News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi

Started by Totti, 31.12.2022, 12:58:43

Previous topic - Next topic

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

HDRisto

"ennenaikaisia kuolemia"
Eikös se ole hyvä että kuollaan hyvissä ajoin ettei tule niitä kammoksuttuja vanhuksia valtion, soten ja veronmaksajien harmiksi.

Outo olio

Quote from: Cassa on 22.03.2024, 22:09:56
Quote from: Outo olio on 22.03.2024, 18:25:45
Ruotsissa samanlainen laitos ottaa sulfaatin talteen ja jalostaa lannoitteeksi:

Kyllä, kaliumsulfaatista saadaan kaliumia, yhtä lannoitteiden perusainetta. Tämä haminan tehdas tuottaa kuitenkin natriumsulfaattia, josta ei lannoitteeksi ole.

Tuo on totta, en tuota huomannut. Asioissa on siis eroa.

Eli sulfaatin loppusijoitus voi olla ongelma, mutta olen ymmärtänyt, että sen kuitenkin saisi erotettua jätevedestä. Nyt ei siis tältä osin edes yritetä putsata jätevettä, mikä on mielestäni ikävää.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

F1nka

Quote
Natriumsulfaattia käytetään pyykinpesujauheissa apuaineena estämässä paakkuntumista ja helpottamassa sen kulkemista pakkauksesta lokeroon ja sieltä pesuveteen. Uudentyyppisissä tiivistejauheissa sitä ei enää tarvita.[4] Sellunkeitossa natriumsulfaattia käytetään sulfaattimenetelmässä keittoliuoksessa, joka irrottaa ligniinin puukuiduista. Sitä käytetään myös tekstiiliteollisuudessa ja lasin valmistuksessa. Orgaanisessa kemiassa natriumsulfaattia käytetään myös vedenpoisto- eli kuivausaineena[5]. Lääketieteessä natriumsulfaattia voidaan käyttää vatsan ja suoliston tyhjennykseen esimerkiksi ennen tähystystä. Tähän tarkoitukseen sitä myydään Suomessa kauppanimellä glaubersuola.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumsulfaatti

Jos halua olisi ja edullista luotettavaa (köh-ydin-köh)energiaa, voitasiin varmasti tuo natriumsulfaatti hyötykäyttää jossain prosessissa tai kerätä ja puhdistaa myöhemmin käytettäväksi.
Tottelematon tieto aktivismissa

Cassa

Semmonen juttu vielä näistä akkukemikaalitehtaan natriumsulfaattipäästöistä. Natriumsulfaatti on vesiliuoksessa ioneina Na+ ja SO42-. Nämä molemmat kuuluvat luonnolisen meriveden suoloihin. Eli päästämällä nuo Itämereen sen suolapitoisuus periaatteessa vähän nousee, käytännössä ei yhtään. Itämeren luontainen suolapitoisuus on alle prosentin, kun merissä se on luokkaa 3.5% - välillä tulee suolapulssi Tanskan salmien läpi ja hetkellisesti sillä on merkitystä esim. Turskan esiintymiseen, joka ei pysty kutemaan Itämeressä liian vähäisen suolapitoisuuden vuoksi.

Normaalin meriveden suoloista Na+ on 30,61% ja sulfaatti SO42- 7,68%. Eli näistä natriumsulfaattipäästöistä mereen tuskin on mitään haittaa, saattaa olla jopa pienoista etua. Jos sulfaatti haluttaisiin kiteyttää vedestä vaatisi se hurjasti energiaa, eli CO2-päästöjä ja sehän ei sähköautoimagoon sovi.

Tässä on huomattava se, että saman natriumsulfaatin lasku järviin ja jokiin taas ei ole yhtään hyvä idea, koska vesikemia on oleellisesti erilainen.

Inca

 :-[
Quote from: Dangr on 23.03.2024, 05:35:14

Onko joku väittänyt sen olevan ympäristöystävällistä? Haminan tehdas riski ilmastolle? Eikö siinä ole jatkuvasti puhuttu Itämerestä ja Suomenlahdesta?

Ehkä saamme anteeksi koboltin kun olemme sen suurin Eurooppalainen tuottaja ja aika iso maailmassakin.

Teslallahan yli puolet autoista on ollut koboltittomia jo pidemmän aikaa.

Mutta kuten sanotaan, niin sähköautot eivät ole tulossa pelastamaan ympäristöä vaan autoilun...
Jaa kyllä niitä mainostetaan muunmuassa ympäristön pelastamisella, ympäristön pelastamisella ja ilmastonmuutoksella ja tietenkin ilmastonmuutoksella ja tuhkalla ja tulikivellä ja heinäsirkkainvaasiolla Afrikasta vaikka sehän samaan aikaan on suomen ainoa toivo ja aivan suunnaton rikkaus. Ihme Schrödingerin maahanmuutto, välillä se on kauhea uhka kun ilmastonmuutos höpöhöpö ja Afrikan elintaso siis ilmastopakolaiset tulee ja apua maailma tuhoutuu ja suomea ei enää ole!!!!! Ja sitten 95% ajasta väestönvaihto on äärioikeiston salaliittoteoria ja maahanmuutto hirveä rikkaus ja voimavara ja maahanmuuttajat pelastaa suomen.

Että suvakit kumpaa se nyt on?


Sähköautot on tulossa olemaan ihan helvetin iso rahansiirto ja ihan helvetin iso pudotuspeli millä keskitetään autoteollisuus yhä harvempien käsiin. Sähköautojen ainoa motivaattori on raha.

Vain ja ainoastaan raha.
Btw suomalaiset kobolttibisnekset kusee jos kerran nykyään tehdään sähköautoja ilman kobolttia. Ei siihen valtion varoja kannata ainakaan siis sijoittaa.

Itämeriasioihin en kyllä osaa lukion kemian perusteella ottaa kantaa, pitää kysyä Östersjönenhetiltä, ja johtajaltaan Nyqvistiltä.

Suvaitsevaistoa kun ei kiinnosta pätkääkään ilmasto, muuten ne ei lentäisi kuten Sanna ja Atte tahoillaan

https://hs.mediadelivery.fi/img/468/f8fa17ef131345029a7f31a541586381.jpg.webp

Muuten ne ehkäpä muuttaisi ~40 neliön asuntoihin toisin kuin Hutisalo, matkustaisi hyvin harkiten ja vähän toisin kuin Mariiini ja Harjanne ja vastustaisi maahanmuuttoa jossa 60000 ihmistä vuodessa muuttuu päästöiltään 6 miljoonaksi lähtömaissaan. Sitähän se 100 kertaa Afrikan päästöt tarkoittaa, 60 tuhatta muuttaa Suomeen vastaa sitä että lähtömaihin syntyisi 6 miljoonaa päästäjää vuodessa lisää entisten päälle.

Golimar

Vihertihulaisten unelma.

Quote
X

Tiistaina aamupäivällä Suomen yli 1600 tuulivoimalaa, joiden kapasiteetti on ennätysmäiset 7000 megawattia, eivät tuottaneet yhtään mitään vaan itseasiassa kuluttivat sähköä. Tuulivoiman tuotanto oli esimerkiksi klo 11.13 peräti 25 megawattia miinuksella.

