News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

Nikolas

Quote from: Nikolas on 18.01.2023, 14:48:43

Tuohon on olemassa valmis ratkaisukin: Siirretään häiritsevästi käyttäytyvät oppilaat erityisluokalle.


Tuosta vielä höystöä. Entinen tarkkailuluokan opettaja kertoo:

Quote

Kun tarkkisporukkaa luotsaa eteenpäin, pitää olla huumoria ja pelisilmää. Meillä oli rehtorin luvalla niin sanottu oma autonomia. Se antoi mahdollisuuden käyttää luovia ratkaisuja motivaation herättämiseen.


https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/entinen-tarkkailuluokan-opettaja-peso-80-tietaa-jokaisesta-nuoresta-voisi

Roope2

Noinhan se on. Kun oikeat tyypit ovat motivoituneina asialle, niin turha jakkuhameakan on ministeriössä rustata liian tiukkoja sääntöjä. Kun hyvä tyyppi osaa oikeissa tilanteissa ottaa poliisin, klovnin, mielisairaanhoitajan ja opettajan roolit, niin tulos on yhteiskunnan kannalta paras mahdollinen.

Ja vielä kun tyypillä olisi riittävä motivaatiobudjetti (sekä oma palkkaus kunnossa) erilaisten tempausten järjestämiseksi oppilailleen, niin voi pojat, lisenssin omaavat kallonkutistajat jäisivät joukoittain työttömiksi.


Edit:

Sorry Emo:      ... voi pojat ja tytöt ...


"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

JoKaGO

Quote from: Roope2 on 17.01.2023, 20:26:42
Järkyttävintä on Hesarin otsikko:  Opetusministeri Andersson: Vieraskielisten heikot oppimis­tulokset ovat olleet odotettavissa

Siis ministeri oikein elvistelee asialla  :flowerhat:  Sitä Nuivan Manifestin esittämää totuuskomiteaa tarvittaisiin todella kipeästi. Totuuskomitealle voi kertoa tietonsa ja muut rikoksessa mukana olleet, ja saa itse kevyemmän tai ei mitään tuomiota.

Quote from: Roope2 on 18.01.2023, 12:20:04
Eikö niin Suurpää, että nythän voitaisiin tämän vähäisen ongelman ratkaisemiseksi käyttää niitä valtavia säästöjä, mitä viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana tänne tullut peruskoulutettu aikuisväestö on kerryttänyt.

Tuus Jossu ihan itse selittämään... "Varaluistimen varaluistin..."  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Dangr

...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Histon


Quote from: Nikolas on 18.01.2023, 14:48:43

Tuohon on olemassa valmis ratkaisukin: Siirretään häiritsevästi käyttäytyvät oppilaat erityisluokalle.

Tämä voisi olla hyvä alku ja hiukan helpottaa kaikista akuuteimpia ongelmia, mutta pitkän linjan ratkaisu voi olla ainoastaan kehitysmaalaisten siirtäminen pois maasta. Tästä tulee syntymään tietysti kauhea ulina etenkin toisen polven kehitysmaalaisten kohdalla, mutta ei auta. Nuivat eivät synnyttäneet tätä katujengien ja joukkoraiskausten ongelmaa, mutta joutuvat joku päivä korjaamaan sen. Kiittämättömyys on maailman palkka.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Aallokko

^Hieman jo aiheen sivusta, mutta jos Suomi hassaa vuodessa miljardin maahanmuuttajiin (kuten muistelen summan olevan), niin toisin käyttäen siitä riittäisi kotiinpaluun kannustusrahaa esimerkiksi 10 000 mamuperheelle satatuhatta euroa kullekin. Sillä hinnalla sandaalit läpsyisivät varsin vinhaan, voisi olettaa. Samalla helpottuisi tiettyjen koulujen ahdinko toivottaman edessä. Tietenkin rajaliikenteen pitäisi olla kontrolloidusti yksisuuntaista; ei enempää vastaanotettua kehitysmaa-ainesta.

Lalli IsoTalo

^Yhden mamun elinkaarikustannus on noin miljoona euroa. En tiedä pystyykö kukaan realistisesti laskemaan mamujen vuosittaisen kokonaissumman.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ikuturso

Maikkarin aamussa puopololla Kaisa Juuso ja Jussi Saramo.

