News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-04-11 HS: Moskeijan nuori polvi

Started by skrabb, 11.04.2010, 07:36:02

Previous topic - Next topic

Tauno-yksi

Oletan, että viranomaiset tutkivat hra Abdillahi Farah Muhamedin uhkauksen tanskalaista pilapiirtäjää kohtaan??? Kyseessähän on julkisesti yhden henkilön henkeä kohtaan esitetty uhkaus, vai olenko ymmärtänyt väärin? Tutkintapyynnön paikka?

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu viinan ja muun mukavan lisäksi myös hiljentyminen luonnon ääreen, sauna, uskomaton kekseliäisyys ja käytännöllisyys (tästä eräs italialainen historoitsija kirjoitti jo 1900-luvun alkuvuosina), kunnioitus vieraita kohtaan (suomalaiset eivät mielellään puutu muiden asioihin), rehellisyys yms. Nämä ominaisuudet jostakin syystä vaan jäävät mediassa huomiotta.

Seinähullu hallitus.

Nikopol

Toisen polven ongelmat vältetään kun ensimmäinen polvi pysyy kotonaan. MOT.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Kelpo Hääppönen

QuoteTai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole.

Monet suomalaiset naiset (mm. toimittajakunnasta löytyy) taas ovat sitä mieltä, että suomalaista miestä suurempaa rohmua viemään kunnian olla vastuussa naisen tulemisista ja menemisistä ei olekaan.
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

Lettunen

Tällaiset kirjoitukset ovat loppujen lopuksi hyödyksi Muutokselle..
"Minulle poloiselle pää on tuskin muuta varten tarkoitettu kuin voidakseni niistää nenäni.." -Antti Tykinvalaja  /Mikael Karvajalka

rähmis

Quote from: peräkylän Antti on 11.04.2010, 12:04:50
Onko ko. juttu myös paperi lehdessä?
Ihmettelen myös suuresti miksei ko. juttu ole poikinut lainkaan keskustelua nettihesarissa?

On, varustettuna koko sivun kokoisella kuvalla Abdillahista. Keskutelua verkossa ei ole, koska digilehden jutuista puuttuu se "keskustelua aiheesta" linkki artikkeleiden jälkeen.

(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135256006779.jpeg)

MW

Quote from: ibn ghul on 11.04.2010, 12:02:27
QuoteEi Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Ei lisättävää. Ulos maasta.

Ja mielellään vielä tänään.

Embo

Olipa vastenmielinen artikkeli. Toisin kuin jotkut, en nähnyt siinä hesarimaista hyysäystä, vaan objektiivisen katsauksen islamiin nyky-Suomessa. Johtopäätökset toki jätettiin lukijalle, eihän sitä nyt ihan mitä tahansa järkevyyttä Hesariinkaan päästetä.

Näiden änkyrämuslimien kanssa ollaan vielä ongelmissa, vaikka maassamme ei tapahtuisi yhtäkään terroritekoa. (Moni)kulttuuriin vetoamalla, radikalisoitumiseen vetoamalla ja painostamalla änkyrät raivaavat itselleen pikku ekolokeron, jossa saa elää änkyrätavalla, ja jos se johtaa sopeutumisongelmiin, niin ne kuitataan rasismilla.

Itse veikkaan, että jutussa mainitut sunnien ja shiiojen suomalaiset vihasaitit ovat juuri sitä netin oikeaa vihasaastaa, joka tulisi suitsia, mutta hommafoorumia on tietty helpompi lyödä.

Tämä juttu vain vahvisti käsitystäni siitä, että muslimien laajamittainen maahanmuutto on vastenmielistä ja yhteiskunnallemme vahingollista, ja siksi sen suitsiminen tulee aloittaa humanitaarisen maahanmuuton ankarasta rajoittamisesta.

Lemmy

QuoteOsa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Jos sitten predestinaatio-opin mukaan syrjintä johtuu jostain esi-isäin synneistä, rosvoskohan joku aikoinaan Nooakin arkin?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

pakruti2c263

QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."
Olisikohan em. vihapuhetta, vai rauhanuskontoa. ???
Ilmannin Mika, apua!
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

peräkylän Antti

Nyt juttu on näköjään julkaistu kommentoitavassa muodossakin.

Nikopol

Toivottavasti juttu lisää ennakkoluuloja väkivallan hyväksyviä uskonnollisia fanaatikkoja kohtaan.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Topelius

Mielenkiintoinen ja hämmästyttävän objektiiviseen sävyyn kirjoitettu juttu! Kiitokset Hesarille tästä.

