News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-04-11 HS: Moskeijan nuori polvi

Started by skrabb, 11.04.2010, 07:36:02

Previous topic - Next topic

törö

QuoteAbdillahin kaltaiset ihmiset eivät katso itse olevansa vastuussa omista teoistaan, vaan uskovat kaiken olevan kohtalon (l. Allahin) määräämää. Tällainen maailmankatsomus on täysin vieras ja vaarallinen länsimaiselle liberaalille demokratialle, sillä se perustuu ihmiskuvalle, jossa yksilö on vastuullinen teoistaan. Muslimit taas elävät kulttuurissa, jossa yksilö ei ole vastuullinen teoistaan, vaan hänen tilanteensa johtuu aina jostain ulkopuolisesta seikasta. Tätä tilannetta ei varsinaisesti ainakaan paranna se, että länsimaalaiset virkamiehet ja monikultturistit lisäksi syyttävät muslimien epäonnistumisista valkoisia länsimaalaisia.

Kumma kun se sharia kuitenkin on musufundiksille niin tärkeä, että raiskattua naistakin on rangaistava. Luulisi senkin menevän Allahin piikkiin.

Viimeinen suomalainen

Quote from: Mekaanikko on 11.04.2010, 15:35:36
Mielenkiintoinen juttu. Tappopuheisiin ja fundamentalismiin suhtaudutaan olankohautuksella, kun ne tulevat etnisesti värähtelevältä taholta. VHM:n "rasismia" ja "muukalaisvihaa" sen sijaan nähdään kaikkialla missä sitä ei ole, ja sitä pidetään maailman vakavimpana asiana ja se tuomitaan juhlallisesti päättäjien taholta. Asia nyt kuitenkin on niin, että maailmalla on lukuisia näyttöjä muslimifundamentalismin aiheuttamista hirvittävistä tapahtumista. Siinä on VHM:n rakenteellinen rasismi aika pientä sen rinnalla.

Miksi kaikissa asioissa keskitytään lillukanvarsiin vaikka itse ongelma on helposti havaittava, päivänselvä ja siihen on helppo ratkaisu? Taikausko ajaa terveen järjen ohi :-[

Alan uskoa jo ihan oikeasti siihen, että länsimaiseen elämäntapaan ja demokratiaan on sisäänrakennettu itsetuhomekanismi! Tämän viikonlopun lehdissä suurin huoli tuntuu olevan parista tarroja liimailevasta skinistä - kun taas tällaiset "%¤(/%(=)*^¨ (sensuroitu) saavat palstatilaa sairaille ajatuksilleen.

Mitä pitää vielä tapahtua, ennenkuin tämä idioottimainen maahanmuuttokokeilu lopetetaan?
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Hiidenlintu

Quote from: törö on 11.04.2010, 18:11:23
QuoteAbdillahin kaltaiset ihmiset eivät katso itse olevansa vastuussa omista teoistaan, vaan uskovat kaiken olevan kohtalon (l. Allahin) määräämää. Tällainen maailmankatsomus on täysin vieras ja vaarallinen länsimaiselle liberaalille demokratialle, sillä se perustuu ihmiskuvalle, jossa yksilö on vastuullinen teoistaan. Muslimit taas elävät kulttuurissa, jossa yksilö ei ole vastuullinen teoistaan, vaan hänen tilanteensa johtuu aina jostain ulkopuolisesta seikasta. Tätä tilannetta ei varsinaisesti ainakaan paranna se, että länsimaalaiset virkamiehet ja monikultturistit lisäksi syyttävät muslimien epäonnistumisista valkoisia länsimaalaisia.

Kumma kun se sharia kuitenkin on musufundiksille niin tärkeä, että raiskattua naistakin on rangaistava. Luulisi senkin menevän Allahin piikkiin.

Kyllä yksilöitä voidaan rangaista teoista jos he rikkovat Allhin asettamaa lakia vastaan. Sen sijaan Allahin lakia seurannut yksilö ei katso olevansa vastuussa omasta tilanteestaan. Lisäksi, mistä lähtien uskontojärjestelmät olisivat toimineet kaikissa asioissa loogisesti johdonmukaisesti? :D

Hommelitäti

"Joskus itsestänikin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

Alkaa olla monella kantasuomalaisellakin samat fiilarit. Onneksi tänne ei ole kenenkään pakko jäädä. Aina voi vaihtaa maisemaa, jos ei todellisuus kohtaa odotuksia.
Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.

requiem

Olisiko Abdillahi Farah Muhamedista kenties Suomen Anjem Choudaryksi  ;D

Islamist dickhead
Thank God for Andy Choudary

Pakko yrittää jonkinlaista kevennystä, meinaa tällaisia juttuja lukiessa pää räjähtää.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

hiltunen

Quote from: Viimeinen suomalainen on 11.04.2010, 18:38:14
Quote from: Mekaanikko on 11.04.2010, 15:35:36
Mielenkiintoinen juttu. Tappopuheisiin ja fundamentalismiin suhtaudutaan olankohautuksella, kun ne tulevat etnisesti värähtelevältä taholta. VHM:n "rasismia" ja "muukalaisvihaa" sen sijaan nähdään kaikkialla missä sitä ei ole, ja sitä pidetään maailman vakavimpana asiana ja se tuomitaan juhlallisesti päättäjien taholta. Asia nyt kuitenkin on niin, että maailmalla on lukuisia näyttöjä muslimifundamentalismin aiheuttamista hirvittävistä tapahtumista. Siinä on VHM:n rakenteellinen rasismi aika pientä sen rinnalla.

