News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

^ Tyhmät norjalaiset eivät ole vielä ymmärtäneet, että 'oma kansa ensin' -ajattelu on vahingollista.

keskivertokaveri

Quote from: marjanpoimija on 24.08.2022, 11:04:30
Oma ratkaisuni hintojen nousuun: Vaihdoin bensarosvon hybridiin. Oliko se fiksua, vaikea sanoa. Matemaattisesti kyllä, ainakin mun matikkapäällä.
...
Semmosta. Saa olla eri mieltä.

Oma ratkaisuni on taas olla investoimatta tässä vaiheessa uudempaan ajoneuvokalustoon, mutta bensa-autoon asensin etanolimuunnossarjan, joka nykyisellä E98 vs E85 hintaerolla tarkoittaisi vuosittaisessa työmatka-ajossani reilun 300 euron säästöä/vuosi. Oikeastihan toki huijaan tässäkin itseäni, kun ei bensa-autolla ole aikoihin tullut noin paljoa ajoa/vuosi. Meillä on taloudessa kaksi muuten lähes samanlaista autoa, mutta toisen käyttövoimana on bensa ja toisen diesel. Kaikki mahdolliset ajot kannattaa ajaa dieselautolla. Dieselin kulutus keskimäärin 5,5 litraa/100km, kun bensalla noin 8 ja etanolilla 10 l/100km. Polttoainekustannukset 20tkm ajolla ovat luokkaa diesel: 2400€, E85: 3400€ ja E98: 3700€

Dieselillä siis vuodessa liki 1000 euroa halvemmat kodin ja työpaikan väliset polttoainekulut, kuin etanolilla. Dieselin käyttövoimavero tulee kuitattua jo 10tkm ajolla, ja perusvero sillä on jopa hiukan bensaversiota halvempi, koska määräytyy päästöjen mukaan.

Andy_81

Pitkästä aikaa bensan hinta oli alle 2 euroa. 95 maksoi sopivasti 1,999€.
En tosin ole tankannut 95 enää vuosikausiin 98lla mennään.


marjanpoimija

Quote from: Andy_81 on 25.08.2022, 15:06:09
Pitkästä aikaa bensan hinta oli alle 2 euroa. 95 maksoi sopivasti 1,999€.
En tosin ole tankannut 95 enää vuosikausiin 98lla mennään.
Joo, nyt suunta on oikea. Tuskin enää palataan entisiin 1,6-1,7 hintoihin, mutta nyt saa jo useammasta paikasta alle kahen. Polttoaine.netin mukaan halvin 1.917 joka on jo huomattavasti inhimillisempi, kuin kevään 2,6-2,7
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

AngleHedd

Kiisselin hinta vaan jaksaa vituttaa.
Kiipeää ja pysyy ylhäällä, ja käyttövoimavero pauhaa yhä vanhaan punatyyliin.
Pitänee ostaa kohta joku 20V Micra päivittäiseen liikkumiseen.
Bastion Europa

Vesa Heimo

#755
Quote from: Uuno Nuivanen on 24.08.2022, 18:46:01
^ Tyhmät norjalaiset eivät ole vielä ymmärtäneet, että 'oma kansa ensin' -ajattelu on vahingollista.

Norjassa muuten bensa ja diesel maksaa enemmän kun Suomessa. Eli siellä paisutellaan sitä öljyn tuomaa vaurautta valtion omistuksiin eikä käytetä halventamaan polttoaineiden hintaa. Mut Norja on tosiaan se Pohjolan öljysheikkimaa. Ei siinä oikein talouksia voi vertailla kun toiset vuolee tuurilla saamaansa kultaa merenpohjasta niin kauan kun maailma sitä haluaa ostaa.

Norskit "jostain syystä" kuitenkin tukee sähköautoilua hyvin avokätisesti, minkä voisi toki nähdä öljyvaltiolta jopa omaan polveen ampumiselta eikä "oma kansa ensin"- ajattelulta.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

JoKaGO

^On melko täysin päinvastaista tuo talouspolitiikka kuin Suomessa. Täällä olisi hassattu öljyrahat ja oltaisiin jo "pakkasen puolella".
Mitä tulee sähköautoilun tukemiseen, niin ... en ymmärrä, miksi. Kai siksi, että heillä on varaa?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Atte Saarela

#757
Rotterdamissa menossa lakkoon 400000 barrelia päivässä öljynjalostuskapasiteettia
Quote
Industrial action at one of Europe's largest oil refineries is set to start on Monday after British oil giant BP rejected the salary demands from Dutch unions representing works in Rotterdam, the unions told Quantum.

The ultimatum submitted by BP workers at the 400,000-bpd Rotterdam refinery is set to expire on Monday, November 14 at 1200 local time, after which the two unions will start their actions.

The refinery is a key producer of diesel in northern Europe, with the unions' actions fuelling a potential new wave of diesel shortages.
https://www.qcintel.com/article/exclusive-staff-at-bp-rotterdam-refinery-to-strike-9785.html

Totti

Bensan hinta nousee 2024. Iltaläpyskä kysyi puolueilta mitä he aikovat tehdä asialle:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a6a34dc8-dcc5-4c84-8b49-667fb6adc2b8

QuotePolttoaineen hinta nousemassa 23-50 sentillä – Puolueet kertovat, mitä aikovat tehdä

Bensiinin ja dieselin hinta uhkaa nousta rajusti ensi vuoden alussa. Nousun aiheuttaa polttoaineen biokomponenttien jakeluvelvoite – Iltalehti kysyi eduskuntavaaleihin osallistuvilta puolueilta, mitä ne aikovat tehdä asialle.