Tässähän nousikin esiin monia ongelmakohtia. Tuosta päivikotitapauksista tulee hiukan mieleen Britannia ja opettajien BNP-kielto. Itse pitäisin kyllä tätä tapausta paljon pahempana. Päiväkodin merkitys lapsen identiteetin muovaamisessa on aika merkittävä. Varsinkin sellaiset lapset, joilla ei ole isää kotona, kiintyvät hyvin helposti ja voimakkaasti niihin harvoihin miehiin, joita päiväkodissa työskentelee. Näistä saattaa tulla lapsille eräänlaisia isänkorvikkeita. Sanotaan nyt vaikka näin, että itse en haluaisi tämänlaisia arvoja omaavan henkilön toimivan omille lapsilleni minkäänlaisena mallina tai esikuvana. Tällaisille arvoille ei yksinkertaisesti ole sijaa Euroopassa.

Maahanmuuttajanuorten syrjätyminen on iso riski, jota vastaan pitää taistella. Kyseessä on pidemmällä tähtäimellä niin suuri turvallisuusriski, että tähän Suomen valtiovalta saa mielestäni tuhlatakin hieman rahaa. Ja luonnollisesti selkeimpien riskiryhmien maahannpääsyä tulee rajoittaa.

Lisäksi olen sitä mieltä, että eräiden roistovaltioiden yliopistoissa opiskelemisen ei tulisi olla suomalaisille tai uussuomalaisille edes mahdollista. En hyväksy ajatusta, että Suomesta lähdetään jonnekin saudiarabialaiseen yliopistoon opiskelemaan saudiarabialaisia arvoja. Opiskelu tuollaisen keskiaikaisen kuningaskunnan yliopistossa rinnastuu mielestäni siihen, että lähtisi rikollisleirille. Suomen laki on niin suuressa ristiriidassa tuon meiningin kanssa.

törö

#42
Quote from: Tuju on 11.04.2010, 14:03:04
Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
QuoteMoskeijan nuori polvi
Teini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Taas meille kerrotaan miten suomalainen kulttuuri on huonoa ja miten surkeaa kansaa suomalaiset ovat. Itsellä tuli mieleen tämä Halla-ahon kirjoitus:

http://halla-aho.com/scripta/suomalaiset_ja_ulkomaalaiset.html

En ymmärrä, miksi joku maksaa lehdestä josta saa lukea pilkkaa joka kohdistuu lukijaansa itseensä, vieläpä aiheetta ja valheellisesti. Jos ihmiset peruisivat tilauksiaan, Pravdalle kävisi kuten ylelle: 70k maksajan menetys digitalisoinnin jälkeen pakotti katsomaan peiliin.


Hesarin toimituksessa taitaa olla paljon amiksen keskeyttäneitä luusereita. Tuskin siellä muuten pidettäisiin sekakäyttäjäteinejä normaaleina.

Edit: muotoilumerkeissä oli häikkää

Iloveallpeople

Olipa juttu. Hienoa, että tällainen julkaistaan Hesarissa. Lähipäivinä arvovaltaiset nimet tulevat varmasti tuomitsemaan nämä tasa-arvon ja ihmisoikeuksien vastaiset kommentit. Päiväkotien työntekijöiden ajatusmaailma tullaan todennäköisesti tarkastamaan nykyistä paremmit, että työntekijöiksi ei enää pääsisi henkilöitä, jotka ovat suuri uhka tyttöjen ihmisoikeuksille ja kehitykselle.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

tommi

QuoteVakaumuksen näkee 23-vuotiaasta helsinkiläisestä Hunde Assefasta jo päällepäin, kun hän kävelee hunnutetun vaimonsa ja nelivuotiaan poikansa kanssa kadulla. Hundella on ohut liuhuparta, valkoinen asu ja muslimien päähine. Se viestii, että hän on hartaampi kuin keskitien suomalainen uskonveli.

Hunde on syntynyt 1980-luvun lopulla Suomessa ja asunut täällä koko elämänsä. Mutta kun häneltä kysyy identiteetistä, hän ei korosta suomalaisuuttaan.

"Ensisijainen identiteettini on muslimi. Muilta osin olen kansainvälinen: juureni ovat Etiopiassa, olen syntynyt Suomessa ja käynyt kansainvälisiä kouluja", hän sanoo.

Hundea voisi kutsua myös toisen polven maahanmuuttajaksi. Hänen perheensä on alun perin Etiopian kristittyjä. Islamiin Hunde kääntyi kuusi vuotta sitten. Ei siis ihme, että hän on hyvin uskonnollinen, sillä käännynnäiset usein ovat.

Hunde oli 18-vuotias, kun hän hyväksyi Allahin elämäänsä. Siihen vaikutti se, että teini-iän hän vietti suomensomalialaisten kanssa.