X

– Meillä on ennätysmäärä tuulipuistoja verkossa, niin silloin näissä tilanteissa kun missään päin Suomea ei tuule, on myös enemmän puistoja, jotka joutuvat oman kulutuksensa kattamiseksi ottamaan sähköä verkosta

X

https://yle.fi/a/74-20080956

MinäVuan

Quote from: Golimar on 26.03.2024, 13:07:57
Vihertihulaisten unelma.

Quote
X

Tiistaina aamupäivällä Suomen yli 1600 tuulivoimalaa, joiden kapasiteetti on ennätysmäiset 7000 megawattia, eivät tuottaneet yhtään mitään vaan itseasiassa kuluttivat sähköä. Tuulivoiman tuotanto oli esimerkiksi klo 11.13 peräti 25 megawattia miinuksella.

X

– Meillä on ennätysmäärä tuulipuistoja verkossa, niin silloin näissä tilanteissa kun missään päin Suomea ei tuule, on myös enemmän puistoja, jotka joutuvat oman kulutuksensa kattamiseksi ottamaan sähköä verkosta

X

https://yle.fi/a/74-20080956

Oikein tai ei, tuo nyt kuitenkin on tilanne. Kun ei tuule, sähkön hinta nousee ja tuulisina päivinä on hyvinkin alhaalla.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Uuno Nuivanen

Quote from: Golimar on 26.03.2024, 13:07:57
Vihertihulaisten unelma.

Quote
X

Tiistaina aamupäivällä Suomen yli 1600 tuulivoimalaa, joiden kapasiteetti on ennätysmäiset 7000 megawattia, eivät tuottaneet yhtään mitään vaan itseasiassa kuluttivat sähköä. Tuulivoiman tuotanto oli esimerkiksi klo 11.13 peräti 25 megawattia miinuksella.

X

– Meillä on ennätysmäärä tuulipuistoja verkossa, niin silloin näissä tilanteissa kun missään päin Suomea ei tuule, on myös enemmän puistoja, jotka joutuvat oman kulutuksensa kattamiseksi ottamaan sähköä verkosta

X

https://yle.fi/a/74-20080956

Ja heti perään uutisoitiin uusista mahtavista puhtaan energian investoinneista vetyyn ja muuhun paskaan. Puhdas energia tosin oli samaan aikaan vähän kortilla...

Toivottavasti ne uudet hienot laitokset ovat nopeasti alasajettavissa tuulen mukaan..eikö? No sitten vain mummoilta töpselisähköt poikki.

Totti

Texasissa suuri aurinkovoimala tuhoutui raekuurossa lähes täysin:

https://www.foxnews.com/politics/hailstorm-destroys-massive-solar-farm-sparking-fears-of-chemical-contamination

QuoteAn onslaught of hail in southeastern Texas that destroyed large portions of a massive solar farm is highlighting the perils of trading traditional power sources for vulnerable "green" alternatives and sparking concern about the potential for chemical leaks from the broken panels.

Video:

https://www.msn.com/en-us/video/news/neighbors-next-to-solar-panel-farm-hammered-by-hail-worried-of-leak/vi-BB1knBT3?t=33#details

Kyseessä on Fighting Jays Solar farm ( https://fightingjays.com/ ), joka valmistui 2022. Nimellisteho on 350 MW ja pinta-alaa on käytetty peräti 1300 hehtaaria. Ilmeisesti raekuurojen mahdollisuus oli kuitenkin jo otettu huomioon kun tietosivulla ( https://fightingjays.com/faq/ ) mainitaan että vakuutusyhtiö maksaa viulut. Sopii ihmetellä, miksi ylipäätään rakennetaan aurinkovoimala alueelle, jossa raekuurot tunnistetaan olevan ongelma. Ehkä tarkoitus ei olekaan tehdä rahaa sähkön myynnillä vaan vakuutuskorvauksilla.

Oli miten oli, voimala joudutaan nyt rakentamaan käytännössä kokonaan uudestaan vajaan parin käyttövuoden jälkeen ja kaatopaikat täyttyvät kymmenistä tuhansista aurinkopaneeleista.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

P

Quote from: Dangr on 27.03.2024, 06:26:02
Quote from: Inca on 26.03.2024, 10:10:18
...Sähköautot on tulossa olemaan ihan helvetin iso rahansiirto ja ihan helvetin iso pudotuspeli millä keskitetään autoteollisuus yhä harvempien käsiin. Sähköautojen ainoa motivaattori on raha.
......
Muuhun "maailma ei ole reilu"- lukiotyttöulinaan puuttumatta tahtoisin kertoa että kyllä niiden bensa- ja dieselautojenkin valmistamisen motivaatio on raha. Lukuunottamatta joitain harvinaisia urheilu- ym autoja jotka eivät ole taviksen saavutettavissa. Ja taitaa olla ekaa kertaa viimevuosisadan alun jälkeen kun on näin paljon erilaisia autovalmistajia. Sehän aikalailla keskittyi muutamalle suurelle(VW, Mese, Stellantis, Ford, Toyota, GM).

Tosin suurin osa uusista valmistajista on kiinalaisia ja niiden tuotantoa subventoi Kiinan valtio. Varsinkin sähköautoja...

Eli Kiinan valtio yrittää tukea kiinalaisvalmistajien markkinoiden haltuunottoa. Kun tuki hyytyy, tilanne tulee muuttumaan. Toki jokunen kiinalaismerkii on jo silloin saanut jalansijaa. Mutta valtava määrä loppuja tulee lopettamaan/ fuusioidaan muihin kiinalaismerkkeihin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jmk

Quote
– Meillä on ennätysmäärä tuulipuistoja verkossa, niin silloin näissä tilanteissa kun missään päin Suomea ei tuule, on myös enemmän puistoja, jotka joutuvat oman kulutuksensa kattamiseksi ottamaan sähköä verkosta

Ihmeellistä lukiotyttöulinaa. Oikeastihan aina tuulee jossain © joka helkutin konsulttipaperi ja markkinointimateriaali.

Jos jääkaappinne on tyhjä, vaikka radiossa selvästi kerrotaan että ruokaa on yllin kyllin, niin yhdistäkää jääkaappinne suoraan radioon. (Radio Jerevan)

HDRisto


Totti

Norja on pidetty sähköautoilun mallimaana, mutta kaikki ei ehkä ole niin ruusuista kun päältäpäin näyttää:

https://www.zerohedge.com/technology/norwegian-illusion-evs-are-not-more-energy-efficient

QuotePolicymakers often tout Norway as the ultimate EV [sähköauto] success story. Thanks to massive subsidies, EVs made up 80% of all Norwegian new car sales in 2022 and currently account for 20% of the total car fleet. Policymakers hope all developed countries will ultimately adopt Norway's model. However, upon closer inspection, Norway's experience does more to warn of EVs' shortcomings than advocate for their adoption.

The first problem is financial.

