News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-11-14 IL: HS: Vantaalaiskouluissa 1000 väkivaltatilannetta kuukaudessa

Started by MW, 15.11.2010, 00:11:17

Previous topic - Next topic

Ano Nyymi

Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.

Onneksi kävin kouluni silloin kun ei vielä ollut tätä etnistä värinää, kun ei ne mannetkaan pahemmin kouluissa viihtyneet.
Silloin riitti aika suorasukaiset ongelmanratkaisutavat. Silleen nenä poskelle ja onnea  ;D

Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.

Mutta tässä nykytilanteessa pitäisi kyllä koulukiusaamisen rangaistuksia koventaa, eivät nuo tietyt etniset tahot mitään kuraattoreiden lespaamisia usko. Ymmärtäminen vain pahentaa asiaa.

Veli Karimies

Quote from: Ano Nyymi on 16.11.2010, 22:23:25Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.

Samat huomiot tehty myös täälä. Kiusaaminen loppui yleensä hyvin pian sen jälkeen kuin kiusaajalle tuotti fyysista kipua. Vaikka olit pienempi ja alakynnessä, niin fyysisen kivun aiheuttaminen ajoi kiusaajan kiusaamaan jotakin muuta, joka ei aiheuttanut hänelle fyysistä kipua.

VeePee

Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.

Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.

Bwana

Quote from: TJK on 16.11.2010, 22:18:20

Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.

Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää.

Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.

Niin no. Meillä teetettiin aikanaan seuranta opettajien palkattoman työn määrästä. Eli meidät velvoitettiin pitämään päiväkirjaa omalla ajalla tehdystä duunisa. Tämä oli seurausta siitä, että koulumme johto sälytti oikeasti jo kohtuuttoman paljon lukujärjestyksen ulkopuolista toimintaa opettajakunnalle (kokouksia, paskapalavereita jne). Opettaja saa syksyllä sisällöltään snadin tilinauhan noista duuneista.

No, eniwei. Kolmen kuukauden seurannassa oma viikkotyöaikani oli keskimäärin muistaakseni noin 46 tuntia. Tähän ajanjaksoon sattui yksi järjestetty disko leirikoulun rahoittamiseksi (joka kanssa oli 24/h duunia ilman korvausta) ja osa vanhempainvarteista. Palkkaa sain 27 opetetun tunnin mukaan. Eli viikossa tuli tehtyä 19 tuntia ikään kuin talkoilla (tottakai jonkun verran opettajan pitää tehdä tuota "palkatonta", se kun kuuluu toimenkuvaan). Tulosten julkistamisen jälkeen ylimääräiset palaverit loppuivat...

Mietin vaan noita parannusehdotuksien ja ihan kellon välistä suhdetta. En myöskään ymmärrä heittoa tuntikehyksistä ja työttömistä. Ymmärtääköhän kirjottaja mitä sana tuntikehys tarkoittaa? Työttömät vahtimaan häiriköitä? No, suurinpiirtein jokainen meistä voi saada lapsia ja olla siten "kasvattaja". Että kai se pystymetsästä vedetty vahti ilman järjellistä funktiota on sitten ihan hyvä ratkaisu parantamaan sitä häirikköä ja sitä kautta välillisesti sitä kuuluisaa huoltosuhdetta.

Muuten en viitsi sanoa ehdotetuista lääkkeistä muuta kuin että pelottava olisi proletariaatin diktatuuri.
Nkosi sikelel' Afrika.

Vetinari

Quote from: Veli on 16.11.2010, 23:26:52
Quote from: Ano Nyymi on 16.11.2010, 22:23:25Jokusen kerran jeesasin joitain kiusattuja jotka ymmärsivät tulla apua kysymään, metodi oli sama. Yleensä ne kiusaajat tuntuivat olevan sellaisia tyhjän uhoajia, suuret puheet jotka loppuivat heti kun alkoi tehdä kipeetä.

