien kohdalla täysin sivulle ja peiliin katsomatta keskikaistalle.

Luojalle kiitos, että se epäröinti ja tutina sitä kaistanvaihtoa suunniteltaessa alkaa aavistusta ennen, joten sen tupeltamisen voi usein ennakoida seuraamalla silmä kovana sitä ulomman kaistan ajajaa ja siten arvata väistää kun se alkaa tulla syliin.

Paras viikko oli viime kesänä kun nämä "teiden ritarit" tiistaina yrittivät tappaa tuolla konstilla yllättämällä sekä meno että tulomatkalla ja päällepäätteksi sama vielä perjantaina paluumatkalla, ettei vain refleksit pääse hidastumaan harjoituksen puutteessa. Väistö ja hätäjarrutus kerta viikkoon tästä syystä on täysin rutiinia, kaksi ei ole harvinaisuus.

Eli armaat kanssa-autoilijat, jättäkää se kohteliaisuus sikseen ja vain pitäkää se ajonopeutenne tasaisena sen rampin kohdalla. Silloin sieltä tulijan on helppo passata itsensä kaistalle kun ette tee mitään  yllättävää. Teistä nimittäin ei ihan helvetin suuri osuus ihan  oikeasti osaa vaihtaa siinä tilanteessa kaistaa turvallisesti ja yrittämättä tappaa jotakuta takaa tulijaa. Tätä toivovat myös lapseni. Ja en, en aio alkaa ajamaan teidän kanssanne rekkojen perässä yhdeksää kymppiä sadan kahdenkympin rajoituksella, olen mieluummin senkin ajan kotona niiden lasten kanssa, jos hengissä minut sinne päästätte.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Pekkaa kahvassa

Quote from: Sara Virta on 30.12.2010, 10:43:28
Tuli muuten uutena tietona että jos ajat moottoritietä ja väistät pois rampista alas yrittäjää tielle uskaltautujaa niin teet rikkeen sillä poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.

On olemassa ihan oikea syy miksi väistäminen on kiellettyä. Sen syyn takia on ollut hengenlähtökin lähellä.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pekkaa kahvassa

Quote from: Simo Hovari on 30.12.2010, 10:52:57
Siksi sen rampilta tulijan on aina väistettävä, eikä sen oikealla kaistalla ajavan. Jos kohtelias haluaa olla ja antaa tilaa rampista tulijalle, niin voi vaikka vähentää nopeuttaan.

Voi herranen aika! Eikö siellä autokoulussa enää opeteta tätä(kään) asiaa?!?! Älä missään nimessä ryhdy hidastamaan tai kiihdyttämään kun liittymästä on toinen auto tulossa samalle kaistalle, vaan aja tasaista ja muuttumatonta nopeutta! Siitähän ne ennakoimattomat vaaratilanteet juuri syntyvät kun joku rupeaa muuttelemaan ajonopeuttaan arvaamattomasti tai rampilta tulijat ryhtyvät luottamaan siihen, että toinen hidastaa. Jos pidätte edes jonkinmoiset turvavälit toisiin autoihin, niin kyllä rampista tulijan siihen väliin pitää keretä. Rampilta tulijan tulee kiihdyttää oma nopeutensa rampilla muuta liikennettä vastaavaksi. Kokonaan eri asia on, jos rampilta tulija sählää ja on väistettävä sitä.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Lentomestari

Imatralla vuoksen ylittävällä sillalla on tämä ongelma alituinen. Vuoksen eteläpuolen kiihdytysramppi antaa suoran sillalle, tälle kaistalle tulee autot liikennevalojen takaa alhaalta olevasta risteyksestä ja nämä valot annostelee tuollaisen viisikin autoa kerrallaan kiihdyttämään, samalla jos tiellä on useampi autoilija, joista ainakin osa "antaa tietä" kiihdytyskaistalta tulijoille on takaapäin katsoen tilanne hitommoinen, näyttäisi kun autoja on aivan sikinsokin puikkelehtimassa tässä moottoritien alkupäässä, osa kiihdyttää sekaan samalla kun osalle annetaan tietä. Imatran ns. ohitusmoottoritiehän alkaa tästä kohdasta ja siis levenee kaksikaistaiseksi suuntaansa. On ihme etten oel nähnty paikalla kertaakaan onnettomuutta, ilmeisesti kansa osaa varoa tätä huonosti suunniteltua paikkaa. Sillan toisella puolella on samanlainen kiihdytysramppi, mutta ilman liikennevaloja, sieltä autot tulevat kiertoliittymän kautta tasaiseen tahtiin yksi kerrallaan. Liikennevalot on syvältä.