Miksi kaikissa asioissa keskitytään lillukanvarsiin vaikka itse ongelma on helposti havaittava, päivänselvä ja siihen on helppo ratkaisu? Taikausko ajaa terveen järjen ohi :-[

Alan uskoa jo ihan oikeasti siihen, että länsimaiseen elämäntapaan ja demokratiaan on sisäänrakennettu itsetuhomekanismi! Tämän viikonlopun lehdissä suurin huoli tuntuu olevan parista tarroja liimailevasta skinistä - kun taas tällaiset "%¤(/%(=)*^¨ (sensuroitu) saavat palstatilaa sairaille ajatuksilleen.

Mitä pitää vielä tapahtua, ennenkuin tämä idioottimainen maahanmuuttokokeilu lopetetaan?

Eli ts. skinit saivat palstatilaa sairaille ajatuksilleen  ;D

Kyllä lehdissä varmaan jotain olisi jos "SUOMI KUULUA ISLAMILLE KEINOJA KAIHTAMATTA" - tarroja löytyisi ympäriinsä.

Make M


Hyvä Hesari! Hienoa, että saamme lukea maahanmuuttajien itsensä kertomina heidän ajatuksiaan ja pääsemme tutustumaan heidän arvomaailmaansa. Täysin erilaisesta kulttuurista Suomeen suuntautuvan maahanmuuton niin sanottu rikkaus saa näin konkreettista sisältöä.

QuotePähkinärinteessa Vantaalla asuvan Abdillahi Farah Muhamedin tarina hiljentää. Elämänsä kuusi ensimmäistä vuotta hän eli kamelipaimenperheessä Somalimaalla.
.....
Abdillahi lähetettiin sotaa pakoon Suomeen vuonna 1996. Hän ei ollut kuullut edes Euroopasta. Hän näki lumen ja meren ensi kertaa. Ihmiset asuivat valkoisissa kuutioissa. Bussien huokailu kuulosti oudolta, sillä Abdillahi ei ollut kuullutkaan maakaasusta.

Onko kehittynyt länsimainen yhteiskunta se kaikkein paras ympäristö tällaisen taustan ja sivistystason omaavalle nuorukaiselle?

QuoteTeini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Oliko tämä vitsi? Kun suomalainen nuori ryyppää, käyttää huumeita ja vaeltelee yöt ulkona, niin häntä pidetään sopeutumattomana. Ei sopeutuminen tarkoita ongelmakäyttäytymistä.

QuoteOsa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.
.....
Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Jälleen kerran herää kysymys tällaisen maahanmuuton rikastavasta vaikutuksesta omaan kulttuuriimme. Todellisuudessahan kyse on tietysti henkisen köyhyyden maahantuonnista.

QuoteEi Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla.

Minä vetäisin lapseni välittömästi pois päiväkodista, jossa asenteiltaan ja käsityksiltään Abdillahin kaltainen ihminen olisi hoitajana. Ja suvaitsevaiset huomio! Kyse ei ole Abdillahin ihonväristä tai hiusten laadusta.

QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Astrid Thors! Tunnistatko vihapuheen?



Maastamuuttaja

Päällimmäiseksi jäi mielikuva, että kysymyksessä ovat ihmiset, jotka äärimmäisen vastenmielisesti, mutta määrätietoisesti päästäisivät/päästävät päiviltään toisinajattelijoita.

nimetönkeskustelija

Aluksi suomalaisille luvattiin, että pakolaiset tulee vaan sotaa pakoon ja palaa kun rauha on maassa. Sitten valehdeltiin, että he tulevat joka tapauksessa sopeutumaan Suomeen. Nyt viimeinen lopputulos on, että he eivät aio lähteä minnekään. He eivät aio sopetua tänne vaan päinvastoin. Moni heistä on vielä paljon fundamentalistisempi kuin vanhempansa. Mihin tämä oikein johtaa?

QuoteMuslimiväestön radikalisoitumista ehkäisee tehokkaasti se, ettei täällä ole yhtä hallitsevaa muslimiryhmää, kuten Britanniassa (Intian ja Pakistanin muslimit), Saksassa (turkkilaiset, jotka tosin ovat melko maallistuneita) tai Ranskassa (pohjoisafrikkalaiset). Näin sanoo Helsingin yliopistossa työskentelevä islamin tutkija Marko Juntunen.

Marko juntunen puhuu paskaa. Tämä on taas tätä "eihän meille tule samoja ongelmia kuin kaikille muille mamuja paljon vastaanottaneille". Totta kai meillä on radikalisoituneita.

QuoteHeillä on syynsä. Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.

Niin kohdellaan tällä hetkellä 300 000:a kotoperäistäkin, koska he ovat työttömänä. Se ei oikeuta radikalismiin ja vihanlietsontaan.

Quote
Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Eli kun joku toivoo samaa kohtaloa Thorssille, se tuomitaan laaja-alaisesti mediassa korkeimpia valtiojohtajia myöten äärioikeiston vaaralliseksi uhkailuksi. Jos muslimi on sitä mieltä, että pilakuvapiirtäjän paitsi saa myös pitää tappaa, kyseessä ei ole radikaali-islamin edustaja. Päinvastoin hän pääsee työskentelemään lastenhoitajaksi. Ja hänen hoitoonsa pitäisi päästää omat lapset tai on rasisti.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

törö

Quote from: Maastamuuttaja on 11.04.2010, 20:21:38
Päällimmäiseksi jäi mielikuva, että kysymyksessä ovat ihmiset, jotka äärimmäisen vastenmielisesti, mutta määrätietoisesti päästäisivät/päästävät päiviltään toisinajattelijoita.