"Peruskoulun aikana alkoi se ulkomaalaisen identiteetti kehittyä. Kun somalialaisia ja muita ulkomaalaisia alkoi tulla Suomeen, minulla ei ollut epäilystäkään, ettenkö kuulu heihin."

Hunde on sanojaan huolella harkitseva nuori sunni, jonka lainopillinen koulukunta on melko vanhoillinen shafi'i ja henkinen koulukunta on sielun puhdistamista korostava suufilaisuus. Islam määrää hänen elämäänsä.

"Kun ihminen rukoilee viisi kertaa päivässä tiettyinä aikoina, se tuo järjestelmällisyyttä elämään."

Päivätyö merkonomi Hundella on Itellan postikeskuksessa lajittelijana. Viikonloppuisin hän opettaa Malmilla lapsille Koraania ja lukee Aalto-yliopiston pääsykokeisiin. Loppu aika menee perhe-elämään.

Länsimaalaista populaarikulttuuria Hunde ei seuraa: "Populaarimusiikin sanoitukset ovat mitä ovat. Se on aivotonta. En minä telkkariakaan paljon katso, sillä se vaikuttaa kuitenkin sieluun."

Jos oikein hyvin käy, Hunde lähtee jokin päivä islamilaiseen yliopistoon. Esimerkiksi Jemenissä on kiinnostava koulu, maltillinen Dar Al Mustafa. "Sinne on mennyt länsimaista paljon opiskelijoita. Palattuaan he ovat tehneet tosi paljon hyvää yhteisöissään."

Muslimeja on Suomessa ainakin 45 000. Pääosa heistä on sunneja, shiialaisia on vain muutama tuhat. Valtaosa on saapunut 1990-luvun alun jälkeen: ensin tuli somaleja, sitten irakilaisia, kosovolaisia ja afganistanilaisia. Pieni tataarivähemmistö asettui Suomeen jo 1800-luvun lopulla.

Nyt osa Suomeen viime vuosikymmeninä muuttaneiden muslimien lapsista on kasvanut täysi-ikäisiksi. Osa heistä on maallistunut ja länsimaalaistunut, kun taas moni elää hyvin vakaumuksellista muslimin elämää. Mutta millaiseen islamiin he uskovat?

Islamilainen radikalismi on ollut Suomessa hyvin vähäistä, mutta juuri toisen polven muslimimiehiä pidetään riskiryhmänä kaikkialla Länsi-Euroopassa. Esimerkiksi Britanniassa ja Ranskassa osa toisen polven maahanmuuttajista on katkeroitunut, radikalisoitunut ja eristäytynyt yhteiskunnasta.

Heillä on syynsä. Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.

Se saa osan nuorista muslimeista etsimään vastauksia muualta kuin työvoimatoimistosta.

Pähkinärinteessa Vantaalla asuvan Abdillahi Farah Muhamedin tarina hiljentää. Elämänsä kuusi ensimmäistä vuotta hän eli kamelipaimenperheessä Somalimaalla. Nyt 21-vuotiaana hän näyttää jo siltä – isot kuulokkeet korvillaan ja pipo päässä –, miltä pääkaupunkiseudun nuoret näyttävät.

Abdillahi lähetettiin sotaa pakoon Suomeen vuonna 1996. Hän ei ollut kuullut edes Euroopasta. Hän näki lumen ja meren ensi kertaa. Ihmiset asuivat valkoisissa kuutioissa. Bussien huokailu kuulosti oudolta, sillä Abdillahi ei ollut kuullutkaan maakaasusta.

"Koulun pihalla sanottiin, että olet ruma neekeri. Tai kysyttiin, oletko kumivenepakolainen. Sitä en unohda koskaan", Abdillahi muistelee vantaalaishotellin ruokaravintolassa.

Teini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona. Kerran Malmilla kolme suomalaismiestä osoitti aseella ja uhkasi ampua.

"Se on jäänyt mieleen", Abdillahi sanoo.

Rasismi tuli silmille. Hänellä oli lyhytaikainen tyttöystävä, jolla oli venäläissyntyinen isä. Kun ukko löysi Abdillahin kodistaan, hän haki metsästyskiväärin ja sanoi, että "sinä neekeri et lähde täältä elävänä, lähden vaikka lusimaan".

"En ihan helpolla unohda näitä asioita", Abdillahi sanoo.

Vuonna 2007 Abdillahi pakeni sotkujaan puoleksi vuodeksi Saksaan sisarpuolensa luo. Se reissu muutti elämän. Abdillahi ei osaa oikein kertoa, mikä asia johti mihinkin, paitsi että kyse oli Allahin johdatuksesta. Kun hän palasi Vantaalle, hän ryhtyi fundamentalistiksi isolla F:llä.