Pekkaa kahvassa

Quote from: Kaptah on 30.12.2010, 19:36:34
Vaikka olen ammatiksenikin ajanut niin minusta tuo on ihan hyvä tapa. Jos kukaan ei tule takaa ja liittyjällä on vaikeuksia esimerkiksi lyhyen rampin tai huonon pidon tai auton painon vuoksi ongelmia saada vauhtia, niin minusta jollain öisellä moottoritiellä ei ole mitään ongelmaa väistää vasemmalle kaistalle ja antaa toisen liittyä kaikessa rauhassa. En ymmärrä ketä tämä häiritsee. Totta kai katson taakseni ja sivulle ennenkuin teen mitään tällaista.

Koska tuossa on se erittäin suuri JOS, niin tuo käyttäytyminen ei ole sallittua. Jos tapa yleistyy, niin siitä tulee pian oletusarvo rampilta saapujille ja homma silloin pissii. Joskus on tietysti pakko väistää ja järjen käyttö on tietysti muutenkin suotavaa.

Asenne on kuitenkin oikea ja siitä tulisi ottaa meidä opiksi. Liikenteessä tulee ottaa muut huomioon, olla kohtelias ja pyrkiä liikenteen joustavuuteen. Siinä meillä suomalaisilla on paljon opittavaa esim. Ruotsiin verrattuna. Voin olla väärässä, mutta liikennekäyttäytyminen näyttäisi olevan menossa itsekeskeisempään suuntaan.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Oami

Offtopikin uhallakin pistän tommosen ei-niin-helmen etelärannikolta: kesken moottoritielle liittymisen pätkästään nopeusrajoitukseksi 60. Eihän tommosta usko ennenku omin silmin näkee eli

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.205721,24.751146&spn=0.007559,0.033023&z=16&layer=c&cbll=60.205614,24.750524&panoid=_5O3UVPxhIwBL1F00UAF0g&cbp=12,251.21,,0,5

En tosin tästäkään suostu syyttämään liikennesuunnittelijoita, vaan valtiota, joka pisti taikaseinän kiinni kesken projektin ja liittymästä tuli tommonen epäpyhä mökellys mikä tuli. Paikalliset ehkä tietävät.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

MaisteriT

Kirjoitanpa vielä pienen kommentin.

Liikenne olisi paljon turvallisempaa ja kivempaa kaikille, jos ihmiset muistaisivat joustaa ja ottaa huomioon, että myös vasta kortin saaneilla ja vanhoilla papoilla on oikeus ajaa liikenteessä. - Ja että liikenteessä on myös kortittomia, jopa lapsia ja sokeita.

Hölmöilyä pitää varoa, mutta myös vastapuolen pitää ottaa huomioon, että ihminen on erehtyväinen ja siksi liikenteessä sattuu koko ajan.

Siellä toisessakin autossa on ihminen.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Veli Karimies

Joskus se vastapuolen huomioon ottaminen on sitä, että ei lähde sinne liikenteeseen törppöilemään.

AaJii

Quote from: Oami on 31.12.2010, 12:15:46
http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.205721,24.751146&spn=0.007559,0.033023&z=16&layer=c&cbll=60.205614,24.750524&panoid=_5O3UVPxhIwBL1F00UAF0g&cbp=12,251.21,,0,5

En tosin tästäkään suostu syyttämään liikennesuunnittelijoita, vaan valtiota, joka pisti taikaseinän kiinni kesken projektin ja liittymästä tuli tommonen epäpyhä mökellys mikä tuli. Paikalliset ehkä tietävät.

Nihtisillan rampeilta löytyy muitakin erikoisia 60 rajoituksia jossa pitäisi päästä 60 ajamalla liikennevirtaan joka menee vähintään 80 km/h
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Semiurbaani

Ongelma on vain ja ainoastaan se, että mottoriteillä ei noudateta liikennelakia vaan kansanviisautta.