Vuosi sitten rajusti nousseiden fossiilisten polttoaineiden hintapaineen helpottamiseksi nykyinen hallitus laski tilapäisesti jakeluvelvoitetta 13 prosenttiin. Tällä olikin jonkinnäköinen vaikutus, mutta kun liikenteen päästötavoite on karkaamassa liian hitaan sähköistymisen myötä koko ajan kauemmas, se tarkoittaa että jakeluvelvoitetta pitää kiristää.
...

Jakeluvelvoite on nyt maailman politiikan nostaman polttoaineen hinnan vuoksi alhainen 13 prosenttia, mutta ensi vuoden alusta se nousee 28 prosenttiin. Sen arvioitu vaikutus fossiilisten polttoaineiden hintaan on 23-50c/litralta jo siis vuoden 2024 alusta. Millä tätä iskua kansalaisten rahapussiin voitaisiin pehmentää?

Demarit vastaa:

Quote... Jakeluvelvoite on tärkein yksittäinen työkalu liikenteen päästöjen vähentämisessä.
SDP korostaa kuitenkin, että liikenteen päästöjen vähentäminen tulee toteuttaa sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti.

SDP kannattaa tarvittavien tukimekanismien valmistelua muun muassa pienituloisille, syrjäseutujen kotitalouksille ja vientimarkkinoilla toimiville yrityksille siirtymän sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja kansallisen kilpailukyvyn turvaamiseksi.

Eli ensin demarit korottavat hintoja ja sen jälkeen keksiä uusia tukia alentamaan hintoja; klassista sosialistipolitiikkaa, jossa otetaan yhdellä kädellä ja annetaan vähemmän toisella. Keskiluokka tämänkin tietysti maksaa koska sitähän voi verottaa loputtomiin. Muut vihervasemmistolaiset kauppaavat täsmälleen samaa reseptiä kun demarit, joten en siteeraa heitä sen enempä.

Persut vastaa:

QuoteEn kannata jakeluvelvoitteen kiristämistä, sillä se koituisi autoilijoille kohtuuttoman kalliiksi. Velvoite pitäisi poistaa kokonaan ja antaa biopolttoaineiden toimia vientituotteena, sikäli jos koko tuotanto ei mene kaupaksi Suomessa markkinaehtoisesti. ...


Persuilla on suuspuolueista ainoa järkevä ja myös realistinen lähtökohta itseaiheutettuun lailla säädettyyn inflaatioon.


Kokkarit vastaa:

QuoteLienee realismia, että sekoitevelvoitteen nosto vuoden 2023 tasolta vuodelle 2024 on liian korkea. Nykyisen aikataulun mukainen huima korotusesitys vuodelle 2024 on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta.

On epäselvää, löytyykö markkinoilta riittäviä raaka-ainevirtoja nykyisillä toimitusketjuilla ja tuotantoteknologioilla jakeluvelvoitteen nostamiseksi, siten etteivät polttoaineiden hinnat nouse pilviin.
Kokoomus kannattaa puhtaan liikennesähkön lisäämistä jakeluvelvoitteeseen, jotta liikennesähköllä voidaan täyttää jakeluvelvoitetta, ja siten kustannuspaineita dieselpolttonesteitä käyttävälle raskaalle ammattiliikenteelle laskea.

Kokkarit pysyvät vihermädätyksen linjalla koska Orpo on hirttänyt itsensä vihervasemmiston köydellä. He sanovat kuitenkin haluavansa siirtää hinnankorotuksen. Aikataulua ei kerrota joten ilmeisesti 2025 on sitten hintakorotuksen paikka.

Kokkarit sentään huomioivat, että biopolttoaineita ei ainakaan Suomessa ole edes lähimainkaan hallituksen päättämään sekoitustarpeeseen. Tämä viisaus tosin ei estä ajamasta epärealistista ilmastopolitiikkaa kun käärmettä pyssyyn.

Kepu vastaa:

QuoteMuuttuneessa maailmantilanteessa ja inflaatiopaineissa polttoaineen biojakeluvelvoitteen alempaa tasoa pitää jatkaa, jos biojakeen osuuden nostaminen korottaa polttoaineen hinnan kohtuuttomuuksiin.

Pidemmällä tähtäimellä sekoitevelvoitteen lisääminen on järkevää, koska biopolttoaine on kotimaista polttoainetta ja se vähentää Suomen riippuvuutta ulkomaisesta energiasta.

Kepu ajaa jälleen omaa maatalouden tukiaispolitiikkaansa kauppaamalla biopolttoainetta "kotimaisena". Biovouhotushan vaatii massiivisia tukia kun polttoaineeksi prosessoitavaa tähteitä pitää alkaa keräämään ympäri metsiä, viljelemään kannattamattomasti kesantopelloilla ja kaapimaan mäkkärin grillirasvoja talteen.

Sosialistien tavoin kepun tukiaiset maksaa tietenkin keskiluokka. Tosin kovin kotimaista biopolttoaine ei tule koskaan olemaan, siihen ei yksinkertaisesti riitä raakaineita Suomessa, mutta pääasia on, että kepun tukiautomaatti pyörii.

Bonusvastaus Feministeilta:

QuoteVähennetään ihmisten tarvetta kulkea autoilla. Työnantajien tulisi tukea joukkoliikenteen ja pyörän käyttöä työmatkoilla. Lisäksi etätyöskentely on hyvä tapa välttää turhaa matkustamista.

Kaupungit ja kunnat ovat avainasemassa, jotta ympäristö on mieluisa ja suosii esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn mahdollisimman monella päivittäisellä arjessa tehdyllä matkalla.