Niitä on vielä liian vähän uskonsotaan, mutta ehkäpä myöhemmin?

Ano Nyymi

Quote from: Mika on 11.04.2010, 17:47:58
Quote from: fox2p on 11.04.2010, 16:23:12
QuoteAbdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Tuossapa oiva määrittely siitä, millainen on suomalaiseen kulttuuriin sopeutunut henkilö.  

Joo ihan kaikki suomalaiset tekevät juurikin noin, mitään muuta ei sitten ehditäkään, paitsi tietenkin olemaan rasisteja vaimojen hakkaajia.

Tuon Hesarin jutun kirjoittaja on kyllä malliesimerkki hyväuskoisesta sinisilmäisestä hölmöstä. Edes muslimin laukoma todellinen vihapuhe ei saa häntä epäilemään muslimien ihanuutta.

Kuinka noin typerä ihminen voi työskennellä Suomen suurimmassa sanomalehdessä??

Oli muuten taas vaihteeksi Hesarin moderointi melkoisen tiukkaa, ilmeisesti muun kuin ihailun huokailu muslimin äärivihapuheen edessä on kamalaa ja torjutavaa rasimusta.

Maastamuuttaja

Quote from: Maastamuuttaja on 11.04.2010, 20:21:38
Päällimmäiseksi jäi mielikuva, että kysymyksessä ovat ihmiset, jotka äärimmäisen vastenmielisesti, mutta määrätietoisesti päästäisivät/päästävät päiviltään toisinajattelijoita.

Viestiäni selkiinnyttääkseni totean, että kiihdyksissäni ohjauduin näppäimistöllä käyttämään sanan "vastentahtoisesti" sijaan sanaa "vastenmielisesti". Ei niin, etteikö toisinajattelijoiden hengiltä päästäminen olisi vastenmielistä, tahdonvaraista tai ei.

Ano Nyymi

Quote from: peräkylän Antti on 11.04.2010, 12:04:50
Onko ko. juttu myös paperi lehdessä?
Ihmettelen myös suuresti miksei ko. juttu ole poikinut lainkaan keskustelua nettihesarissa?

Joo sitä minäkin ihmettelin kun yritin sinne kommenttejani postailla, ei vain näkynyt menevän läpi. Mulla kun oli varmaan ihan väärät ja suvaitsemattomat mielipiteet. Minä kun en kannata pilapiirtäjien tappamista, toisin kuin ilmeisesti suurin osa Hesarin toimittajista.

Tuon jutun kyhännyt toimittaja on kyllä yksi maailman sinisilmäisimmistä hölmöistä ;)

Ano Nyymi

Quote from: Embo on 11.04.2010, 12:31:26
Olipa vastenmielinen artikkeli. Toisin kuin jotkut, en nähnyt siinä hesarimaista hyysäystä, vaan objektiivisen katsauksen islamiin nyky-Suomessa.

Mitä nyt pukattiin kaikki syy suomalaisille rasisteille jotka tekevät kultamunien elämästä niin hankalaa, että on ihan pakko kääntyä ääri-islamistiksi.

Ei ne muuten sitä tee, missään muualla maailmassa ei ole ääri-islamisteja, koska siellä ei ole suomalaisia rasisteja tekemässä kultamunien elämää niin kauheen vaikeeksi.

Voi että kun me ihan kaikki suomalaiset olemmekin niiin pahoja.

Ano Nyymi

Quote from: Nikopol on 11.04.2010, 13:57:43
Toivottavasti juttu lisää ennakkoluuloja väkivallan hyväksyviä uskonnollisia fanaatikkoja kohtaan.

Tuollaiset jutut osoittavat ennakkoluulot ennakkotiedoiksi.  ;D

Vinyylihanska

"Monet ovat siinä rajoilla, että tippuvat koulusta pois. Sitten on nuoria, jotka ovat jo tippuneet", 25-vuotias Mohamed sanoo.

"Joillakin perhesiteet ovat katkenneet. He eivät tee mitään. Nukkuvat päivisin ja näkevät kavereita öisin. Pahin on khat. Koko yö valvotaan, ja seuraava päivä menee ihan sekaisin."


Mohamed kertoo, että radikaaliliikkeen mahdollista vaikutusta pelätään Suomen maltillisissa muslimipiireissä. Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet, ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Eli perhesiteet katkenneet?

JT

On hupaisaa, että valtalehden toimittaja voi olla näin pihalla islamin luonteesta. Kyllä, muslimit todellakin uskovat kaikki islamin opit kirjaimellisesti. Ja ei, he eivät ole pehmeitä, maallistuneita ja liberaaleja, kuten eurooppalaiset kristityt.

Totuuden nimessä Hesarilta ei toki mitään parempaa voisi edes odottaa.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Teemu Lahtinen

QuoteLänsi-Euroopassa ollaan huolestuneita nuorista muslimimiehistä, toisen polven maahanmuuttajista, joista osa on radikalisoitunut. Entä Suomessa?

Millaiseen islamiin uskovat täällä aikuistuneet muslimit Hunde, Abdillahi, Nasrullah, Aden ja Mohamed?


