News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 18:32:28
Siltä se nyt vain näyttää. Jos autoilijoita ei pidetä kovalla kädellä kurissa, jengi alkaa ajaa ihan miten sattuu ja parkkeeraa pikku kinnerinsä keskelle mun pyörätietä enkä mä kuitenkaan saa lyödä sitä kirveellä paskaksi, vaikka se olisi pelkästään oikein sille mulkulle, jolta muutenkin pitäisi ottaa kortti pois.

Lähde? Perustuuko mielipiteesi johonkin todelliseen? Vaikuttaa siltä, että sinulla on vain jokin henkilökohtainen antipatia autoilijoita kohtaan. Minun on vaikeaa ottaa kantaa esittämääsi empiriaan. Kertoisitko tarkemmin esimerkiksi, että missä tämä SINUN pyörätiesi sijaitsee maantieteellisesti?

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 18:32:28
Ajakaa nyt vain kiltisti rajoitusten mukaan tai älkää ainakaan isot miehet kehdatko valittaa kun tulee sakko siitä, minkä ihan itse päätitte tehdä.

Jos sinä kävelet/fillaroit punaisia päin tyhjällä kadulla, ja saat siitä sakot liikenteen vaarantamisesta, saattaa se tuntua epäreilulta. Ero on oikeastaan siinä, ettei jalankulkijoita jahdata, mutta autoilijoita jahdataan.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

junakohtaus

Omaan tarkkailuun tää vain perustuu, mutta kai sitä jotain voi siihenkin perustaa. Esim. niin arkinen väylä kuin Kehä I on sellainen, että joka toinen - joka kolmas kerta kun sitä ajelee, joutuu väistelemään jotain hullua kamikszea, viimeksi tossa tunti sitten. Näillä keleillä spräidäillään pitkin poikin ihan vailla tolkkua ja jos toi ei ole sitä, että ulosmitataan yhteistä turvallisuutta viihdekäyttöön, mä en tiedä mikä sitten on. Sama homma sen parkkeeraamisen kanssa. Parkkisakko on neljäkymppiä, mikä ei ole mitään, ja sen takia bilikoita jätetään lojumaan milloin mihinkin ja varsinkin mun pyörätietä tukkimaan. En mäkään vittu vie jätä fillariani lojumaan keskelle Manskua ja kitise jälkeenpäin kun se on siirretty tai mulle tulee sakot tai se on saanut vähän osumaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Pliers

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 22:11:01
Omaan tarkkailuun tää vain perustuu, mutta kai sitä jotain voi siihenkin perustaa. Esim. niin arkinen väylä kuin Kehä I on sellainen, että joka toinen - joka kolmas kerta kun sitä ajelee, joutuu väistelemään jotain hullua kamikszea, viimeksi tossa tunti sitten. Näillä keleillä spräidäillään pitkin poikin ihan vailla tolkkua ja jos toi ei ole sitä, että ulosmitataan yhteistä turvallisuutta viihdekäyttöön, mä en tiedä mikä sitten on.

On niin vaikeaa ottaa kantaa toisen empiriaan. Itse tosiaan ajan 50k km vuodessa. Joka arkipäivä myös kehä 1:llä. Äärimmäisen harvoin näen ylilyöntejä. Olisiko sinun ajotavassasi jotain, mikä aiheuttaa sen, että ajaudut kuvatun kaltaisiin tilanteisiin? Vai koetko vain sen, että joku ohittaa sinut, turvallisuuden ulosmittaamiseksi?
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Quote from: MaisteriT on 20.11.2010, 18:23:53
Quote from: Veli on 20.11.2010, 00:14:10
Joten jos voidaan todeta ettei tietty liika vauhti vaaranna liikenteen turvallisuutta niin perut puheesi ja toteat että ylinopeudesta sakottaminen on typerää?

Liika vauhti ihan varmasti vaarantaa liikenteen turvallisuutta, joten aika teoreettinen mahdollisuus tuo on.

:facepalm:

Kaustinen

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 18:32:28
Siltä se nyt vain näyttää. Jos autoilijoita ei pidetä kovalla kädellä kurissa, jengi alkaa ajaa ihan miten sattuu ja parkkeeraa pikku kinnerinsä keskelle mun pyörätietä enkä mä kuitenkaan saa lyödä sitä kirveellä paskaksi, vaikka se olisi pelkästään oikein sille mulkulle, jolta muutenkin pitäisi ottaa kortti pois.

Millä vitulla senkin arvioi ja mistä riittää jepareita joka paikkaan?

Ajakaa nyt vain kiltisti rajoitusten mukaan tai älkää ainakaan isot miehet kehdatko valittaa kun tulee sakko siitä, minkä ihan itse päätitte tehdä.

:facepalm:

Mistä näitä todellisuudesta vieraantuneita vihreitä city-idiootteja oikein tulee?

Sinusta olisi sitten varmaan ihan reilua ja oikein, että ajaessasi vahingossa muutaman sekunnin pyörätien viivan väärällä puolella tai astuessasi pari askelta suojatien viereen, saisit 85 euron sakon?