Samat huomiot tehty myös täälä. Kiusaaminen loppui yleensä hyvin pian sen jälkeen kuin kiusaajalle tuotti fyysista kipua. Vaikka olit pienempi ja alakynnessä, niin fyysisen kivun aiheuttaminen ajoi kiusaajan kiusaamaan jotakin muuta, joka ei aiheuttanut hänelle fyysistä kipua.

Itselläni on sellainen kokemus asioista, että kun kiusaajalle tuottaa fyysistä kipua, kiusaaja hakee 3-5 kaveriaan joiden kanssa sitten yhdessä tuotetaan sitä fyysistä kipua takaisin iloisessa talkoohengessä. Usein kyseinen toimi tosin suoritettiin vaikka kiusaajalle ei sitä ennen olisi fyysistä kipua tuotettukaan. Usein tällaisen ratkiriemukkaan talkootoiminnan syyksi riitti pelkkä uhrin olemassaolo.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

TJK

Quote from: Bwana on 17.11.2010, 08:58:37
No, eniwei. Kolmen kuukauden seurannassa oma viikkotyöaikani oli keskimäärin muistaakseni noin 46 tuntia. Tähän ajanjaksoon sattui yksi järjestetty disko leirikoulun rahoittamiseksi (joka kanssa oli 24/h duunia ilman korvausta) ja osa vanhempainvarteista. Palkkaa sain 27 opetetun tunnin mukaan. Eli viikossa tuli tehtyä 19 tuntia ikään kuin talkoilla (tottakai jonkun verran opettajan pitää tehdä tuota "palkatonta", se kun kuuluu toimenkuvaan).
Opettajan opetusvelvollisuuden mukainen tuntimäärä vastaa normaalia 36 - 37 tunnin työviikkoa. Jos esimerkiksi opetusvelvollisuus on 18 tuntia, niin jokaista oppituntia kohden odotetaan tehtävän työtä 2 tuntia (=2*60min). Siinä tapauksessa esimerkiksi 27 vuosiviikkotuntia eli 9 vuosiviikkoylituntia tarkoittaisi 54 tunnin työviikkoja.

Jos opettajilla on siis vaikeuksia ehtiä hoitamaan kaikkia tehtäviään riittävän hyvin, työnantajat voivat vain vähentää ylitunteja ja palkata lisää opettajia.

QuoteEn myöskään ymmärrä heittoa tuntikehyksistä ja työttömistä. Ymmärtääköhän kirjottaja mitä sana tuntikehys tarkoittaa? Työttömät vahtimaan häiriköitä? No, suurinpiirtein jokainen meistä voi saada lapsia ja olla siten "kasvattaja". Että kai se pystymetsästä vedetty vahti ilman järjellistä funktiota on sitten ihan hyvä ratkaisu parantamaan sitä häirikköä ja sitä kautta välillisesti sitä kuuluisaa huoltosuhdetta.
400 000 tuhannen joukossa on kyllä muun muassa päteviä opettajia ja monia muita, joita ei voi kuvata "pystymetsästä vedetyiksi". Esimerkiksi historianopettajan virkaa hakee todennäköisesti vähintään kymmeniä päteviä ihmisiä.

QuoteMuuten en viitsi sanoa ehdotetuista lääkkeistä muuta kuin että pelottava olisi proletariaatin diktatuuri.
Ehdotatko siis parempia lääkkeitä vai sitä, ettei tehdä mitään?

svobo

Aiempiin viesteihini viitaten. Onnistuin lukemaan tuon uutisen niin, että yhdessä ongelmakoulussa olisi 1000 väkivaltapausta kuukaudessa, eikä kaikissa Vantaan kouluissa yhteensä.  :roll: Että en ole nyt sitten ihan niin järkyttynyt kuin aluksi.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Bwana

QuoteJos opettajilla on siis vaikeuksia ehtiä hoitamaan kaikkia tehtäviään riittävän hyvin, työnantajat voivat vain vähentää ylitunteja ja palkata lisää opettajia.

400 000 tuhannen joukossa on kyllä muun muassa päteviä opettajia ja monia muita, joita ei voi kuvata "pystymetsästä vedetyiksi". Esimerkiksi historianopettajan virkaa hakee todennäköisesti vähintään kymmeniä päteviä ihmisiä.

