News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-10-31 TV1 Ykkösdokumentti: Viidakko

Started by KphS, 31.10.2010, 21:17:13

Previous topic - Next topic

Tinden

Quote from: Tuija on 02.11.2010, 19:49:18
Myönnän, että sympatiani ovat noiden isoäitien puolella, mutta Viidakko-dokumentissakin kyseltiin sitä, että jos kahdelle mummolle annettaisiin lupa elää Suomessa (mikä ei olisi mitenkään kohtuutonta), niin seuraisiko siitä valtava mummoryntäys Suomeen?

Uskoisin, että tulijoita kyllä riittäisi, ajatteles kun vanhukset saisivat ilmaiset hoidot ja ylläpidon, lääkkeet, lääkärissä käynntit, kaiken.

Sitäpaitsi ei ole edes järkeävää ottaa lisää vanhuksia tänne, kun ei nykyisiäkään saada hoidettua. Mihin meidän omat mummut ja papparaiset laitettaisiin, jotta maahanmuuttajien omaiset saataisiin sijoitettua?

Olenko väärässä, mutta muistelisin, että Suomessa vanhuksella ei välttämättä edes ole oikeutta muuttaa asumaan lähemmäksi omaistaan, vaikka omainen haluaisikin ottaa hoitovastuun.

Kelpo Hääppönen

Quote from: Tuija on 02.11.2010, 13:44:57
Vanhusten hoito on ollut ihanne ainakin tuhansia vuosia sitten Lähi-idässä, esimerkiksi Viisauden kirja ja Sirakin kirja kertovat tästä. Muinaissuomalaisen ja pohjoisten shamaaniuskontojen kansoja tutkinut professori Juha Pentikäinen kirjoitti yhdessä kirjassaan siitä, miten näissä kulttuureissa taas on vanhus voitu jättää esimerkiksi jonnekin jäätikölle kuolemaan itsekseen.

Että mutkia suoraksi. Vanhusten hoito ihanteena ainakin tuhansia vuosia Lähi-idässä. Kaikkien Lähi-idän kulttuurien piirissä, kaikkina aikakausina? Vai yksi esimerkki sieltä, toinen täältä, yhteensä kahden (vai kolmen) tuhannen vuoden ajalta ja sitten sen hajatelman vertaaminen nimenomaan muinaissuomalaisiin... Taisit vähän liian ison palan haukata.

Se Lähi-itä on varmasti juuri sopivan kaukana ja sopivan tuntematon kelvatakseen joillekin suomalaisille vuosituhantisen sivistyksen kehdoksi. Siellä, siellä se viisaus varmasti asuu. Samalla "meitä niin paljon vanhempi kulttuuri" -perusteella meidän tulisi muka katsoa ylöspäin Välimeren maita. Esimerkki eräästä perinteestä; Italian Sardiniassa kerrotaan vanhuksen ylläpitoon työlääntyneen suvun juottaneen, perittyä tapaa noudattaen, hänelle lopulta sellaisen viinin, että ylläpito oli loppunut siihen paikkaan.
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

Tuija

Quote from: Kelpo Hääppönen on 02.11.2010, 21:03:47
Quote from: Tuija on 02.11.2010, 13:44:57
Vanhusten hoito on ollut ihanne ainakin tuhansia vuosia sitten Lähi-idässä, esimerkiksi Viisauden kirja ja Sirakin kirja kertovat tästä. Muinaissuomalaisen ja pohjoisten shamaaniuskontojen kansoja tutkinut professori Juha Pentikäinen kirjoitti yhdessä kirjassaan siitä, miten näissä kulttuureissa taas on vanhus voitu jättää esimerkiksi jonnekin jäätikölle kuolemaan itsekseen.

Että mutkia suoraksi. Vanhusten hoito ihanteena ainakin tuhansia vuosia Lähi-idässä. Kaikkien Lähi-idän kulttuurien piirissä, kaikkina aikakausina? Vai yksi esimerkki sieltä, toinen täältä, yhteensä kahden (vai kolmen) tuhannen vuoden ajalta ja sitten sen hajatelman vertaaminen nimenomaan muinaissuomalaisiin... Taisit vähän liian ison palan haukata.