Nuo olisivat yhtä tahattomia ja yhtä paljon liikennettä vaarantavia tekoja kuin ajaminen pienellä ylinopeudella valvontakameraan tyhjällä valtatiellä, jossa nopeusrajoitus vaihtelee koko ajan.

junakohtaus

No jaa. Jos sakkoraja on 7 kmh ylitys ja siihen lasketaan päälle tutkan mittavirhettä 3, rikesakko vaatii oikeast kympin ylityksen. Kyllä sen verran pitäisi pystyä rajoituksia seuraaman.

Tässä on nyt vain sellainen, että jos vanha puuttumisraja oli kympin, nyt harmittaa hirveästi. Kyynel, iso kyynel. Kyllä mä ainakin olen ihan kykenevä seuraamaan rajoituksia, mutta mä toisaalta en olekaan keskivertoa taitavampi kuljettaja.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: Pliers on 20.11.2010, 22:34:45
Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 22:11:01
Omaan tarkkailuun tää vain perustuu, mutta kai sitä jotain voi siihenkin perustaa. Esim. niin arkinen väylä kuin Kehä I on sellainen, että joka toinen - joka kolmas kerta kun sitä ajelee, joutuu väistelemään jotain hullua kamikszea, viimeksi tossa tunti sitten. Näillä keleillä spräidäillään pitkin poikin ihan vailla tolkkua ja jos toi ei ole sitä, että ulosmitataan yhteistä turvallisuutta viihdekäyttöön, mä en tiedä mikä sitten on.

On niin vaikeaa ottaa kantaa toisen empiriaan. Itse tosiaan ajan 50k km vuodessa. Joka arkipäivä myös kehä 1:llä. Äärimmäisen harvoin näen ylilyöntejä. Olisiko sinun ajotavassasi jotain, mikä aiheuttaa sen, että ajaudut kuvatun kaltaisiin tilanteisiin? Vai koetko vain sen, että joku ohittaa sinut, turvallisuuden ulosmittaamiseksi?

Ei, en koe. Koen esim. tämänpäiväisen kun Lepuskin liittymässä itään päin, tiedät paikan siinä heti sillan jälkeen se fiddymäinen kiihdytyskaistaton, tyyppi kylmästi vain tunkee eteen.

Itse en ole pätevä arvioimaan miltä ajotapani muiden silmään näyttää. Voihan se olla että mä en osaa olla dynaaminen kun ajan lopulta aika vähän.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kaustinen

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 23:19:14
No jaa. Jos sakkoraja on 7 kmh ylitys ja siihen lasketaan päälle tutkan mittavirhettä 3, rikesakko vaatii oikeast kympin ylityksen. Kyllä sen verran pitäisi pystyä rajoituksia seuraaman.

Tässä on nyt vain sellainen, että jos vanha puuttumisraja oli kympin, nyt harmittaa hirveästi. Kyynel, iso kyynel. Kyllä mä ainakin olen ihan kykenevä seuraamaan rajoituksia, mutta mä toisaalta en olekaan keskivertoa taitavampi kuljettaja.

Eli et tee koskaan minkäänlaisia virheitä pyöräillessäsi tai kävellessäsi?


junakohtaus

Quote from: Kaustinen on 20.11.2010, 23:28:22
Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 23:19:14
No jaa. Jos sakkoraja on 7 kmh ylitys ja siihen lasketaan päälle tutkan mittavirhettä 3, rikesakko vaatii oikeast kympin ylityksen. Kyllä sen verran pitäisi pystyä rajoituksia seuraaman.

Tässä on nyt vain sellainen, että jos vanha puuttumisraja oli kympin, nyt harmittaa hirveästi. Kyynel, iso kyynel. Kyllä mä ainakin olen ihan kykenevä seuraamaan rajoituksia, mutta mä toisaalta en olekaan keskivertoa taitavampi kuljettaja.

Eli et tee koskaan minkäänlaisia virheitä pyöräillessäsi tai kävellessäsi?



Jos mä saan plitikat siitä, että ajan fillaria suojatiellä enkä taluta, tiedän mistä ne tulivat.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Pliers

Quote from: junakohtaus on 20.11.2010, 23:22:14
Koen esim. tämänpäiväisen kun Lepuskin liittymässä itään päin, tiedät paikan siinä heti sillan jälkeen se fiddymäinen kiihdytyskaistaton, tyyppi kylmästi vain tunkee eteen.

Itse en ole pätevä arvioimaan miltä ajotapani muiden silmään näyttää. Voihan se olla että mä en osaa olla dynaaminen kun ajan lopulta aika vähän.

Tiedän mestan. Jälleen sanon, että on vaikeaa arvioida, kun ei itse ole ollut paikalla.

Liittymät ovat hankalia. Niissä juuri pitäisi suorittaa tuota mainitsemaani ajotapavalvontaa. Melko usein näkee, että varovaiset kuljettajat tulevat liittymästä pikemminkin liian hiljaa kuin liian lujaa. Samoin liittymiin poistutaan liian hiljaa. Tämä sekoittaa moottoritien liikennettä. Joskus jopa näkee, että joku hullu jopa pysähtynyt liittymän päähän, kun ei ole uskaltanut nostaa nopeuttaan liittymässä moottoritien vauhtiin. Näiltä pitäisi ottaa kortti suoraan pois. Et varmaan ylläty, kun kerron, että itse nostan oman nopeuteni yli nopeusrajoituksen liittyessäni moottoritielle. Autoa on nimittäin helpompi hidastaa, kuin kiihdyttää. Näin kykenen itse valitsemaan turvallisen välin helpommin muuta liikennettä häiritsemättä, joten vaaratilanteita ei synny. Lain mukaan toimintani on tietysti kiellettyä, mutta lisää huomattavasti kanssaihmisteni turvallisuutta, ja tietysti omaani. Liittymään poistuttaessa nopeutta saa laskea VASTA, kun ollaan poissa moottoritieltä, EI ennen. Sivistysvaltioissa poliisi sakottaa muunlaisesta toiminnasta, koska ne aiheuttavat vaaratilanteita ja ruuhkia. Myös moottoritiellä ajavilla on liityntätilanteessa oma vastuunsa, vaikkei sitä laki sanktioikaan. Tasaisen nopeuden, ja riittävän turvavälin pitämisellä helpotetaan muiden liittymistä. Tilaa voi tehdä myös pienellä nopeuden nostolla tai hidastamisella, jos muuten näyttää, ettei tilaa ole.

