News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-11-14 IL: HS: Vantaalaiskouluissa 1000 väkivaltatilannetta kuukaudessa

Started by MW, 15.11.2010, 00:11:17

Previous topic - Next topic

MW

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010111412699682_uu.shtml

En nyt viitsi alkaa spekuloimaan. Sen kyllä tiedän, että Vantaa on tietyllä tavalla monia muita rikkaampi.

Marius

Poistettu rasseöyhötystä



Olet juuri tienannut itsellesi varoituksen.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kokoliha

Harmi, että Nikopol on tauolla. Veikkaan, että hänellä olisi asiaan paljon konkreettista sanottavaa.

Sean Sibelius

Hakunilan alueella on kaksi isoa yläastetta. Hakunilan koulu ja Sotungin koulu. Sotungin koulussa minun kouluaikanani taisi olla yksi tumma poika, pari romania ja parikymmentä venäläistä, ja Tappelut olivat todella harvinaisia. Taisi olla alle kymmenen kunnon tappelua (huomioon ei otettu tuohon ikään pojille tyypillisiä leikillisiä paineja) koko yläasteen aikana mikä on todella vähän ottaen huomioon että koulussa oli seitsemän luokkaa yhdellä luokkasteella. Oppilaita oli noin 450. Hakunilan koulussa taas on todella paljon enemmän tummia poikia ja sun muuta värinää. Tappelut, ilkivalta ja kiusaaminen on todella paljon yleisempää verrattuna sotunkiin. Sama tilanne on muutaman kilometrin päässä Jakomäessä. Minulla on uesampi tuttu joka joutui kiusatuksi näissä värinäkouluissa. Aika surullinen tilanne Hakunilassa, ja on koko kehittymässä pahempaan päin.
Joka taistelee hirviöitä vastaan, katsokoon, ettei hän itse muutu siinä hirviöksi. Ja kun katsot kauan pimeyteen, katselee pimeys myös sinuun. - Nietzsche

JR

QuoteKirjoittanut: Kokoliha 
Lainaus
Harmi, että Nikopol on tauolla. Veikkaan, että hänellä olisi asiaan paljon konkreettista sanottavaa.
Missäs Nikopol? Onko kyllästynyt, vai joutunut vainotuksi?

jumppajoonas

Erään ystäväni 8 vuotiasta poikaa oli somalipoikien taholta kiusattu ja kiristetty rahaa koulumatkalla.

Koulusta ei pyynnöistä huolimatta kukaan opettaja ottanut asian taholta yhteyttä.
Oli ystävälläni pinna tiukalla,rauhoitin ettei mitään hölmöyksia kyllä kannata tehdä ettei tule ongelmia.Tämä siis tuolla Vantaan Havukoskella.

Eniten ihmetytti tuo opettajien toiminta,kyllähän pojat aina kahakoi,mutta jotain vastausta olisi odottanut koulun taholta.
"Ei voi kuljettaa totuuden soihtua väkijoukossa käräyttämättä jonkun partaa" (Sokrates 469 - 399 eaa.)


Sorsalampi

Kun ymmärrettäisiin, että myös alaikäisten väkivalta on ihan oikeata väkivaltaa, ja siihen saa puuttua ja siitä saa rankaista. Nythän lasten käyttämää väkivaltaa ei oikein oteta tosissaan. Tämä olisi se ensimmäinen askel.

Kyseessä voi hyvinkin olla rikastuskerroin, mutta kyllähän tuota rääkkäämistä tapahtuu natiivienkin keskuudessa, ja aivan liikaa. Meidän ei kuitenkaan tarvitsee tuoda uusia vivahteita tähän varsin kattavaa ongelmaan.