Pyydän anteeksi sitä, että olen vahingossa antanut tekstilläni sellaisen kuvan, että Lähi-idässä (mistä ovat kaikki Aabrahamin uskonnot) olisivat ihmiset moraalisia ja muinais-Suomessa ihmiset olisivat olleet pahoja vanhustentappajia. Minulle on muodostunut vuosien mittaan sellainen käsitys, että ihan noin maailmanlaajuisesti on olemassa ihmisillä sisäinen moraalinen velvoite huolehtia omista vanhuksistaan, sama velvoite on hyvin monissa kulttuureissa normi, myös idän uskonnoissa, sen vähän mitä niistä olen lueskellut. Ainoa poikkeus nyt sitten harmi vain sattui tulemaan mieleeni Pentikäisen kirjasta, jossa kerrottiin siitä, miten hänen tutkimissaan kulttuureissa on vanhuksia jätetty heitteille. En tajunnut, että maantieteellisesti näin huonosti valitut esimerkit pahoittavat herkästi hommalaisen mielen.

Pahuutta löytyy ihan joka kulttuurista. Voisin vaikka pitää tähän seuraavaksi esitelmän Lähi-idän kulttuurista, jossa uhrattiin lapsia Molokille, mutta se ei enää olisi tämän ketjun aihe. Ja kerrottakoon vielä siitäkin, että Mooseksesta kerrotaan, kuinka hän meni "kuolemaan" vuorelle yksinään ja Jumala hautasi hänet. Kuulostaa ylevältä, mutta oliko niin, että vanha mies tajusi itsekin aikansa tulleen ja poistui yhteisöstä ennenkuin hänet poistettiin? Mene ja tiedä.

Tuija

Quote from: Kari Kinnunen on 02.11.2010, 20:05:28
Juu juu jeesustelua.
Kuinkas usein jäsen Tuija käy tapaamassa vanhempiaan, puhumattakaan isovanhemmista?

Kaikki isovanhempani ovat kuolleet. Äidinäiti asui vanhimman poikansa hoivissa omassa kotitalossaan lähes kuolemaansa saakka, olin 5, kun hän kuoli. Isänäiti asui samalla kylällä kuin minun perheeni ja isäni käveli kymmenen vuoden ajan joka päivä edestakaisin 7 kilometriä äitiään katsomaan, kun hän tarvitsi jo ylimääräistä hoivaa. Minä tai joku siskoistani olimme hyvin usein mukana. Mummoa tuli nähtyä siis monta kertaa viikossa. Kun mummo joutui vanhainkotiin, hän oli niin huonossa kunnossa, että loppu tuli muutamassa kuukaudessa. Molemmat ukkini ovat lähteneet lähes suorilta jaloiltaan kuluttamatta kunnalliskotia tai sairaalaa juurikaan.

Omia vanhempiani näin harva se päivä, kun asuin kotipaikkakunnallani. Isä kuoli hiljattain äkillisesti ja äitiäni olen nähnyt viimeksi kesällä, jolloin olin hänen luonaan kuukauden. Hän on terve pirteä eläkeläinen omine harrastuksineen eikä tarvitse tällä hetkellä ylimääräistä hoivaa. Puhelimitse jutellaan usein ja jouluksi menen sinne noin kuukaudeksi taas. Sitä ennen äitini tulee käymään luonani Helsingissä.

Quote from: Kari Kinnunen on 02.11.2010, 20:05:28
Mulla asuu appivanhemmat ihan samalla kylällä ja kyllä se aika harvinaista on, että kylässä käydään puolin taikka toisin.

Miksi?

Tunkki

Onhan sitä vuosituhannen perinteet vanhojen tappamisesta lähelläkin, ruotsalaisilla oli se "ättestupa" jossa suku sakilla tökkäsi taakaksi käyneen kalliolta.