Ehdotatko siis parempia lääkkeitä vai sitä, ettei tehdä mitään?

Ensimmäiseen kohtaan: Alakoulussa luokanopettajan minimituntimäärä on käytännössä 24h/vko. Ottaisin ilosta kirkuen vastaan tuon 24h, jos opetusryhmäni olisi sen ansiosta sellainen, mitä juhlapuheissa aina hehkutetaan. Omat luokkani ovat olleet väliltä 20-30 oppilasta (jaa, oli siellä parin vuoden ajan luokka, jolla oli 36 oppilasta. Näistä neljä oli tyttöjä. Se oli vilkasta aikaa katedeerilla.) Yleensä oppitunnin rakenne kärjistetysti on pari minuuttia lämmittelyä, kymmenen minuuttia "opetusta", parikymmentä minuuttia harjoittelua, viisi-kymmenen minsaa kertausta/peliä/leikkiä käsitellyn asian tiimoilta ja loput läksyjen antoa. Jokainen pystyy laskemaan eron apua tarvitsevan oppilaan vieressä vietetylle ajalle jos luokassa on 20 oppilasta versus 30. Viides-kuudesluokkalaisilla alkaa myös olemaan pari koetta/kuukausi, ja jos yhden kokeen korjaamiseen (jos koe ei ole mallia "rasti ruutuun") menee arviolta 15 minuuttia (alakanttiin)... Jo se on 15 tuntia "ylimääräistä"/kk.

Mainitsit jokaiseen oppituntiin menevän kaksi timmaa. Jos oletetaan että opetusta on kuusi tuntia--->toinen kuusi tuntia suunnitteluun----> työmatkaan suuntaansa tunti----->semmoinen kuusi tuntia olisi kiva nukkuakin----> No joo. Kiltisti sanon että lukusi ovat hieman pielessä, ainakin alakoulun osalta. 18 tuntia on käytännössä vain rehtoreilla, ja heillä on sitten siihen päälle yleensä kaikkea muuta pientä kivaa oohjelmaa.

Noista 400kilosta ihmisiä löytyisi varmasti päteviä maikkoja. Tosiasia on kuitenkin se, että se jengi jolla on jotain käyttöä koulumaailmassa, on siellä jo. Tai sitten heitä ei saa enää kirveelläkään takaisin sinne.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Ensinnäkin integraatiota pitäisi karsia rajusti. Nykyäänhän normaaliopetukseen pyritään(sairaalakoulu-, "tarkkis"- ynnä muiden tukipalveluiden paikkojen karsimisen vuoksi) ymppäämään lähes jokainen oppilas. Helvetti, psykoosidiagnoosilla verta näkeviä oppilaita jopa. Sairaiden ja häiriintyneiden oppilaiden paikka ei ole normaaliopetuksessa. Samoin erilaisten HOJK:sien ylenmääräinen väsääminen olisi syytä lopettaa. Ei mulle tuota ongelmaa tehdä ja vetää läpi yhtä-kahta henkilökohtaista opetussuunnitelmaa esim. matikassa. Siinä on vaan semmoinen kehno juttu, että näitä HOJKSeja alkaa olemaan samoilla oppilailla kolmessa-neljässä aineessa. Ennen vanhaan noilla meriiteillä mentiin "apukouluun" eikä "syöty" muiden oppilaiden edestä opettajan aikaa. Meinaan vaan että meikäläisen ammattinimike on edelleenkin LUOKANopettaja. Kuten se on  lähes kaikilla alakoulun maikoilla.

Summa sumamrum: Tehokkain lääke melkolailla kaikkiin koulua vaivaaviin ongelmiin olisi opetusryhmien pienentäminen. Se taas vaatisi... Niin. Niitä kuuluisia lisäresursseja, joita voisi ottaa vaikkapa... vanhustenhuollosta ja ehkä myös veroastetta nostamalla.  :flowerhat:
Nkosi sikelel' Afrika.