Jos lapset kävisivät päivänsä töissä, niin tätä ei kutsuttaisi koulukiusaamikseksi, vaan työpaikkakiusaamiseksi. Jos lapset eivät tekisi mitään, vaan notkuisivat vaan kadulla, niin tämä olisi katuväkivaltaa. Koululla ei kiusaamisen kanssa ole muuta yhteyttä kuin, että se aktiviteetti on yleensä alaikäisten pääasiallista puuhaa arkisin. Alaikäisillä kun on oppivelvollisuus ja kaikki kansamme terävät ja tylsät kynät karsinoidaan betonisiin laitoksiin toisiaan suvaitsemaan ja sietämään.

Ja lopputuloshan on, etteivät he todellakaan toisiaan suvaitse ja siedä.

Mitä toimenpiteitä asian korjaamiseen? Monihan ne tietäisi, mutta jostain syystä näitä asioita ei tehdä päättävillä tasoilla. Enpä tiedä miksi.
Hommaa jo vuodesta 2005

svobo

Tuo määrähän on aivan järkyttävä. Normaalissa 500 oppilaan koulussa tuo tarkoittaa kaksi väkivaltatapausta kuukaudessa per oppilas, ja vielä ala-asteella. Epäilemättä tekijät ja uhrit ovat usein samoja, joten joillekin koulunkäynti on täyttä helvettiä. Minkälainen yhteiskunta meillä on tulevaisuudessa, jos kansakunnan tulevaisuuden tekijät koulitaan tuollaisissa olosuhteissa?
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Simo Hankaniemi

Koululaisten on opittava puolustamaan itseään, ei siihen muuta ratkaisua ole ja sen tietää jokainen. Koululaiset joutuvat lopulta jengiytymään ja varustautumaan. Safety by numbers. Koulut ja koko yhteiskunta muuttuvat taistelutantereiksi ja sitä suvaitsevaisto on pohjimmiltaan halunnutkin. Muutenhan politiikka olisi aivan toisenlaista.

Kasvokeskeinen

QuoteKoulut ja koko yhteiskunta muuttuvat taistelutantereiksi ja sitä suvaitsevaisto on pohjimmiltaan halunnutkin. Muutenhan politiikka olisi aivan toisenlaista.

Ehkä... mutta miksi? Voin olla pihalla, mutta edellenkään en ymmärrä, miksi kenenkään intresseissä olisi jatkuva puolittainen sisällissota.
Suomi islamia ja kala polkupyörää

Marius

"Hajoita ja hallitse". Ikivanhat ihmiseen ja yhteiskuntaan pätevät lainalaisuudet eivät ole haihtuneet "positiivisuuden", "kivan meiningin", "suvaitsevuuden", tai muidenkaan trendiutopioiden sumutukseen.
Kun mellakat alkavat, ei valta enää demokraattisesti vaihdu, se ei vaihdu enää ollenkaan vaan valta vetoaa "poikkeustilaan", ja tavoite on saavutettu.
Paitsi että niin ei tule tapahtumaan, utopiat tuovat vain kärsimystä, ja järki voittaa kuitenkin lopulta.
Miksi kukaan haluaa niin tapahtuvan, vastausta voi huudella kuin elämän tarkoitusta.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

svobo

QuoteVantaalaisissa kouluissa sattuu joka kuukausi noin 1000 väkivaltatilannetta, kertoo Helsingin Sanomat.

Kolmannes tilanteista on fyysistä väkivaltaa oppilaiden välillä.

Ihan vaan perspektiiviä foorumilaisten omiin koulukokemuksiin: 300 Väkivaltaista tappelua kuukaudessa, eli 15 nyrkkitappelua koulupihalla jokaisena arkipäivänä. Palttiarallaa 3 per välitunti, joka välitunti.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Simo Hovari

Quote from: Marius on 15.11.2010, 02:56:44
"Hajoita ja hallitse". Ikivanhat ihmiseen ja yhteiskuntaan pätevät lainalaisuudet eivät ole haihtuneet "positiivisuuden", "kivan meiningin", "suvaitsevuuden", tai muidenkaan trendiutopioiden sumutukseen.
Kun mellakat alkavat, ei valta enää demokraattisesti vaihdu, se ei vaihdu enää ollenkaan vaan valta vetoaa "poikkeustilaan", ja tavoite on saavutettu.
Tuskin. Oliko se joku teoriakin siitä, että kyseessä tuskin on salaliitto, mikäli toiminnan voi typeryydelläkin selittää. Nimittäin typeryydestä monikulttuurin suosimisessa on kyse, uskotaan sokeasti, että se on hyvä juttu ja laitetaan silmät kiinni huonoilta puolilta.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

VeePee

Quote from: Simo Hankaniemi on 15.11.2010, 02:29:48
Koululaisten on opittava puolustamaan itseään, ei siihen muuta ratkaisua ole ja sen tietää jokainen.