Nyt hän uskoo sunnien erittäin vanhoillisiin tulkintoihin islamista. Osa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja – jotka tälläkin hetkellä kahakoivat esimerkiksi Irakissa sunnien kanssa –, mutta tietää, että vielä tulee päivä, jolloin kaikki maailman muslimit pitävät yhtä.

"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Kuka teille niin on sanonut?

"Se löytyy ihan suoraan pyhästä kirjasta, Koraanista."

Oletko itse valmis siihen?

"Toivon, etten elä sinä päivänä, kun se käydään."

Puhutaanko tästä Suomen moskeijoissa?

"Ei tietenkään. Niissä opetetaan, miten eletään hyvää elämää, miten suhtaudutaan vanhempiin ja lähestytään Jumalaa."

Näin jyrkkiä sunneja on Suomessa vähän. Muslimiväestön radikalisoitumista ehkäisee tehokkaasti se, ettei täällä ole yhtä hallitsevaa muslimiryhmää, kuten Britanniassa (Intian ja Pakistanin muslimit), Saksassa (turkkilaiset, jotka tosin ovat melko maallistuneita) tai Ranskassa (pohjoisafrikkalaiset). Näin sanoo Helsingin yliopistossa työskentelevä islamin tutkija Marko Juntunen.

Mitä enemmän muslimiryhmät joutuvat puhaltamaan yhteen hiileen, sitä valmiimpia heidän on oltava kompromisseihin. Se vaimentaa äärisuuntia. Ei tosin kaikkia.

Helsingin yliopiston sudanilainen tutkija Kuel Jok väitti helmikuussa, että somalialainen al-Shabab-terroristijärjestö värvää Suomessa asuvia nuoria somaleja sotaan Somalian hallitusta vastaan. Suojelupoliisi pyysi alkuvuonna eduskunnalta 1,7 miljoonaa euroa, jotta se voisi lähettää poliiseja pysyvästi Afrikkaan ja Lähi-itään pysäyttämään mahdolliset Suomeen matkustavat terroristit.

Ylen toimittaja Tom Kankkonen puolestaan väittää kirjassaan Islam Euroopassa (2008), että saudiarabialaisen jyrkän linjan wahhabilaisuuden – jota lähellä oleva suuntaus on Suomessa harjoitettava salafismi – leviämistä Suomessa pidetään jo jonkinlaisena uhkana. Näitä uusfundamentalisia sunneja on Suomessa muutamia satoja, ja he toimivat sellaisissa yhteisöissä kuin Muslimikoti Helsingissä, Iqra-yhdistys, Totuudentie ja internetin Salafi-foorumi.

"Tämänkaltaiset ryhmät kaikkialla Euroopassa katsovat, että tärkeintä on luoda muusta yhteiskunnasta eristynyt puhtaan islamilaisuuden saareke", Juntunen sanoo. Hän huomauttaa kuitenkin, ettei ryhmien uskontulkinnalla ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuspoliittisten uhkien kanssa, vaikka salafismi saattaa kyllä motivoida radikalismia.

Hyvin konservatiivinen ja jäykän kirjaimellinen salafismi onkin – ainakin toistaiseksi – Suomessa suurempi huolenaihe maan maltilliselle muslimiväestölle kuin luterilaiselle valtaväestölle.

Nuorisotyöntekijä Mohamed Xadar Mukhtar Abdilla on selkeä työtehtävä: pitää somalinuoret kaidalla tiellä. Irti huumaavan khatin pureskelusta, alkoholista ja muusta elostelusta. Mohamed työskentelee maahanmuuttajia tukevassa Kanava-yhdistyksessä.

"Monet ovat siinä rajoilla, että tippuvat koulusta pois. Sitten on nuoria, jotka ovat jo tippuneet", 25-vuotias Mohamed sanoo.

"Joillakin perhesiteet ovat katkenneet. He eivät tee mitään. Nukkuvat päivisin ja näkevät kavereita öisin. Pahin on khat. Koko yö valvotaan ja seuraava päivä menee ihan sekaisin."

Paradoksi on siinä, että monet länsimaissa radikalisoituneista musliminuorista ovat itse asiassa hylänneet omien vanhempiensa perinteisen elämäntavan. He saattavat elää hyvinkin länsimaalaista elämää ja tuntea huonosti islamin oppeja. Joillekin maallisemmille muslimeille islam on vain yksi tapa brändätä kulutustavaroita.

"Yhä useampi globaali hyödyke on islamin merkkaama: barbinukeista internetsivustoihin, virvokejuomiin ja viihteeseen saakka", tutkija Juntunen toteaa.

