News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Linkster

Olen tätä lankaa salaseuraillut sillointällöin päivänpolttavien aiheiden lomassa ja ehkä hiukan unelmoinutkin samalla.
Vanhana hotrod-miehenä olen tietty seuraillut enemmän ja vähemmän pontevia HD-hahmoja ja heidän edesottamuksiaan.Joskus hiukan naurattanutkin, joskus jopa wau-ilmiön vallatessa mielen.
Aatoksissa kai ne jokaisen iki-pikkupojan jutut; olisihan tuo toisaalta aika magee, ehkä sit joskus, sitku-mutku, enmäoikeinoo prätkämies,ööh, hmm... mut olihan mulla niitä krossipyöriä silloin mopoiän jälkeen...
Elämäntilanne nyt sellainen ja fiiliskin että sitku-elämä muuttuikin nytku-elämäksi.
Talon pikkuiseen autotalliin naistenvaatteiden ja kaikenmaailman kenkälaatikoiden sivuun raivasin uudelle asukkaalle tilan ja seinälle ripustelin parit orret ajokamppeille.
Tyhjiöön muutti HD VRod 1250 cc ja kylläpä tuli hyvä mieli ja uudet urat uuden harrasteen myötä!
Vanhoja kavereita vuosien varreltakin tullut tavattua päristelyn merkeissä ja kiva yhteisö tuntuisi olevan.
Mukavia ajokelejä muillekin pärinäpojille/gimmoille!

ikuturso

#1291
Kaivelin ensimmäistä kertaa kesän aikana mopetin katoksesta.

Akku död. Kuten arvata saattaa. Halvalla reissun päältä ostettu perus lyijyakku, joka jäätyy ulkokatoksessa talvella, kun mopon kello ja virtavuodot sen purkaa. Laturiin ja kattomaan mitä tapahtuu. Akun jännite kyllä nousi, mutta kun telwinin apukäynnistimellä räjäytin mopetin käyntiin, niin latausjännite akun navoilla 9V.

Vaimo toi uuden akun ja sillä lähti pelittämään ja latausjännitekin akun navoilla 14V. Mutta vilkkujen ja töötin ja mittariston virtapiiri pätkäisi hetkeksi. Jossain löysä liitos tai johto murkenemassa. Vittu.

Sitten kun koitin jarruvaloja, niin takajarrua ei ollut ja etujarrukin pehmeähkö. Tarviiko niitä jarrunesteitäkin vaihtaa joka kymmenes vuosi. Ei ole jarrunesteitä, ja kylän korjaamotkin jo kiinni. Jäi vaihtamatta. Onneksi kauppa oli auki niin sai kaliaa.

Ja suklaata.

Onneksi kokeilin noita jarruvaloja, kun muuten olisin lähtenyt ajamaan ja koittanut jarruja... Kyllä siinä vielä viime kesänä oli jarrut. Takapyöränkin sai lukkoon, mutta nyt hui hai.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Tähän asiakkaani pyörään kunnostin vaidelaatikon. Kaverin ensimmäinen itse rakennettu prätkä. 8)
https://pipeburn.com/bmw-r100-dark-shadow/
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Linkster

Quote from: Faidros. on 16.07.2021, 08:08:53
Tähän asiakkaani pyörään kunnostin vaidelaatikon. Kaverin ensimmäinen itse rakennettu prätkä. 8)
https://pipeburn.com/bmw-r100-dark-shadow/
No johan on heppu ponkaissut sitten kertaheitolla kärkeen :)
En ole itse ehtinyt muuta kuin kurvailemaan omallani ja jopa Homman seurailu jäänyt.  Kohta alkaa 5500 Km tälle kaudelle olla kellossa. Ihan eteläsuomea ajellut ja eilen Mallinkaisten mainioissa maisemissa viimeksi.Suoraan töistä ajovermeet niskaan ja illalla takaisin. Ihmeen pitkä matka muuten Janakkalasta Hyvinkäälle kun melkein tankillinen menee bensaa ;D
Onneksi nykyisin näkee jonkun verran tuollaisia Bemarin kaltaisia luomuksia, Flatträkkereitä, bobbereita vaikka japseista jne. Jopa ajossakin joskus.

Lalli IsoTalo

#1295
Quote from: Faidros. on 18.08.2020, 16:56:32
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/koronan-jengi
Parikytvuotta sitten tuon jengin kanssa vierailtiin puolin ja toisin. Melko hellyyttävä filkka lähes 50v takaa. ;D

Jotenkin tuosta tuli mieleen 1970-luvun puoliväli, kun prätkiä ei verotettu kovin ankarasti, ja kesätöitä ei verotettu ollenkaan. Monet ostivat prätkiä kesälomatuloilla, jos ei tarvinnut maksaa vanhemmille mitään.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Faidros.