Quote from: elukka on 30.12.2010, 22:37:44
Minä annan tietä rampeilta tulijoille, mikäli ohituskaista on vapaa.


Ohituskaista??? Ei moottoritiellä mitään ohistuskaistaa ole. Koko "ohituskaista" on kansanviisaus, myytti.

Moottoritiellä (kuten muillakin teillä) pitää lain mukaan ajaa lähinnä oikeanpuoleista vapaata ajokaistaa.

Niin ei kuitenkaan tehdä. Sillä oikeanpuoleisella kaistalla ajetaan puskuri puskurissa kiinni kuin köyhän talon porsaat, usein alinopeutta koska eihän ruuhkautunut jono nopeammin voi kulkea, liittyjätkin vielä hidastavat jonoa. Ei siellä saisi ajaa kun kerran ei ole vapaata tilaa! Sellaisessa tapauksessa pitäisi siirtyä vasemmalle kaistalle.

Ihan oikein, ettei saa tehdä niitä äkkiväistöjä ramppien kohdalla. Sinne vasemmalle kaistalle voi siirtyä ihan hyvissä ajoin kun näkee, että oikealla kaistalla ei ole tarpeeksi tilaa kaikille.

Moottoritien tarkoitus on, että sitä pitkin pääsee ajamaan moottorianoneuvolla vauhdikkaasti. Ei se, että oikealla kaistalla junnataan alinopeutta ja kumarretaan Pyhää Vasenta Kaistaa joka ammottaa tyhjyyttään jos ei joku Volvo tai Bemari satu pyyhältämään sakkovauhtia ohi. Ei Suomen lain mukaan vasen kaista ole ohituskaista eikä sen kuulu olla tyhjä, se on ihan normaali ajokaista jota kuuluu käyttää tarvittaessa ajamiseen. Ei vain ohittamiseen.

Vaaratilanteita aiheuttavat myös kansanviisauden harjoittajat, jotka ohittavat vasemmalla kaistalla auton kerrallaan poukkoillen aina takaisin oikealle kaistalle ajamaan sen 200 metriä kunnes tulee taas ohitettava eteen. Sekin on turhaa kaistanvaihtoa, ja sen syynä on ainostaan käsittämätön kansanviisaus, jonka mukaan Pyhä Vasen Kaista on ohituskaista.

Tätä älytöntä kansanviisautta viljellään ja siirretään eteenpäin myös lehtien, ainakin Turun Sanomien liikennesivulla. Valitettavaa.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Eino P. Keravalta

#52
Kun ajan moottoritien oikeaa kaistaa, en väistä ketään enkä muuta nopeuttani. Syynä on turvallisuus.

Kaistanvaihdot rampilta tulevien väistämiseksi aiheuttavat tarpeettoman riskin eikä niihin muutoinkaan ole tarvetta kuin äärimmäisyystapauksissa. Nopeuttani taas en muuta siksi, että ramppia nousevan on helpompi sovittaa oma nopeutensa sopivaksi kun moottoritiellä ajava käyttää tasaista vauhtia eikä vaikeuta sopivan nopeuden arviointia omalla kaasuttelullaan tai jarruttelullaan. Voidaan myös kysyä, miksi minun täytyisi jarruttaa, kun toinen voi kaasuttaa, tai miksi minun täytyisi kaasuttaa, kun toinen voi jarruttaa. On rampilta tulevan asia kaasuttaa tai jarruttaa. Lisäperuste on siinä, että telepaattisen kontaktin puuttuessa moottoritietä ja ramppia ajavan kesken voi käydä niinkin, että molemmat jarruttavat tai kaasuttavat yhtä aikaa, jolloin rampille pääseminen estyy. Kaiken tämän vuoksi on järkevintä ja yksinkertaisinta, että moottoritietä ajava etenee tasaista nopeutta ja rampilta tuleva sovittaa oman kiihdytyksensä tähän vakioon joko edelle ajaen tai taakse jättäytyen.