Autotiet eivät ole mitään junaratoja, joilla autot kulkevat ennakoitua reittiä ennakoidulla nopeudella. Siksi kannattaa käyttää joustavaa ja ennakoivaa ajotapaa. Nopeus on vain yksi elementti, joka saattaa joko lisätä tai vähentää turvallisuutta tapauksesta riippuen.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

junakohtaus

Suunnilleen noin pyrin itsekin ajamaan, tosin sillä varauksella että nykyisin ajan hyvin vähän, joten varsinkin huonoissa kelioloissa tulee otettua varman päälle enemmän kuin välttämättä olisi tarpeenkaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Pliers

Quote from: junakohtaus on 21.11.2010, 16:55:24
Suunnilleen noin pyrin itsekin ajamaan, tosin sillä varauksella että nykyisin ajan hyvin vähän, joten varsinkin huonoissa kelioloissa tulee otettua varman päälle enemmän kuin välttämättä olisi tarpeenkaan.

Mikä onkin ihan oikein. Huonoissa olosuhteissa autojen ja renkaiden erot tulevat selkeämmin esiin. Tämä siis tarkoittaa, että toisten ajaessa huonossa kelissä itseämme lujempaa, se ei vielä välttämättä tarkoita, että he ajaisivat henkensä kaupalla. Syy voi olla jokin muu.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Ylinopeussakkoja%20jaettu%20lainvastaisesti%20vuosia/art-1288354868307.html

Quote
Ylinopeussakkoja jaettu lainvastaisesti vuosia

Eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan poliisin automaattisen liikennevalvontajärjestelmän tuottamat rikesakkomääräykset ovat rikkoneet lakia jo vuosia.
Sisäministeriö sai huomautuksen siitä, että rikesakkomääräykset ovat olleet kielilain vastaisia silloin, kun sakotettavan kieli on ruotsi. Näissä tapauksissa järjestelmä täyttää valmiiseen lomakepohjaan tiedot pääosin suomeksi.

Järjestelmä otettiin käyttöön koko maassa vuonna 2008, vaikka sen kielelliset puutteet olivat tiedossa, eikä niitä ole saatu kuntoon lähes kolmeen vuoteen. Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on antanut sisäasiainministeriölle huomautuksen laiminlyönnistä.

Oikeusasiamiehen tutkittavana on ollut useita kanteluita asiasta. Tapauksille oli yhteistä, että ruotsia äidinkielenään puhuvan henkilön saamassa rikesakkomääräyksessä esimerkiksi poliisiyksikön nimi, tekokunta- ja paikka, rikkomuksen laatu ja yhteystieto olivat olleet vain suomeksi. Myös ruotsinkielisissä sakon vastustamisohjeissa käräjäoikeuden nimi ja yhteystiedot olivat olleet vain suomeksi.

Yhdessä tapauksessa ruotsinkielinen henkilö oli joutunut menemään kaksi kertaa poliisiasemalle saadakseen rikesakkomääräyksen ruotsiksi, eikä asiaa siltikään saatu asianmukaisesti hoidettua.

IS
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltalehti.fi/autot/2010121312857294_au.shtml

Quote
Peltipoliisi kuvaa nyt peräkärrystä
Tässä on poliisin uusi tutka!


Poliisi ottaa käyttöön auton peräkärryyn sijoitetun automaattisen liikennevalvontakameran.

Peräkärryyn sijoitetun peltipoliisin automaattinen kamera räpsyy vähintään yhtä ahkerasti kuin tien varren peltipoliisit. VTT:n kehittämä laitteisto myös valvoo autojen turvaväliä, turvavöiden käyttöä ja tien liukkautta.

Ensi vaiheessa, eli vuoden 2011 loppuun saakka, laitteisto on testikäytössä Tampereen suunnalla. Sen jälkeen se aiotaan ottaa valvontakäyttöön.

Laitteisto lähettää valvontainformaationsa langattomasti tietokeskuksiin.

Yli kuukauden ikäiset kuvat tuhotaan ja myös ne, joissa ei räpsäytyksestä huolimatta ole todettu rikettä.

Testivaiheen jälkeen laitteiston pystyy siirtämään peräkärrystä myös poliisin autoihin, jos tarvetta ilmenee. VTT:n arvion mukaan koko teknologia voisi olla tuotantokäytössä 2013.

Orwelilla ei ollut mielikuvitusta.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010122212904935_uu.shtml

Quote
Liikennekuolemien määrä tuplaantui marraskuussa

Tieliikenteessä kuoli lähes tuplasti enemmän ihmisiä marraskuussa kuin vuosi sitten.