The Norwegian government offers consumers massive subsidies to purchase an EV. New vehicles are exempt from several onerous taxes and the 25% VAT. On average, a large new ICE would be subject to $27,000 in various taxes; an equivalent EV would pay none.

Next, Norway exempts EVs from any road or ferry tolls and allows them to use bus lanes, offers free parking and charging in municipal areas, and ensures "charging rights" in apartment buildings. Although Norway rolled back some of these operating subsidies starting in 2017, an Oslo resident can still expect these benefits to total $8,000 annually.

Norway is one of the wealthiest countries in the world, with a per capita GDP of $106,000 in 2022. Despite its impressive wealth, the government must still financially incentivize its citizens to purchase EVs.

The benefits are starting to take their toll on Norway's finances. At nearly $4 billion annually, Norway spends as much on EV subsidies as on total highway and public infrastructure maintenance. Amid growing scrutiny, the government has actively sought to reduce several subsidies.

...

More important, EVs in Norway have not affected fossil fuel demand or carbon emissions as expected. Although oil demand and carbon emissions have fallen by 15% since 2010, most of this is unrelated to EV sales. Over the period, total oil demand fell by only 34,000 b/d, with gasoline and diesel making up a mere 10% of the decline. Most of the decline came from heating, lighting, and petrochemical demand, which we estimate collapsed by more than a third. Despite 20% of all vehicles on the road now being electric, Norway's gasoline and diesel demand fell by a mere 4%.

Our data suggests that Norwegians are reluctant to give up their ICE [bensiiniauto] vehicles, even after purchasing an EV. We calculate that two-thirds of Norway's EV households own at least one ICE vehicle. From 2010 to 2022, Norway added 550,000 EVs, but the number of ICE vehicles on the road, rather than falling,  increased by 32,630. While the population grew by 11%, the total number of passenger cars grew by 25%. When an EV household prefers to avoid a road or ferry toll, have access to free parking or charging, or avoid congestion by using bus lanes, they use their EV. When they visit their hytte in the mountains, they use their ICE. The impact has been so material that advocates have lobbied for a government-funded ICE scrappage program,- another veiled EV subsidy.

Unsurprisingly, electricity demand has surged  as Norway shifted from fossil fuels to electricity for transportation, heating, and lighting. Since 2010, Norwegian electricity demand rose an impressive  20%. Total primary demand for all forms of energy increased by 5%. The data suggests that a widespread shift to EVs did little to reduce overall energy consumption despite claims they are far more efficient.

The shift from fossil fuels to electricity has reduced Norway's CO2 by an impressive 16%, an achievement lauded in the press. Far less discussed, however, is how the US lowered its emissions by 16% over the same period, by switching from coal to natural gas in its power generation.

Using Norway as a model for CO2 reduction would be a mistake. Far more than any other country in the world, Norway benefits from its vast hydrological potential which generates nearly 92% of all electricity carbon-free. Therefore, a move from fossil fuels towards electricity will significantly impact Norway's carbon emissions more than anywhere else on Earth.

...

EV manufacturing is incredibly energy-intensive,  mainly to build the battery. In Norway's case, none of this additional energy is reflected in their domestic demand figures. China manufactures most lithium-ion batteries and 80% of all EVs. Coal accounts for 60% of their total energy supply.

We estimate an average EV consumes 60 MWh to manufacture, of which the battery represents half. Therefore, manufacturing Norway's 579,000 EVs (all the EVs on the road today in Norway) requires 35 twh, equivalent to 25% of the total annual Norwegian electricity demand. Given that China emits 600 grams of CO2 per kwh (China is where almost all of Noway's EV batteries are manufactured), we calculate Norway's EV fleet would emit 21 mm tonnes of CO2. Norway's gasoline and diesel consumption fell by a meager 3,200 barrels per day or 50 mm gallons per year. Assuming 9 kg of CO2 per gallon of gasoline or diesel, Norway's entire EV fleet mitigates a mere 450,000 tonnes of CO2 per year, compared with an upfront emission of 21 mm tonnes. In other words, it would take forty-five years of CO2 savings from reduced gasoline and diesel consumption to offset the initial emissions from the manufacturing of the vehicles. Since an EV battery has a useful life of only ten to fifteen years, it is clear that Norway's EV rollout has increased total lifecycle CO2 emissions dramatically.

Loput pitkähköstä jutusta.

Jutussa otetaan kantaa Norjan sähköautokokeiluun, joka perustuu erittäin kattaviin ja anteliaisiin tukiaisiin eri muodoissa. Huolimatta suuresta määrästä sähköautoja, liikenteen päästöt eivät ole olennaisesti laskeneet mutta sähkön kulutus on kasvanut paljon. Norjalaiset pitävät usein myös kahta autoa: sähköautolla ajetaan tullivapailla teillä ja käytetään ilmaisia parkkipaikkoja kaupungeissa, bensa-autolla ajetaan mökille.

Koska Norja tuo kaikki sähköautot, CO2 päästöjä käytännössä viedään ulkomaille ja etenkin Kiinaan. Norjan sähköautokanta ei kuitenkaan laske CO2 päästöjä lainkaan vaan kasvattaa niitä koska sähköauton (akun) valmistaminen syö niin paljon kiinalaisella hiilellä toimivaa sähköä, että kestää 45 vuotta ennen kun sähköauton päästösäästö kompensoituu. Koska akut kuluvat loppuun muutamassa vuodessa ja pitää vaihtaa, sähköauton päästöt ovat tosiasiassa moninkertaiset bensa-autoon verrattuna.

Toistan kantani, että sähköauto on luonteeltaan erinomainen teknologia ja tulevaisuuden kulkuväline. Kiitos heikon akkuteknologian se ei kuitenkaan nykyisellään ole sen koommin käytännöllinen kun ekologinenkaan. Sähköautoiluun ei yksinkertaisesti kannata panostaa sen koommin yksityishenkilönä kun valtionakaan ennen kun akkuteknologia on huomattavasti kehittyneempi kun nyt.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Kallan

Vihreä siirtymä alkaa olemaan kuin maahanmuuttoteollisuus: siitä Mauno Koiviston sanoin osa alkaa tienaamaan elantonsa, ja on siten odotettavissa, että maalle haitallisia asioita pyritään edistämään, jotta oma työpaikka säilyisi. Vähän sama kuin kehitysapu: jotta kehitysavun piirissä ihmiset säilyttäisivät työpaikkansa, ongelmia ei pyritä korjaamaan vaan ongelma säilyttämään, jotta on ongelmia mitä ratkaista jatkossakin eikä työpaikka mene alta.

Roope

Quote from: Roope on 13.11.2023, 11:41:56
Itse asiassa vielä vain puolisen vuotta sitten vihreän siirtymän "laskettiin" – HS viittaa valtamedian kritiikittä käyttämään EK:n huuhaalistaan – tuovan Suomeen investointeja noin 70 miljardin euron arvosta, mutta nyt niitä "lasketaan" tulevan jo 216 miljardin euron arvosta! Korkojen nousu tai mikään muukaan reaalimaailman seikka ei näytä vaikuttavan EK:n "laskelmiin", joilla perustellaan muun muassa Suomen ilmastopolitiikan kannattavuutta ja ylipäätään uuden ilmastovoodootalouden skeptikoiden kaikkinaista väärässäoloa.