Feministit, tervetuloa Lapin lumihankiin pyöräilemään 30 km kauppaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

ikuturso

#759
Quote from: JoKaGO on 06.09.2022, 19:32:32
^On melko täysin päinvastaista tuo talouspolitiikka kuin Suomessa. Täällä olisi hassattu öljyrahat ja oltaisiin jo "pakkasen puolella".
Mitä tulee sähköautoilun tukemiseen, niin ... en ymmärrä, miksi. Kai siksi, että heillä on varaa?

Norjan vesivoima on lähes ilmaista. Sitä voi myydä ulkomaille vain rajatun määrän sähköverkkojen rakenteen vuoksi, mutta öljyn voi tankkerilla kuskata mihin tahansa.

Vaikeammin vietävissä olevaa luonnonvaraa pyritään hyödyntämään maksimaalisesti kotimaassa ja helpommin vietävä myydään ulkomaille?

Toiseksi, öljykentät ehtyvät joskus, mutta Kölivuoriston vesipumppu jatkaa porskuttamistaan. Sinä päivänä on hyvä, jos ajoneuvokanta on tuon vesipumpun eikä öljyn varassa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Dangr

En ole ikinä tajunnut tuota pakkojalostamista. Jos tarvitsemme energiaa, niin viljan poltto suoraan tuo enemmän energiaa kuin monen prosessin kautta huonolla hyötysuhteella sen jalostaminen alkoholiksi ja auton tankkiin.

Kepulointia varmaan?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Äpyli

Quote from: Totti on 13.03.2023, 08:53:30
Bonusvastaus Feministeilta:

QuoteVähennetään ihmisten tarvetta kulkea autoilla. Työnantajien tulisi tukea joukkoliikenteen ja pyörän käyttöä työmatkoilla. Lisäksi etätyöskentely on hyvä tapa välttää turhaa matkustamista.

Kaupungit ja kunnat ovat avainasemassa, jotta ympäristö on mieluisa ja suosii esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn mahdollisimman monella päivittäisellä arjessa tehdyllä matkalla.

Feministit, tervetuloa Lapin lumihankiin pyöräilemään 30 km kauppaan.

Miten feministit konkreettisesti aikovat vähentää ihmisten tarvetta kulkea autoilla? Eiköhän se ole jo lähes täysin tarveperusteista jo tällä hetkellä. En ainakaan tunne ketään, joka ajelisi huvikseen. Feministit saisivat kyllä ihan reilusti viestiä, mitä kustannusten nousu tarkoittaa sekä yleisimpien ammattien että mies- ja naisvaltaisten alojen suorittavan työn tekijöille. Puhutaan sadoista tuhansista duunareista. Eli laskelmia pöytään. Kun esimerkiksi katsoo naisvaltaisimpien alojen listaa, niin ei siellä juurikaan mahdollisuuksia etätyöhön ole (sama pätee tietysti myös miesvaltaisiin aloihin).

Keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka oli v. 2015 14km. Se tarkoittaa talviolosuhteissa noin tunnin rykäisyä suuntaansa, hyvissä olosuhteissa hieman allekin jos kunto on hyvä. Useimmat tarvinnevat lisäksi aikaa suihkussa käymiseen. Koska kyse oli keskimääräisestä työmatkan pituudesta, aika moni ajaa tyypillisesti 20-40km työmatkaa. Tällöin tulee matka-ajasta jo melkoinen investointi jokaisena työpäivänä siitä ilosta, että saa ajaa pyörällä.

Lisäksi pyöräilyn etuja aina hehkutetaan, mutta onko kukaan arvioinut, kuinka paljon lisääntyisivät onnettomuudet jos ajatusleikillisesti kaikki duunarit alkaisivat pyöräillä työmatkansa myös talvisin. Monin paikoin talviajo pyörällä on suorastaan hengenvaarallista koska kunnollinen pyöräilytie puuttuu ja vaikka sellainen olisikin, sen talvikunnossapito joka paikassa ei ole realismia. Itse lisäisin vielä jokaisena vuodenaikana pyöräilyä harrastaneena, ettei sekään ihan ilmaista ole. Saa aika sissi olla mikäli vetää syys- ja talvikauden läpi ilman a) kunnon pyörää, b) kunnon varusteita.

Minä kyllä kannatan pyöräilyä monessa asiassa, mutta työmatkapyöräily ei ole realistinen vaihtoehto kuin valitulle joukolle. Suurin osa maksaisi sitten jakeluvelvoitteen noston ihan omasta tilipussistaan.

Dangr

Quote from: Äpyli on 13.03.2023, 12:16:49
Eiköhän se ole jo lähes täysin tarveperusteista jo tällä hetkellä. En ainakaan tunne ketään, joka ajelisi huvikseen.
...
Keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka oli v. 2015 14km.
...
Saa aika sissi olla mikäli vetää syys- ja talvikauden läpi ilman a) kunnon pyörää, b) kunnon varusteita.
Taas postaus jota kukaan ei liketä:
Noissa keskimääräisissä matkoissa ja alle, ei polttoaine maksa suht mitään. Eli mennään autolla kun semmoinen jo on.

Noita matkoja vetää ilolla pyörällä 75% ajasta. Jos on kylmää, niin laittaa takin päälle ja pipoa silmille. Ihan tosissaan, kokeilkaa joskus. Jos tuulee ja tuivertaa, niin sitten pyörä jää kotiin.

Mutta ainahan on liian kylmää tai kuumaa. Kummasti vaan vanhat mummot tuolla pyöräilee antiikkisilla helkaman ainoilla.

https://youtu.be/Uhx-26GfCBU

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Vesa Heimo

Quote from: totuuspuheasiamies on 13.06.2023, 22:07:00

Bensiinin hinta suurenee entisestään, mikä heikentää maan kilpailukykyä.