Kuolleita oli yhdeksän enemmän ja loukkaantuneita 96 enemmän kuin viime vuonna, kertoo Tilastokeskus.

- Viime vuonna marraskuu oli aika lailla musta. Nyt lumikelit ja liukkaat säät tulivat aiemmin, sanoo aktuaari Raini Östlund Tilastokeskuksesta.

Tieliikenteessä sattui marraskuussa 474 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä loukkaantui yli 600 ihmistä ja kuoli 19.

Kuolleista 15 oli autoilijoita. Lisäksi kuoli kolme jalankulkijaa ja yksi polkupyöräilijä. Valtaosa kuolleista oli miehiä.

Marraskuun kuolleisuusluvut muodostavat vain pienen piikin tilastoissa. Tieliikenteessä kuolleiden määrä on jatkuvasti laskenut viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan, kertoo Tilastokeskus.

STT

Mitenkähän hirveenkauheen paljon ihmisiä olisi kuollutkaan, jollei kameratolppia oltaisi taas vuoden aikana lisätty ja poliisi ei olisi madaltanut puuttumiskynnystä ylinopeuksiin...


LISÄYS: Taustaa...
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1242365/peltipoliisin-kamera-rapsahtaa-tana-vuonna-yli-puoli-miljoonaa-kertaa
Quote
Peltipoliisin kamera räpsähtää tänä vuonna yli puoli miljoonaa kertaa

Automaattisessa nopeusvalvonnassa otetaan tänä vuonna yli puoli miljoonaa kuvaa. Valvontakuvia seulovalle poliisille se on merkinnyt valtavaa työmäärän lisääntymistä. Eniten on kasvanut ylinopeuksista johtuvien kirjallisten huomautusten määrä.

Suomen tiestöllä on yli 2000 tolppapaikkaa, joissa valvontakameroita kierrätetään. Porissa ja Itä-Suomessa sadan tuhannen kuvan raja rikkoontuu jo pian. Keskimäärin kuvien määrä on kaksinkertaistunut muuallakin.

Ylinopeustapahtumien raju lisääntyminen johtuu siitä, että puuttumiskynnystä alennettiin vuosi sitten. Kirjallinen huomautus tulee entistä pienemmästä ylityksestä.

Poliisi hukkumassa kuvatulvaan

Poliisi on käytännössä hukkumassa ylinopeuksista johtuvaan käsityöhön ja postitusrumbaan. Esimerkiksi Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksessa kuvien purkaminen työllistää 14 ihmistä.

Ylikonstaapeli Olli Taalikka Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksesta kertoo, että kirjallisten huomautusten suuri määrä on yllättänyt.

- Kyllä meillä kirjeitä lähtee noin 90 000 vuodessa. Sen voi arvata, että odotamme ainakin uutta postituskeskusta.

Alustavien tulosten mukaan näyttää kuitenkin siltä, että pienten ylinopeuksien mittaaminen on vähentänyt kovia ylityksiä.

Komisario Jarmo Puustinen Liikkuvasta poliisista kertoo, että tulevaisuudessa valvonta-autoista tapahtuva automaattinen liikennevalvonta laajenee ylinopeuden lisäksi muihinkin rikkeisiin, kuten turvayön ja handsfreen käyttöön.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1209839
Quote
SS: Peltipoliisit ahkerina - 400 000 kuvaa vuodessa

Poliisin automaattisten liikennevalvontakameroiden kuvamäärä on kasvanut huomattavasti viime vuosina, kirjoittaa Savon Sanomat.

Kuluvan vuoden aikana on ensimmäistä kertaa ylittynyt jo 400 000 kuvan raja. Niistä sakko tai huomautus on tullut lähes 340 000 kuljettajalle.

Vielä vuonna 2005 määrä oli lähes kymmenen kertaa pienempi, reilut 38 000 koko vuoden aikana ja vuonna 2004 vielä alle 14 000.

Huomautuksen saa, jos ylittää nopeusrajoituksen 3-7 kilometrillä tunnissa. Rikesakko seuraa 8–20 kilometrillä tunnissa ylitystä. Rajoituksen yli 21:llä kilometrillä tunnissa ylittäville luvassa on rangaistusvaatimus eli sakon suuruuteen vaikuttavat muun muassa tulot. Sitä ei voi käsitellä postitse, vaan kutsu käy poliisiasemalle.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1201156
Quote
Peltipoliisit muuttavat liikennekulttuuria

Nopeasti yleistyvät kameratolpat ovat vähentäneet suuria ylinopeuksia huomattavasti. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kutsuu tapahtunutta kehitystä suorastaan huikeaksi.

Ihalaisen mukaan liikennekulttuurissa on tapahtunut erittäin iso muutos.

- Huomautuksesta yleensä puhutaan avoimesti, ja silloin ihmiset ymmärtävät, että poliisi todella valvoo nopeuksia. Tarkoitus on saada nopeudet kuriin ja ehkäistä ylinopeuksia sekä saada isot ylinopeudet pois. Näin on tänä vuonna selvästi tapahtunut.