Aihe: "maahanmuuttajataustaiset pärjäävät huonommin koulussa" tjsp.

Saramon mukaan ongelma on kaavoituksessa ja sosioekonomisessa asemassa, jossa virtaset ja korhoset pärjäävät myös joskus huonosti. Inkluusio ei ole yhdistämistä vaan pienryhmiä ja henkilökohtaisia avustajia.

Kaisa Juuso vastasi kysymyksiin rehellisesti ja mustamaalaamatta maahanmuuttajia. Korosti kielen oppimista ja tarvittaessa erityisluokkia ja kritisoi inkluusiota jos ryhmässä on ihmisiä jotka eivät edes ymmärrä opetuskieltä.

Saramo taas fantasioi kommunistimarksilaisesta yhteiskunnasta, jossa kaikki on samaa tyhmää harmaata massaa ja järjestelmä tarjoaa jokaiselle oman opettajan. Vika ei ole kielitaidottomuudessa vaan kaavoituksessa ja yhteiskunnan varallisuuseroissa.

Miten helvetissä noilla vassareilla voi olla yli promillen kannatus poliittisessa kentässä?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Golimar

Quote
X

RAISIOLAISESSA Vaisaaren 815 oppilaan yläkoulussa on opettajien mielestä vakavia ongelmia, kertoo Turun Sanomat.

Lehden haastatteleman opettajan mukaan kahden viime vuoden aikana Suomen suurimman yläkoulun reilusta 70 opettajasta on irtisanoutunut 20 opettajaa eli miltei kolmasosa.

Opettajat kertovat Turun Sanomille, että koulussa on levottomuuksia, johtajuusongelmia sekä tulehtunut työilmapiiri. Lehden mukaan kaupunki on myös kieltänyt opettajia kommentoimasta koulua medialle.

Vaisaaren koulu on noussut aiemmin otsikoihin väkivallasta ja huumekaupasta, ja koulussa tapahtuneista välikohtauksista on tehty useita rikosilmoituksia viime syksynä.

X

TS:n haastattelemat opettajat ovat sitä mieltä, että levottomuudet lisääntyivät, kun erityisoppilaat siirrettiin samoihin tiloihin muiden oppilaiden kanssa pari vuotta sitten.

X

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009336627.html

Roope2


Andersson kyselytunnilla oppimistulosten romahtamisesta: "Kaikista suurin virhe on aivan liian pitkään jatkuneet koulutusleikkaukset, joihin useampi hallitus ennen tätä syyllistyi"


Onko niin, että luonnontieteiden tai kielien opetuksesta on rahaa todella merkittävästi vähennetty vai tulisiko marina tulkita siten, että emme ole ajan saatossa tarpeeksi lisänneet tukiresursseja mamukersojen lähtötason nostamiseksi normaalien opetustavoitteiden saavuttamiseksi?

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Kemolitor

Quote
Opetus­ministeri opposition hiillostukseen oppimis­tuloksista: "Ei ole koulutus­poliittinen ratkaisu todeta, että jotkut lapset ovat väärän­laisia"
-----
Kansanedustaja Jussi Halla-aho (ps) puolestaan sanoi, että koulutuksen ongelmia pyritään lakaisemaan maton alle. Hänen mukaansa ongelman ratkaisemiseen ei ole muita vaihtoehtoja kuin haitallisen maahanmuuton vaikeuttaminen ja heikentäminen.

"Ja se taas ei maahanmuuttohurmoksessa eläville puolueille käy. Mieluummin uhrataan koulut ja niiden oppilaat", Halla-aho sanoi.

Hän kysyi hallitukselta, miksi oppimiserot kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten välillä ovat OECD-maiden suurimmat ja uskooko hallitus, että tilanne paranee maahanmuuttajien määrän kasvaessa.
-----
Anderssonin mukaan ongelmia ei olisi millään tavalla hyssytelty.
-----
HS: Opetus­ministeri opposition hiillostukseen oppimis­tuloksista: "Ei ole koulutus­poliittinen ratkaisu todeta, että jotkut lapset ovat väärän­laisia"

Niin, mitenkä sen hyssyttelyn kanssa nyt sitten olikaan:

Quote
Maahanmuuttaja­perheiden tukemisessa on epä­onnistuttu vakavasti, sanoo lapsiasia­valtuutettu
-----
Pekkarisen mukaan samansuuntaisia tuloksia saatiin muutaman vuoden takaisessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) raportissa. Sen mukaan maahanmuuttaja­tausta liittyi heikkoon koulumenestykseen.

