News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-12-12 Ruotsi: Malmöläiskoulujen tulevaisuutta puntaroidaan

Started by rähmis, 14.12.2010, 23:43:08

Previous topic - Next topic

Koskela Suomesta

Quote from: Tommi Korhonen on 15.12.2010, 18:01:15 [Expand]
Quote from: Koskela Suomesta on 15.12.2010, 17:27:48
Aika hakemista tuo selitys jota esität.

Älä ymmärrä väärin. En minä puolustele itse tekoa, vaan tahdon nähdä mistä sen perustelut voisivat tulla. Ei "ymmärtäminen" aina tarkoita hyväksymistä ja pään silittelyä. Mutta mekanismin ymmärtäminen antaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen.

Olen samaa mieltä että kaikki häviävät, häiriköt ehkä vähiten. Pitäisi muuttaa asia niin että muille tulee mahdollisimman vähän tappioita ja itse aktiivisesti ongelman aiheuttaneille loput.
en ymmärrä väärin, pidin sitä vain todella kaukaa haettuna.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Fincum

Quote from: fincum on 15.12.2010, 08:17:36
Quote from: SydsvenskanKun huono ja hyvä oppilasaines erotetaan toisistaan, huonojen oppilaiden tulokset huononevat, mutta hyvien oppilaiden hyvyys ei kasva. Siksi huonojen ja hyvien oppilaiden sotkeminen on ainoa tie, jos koulujen tuloksia halutaan nostaa

Käsittääkseni Suomessa ajatukset ovat saman suuntaisia; luokan hyvät oppilaat omalla esimerkillään kannustavat heikompia oppilaita. Lasteni ala-asteelta sain tällaista viestiä muinoin. Toimiiko ylä-asteella, en tiedä.
Ala-asteen 2. luokalla oli mahdollista hakea ns. kielipainotteiselle luokalle 3. luokalta lähtien. Kaikille hakijoille tehtiin testi ja testin hyväksyttävästi suorittaneet parhaasta päästä lukien pääsivät tälle ns. kieliluokalle. Testi mittasi vain kielellisiä ominaisuuksia, lähinnä äidinkielen osaamista. Esim. huono matikkaosaaminen ei näkynyt testissä.

Opettajat huomasivat, että kieliluokalle näin hyväksytyt olivat muutenkin 'parempia' oppilaita, ainakin motivaatio oli hyvä. Tämän luokan opettaja ei juuri asiaa valittanut, mutta rinnakkaisluokkien oppilasaines oli huonompaa (vähemmän motivoitunutta) ja ongelmat näkyivät siellä.
Valintatapaa muutettiin; kokeen hyväksytysti selvittäneistä oppilaista arvottiin kieliluokalle pääsevät. Näin luokalle valikoitui eritasoisia oppilaita. Tässä yhteydessä tuotiin esille, että sekalainen oppilasaines on parempi. Ajattelivatko opettajat vain itseään... no voihan se niinkin olla. Joillekin vanhemmille arvonta ei sopinut; "meidän Petteri on niin hyvä, että hänen kuuluu päästä luokalle" jne.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.