TJK

Quote from: Bwana on 17.11.2010, 16:50:01
Kiltisti sanon että lukusi ovat hieman pielessä, ainakin alakoulun osalta.
Niin ovat, koska en voinut tietää, että oli tarkoitus puhua nimenomaan alakoulusta. Olisin tietysti siinä tapauksessa laskenut luvut luokanopettajan osalta. Yleissivistävien opettajien opetusvelvollisuudethan vaihtelevat välillä 14 - 24.

Jos lasketaan oikeudenmukainen keskityöaika 27 tuntia opettavalle luokanopettajalle, niin työviikon tunnit jaettuna opetusvelvollisuudella on 36/24. Näin ollen yhtä palkanmaksun perusteena olevaa opetustuntia kohden pitäisi tehdä työtä 1,5 tuntia. Jos kyseisellä opettajalla on 3 ylituntia, työajan pitäisi siis olla 3*1,5 eli 4,5 tuntia yli toimistotyöajan eli 4,5+36,25=40,75.

QuoteNoista 400kilosta ihmisiä löytyisi varmasti päteviä maikkoja. Tosiasia on kuitenkin se, että se jengi jolla on jotain käyttöä koulumaailmassa, on siellä jo. Tai sitten heitä ei saa enää kirveelläkään takaisin sinne.
Olen jyrkästi eri mieltä. Esimerkiksi pari viikkoa sitten olin yhteydessä työvoimatoimistoon, kun opettajalle tarvittiin pikaisesti sijaista 3 viikoksi. Heti löytyi maisteri, jolla on 20 vuotta kokemusta aineen- ja luokanopettajien tehtävistä.

QuoteMitä sitten pitäisi tehdä? Ensinnäkin integraatiota pitäisi karsia rajusti.
Se on hyvä ajatus, mutta ongelmat olivat monin paikoin huomattavia ennen kuluneen vuosikymmenen integraatioinnostustakin.

QuoteSumma sumamrum: Tehokkain lääke melkolailla kaikkiin koulua vaivaaviin ongelmiin olisi opetusryhmien pienentäminen.
Se on mielenkiintoinen pedagogisen taloustieteen kysymys. Kuntatyönantaja ei ole aina löytänyt kovin suurta korrelaatiota koulun tulosten ja opetusryhmien keskikoon väliltä.  Se ei ole ihmekään, sillä esimerkiksi välituntivalvonnoista puheen ollen vaikuttaa siltä, että opettajia täynnä olevassa suuressa koulussa ei välttämättä ole välituntia valvomassa kuin  ne pari-kolme opettajaa, jotka pikkuruisessa kyläkoulussakin olisivat. Välitunnit hoidellaan sitten tehtäviä, jotka voisi tehdä muulloinkin.

Suurien opetusryhmien pienentäminen on kyllä mielestäni kannatettava ajatus, mutta se on vain yksi väline... ja kuten mainitset, myös resursseja vaativa sellainen.

QuoteSe taas vaatisi... Niin. Niitä kuuluisia lisäresursseja, joita voisi ottaa vaikkapa... vanhustenhuollosta ja ehkä myös veroastetta nostamalla.
Usein resursseja olisi koulujen sisälläkin. Otapa huviksesi selvää, minkä verran luokan koko poikkeaa sinunkin kunnassasi opetusryhmien keskikoosta. Muissa aineissa 30 oppilaan ryhmiä käyttävillä kouluilla saattaa olla vain kymmenkunta oppilasta kielten ryhmissä ja ainoastaan 3 oppilasta joissakin uskonnoissa.

Bwana

^^
"Välitunnit hoidellaan tehtäviä, jotka voi tehdä muulloinkin" Hei c'mon nyt! Milloin muulloin? Itse juuri mainitsit "kohtuulliseksi" duuniajaksi viikossa 40,25 tuntia.Jos koululla vietetty 27 tuntia vko on ei-opetus-toimiessa poliisina oloa, niin ihan oikeasti tosissaanko meinaat että jäljelle jääneessä kolmessatoista tunnissa tehdään ne kaikki suunnittelut tms? Huhuu! Ettei vaan olisi taustalla taas "saatana kun eivät maikat kasvatakin kakaroita valmiiksi".