Ehkä ainoa prätkä minkä vielä 2000-luvun jälkeisistä prätkämalleista haluaisin omistaa...HP2! :-*

Seuraavassa filkassa on hyvää tarinaa 1200cc kardaanivetoisesta enduropyörästä, millä kilpailtiin samoissa endurokisoissa jopa 250cc 2t koneiden kanssa!
Se on myös hieno tarina Simo Kirssistä, joka pystyi käsittelemään tuota ajokunnossa lähes 200 kiloista ja vakionakin 105 heppaista monsteria kuin puolta pienempää.
Ja kuten olen joskus täällä maininnut, mulla on omistuksessa Simon G450 X, millä hän voitti Saksan crosscountry-mestaruuden... ja nimikirjoitus numerokilvissä. ;)
Poitsu höntsää sillä enskaa ja crossia. Äkänen tehdastallin kisavehje.

Mutta se filkka, kas tässä: https://www.youtube.com/watch?v=LYVPGU8mLik
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Saastutan tämän ketjun YLE-hömpällä.

Ylen uutisissa tuli juttua Ugandasta, jossa suuri osa miehistä ajaa moottoripyörillä. Nyt siellä on paja, joka antaa koeajaa sähkökäyttöistä moottoripyörää. Yksikin tyyppi sanoi, että haluaa sellaisen kun ennen päivän ajot maksoivat kuusi euroa ja sähkömoottoripyörällä vain kaksi.

Sitten uutisjutussa näytettiin erittäin sekavaa ja turvattoman oloista Kampalan liikennettä, jossa miehet ajoivat joskus kypärä päässä joskus ei. Mutta naiset olivat kyydissä pääsääntöisesti ilman kypärää. Niinpä puffissa sitten YLE toimittaja Liselott Lindström istui jonkun paikallisen kyydissä hiukset liehuen ja häntä kuvattiin ilmeisesti varsin lähellä ajaneesta ajoneuvosta.

Sitten ihmetellään, kun nuoret eivät halua käyttää kypärää tai turvavyötä.




Kun muistelin tuon toimittelijan nimeä, klikkasin jotain hänen twitterilinkkiä, ja sain silmilleni (en tiedä miten twitteri valitsee mitä twiittejä näyttää, oliko tämän kamuja vai tykkäyksiä vai satunnaisia) järjetöntä vasemmistolaispaskaa ja päiviräsäsvihaa. Jos on sitä mieltä, että Päivi saa olla telkkarissa, niin pitää olla myös sitä mieltä että päivi on paska, muuten on osa ongelmaa. Jos hyväksyy päivin näkymisen, pitää tuomita sen sanomiset.

Järkyttävää viherpunikkipaskaa kuvaruudun täydeltä. Meinasin oksentaa. Gurbanovit ja muut tietty siellä muna ojossa henkisesti ampumassa kaikki väärinajattelijat.

Anteeksi että toin tähän ketjuun. Ajattelin, että YLE:n toimittelijan kypärättömyys oli se pointti ja tuo muu paska sitten oheispaskaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Veikko

Quote from: Faidros. on 16.07.2021, 08:08:53
Tähän asiakkaani pyörään kunnostin vaidelaatikon. Kaverin ensimmäinen itse rakennettu prätkä. 8)
https://pipeburn.com/bmw-r100-dark-shadow/

Kuin Legenda itse:
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Ajatolloh

Quote from: ikuturso on 06.09.2021, 20:46:46
Anteeksi että toin tähän ketjuun. Ajattelin, että YLE:n toimittelijan kypärättömyys oli se pointti ja tuo muu paska sitten oheispaskaa.

Kyllä Liselotalla kypärä on. Se on arvatenkin kuskin housuissa. J-W Vainion laulussakin sanotaan, että peräti kylän suurin kypärä.

Faidros.

Quote from: Ajatolloh on 06.09.2021, 23:22:48
Quote from: ikuturso on 06.09.2021, 20:46:46
Anteeksi että toin tähän ketjuun. Ajattelin, että YLE:n toimittelijan kypärättömyys oli se pointti ja tuo muu paska sitten oheispaskaa.

Kyllä Liselotalla kypärä on. Se on arvatenkin kuskin housuissa. J-W Vainion laulussakin sanotaan, että peräti kylän suurin kypärä.

Kyllä se oli ennemminkin "letku letkeä" ;)

Asiaan. Hienoa työtä Suomesta, silloin kun ei ollut mitään nettejä, vaan kaiken piti perustua omaan kokemukseen tekniikasta, tai kirjoista opiskelemalla.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2021/nain-tekniikan-maailman-kertoi-suomalaisesta-v8-moottoripyoramoottorista-vuonna-1970-kulki-ja-kulki-kovaa/

Mitähän sitä tänään puuhaisi; jos vaikka rakentaisi kilpapyörän V8-moottorin. Julkaisemme Tauno Nurmen moottorikonseptin esittelyn TM:sta 9/1970 kokonaisuudessaan tässä.
Nurmen V8 kantaa nimeä Premier V8. Ja kuten huomata saattaa, on tämä 90° V-moottori sijoitettu vanhaan ja koettuun Featherbed-runkoon ja hyvin on mahtunut 8 sylinteriä Nortonin pokiin. Pakoputkia on kyllä jouduttu vetämään sieltä sun täältä oikean pituuden saamiseksi niihin. Megafonit ovat Hondasta.
Premier V8 eli miten tehdään 8-sylinterinen kilpamoottori