EK:n "laskelmissa" ei tunnu korkojen nousu tai pikku taantumat. Nyt investointeja odotetaan Suomeen jo 260 miljardin euron edestä.

QuoteSaako Suomi vihreästä siirtymästä hyödyn irti? Sen ratkaisevat lähikuukaudet, sanoo EK

VIHREÄN siirtymän investointien aalto Suomeen ei ole jäätynyt, vaan uusia suunnitelmia tehdään yhä. Seuraavat kuukaudet kuitenkin näyttävät, jääkö Suomi puhtaan sähkön tuottajaksi vai saadaanko pohjolan perukoille myös lisäarvoa eli vähäpäästöistä energiaa hyödyntäviä tehtaita.

Tämä oli Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) viesti keskiviikon tiedotustilaisuudessa. EK seuraa, kuinka puhtaaseen energiaan perustuva investointivyöry etenee. Keskiviikkona oli välitilinpäätöksen aika.

Juuri nyt korkeat korot hidastavat investointeja, mutta EK:n johtavan asiantuntijan Janne Peljon mukaan yritysten johtajat katsovat pidemmälle tulevaisuuteen, jossa sama totuus pätee yhä: fossiilitaloudesta on pyrittävä eroon. Pohjoismaissa vallitsee puhtaammille vaihtoehdoille hyvät olosuhteet.

"Datan valossa ei löydy pohjaa puheille siitä, että vihreä siirtymä olisi pysähtynyt tai vastatuulessa", Peljo sanoi.

VUONNA 2023 Suomeen suuntautuvien vihreän siirtymän investointiaikeiden summa kasvoi lähes kolmanneksella edellisvuoteen verrattuna. Hankkeita on nyt vireillä 260 miljardin euron edestä. Kyse on aikeista, ja lähimainkaan kaikki hankkeet eivät toteudu.

[...]

Suomeen ei Peljon mukaan ole enää kannattavaa rakentaa paljon lisää tuulivoimaa, ellei sähkölle tule myös käyttäjiä. Maatuulivoiman rakentamisen nykyinen buumi tyssää nykyisillä investointipäätöksillä lähes täysin vuonna 2026.

Tiistaina kuultiin teräksen osalta Suomelle huono uutinen, kun teräsyhtiö SSAB kertoi uusivansa Luulajan tehtaansa puhtaaseen teknologiaan ennen Raahen tehdasta.

Peljon mukaan vastoinkäymisiäkin on hyvä asettaa mittakaavaan.

"Vaikka nämä ovat Suomelle karvaita, keskeytyneitä investointeja on kuitenkin aika vähän."

TOISTAISEKSI Suomen kilpailuaseman verrattuna Keski-Eurooppaan pitäisi yhä olla hyvä. Suomen sähköntuotanto on poikkeuksellisen vähäpäästöistä, ja sähkön siirtoverkot ovat vahvat.

Tuo etumatka kuitenkin kaventuu tulevina vuosina. Siksi Peljo piti erityisen tärkeänä, että Suomi hyödyntäisi nyt auki olevan ikkunan.

EK:n vihreän kasvun johtajan Ulla Heinosen mukaan investointien houkuttelussa tärkeintä on poliittinen johdonmukaisuus ja rohkeus.

"Suomen pitää olla rohkea viestinnässään, että me todella haluamme näitä hankkeita ja viemme toimintaympäristöä eteenpäin."

[...]

EK:n ehdotus asiaan olisi jonkinlainen kansallinen verotuki, jota tarjottaisiin investointipäätöksen tehneille ja strategisesti tärkeille hankkeille. Lisäksi Heinosen mukaan Suomi hyötyisi, jos EU:n tasolla luotaisiin yhteinen vihreiden investointien tukiväline.
Helsingin Sanomat 3.4.2024

Kuvateksti: "Norjalaisen Blastr Green Steel -yhtiön maajohtaja Antti Kaikkonen näytti havainnekuvaa Inkooseen kaavaillusta puhtaan teräksen tehtaasta maaliskuussa tiedotustilaisuudessa Inkoossa. Investointipäätöstä ei ole tehty."
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Golimar

Dorkat nielee tuon naurettavan vedätyksen.

Quote
X

Petja Pelli HS
19.3. 18:57
INKOOSEEN Länsi-Uudellemaalle suunniteltu jättimäinen vihreän teräksen tehdas synnyttäisi Suomeen työtä yhteensä 5 600 henkilötyövuoden verran ja toisi valtion kassaan verotuloja noin 300 miljoonaa euroa vuodessa.

Näin tiedotti hanketta ajava norjalainen Blastr Green Steel -yhtiö tilaisuudessaan Inkoossa tiistaina. Laskelmat tehdashankkeen talousvaikutuksista teki konsulttiyhtiö Ramboll.

Laskelma 5 600 henkilötyövuodesta perustuu tuotantolaitoksen taloudessa synnyttämiin kerrannaisvaikutuksiin, kuten alihankkijoihin ja palveluihin.

Suoria työpaikkoja tehdas toisi nykysuunnitelmien mukaan hieman alle tuhat. Luku on laskenut jonkin verran alun perin ilmoitetusta.

Tehdas olisi toteutuessaan yksi Suomen suurimmista teollisista investoinneista koskaan. Sen hintalappu on neljä miljardia euroa.

INKOON TEHDAS tuottaisi vuodessa vähähiilidioksidipäästöistä terästä noin 2,5 miljoonaa tonnia. Se on samaa mittaluokkaa Suomen suurimman terästehtaan eli SSAB:n Raahen-tehtaan tuotannon kanssa.

Inkoon vihreän teräksen tehtaan sähkönkulutus olisi huikeat 7–10 terawattituntia vuodessa. Luku vastaa lähes kymmentä prosenttia Suomen nykyisestä sähkönkulutuksesta.

X

PAIKALLA inkoolaisessa kahvilassa oli myös Blastr Green Steelin Suomen maajohtaja, pitkältä Fortum-uralta vihreän teräksen pariin hypännyt Antti Kaikkonen.

Kaikkonen kertoi median edustajille omistavansa kesämökin hyvinkin läheltä vihreän teräksen tehtaan suunnitellusta tontista. Osa paikallisista on ollut huolissaan suuren tehtaan melupäästöistä ja vaikutuksista lähiseudun ilmanlaatuun ja mereen.

X

"Jos näitä vihreän siirtymän investointeja ei saada tällaisissa paikoissa aloitettua, silloin tämä menee todella vaikeaksi", Kaikkonen totesi.

X

Blastrilla on rahoituskierros tehdasta varten käynnissä.

X

Kaikkosen mukaan vastaavia hankkeita on kehitteillä eri puolilla maailmaa useita. Yhtäkään näin suuren mittakaavan vetypelkistykseen perustuvaa terästehdasta ei ole kuitenkaan toiminnassa. Kaikkonen ei pidä sitä ongelmana, koska tekniikan toimivuus tunnetaan pienemmässä mittakaavassa ja laitteet ovat hankittavissa "kaupan hyllyltä".