"Löytyi maisteri jolla oli 20 vuotta kokemusta aineen- ja luokanopettajan tehtävistä" Maisterius pätevöittää opetustoimeen? Mikä tahansa maisterius? Miksi tällainen rikkaus oli kortistossa? Oliko jotain syytä siihen, että oli käytettävissä/kelvollinen(?) ainoastaan keikkaluonteisiin hommiin?

P.S. Ei se kuntatyönantaja ole löytänyt paljon muitakaan yhteyksiä. Sanotaan nyt vaikka ex-paikkakunnaltani (olipas tönkösti sanottu) iltapäivän kerhotuntien poistuminen ja ympäristön liikeyrityksien koulujen oppilaista tekemien valitusten (+ rikosilmoitusten) määrän kasvun korrelointi. Jos nyt kuitenkin ketjun aiheena ovat käytöshäiriöt ja väkivalta, niin onhan se nyt aivan saletti juttu että pienemmällä ryhmällä/yksiköllä olisi paremmat mahdollisuudet ehkäistä/puuttuakin näihin. Massaan on niin helppo tarvittaessa sulautua versus pienemmässä yksikössä yksilö saa luonnostaan huomiota (jonka puute kuitenkin on yleensä se raggarointiin
eniten yllyttävä tekijä) Niin hassua kuin se onkin niin noilla keskenkasvuisilla ainakin tarvehierarkia selittää aika paljon.
Nkosi sikelel' Afrika.

TJK

Quote from: Bwana on 17.11.2010, 18:03:13
Hei c'mon nyt! Milloin muulloin? Itse juuri mainitsit "kohtuulliseksi" duuniajaksi viikossa 40,25 tuntia.Jos koululla vietetty 27 tuntia vko on ei-opetus-toimiessa poliisina oloa, niin ihan oikeasti tosissaanko meinaat että jäljelle jääneessä kolmessatoista tunnissa tehdään ne kaikki suunnittelut tms?
13,75 tuntia on melkein kaksi seitsemän tunnin työpäivää. Luulisi löytyvän niitäkin, joiden mielestä siinä ajassa voi tehdä sen osan työstä, joka ei ole ajan ja paikan suhteen työnantajan määrättävissä.

Sitä paitsi uskoisin useimpien ihmisten olevan sitä mieltä, että jotain muuta työtä voidaan kouluissa jättää tekemättäkin, jos säästyneellä ajalla pannaan päivittäinen väkivalta kuriin.

QuoteMaisterius pätevöittää opetustoimeen? Mikä tahansa maisterius? Miksi tällainen rikkaus oli kortistossa? Oliko jotain syytä siihen, että oli käytettävissä/kelvollinen(?) ainoastaan keikkaluonteisiin hommiin?
Kyseisellä maisterilla ei ollut juuri opetettavien aineiden pätevyyttä, mutta nyt puhuttiin ainoastaan sopivuudesta senkaltaisiin tehtäviin kuin jälki-istunnon valvonta. Sellaisen kelpoisuusvaatimuksia ei pidä lähteä liioittelemaan.

Quotepienemmällä ryhmällä/yksiköllä olisi paremmat mahdollisuudet ehkäistä/puuttuakin näihin. Massaan on niin helppo tarvittaessa sulautua versus pienemmässä yksikössä yksilö saa luonnostaan huomiota (jonka puute kuitenkin on yleensä se raggarointiin
eniten yllyttävä tekijä) Niin hassua kuin se onkin niin noilla keskenkasvuisilla ainakin tarvehierarkia selittää aika paljon.
Kannatan opetusryhmien pienentämistä esimerkiksi säätämällä lailla ryhmän enimmäiskoosta. Väkivaltaongelmasta ei kuitenkaan saa tehdä keppihevosta, johon turvautuen vaaditaan aina vain pienempiä ryhmiä, vaikka taustalla ovat itsekkäät syyt.