Vakaumuksen näkee 23-vuotiaasta helsinkiläisestä Hunde Assefasta jo päällepäin, kun hän kävelee hunnutetun vaimonsa ja nelivuotiaan poikansa kanssa kadulla. Hundella on ohut liuhuparta, valkoinen asu ja muslimien päähine. Se viestii, että hän on hartaampi kuin keskitien suomalainen uskonveli.

Hunde on syntynyt 1980-luvun lopulla Suomessa ja asunut täällä koko elämänsä. Mutta kun häneltä kysyy identiteetistä, hän ei korosta suomalaisuuttaan.

"Ensisijainen identiteettini on muslimi. Muilta osin olen kansainvälinen: juureni ovat Etiopiassa, olen syntynyt Suomessa ja käynyt kansainvälisiä kouluja", hän sanoo.

Hundea voisi kutsua myös toisen polven maahanmuuttajaksi. Hänen perheensä on alun perin Etiopian kristittyjä. Islamiin Hunde kääntyi kuusi vuotta sitten. Ei siis ihme, että hän on hyvin uskonnollinen, sillä käännynnäiset usein ovat.

Hunde oli 18-vuotias, kun hän hyväksyi Allahin elämäänsä. Siihen vaikutti se, että teini-iän hän vietti suomensomalialaisten kanssa.

"Peruskoulun aikana alkoi se ulkomaalaisen identiteetti kehittyä. Kun somalialaisia ja muita ulkomaalaisia alkoi tulla Suomeen, minulla ei ollut epäilystäkään, ettenkö kuulu heihin."

Hunde on sanojaan huolella harkitseva nuori sunni, jonka lainopillinen koulukunta on melko vanhoillinen shafi'i ja henkinen koulukunta on sielun puhdistamista korostava suufilaisuus. Islam määrää hänen elämäänsä.

"Kun ihminen rukoilee viisi kertaa päivässä tiettyinä aikoina, se tuo järjestelmällisyyttä elämään."

Päivätyö merkonomi Hundella on Itellan postikeskuksessa lajittelijana. Viikonloppuisin hän opettaa Malmilla lapsille Koraania ja lukee Aalto-yliopiston pääsykokeisiin. Loppu aika menee perhe-elämään.

Länsimaalaista populaarikulttuuria Hunde ei seuraa: "Populaarimusiikin sanoitukset ovat mitä ovat. Se on aivotonta. En minä telkkariakaan paljon katso, sillä se vaikuttaa kuitenkin sieluun."

Jos oikein hyvin käy, Hunde lähtee jokin päivä islamilaiseen yliopistoon. Esimerkiksi Jemenissä on kiinnostava koulu, maltillinen Dar Al Mustafa. "Sinne on mennyt länsimaista paljon opiskelijoita. Palattuaan he ovat tehneet tosi paljon hyvää yhteisöissään."


Muslimeja on Suomessa ainakin 45 000. Pääosa heistä on sunneja, shiialaisia on vain muutama tuhat. Valtaosa on saapunut 1990-luvun alun jälkeen: ensin tuli somaleja, sitten irakilaisia, kosovolaisia ja afganistanilaisia. Pieni tataarivähemmistö asettui Suomeen jo 1800-luvun lopulla.

Nyt osa Suomeen viime vuosikymmeninä muuttaneiden muslimien lapsista on kasvanut täysi-ikäisiksi. Osa heistä on maallistunut ja länsimaalaistunut, kun taas moni elää hyvin vakaumuksellista muslimin elämää. Mutta millaiseen islamiin he uskovat?

Islamilainen radikalismi on ollut Suomessa hyvin vähäistä, mutta juuri toisen polven muslimimiehiä pidetään riskiryhmänä kaikkialla Länsi-Euroopassa. Esimerkiksi Britanniassa ja Ranskassa osa toisen polven maahanmuuttajista on katkeroitunut, radikalisoitunut ja eristäytynyt yhteiskunnasta.

Heillä on syynsä. Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.

Se saa osan nuorista muslimeista etsimään vastauksia muualta kuin työvoimatoimistosta.


Pähkinärinteessa Vantaalla asuvan Abdillahi Farah Muhamedin tarina hiljentää. Elämänsä kuusi ensimmäistä vuotta hän eli kamelipaimenperheessä Somalimaalla. Nyt 21-vuotiaana hän näyttää jo siltä – isot kuulokkeet korvillaan ja pipo päässä –, miltä pääkaupunkiseudun nuoret näyttävät.

Abdillahi lähetettiin sotaa pakoon Suomeen vuonna 1996. Hän ei ollut kuullut edes Euroopasta. Hän näki lumen ja meren ensi kertaa. Ihmiset asuivat valkoisissa kuutioissa. Bussien huokailu kuulosti oudolta, sillä Abdillahi ei ollut kuullutkaan maakaasusta.

"Koulun pihalla sanottiin, että olet ruma neekeri. Tai kysyttiin, oletko kumivenepakolainen. Sitä en unohda koskaan", Abdillahi muistelee vantaalaishotellin ruokaravintolassa.

Teini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona. Kerran Malmilla kolme suomalaismiestä osoitti aseella ja uhkasi ampua.

"Se on jäänyt mieleen", Abdillahi sanoo.

Rasismi tuli silmille. Hänellä oli lyhytaikainen tyttöystävä, jolla oli venäläissyntyinen isä. Kun ukko löysi Abdillahin kodistaan, hän haki metsästyskiväärin ja sanoi, että "sinä neekeri et lähde täältä elävänä, lähden vaikka lusimaan".

"En ihan helpolla unohda näitä asioita", Abdillahi sanoo.