"Nyt se vain täytyy ottaa käyttöön teollisessa mittakaavassa."


X

https://www.hs.fi/talous/art-2000010300802.html

Quote
X

Osana puitesopimusta Blastr ja Cargill ovat allekir­joit­taneet kolmen miljoonan USA:n dollarin vaihto­vel­ka­kir­ja­lai­na­so­pi­muksen, mikä nostaa Cargillin oman pääomaehtoisen sijoituksen Blastrin vuoden 2023 toiselle puoliskolle suunnitellussa A-sarjan rahoi­tus­kier­rok­sessa yhteensä 10 miljoonaan USA:n dollariin.

X

Blastr on osa pohjoismaista Vanir Green Industries -sijoi­tu­syh­tiötä.

X

https://www.kirkkonummensanomat.fi/neo/?app=NeoDirect&com=6/159/70992/21f57a2129

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticisms_of_Cargill

Quote

Norjalainen Blastr Green Steel, jonka toimitusjohtja on Hans Fredrik Wittusen, perustettiin keväällä 2021. Yhtiöllä ei ole lainkaan omaa tuotantoa eikä muutakaan. Tilinpäätöksen mukaan sen pääoma vuonna 2021 lopussa oli 430.000 € eli suunnilleen suomalaisen suuren teollisuusyhtiön toimitusjohtajan kuukauden palkka ilman bonuksia. Blastrin pääomistaja on norjalainen sijoitusyhtiö Vanir Green Industries, jonka pääomistaaja on norjalainen Grönt Gras, jonka osuus Blastrtista on 37 %. Vanirin perustaja ja Blastrin hallituksen puheenjohtaja Tore Ivar Slettemoen tunnetaan norjalaisen akkuyhtiön Freyr Batteryn perustajana. Vuonna 2018 Freyr listautui Yhdysvalloissa pörssiin, mikä teki Slettemoen niin satumaisen rikkaaksi, että hänen oli muutettava kalvinistiseen paratiisiin eli veropakolaiseksi Sveitsiin.

Nyt Suomen hallituksen johtavat intellektuellit hehkuttavat vetyyn perustuvan terästuotannon autuaaksi tekeviä ominaisuuksia, joita varmaan onkin, kunhan prosessi joskus saadaan käyntiin. Pienenä kantona kaskessa on raha, jota nykyisen arvion mukaan tarvittaisiin vähintään 4-5 miljardin euron verran. Tässä herää kysymys, miksi Wittusen ja kumppanit eivät ole sijoittamassa tehdastaan Norjaan, jonka pankit ovat pullollaan rahaa. Luulisi, että sikäläiset rahoitustahot ymmärtäisivät näin mainion sijoituksen edut ja kaivelisivat vähän pohjimmaisia setelipaalejaan holveistaan. Sen sijaan he tähyilevät Suomen olemattomia pääomamarkkinoita. Ettei taas vain kävisi niin, että rahaa ei kaupalliselta taholta heru ennen valtion takausta. Koko jutussa on vähän sellainen nigerialaiskirjeen maku.


https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sakari-vainikka/wittusen-epailyttaa/

Quote
X

Blastr Green Steel
Decarbonizing the steel value chain

Primary Metal Manufacturing Lysaker, Viken 3K followers 2-10 employees

X

https://www.linkedin.com/company/blastr-green-steel/about/

Quote
X

Jostakin käsittämättömästä syystä mallinnuksen tekemisessä ovat VTT:n lisäksi mukana myös insinööritoimistot
Ramboll ja Pöyry, jotka molemmat ovat olleet koko ajan tekemässä suunnitelmia
ja melumallinnuksia tuulivoimaa rakentaville yhtiöille. Tämän lisäksi, jotta
saataisiin tuulivoimayhtiöitä tyydyttävä tulos, tämänkin tutkimuksen rahoittaa
Tuulivoimayhdistys ry.

X

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jaakkojuhaniojaniemi/148546-tuulivoimarakentamiseen-liittyy-korruptiota-valehtelua-ja-kahmintaa/

Quote

Helsinki, Finland, March 19, 2024. According to a regional economic impact assessment conducted by planning and consultancy company Ramboll Finland Oy (Ramboll), Blastr Green Steel's (Blastr) planned steel plant producing green steel in Inkoo, Finland, will have a significant economic impact on Finland at national, regional, and local levels. 

During production, the steel plant will substantially increase the vitality, production volume, and new economic activity of Inkoo and the entire Western Uusimaa. The employment effects will peak during the construction phase, but it is further estimated that nearly 5,600 full-time equivalents (FTEs) of permanent jobs will be generated as a multiplier effect.

Annual labour demand in Western Uusimaa with multiplier effects around 1 390 full-time equivalents

The construction phase of the steel plant will increase the need for labour in Western Uusimaa by over 9,000 FTEs. In total, the labour demand in Finland is estimated to increase by about 16,200 FTEs. Simultaneously, the construction phase would generate a new turnover of approximately EUR 3 billion in Finland, with approximately 57% of it originating from the Western Uusimaa region.

"When completed, the steel plant is estimated to employ a total of approximately 1,000 employees annually (FTEs). Additionally, including multiplier effects, the average annual demand for labour in Western Uusimaa region is projected to reach 1,390 FTEs. Furthermore, the demand for labour in the rest of Finland will amount to almost 4,200 FTEs per year," summarizes consultant Samuel Rintamäki from Ramboll, who has been involved in preparing the assessment on the economic impacts of the steel plant project.

"Local businesses in Inkoo and in the region have the opportunity to benefit from the construction of the plant and its operations. During the construction phase, there will be a heightened demand particularly in the construction industry, installation activities, the manufacturing of metal products, as well as accommodation and catering services. Once production commences, companies in Inkoo can offer their expertise to new operators in areas such as maintenance, property services, warehousing, and transport services," describes Antti Kaikkonen, Managing Director of Blastr Green Steel Oy.

"Finland's industrial evolution tracks back to its iron foundries, many of which were established in Western Uusimaa. We want to preserve the region's successful metalworking heritage and provide   sustainable new industrial employment opportunities to the region's skilled workers. Moreover, we are committed to providing re-skilling for new workers in collaboration with the region's educational institutions," Kaikkonen concludes.

"Some of the project's impacts will introduce entirely new economic activities, while others involve a transition from other sectors and operators. Not all new demand can be satisfied solely by local or domestic products, services, and labour," says Rintamäki.

Notable tax revenues

The plant would bring notable annual tax revenues of nearly EUR 300 million to Finland, with a portion allocated directly to municipalities and another portion to the state. In addition to employees' payroll taxes, property tax revenues would constitute a significant income source for the municipality of Inkoo. It is projected that the green steel plant and the integrated hydrogen facility would contribute approximately EUR 6-9 million in property taxes annually. The estimation of property tax revenue is provided at a rough order of magnitude.