Maksettakoon siis henkilökunnalle vain enemmän tai pienennettäköön opetusvelvollisuuksia, kunhan sitä vastaan pidetään jälki-istunnot ja välituntivalvonnat niin, että peruskoulut saadaan paremmalle tolalle.

Ano Nyymi

Quote from: VeePee on 17.11.2010, 08:26:39
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.

Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.

Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.
Koulumatkojen turvaksi siitä ei varmaan olisi.

Mutta hiton väärin se on että opettajat, joiden pitäisi olla kaikkien lasten turvallisuuden takeena koulussa, katsovat etnojen väkivaltaisuutta läpi sormien ja selittelevät sen ties millä satuilulla ilman että heillä olisi asiaan aikomustakaan puuttua.

He siis teoillaan/tekemättömyydellään osallistuvat koulussa tapahtuvaan väkivaltaan itsekin. Ja siitä heidät pitäisi vastuuseen saattaa. Ehkä se lasten eriarvoistaminen loppuisi siihen.

TJK

Quote from: Ano Nyymi on 17.11.2010, 20:25:41
Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.
Koulumatkojen turvaksi siitä ei varmaan olisi.

Mutta hiton väärin se on että opettajat, joiden pitäisi olla kaikkien lasten turvallisuuden takeena koulussa, katsovat etnojen väkivaltaisuutta läpi sormien ja selittelevät sen ties millä satuilulla ilman että heillä olisi asiaan aikomustakaan puuttua.

He siis teoillaan/tekemättömyydellään osallistuvat koulussa tapahtuvaan väkivaltaan itsekin. Ja siitä heidät pitäisi vastuuseen saattaa. Ehkä se lasten eriarvoistaminen loppuisi siihen.
Jotkut saattavat katsoa läpi sormien, mutta jotkut ovat myös vastoin tahtoaan joutuneet levittämään kätensä. Jos opettaja on esimerkiksi vääräuskoinen nainen, mitään auktoriteettia ei välttämättä ole. Lyhyen jälki-istunnon voi tietysti antaa, mutta siihenkään ei voi pakottaa tulemaan ja se voi aiheuttaa lähinnä pelkkiä huvittuneita solvauksia.

Suurin osa opettajista haluaisi varmasti koulujen olevan toisenlaisia paikkoja, mutta muutokseen on saatava selvä tuki myös yhteiskunnalta.

MaisteriT

Quote from: VeePee on 17.11.2010, 08:26:39
Quote from: CrystalCube on 16.11.2010, 18:32:47
Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.

Sanahelinää. Ei toimi todellisessa elämässä.

Niin, milläs nolaat kun vastapuoli tekee juuri parhaansa nolatakseen sinut.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Quote from: Ano Nyymi on 17.11.2010, 20:25:41
Opettajien oikeudelliseen vastuuseen vetäminen saattaisi ainakin toimia, siis kouluaikana tapahtuviin kiusaamisiin.

Älkää nyt viittikö. Se on se kiusaajan vanhempi, joka uhkaa vielä opettajan oikeuteen, ja näitä kullannuppuja nykyään piisaa.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Quote from: Ulkopuolinen on 18.11.2010, 15:06:31
Oikeaa, todellista ja epäinhimillistä väkivaltaa. Miksi Virheät eivät puutu tähän samalla rämäkkyydellä kuin kuviteltuihin parisuhdeväkivaltatilastoihin?

Asia on sillä lailla että kouluväkivalta ei ole aikuisten maailmassa oikeaa väkivaltaa. Vaikka siis oikeasti arvet on usein elinikäiset ja fyysinenkin terveys uhattuna. Mulla on edelleen vasen kyynärpää liikerajoitteinen alaluokilla tapahtuneen väkivaltaisen kiusaustapauksen jäljiltä.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Quote from: Vetinari on 17.11.2010, 09:10:45
Itselläni on sellainen kokemus asioista, että kun kiusaajalle tuottaa fyysistä kipua, kiusaaja hakee 3-5 kaveriaan joiden kanssa sitten yhdessä tuotetaan sitä fyysistä kipua takaisin iloisessa talkoohengessä. Usein kyseinen toimi tosin suoritettiin vaikka kiusaajalle ei sitä ennen olisi fyysistä kipua tuotettukaan. Usein tällaisen ratkiriemukkaan talkootoiminnan syyksi riitti pelkkä uhrin olemassaolo.