Vuonna 2007 Abdillahi pakeni sotkujaan puoleksi vuodeksi Saksaan sisarpuolensa luo. Se reissu muutti elämän. Abdillahi ei osaa oikein kertoa, mikä asia johti mihinkin, paitsi että kyse oli Allahin johdatuksesta. Kun hän palasi Vantaalle, hän ryhtyi fundamentalistiksi isolla F:llä.

Nyt hän uskoo sunnien erittäin vanhoillisiin tulkintoihin islamista. Osa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja – jotka tälläkin hetkellä kahakoivat esimerkiksi Irakissa sunnien kanssa –, mutta tietää, että vielä tulee päivä, jolloin kaikki maailman muslimit pitävät yhtä.

"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Kuka teille niin on sanonut?

"Se löytyy ihan suoraan pyhästä kirjasta, Koraanista."

Oletko itse valmis siihen?

"Toivon, etten elä sinä päivänä, kun se käydään."

Puhutaanko tästä Suomen moskeijoissa?

"Ei tietenkään. Niissä opetetaan, miten eletään hyvää elämää, miten suhtaudutaan vanhempiin ja lähestytään Jumalaa."


Näin jyrkkiä sunneja on Suomessa vähän. Muslimiväestön radikalisoitumista ehkäisee tehokkaasti se, ettei täällä ole yhtä hallitsevaa muslimiryhmää, kuten Britanniassa (Intian ja Pakistanin muslimit), Saksassa (turkkilaiset, jotka tosin ovat melko maallistuneita) tai Ranskassa (pohjoisafrikkalaiset). Näin sanoo Helsingin yliopistossa työskentelevä islamin tutkija Marko Juntunen.

Mitä enemmän muslimiryhmät joutuvat puhaltamaan yhteen hiileen, sitä valmiimpia heidän on oltava kompromisseihin. Se vaimentaa äärisuuntia. Ei tosin kaikkia.

Helsingin yliopiston sudanilainen tutkija Kuel Jok väitti helmikuussa, että somalialainen al-Shabab-terroristijärjestö värvää Suomessa asuvia nuoria somaleja sotaan Somalian hallitusta vastaan. Suojelupoliisi pyysi alkuvuonna eduskunnalta 1,7 miljoonaa euroa, jotta se voisi lähettää poliiseja pysyvästi Afrikkaan ja Lähi-itään pysäyttämään mahdolliset Suomeen matkustavat terroristit.

Ylen toimittaja Tom Kankkonen puolestaan väittää kirjassaan Islam Euroopassa (2008), että saudiarabialaisen jyrkän linjan wahhabilaisuuden – jota lähellä oleva suuntaus on Suomessa harjoitettava salafismi – leviämistä Suomessa pidetään jo jonkinlaisena uhkana. Näitä uusfundamentalisia sunneja on Suomessa muutamia satoja, ja he toimivat sellaisissa yhteisöissä kuin Muslimikoti Helsingissä, Iqra-yhdistys, Totuudentie ja internetin Salafi-foorumi.

"Tämänkaltaiset ryhmät kaikkialla Euroopassa katsovat, että tärkeintä on luoda muusta yhteiskunnasta eristynyt puhtaan islamilaisuuden saareke", Juntunen sanoo. Hän huomauttaa kuitenkin, ettei ryhmien uskontulkinnalla ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuspoliittisten uhkien kanssa, vaikka salafismi saattaa kyllä motivoida radikalismia.

Hyvin konservatiivinen ja jäykän kirjaimellinen salafismi onkin – ainakin toistaiseksi – Suomessa suurempi huolenaihe maan maltilliselle muslimiväestölle kuin luterilaiselle valtaväestölle.


Nuorisotyöntekijä Mohamed Xadar Mukhtar Abdilla on selkeä työtehtävä: pitää somalinuoret kaidalla tiellä. Irti huumaavan khatin pureskelusta, alkoholista ja muusta elostelusta. Mohamed työskentelee maahanmuuttajia tukevassa Kanava-yhdistyksessä.

"Monet ovat siinä rajoilla, että tippuvat koulusta pois. Sitten on nuoria, jotka ovat jo tippuneet", 25-vuotias Mohamed sanoo.

"Joillakin perhesiteet ovat katkenneet. He eivät tee mitään. Nukkuvat päivisin ja näkevät kavereita öisin. Pahin on khat. Koko yö valvotaan ja seuraava päivä menee ihan sekaisin."

Paradoksi on siinä, että monet länsimaissa radikalisoituneista musliminuorista ovat itse asiassa hylänneet omien vanhempiensa perinteisen elämäntavan. He saattavat elää hyvinkin länsimaalaista elämää ja tuntea huonosti islamin oppeja. Joillekin maallisemmille muslimeille islam on vain yksi tapa brändätä kulutustavaroita.

"Yhä useampi globaali hyödyke on islamin merkkaama: barbinukeista internetsivustoihin, virvokejuomiin ja viihteeseen saakka", tutkija Juntunen toteaa.

Niinhän se menee. Suomen nuoret muslimit janoavat yksilöllistä elämäntapaa kuten muutkin. Se yksilöllisyys vain vaihtelee jyrkästi: ahdasmielisestä salafismista kulutuskeskeiseen kevyt-islamiin. Internetillä on keskeinen asema siinä, mitkä aatteet houkuttelevat. Ja arkielämän kokemuksilla.

"Viime vuoden lopusta suurimpia huolenaiheita täällä Kanavassa on ollut, että moni somalialainen nuori menettää työpaikkansa", Mohamed sanoo.