Raportin tuloksia ei Pekkarisen mukaan haluttu tuoda ilmi kovin laajasti, koska sen pelättiin leimaavan maahanmuuttajataustaisia lapsia epäonnistuneiksi koululaisiksi.


"Tulokset olivat niin huolestuttavia, että olisin kuitenkin toivonut laajempaa yhteis­kunnallista keskustelua."
-----
Koko juttu:
HS: Maahanmuuttaja­perheiden tukemisessa on epä­onnistuttu vakavasti, sanoo lapsiasia­valtuutettu

En nyt väitä, että opetusministeri eduskunnalle valehtelisi, mutta aika erikoiselta tuntuu Anderssonin väite, kun samaan aikaan lapsiasiavaltuutettu väittää, että hyssytelty on.

Reino Rivimies

Theodore Kaczynski:

"Vasemmistolaiset vastustavat geneettisiä selityksiä ihmisen ominaisuuksille ja käyttäytymiselle, koska sellaiset selitysmallit näyttävät tekevän joistakin ihmisistä ylempiä tai alempia. Vasemmistolaiset mieluummin kiittävät tai syyttävät yhteiskuntaa yksilön kyvyistä tai puutteista. Yksilön alemmuus ei siis ole hänen omaa syytään vaan yhteiskunnan, koska häntä ei ole kasvatettu oikein."

Siili

Quote from: Reino Rivimies on 20.01.2023, 11:05:33
Theodore Kaczynski:

"Vasemmistolaiset vastustavat geneettisiä selityksiä ihmisen ominaisuuksille ja käyttäytymiselle, koska sellaiset selitysmallit näyttävät tekevän joistakin ihmisistä ylempiä tai alempia. Vasemmistolaiset mieluummin kiittävät tai syyttävät yhteiskuntaa yksilön kyvyistä tai puutteista. Yksilön alemmuus ei siis ole hänen omaa syytään vaan yhteiskunnan, koska häntä ei ole kasvatettu oikein."

Aika triviaali terroristin sutkautus.  Onko siinä mielestäsi jotain syvempää viisautta?

Reino Rivimies

Quote from: Siili on 20.01.2023, 11:23:22
Quote from: Reino Rivimies on 20.01.2023, 11:05:33
Theodore Kaczynski:

"Vasemmistolaiset vastustavat geneettisiä selityksiä ihmisen ominaisuuksille ja käyttäytymiselle, koska sellaiset selitysmallit näyttävät tekevän joistakin ihmisistä ylempiä tai alempia. Vasemmistolaiset mieluummin kiittävät tai syyttävät yhteiskuntaa yksilön kyvyistä tai puutteista. Yksilön alemmuus ei siis ole hänen omaa syytään vaan yhteiskunnan, koska häntä ei ole kasvatettu oikein."

Aika triviaali terroristin sutkautus.  Onko siinä mielestäsi jotain syvempää viisautta?

Tuossa on Kaczynskin mukaan juurisyy siihen miksi meidänkään eduskunnassa ei päästä yksimielisyyteen oppimistuloksien romahduksen syystä.

Eino P. Keravalta

Quote from: Siili on 20.01.2023, 11:23:22
Quote from: Reino Rivimies on 20.01.2023, 11:05:33
Theodore Kaczynski:

"Vasemmistolaiset vastustavat geneettisiä selityksiä ihmisen ominaisuuksille ja käyttäytymiselle, koska sellaiset selitysmallit näyttävät tekevän joistakin ihmisistä ylempiä tai alempia. Vasemmistolaiset mieluummin kiittävät tai syyttävät yhteiskuntaa yksilön kyvyistä tai puutteista. Yksilön alemmuus ei siis ole hänen omaa syytään vaan yhteiskunnan, koska häntä ei ole kasvatettu oikein."

Aika triviaali terroristin sutkautus.

Se on triviaali, mutta se on triviaali vain heille, jotka ovat tätä asiaa pohtineet.