Niinhän se menee. Suomen nuoret muslimit janoavat yksilöllistä elämäntapaa kuten muutkin. Se yksilöllisyys vain vaihtelee jyrkästi: ahdasmielisestä salafismista kulutuskeskeiseen kevyt-islamiin. Internetillä on keskeinen asema siinä, mitkä aatteet houkuttelevat. Ja arkielämän kokemuksilla.

"Viime vuoden lopusta suurimpia huolenaiheita täällä Kanavassa on ollut, että moni somalialainen nuori menettää työpaikkansa", Mohamed sanoo.

"Jos saa liikaa lokaa niskaansa, niin nuoren houkutteleminen johonkin [jyrkän linjan muslimien] järjestöön on helpompaa."

Jotkut tähän juttuun haastatelluista somalialaisista, kuten nuori Abdillahi, arvioivat, että Suomessa on "aika paljon" al-Shababin kannattajia. He tosin korostavat, että kannatuksessa ei ole kyse terrorin kannattamisesta, vaan siitä, että osa Suomen somaleista edustaa samoja klaaneja, jotka ovat enemmistönä al-Shababissa.

Mohamed kertoo, että radikaaliliikkeen mahdollista vaikutusta pelätään Suomen maltillisissa muslimipiireissä. Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Silti: kun Mohamed katsoo peiliin, hän ymmärtää, että häntä tullaan hautaan asti pitämään somalialaisena. Se on leima.

"Jos se Sellon ampuja olisi ollut somalialainen, helvetti olisi ollut irti", hän sanoo.

Suomen sunnien ja shiiojen välit ovat viilentyneet 2000-luvulla. Tutkija Marko Juntunen selittää sitä koko islamilaisen maailman jyrkentyneellä kahtiajaolla. Syyskuun 2001 WTC-iskujen jälkeen radikalisoitumista on tapahtunut kaikkialla muslimimaailmassa. Se, mitä sunnien ja shiiojen välillä tapahtuu vaikkapa Irakissa tai Iranissa, heijastuu Suomeen asti.

"Pitäjänmäen [salafistinen] Muslimikoti-yhdistys kierrättää aika hurjaakin arabiankielistä shiialaisvastaista tavaraa verkossa", Juntunen kertoo.

Kahtiajako on Suomen muslimiyhteisössä arkaluontoinen asia. Kiistaa kuumentaa se, että jyrkän sunnilainen Saudi-Arabia tekee aktiivista lähetystyötä. Sitä on tehty Suomessakin 1980-luvulta alkaen.

"Saudit alkoivat suunnata rahaa Eurooppaan heti Iranin [shiialaisen] vallankumouksen jälkimainingeissa. Saudihallinto pelkäsi, että katujen islamilainen liikehdintä kaataisi hallituksia kaikkialla Lähi-idässä", Juntunen sanoo.

Rahaa saudilähteistä on saanut ainakin kolme suomalaismoskeijaa ja yksi yhteisö, esimerkiksi Itä-Pasilassa sijaitseva Helsinki Islam Keskus. Erimielisyyttä muslimien kesken on siitä, missä määrin rahan ehtona on Saudi-Arabian uskonoppien omaksuminen.

Suomen islamilaisen puolueen 26-vuotias varapuheenjohtaja Wubulihaire Rousidan kertoo, että saudirahaa on saanut esimerkiksi vanhoillinen Muslimikoti-yhdistys. Rousidan, musliminimeltään Nasrullah, on uiguuri eli Länsi-Kiinasta kotoisin oleva muslimi. Hän vastustaa saudien uskonoppeja.

"Kun Muslimikoti osti paikkansa Pitäjänmäellä, rahoittajista yksi oli Saudi-Arabiassa asuva uiguuri. Se paikka ei sovi meidän uiguurien elämään. Esimerkiksi naiset ja miehet eivät voi käydä Muslimikodissa yhdessä. Miehet ovat toisella puolella, naiset toisella."

Suomeen tulevasta saudirahasta ei tarvitse sinänsä huolestua, muistuttaa suojelupoliisin terrorismin torjunnan yksikön päällikkö Lasse Anttila. Eikä edes siitä, että Suomesta on 2000-luvulla lähtenyt muutama kymmenen muslimia opiskelemaan Saudi-Arabian vanhoillisiin yliopistoihin. Sillä voi olla jopa radikalismia vähentävä vaikutus.

"Radikaaleja ajatuksia omaavat henkilöt ovat opiskelunsa aikana maltillistuneet ja hylänneet aiemmat äärimieliset ajatuksensa", Anttila sanoo.