Ei nouse jos PS on hallituksessa. Lupasivat että laskee.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

sutki

Verorahoitteinen YLE:n MOT tarjoaa:

Sentti bensapumpulla

"Polttoaineiden kova hinta tuntuu meidän kaikkien kukkarossa. MOT selvittää, miten Venäjän sota, ilmastotavoitteet, kilpailu ja poliittiset lupaukset vaikuttavat siihen, mitä ihmettä bensapumpulla oikein tapahtuu."

https://areena.yle.fi/1-63858261

Mielenkiintoinen seikka oli miten alueellisesti eri päivinä hinta voi pompsahtaa jopa 30snt/L ja kuvio toistuu viikosta toiseen.

Itse käytän tankille appsia, mutta ei taida ihmisiä polttoaineen hinnat kauheasti kiinnostaa kun laiskasti ilmoitellaan hinnoista.
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Mäntymetsä

MOTin jutun pointti taisi alunperin olla se, että hallituksen toimilla saadaan oikeasti säädettyä pari vaivaista senttiä kun kauppiaat taas näyttävät muuttavan hintaa kerralla jopa 30 cnt.

Mutta tutkimuksen tulos kalliista keskiviikosta nousi varmaan jopa vahingossa ohjelman pääuutiseksi. Olihan se käppyrä aika mielenkiintoinen.

sutki

Juu, oli siinä mainittu nämä EU:n ilmastotavoitteet ja sen myötä uusiutuvien polttoaineiden osuuden lisääminen polttoaineissa.

Neste ja ST1 tietysti biolitkumyyjinä hyötyvät sitä enemmän mitä enemmän biokonponenttia polttoaine sisältää.
Ohjelmassa ei tietenkään kerrottu edellisen hallituksen vihreän ministerin kytköksistä ST1:een.
(Lähde mm: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d0775522-b110-460d-9475-f64c549a4bdd )

Ilman PS:ää hallituksessa polttoaine maksaisi nyt kenties 2,2-2,3€/L?
Ja kun katsoo raakaöljyn maailmanmarkkinahintoja niin taitaa se kohta olla 2,5€/L.

Suomessa 95E bensa on EU:n mittapuulla kallista, olemme kai TOP3 listalla ja meillä välimatkat on pitkät, julkinen liikenne olematonta pl. isot kaupungit. Kreikassa ja Italiassa taitaa bensa olla vielä pikkuisen kalliimpaa.
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

FadeAway

Jännä toi MOT jutun hintojen raju nousu ti-ke.
Aikanaan , kun huoltoasemalla olin töissä, niin meidän hinnoittelu oli 2 lähistöllä olevan aseman hintojen mukaan.(kilpailijoiden hinnat syötettiin koneelle)
Yleensä useita senttejä(+5-10) st1 kylmäaseman hintaan ja sama tai +2 snt Nesteen hintaan. Puheet öljyn markkinahinnasta tai veroista(jotka yleensä on nousseet+alv) ei vaikuttaneet meidän hinnoitteluun.
Mitään keskiviikon hinnan pomppausta en muista niiltä ajoilta 15v sitten. Lähibensiksellä hinta pomppii kuten mot-ohjelmassa.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

insinörtti

Minkä takia tuo biokomponentti nostaa polttoaineen hintaa? Kun diesel maksoi 1.20€, maksoi biokomponentti eli biodiesel 1.40€. Biokomponentin hinta ei riipu mistään venäjän öljynhinnasta, joten sen pitäisi maksaa edelleenkin 1.40 euroa.

Kun tuollaista litkua sekoittaa 2 € dieselin sekaan, hinta alenee? Esimerkiksi 20% lantringin pitäisi maksaa 1.88€/litra.

Ettei vain olisi taas kerran päässyt käymään niin, että "markkinat" ovat määränneet tuotteen maksavan aina enemmän kuin fossiilisen polttoaineen - aivan sen oikeasta hinnasta riippumatta? Toisin sanoen jälleen uusi kartelli jossa myyjä voi pakko-ostattaa tuotettaan haluamallaan myyntihinnalla?

Inca

Quote from: insinörtti on 26.09.2023, 07:54:04
Minkä takia tuo biokomponentti nostaa polttoaineen hintaa? Kun diesel maksoi 1.20€, maksoi biokomponentti eli biodiesel 1.40€. Biokomponentin hinta ei riipu mistään venäjän öljynhinnasta, joten sen pitäisi maksaa edelleenkin 1.40 euroa.

Kun tuollaista litkua sekoittaa 2 € dieselin sekaan, hinta alenee? Esimerkiksi 20% lantringin pitäisi maksaa 1.88€/litra.

Ettei vain olisi taas kerran päässyt käymään niin, että "markkinat" ovat määränneet tuotteen maksavan aina enemmän kuin fossiilisen polttoaineen - aivan sen oikeasta hinnasta riippumatta? Toisin sanoen jälleen uusi kartelli jossa myyjä voi pakko-ostattaa tuotettaan haluamallaan myyntihinnalla?
No ei voi mitenkään verrata biokomponenttien hintoja tuolla lailla, niihin vaikuttaa biokomponenttien kysyntä ja niiden tarjonta. Se taas on molemmat muuttuneet ajan kuluessa
Toki tuo jos Suomeen tulee joku 30% sekoitevelvoite se luulisi jo vaikuttavan biokomponenttien hintaan nostavasti.