Esimerkiksi HS:n kommenttiosio täyttyy tämän tästä mielipiteistä, joissa sivistyneet, kouluttautuneet, älykkäät ja maailmanmenoa seuraavat ihmiset aivan oikeasti uskovat, että katujengit tai matujen ongelmat johtuvat syrjäytymisestä.

Lisäksi Kaczynski mielestäni ilmaisee asian ytimekkäästi ja selkeästi. Se on mielestäni aina arvostettavaa. Muistetaan myös, että ihminen ei aina edes ole tietoinen siitä, miksi ajattelee tietyllä tavalla: hänellä saattaa olla esimerkiksi jokin tunnelukko tai siihen verrattavissa oleva ideologialukko, joka saa hänet tulkitsemaan asiat tietyllä tavalla ilman, että hän tajuaa jonkin mekanismin ohjailevan hänen valintojaan ja uskomuksiaan. Sellaisten on hyvä kohdata joskus jotakin, joka saattaisi auttaa heitä tajuamaan oma lukkonsa, tässä tapauksessa marxilainen lukko.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Totti

Quote from: Roope2 on 19.01.2023, 19:56:35

Andersson kyselytunnilla oppimistulosten romahtamisesta: "Kaikista suurin virhe on aivan liian pitkään jatkuneet koulutusleikkaukset, joihin useampi hallitus ennen tätä syyllistyi"


Onko niin, että luonnontieteiden tai kielien opetuksesta on rahaa todella merkittävästi vähennetty vai tulisiko marina tulkita siten, että emme ole ajan saatossa tarpeeksi lisänneet tukiresursseja mamukersojen lähtötason nostamiseksi normaalien opetustavoitteiden saavuttamiseksi?

Se mitä Andersson tosiasiassa väittää on, että kulutulokset ovat suoraan kytköksissä siihen rahamäärään, mitä koulutukseen upotetaan. Ts. hyviä oppimistuloksia ovat ostettavissa rahalla. Suomalaisten oppimistulokset olivat kuitenkin paremmat silloin kun koulutukseen laitettiin vähemmän rahaa vielä 2000-luvun alussa, ja sitä ennen.

Anderssonin harhakuvitelma johtuu siitä, että vasemmisto selittää AINA kaikki ongelmat ns. sosioekonomisilla syillä ja ne ratkaistaan AINA kippaamalla lisää rahaan ongelman päälle.

"Sosioekonomiset syyt" ovat eräänlainen höttöinen sateenvarjokäsite, jonka alle voi sujauttaa kaikki ongelmien konkreettisemmat selitykset. Kaikki yhteiskunnalliset ongelmathan on kuitenkin periaatteessa selitettävissä sillä, että jossain on olemassa sosiaalinen ja rahallinen ongelma. Tottakai esim. mamujen suuri työttömyys ratkeaisi jos he olisivat eri sosiaalisessa tilanteessa esim. kulttuurisesti tai vaikkapa miljonäärejä; miljonääri harvemmin on työtön ja jos on kulttuurisesti toimelias, ei myöskään ole työtön.

"Sosioekonomiset syyt" ei kuitenkaan ota kantaa varsinaiseen ongelmaan kuten juuri esim. ongelmalliseen kulttuuriin, joka voi tukeutua kunniaetikettiin, väkivaltaan tai kielitaidottomuuteen, joka usein syntyy kulttuurisesta gettoutumisesta (eletään omissa mamu-piireissä).

Vasemmisto haluaa kuitenkin ratkaista esim. juuri mm. kulttuurispohjaiset syyt rahalla. Tervejärkinen ihminen kuitenkin ymmärtää, ettei kaoottinen koulu riehuvilla ja kielitaidottomilla mamuilla tai sekavalla oppimisagendalla muutu miksikään kasvattamalla koulutusbudjettia. Ongelmahan on menetelmissä ei rahassa eikä menetelmät muutu miksikään pelkästään budjetoinnin kautta.

Tämän tietää toki vasemmistokin, mutta sen päämäärä on tehdä kaikista tukiriippuvaisia koska se lisää tuen jakajan eli vasemmiston valtaa ihmisistä. Ongelmia ei siis oikeastaan edes haluta ratkaista vaan päin vastoin lisätä, koska ne toimivat verukkeena tukiriippuvaisuuden kasvattamisessa vedoten "sosioekonomisiin syihin".