Ei näin. Pienen lapsen ei todellakaan tarvitse alkaa puolustamaan itseään väkivaltaa vastaan. Se on aikuisen tehtävä. Tämä on ihan samanlainen vaatimus kuin että sinun tai minun pitäisi töissä fyysisesti tapella muiden työntekijöiden kanssa.

Mitä omaan ekaluokkalaiseeni tulee, niin hän on joutunut syksyn mittaan kahteen väkivaltatilanteeseen, uhrina molemmissa tapauksissa ja tekijöinä kummassakin tapauksessa oli ei kantaväestöön kuuluvat muutamaa vuotta vanhemmat henkilöt. Tällainen on siis todellisuus tällä hetkellä Vantaan kouluissa.

Itse kävin oman kouluni 70 ja 80 luvuilla Malmilla. Esimerkiksi yläasteeni oli yli 300 oppilaan koulu, mutta ei siellä montaa kiusaamistapausta vuosien mittaan ollut.

PaulR

Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta.  ;D

Ur-ho-man

Quote from: Paul Ruth on 15.11.2010, 11:45:47
Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta.  ;D

Tuostahan saisi bisneksen. Motoristien koulukyyditykset Oy - turvallisempaa koulumatkaa lapsellesi. 50 eur/kyyti pääkapunkiseudun kouluihin. Extra-maksusta näyttävä saattaminen luokan ovelle saakka.

Mao

Omat muksut on vielä niin pieniä, ettei joudu tällaisia asioita miettimään, mutta kyllä pelkkä ajatuskin pistää hermostumaan.

Itse koulussa olessani en ollut kiusaaja enkä kiusattu, mutta tyypillisenä vässykkänä en mennyt väliinkään jos kiusaamista näin. Joskus tietty tuli pistettyä jonkun turpa rullalle tai sain itse selkääni, mutta olivatten yksittäistapauksia.

Omien skidien kohdalta olen ajatellut niin, että pienet nahistelut kuuluu asiaan ja siinähän sitä kanssakäymistä opitaan, mutta kiusaamisen puolelle ei saa mennä, puolin eikä toisin. Jos kiusaamista alkaa esiintymään, niin heti yhteydet vanhempiin ja homma selväksi. Tilanteessa jossa asia ei selviä ensimmäisen selvittelyn jälkeen, niin todennäköisesti pistäisin turpaa rullalle.

Türkil Önmnt

Quote from: Paul Ruth on 15.11.2010, 11:45:47
Kaveri karautti pihalle harrikalla liivit päällä ja muksu kyydissä. Kiusaaminen loppui siltä istumalta.  ;D

Minulla vasta oli helppoa. Äitini (nyt jo eläkkeellä) oli koulupsykologi.
Kun minua kiusattiin samassa koulussa niin uhkailin että kiusaajien päänupit viedään tutkittavaksi. Kiusaaminen loppui hyvin äkkiä. ;)

Sanglier

Laitoin äsken Hassuihin videoihin kun ilm. eteläamerikkalainen opettaja heittää kolmen pisteen heiton häiritsevän idiootin päähän.