"Ongelmat liittyvät ennemminkin virallisten oppilaitosten ympärillä toimiviin rekrytoijiin, jotka pyrkivät värväämään opiskelijoita väkivaltaiseen radikaaliin toimintaan. Olemme keskustelleet joidenkin opiskelemaan lähteneiden kanssa, jotta he tiedostaisivat tällaisen mahdollisuuden."

Kateeksi ei käy. Kuinka Afrikasta tai Lähi-idästä tullut nuori muslimimies ylipäätään voi todistaa sopeutumishalunsa?

No, hän voi vaikka lähteä Vekaranjärven varuskuntaan tykkimieheksi, kuten 25-vuotias somalialainen Mohamed Abdirashid Awad.

"Olin silloin ainoa tumma, vaikka se on Suomen isoin varuskunta. Kaikki muut oli jostain Heinolasta, ja oli siellä sellaisia, jotka eivät varmaan olleet ikinä nähneet tummaa kaveria. Mutta sain kavereita sieltä", Mohamed kertoo kantakahvilassaan Postitalossa.

Nyt hän opiskelee kirurgiseksi sairaanhoitajaksi, tienaa rahaa myymällä hampurilaisia, katsoo televisiosta lätkää ja käy moskeijassa rukoilemassa. Usein mukana on 26-vuotias Aden Ahmed Hassan.

Myös Aden on päässyt eteenpäin Suomessa, vaikka työpaikka on joskus tyssännyt siihen, kun hän on puhelimessa kertonut nimensä. Nyt hän opiskelee Hankenissa (hänet laitettiin lapsena ruotsinkieliselle ala-asteelle), kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.

"Me tunnemme jo tämän kulttuurin kaikki jujut."

Luulisi, että heidänlaisensa euromuslimit Suomen on helppo niellä, mutta ei se ihan niin mene. Mohamed kertoo, että pari kuukautta sitten Helsingin rautatieasemalla vartijat haistattelivat, kävivät kimppuun ja sumuttivat kaasua naamaan. Paikalle saapunut poliisi väitti Muhamedin potkineen toista vartijaa. "Samaan aikaan valuin verta, kun vartija oli lyönyt päin naamaa."

Pian sotkua selvitetään käräjillä, mutta Mohamed ei usko somalialaisten olevan tuomioistuinten edessä samalla viivalla kuin kantaväki. Ei edes samalla viivalla kuin vaaleaihoiset maahanmuuttajat.

"Venäläisten ja virolaisten on helpompi päästä eteenpäin", Aden sanoo. "Haluaisin tietää, mistä se johtuu."

Ei sille ole yhtä syytä. Somalit olivat Suomen ensimmäinen iso pakolaisryhmä, ja sopeutuminen oli vaikeaa. Poliittinen islam taas on saanut synkän maineen Suomessakin, vaikka terrorismia vastustaa ylivoimainen enemmistö muslimeista.

"Nyt moni nuori muslimi joutuu kärsimään sellaisesta, mihin heillä ei ole osaa eikä arpaa", nuorisotyöntekijä Mohamed sanoo.

Siitäkös kiukku kasvaa. Syrjäytyminen työelämästä, päihteet ja rahattomuus – yhdistettynä muukalaisvastaisuuteen – vievät itsetunnon. Siihen umpikujaan osa voi löytää vastauksen jyrkän linjan uskosta. Islamin globaaleilla markkinoilla on aatteita, mistä valita.

"Jos nuori ei ole henkisesti valmis ja jos nuori tuntee, että Suomi on häntä vastaan, tällaiset tiet helpottavat", Mohamed sanoo. "Joskus itsekin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Radikalisoituneet+toisen+polven+muslimit+huolestuttavat+Suomessakin/1135256012710?ref=rss
"We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender."  -Winston Churchill

http://sverigedemokraterna.se/

OTU

En mahda sille mitään, mutta tuon kaltaisia ääritapauksia on minusta syytä pelätä huomattavasti enemmän kuin (keppana- tai kiljukekkulissa kirjoitettuja) ns. Netin vihapuheita ja nk. viharyhmiä. Onko muistikuvani oikea, että länsimaissa terroritekoja tehneistä muslimeista on moni ollut suht korkeasti koulutettu, eikä mikään luku- ja ammattitaidoton pässivahti.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Batman

Ainakin minuun juttu teki vaikutuksen.

Olen aikaisemmin suhtautunut islamiin joitain sen ylilyöntejä (esim. lapsiavioliitot) lukuunottamatta suht välinpitämättömästi; islam on uskonto muiden joukossa. Artikkelista voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: Islam on uhka suomalaiselle elämäntavalle ja hyvinvointiyhteiskunnalle.