Ernst

Pakko on laittaa tähän perspektiiviksi video, joka vastaansanomattomalla tavalla todistaa, ettei se vanhustenhuolto ja -hoiva ole ollut järin kaksista sivistysmaissakaan noin historiallisesti...

http://www.youtube.com/watch?v=grbSQ6O6kbs
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Octavius

Haluaisin tarkentaa paria juttua.

Nämä vanhusten heittelle jättämiset ovat olleet olosuhteiden sanelemia ratkaisuita paimentolaiskulttuureissa. Tunnetuimpia niistä ovat eskimot (jäälautta), aboriginaalit (aavikko) ja intiaanit (vuori).

Sen sijaan esim. saamelaiset, joilla oli pysyvä talvi- ja kesäleiri, hoitivat vanhuksiaan parhaan kykynsä mukaan. Lue vaikka Juha Pentikäisen kirja Saamelaiset: pohjoisen kansan mytologia.

Suomalaisilla oli aina viime aikoihin saakka ja jopa vieläkin järjestelmä, jossa vanhus jättää omaisuutensa jälkeläiselleen syytinkiä vastaan. Syytinki sisältää asunnon, huolenpidon ja ruoan.

Olen aivan varma, että nykyinen suomalainen vanhustenhoito sisältää piirteitä, jotka loukkaavat vanhusten  ihmisarvoa kaikkein pahiten koko kansan historiassa. Ei ole ennen nähty, että vanhukset makaavat huumattuina ja märissä vaipoissaan kahlehdittuna sänkyihin.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Tuija

Quote from: Octavius on 03.11.2010, 00:23:12
Haluaisin tarkentaa paria juttua.

Nämä vanhusten heittelle jättämiset ovat olleet olosuhteiden sanelemia ratkaisuita paimentolaiskulttuureissa. Tunnetuimpia niistä ovat eskimot (jäälautta), aboriginaalit (aavikko) ja intiaanit (vuori).

Sen sijaan esim. saamelaiset, joilla oli pysyvä talvi- ja kesäleiri, hoitivat vanhuksiaan parhaan kykynsä mukaan. Lue vaikka Juha Pentikäisen kirja Saamelaiset: pohjoisen kansan mytologia.

Hyvä huomio. Minulla on jokunen vuosi aikaa siitä, kun luin Pentikäisen kirjoja ja vetäisin ulkomuististani tuon jäälauttajutun. Sinänsä jokainen jo voi siitä päätellä, että Suomessa ei niitä jäälauttoja ole ihan hetkeen ollut, joten vanhusten jättäminen jäälautalle on ollut eskimoiden juttu, ei suomalaisten. Minun alkuperäinen lauseeni Pentikäisen tutkimuskohteista johti kuitenkin ihmisiä harhaan, siitä pahoitteluni kaikille.

Rouge

Katsoin ekat 2 minuuttia Youtubesta. Se oli toverit propagandaa se! Varsinainen 2000-luvun Naapurineljännes. Ylläpito voisi linkittää dokumentin Hommafoorumin etusivulle? Saatesanoiksi riittänee maininta YLEn lakisääteisestä tehtävästä edistää monikulttuurisuutta ja ehkä vielä ote hallitusohjelman kohdasta "Suomi kuuluu kaikille"...

Dokumentin eka minuutti ei sinänsä ollut paha, tosin piikkilangasta ilmestyvien asiasanojen joukosta oli unohtunut mm. "raiskaus", "discoraha", "harkinnanvarainen sosiaaliavustus" ja "kunniamurha". Mutta sitten toimittaja pääsi itse ääneen ja toisen (2.) virkkeen kohdalla nenääni tulvahti Neuvostoaikaisen propagandan imelä löyhkä:

Quote from: Ykkösdokumentti: Viidakko, Tom ÖstlingUseimmat [...] tulevat joko naimisiin, töihin tai opiskelemaan. Vain harvalla on enemmän kosketusta maahanmuuttoviranomaisten kanssa.