Oikeastaan ei naurata. Eilen tuli Canal+:lta reportaasi "Violence: quand craquent les profs" eli opettajien kiusaamisesta ja nettiterrorista. Katselin puolella silmällä päivän paperitöiden ohella enkä kestänyt katsella loppuun asti. Tekijät esittelivät koulujen väkivaltatilanteita joissa opettaja on yhä useammin ottavana osapuolena, ja juutuupiin luokassa kuvattuja masinoituja häiriköintejä. Samaa perseilyä kuvausryhmän ollessa paikalla. Opettajille ja heidän perheenjäsenilleen omistettuja herjasivustoja tappo-, raiskaus ja kidutusfantasioineen, hermoromahduksia ja uranvaihtoja, käsittämätöntä kaaosta. Ilmeisesti tilanne on riistäytynyt käsistä perinteisesti toimivan koululaitoksen maassa.

Jostain syystä kaikki haastatellut (naamat blurrattu) olivat pohjoisafrikkalaistaustaisia. Itse videoilla kyllä viipottaa pellavapäitä siinä missä beureja ja saharantakaisia.

Youtube.fr -> "bordel en cours" -> Rechercher. Kyllä alkaa vituttaa.

mitäs mitäs

Quote from: Ulkopuolinen on 15.11.2010, 13:40:29
Alaikäisten väliseen väkivaltaan, kiristämiseen ja kiusaamiseen olisi paras suhtautua aivan kuin kyse olisi samantasoisesta aikuisten välisestä väkivallasta. Hesarin tämän päivän jutussa aiheesta ( "Lapset pahoinpitelevät toisiaan" sivu A5, 15.11.2010) kerrotaan tapahtumasta, jossa on lyöty kepillä naamaan niin että hammas on tullut huulesta läpi ja sen lisäksi pullolla päähän. Poliisin ja koulun mielestä mitään sen kummempaa ei ole tapahtunut. Tapaturma, yhteisymmärryksessä tapahtunut, yhteisten sääntöjen mukaan...

Kuvitellaan että kyseisen lapsen isi kävisi tuottamassa tekijän isille tai asiaa villaisella painaneelle opettajalle samanlaisen pienen tapaturman: hakkaisi kepillä hampaat huulen läpi ja vetäisisi tyhjällä pullolla päähän! Jotenkin oletan että asiasta tulisi syyte, vähintään ehdonalainen tuomio ja melkoiset korvaukset.

Lasten vakavissa kiusaamis- ja väkivaltatapahtumissa on lähes aina vähintään yksi aikuinen mukana aktiivisesti mahdollistavana, yllyttävänä tai vähättelemisen kautta asiaa sallivana ja kiusaamiseen kannustavana osapuolena. Yksi erittäin tehokas keino puuttua kiusaamiseen on selvittää kuka tuo osapuoli on ja kohdistaa häneen (lain sallimissa rajoissa) niin tolkuton painostus että kyseinen henkilö tajuaa, että hänen on oman etunsa vuoksi parempi vaikka vaihtaa paikkakuntaa kuin jäädä kyseisen painostuksen kohteeksi. Painostuksen tehoa toki lisää aika paljon sekin, jos kohde tajuaa että se ei tule loppumaan vuodessa, kymmenessä vuodessa tai koskaan ellei hän ala toimia vastuullisesti ja järkevästi.

Yleensä nuo mahdollistaja-kannustaja-yllyttäjät on helppo tunnistaa. Jokainen osallinen, joka koittaa jollain tavoin vähätellä asiaa tai estää sen kunnollista käsittelemistä on moinen.

Olen tästä aivan 100%:sti samaa mieltä.

Meille (=Suomeen) on päässyt syntymään sellainen keskustelukulttuuri, jossa on jotenkin omituista vaatia kovempia rangaistuksia mihinkään rikoksiin, paitsi tietysti niihin pariin poikkeustapaukseen. Tiedän henkilökohtaisesti, että lähes kaikki duunari-työkaverini ovat sitä mieltä, että rangaistukset vakavistakin rikoksista ovat menneet aivan lekkeriksi. Tätä rangaistuslinjan pehmeyttä ajaa siis ilmeisesti koulutetumpi väki, joka sattuu myös olemaan päättävissä asemissa.