Koulu on se ensiaskel, jossa vielä voidaan tehokkaasti ohjaa nuoret ihmiset riippuvaisiksi valtiosta myöhemmin elämässä. Jos siis halutaan sosialismia, koulu pitää ajaa alas ja oppimistulokset romuttaa jotta voidaan taata tarpeeksi suuri heikosti pärjäävä alaluokka ja siten äänestäjäkunta vasemmistolle.

Suomen koulujen tilanne on siis juuri sellainen kun vasemmisto halusi sen olevan. Li Andersson on puolueensa kanssa kouluministerinä ohjannut Suomen koulun täysin oikeaan suuntaan edistääkseen heidän oma sosialistinen agenda. Kaikki on siis oikein hyvällä tolalla ja on menossa jopa parempaan suuntaan, jos vasemmistolta kysyy.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Lalli IsoTalo

Tämä on systeemiongelma, jonka on luonut utopistista übertasa-arvoa tavoitteleva The Puolue. Tästä kärsivät:

- opettajat, jotka eivät saa puuttua oppilaiden sikailuihin > opettajapula,
- hyvät ja normaalit oppilaat, joiden oppimisympäristöä sabotoidaan,
- haasteelliset oppilaat, jotka pilaavat tulevaisuutensa, koska ei rajoja,
- oppilaiden vanhemmat, jotka joutuvat vaihtamaan asuinpaikkaa, ja
- koko yhteiskunta mm. yhteiskunnallisen pääoman murenemisen myötä.

Vika ei tietenkään ole sosiaalistisen mamuttavan ja mokuttavan The Puolueen, vaan tietenkin rasististen rakenteiden, eli kantasuomalaisten.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hohtis

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.01.2023, 16:34:19
Quote from: Siili on 20.01.2023, 11:23:22
[

Aika triviaali terroristin sutkautus.

Se on triviaali, mutta se on triviaali vain heille, jotka ovat tätä asiaa pohtineet.

Unabomber oli väitetysti hyvin älykäs ja nopeasti oppiva, mutta huonosti yliopistomaailman standardeihin sopeutuva. Aikansa kapinallinen. Se ei tietenkään ole mikään perustelu tai lieventävä tekijä hänen rikoksilleen. Harmi, että löysi vain sen tien vaikuttaakseen.

***

Jussi Halla-aho #perussuomalaiset : ongelma pyritään lakaisemaan maton alle.

Li Andersson:

QuoteEivät nämä ongelmat ole lasten syytä. Meidän koulutusjärjestelmää pitää tukea ja kehittää niin, että koulut pystyvät vastaamaan erilaisten oppijoiden tarpeisiin".

Eivät tietenkään ne ole lasten syytä. Koulujen ongelmat ovat poliitikkojen syytä, jotka ovat sekoittaneet liian heterogeenisen oppijajoukon ja toivoneet hienon, ideologisen termin nimeltä inkluusion hoitavan asian jos oikein vahvasti siihen uskotaan.

Jos inkluusio toimisi, niin ammattikoulun hitsarilinja voitaisiin sulauttaa lääkikseen helposti tai kosmetologit ekonomistikoulutukseen. Voitaisiinko se lopputuloksen tasa-arvo vihdoinkin haudata ideologisena paskapuheena ja antaa yksilöille mahdollisuus menestyä omilla lahjoillaan ja työllään?



Reino Rivimies

Miksi vasemmisto haluaa ratkaista kulttuuripohjaiset ongelmat julkisella rahalla?

Kaczynski vastaa:
Vasemmistolainen haluaa yhteiskunnan tyydyttävän kaikkien tarpeet. Vasemmistolaisella ei ole sisäistä luottamusta omaan kykyyn ratkaista ongelmansa ja tyydyttää omat tarpeensa. Siksi vasemmistolainen vihaa kaikkea mikä näyttää luonnostaan vahvalta ja menestyvältä. Vasemmistolainen ennemmin samaistuu vastakkaisia ominaisuuksia edustaviin ryhmiin ja loukkaantuu eri tilanteissa heidän puolesta. Vasemmistolainen kuitenkin vaatii että tilanne on korjattava yhteisellä rahalla, riippumatta siitä voiko sitä edes rahalla korjata, koska tilanne on yhteiskunnan vika.