In comparison, the total tax revenue of Inkoo in 2022 was EUR 29.5 million. Property tax accounted for EUR 3.0 million euros of the total tax revenue.

"During the approximately 3-year construction phase alone, tax revenues are estimated to total around EUR 329 million in Western Uusimaa and EUR 254 million in the rest of Finland," says Rintamäki.

Large investment projects result in a positive economic cycle

Large investment projects implemented elsewhere in Finland have stimulated the economy and initiated a positive economic cycle, pulling along other operators as well.  At the same time, municipalities benefit from increased tax revenues.

"Based on Ramboll's regional economic impact assessment, there are good reasons to expect the same for the Inkoo area and neighbouring municipalities," Kaikkonen says.

However, achieving positive impacts - especially regionally - requires investments from municipalities and other local actors. This entails, for example, developing the supply and expertise of companies operating in the area, intensifying cooperation with both business and educational entities, and smooth municipal zoning for residential construction and the development of transport connections and services.

"If Inkoo and its surrounding areas along with their operators can fully seize these opportunities, an even larger proportion of these positive economic impacts could be directed towards this region. On the other hand, if suitable services and products for the factory and its value chains do not emerge in the region, there is a risk that the regional impacts might be smaller than anticipated here," says Rintamäki.

The construction of the Blastr plant is estimated to take about 3 years with the aim of full production by 2030.

For further information, please contact:
Samuel Rintamäki, consultant, Ramboll Finland Oy

[email protected]

+358 44 257 2289



Antti Kaikkonen, Blastr Green Steel

Managing Director, Blastr Green Steel Oy

[email protected]

+358 50 453 6308


https://blastr.no/Newsroom/Post/?permalink=ramboll-report-blastr-green-steels-steel-plant-would-generate-nearly-300-million-euros-in-tax-income-for-finland-annually

[tweet]1610176815275835392[/tweet]

https://twitter.com/KaiMykkanen/status/1610176815275835392

https://vimeo.com/930392026

https://hommaforum.org/index.php/topic,133956.msg3552921.html#msg3552921

Totti

Quote from: Roope on 03.04.2024, 20:29:26

QuoteSaako Suomi vihreästä siirtymästä hyödyn irti? Sen ratkaisevat lähikuukaudet, sanoo EK

EK:n vihreän kasvun johtajan Ulla Heinosen mukaan investointien houkuttelussa tärkeintä on poliittinen johdonmukaisuus ja rohkeus.

Avainsana tässä kuviossa on "poliittinen rohkeus", joka on eufemismi sille, että veronmaksajien kukkarot pitäisi alkaa aukeamaan. Siitähän tässä lopulta on kyse: keksitään kaiken maailman "vihreitä" investointihankkeita, joilla ei ole mitään kannattavuusedellytyksiä, mutta joiden selvittämiseen kinutaan valtiolta miljoona euroja rahaa ennen kun ne haudataan.

Ylipäätään EK:n juhlimat investointisummat ovat täysin absurdeja. Suomen BKT oli 2023 277 mrd eur. EK siis väittää, että meille olisi muutamanvuoden sisällä tulossa BKT:n verran investointeja.

EK:n tilastojen mukaan koko yrityssektorin investoinnit Suomessa oli 35 mrd eur 2022 ( https://ek.fi/tutkittua-tietoa/tietoa-suomen-taloudesta/investoinnit/ ). Yli 60% tästä on erinäisten kiinteistöjen rakentamista, joka aina on laskennallisesti suuri erä riippuen siitä, miten ne arvotetaan markkinoilla. Toiseksi suurin erä oli konehankinnat, jotka kattavat mm. vanhojen koneiden uusimiset eikä sellaisina erityisesti luo mitään uutta.

Nyt siis uskotellaan, että pelkästään ulkomailta olisi vuosittain (esim. 7-10 vuoden aikajaksolla) satamassa sisään kymmeniä miljardeja euroja suunnilleen kaksinkertaisten vuotuiset kokonaisinvestoinnit Suomessa.

Jos EK:n investointivisiot toteutuisivat, BKT kasvaisi rajusti 10-20% vuodessa monen vuoden ajan aiheuttaen massiivisen inflaation kun satojen miljardien hankkeisiin ei riitä tekijöitä. Jo tämä tosiasia aiheuttaisi sen, että ulkomaiset investoinnit nopeasti jäädytettäisiin käsiin räjähtävän hintakehityksen ja mahdottoman toteutuksen takia.

EK:n luvut ajaisivat käytännössä koko talouden kaaokseen ja aiheuttaisi kiinteän euron ja inflaation takia pysyvästi korkean kustannustason, josta taas seuraisi talouden romahtaminen se päivä kun ulkomainen rahavirta loppuu ja talouden pitäisi palautua normaalitilaan.

On hämmästyttävää, ettei yksikään taloustoimittaja kyseenalaista EK:n naurettavia lukuja.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Luotsi

Quote from: Roope on 03.04.2024, 20:29:26
Kuvateksti: "Norjalaisen Blastr Green Steel -yhtiön maajohtaja Antti Kaikkonen näytti havainnekuvaa Inkooseen kaavaillusta puhtaan teräksen tehtaasta maaliskuussa tiedotustilaisuudessa Inkoossa. Investointipäätöstä ei ole tehty."

Helsingin Pravdan kuvailutoimittaja nielaisi lopusta sen oleellisimman: Eikä investoitavaa rahaakaan ole.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Golimar

Hyödyt olisivat ilmeiset  :facepalm:

Quote

Suomessa haetaan kuumeisesti varastoa kasvihuonekaasuille, nyt ne pitäisi viedä Norjaan – tästä on kyse
Kaukolämmön tuotannosta syntyvää hiilidioksidia ryhdytään ottamaan talteen Tampereella vuonna 2035. Energiayhtiöt ympäri Suomen selvittänyt nyt talteenoton aloittamista.

X

Jos bioenergian tuotannossa syntyvä hiilidioksidi varastoidaan pysyvästi, se on pois ilmakehän päästöistä. Hyötykäytössä siitä taas voidaan tuottaa synteettistä polttoainetta, mikä vähentää liikenteen päästöjä.

X

Tampereen Energian asiantuntija Pinja Salhoja sanoo, että nyt talteenotettu hiilidioksidi pitäisi kuljettaa Pohjanmerelle. Suomessa ei vielä oteta hiilidioksidia talteen Salhojan mukaan käytännön syistä.

X

Hyödyt olisivat ilmeiset
Hiilidioksidin varastointi olisi monella tavalla hyödyllistä.

– Jos hiilidioksidi varastoidaan pysyvästi, se on suora päästövähennys, ja tämä määrä poistuu ilmakehästä. Jos hiilidioksidi menee hyötykäyttöön, siitä saa esimerkiksi synteettistä polttoainetta, Salhoja sanoo.