Aivan kuin jokainen vaatimus rangaistusten koventamiseksi on sama kuin vaatisi, että myymälävarkaudesta pitää joutua sähkötuoliin niinku amerikassa tehdään (ei tehdä).

Päätellen siitä, millaiset lapset joutuvat kiusatuiksi (eli ne jotka eivät osaa pistää hanttiin), kiusaajat toimivat melko "järkevästi". He saavat muiden höykyttämisestä jotain omituista mielihyvää, ja sitten hankkivat sitä itselleen helpoimmalla tavalla.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa tai muuten lasten kesken tapahtuneet vakavat väkivallanteot tulee syyttää ja vahingonkorvausten osalta tuomita juuri kuten sinä sanoit. Luulisi siinä olevan vanhemillekkin vähän motiivia pitää omia pentujaan silmällä. Suoraan sanottuna en ymmärrä, miten asia voi olla näin hullusti kuin se nyt on. Juuri erityistä suojelua tarvitsevat ja herkässä iässä olevat ihmiset altistuvat pahimmillaan täysin systemaattiselle rääkkäykselle ja ahdistelulle.

Ja tuntuvat taloudellisen rangaistuksen uhat tosiaan myös kiusaamista läpi sormien katsoville ammattikasvattajille. Saisivat hävetä ammattinsa velvollisuuksien laiminlyömistä.

VeePee

QuoteOlen ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa tai muuten lasten kesken tapahtuneet vakavat väkivallanteot tulee syyttää ja vahingonkorvausten osalta tuomita juuri kuten sinä sanoit. Luulisi siinä olevan vanhemillekkin vähän motiivia pitää omia pentujaan silmällä.

Suurin osa koulumaailman väkivallantekijöistä kai kuitenkin tulee ongelmaperheistä tai sitten etnisistä vähemmistöistä, joiden kummankaan kohdalla mahdolliset vahingonkorvausvaatimukset ovat merkityksettömiä. Ja millaisia vahingonkorvauksia väkivaltaan syyllistyneille tuomittaisiin? Kolmekymppiä rikotusta repusta, vitonen hävinneestä piposta ja irti potkaistu maitohammas nyt olisi muutenkin lähtenyt vuoden sisään...

JulianAlexander


Niin nyt aselupien saaminen tehdään mahdottomaksi jottei koulun ajan kiusattu pääse kostamaan koululle/yhteiskunnalle kokemaansa vääryyttä. Eli yhteiskunta puuttuu kyllä koulukiusaamiseen ennakoivasti :facepalm:

Eli panostetaan tulevaan ettei isompaa sotaa kouluissa jne synny.
Pikku hakkaamiset ja minittelyt ketään tapa, korkeintaan kasvattaa kilpailu henkeä tulevaa työuraa ajatellen..  :flowerhat:

Bwana

Quote from: jumppajoonas on 15.11.2010, 01:08:57
Erään ystäväni 8 vuotiasta poikaa oli somalipoikien taholta kiusattu ja kiristetty rahaa koulumatkalla.

Eniten ihmetytti tuo opettajien toiminta,kyllähän pojat aina kahakoi,mutta jotain vastausta olisi odottanut koulun taholta.

Noi on jänniä noi koulumatkat. Kas kun vakuutus-mielessä ne ovat kyllä kouluaikaa (jos lapsi on menossa suorinta reittiä himaansa), mutta sitten muuten ne kyllä ovat aikaa, jolloin lapset ovat jo vanhempiensa vastuulla. Eli helvetinkö se maikka/maikat noille oikeasti mahtavat? Käytännössä meikäläinen olisi varmasti jotenkin koittanut koululla puuttua (puhuttelun asteelle olisi jäänyt, ei harrastekiekon tuomarikaan anna mulle minuutteja jos kamppaan vaimon himassa), koska enhän mä opettajana mikään korttelipoliisi ole, eli ei oikeastaan kuulu toimenkuvaan. Kasvatusvastuu on aina kodilla, ja toisissa perheissä se kasvatus on mitä on. Lastensuojelukysymykset erikseen...
Nkosi sikelel' Afrika.