"Jos saa liikaa lokaa niskaansa, niin nuoren houkutteleminen johonkin [jyrkän linjan muslimien] järjestöön on helpompaa."

Jotkut tähän juttuun haastatelluista somalialaisista, kuten nuori Abdillahi, arvioivat, että Suomessa on "aika paljon" al-Shababin kannattajia. He tosin korostavat, että kannatuksessa ei ole kyse terrorin kannattamisesta, vaan siitä, että osa Suomen somaleista edustaa samoja klaaneja, jotka ovat enemmistönä al-Shababissa.

Mohamed kertoo, että radikaaliliikkeen mahdollista vaikutusta pelätään Suomen maltillisissa muslimipiireissä. Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Silti: kun Mohamed katsoo peiliin, hän ymmärtää, että häntä tullaan hautaan asti pitämään somalialaisena. Se on leima.

"Jos se Sellon ampuja olisi ollut somalialainen, helvetti olisi ollut irti", hän sanoo.


Suomen sunnien ja shiiojen välit ovat viilentyneet 2000-luvulla. Tutkija Marko Juntunen selittää sitä koko islamilaisen maailman jyrkentyneellä kahtiajaolla. Syyskuun 2001 WTC-iskujen jälkeen radikalisoitumista on tapahtunut kaikkialla muslimimaailmassa. Se, mitä sunnien ja shiiojen välillä tapahtuu vaikkapa Irakissa tai Iranissa, heijastuu Suomeen asti.

"Pitäjänmäen [salafistinen] Muslimikoti-yhdistys kierrättää aika hurjaakin arabiankielistä shiialaisvastaista tavaraa verkossa", Juntunen kertoo.

Kahtiajako on Suomen muslimiyhteisössä arkaluontoinen asia. Kiistaa kuumentaa se, että jyrkän sunnilainen Saudi-Arabia tekee aktiivista lähetystyötä. Sitä on tehty Suomessakin 1980-luvulta alkaen.

"Saudit alkoivat suunnata rahaa Eurooppaan heti Iranin [shiialaisen] vallankumouksen jälkimainingeissa. Saudihallinto pelkäsi, että katujen islamilainen liikehdintä kaataisi hallituksia kaikkialla Lähi-idässä", Juntunen sanoo.

Rahaa saudilähteistä on saanut ainakin kolme suomalaismoskeijaa ja yksi yhteisö, esimerkiksi Itä-Pasilassa sijaitseva Helsinki Islam Keskus. Erimielisyyttä muslimien kesken on siitä, missä määrin rahan ehtona on Saudi-Arabian uskonoppien omaksuminen.

Suomen islamilaisen puolueen 26-vuotias varapuheenjohtaja Wubulihaire Rousidan kertoo, että saudirahaa on saanut esimerkiksi vanhoillinen Muslimikoti-yhdistys. Rousidan, musliminimeltään Nasrullah, on uiguuri eli Länsi-Kiinasta kotoisin oleva muslimi. Hän vastustaa saudien uskonoppeja.

"Kun Muslimikoti osti paikkansa Pitäjänmäellä, rahoittajista yksi oli Saudi-Arabiassa asuva uiguuri. Se paikka ei sovi meidän uiguurien elämään. Esimerkiksi naiset ja miehet eivät voi käydä Muslimikodissa yhdessä. Miehet ovat toisella puolella, naiset toisella."

Suomeen tulevasta saudirahasta ei tarvitse sinänsä huolestua, muistuttaa suojelupoliisin terrorismin torjunnan yksikön päällikkö Lasse Anttila. Eikä edes siitä, että Suomesta on 2000-luvulla lähtenyt muutama kymmenen muslimia opiskelemaan Saudi-Arabian vanhoillisiin yliopistoihin. Sillä voi olla jopa radikalismia vähentävä vaikutus.

"Radikaaleja ajatuksia omaavat henkilöt ovat opiskelunsa aikana maltillistuneet ja hylänneet aiemmat äärimieliset ajatuksensa", Anttila sanoo.

"Ongelmat liittyvät ennemminkin virallisten oppilaitosten ympärillä toimiviin rekrytoijiin, jotka pyrkivät värväämään opiskelijoita väkivaltaiseen radikaaliin toimintaan. Olemme keskustelleet joidenkin opiskelemaan lähteneiden kanssa, jotta he tiedostaisivat tällaisen mahdollisuuden."


Kateeksi ei käy. Kuinka Afrikasta tai Lähi-idästä tullut nuori muslimimies ylipäätään voi todistaa sopeutumishalunsa?

No, hän voi vaikka lähteä Vekaranjärven varuskuntaan tykkimieheksi, kuten 25-vuotias somalialainen Mohamed Abdirashid Awad.

"Olin silloin ainoa tumma, vaikka se on Suomen isoin varuskunta. Kaikki muut oli jostain Heinolasta, ja oli siellä sellaisia, jotka eivät varmaan olleet ikinä nähneet tummaa kaveria. Mutta sain kavereita sieltä", Mohamed kertoo kantakahvilassaan Postitalossa.

Nyt hän opiskelee kirurgiseksi sairaanhoitajaksi, tienaa rahaa myymällä hampurilaisia, katsoo televisiosta lätkää ja käy moskeijassa rukoilemassa. Usein mukana on 26-vuotias Aden Ahmed Hassan.