Lahti-Saloranta

#1099
Aika outoja nuo Marinin horinat Pisatulosten huononenmisen syistä. Itse aloitin koulunkäynnin yli 60v sitten. Silloin ei opetusmäärärahoista olisi voinut edes leikata kun olivat varsin vaatimattomat. Oppikirjat kierrätettiin, kouluruoka oli luokassa tarjottu keittoruoka, opetusvälineenä helmitaulu ja liitutaulu. Niukkuudesta huolimatta joka ainut oppi lukemaan ensimmäisellä luokalla ja jos ei oppinut niin jäi luokalleen. Aika moni siitäkin kyläkoulusta lähtenyt on suorittanut yliopistotutkinnon ihan tohtoriksi asti. Se ettei yläasteelle siirtyvistä kaikki osaa edes kunnolla lukea ei taatusti johdu opetusmäärärahojen leikkauksista.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Outo olio

Quote from: Totti on 20.01.2023, 18:13:36
Tervejärkinen ihminen kuitenkin ymmärtää, ettei kaoottinen koulu riehuvilla ja kielitaidottomilla mamuilla tai sekavalla oppimisagendalla muutu miksikään kasvattamalla koulutusbudjettia. Ongelmahan on menetelmissä ei rahassa eikä menetelmät muutu miksikään pelkästään budjetoinnin kautta.

Ongelmaa voisi kyllä sikäli paikata rahalla, että olisi riittävän suuri määrä riittävän pieniä kouluja, ja joka koulussa olisi oma monokulttuurinsa, johon opetus voitaisiin yrittää sopeuttaa. Mutta nythän päinvastoin mennään jättikouluihin, koska on päätetty, että niin on hyvä. Syytä en osaa arvata.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Eino P. Keravalta

Outo olio:

QuoteOngelmaa voisi kyllä sikäli paikata rahalla, että olisi riittävän suuri määrä riittävän pieniä kouluja, ja joka koulussa olisi oma monokulttuurinsa, johon opetus voitaisiin yrittää sopeuttaa. Mutta nythän päinvastoin mennään jättikouluihin, koska on päätetty, että niin on hyvä. Syytä en osaa arvata.

( Korostus minun )

Syitä on monia ja monentasoisia. Seuraavassa keskusteluketjussa keskustellaan mokutuksen neljästä pääluokasta ja niiden motivaatioista ja sisällöstä. Ketju on vanha, mutta uskoakseni ajankohtainen:

https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html

En voi alkaa referoida, koska keskustelua on 10 sivua, mutta monilla kirjoittajilla on tuossa ketjussa jotakin sanottavaa, joka liittyy tähänkin ketjuun.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.01.2023, 19:49:59Seuraavassa keskusteluketjussa keskustellaan mokutuksen neljästä pääluokasta ja niiden motivaatioista ja sisällöstä. Ketju on vanha, mutta uskoakseni ajankohtainen:

https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html

Heh. " Darth Vader, Kukko, desperaato and 60 others like this "
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

#1103
Quote from: Reino Rivimies on 20.01.2023, 18:57:51
Miksi vasemmisto haluaa ratkaista kulttuuripohjaiset ongelmat julkisella rahalla?

Kaczynski vastaa:
Vasemmistolainen haluaa yhteiskunnan tyydyttävän kaikkien tarpeet. Vasemmistolaisella ei ole sisäistä luottamusta omaan kykyyn ratkaista ongelmansa ja tyydyttää omat tarpeensa. Siksi vasemmistolainen vihaa kaikkea mikä näyttää luonnostaan vahvalta ja menestyvältä. Vasemmistolainen ennemmin samaistuu vastakkaisia ominaisuuksia edustaviin ryhmiin ja loukkaantuu eri tilanteissa heidän puolesta. Vasemmistolainen kuitenkin vaatii että tilanne on korjattava yhteisellä rahalla, riippumatta siitä voiko sitä edes rahalla korjata, koska tilanne on yhteiskunnan vika.

Tuli mieleen, että vasemmistolaista ajattelua voi yleisemminkin selittää eräs psykologinen tunnelukko, life trap. Hyvä suomenkielinen yleisteos on vaikkapa Kimmo Takanen: 'Tunne lukkosi' vuodelta 2011.