CrystalCube

Kiusaamisen lopettajana toimii parhaiten kiusaajan nolaaminen, se miten se tehdään, riippuukin sitten tapauksesta.

TJK

Mielenkiintoinen uutinen, jonka herättämä huoli on varmasti aiheellista. Kyseessä ei tosin varmaankaan ole 1000 kuukausittaista väkivaltatilannetta jokaisessa Vantaan peruskoulussa, vaan kaikissa niissä yhteensä. Silti väkivaltatilanteet ovat Vantaan peruskouluissa (n. 50 kpl) uutisen perusteella päivittäisiä eli aivan liian yleisiä.

Tilannetta on helppo päivitellä. Parannusehdotukset ovat kuitenkin vaikeampia, vaikka sekä yhteiskunnassa että koulussa on arvioni mukaan paljonkin vialla, kun tilanne on tällainen. Aloitan kehittämisohjelmani helpoimmasta päästä:

1) On kehitettävä rangaistusmuoto, jolla voidaan puuttua myös alle 15-vuotiaiden selvästi rikollisluontoiseen toimintaan. Varsinkin vain jokusen vuoden päässä 15 vuoden iästä olevien toistuvasti suorittamat henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset pitää voida nimenomaan rangaista jotenkin. Kehitettäköön esimerkiksi varhaisnuorisovankila sitä varten. (Vaikka joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että SA-joukot haluavat repiä vauvat lastenvaunuista selleihin.)

2) Ylipäätään väkivaltarikoksiin tulee suhtautua nykyistä torjuvammin ja niistä näin ollen rangaista entistä kovemin kovemmin. (Vaikka, kuten mainittua, se joidenkin mielestä tarkoittaa sitä, että myymälävarkaat haluttaisiin käristää sähkötuolissa.)

3) Yhteiskuntarauhaa on parannettava sosiaaliperusteisen maahanmuuton kitkemisellä. (Vaikka joidenkin mielestä se on rasismia.)

Sitten luultavasti vielä kiistanalaisempia ehdotuksia, jotka kohdistuisivat nimenomaan kouluihin, eivät koko yhteiskuntaan:

4) Kaikki kouluavustajat, opettajat ja rehtorit voitaisiin velvoittaa valvomaan oppilaita jokaisen välitunnin ajan heti edellisen tunnin päättymisestä alkaen seuraavan käynnistymiseen saakka. (Vaikka joidenkin mielestä isoveljen pitää ainoastaan nukkua.)

5) Opettajille voitaisiin antaa lähtökohtaisesti oikeus käyttää tarvittavaa fyysistä voimaa jokaisen sellaisen käskyn toimeenpanemiseen, joka opettajalla on lupa antaa ja jota oppilas kieltäytyy tottelemasta. (Vaikka joidenkin mielestä koulun pitäisi löytää muita toimintamalleja, varsinkin silloin kun heidän lapsensa ei halua vaikkapa kuunnella puhutteluja piestyään toisia.)

6) Koulun kurinpetokeinoja on parannettava ainakin poistamalla nykyisenkaltaiset rajoitukset jälki-istunnoilta ja erottamiselta. (Vaikka joidenkin mielestä nimenomaan opettajien kaltaisten varovaisten virkamiesten mielivallan uhka on paljon suurempi kuin viikoittain pahoinpitelyjä ja seksuaalisia hyväksikäyttöjä harjoittelevien teiniganstojen.)

Toivottavasti valveutuneet kansalaiset saavat päättäjät painostetuksi tekemään edes jotain... kaikkien tosiasiallisten toimien vastustaminen tarkoittaa kuitenkin tuhansien vuosittaisten väkivallan lapiuhrien sallimista.

Entti

Quote from: TJK on 16.11.2010, 20:03:10
---
4) Kaikki kouluavustajat, opettajat ja rehtorit voitaisiin velvoittaa valvomaan oppilaita jokaisen välitunnin ajan heti edellisen tunnin päättymisestä alkaen seuraavan käynnistymiseen saakka. (Vaikka joidenkin mielestä isoveljen pitää ainoastaan nukkua.)