Myös Aden on päässyt eteenpäin Suomessa, vaikka työpaikka on joskus tyssännyt siihen, kun hän on puhelimessa kertonut nimensä. Nyt hän opiskelee Hankenissa (hänet laitettiin lapsena ruotsinkieliselle ala-asteelle), kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.

"Me tunnemme jo tämän kulttuurin kaikki jujut."

Luulisi, että heidänlaisensa euromuslimit Suomen on helppo niellä, mutta ei se ihan niin mene. Mohamed kertoo, että pari kuukautta sitten Helsingin rautatieasemalla vartijat haistattelivat, kävivät kimppuun ja sumuttivat kaasua naamaan. Paikalle saapunut poliisi väitti Muhamedin potkineen toista vartijaa. "Samaan aikaan valuin verta, kun vartija oli lyönyt päin naamaa."

Pian sotkua selvitetään käräjillä, mutta Mohamed ei usko somalialaisten olevan tuomioistuinten edessä samalla viivalla kuin kantaväki. Ei edes samalla viivalla kuin vaaleaihoiset maahanmuuttajat.

"Venäläisten ja virolaisten on helpompi päästä eteenpäin", Aden sanoo. "Haluaisin tietää, mistä se johtuu."


Ei sille ole yhtä syytä. Somalit olivat Suomen ensimmäinen iso pakolaisryhmä, ja sopeutuminen oli vaikeaa. Poliittinen islam taas on saanut synkän maineen Suomessakin, vaikka terrorismia vastustaa ylivoimainen enemmistö muslimeista.

"Nyt moni nuori muslimi joutuu kärsimään sellaisesta, mihin heillä ei ole osaa eikä arpaa", nuorisotyöntekijä Mohamed sanoo.

Siitäkös kiukku kasvaa. Syrjäytyminen työelämästä, päihteet ja rahattomuus – yhdistettynä muukalaisvastaisuuteen – vievät itsetunnon. Siihen umpikujaan osa voi löytää vastauksen jyrkän linjan uskosta. Islamin globaaleilla markkinoilla on aatteita, mistä valita.

"Jos nuori ei ole henkisesti valmis ja jos nuori tuntee, että Suomi on häntä vastaan, tällaiset tiet helpottavat", Mohamed sanoo. "Joskus itsekin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Radikalisoituneet+toisen+polven+muslimit+huolestuttavat+Suomessakin/1135256012710

Teemu Lahtinen

Ja lyhyt kommentti työpäivän lomasta aihepiiriin:

"...Paikallisten uskontovereiden puutekaan ei estä terroristiksi kehittymistä. Kansainväliset yhteydet ovat nykyään helppoja kaikille ja maailmalla olevia terroristijärjestöjä johdetaan ulkomailta vaikka värväys tapahtuisikin useasta maasta. Monet terrori-iskuista kiinnijääneet tai muuten selville saadut ryhmät ovat olleen "monikansallisia". Vaikka terrorismia vastustaa ylivoimainen enemmistö muslimeista, tarvitaan sen aikaansaamiseksi vain kourallinen yksilöitä..."

http://teemulahtinen.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/12/kotimaisen-terrorismin-valttaminen/


Tuusula

Olen todella yllättynyt jos Abdillah saa jatkaa työssään, se
olisi jopa vantaalaisille viranomaisille melkoinen "leap of faith"

Kuinkahan moni lapsi vaihtaa tarhaa tänään, kun käy ilmi missä Abdillah
työskentelee?

Montako aikapommia suomen koulu ja tarhajärjestelmä
sisältää?
This is my Homma.
There are many like it,
but this one is mine.

Topelius

Quote from: JT on 11.04.2010, 22:06:50
On hupaisaa, että valtalehden toimittaja voi olla näin pihalla islamin luonteesta. Kyllä, muslimit todellakin uskovat kaikki islamin opit kirjaimellisesti. Ja ei, he eivät ole pehmeitä, maallistuneita ja liberaaleja, kuten eurooppalaiset kristityt.

Totuuden nimessä Hesarilta ei toki mitään parempaa voisi edes odottaa.

Riippuu kuules yhä muslimista. Kenellekään on tuskin epäselvää, että tässä jutussa esiteltiin sitä radikaalimpaa osastoa. Se ei kuitenkaan tee tästä uhasta yhtään vähemmän vakavasti otettavaa. Tarpeetonta yleistämistä kannattaa kuitenkin välttää. Olen toimintastrategiasta yhäkin sitä mieltä, että pitäisi mieluummin rakentaa tuki- ja yhteistyökuvioita maltillisten ja liberaalien muslimien suuntaan, kuin kärjistää ristiriitoja fundamentalistien kanssa. Tässä tapauksessa muutos lähtee nimittäin muslimiyhteisöstä itsestään, jos on lähteäkseen.

intense

Quote from: JT on 11.04.2010, 22:06:50
On hupaisaa, että valtalehden toimittaja voi olla näin pihalla islamin luonteesta. Kyllä, muslimit todellakin uskovat kaikki islamin opit kirjaimellisesti. Ja ei, he eivät ole pehmeitä, maallistuneita ja liberaaleja, kuten eurooppalaiset kristityt.

Totuuden nimessä Hesarilta ei toki mitään parempaa voisi edes odottaa.

Jaa, miksiköhän minä sitten tunnen muslimeita, jotka hyväksyvät minut (ateistin) ystäväkseen, käyttävät alkoholia, harrastavat esiaviollista seksiä ja ovat muutenkin varsin maallistuneita.