Yli 20 kilometrin ylitysten lukumäärä on enemmän kuin puolittunut, kertoo Huomenta Suomessa vieraillut Ihalainen. Hän arvelee, että turvavälien tarkkailua tullaan tarkkailemaan tulevaisuudessa tarkemmin. Bussikaistalla ajamisen valvonta on enemmän kaupunkien asia, ja esimerkiksi Helsinki on jo lisännyt valvonnan resursseja, kertoo Ihalainen.

- Poliisi keskittyy enemmän liikenneturvallisuuden parantamiseen, ja bussikaistalla ajaminen pitäisi mielestäni erottaa kaupungin hoitamiseksi.

Ihalainen kertoo myös keskinopeusvalvonnan toimineen hyvin. Nopeudet ovat valvonta-alueilla pudonneet muutamia kilometrejä tunnissa ja rikesakkojakin on jaettu kohtuullinen määrä.

Mikä on siis kameravalvonnan motiivi? Laskea nopeuksia ja kerätä rahaa. Tarkoitus ei edes ole liikenneturvallisuuden parantaminen, kuten näistä uutisista hyvin käy ilmi. Ei siis tarvitse yllättyä, ettei sakotuskynnyksen laskemisella, eikä sakkojen ahkerammalla jakamisella ole mitään vaikutusta liikennekuolemiin.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

TÄstä aiheesta on täällä jo alkuperäinen lähde, mutten muista, että tämä Uuden Suomen uutinen olisi täällä.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/45992-nopeuskamerat-lisaavat-liikenneonnettomuuksia

Quote
Nopeuskamerat lisäävät liikenneonnettomuuksia?

Ajonopeuksia valvovien liikennekameroiden asentaminen on lisännyt liikenneonnettomuuksia, väitetään Iso-Britanniassa.

The Daily Mailin mukaan Essexissä vilkkaalla M11-moottoritiellä liikennevalvontakameroiden asentaminen on nostanut tieosuudella loukkaantuneiden määrän lähes kaksinkertaiseksi. Poliisin mukaan onnettomuudet sattuvat, koska autoilijat muuttavat äkillisesti ajonopeuttaan nähdessään nopeuskameran. Kyseisellä tieosuudella käytössä on kirkkaankeltainen kameramalli, jonka huomaaminen ratin takaa on helppoa.

Kameroita vastaan kampanjoivat autoilijat ovat vaatineet hallitusta paljastamaan tilastoja onnettomuuksista kamera-alueilla. Eräällä tieosuudella viiden vuoden aikana ennen kameraa sattui yhteensä 13 onnettomuutta, joissa loukkaantui 14 ihmistä. Käyttöönoton jälkeen viiden vuoden aikana samassa paikassa tapahtui 16 onnettomuutta, joissa loukkaantui yhteensä 24 ihmistä.

Essexin poliisijohdon mukaan ongelma ei ole kameroissa, vaan ihmisten ajotavoissa.

- Heidän pitäisi ajaa samaa nopeutta, eikä kaahata ja taas jarruttaa kameroiden kohdalla, puolustelee nimettömänä pysyttelevä poliisin edustaja.
Ison-Britannian konservatiivipuolue on jo aiemmin esittänyt julkisuudessa kritiikkiä kameroita kohtaan pitäen sitä "keinotekoisena autoiluverona" . Puoleen toiveissa on vuosittaisen 425 000 euron rahoituksen poistaminen liikennekameroilta.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lentomestari

Juu, tästä tarinoitiin joitan kuukausia sitten, kesäkelin aikaan ja silloin ei juurikaan pohdittu mitä talvi tuo tullessaan, nyt voidaan pohtia mitä tapahtuu, kun autoilija yhtäkkiä jarruttaa tolpan kohdalla ja alla on liukas tie, niinpäniin.
Quote- Heidän pitäisi ajaa samaa nopeutta, eikä kaahata ja taas jarruttaa kameroiden kohdalla, puolustelee nimettömänä pysyttelevä poliisin edustaja.

Maailmanmies

Quote
Poliisi on käytännössä hukkumassa ylinopeuksista johtuvaan käsityöhön ja postitusrumbaan. Esimerkiksi Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksessa kuvien purkaminen työllistää 14 ihmistä.
Ylikonstaapeli Olli Taalikka Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksesta kertoo, että kirjallisten huomautusten suuri määrä on yllättänyt.
- Kyllä meillä kirjeitä lähtee noin 90 000 vuodessa. Sen voi arvata, että odotamme ainakin uutta postituskeskusta.
Siis se on tärkeää, että tuhansille autoilijoille saadaan postitettua "olitpas tuhma poika"-kirjeitä joilla ei ole mitään merkitystä ennemmin kuin oltaisiin huolissaan vaikka katuturvallisuudesta. Stasi-tyyliin vain postikeskus kuntoon, eikä resursseja omaisuusrikostutkintaan.
Quote
Peltipoliisit muuttavat liikennekulttuuria
Nopeasti yleistyvät kameratolpat ovat vähentäneet suuria ylinopeuksia huomattavasti. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kutsuu tapahtunutta kehitystä suorastaan huikeaksi.
Yli 20 kilometrin ylitysten lukumäärä on enemmän kuin puolittunut, kertoo Huomenta Suomessa vieraillut Ihalainen. Hän arvelee, että turvavälien tarkkailua tullaan tarkkailemaan tulevaisuudessa tarkemmin. Bussikaistalla ajamisen valvonta on enemmän kaupunkien asia, ja esimerkiksi Helsinki on jo lisännyt valvonnan resursseja, kertoo Ihalainen.
En jaksa uskoa, että puuttumiskynnyksen madaltaminen olisi vähentänyt kovia ylinopeuksia.  20 km/h ei ole välttämättä edes iso ylinopeus eikä edes vaarallinen.