Vasemmistolainen näkee ihmiset avuttomina ja alisteisina toimijoina, joita voidaan auttaa ja kontrolloida vain ulkopuolisen systeemin puitteissa. Lisäksi vasemmisto ajattelee, että kaikki yksilön toiminta on vain heijastusta ylemmän sosiaalisen struktuurin toiminnasta, jolloin yksilönvastuu katoaa ja kaikki on yksilön sisäisistä ominaisuuksista riippumatonta.

Ehkä eräs osuva tunnelukko, eli psyykkinen esto, samaistus tai ehdollistuma skeematerapian näkökulmasta on riippuvuus-kyvyttömyys-tunnelukko, joka saa kokijan ajattelemaan, että yksilö, itse tai minä ei kykene toimimaan, vaan kaikkeen tarvitaan joku toinen toimija tai systeemi, jokin itsen ulkopuolinen tekijä:

QuoteBelief that one is unable to handle one's everyday responsibilities in a competent manner, without considerable help from others (e.g., take care of oneself, solve daily problems, exercise good judgment, tackle new tasks, make good decisions). Often presents as helplessness.

En löytänyt suomenkielistä lähdettä, joten pahoittelut englannista.

Sosialisti siis on ulkoistanut sisäisen maailmansa ulkoiseen: hän haluaa, että systeemi korjaa hänen omat psykologiset puutteensa. Meillä kaikilla käytännössä on tunnelukkoja, mutta sosialisti, joka ei koskaan usko yksilöön ( sinuun tai itseensä ), ulkoistaa yksilön oman kehityksen haasteet yhteiskunnalle, mikä ei evolutiivisesti ole toimiva, vaan degeneroittava ratkaisu.

Riippuvuus-kyvyttömyys-tunnelukko on siis sosialistille tyypillinen, elämää haittaava, egon rakenteisiin liittyvä harhainen ohjelmointi, jonka hän heijastaa koko yhteiskuntaa koskevaksi muokaten koko maailmankuvaa tuon psykologisen sokean alueen ja kyvyttömyyden mukaan käsittämättä, että tuo sosialistinen maailmankatsomus perustuu vain monien yksilöiden kollektiivisesti kokemaan riippuvaisuusharhaan ja tunnelukkoon, jonka pohjalta he kuvittelevat koko yhteiskunnan toimivan.

( Edit: korjattu Takala Takaseksi )

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Hohtis

Quote from: Alma_ on 21.01.2023, 23:25:33
Vasemmistoliiton Andersson ei kyllä tunnu uhraavan ajatustakaan niille lapsille ja nuorille, joiden koulutaival on nykykouluissa pitkäpiimäistä ajantappamista, häiriköiden sietämistä ja väistelyä, pahimmillaan väkivaltaa; oman potentiaalin hukkaamista otollisimpina oppimisen ja kehittymisen vuosina. Saati että Andersson olisi opetusministerinä nostanut esille sitä, miten lahjakkaiden, ahkerien tai motivoituneiden oppilaiden edistymistä vauhditettaisiin, kannustettaisiin ja palkittaisiin.

Syy taitaa selittää itse itsensä. Vasemmistoliiton äänestäjä ei taida olla tyypillisesti niitä, jotka ovat menestyneet koulussa tai muutenkaan luoneet itse omaa menestystarinaansa  ;D

Suomessa on aika siirtyä 'epätasa-arvoistavaan' koulujärjestelmään. Sellaiseen, jossa rahalla tai valintamenettelyllä voi laittaa lapsensa parempiin kouluihin. Tähän ei olisi ollut pakko mennä, mutta poliitikkomme ovat tämän järjestelmän luoneet.

Meillä oli pitkään mahdollisuuksien tasa-arvo, jossa jokaisella oli samat lähtökohdat mutta se on rapautumassa ja muuttumassa "lopputuloksen tasa-arvoksi", jossa ihmisen syntyperäiset tai valitut, ideologiset ominaisuudet toimivat "tasoituskertoimena".

Jos joidenkin ihmisryhmien oletetaan lähtökohtaisesti suoriutuvan heikommin ja heitä tuetaan sen takia se on rasismia puhtaimmillaan. Ensinnäkin se olettaa yksilön edustavan viiteryhmäänsä ja toisekseen se syrjii toisia antamalla toisille etumatkaa.