Jos joku viitsii tuollaisista ekonometristä tutkimusta tehdä, ja määrittää minkä suuruisia hintajoustoja tuossa on, miten biokomponenttimarkkinat kehittyneet ja miten paljon hintaan vaikuttaa mitkäkin tapahtumat niin mielenkiintoista sinänsä ( menneeseen katsovaa ja menneet ei ole tokikaan mikään tae tulevaisuudesta ) ja tietenkin melko työlästä.

Nythän se menee vähän jatkossa niin että kun kerran autoista kerätään vuodessa 8 miljardia veroja niin sähköautoiluun siirryttyä tulee olemaan jotakuinkin 4000 euroa vuodessa verot sähköautoile. Joko se on luokkaa 20 000 hankintaan, luokkaa 350 e kk käyttömaksua, luokkaa euro / ladattu kwh tai luokkaa 20 euroa / 100 km tietullia. Valtio ei nimittäin varmasti leikkaa budjetista 8 miljardia euroa

Eikä se bensa-autoilla ajeleminenkaan ole niin kallista jos sitä ei verotettaisi melkein maailman eniten.

Se että toinen iso asia on tuo ulkomainen huippuosaaja_työvoima niin mitenkä tämä sopii yhteen sen kanssa, saksalaiset tottuneet ajelemaan paljon edullisemmilla ja hienommilla autoilla,saati sitten jenkit. Onnea siihen, iso pickup + corvette + 2 moottoripyörää vaihtuu vuoden 2007 corollaan ja 80c bensa vaihtuu 1.5 euroa kalliimpaan aineeseen.

170kmh motarilla porhaltaminen melko uudella 3 litraisella  audibemarilla vaihtuu talvinopeusrajoituksiin, kuoppiin teissä ja kansanauto nissan gumqvattiin litrasella koneella ja peräti sähkösäätöisillä etulaseilla.

Ei ne suomalaisetkaan suurin joukoin hae töihin Moldovaan tai Bosniaan, suhteessa elintasoissa yhtä iso ero kuin Sveitsiin tai U.S.A. Born to bii waaaiiiillddd american Yhdysvaltoihin.
Tosin tietenkin eri suuntaan.

Sitä vaan ajattelen että eipä se suuri huikea massa maailman parhaita huippuosaajia ole suuresti Suomeen tulossa, eikä vähiten tälläisen älyttömän liikkumisen verotuksen vuoksi.


Roope

QuotePääkirjoitus: Pitävätkö Purra, Orpo ja Saarikko äänestäjää idioottina?

Sekä oppositio- että hallituspuolueet tuntuvat luottavan äänestäjän poliittisen muistin surkastumiseen, kirjoittaa politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.

Petteri Orpon (kok) oikeistohallituksen nimittämisestä tuli tällä viikolla kuluneeksi kolme kuukautta.

Se aika näköjään riittää nyky-Suomessa siihen, että oppositiopuolueet ja hallituspuolueet voivat unohtaa, mitä ne tekivät ja puhuivat vielä muutama kuukausi aikaisemmin.

Siinä sivussa syntyy vaikutelma, että äänestäjää pidetään idioottina, jonka poliittinen muisti on hiiren luokkaa – ehkä onkin.

[...]

BENSAN hinta on ikuinen petettyjen vaalilupausten temmellyskenttä. Nyt siihen sortui Riikka Purran perussuomalaiset. Purra päätyi valtiovarainministeriksi. Kun bensan hinta nousee, puolue yrittää kikkailla itseään irti lupauksista, joita varsinkin vaalikentillä jaettiin.

Polttoaineveroa lasketaan puolueen vaatimuksesta 160 miljoonalla, kun polttoaineiden jakeluvelvoite nostaa hintaa. Veroalen viiden sentin (!) pumppuhintavaikutus häipyy tosin kuin tuuli Saharaan maailmanmarkkinahintojen noustessa. Bensa on kalliimpaa nyt kuin keväällä.
Ilta-Sanomat 29.9.2023

Mitäs siellä vaalikentillä sitten lupailtiin? Onhan siinä viidenkin sentin alennuksessa iso ero punavihreään politiikkaan, jolla olisi väkisin kallistettu polttoaineita varmaankin kymmenillä senteillä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Puuha-Pepe

#771
Onhan nämä puheet kieltämättä hieman hassuja. Ennen vaaleja kerrottiin miten helppoa bensan hinnan alennus on, nyt ei sitten voikaan mitään tehdä:

[tweet]1707468171962093708[/tweet]

vs.

[tweet]1707659630984270057[/tweet]

Lisämausteensa hommaan tuo Tiktok-persujen kansalaisaloite, joka menee nyt eduskunnan käsiteltäväksi. Otetaanko aloite oikeasti käsiteltäväksi, vai haudataanko se byrokratian rattaisiin.  :P






Unown1

Tuosta Iltiksen jutusta vielä pari huomiota.
Quote from: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a6a34dc8-dcc5-4c84-8b49-667fb6adc2b8Vuosi sitten rajusti nousseiden fossiilisten polttoaineiden hintapaineen helpottamiseksi nykyinen hallitus laski tilapäisesti jakeluvelvoitetta 13 prosenttiin. Tällä olikin jonkinnäköinen vaikutus, mutta kun liikenteen päästötavoite on karkaamassa liian hitaan sähköistymisen myötä koko ajan kauemmas, se tarkoittaa että jakeluvelvoitetta pitää kiristää.

SDP:

Vuoden 2024 alusta jakeluvelvoite on palaamassa takaisin tavoiteuralle, joka on tärkeä niin Suomen omien ilmastotavoitteiden kuin myös EU:n taakanjakoasetuksen aiheuttamien velvoitteiden täyttämisen näkökulmasta, eikä siitä voi joustaa. Jakeluvelvoite on tärkein yksittäinen työkalu liikenteen päästöjen vähentämisessä.