Nyt on näytetty, että jäykän uskontotulkinnan kahlitsemien ihmisten, jotka tilastojen mukaan "syövät enemmän kuin tienaavat" ja jotka eivät kotoudu (jutun mukaan heidän Suomessa syntyneet jälkeläisetkään eivän kotoudu!) rahtaaminen tänne (suurin kustannuksin) on kuin kaivaisi verta nenästään. Keskiaika meni jo!

Toinen havainto, joka jutusta hyppää silmille, on että naisia/tyttöjä kuvissa ei esiinny ollenkaan, ja tekstissäkin vain kerran:
Quote...kun hän kävelee hunnutetun vaimonsa......kanssa kadulla.
Mistähän tämä kertoo?
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

Embo

Hesari pitkästä aikaa sensuroi kirjoitukseni keskustelupalstalle, ja toistakin se lyhensi merkitsemättä lyhennystä mitenkään. Virheeni oli postata ensin muutamia Churchillin näkemyksiä islamista saitilta http://www.islam-watch.org/AdrianMorgan/Winston-Churchill-Islamism.htm ja sitten lyhennetyssä postauksessa kitistä siitä, että Churchill-osiota ei julkaistu.

Olisihan se nyt jo kiihottamista kansanryhmää vastaan, jos natsisimin ja kommunismin vaarat hyvissä ajoin nähnyt suuri valtiomies saisi postuumisti islam-ajatuksensakin julki. Ne kun ovat ikävän osuvia.

JoKaGO

Quote from: Embo on 11.04.2010, 15:28:33
Olisihan se nyt jo kiihottamista kansanryhmää vastaan, jos natsisimin ja kommunismin vaarat hyvissä ajoin nähnyt suuri valtiomies saisi postuumisti islam-ajatuksensakin julki. Ne kun ovat ikävän osuvia.

Osuvia ehkä, mutta vääriä!
"Mielipiteenvapaus tarkoittaa sitä, että saa olla asioista eri mieltä. Kunhan ei sano sitä ääneen." - Mika Illman, Valtakunnansyyttäjä
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vasarahammer

Ne apinat ovat sapattia rikkoneiden juutalaisten jälkeläisiä.  :-X
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Mekaanikko

Mielenkiintoinen juttu. Tappopuheisiin ja fundamentalismiin suhtaudutaan olankohautuksella, kun ne tulevat etnisesti värähtelevältä taholta. VHM:n "rasismia" ja "muukalaisvihaa" sen sijaan nähdään kaikkialla missä sitä ei ole, ja sitä pidetään maailman vakavimpana asiana ja se tuomitaan juhlallisesti päättäjien taholta. Asia nyt kuitenkin on niin, että maailmalla on lukuisia näyttöjä muslimifundamentalismin aiheuttamista hirvittävistä tapahtumista. Siinä on VHM:n rakenteellinen rasismi aika pientä sen rinnalla.

Miksi kaikissa asioissa keskitytään lillukanvarsiin vaikka itse ongelma on helposti havaittava, päivänselvä ja siihen on helppo ratkaisu? Taikausko ajaa terveen järjen ohi :-[

Oluttikka


Embo

Quote from: Mekaanikko on 11.04.2010, 15:35:36
Taikausko ajaa terveen järjen ohi :-[

Niin, tai sitten terve järki on sitä, että tykkää säilyttää päänsä kiinni hartioissaan jatkossakin. Tätä "järkeä" voi sitten perustella esimerkiksi isänmaallisuudella, eli sillä, ettei halua altistaa Suomea terroriteoille kiinnittämällä huomiota muslimien vihapuheeseen.

Ari-Lee

Quote...kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.
Pässi kaalimaan vartijana. :facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

nawi

QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."
Ihme jos tämän kaltaiset uhkaukset ovat laillisia.

fox2p

QuoteTeini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona. Kerran Malmilla kolme suomalaismiestä osoitti aseella ja uhkasi ampua.

Tässä se taas tuli - muistin, menin peilin eteen ja syyllistyin. Täytynee ehdottaa kunnan kulttuurisihteerille seuraavien kesäjuhlien ohjelmiston vaihtamista.
"Emme saaneet rajaa Uraliin, vältyimme venäläiseltä Suur-Suomelta" (Samuli Paronen)

Feric Jaggar

Quote from: tommi on 11.04.2010, 14:31:32
Quote
Ylen toimittaja Tom Kankkonen puolestaan väittää kirjassaan Islam Euroopassa (2008), että saudiarabialaisen jyrkän linjan wahhabilaisuuden – jota lähellä oleva suuntaus on Suomessa harjoitettava salafismi – leviämistä Suomessa pidetään jo jonkinlaisena uhkana. Näitä uusfundamentalisia sunneja on Suomessa muutamia satoja, ja he toimivat sellaisissa yhteisöissä kuin Muslimikoti Helsingissä, Iqra-yhdistys, Totuudentie ja internetin Salafi-foorumi.