Edelläkuvatulla tavalla moottoritielle saapuminen onnistuu normaalijärkisten autoilijoiden kanssa vetoketjuperiaatteella. Valitettavasti kaikki eivät ole normaalijärkisiä: joidenkin ramppia nousevien urpojen tapana on sovittaa kyllä vauhtinsa moottoritietä ajavan nopeuteen, mutta sen sijaan, että he joko aavistuksen nostaisivat jalkaa kaasulta tai hivenen kiihdyttäisivät, jolloin he pääsisivät joko moottoritietä ajavan eteen tai taakse, heidän on jostain arvoituksellisesta syystä johtuen aivan pakko päästä juuri sille 8 neliömetrin osalle moottoritietä, jonka moottoritietä ajavan auto peittää. Kaiken lisäksi tuo himoittu 8 neliömetrin alue ei ole sijainniltaan vakio, vaan se muuttaa paikkaansa täsmälleen moottoritietä ajavan auton nopeudella samaan suuntaan sen kanssa. Syy tähän ei ole selvinnyt tiedemiehille.

Niinpä saatetaan pitkäänkin ajella kylki kyljessä samaa vauhtia ramppia ajavan urpon tajuamatta, että hänen on saatava suuntaan tai toiseen aikaan pienenpieni nopeusero, jotta hän pääsisi moottoritielle. Kaikki eivät tätä tajua, vaan he joko yrittävät tulla moottoritietä ajavan ovesta sisään nyrkkejään viuhtoen tai sitten he joutuvat rampin loppuessa tekemään harmillisen ja ehkä vaarallisenkin äkkijarrutuksen. Tuollaisille idiooteille minulta ei heru mitään sympatiaa, vaikka he minua naurattavatkin.

Kun näitä ramppirajoitteisia on sentään 20-30 prosenttia autoilijoista, ainoana ratkaisuna heidän ramppivaikeuksiinsa näen, että rampit pidennetään 15 kilometrin mittaisiksi. Ehkä nämä urpotkin sitten mahtuvat sekaan. Ellei tähän päästä, pitäisi poliisin siviiliautoin pyydystää ramppirajoitteisia ja lätkiä ajokieltoja liikenteen vaarantamisesta. Kolmannesta kortti pois.

PS: Yleensä en joudu ramppirajoitteisten kanssa tekemisiin, koska ajan koko matkan Keravalta Helsinkiin reippaasti vasenta kaistaa. Oikea kaistahan on usein käyttökelvoton, koska siellä on jatkuvaa haitariliikettä, nykimistä, hidastelua ja vaaratilanteita juuri kohteliaiksi itseään luulemien väistelijöiden vuoksi, jotka luulevat, että auto liikkuu polkemalla sitä siten, että vuoroon painetaan jarrua, vuoroon kaasua ikäänkuin pyörän polkimia. Näinhän asia ei ole.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ano Nyymi

#53
Quote from: antero on 30.12.2010, 14:58:15
Vaihan kaistaa "aina" jos on tilaa.

Niin teen minäkin, jos siitä ei ole kenellekkään haittaa. Jos on paljon liikennettä molemmilla kaistoilla, sitten en anna tilaa.

Ja tietysti seuraan peileistä takana olevaa liikennettä, en kerta kaikkiaan osaa ajaa silleen puusilmäisesti vain edessä menevän auton takapuskuria tuijotellen. Haluan tietää mitä tapahtuu takana ja kauempana edessä.

Toki jos säännöllinen peileihin vilkuilu ei kuulu osaamisalueeseen, kannattaa ajella liittymissäkin siinä oikealla kaistalla ja tasaisellla nopeudella, ei tule sitten sitä romua niin paljon. Oli liikennettä sitten paljon tai vähän.

Suomessa tuntuisi nuo peilit ja varsinkin vilkku olevan sen verran arvossaan että niitä ei mielellään haluta käyttämisellä kuluttaa...

Semiurbaani

Quote from: Ano Nyymi on 01.01.2011, 21:18:57
Quote from: antero on 30.12.2010, 14:58:15
Vaihan kaistaa "aina" jos on tilaa.

Niin teen minäkin, jos siitä ei ole kenellekkään haittaa. Jos on paljon liikennettä molemmilla kaistoilla, sitten en anna tilaa.