X

https://yle.fi/a/74-20081925

Golimar

Vantaan Energia ei rakenna tuota lämpöakkua vaan tilaa joltain Pöyryltä pääurakan joka pilkotaan pienemmiksi. Sähkökattilat eivät ole mikään uusi keksintö edes Vantaan Energialla joka kuulemma käytti sähkökattilaa Maarinkunnaan alueella joskus 1990-luvulla, se taisi johtua pienen alueverkon liittämisestä Vantaan Energian kaukolämpöverkkoon. Kuusikon alueella Vantaan Energia oli joskus innovoinut järjestelmän jolla sekoitettiin kaukolämmön menovettä ja paluuvettä matalalämpökaukolämmöksi, se ei kuulemma ollut onnistunut kokeilu.


Quote

"Se on kuin hybridiauto" – Vantaan Energia alkaa rakentaa 200 miljoonan lämpöjärjestelmää, joka on poikkeuksellinen maailmassa

X

Kuninkaalaan Itä-Vantaalle rakennetaan jopa maailman mittavakaavassa poikkeuksellinen lämpöenergian maanalainen kausivarasto ja sen yhteyteen kaksi isoa sähkökattilaa. Vantaan Energia kuvaa noin 200 miljoonaa euroa maksavaa jättihankettaan lämmityksen hybridijärjestelmäksi.

– Vastaavaa ei ole maailmalla, sanoo Vantaan Energian toimitusjohtaja Jukka Toivonen.

Lämmön kausivarastoon eli Kuusikonmäen peruskallioon louhittavaan Varantoon voidaan esimerkiksi kesällä ottaa talteen pakastamovaraston tuottama hukkalämpö. Varannosta lämpö otetaan käyttöön pakkaspäivinä eikä kaukolämpöön tarvitse silloin käyttää kalliita fossiilisia tuontipolttoaineita.

X

Kausivaraston alustava kustannusarvio oli kolmisen vuotta sitten noin 100 miljoonaa euroa, mutta nyt se on tuplaantunut. Toivonen sanoo, että hinnannousu johtuu suunnitelmien tarkentumisesta ja sähkökattiloiden lisäämisestä hankkeeseen. Myös inflaatio on nostanut hintaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt hankkeelle 19 miljoonan euron investointituen.

X

Vantaan Energialla on vireillä myös muita hiilineutraaliuteen tähtääviä hankkeita, kuten hiilidioksidin talteenoton selvittäminen ja Martinlaakson voimalan alueelle rakennettava lämpöakkuun yhteydessä olevan 60 megawatin sähkökattilan rakentaminen. Sähkökattilan kapasiteetti vastaa noin 40 keskimääräisen omakotitalon lämmityksen vuosikulutusta.


https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6672067

https://en.wikipedia.org/wiki/District_heating


Jotkut paikalliset valittavat, tuolla alueella oli joskus varsin suuri osuus kiinteistöistä kaukolämmön piirissä, miten lie nykyään kun innokkaat maalämpökauppiaat suhaavat ympäriinsä.

Quote
X

Tällaista ei pitäisi rakentaa asuinalueen lähelle.

Marjatta Hiltunen, asukas
Rakentamisvaiheen on arvioitu kestävän 3–4 vuotta. Mäkeläinen ja Hiltunen eivät usko tämän riittävän. Mäkeläinen huomauttaa useiden alueen talojen lämpiävän maalämmöllä. Asukkaat arvelevat rakennustöiden pilaavan maalämpökaivot.

X

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4483502

Hämeenlinnan Oraakkeli

3-5 Vuotta niin nämä höpohankkeet ovat kaikki unohtuneet. Joku saa varmaan pienydinvoimalan toimimaan, ja se on voittaja kuka on tässä edelläkävijä.

Lasse

Quote from: Golimar on 04.04.2024, 19:53:52
Jotkut paikalliset valittavat, tuolla alueella oli joskus varsin suuri osuus kiinteistöistä kaukolämmön piirissä, miten lie nykyään kun innokkaat maalämpökauppiaat suhaavat ympäriinsä.

Quote
X

Tällaista ei pitäisi rakentaa asuinalueen lähelle.

Marjatta Hiltunen, asukas
Rakentamisvaiheen on arvioitu kestävän 3–4 vuotta. Mäkeläinen ja Hiltunen eivät usko tämän riittävän. Mäkeläinen huomauttaa useiden alueen talojen lämpiävän maalämmöllä. Asukkaat arvelevat rakennustöiden pilaavan maalämpökaivot.

X

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4483502

Maalämpöjärjestelmän tuolle alueelle jo rakentanut luulisi hierovan käsiään yhteen, kun lähistön kallioperään aletaan lataamaan 140 -asteista vettä, josta luultavasti hieman vuotaa lämpöä ympäristöön.

Toisaalta jännittää, miten esim. jutun pakastamon hukkalämpö siirretään paineelliseen 140 -asteiseen tiinuun, kun minä en ainakaan osaa lämmittää kylmemmällä täydellä ämpärillisellä edes kupillistakaan kiehuvaksi asti...
NOVUS ORDO HOMMARUM

HDRisto

"..voimalan alueelle rakennettava lämpöakkuun yhteydessä olevan 60 megawatin sähkökattilan rakentaminen.."

Lämmitetäänkö näillä sähkökattiloilla se kylmävaraston hukkalämpö että se saadaan tungettua sinne "140-asteiseen tiinuun"?. Tuleeko myös suunnaton tuulipuisto vai mistä sähkö otetaan?.

Lalli IsoTalo

Quote from: https://twitter.com/ScottAdamsSays/status/1779119273329430629Scott Adams @ScottAdamsSays

Has anyone noticed the entire "public argument" for Climate Change evaporated during the pandemic?

Scientists have their own climate arguments, which you and I can't audit because we don't have that capability. The non-scientist public only had ONE argument: Most experts agree, and why wouldn't we trust the experts?

In 2024, the "most experts agree" argument is regarded as naive at best. We observe that "experts" side with their bank accounts. It isn't even hard to get 50 intel "experts" to tell a lie they know will be debunked in public.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Totti

Viherlobbyn vakioargumentti jolla tyrmätään kaikki kritiikki, on että kriitikot ovat öljyteollisuuden ostamia lobbareita, jotka levittävät propagandaa. Daily Scepticissä on juttu, miten itse asiassa juuri viherlobby on rahan läpikorruptoima:

https://dailysceptic.org/2024/04/23/profits-of-doom/

QuoteA mainstay of the green lobby in the face of its growing number of critics is that climate sceptics are funded by oil, gas and coal interests. ... Profit, not reason, they claim, drives scrutiny of the climate agenda. But not only do their accusations lack any evidence, they ignore the much greater flow of money between private interests and green lobbyists. ...

If only we were funded by Big Oil, perhaps I would be as wealthy as Britain's top green officials, such as the outgoing Chief Executive of the U.K. Climate Change Committee (CCC), Chris Stark. The civil servant's total salary and benefits for the financial year 2020-21 amounted to a whopping £400,000.

...

The CCC's former Chairman, John Gummer, restyled as Lord Deben, was revealed to have made £600,000 from his business dealings with green companies, which he failed to declare in the register of interests – profits that helped him employ a butler, no less, at his Suffolk mansion.

...