Mistä päästäänkin puheeseen kiusaamisen "syystä". Kiusaamisen syytä etsitään nimittäin järjestelmällisesti kiusatusta, tyyliin, "mua kiusattiin kun mulla oli silmälasit", tai "koulussa kiusattiin niitä jotka.." Eli kiusanteko on passiivista tässä kiusaamisdiskurssista ja sen "syy" on jokin kiusallinen ominaisuus.

Itse kääntäisin tämän toisinpäin. Kiusaamisen "syy" on yleensä oikeasti kiusaamisen keino. Eli jos kiusataan "koska" joku on köyhä, itse asiassa kiusataan käyttäen hyväksi sitä että hän on köyhä.

Sen sijaan että sanotaan "koulussa kiusattiin", sanoisin että "Petri Lappalainen oli luokan pahin häirikkö".
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Quote from: Ulkopuolinen on 18.11.2010, 18:54:47
Kiusaamisen syistä ja etenkin sen dynamiikasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Päivi Hamaruksen loistava väitöskirja "Koulukiusaaminen ilmiönä".

Kiitos vinkistä.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Tommi Korhonen

Quote from: TJK on 18.11.2010, 10:13:17
Suurin osa opettajista haluaisi varmasti koulujen olevan toisenlaisia paikkoja, mutta muutokseen on saatava selvä tuki myös yhteiskunnalta.

Tästä olen samaa mieltä. Mutta sen vaatimuksen ja älämölön tuosta tuesta on tultava opettajakunnalta, koska he ovat sen alan asiantuntijoita ja ammattilaisia. Jos valitus koulujen ongelmasta ja auktoriteetin puutteesta ei tule opettajilta niin kukaan ulkopuolinen ei sitä kissan häntää nosta. On toki yhteiskunnan vastuu sitten reagoida siihen, tuoda opettajille ja oppilaill turvallisuutta arkeen ja mahdollisuuksia saada määritelty opetustehtävä tehtyä.

Mutta jos siitä ei kuule muuta kuin huhuja hommafoorumilla, koska opettajat ovat liian poliitisen korrekteja tai liian heikkoja vaatimaan toimivaa työyhteisöä tai odottavat että joku muu tekee tai pelkäävät esimiesten painostusta tai pelkäävät Illmanin Mikaa, niin muutosta ei myöskään tapahdu.

En syytä opettajia siitä että yrittävä tehdä kutsumusammattia, mutta ainoa uskottava taho nostamaan meteliä opettajien huonosta asemasta erityisesti ongelmanuorison (minkä taustaisen tahansa) ja erityisopetettavien kanssa on opettajat itse. Ja se pitää sanoa riittävän usein ja riittävän kovalla äänellä.


Mitä tulee itse koulukiusaamiseen, niin logiikka ihmisten käyttäytymisessä on ihan selvä. Jos poistat insentiivin niin kiusaaminen lopppuu. Riittävä toistuva kipu kiusaajalle on toki yksi vaihtoehto, mutta siinä on tuo tasapainon vaikeus, että miten saat sen uskottavaksi ilman että hän pystyy sen kompensoimaan omilla toimillaan (kaverit kans tms). Se että kiusaaminen ei hyödytä eikä anna tarpeeksi tyydytystä siitä seuraaviin kustannuksiin on selkeästi ainoa tapa lopettaa kiusaaminen (tai mikä tahansa muu toiminta). Kustannukset voivat tulla yhteiskunnalta (opettajat/kurinpito/vanhemmat) tai kaveripiiriltä (oppilasyhteisö) tai kiusattavalta (myös isoveli tai oma apu), esimerkiksi.