Migri.fi varmisti hajuhavaintoni oikeaksi, tammi-syyskuussa Suomeen on tullut pyöristäen:
- 1800 naimaan (20% Somalia, 20% Venäjä, 10% Intia, 5% Turkki, 5% Kiina)
- 3300 töihin (0% Somalia, 20% Venäjä, 10% Ukraina, 10% Kroatia)
- 4100 opiskelemaan (0% Somalia, 20% Venäjä, 15% Kiina, 5% Nigeria)

Mutta toimittaja "unohti":
- 5400 muun perhesiteen takia tullutta (PUOLET Somaliasta, 10% Venäjältä) ja
- 3000 turvapaikanhakijaa (15% Somalia, 15% Bulgaria, 10% Irak, 10% Venäjä).

Eli odotettavissa oli tyylipuhdasta propagandaa a'la Tampereen Punaisen Yliopiston Tiedotusopin laitos. Lopetin katsomisen tähän tunteenpurkaukseen pari lausetta myöhemmin:

Quote from: Ykkösdokumentti: Viidakko, Tom ÖstlingTässä ohjelmassa tapaatte ihmisiä jotka ovat päätös... viidakon... keskellä... - ja toisia jotka kulissien takana päättävät näiden ihmisten kohtaloista.

Ketä muita saamme kiittää tästä asiaohjelmasta? (Youtubessa lopputekstit puuttuu ja Areena ei toimi omalla koneellani)

ajl

Quote from: Roope on 01.11.2010, 11:51:42
Satunnaiselle katsojalle jäi mielikuvaksi, että Maahanmuuttovirasto on täynnä elämästä vieraantuneita byrokraatteja, joiden epäinhimillisiä päätöksiä hallinto-oikeus suojelee ja joka pitää koneistoa yllä vain sen itsensä takia. Puolustamassa Suomea "sillanvartijana" "isoäitien hyökyaallolta".

Tuo oli yksi monista älyttömistä "kauhistuttavista" faktoista mitä dokumentissa tuotiin esiin. Maahanmuuttovirsto toimii sillanvartijana!!1!! Järkyttävää!!1! Katsojalle herää kysymys, että jos Maahanmuuttovirasto ei saisi toimia sillanvartijana, niin mikähän sen roolin tulisi olla? Tervetulokomitea maahamme tuleville? Asioiden yleinen järjestelijä, mamujen oma sossu?

Toinen järkyttävä fakta oli se, että maahan tulijoista otetaan sormenjäljet, ja jos vastaavat jäljet löytyvät jonkin muun EU-maan rekistereistä, tulija palautetaan kys. maahan. Siis aivan järkyttävää!! Tässähän toimitaan EU:n sääntöjen  ja sopimusten mukaisesti! Törkeää syrjimistä ottaa sormenjälkiä ja toimia sopimusten mukaan, sehän tarkoittaa että poliisit ovat rasisteja koska kehtaavat epäillä tulijan tarinaa!!1

:facepalm:

Ja sitten OT, dokkarista vanhustenhuollon tilaan mummokeskustelun kirvoittamana.

Quote from: Tinden on 02.11.2010, 20:17:40
Olenko väärässä, mutta muistelisin, että Suomessa vanhuksella ei välttämättä edes ole oikeutta muuttaa asumaan lähemmäksi omaistaan, vaikka omainen haluaisikin ottaa hoitovastuun.

Et ole väärässä, vaan asia tosiaankin on näin. Vanhusten huollon kustantaa kunta, jossa vanhus on kirjoilla. Suuri joukko työikäisiä suomalaisia on muuttanut muualta Suomesta pk-seudulle. Jos näiden ihmisten vanhemmat tahi mummot ja papat muuttaisivat pk-seudulle hoitoon, pk-seudulla eivät laitospaikat riittäisi kaikille tulijoille ja vanhustenhuollon kustannukset kohoaisivat tähtitieteellisiksi. En tosin ole varma siitä, voiko vanhus muuttaa "kirjoille" vaikkapa Helsinkiin rajoituksetta, jonka jälkeen hän voisi alkaa jonottamaan laitospaikkaa. Laitoshoitoa vaativat vanhukset eivät tietämykseni mukaan saa/voi muuttaa eri kuntaan ainakaan ilman oman kunnan maksusitoumusta hoidosta.