Nenään kävi voimakas eurososialismin käry ja piti sitten katsoa mitäs tämä eu:n taakanjakoasetus pitää sisällään. Ja vähemmän yllättäen vauras hölmölä on kärkipäässä kantamassa vastuuta ja kerryttämässä luottamuspääomaa 39% vähennystavoitteella (tulee nousemaan 50 prosenttiin), Itä-euroopan maiden tavoitteiden jäädessä alle 15%, peränpitäjänä nollalinjan Bulgaria. Energiaviraston mukaan jakeluvelvoitteen tavoiteura tähtääkin kunnianhimoiseen 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tuntuvat korotukset ovatkin tarpeen, kun vauraan hölmölän hallintoalamaiset eivät ilmeisesti silkkaa piruuttaan vaihda vanhoja rotiskojaan sähköautoihin.

Quote from: https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokannan_ikatilastoja/henkiloautokannan_ikakehitysHenkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2022 noin 12,9 vuotta

Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2021. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit

2012   111 251   
2013   103 450   
2014   106 236   
2015   108 812   
2016   119 000   
2017   118 587   
2018   120 499   
2019   114 203   
2020   96 415   
2021   98 484   
2022   81 698

Huppupelikaani

Ettei bensakritiikki olisi ihan pelkkien populististen oppositioräksyjen twiittien, trollaavien hompanssien ja lööpeistä elävien roskalehtien varassa, laitan näkyviin alkuperäistä keskustelua aiheesta. Täysistunto 28.9.2023:

Quote
———

Keskustelu

16.31 Katri Kulmuni kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelman mukaan bensavero kevenee muutaman sentin — saman verran se heiluu jo maailmanmarkkinahintojen myötä. Eduskuntavaaleissa osa hallituspuolueista teki valtavia vaalilupauksia suomalaisille autoilijoille. Hallituspuolueista luvattiin muun muassa, että polttoaineveroa lasketaan EU-minimiin, Suomessa otetaan käyttöön ammattidiesel, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteista luovutaan, autojen käyttövoimavero poistetaan ja liikennehankkeissa painotetaan tiestön korjaamista eikä esimerkiksi Turun tunnin junaa. [Välihuutoja] Mikään näistä lupauksista ei toteudu. Mikään näistä lupauksista ei toteudu. Arvoisa liikenneministeri, voisitteko te nyt vastata suomalaisille, miksi bensan hinta ei laske. [Antti Kurvinen: Lupasitte! Perussuomalaiset lupasivat!]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Ja vastaajana ministeri Ranne.
16.32 Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnä minä totean sen, mitä tämä hallitus tekee nyt meidän liikenteellemme. Me satsaamme... [Välihuutoja] — Me emme puhu täällä nyt perussuomalaisten politiikasta, me puhumme siitä, kuinka istuva hallitus puolustaa nyt liikkujia ja autoilijoita. — Me laskemme verotusta, autoilijoitten verotusta, yli 160 miljoonaa euroa. Me satsaamme 250 miljoonaa korjausvelkaan. Tämä on täysin ennenkuulumatonta. Me satsaamme liikenneturvallisuuteen, me varmistamme sen, että meillä joka puolella, ympäri Suomea, on kannattavaa ja turvallista liikkua. Tällaisia toimenpiteitä ei aikaisemmin ole tehty. [Suna Kymäläinen: Kyllä varmasti on tehty! Voi jestas!]

Voin kyllä varmistaa myöskin sen, että kun te katselette taaksepäin meidän hallitusohjelmaamme, niin siellä on varsin hyviä perälautoja. Siellä todetaan esimerkiksi, toisin kuin Marinin hallituksessa, että energia- ja ympäristöpolitiikassa ei omin toimin nosteta arjen kustannuksia eikä myöskään heikennetä elinkeinoelämän [Puhemies koputtaa] toimintakykyä ja kilpailukykyä. [Suna Kymäläinen: En kyllä kuullut vastausta bensan hinnasta!]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Pysytään minuutissa. Tosiaan vain yksi ministeri kerrallaan vastaa, mutta varmasti täällä tulee kaikille, jotka haluavat, vastausmahdollisuuksia.

Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Lisäkysymyksen esittää edustaja Kulmuni.

16.33 Katri Kulmuni kesk: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri, te ette vastannut kysymykseen: miksi bensan hinta ei laske? [Antti Kurvinen: Miksei?] Keskiverto bensa-autoilijan tankkauskulut voivat siis laskea arviolta noin 50 euroa, ehkä 40 euroa kuussa, 500 vuodessa. [Perussuomalaisten ryhmästä: Eikös se ole aika hyvä?] Ja tästä tietenkin osa voi kadota vaikkapa polttoaineyhtiöiden katteisiin. Joten niin kuin kuultiin, rikottujen vaalilupausten sarja on pitkä, mutta valitettavasti edes siinä ei ollut vielä kaikki. Samanaikaisesti hallitus on nimittäin kiristämässä työmatkakuluvähennysten omavastuuta 150 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Lisäksi vähennysoikeuden enimmäismäärä on laskemassa 1 400 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh! — Huhhuh!]

Perussuomalaisten ryhmäpuheenjohtaja on täällä vielä ilkkunut, että "viimein päästään eroon kepulaisten siltarummuistakin". Hallitus tulee siis iskemään lovea tavallisiin autolla työssä käyviin suomalaisiin. [Eduskunnasta: Aijai!] Työn kustannukset tulevat kasvamaan — sinne on vaikeampi päästä — ja erityisen paljon niillä, joilla on pitkä matka.