Eli jossain tilanteessa nolaaminen (ilman että kiusaaja pääsee siitä heti rokottomaan) tai takaisin turpaan vetäminen voivat toimia. Toisissa VOI toimia kurinpidon puuttuminen asiaan - tähän se vanhan ajan koulukuri on todiste. Joissain tilanteissa taas pitää hakea sitä kustannusta kauempaa, sosiaaliviranomaisilta, erityisluokilta, poliisiviranomaisilta...

Jos taas mikään näistä ei suostu tai pysty toimimaan tarpeeksi älykkäästi tai tarpeeksi vahvasti, niin sitten toiminta ei lopu.

Kaikkine seurauksineen kannattaa/tyydyttää ==> tapahtuu.
Ei kannata, on epämiellyttävää, liikaa seurauksia ==> ei tapahdu.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

TJK

Quote from: Tommi Korhonen on 19.11.2010, 13:07:25
En syytä opettajia siitä että yrittävä tehdä kutsumusammattia, mutta ainoa uskottava taho nostamaan meteliä opettajien huonosta asemasta erityisesti ongelmanuorison (minkä taustaisen tahansa) ja erityisopetettavien kanssa on opettajat itse. Ja se pitää sanoa riittävän usein ja riittävän kovalla äänellä.
En ole varsinaisesti eri mieltä mistään asiasta, mutta painottaisin sitä, ettei mielestäni ole kyse ensisijaisesti opettajien huonosta asemasta. Vaikka koulussa olisi meneillään Ruandan sisällissota, opettajan palkka juoksee ja työaika pysyy. Lisäksi opettaja voi vaihtaa työpaikkaa, ottaa virkavapaata, siirtyä toiselle alalle yms.

Todella huonossa asemassa ovat ne lapset, jotka joutuvat jatkuvasti esimerkiksi pahoinpitelyn tai seksuaalisen häirinnän uhriksi. Heidän puolestaan sekä opettajien että vanhempien tulisi pitää ääntä. Tällä hetkellä ääni on tosin liian usein vanhemman, joka syyttää opettajaa tehtävänsä laiminlyömisestä, tai opettajan, joka syyttää vanhempaa koulun toimintaan puuttumisesta.

Kovin helposti jäävät siis nykyään rauhaan todelliset syylliset eli muista piittaamattomat häiriköt ja aina rikollisen puolella oleva viher-vasemmistolainen yhteiskunta.

Jaakko P.

Quote from: planeta on 17.11.2010, 18:30:13
Miksi ihmeessä tuhlamme varoja eri uskontojen opetukseen ja kaikkien mahdollisten äidinkielten opetukseen? Vanhempien entisen kotimaan kielen opettaminen kuuluisi oman äidin ja isin velvollisuuksiin, ei suinkaan suomalaisen peruskoulun ja suomalaisen yhteiskunnan.

Nyt monissa kouluissa on valtava leegio eri kielten opettajia, joiden työpäivä kuluu siirtyessä koulusta toiseen muutaman oppitunnin takia. Sama koskee uskonnon opettajia. Varsinkin islamin opiskelijoita on melkein joka koulussa. Tietääköhän edes kukaan, paljonko tämä nykytendenssi maksaa?
Puhetta on ollut uskontotiedon opetuksesta, joka olisi jokaiselle oppilaalle pakollista, samanlaista, ja mikä se termi on, ei-tunnuksellista? Siis opetetaan uskonnoista faktoja eikä 'uskontoa'. Säästyisi pirusti rahaa ja lisäisi pirusti tasa-arvoa. Eettisellä puolella voitettaisiin myös, lasten aivopeseminen kun on mielestäni väärin, vastoin yleistä käsitystä tosin, näyttää siltä.
Kielenopetukset pois ehdottomasti! Ei suomalainen voi mennä USAan ja alkaa itkemään että vaikka pikku-Pera on kylän ainoa suomalaissyntyinen niin onhan hänellä oikeus saada suomen opetusta koulussa.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.