P

Quote from: Maailmanmies on 22.12.2010, 11:33:56
Quote
Poliisi on käytännössä hukkumassa ylinopeuksista johtuvaan käsityöhön ja postitusrumbaan. Esimerkiksi Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksessa kuvien purkaminen työllistää 14 ihmistä.
Ylikonstaapeli Olli Taalikka Itä-Suomen liikenneturvallisuuskeskuksesta kertoo, että kirjallisten huomautusten suuri määrä on yllättänyt.
- Kyllä meillä kirjeitä lähtee noin 90 000 vuodessa. Sen voi arvata, että odotamme ainakin uutta postituskeskusta.
Siis se on tärkeää, että tuhansille autoilijoille saadaan postitettua "olitpas tuhma poika"-kirjeitä joilla ei ole mitään merkitystä ennemmin kuin oltaisiin huolissaan vaikka katuturvallisuudesta. Stasi-tyyliin vain postikeskus kuntoon, eikä resursseja omaisuusrikostutkintaan.
Quote
Peltipoliisit muuttavat liikennekulttuuria
Nopeasti yleistyvät kameratolpat ovat vähentäneet suuria ylinopeuksia huomattavasti. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta kutsuu tapahtunutta kehitystä suorastaan huikeaksi.
Yli 20 kilometrin ylitysten lukumäärä on enemmän kuin puolittunut, kertoo Huomenta Suomessa vieraillut Ihalainen. Hän arvelee, että turvavälien tarkkailua tullaan tarkkailemaan tulevaisuudessa tarkemmin. Bussikaistalla ajamisen valvonta on enemmän kaupunkien asia, ja esimerkiksi Helsinki on jo lisännyt valvonnan resursseja, kertoo Ihalainen.
En jaksa uskoa, että puuttumiskynnyksen madaltaminen olisi vähentänyt kovia ylinopeuksia.  20 km/h ei ole välttämättä edes iso ylinopeus eikä edes vaarallinen.


Heh. Pitää tunnustaa, luukutin kilpi piiloon jäätyneellä autolla Venäjältä Suomen läpi.. Se 8-9 km päälle virallisen nopeuden.. Odotan taas niitä kirjeitä, joissa minun todetaan ajaneen 2 km/h ylinoputta, ihan kuin siinä hienossa keskinopeusmittauksessa 5-tiellä taannoin..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Veli Karimies

Jep. Kirjoitin tästä jo ajat sitten, että tolpat aiheuttavat enemmän onnettomuuksia kuin ehkäisevät. "Kaameaa populismia" tokaisi yksikin lukija.

Veli Karimies

Missä niitä graafeja ajetuista kilometreistä oli. Se olisi hyvä suhteuttaa tämän sivun graafiin.
http://www.stat.fi/til/ton/2010/11/ton_2010_11_2010-12-22_tie_001_fi.html

Maailmanmies

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Turma-auto%20ajoi%20selv%C3%A4%C3%A4%20alinopeutta/art-1288359465392.html

Juvalla on muuten saanut sakot yksi jos toinenkin. Oli Suomen Radar Capital.

Nyt varmaan valvotaan vieläkin kovempaa kun onnettomuuksiakin on sattunut.

Pliers

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Juvan%20onnettomuudessa%20kuoli%20kaksi%20ven%C3%A4l%C3%A4ist%C3%A4%20/art-1288359465392.html

Quote
Juvan onnettomuudessa kuoli kaksi venäläistä

Poliisin mukaan Juvan kaksi kuolonuhria vaatineessa turmassa henkilöauto ajoi selvää alinopeutta.

Valtatie 5:llä Juvalla torstai-iltapäivällä sattuneessa onnettomuudessa menehtyneet ovat venäläisiä aikuisia. Uhrit menehtyivät välittömästi onnettomuuspaikalla.

Venäläisten henkilöauto oli matkalla pohjoiseen Kuopioon päin, kun se suistui kello 16 jälkeen yhtäkkiä vastaantulevan rekan eteen. Silminnäkijän mukaan auto ajoi noin kuuttakymppiä, kun nopeusrajoitus tiellä on 80 kilometriä tunnissa.

Rikoskomisario Pentti Ketolan mukaan sääolosuhteet tiellä olivat huonot. Tapahtumahetkellä tiellä oli runsaasti pöllyävää pakkaslunta, mutta ajourat olivat paljaat.  Paikalla oli satanut torstaina runsaasti lunta, ja keskelle tietä oli kertynyt lumivalli.

Suomalainen kuorma-auton kuljettaja ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Tie oli useita tunteja poikki, mutta saatiin avattua kello 19 aikaan. Liikenne ehti ruuhkautua pahoin Mikkelin ja Juvan välillä.

Etelä-Savon poliisilaitos ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta selvittävät onnettomuuden syytä.