5) Opettajille voitaisiin antaa lähtökohtaisesti oikeus käyttää tarvittavaa fyysistä voimaa jokaisen sellaisen käskyn toimeenpanemiseen, joka opettajalla on lupa antaa ja jota oppilas kieltäytyy tottelemasta.
---

6) Koulun kurinpetokeinoja on parannettava ainakin poistamalla nykyisenkaltaiset rajoitukset jälki-istunnoilta ja erottamiselta.
---

4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla? Mieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.

5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?

6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka... Mihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.

Nämä olivat tämmöisiä kokeneen opettajan ajatuksia. Muuten olen sitä mieltä, että pitäisi tehdä täyskäännös ajattelussa. Ei pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.

Tavallisilla lapsilla on nykyään hyvin vähän oikeuksia ja he eivät saa huomiota, kun jopa kolmen aikuisen aika ja voimat voivat mennä 2-3 sekoilijan kanssa tunnista toiseen. Eräällä kollegalla on pienten luokka, joka ei voi käydä missään ihmisten ilmoilla, koska muutamat aina karkaavat tai piiloutuvat reissuilla. Näiden jättäminen koululle on vanhempien ja heitä perheneuvolasta tms. tukevien hyysääjätätien mukaan syrjintää ja estää heidän kehitystään. Ämmillä ei riitä ajatustakaan niille yli kymmenelle, jotka eivät pääse teatteriin tai museoon kahden vaarallisen p-pään takia. Ja aina puhutaan vain heidän oikeuksistaan, heidän ohjaamisestaan, ymmärtämisestään ja heidän oman oppijanlaatunsa oivaltamisesta. Kissan viikset. Saa toki olla erilainen oppija jne. kunhan ENSIN oppii käyttäytymään niin, että kaikilla ympärillä voi olla perusturvallinen olo ja työrauha -siihen on oikeutettu myös opettaja.
Nykyään koulussa mennään perse edellä puuhun ja koetetaan oppia kaikkea muka oikeaa asiaa paljon, nopeasti ja samaan aikaan ja käyttäytyminenhän (eli luurankomallina sosiaalisen yhteispelin taidot, impulssikontrolli jne) siinä jää viimeiseksi. Minusta voisi ottaa kaiken "akateemisen" pois joiltakin ohjelmasta, kunnes olo toisten ihmisten kanssa sujuu. Ja jos vielä kielellinen kehitys (kyky toisten ymmärtämiseen ja itseilmaisuun) ja nätisti sanottuna kulttuuriperäinen "osaaminen"  on rikkaanpuoleista, niin hellurei...

Lähes aina ne pahnanpohjimmaiset myös ovat jo ennen kouluun tuloaan oppineet minkälaisilla elkeillä saa välittömästi ja paljon aikuisen huomiota tai itsensä kaikkien läsnäolevien huomion keskipisteeksi.

Että sikäli.
Kieli on meissä kaikissa olemassa jo geneettisenä mahdollisuutena. Ihminen on olemukseltaan "kielieläin", joka on geneettisesti kykenevä kielelliseen itsetutkiskeluun, kielenkäytön ja ajattelun rajoitukset ovat rajoituksia ihmisyyttä ja ihmisluontoa vastaan.
Salman Rushdie (Iivi-Anna Masson mukaan

Jaska Pankkaaja

Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37


Tarkkailuluokat ja -koulut takaisin kiireesti kuten tasokurssitkin. Sitten koulukotiin kaikki ne joiden kotona ei saada kuria aikaiseksi edes tarkkiksen tukemana. Ongelmaetnot tietenkin yhdistettäisiin perheinensä laajoihin perheisiinsä ko. etnon kotimaahan ilman tällaista kallista, hankalaa ja syrjäyttävää rumbaa. Kaikenlaiset sosiaalisössöttäjät ja psykologit ulos kouluista verorahaa syömästä niin riittäisi paukkuja em. toimintaan, ja jäisi varmasti vähän ylikin.