Tilanteeseen on tietämykseni mukaan kaavailtu muutosta, mutta en tiedä missä vaiheessa muutos on ja mikä olisi sen sisältö. Tosiasia on, että vanhustenhuolto Suomessa on kallista ja siltikään monet vanhukset eivät saa ihmisarvoista kohtelua hoitopaikoissa. Syy ei käsittääkseni ole hoitajien ilkeämielisyydessä tahi pahuudessa, vaan resurssien niukkuudesta suhteessa työn määrään. Tällöin hoito ajautuu herkästi liukuhihna-tyyppiseksi toiminnaksi, jossa ihmistä pestään, syötetään, kuivitetaan ja siirretään kuin Tamagochia. Aikaa ei yksinkertaisesti ole muuhun toimintaan. Vaipat vaihdetaan kolme kertaa päivässä, suihkuun pääsee kerran viikossa, muita pappoja ja mummoja pääsee näkemään jos pystyy liikkumaan itse tai istumaan pyörätuolissa, ja onnekkailla käy omainen juttelemassa ja silittelemässä silloin tällöin. Muuten vanhus saa ihan omassa rauhassa makailla sängyssään ja syljeksiä kattoon.

Pk-seudulla on suuret määrät maahanmuuttajia hoitoalan töissä lähihoitajina ja sairaanhoitajina. Työperäinen maahanmuutto on osoittanut hyödyllisyytensä hoitoalalla. Tämänkin ilmiön hyöty suomalaiselle yhteiskunnalle kyseenalaistuu siinä vaiheessa, kun ja jos työperäisten maahanmuuttajiemme omat hoidettavat ikäihmiset tulevat Suomeen hoidettaviksi. Mamut itse hoitavat omat mamu-vanhempansa, ja suomalaiset hoitavat omat suomalaiset vanhempansa. Suurten ikäluokkien työmarkkinoilta poistumisesta johtuva työvoimapula ei siis poistu tuomalla työntekijöitä muualta, jos työmäärä lisääntyy samaan aikaan.
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -B. Franklin

Rahikainen

Quote from: Kelpo Hääppönen on 02.11.2010, 21:03:47

Että mutkia suoraksi. Vanhusten hoito ihanteena ainakin tuhansia vuosia Lähi-idässä. Kaikkien Lähi-idän kulttuurien piirissä, kaikkina aikakausina? Vai yksi esimerkki sieltä, toinen täältä, yhteensä kahden (vai kolmen) tuhannen vuoden ajalta ja sitten sen hajatelman vertaaminen nimenomaan muinaissuomalaisiin... Taisit vähän liian ison palan haukata.

Se Lähi-itä on varmasti juuri sopivan kaukana ja sopivan tuntematon kelvatakseen joillekin suomalaisille vuosituhantisen sivistyksen kehdoksi. Siellä, siellä se viisaus varmasti asuu.

Tuo johdattaa ajattelemaan tarkemmin naita perheiden yhdistamisohjelmia Suomessa.

Suomea huomattavasti ja moninverroin vauraammassa ja rikkaammassa Lahi-Idan maassa  juuri eilen iltauutisissa ilmoitusasiana kerrottiin - taysin valmistelematta, kuten tapana on: vanhempiaan eivat saa expatit sitten enaa maahan sponsoroida. Se on loppu nyt. Syita voi vain arvailla, mutta yksi sellainen voi olla terveydenhuollon kuormitus. Sekin siis siita huolimatta, etta terveydenhuollosta maksetaan tietysti itse (tai tyontekijoiden kohdalla tyonantaja) ja maa on pullollaan toinen toistaan ylellisempia yksityissairaaloita ja klinikoita, joissa hoito tapahtuu. Maahan tulevat maailman korkeimmin ja pisimmalle koulutetut laaketieteen ammattilaiset, silla paikallinen maksukyky on kohdallaan.