Arvoisa valtiovarainministeri, suurin osa suomalaisista ei asu Helsingin seudun liikenteen reittien varrella. Miksi te korotatte suomalaisten autoilijoiden työssäkäyntikustannuksia? [Antti Kurvinen: Miksi? — Välihuutoja]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
No niin, ja ministeri Purra.
16.35 Valtiovarainministeri Riikka Purra: (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Vastasin tähän kysymykseen jo viime kyselytunnilla. Nostamme omavastuuosuutta esimerkiksi juuri siksi, että HSL-alueella kahden vyöhykkeen yli kulkeva ei saisi tätä vähennystä, koska sitä ei ole tarkoitettu siihen.

No, mitä tulee öljyn maailmanmarkkinahintaan, niin kyllä, se on huomattavan korkealla, Brent-öljy 95 dollaria, ja tällä on selviä vaikutuksia globaalilla tasolla inflaatioon. Ja tämä tulee vaikuttamaan moniin maihin, erityisesti Suomeen. [Suna Kymäläinen: Sitä on vaikea ymmärtää! — Välihuutoja] No, mitä tämä hallitus tekee? Tämä hallitus maltillistaa jakeluvelvoitteen nousua huomattavasti teidän hallituksenne tekemästä urasta. [Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Ensi vuonna se ei nouse lainkaan, ja sen jälkeenkin se nousee niin maltillisesti, että se ei viimeisenä vuonnakaan ole vielä yhtä korkea kuin se olisi teidän jäljiltänne jo ensi vuonna. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh! — Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Sen lisäksi hallitus tekee täysin historiallisen polttoaineveron alennuksen, joka ensi vuodelle on 160 miljoonaa, tekee autoveroalennuksen, laskee polttoaineen CO2-komponentin veroa. Tällaista ei ole tässä maassa koskaan ennen nähty — autoilijalle kaikki. [Välihuutoja]

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Seuraavaksi edustaja Kurvinen.
16.36 Antti Kurvinen kesk: (vastauspuheenvuoro)
Rouva puhemies! Pari vuotta sitten perussuomalaisten puolueen vaalislogan oli "Äänestä bensan hinnan korottajat pihalle". [Perussuomalaisten ryhmästä: Näin tapahtui! — Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä — Puhemies koputtaa] Kun tuossa aamupäivällä kävin huoltoaseman pihalla, huomasin, että bensan hinta oli pumpulla noussut. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Kuinkahan tässä tällä tavalla oikein pääsi käymään, vaikka vaaleissa muuta lupasitte?

Arvoisat perussuomalaiset, haluaisin, vaikka talvi on tulossa, kutsua teidät oman kotiseutuni merkittävään tapahtumaan, Seinäjoen Tangomarkkinoille. Minulla on teille jo valmiina tango sinne: sen tangon nimi on "Pettäjän tie". [Naurua] Te olette sadassa päivässä, arvoisat perussuomalaiset, pystyneet pettämään suurin piirtein kaikki vaalilupauksenne, erityisesti autoilijoille antamanne vaalilupaukset. Lupasitte parantaa autoilijoiden asemaa, lupasitte että tienpito paranee, lupasitte että bensan ja dieselin hinta alenee. Näin ei tapahdu. Yksityistieavustuksia leikataan, perustienpito heikkenee, [Puhemies koputtaa] ja kysynkin nyt liikennepolitiikasta vastaavalta liikenneministeriltä kaksi kysymystä: miksi autoilu kallistuu tällä vaalikaudella, [Puhemies koputtaa] ja miksi dieselautoilijana minun dieselin hinta ei laske pumpulla?

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko:
Minuutti on normaalisti aikaa, nyt meni paljon yli, mutta ministeri Ranne ottaa kiinni.
16.37 Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne: (vastauspuheenvuoro)
Jospa minä nyt toistan nämä toimenpiteet, joilla hallitus parantaa autoilijan tilannetta: [Sosiaalidemokraattien ryhmästä: Ei, ei! — Suna Kymäläinen: Yksi opeteltu vastaus!] Ensinnäkin, aivan kuten valtiovarainministeri totesi, on tämä 160 miljoonan veronalennus. Seuraavaksi on tämä erityisen suuri satsaus liikenneinfraan — tämä on täysin poikkeuksellinen. [Annika Saarikko: Ei se ole erityisen poikkeuksellista!] Ja jos me puhumme ihan tästä pumppuhinnasta, niin tiedätte hyvin, että jos olisimme pitäneet samaa liikenne- ja ilmastopolitiikkaa ja energiapolitiikkaa kuin edellinen hallitus, niin pumppuhinta olisi tammikuussa ainakin 30 senttiä enemmän kuin se on nyt meidän päätöksillämme. [Antti Kurvinen: Miksi hinta ei laske? Te lupasitte laskea!] Eli me pidämme hinnat hallinnassa, ja se tulee näkymään meidän kilpailukyvyssämme. Me myös teemme omilla päätöksillämme kaiken sen, mikä on mahdollista, ja te tiedätte sen varsin hyvin. [Keskustan ryhmästä: Te lupasitte laskea!] Autoilijoiden tilanne tulee paranemaan huomattavasti verrattuna siihen, minkälaista politiikkaa Marinin hallitus aikaisemmin teki. [Annika Saarikko: Tämä oli kova lupaus! Tähän voidaan palata!]

———

Monta populistiseksi haukuttua puoluetta eduskunnassa olikaan? Jatkot eduskunnan nettisivuilla.

ikuturso

Tuosta saa selville, että Suna Kymäläinen tykkää omasta äänestään ja pitäisi poistaa salista.