Minun mielestäni suurin piirtein tällaisen politiikan ajaminen olisi päivän selvä vastaus ongelmiin.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

TJK

Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37
4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla?
Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.

QuoteMieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.
Hyvä ajatus sekin.

Quote5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?
Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää.

Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.

QuoteMihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.
Se on merkittävä ongelma nykyjärjestelmässä. Hyvä ratkaisu voisivat olla esimerkiksi koulukodit, joissa vietettäisiin se aika, jolloin ollaan erotettuja.

QuoteEi pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.
Se on mahdollinen ja usein hyvä ratkaisu. Voidaan kuitenkin kysyä, onko erityisopetuksessakaan eväitä panna häiriköitä kuriin. Sekä tunneilla että välitunneilla voi jatkaa melkoista elämää senkin jälkeen, kun on tullut "noukituksi".

TJK

Quote from: Entti on 16.11.2010, 21:03:37
4. Kaikkien? Eli ei voisi vetää henkeä, valmistella seuraavaa tuntia, esim. kopioida, soittaa paria työpuhelua jne sen välitunnin vartin aikana. Parikymmentä aikuista pihalle kerralla?
Vastaan myöntävästi kaikkiin kohtiin. Jos nuo asiat tehtäisiin jolloinkin muulloin kuin välituntisin, välituntirauhaa voitaisiin parantaa dramaattisesti.

QuoteMieluummin otetaan ne (aina tunnetut ja tiedetyt) mätäpäät, anteeksi "haastavat" oppilaat viettämään välkkää johonkin sisätilaan valvottuna.
Hyvä ajatus sekin.

Quote5. Mikä fyysinen voimakeino olisi sinusta sopiva otettavaksi käyttöön, jos vaikkapa 12v pikkupaskiainen ei tunnilla hiljene vaikkapa kolmen kehotuksen jälkeen? Entä minkälainen voimakeino seuraisi vaikka räkänaurun päästäjälle, kun joku vahingossa vastaa väärin tms?
Voimakeinoilla ei tietenkään voi vaikuttaa jo tapahtuneisiin rikkeisiin, mutta meneillään olevia tai selvästi tulossa olevia niillä voi estää. Esimerkiksi jo nykyäänkin tuon hiljenemästä kieltäytyvät oppilaan saisi poistaa luokasta.

Quote6. Mikä se jälki-istunto sitten olisi? Nyt raja on 1,5 tuntia. Kukahan niitä sitten valvoisi iltaan saakka...
Sekö on todella ongelma yhteiskunnassa, jossa on 400 000 työtöntä ja opettajien ammattijärjestökin huolissaan töiden vähentymisestä kuntien leikatessa tuntikehyksiä? Ei varmaankaan.

QuoteMihin oppilaat voisi erottaa? Määräaikaisesti erotetun oppilaan opetuksesta on koulu vastuussa, ja semmoinen tuo vain lisätöitä ope(i)lle eli erotettu mulkvisti saa ekstrapalvelua ja luultavasti nauttii, kun tietää, että maikka vääntää hänelle tehtävät ym. erikseen.
Se on merkittävä ongelma nykyjärjestelmässä. Hyvä ratkaisu voisivat olla esimerkiksi koulukodit, joissa vietettäisiin se aika, jolloin ollaan erotettuja.

QuoteEi pitäisi enää valtavalla tätiarmeijalla keskittyä muutaman häirikön hyysäämiseen, vaan satsata niihin muihin ja noukkia suoraan pois mihin vaan eri ryhmään, nimestä viis, ne häiriköt; pois yleisopetuksen luokista.
Se on mahdollinen ja usein hyvä ratkaisu. Voidaan kuitenkin kysyä, onko erityisopetuksessakaan eväitä panna häiriköitä kuriin. Sekä tunneilla että välitunneilla voi jatkaa melkoista elämää senkin jälkeen, kun on tullut "noukituksi".