"Tämänkaltaiset ryhmät kaikkialla Euroopassa katsovat, että tärkeintä on luoda muusta yhteiskunnasta eristynyt puhtaan islamilaisuuden saareke", Juntunen sanoo. Hän huomauttaa kuitenkin, ettei ryhmien uskontulkinnalla ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuspoliittisten uhkien kanssa, vaikka salafismi saattaa kyllä motivoida radikalismia.


Järjestäytynyt salafismi ( ja muu wahhabilaisuus) pitäisi Suomessa kieltää yhteiskuntajärjestyksen vastaisina liikkeenä. Jos Saudi-Arabiasta valittavat uskonnonvapaudesta, pitää vastata, että harkitaan asiaa uudestaan sinä päivänä kun kristityt lähetyssaarnaajat ja sekulaarihumanistiset propagandistit saavat toimia vapaasti Saudi-Arabiassa ja muissa muslimimaissa.

pw

Quote from: nawi on 11.04.2010, 15:55:48
QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."
Ihme jos tämän kaltaiset uhkaukset ovat laillisia.

Ne eivät ole ainoastaan laillisia vaan peräti lailla suojattuja. Jahka eduskunta hyväksyy uudet väärinajattelulait niin muslimien vihapuheita ei enää arvostella ilman oikeudellisia sanktioita.

Mika

Quote from: fox2p on 11.04.2010, 16:23:12
QuoteAbdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Tuossapa oiva määrittely siitä, millainen on suomalaiseen kulttuuriin sopeutunut henkilö.  
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Hiidenlintu

Apinat polveutuvat islamia vastaan rikkoneista ihmisistä. Hyvä tietää nyt tämäkin.  ;D

QuoteEi sillä, että varsinaisesti odottaisin Helsingin Sanomilta koherenttia tiedottamista, sillä vastuullista uutisointia (l. propagandaa) on vaikeaa tehdä noudattamalla samoja moraalisia periaatteita johdonmukaisesti. Silti sitä joutuu välillä ihmettelemään kuinka epäjohdonmukaista roskaa valtakunnan merkittävin sanomalehti julkaisee. Mukaan on totuttuun tapaan otettu suomalaisten ja suomalaisen kulttuurin syyllistäminen kaikesta pahasta ja tässäkin kirjoituksessa annetaan ymmärtää, ettei Abdillahi itse ole vastuussa radikaaleista näkemyksistään, vaan nekin on ovat suomalaisten syytä. Uskon, että minulla on kuitenkin lähempänä totuutta oleva selitys tälle asialle, kuin se selitys, jota toimittaja kirjoituksessaan antaa ymmärtää.

QuoteAbdillahin kaltaiset ihmiset eivät katso itse olevansa vastuussa omista teoistaan, vaan uskovat kaiken olevan kohtalon (l. Allahin) määräämää. Tällainen maailmankatsomus on täysin vieras ja vaarallinen länsimaiselle liberaalille demokratialle, sillä se perustuu ihmiskuvalle, jossa yksilö on vastuullinen teoistaan. Muslimit taas elävät kulttuurissa, jossa yksilö ei ole vastuullinen teoistaan, vaan hänen tilanteensa johtuu aina jostain ulkopuolisesta seikasta. Tätä tilannetta ei varsinaisesti ainakaan paranna se, että länsimaalaiset virkamiehet ja monikultturistit lisäksi syyttävät muslimien epäonnistumisista valkoisia länsimaalaisia.

QuoteLänsimaalainen ihminen ei läheskään niin suurella todennäköisyydellä radikalisoidu työttömyyden tai henkilökohtaisten ongelmien takia kuin muslimi ja syynä tälle on täysin poikkeava ihmiskuva. Länsimainen kulttuuri ja oikeuskäytäntö ovat rakentuneet tietynlaisen ihmiskuvan pohjalle. Mitä merkittävämmäksi islamin asema länsimaissa käy, sitä lähempänä on länsimaisen kulttuurin ja oikeuskäytännön tuho ja korvautuminen toisella. Kaiken lisäksi muslimit itse sanovat tämän suoraan ja ilmoittavat sen jopa olevan heidän päämääränsä. Siltikään länsimaiset ihmiset, korruptoituneet poliitikot ja maailmankuvallisessa kuplassaan elävät toimittajat eivät kuule ja ymmärrä tätä.

Koko kirjoitus: http://jarkkopesonen.blogspot.com/2010/04/islamin-hyodylliset-idiootit.html