IS
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

JJ75

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=45784:venaelaeisiae-kehotettiin-juhlimaan-ilman-viinaa&catid=35:ulkomaat&Itemid=6

Venäläisiä kehotettiin juhlimaan ilman viinaa


Niin ei ajattele Suomen valtio. Raketit pitäs kieltää, Segwaylä ei saa ajaa, nollatoleranssia vahditaan ylinopeuksissa. Samaanaikaan Suomessa kuolee vuodessa 1800 ihmistä alkoholin kanssa ja tupakkaan n.2000. Itsemurhiin 1000, joista 52 hyppää juuri junan alle. Mutta mikäs se muu huolettaiskaan kuin verotulot ja poliisivoimille rahan työntäminen. Kansalaisista koitetaan tehdä rikollisia lähes olemattomin perustein.

n. alle 90 kuolee ylinopeuksien aiheuttamissa turmissa, joista n. 30 väliillisesti eli muuna kuin kuskina. Suomessa muutenkaan kaikissa liikenneonnettomuuksissa kuolee päälle 300 henkilöä... alun huippuvuosiin on selvästi matkaa kokoajan uhrimäärä alentuen. Autojen turvallisuus parantunut jne.

Turkulaine

Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 11:16:11n. alle 90 kuolee ylinopeuksien aiheuttamissa turmissa, joista n. 30 väliillisesti eli muuna kuin kuskina.

Onneksi nopeuksia valvotaan tarkasti, niin luvut eivät kasva vieläkin suuremmiksi.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

JJ75

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 12:11:03
Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 11:16:11n. alle 90 kuolee ylinopeuksien aiheuttamissa turmissa, joista n. 30 väliillisesti eli muuna kuin kuskina.

Onneksi nopeuksia valvotaan tarkasti, niin luvut eivät kasva vieläkin suuremmiksi.

Pöh.. eivät ole tappaneet 90-luvulta lähtien tuon enempää.. uusi nollatolenrassi tiesi parin ihmisen säästymistä maksimissaan jo tutkijoiden arviossa.

Nyt kaikki autot ajavat peräkkäin toisen perseessä... muita syitä ei kannata sanoakaan mitä vaaraa siitä aiheutuu.

Moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja 100km/h alueilla kuoli moninverroin vähemmän tiastokeskuksen mukaan ihmisiä kuin 8 kympin teillä.

Turkulaine

#1106
Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 13:40:34
Pöh.. eivät ole tappaneet 90-luvulta lähtien tuon enempää.. uusi nollatolenrassi tiesi parin ihmisen säästymistä maksimissaan jo tutkijoiden arviossa.

Nollatoleranssista tuskin on hyötyä, mutta siitä ei voi johtaa ettäkö nopeusvalvonta olisi turhaa.

Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 13:40:34Moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja 100km/h alueilla kuoli moninverroin vähemmän tiastokeskuksen mukaan ihmisiä kuin 8 kympin teillä.

Tämä ei yllätä. Onhan tien oltava turvallinen jotta siellä saa ajaa 100 km/h. Monilla kahdeksankympin teillä on tieosuuksia, joissa se 80 km/h on liian kova nopeus.

Moottoritie on tietysti turvallisin tieliikenteen muoto, koska vastaantuleva liikenne on erotettu omaksi tiekseen.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

JJ75

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 13:47:28
Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 13:40:34
Pöh.. eivät ole tappaneet 90-luvulta lähtien tuon enempää.. uusi nollatolenrassi tiesi parin ihmisen säästymistä maksimissaan jo tutkijoiden arviossa.

Nollatoleranssista tuskin on hyötyä, mutta siitä ei voi johtaa ettäkö nopeusvalvonta olisi turhaa.

Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 13:40:34Moottoriteillä, moottoriliikenneteillä ja 100km/h alueilla kuoli moninverroin vähemmän tiastokeskuksen mukaan ihmisiä kuin 8 kympin teillä.

Tämä ei yllätä. Onhan tien oltava turvallinen jotta siellä saa ajaa 100 km/h. Monilla kahdeksankympin teillä on tieosuuksia, joissa se 80 km/h on liian kova nopeus.

Moottoritie on tietysti turvallisin tieliikenteen muoto, koska vastaantuleva liikenne on erotettu omaksi tiekseen.

No joo.. pitää varmaan valvontaa olla, mutta kameravalvonta onkin rahankeruuta sitten ja nollatoleranssi ihan muuta.

Suomessa asenne on ohittajalle pitkien valojen vilkuttelua, ei väistetä ja kiihdytetään ohittajan alta pois vaarantaen todella liikenteen. Lainmukaan hiljentää pitäs.. kukas valvois näitä. Lisäksi liian pienillä vanteilla ajelu saa mittarivirheet olemaan 10km/h luokkaa. Kun normaalisti ajeleva 16-17 tuumasillaan tulee lähelle persausta alkaa jarrujen painelu.

Ruotsissa tiet on leveempiä, ei suolata ja väistetään.

Suomalaisten ratkaisu on ruuhkauttaa tieliikenne aina kun turvallisuutta koitetaan parantaa. Näkeehän sen nelikaistasilla kalasteluna kehä ykköselläkin, kun jetsonit on ihmisten kimpussa.

Turkulaine

Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 14:00:45No joo.. pitää varmaan valvontaa olla, mutta kameravalvonta onkin rahankeruuta sitten ja nollatoleranssi ihan muuta.