According to green activist sleuths InfluenceMap, the biggest oil companies in the world spend approximately $200 million per year on climate-related propaganda. That's a lot of money, right? However, despite this being framed as 'denial' by InfluenceMap's coreligionists, the group's investigations expose no such thing.

Rather than finding receipts, InfluenceMap's analysis merely estimates the costs of its enemies' advertising and lobbying campaigns – mere guesswork, in other words, forms the backbone of its research.

And rather than finding 'denial', that analysis includes lobbying in support of Net Zero policies and global agreements. Using actual receipts, not merely estimates, I counted the total grants made by the organisations that fund InfluenceMap to green campaigning organisations. It amounted to over $1.2 billion per year – six times more than InfluenceMap guesses their enemies allegedly spend.

...

With so much money sloshing between billionaire philanthropists and ersatz 'civil society' organisations, the question must be, what is the quid pro quo? Sauce for the goose is sauce for the gander, after all. And if one can peddle misinformation on behalf of oil barons, one can peddle great big fat lies for green billionaires too.

Real estate is one of the under-explored issues at the centre of green blob business plans. Despite green claims to prioritise 'efficiency', green policies massively decrease the productivity of land.

And there is nothing that a rent-seeker values more than scarcity. Consider, for instance, the 1.5km2 physical footprint of Hinkley Point C, the 3.2 gigawatt nuclear power station being developed in Somerset. An onshore windfarm with the same output, albeit unreliable (since the wind is variable), would occupy an area a thousand times larger.

Even the Guardian recognises the swindle, reporting that the Crown Estate made £443 million in 2022, thanks in large part to the seabed it rents out to offshore wind farms. In the 2010s it was pointed out that the then-Prime Minister's father-in-law, Sir Reginal Sheffield, made £600,000 per year from rents charged to two wind farms on his land. The upper classes are so keen on green because the relics of feudalism profit from neo-feudalism.

...

Greenpeace is currently hiring a Diversity, Inclusion and Anti-racism Lead for its London HQ, and will pay up to £66,192 per annum. Climb the greasy green pole to become a director of the 'charity', and you can expect renumeration of £95,000. Last year, the Telegraph revealed that the Vice Chancellor of Imperial College – the source of all dodgy air pollution, Covid and climate modelling – was paid a basic salary of £365,000, but earned as much as £527,400 for overseeing the prestigious institution's crystal ball-ocks factory.

The wellspring of green ideological garbage, the Guardian, claims to be supported by its readers, "not billionaire backed", and its favourite green godfather, George Monbiot, routinely rails against mega-wealthy conspiracies that threaten to slow our slide into eco-austerity. But the newspaper is supported by a host of philanthropists directly and through its own 'foundation'. Bill Gates's donations to the newspaper total an equivalent of $116 per reader of the print edition. And the BBC's role in reproducing official orthodoxy needs no rehearsal here, nor do its staffers' generous renumeration packages.

Juttu nostaa esiin sen, että moni (britti)poliitikko ja vaikuttaja on tehnyt hyvät rahat vihreällä agendalla, josta he itse ovat päättäneet. Rikkaat suurmaanomistajat kannattavat vihreää siirtymää koska sillä voidaan laskuttaa muhkeita maavuokria. Vihreää agendaa aggressiivisesti kauppaava Guardian lehti saa suuria tukia mm. Bill Gatesilta. Erinäiset vihreät järjestöt, jotka väittävät kriitikoiden olevan maksettuja propagandisteja keräävät itse massiivisia summia edistääkseen narratiiviaan. Jutussa mainitaan InfluenceMap ( https://influencemap.org/ ), jonka budjetti toista miljardia vuodessa.

Jos öljylobby ostaa ilmastokriittisiä ääniä niin sama pätee tietenkin myös toiseen suuntaan, ja vielä suuremmalla rahalla.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Lalli IsoTalo

[tweet]1783600083734311394[/tweet]

Joonas Kiviranta @JoonasKiviranta

En ole varma onko tiedepuolue vihreät ottanut laskinta käteen sanoessaan EU-vaaliohjelmassaan, että kaikista fossiilisista polttoaineista luovuttaisiin vuonna 2040.

Mutta minäpä otan.

EU:n komission tilastoista (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Energy_statistics_-_an_overview ) ilmenee, että EU:ssa poltettiin vuonna 2021 hiiltä, kaasua, ja öljyä n. 42000 petajoulea. Tästä ollaan tod näk tultu hieman alas, mutta otetaan tämä lähtökohdaksi suuruusluokka-arviota varten. Terawattitunneissa tämä on n. 11 667 TWh. Referenssiksi: Olkiluoto 3 tuottaa vuodessa n. 13 TWh.

Näin ollen, mikäli haluamme korvata fossiilisista saatavan energiamäärän, tarvitsisimme 11667/13 = 897 Olkiluoto kolmosta.

Siis toistetaan. 897 Olkiluoto kolmosta. Ja tämä vuoteen 2040 mennessä. Vuoteen 2040 on 16 vuotta. EU:ssa pitäisi rakentaa siis joka vuosi 897/16 = 56 Olkiluoto kolmosta.

Toistetaan tämäkin: vihreiden asettamaa tavoitetta varten pitäisi EU:ssa rakentaa 56 Olkiluoto kolmosen verran puhdasta energiaa joka ikinen vuosi seuraavat 16 vuotta.

Suomen väkiluvulle suhteutettuna tämä tarkoittaisi karkeasti reilua puolikasta Olkiluoto kolmosta per vuosi.

Tämän laskuharjoituksen pointti ei ole olla tieteellisen tarkka, vaan tarjota suuruusluokka-arvio.

Lopputulema on joka tapauksessa, että vihreiden tavoite ja todellisuus eivät välttämättä kohtaa. Eikä nyt edes olla avattu aihetta, että millä ilveellä esim. ilmailu joko sähköistyisi tai siirtyisi käyttämään päästöttömiä polttoaineita vain 16:ssa vuodessa!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hohtis

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.04.2024, 08:47:08

Joonas Kiviranta:

Toistetaan tämäkin: vihreiden asettamaa tavoitetta varten pitäisi EU:ssa rakentaa 56 Olkiluoto kolmosen verran puhdasta energiaa joka ikinen vuosi seuraavat 16 vuotta.

Suomen väkiluvulle suhteutettuna tämä tarkoittaisi karkeasti reilua puolikasta Olkiluoto kolmosta per vuosi.

Tämän laskuharjoituksen pointti ei ole olla tieteellisen tarkka, vaan tarjota suuruusluokka-arvio.

Lopputulema on joka tapauksessa, että vihreiden tavoite ja todellisuus eivät välttämättä kohtaa. .....


Johon vihreän vastaus kysyttäessä on: "No energian käyttöä pitää tietysti vähentää!" Napakasti ja silmät kiiluen.

Mitenkään yksilöimättä mistä energiaa säästettäisiin ja etenkään omaa energian käyttöä muuttamatta.

Vihreät on hupakoiden ja haihattelijoiden puolue, jonka kannattajien käyttökelvottomat ideat pitäisi nuijia todellisuuden maanrakoon jo ennen oppivelvollisuuden päättymistä.