Ilmeisesti palveluista haluaa kuitenkin nauttia ensisijaisesti maan alkuperaisvaesto. Mika on ymmarrettavaa. Tai sitten ei nayta hyvalta, etta ikaantyneet muukalaiset vaeltavat joutilaina nakysalla. Maa haluaa antaa itsestaan dynaamisen ja nuorekkaan kuvan, jonne maailman parhaimmat ammattilaiset suuntaavat maan kehitys- ja rakennustyohon - ja poistuvat sielta, kun ovat tehtavansa tayttaneet. Hyvin mielenkiintoista. Esilla olevien kuvien perusteella vaeston keski-ika taitaisi olla siina kolmenkympin hujakoilla. Tiedotusvalineet tosin tiedottavat vain senverran ja siten, kuin halutaan. Kuten muuallakinpain maailmaa.

Miten Suomella voi kuitenkin olla varaa ottaa velkaa, leikata omasta vanhushuollosta ja kansalaisten terveydenhuollosta, ja samaan aikaan virkamiesurakalla yhdistaa perheita ja antaa tulijoille KAIKKI ylospito terveydenhoitoineen?  ??? Luin jostain, etta esimerkiksi Ita-Helsingin terveysasemilla mm. hammashoitoon on melkoiset jonot, koska keskus on ylikuormittunut maahanmuuttajataustaisista - jotka eivat siis kuulu tyoterveyshuollon piiriin eli ovat itseasiassa useimmiten joutilaita tyoikaisia ja heidan perheittensa jasenia. Korjatkaa, jos olen vaarassa.

Siellahan siis myos lisaannytaan vauhdilla ja siita syntyy jo sita omaa uuttakin perhetta kiitettavasti. Ei luulisi olevan tarvetta yhdistaa isommaksi jo ennestaan suomalaisella mittapuulla mitattuna mittavaa perhetta - ilmeisesti polygamistista ja sitenkin hyvin lapsilykkyista.

Muuten, kyseisessa Lahi-Idan maassa ei todellakaan nay somaleita, uskonveljia. Heita ei taideta pitaa tyohaluisina, luulisin. Vauras arabivaltio olisi Somaliaa huomattavasti lahempana ja erinomaisen paljon Suomea taloudellisesti kyvykkaampi heista huolehtimaan.

Taidamme muuten oikeasti olla hyvasydamisia, me suomalaiset. Miten olisi, jos soveltaisimme tassa sita taallakin eraan jasenen profiilissaan esittamaa talonpoikaisjarkista ajatusta "Talo elaa tavallaan, vieraat lahtee ajallaan"?

Viidakkoa tosin en ole nahnyt, monet ohjelmat kun nakyvat vain Suomessa.

Rahikainen

Quote from: ajl on 05.11.2010, 17:07:41

Pk-seudulla on suuret määrät maahanmuuttajia hoitoalan töissä lähihoitajina ja sairaanhoitajina.

Todellakinko? Ja se nykyisin toimii?  ???

Viela pari vuotta sitten maisteriystavani, joka jatkokouluttautui sairaanhoitajaksi, oli melkolailla stressissa pk-seudun sairaaloissa vastavalmistuneena kierrettyaan: mamut eivat suostuneet hoitamaan miespotilaita tai tekemaan muutakaan, mika oli haram. Useimmiten istuivat nama erityiskohtelua vaatineet ja sita tietenkin myos saaneet terveydenhoidon ammattilaiset syrjassa, kun palkka juoksi ja muut hoitivat vaarauskoisille sopivat tehtavat. Korkeastikoulutettu ystavani tuskin pysyi tolpillaan tyopaiviensa paatteeksi.

Ja nyt sitten naita halalhoitajia on otettu toihin, vielapa sankoin joukoin?