Ja tietysti seuraan peileistä takana olevaa liikennettä, en kerta kaikkiaan osaa ajaa silleen puusilmäisesti vain edessä menevän auton takapuskuria tuijotellen. Haluan tietää mitä tapahtuu takana ja kauempana edessä.

Toki jos säännöllinen peileihin vilkuilu ei kuulu osaamisalueeseen...



Mitä tarvetta moottoritiellä on vilkuilla takana olevaa liikennettä? Hälytysajoneuvojakaan tuskin tarvitsee 100 km/h vauhdissa väistää, ainakaan kiireesti.

Ja edelleen, miksi pitäisi antaa tietä vaihtamalla kaistaa? Kun kaikki ajavat edes jotenkuten liikennelain mukaisesti, autojen väli on vähintään 40 metriä (pitäisi olla 50 m) joten tilaa liittyjille on koko ajan ilman kaistanvaihtoja!
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

HDRisto

"Mitä tarvetta moottoritiellä on vilkuilla takana olevaa liikennettä? Hälytysajoneuvojakaan tuskin tarvitsee 100 km/h vauhdissa väistää, ainakaan kiireesti".

Niitä törppöjä riittää joita tulee pitää silmällä. Ilmestyvät kuin tyhjästä vaikka itse ajaa suurinta sallittua. Kokeilepa Keimolanportti - Lakalaiva (Tampere) väliä niin taatusti havaitset enemmän kuin vain "muutaman" tälläisen. Ja ne eivät ole hälytysajossa olevia.

Totuusko?

Quote from: CaptainNuiva on 30.12.2010, 22:37:49
...
Tässä kohden on nimittäin se pelko että kunhan vaikka 10 "Kohteliasta" sattuu rampilta tulijan kohdalle niin ei aikaakaan kun hiljakseen rampilta tulijalle kehittyy rutiini joka perustuu siihen että moottoriteillä ajava väistää tai antaa tilaa....

 

Tämä on jo arkipäivän ongelmaa, valitettavasti. Varsinkin nykypäivän rekkakuskit käyttävät "isomman oikeutta" härskisti hyväkseen.

desperaato

Quote from: Semiurbaani on 02.01.2011, 09:07:02
Mitä tarvetta moottoritiellä on vilkuilla takana olevaa liikennettä?

Voi urpojen jurpojen muumin muumi!


Semiurbaani

Quote from: HDRisto on 02.01.2011, 11:11:03
"Mitä tarvetta moottoritiellä on vilkuilla takana olevaa liikennettä? Hälytysajoneuvojakaan tuskin tarvitsee 100 km/h vauhdissa väistää, ainakaan kiireesti".

Niitä törppöjä riittää joita tulee pitää silmällä. Ilmestyvät kuin tyhjästä vaikka itse ajaa suurinta sallittua. Kokeilepa Keimolanportti - Lakalaiva (Tampere) väliä niin taatusti havaitset enemmän kuin vain "muutaman" tälläisen. Ja ne eivät ole hälytysajossa olevia.

Jotenkin itse kuvittelisin, että mahdolliset tarkkailtavat vaarat ovat motarilla edessä ja tarkkaavaisuuden pitäisi olla siinä suunnassa. Jos joku esimerkiksi jarruttaa edessäpäin, ei itsellä ole montaa sekuntia reaktioaikaa. Peräänajajien varalta peruutuspeilin kyttääminen tuskin on kovin hyödyllistä.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Pliers

Kuvitella sopii. Jos ei tarkkaile taustapeiliään, saattaa syyllistyä muun liikenteen häirintään, joka on ihan yhtä kiellettyä kuin ylinopeuskin. Tätä ei moni, joka jurruttaa vasenta kaistaa "korkeinta sallittua" nopeutta, tajua.

Rampeists vielä sen verran, että tarkoitus todellakin on, että poistuminen moottoritieltä suoritetaan siten, että moottoritiellä ajetaan nopeusrajoituksen mukaan, ja hidastetaan VASTA, kun on päästy rampille johtavaan liittymään. Jos näin toimittaisiin, vähenisivät iltaruuhkat mileti olemattomiin. Kiitos etukäteen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-