Minä en ole koskaan oikein tajunnut mikä siinä kameravalvonnassa on niin pahasta. Mitä eroa sillä on, mittaako nopeuden ihminen vai kone?
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

JJ75

Quote from: Turkulaine on 02.01.2011, 14:38:13
Quote from: JJ75 on 02.01.2011, 14:00:45No joo.. pitää varmaan valvontaa olla, mutta kameravalvonta onkin rahankeruuta sitten ja nollatoleranssi ihan muuta.

Minä en ole koskaan oikein tajunnut mikä siinä kameravalvonnassa on niin pahasta. Mitä eroa sillä on, mittaako nopeuden ihminen vai kone?

Et varmasti ole tietoinen niiden kameroiden määrästä pelkästään...

Kuvitellaan ihminen joka ajaa työkseen, sellasen todennäköisyys ajovirheeseen on suurempi selvästi kuin ihmiseen joka ajelee vain lomillaan toiselle paikkakunnalle edes. Itselleni kertyy 45000km vuoteen ajoa. Aina vaikka ajaisit miten ok:sti, niin tulee sakko. Kukaan ei voi ajaa aivan täysin laillisesti ja mittaria vahdaten. Se väsyttää hemmetisti liikenteessä. Lisäksi paljon ajelevilla ajotaito on aivan toista luokkaa. Siinä osaa ennakoida, liikenteen sujuvuus ja kaikki huomioon ottaen on paljon parempaa. Koska jokaisessa työssä tulee tilanne, että haluaa hoitaa asiat joutuisasti ja aika rutiinilla, tulee ajamiseenkin oma rutiini. Kaikki typerä, vähä-älyinen meininki ärsyttää maanteillä. Ihmiset junnaa peloissaan jonku esim.traktorien takia eikä osaa suhteuttaa järkeä liikenteessä. Eivät osaa mennä kun pitäsi, nopeusrajoituksetkin tuntuvat ahdistavan liian monta pääkoppaa, puhumattakaan että tietäisivät omaa oikeaa ajonopeuttaan.

Monesti vaikka ajat itse tasaisesti pitkää matkaa edelläajavan nykivä ajotapa hidastaa todella paljon menoa. Myös se, että 80km/h (todellisuudessa 70km/h) koitetaan kavuta litrasilla microillaan viitosvaihteella kaasu pohjassa isoa mäkeä ylös, hidastetaan muu liikenne ja kuvitellaan sääsätävän luontoa, ei oikein mene jakeluun.

Myös moni ostaa 70000€ volvon ja uskaltaa juuri ja juuri ajaa 60km/h siihen mutkaansa ja kun tulee suora että pitäs päästä ohi, lyödään kaasu pohjaan ja painetaan kuin hullut ettei vaan pääse ohi.

Nopeusrajoituksista on tehty vain uusi rahastuskeino jolla valtio tienaa 70 miljoonaa veroeuroa. Liikenteenturvallisuudesta sen verran, että nyt sitten heti tolpan jälkeen alkaa ohittelu, ei lisää kenenkään turvallisuutta. Poliisi vastoin toiveitasi pystyy nyt vahtimaan tehokkaammin, mutta rahastamaan kovemmin. Nyt sillä riittää silti aikaa vahtia tienpäällä ja ajonopeuksia. Eihän poliisi muualle tuntunu aikasemmin ehtivänkään, ehtiikö vieläkään, kaikki missä liikkuu raha, joo selvitetään.

Raiskaukset, näpistykset, varkaudet miljardi luokan menot kansalla masennuksineen ja rahaa ei tunnu saavan pois keltään ja mistään. Poliisi ei ole ikinä paikalle saatavissa tai oma-alotteisesti. Jutut ei selviä ja prosentti todella alhainen. Juoksukaljat lisääntyvät ja yrittäjiä on todella kovilla asioidensa kanssa. Ne pennittömät paviaanit, jotka tekee rikoksia todellisuudessa, ei tartte korvata mitään "kun ei ole mistä ottaa", hyvä kun tuomiotakaan saa.. Päätöksiä tulee luukusta missä ketään ei syytetä mistään.

Olen jopa tienpäällä nähnyt joulupukin parrassa ajavan, jolla rekisterikilpi oli lumen peitossa. Trevlig resa. Moottoripyöräilijätkään eivät saa sakkoa samasta tolpasta, kuin autoilijat.

Syitä on paljon, miksi koko tolpat pitäs poistaa.. Huvittavinta on se, että poliisit on valmiita ratsaamaan niiden avulla jopa keskinopeuden, etäisyyden autojen välillä, kännykät ja turvavyöt, verot ja vakuutukset. Kaikki ne millä rahan saa pois.. mutta ulkopuolelle jää varastetut autot, ajokortittomuus, rattijuopot (venäjällä laser mittaa alkoholipitoisuuden ilmasta)... jne. Jos 25000 jää kiinni joka vuosi rattijuopumuksesta, niin eipä sellasille kiinnijääneille saada edes alkolukkoa. Ei se tolppa kerro kuin ylinopeuden, teiden päällä on rattijuoppoja nyt paljon.

Lista tuntuu olevan loputon kuinka huonosta järjestelmästä on kyse. Puhumattakaan liikenteen ruuhkauttamisesta.. miksi kerättyjä veromiljoonia ei käytetä teiden leventämiseen jolloin liikenneonnettomuudet vois jopa puolittua. Ruotsissa on enemmän ajajia selvästi ja silti parempi tilanne.