Jorma Teräsrautela

Quote from: Hohtis on 22.01.2023, 01:10:58
Meillä oli pitkään mahdollisuuksien tasa-arvo, jossa jokaisella oli samat lähtökohdat mutta se on rapautumassa ja muuttumassa "lopputuloksen tasa-arvoksi", jossa ihmisen syntyperäiset tai valitut, ideologiset ominaisuudet toimivat "tasoituskertoimena"

"Lopputuloksen tasa-arvo" on kielellinen vertauskuva, joka tarkoittaa "lopputuloksen erilaisuutta". Kielenkäyttö vie tässä harhaan, sillä erilaisuus ei aina ole eriarvoisuutta. Erot varallisuudessa, ulkonäössä tai pituudessa eivät ole eriarvoisuutta, vaikka lopputulos on erilainen pituus tai varallisuus. Eriarvoisuus tarkoittaa erilaista kohtelua leivättömän pöydän ääressä.

On myös syrjintään perustuvaa eriarvoisuutta silloin, kun syrjintä perustuu käsitykseen, että jotkut ihmiset ovat ihmisarvoltaan muita alempia. Kaikki syrjintä ei perustu tällaiseen oletukseen.

Valitettavasti virheellinen eriarvoisuuspuhe johtaa aina virheellisiin eriarvoisuustekoihin, joissa lopputulosta yritetään tasoittaa vaikka väkisin.

Histon

QuoteEspoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste Yle Areenassa
Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-64595377
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Hiiden hirvi

Quote from: Hohtis on 22.01.2023, 01:10:58
Suomessa on aika siirtyä 'epätasa-arvoistavaan' koulujärjestelmään. Sellaiseen, jossa rahalla tai valintamenettelyllä voi laittaa lapsensa parempiin kouluihin. Tähän ei olisi ollut pakko mennä, mutta poliitikkomme ovat tämän järjestelmän luoneet.
Nykyisen kehityksen väistämättomänä lopputulemana ovat yksityiskoulut. Tässäkin mennään Ruotsia peesaten. Tapahtuu siinä vaiheessa kun riittävän monelle eliitin jäsenelle on tullut täysin selväksi että tasapäistäminen sun muu inkluusio tuhoaa heidän(kin) jälkikasvunsa tulevaisuuden.

sutki

Tuo YLE:n uutispodcast "Espoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste" oli ajatuksia herättävää kuunneltavaa, vaikka lähestymistapa ohjelmassa oli tyypillistä YLE:ä.

Muutamia havaintoja ja ajatuksia:

- Tiistilän yläkoulussa n. 60% oppilaista on vieraskielisiä. Alakoulussa jo n. 80%!!!
- kerhotoiminta. Useat vanhemmat hyväksyvät tyttöjen osallistumisen kerhotoimintaan sen tapahtuessa koulun yhteydessä, mutta ei esim. sen tapahtuessa iltaisin nuorisotiloissa.  Tähän perheiltä kaivattiin lisää tukea, ei avattu minkälaista tukea ja miksi näin ei tapahdu nyt.
- koulushoppailun mahdollisuus mainittiin esim. musiikki-, kieli- ym. painotteisten koululuokkien osalta, mutta samalla pidettiin ko. painotteisuutta hyvänä ja kannustettavana asiana.
- onko vastaavia haasteita kuin Tiistilän koulussa myös Espoon ruotsinkielisissä kouluissa?
- minne poliitikot laittavat omat lapsensa oppimaan? Oletan juuri heidän kuuluvan keskivertoa enemmän ns. koulushoppailijoihin.
Tästä olisi mielenkiintoista saada faktaa ja sen myötä kysymään ao. poliitikoilta että miksi näin?

Vaalit lähestyvät ja tämäkin aihe pitäisi persujen osata öyhöttämättä hyödyntää.


Linkki uutispodcastiin:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-64595377
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

sakarit

Quote from: Histon on 01.02.2023, 08:20:27
QuoteEspoolaisessa koulussa puhutaan 50 kieltä, rehtorin mukaan suomen kielen oppiminen on haaste Yle Areenassa
Kuuntele Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-64595377

Yleensäottaen tilanne ei lainkaan ole noin huono, Suomen ruotsinkielisissä kouluissa ei puhuta kuin yhtä kieltä.