Embo

Quote from: intense on 12.04.2010, 12:07:49
Jaa, miksiköhän minä sitten tunnen muslimeita, jotka hyväksyvät minut (ateistin) ystäväkseen, käyttävät alkoholia, harrastavat esiaviollista seksiä ja ovat muutenkin varsin maallistuneita.

Kysymyksesi viimeinen sana tarjoaa vastauksen.

etnis

Quote from: Mika on 11.04.2010, 17:47:58
Quote from: fox2p on 11.04.2010, 16:23:12
QuoteAbdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Tuossapa oiva määrittely siitä, millainen on suomalaiseen kulttuuriin sopeutunut henkilö.  

No eipä tarvi enää pelätä Hesarin linjan jotenkin muuttuneen.

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia moisesta monikulttuurista pääkaupunkiseudulla, tarhoista jne?
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

etnis

#86
Quote from: Ulkopuolinen on 12.04.2010, 12:28:55

Tuossa on kyllä vinha perä. Vituttaa vaan tuo pakollinen "että se on meidän vika" -osuus.

Onko kenelläkään hajuakaan missä tuo päiväkoti sijaitsee? Tekisi mieli haistella Hesarin artikkelin aiheuttamia reaktioita.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

Jouko

Tästäkin paistaa se että tulokkailla ei ole mitään velvollisuuksia. Vain pelkkiä oikeuksia.
T.s. "Me radikalisoidumme jos emme saa sitä mitä haluamme!"
Ja sitten eliiti vain hymistelee. Vaatii kotoutusta, maksoi mitä maksoi, vaikka asianosaisilla ei olisi mitään haluakaan kotoutua. Niilä rahoilla vain tuetaan huolestuttavaa kehitystä. Pitäisi vaatia mieluummin kotoutumista ilman eri ehtoja ja toimenpiteitä. Näin menetellään vanhoissa siirtolaisuusmaissa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

ikuturso

Quote from: Make M on 11.04.2010, 19:42:56
QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."
Astrid Thors! Tunnistatko vihapuheen?

Nyt kun tarkemmin tuota ajattelen, niin eihän tuo ole kummempi kuin Kaarina Hazardin kolumni. Kaarinan mielestä Halmeen oli jo aikakin mennä ja Matti Nykänenkin voisi jo kuolla pois. Ei Abdillahi ilmoita halukkuuttaan itse tappaa/tapattaa pilapiirtäjiä sen enempää kuin Kaarinakaan kerro haluavansa tappaa/tapattaa Nykäsen. Jos toteaa, että "jonkun kuuluisi kuolla" on se vain mielipide ja sananvapauden nimissä oikeutettu. Ja ainahan voi vedota siihen, että itse asiassa kaikkien ihmisten kuuluu kuolla - joskus.

Toivottavasti päiväkodin lapset eivät piirtele pommipäisiä partasuita edes vahingossa. Vaikka isi olisi kotona pitänyt sellaista kuvaa lehdessä kovinkin hassuna.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jobsy

Quote from: Ari-Lee on 11.04.2010, 15:48:40
Quote...kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.
Pässi kaalimaan vartijana. :facepalm:

Vaikka varsin nuiva olenkin, niin tähän lentoasemasomaliin täytyy sanoa, että olen itse kerran törmännyt turvatarkastuksessa kyseiseen tapaukseen ja oli erittäin mieleenpainuva tapaus, nimittäin positiivisessa mielessä. Matkustan erittäin paljon ja olen kokenut monenlaista lentokenttien turvatarkastajaa. Rehellisesti sanoen suomalaiset turvatarkastajat eivät ole sieltä mukavimmasta ja asiakasystävällisemmästä päästä, mutta kyseinen lentokenttäsomali yllätti positiivisella asenteellaan, hoiti hommansa varsin asiallisesti ja erittäin asiakasystävällisesti. Hymyili ja puhui vielä sujuvaa suomeakin. En ymmärrä miksi kyseinen ja maanmiehiään keskimäärin menestyneempi tyyppi on ylipäätään otettu mukaan radikaalista islamista kertovaan juttuun, koska se ei palvele ketään. Ilmeisesti hemmo oli pakollinen vastapaino ja pehmike noille muille selvästi epämääräisemmille tapauksille.

Tuossa uutisjutussa oli silti mielestäni ihan hyviä pointteja, joita pitäisi huomioida paremmin. Nuo syyt yhteiskuntaa kohtaan koetulle vihalle ja radikalisoitumiselle ovat järkeviä ja moneen kertaan todettuja. Epäilemättä "nimi- ja ulkonäköongelmat" ovat ja tulevat olemaan jatkossakin suuri ongelma Suomessa syntyneiden tai varttuneiden somalien työllistymiselle ja sitä kautta vaarallisen turhautumiskierteen alkamiselle. Asun tällä hetkellä toisessa Euroopan maassa - yhdessä niistä täälläkin moneen kertaan menetetyiksi julistetuista - ja täällä on työssäkäyvää somalia ja muuta musulmaania katukuvassa aivan toisella tapaa kuin Suomessa, myös erittäin vastuullisissa tehtävissä, eikä se suinkaan huoleta. Enemmän olen huolissani niistä jotka eivät ole töissä.
Maahanmuuttajat hakeutuvat sinne, missä on parhaat palkat. Toisinsanoen muuttovirtojen endogeenisuus luultavasti johtaa ylöspäin harhaisiin estimaatteihin. (Maahanmuuton taloustiede: lyhyt johdatus, KAK 3/2010, s. 262)