Kurvinen taas on populisteista pahin niin kuin kepu yleensä. Toki voidaan verotuksessa kompensoida sekä maailmanmarkkinahintojen nousu, että öljy-yhtiöiden kate. Veikkaan, että sen jälkeen Kepulla olisi taas jotain valitettavaa aiheesta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Huppupelikaani

#775
Matkakuluvähennyksestäkin on annettu kritiikkiä hallitukselle. Aivan kuten kepulaisten populistisissa huuteluissa, tässäkin HS:n uutisessa jää kertomatta jotain olennaista.

Quote
———
VISA ja Visan työtoverit kuuluvat niihin, joiden työmatkakulut kallistuvat, jos hallituksen kaavailemat muutokset matkakuluvähennyksiin toteutetaan. Hallitus aikoo korottaa matkakuluvähennyksen omavastuuta 750 eurosta 900 euroon. Lisäksi matkakuluja voi vähentää vain 7000 euroon asti, kun niitä ennen saattoi vähentää 8400 euroon asti.
———

Saman konsernin toinen lehti edellisen hallituksen aikaan:
Quote
———
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) kertoi, että työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan omalla autolla kuljettaessa 0,30 euroon per kilometri, kun se aiemmin oli 0,25 euroa per kilometri. Korotukset ovat määräaikaisia ja koskevat vain kuluvaa vuotta.
———

Ja taustaa omavastuun korotukselle suoraan velkaantuvalta sylttytehtaalta:
Quote
———
AB- ja BC-lippujen hinnat nousevat, mutta eivät läheskään yhtä paljon kuin ABCD-lippujen hinnat pienenevät. 30 vuorokauden AB- tai BC-lippu maksaa 70,60 euroa tai jatkuvalla säästötilauksella 58,80 euroa. Kertalipun hinta nousee 2,80:stä 3,10 euroon.
———

HSL:n kahden vyöhykkeen kausilippujen hinnat ovat nousseet näin: 2021 62,70 €, 2022 65,30 € ja 2023 70,60 € (tai jatkuva säästötilaus 58,80 €, min. 12 kk). En tiedä säästötilauksen suosiota, mutta tuskinpa läheskään kaikki julkisia käyttävät pystyvät maksamaan yli 700 € kerralla.

Hintojen nousussa tuskin tulee notkahdusta, joten jos 2024 hinta säästötilauksenakin on min. 62,50 €/kk, vuosihinta heilahtaa yli vanhan 750 € omavastuun. Nytkin mennään lähelle: 12 x 58,80 € = 705,60 €. Normaalitilauksella jo yli: 11 x 70,60 € = 776,60 € (jos loma sattuu osumaan sopivasti).

Jos suuri(n?) osa pk-seudun 5-päiväistä työviikkoa tekevästä palkansaajasta alkaisi ensi vuodesta alkaen saada matkakuluvähennystä, olisivat veronmaksajien kulut hiukan pompanneet.

Miksi siis verrata edellisen hallituksen väliaikaisiin alennuksiin, joita joku voisi vaalitemppuiluksikin väittää, kun niihin ei olisi ollut paluuta?

E: Korjaus säästölipun maksutapaan. Ei tarvitse maksaa kerralla: "Säästölippu veloitetaan kuukausittain maksukortilta." Mutta tietysti pitää sitoutua 12 kk:ksi, tai maksat irtisanomismaksun, alk. 42 €.

ikuturso

Quote from: Huppupelikaani on 30.09.2023, 12:05:39
Matkakuluvähennyksestäkin on annettu kritiikkiä hallitukselle. Aivan kuten kepulaisten populistisissa huuteluissa, tässäkin HS:n uutisessa jää kertomatta jotain olennaista.

Saman konsernin toinen lehti edellisen hallituksen aikaan:
Quote
———
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) kertoi, että työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan omalla autolla kuljettaessa 0,30 euroon per kilometri, kun se aiemmin oli 0,25 euroa per kilometri. Korotukset ovat määräaikaisia ja koskevat vain kuluvaa vuotta.
———

Miksi siis verrata edellisen hallituksen väliaikaisiin alennuksiin, joita joku voisi vaalitemppuiluksikin väittää, kun niihin ei olisi ollut paluuta?

Kannattaa lukea hommaa.

Kannattaisi Kurvisenkin, että muistaisi mitä ulvoo.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Reino Rivimies

Katselin taas reissussa Espanjassa bensan hintoja. Alle euron per litra 95:sta. Miksi meillä Suomessa perustellaan mm. ilmastonlämpenemisellä polttoaineen huippukorkeaa verotusta kun toiset Eu-maatkaan, joihin ilmastonlämpenemisen pitäisi pahimmin vaikuttaa, eivät niin tee? Yhteinen ilmasto.

Jäkättäjä

Suomen ilmasto kattaa 99% koko planeetasta ja muiden valtioiden yhteen laskettu on 1%.

MinäVuan

Quote from: Reino Rivimies on 02.01.2025, 11:42:31
Katselin taas reissussa Espanjassa bensan hintoja. Alle euron per litra 95:sta. Miksi meillä Suomessa perustellaan mm. ilmastonlämpenemisellä polttoaineen huippukorkeaa verotusta kun toiset Eu-maatkaan, joihin ilmastonlämpenemisen pitäisi pahimmin vaikuttaa, eivät niin tee? Yhteinen ilmasto.

Polttoaineen hinta Suomessa on normaalia länsi-eurooppalaista tasoa. Korkealla polttoaineen verotuksella pidetään mm. suomalaisia ja maahantulleita työnvieroksujia kotona, kun työ ei maita.