Kuka hyvänsä voi tehdä kotioloissa 8-sylinterisen kilpamoottorin, vai voiko? Tuskin nyt aivan kuka tahansa, koska tähän mennessä moottoripyörään on kahdeksansylinterisen tehnyt ainoastaan kaksi miestä: insinööri Giulio Carcano Moto Guzzille ja Tauno Nurmi itselleen kilpapyöräänsä.
---
Faidroksen huomautus, kone oli vain 349cc ja nelitahtinen V8! :o
Sen aikaisten kisakuskien keskusteluissa olen useasti kuullut prätkän olleen äärettömän nopea, mutta rakentaja/omistaja kuskina varsin keskinkertainen.
TT:n säännöt muuttuivat nopeasti 70-luvun alun jälkeen ja 4-tahtikoneet tippuivat pois kilpailuista vuosikausiksi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#1301
Quote from: Veikko on 06.09.2021, 22:40:44
Quote from: Faidros. on 16.07.2021, 08:08:53
Tähän asiakkaani pyörään kunnostin vaidelaatikon. Kaverin ensimmäinen itse rakennettu prätkä. 8)
https://pipeburn.com/bmw-r100-dark-shadow/

Kuin Legenda itse:

Sorry jäsen @Veikko , multa menee nyt yli hilseen. Miten asiakkaani prätkä liittyy "Arabian Lawrence":n prätkään? :)

AL osti sen ajan Kawa H2:n ja ajeli ja kuoli sillä...? So what?

No, okei "Black Shadow "(ei koskaan Dark Shadow) liittyy kyllä prätkämerkki Vincentiin, mutta vasta 50-luvulla. AL kuoli prätkällään jo 1935. :roll:

Lisäys: Varmaan ymmärsin kaiken ihan väärin legendan osalta! ;D


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Veikko

Quote from: Faidros. on 09.09.2021, 14:51:24
Quote from: Veikko on 06.09.2021, 22:40:44
Quote from: Faidros. on 16.07.2021, 08:08:53
Tähän asiakkaani pyörään kunnostin vaidelaatikon. Kaverin ensimmäinen itse rakennettu prätkä. 8)
https://pipeburn.com/bmw-r100-dark-shadow/

Kuin Legenda itse:

Sorry jäsen @Veikko , multa menee nyt yli hilseen. Miten asiakkaani prätkä liittyy "Arabian Lawrence":n prätkään? :)

AL osti sen ajan Kawa H2:n ja ajeli ja kuoli sillä...? So what?

No, okei "Black Shadow "(ei koskaan Dark Shadow) liittyy kyllä prätkämerkki Vincentiin, mutta vasta 50-luvulla. AL kuoli prätkällään jo 1935. :roll:

Lisäys: Varmaan ymmärsin kaiken ihan väärin legendan osalta! ;D

Niin, tarkoitin "legendalla" nimenomaan tätä Vincentin Black Shadowia, joka käsittääksi oli tosiaan legenda "maailman nopeimpana sarjatuotantopyöränä" - ""The world's fastest production motorcycle". Tuo esittämäsi BMW R100/7 Dark Shadow nimittäin henkii samaa olemusta ja mallinimityskin on liki sama.

En huomannut missään viittausta "Arabian Lawrenceen", joka kyllä ajoi kuolinpäivänään ehkä sen ajan nopeinta ei-sarjatuotantopyörää, nimittäin Brough Superior SS100*:sta. Eli puhuin vain legendaarisesta Vincentistä, en legendaarisesta "Arabian Lawrencesta".

*
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Radio

Taitaa mennä ensikesään vanhan ajelut. Odotan ilmaston lämpenemistä. Romuenkeliini sain katsastettua akantappajan eli sivuvaunun. Yksi pytty 500cc jyskyttää mukavasti.

Faidros.

#1304
Voi että meni ketuilleen tuo AL muistelus, ei edes prätkämerkki mennyt oikein! Vähänkö nolottaa. :-[
Mitä tästä opin? Luota omaan muistiin, mutta tarkasta aina wikistä! :P
Noo... olihan ne molemmat britit, vinski ja bruffi V2:sia. :roll: ;D

Kävin kerran Vincent-harrastajan luona Ruotsissa samalla reissulla kun ajoin Kölnistä kotiin oman R71 -38:n. Minä ihailin hänen kuvankauniita Vincentejään ja Douglaseita, kun samalla hän ihaili nazisaksalaista laatutyötä matkapyöränä.
Ostin tuon Bemarin näkemättä belgialaisen ystäväni avustuksella Kölnistä, lensin sinne, ostin vanhuksen, tehtiin ensin 1000km:n viikonloppureissu HPN-Rallyyn.
Sitten Hollannin, Saksan, Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Sen jälkeen 10 000km(osittain vaunua repien) Suomessa ongelmitta.
Prätkä kuluttaa(sivuvaunuvälityksellä) 5,5L/100km lyijytöntä oktaaniminimiltään 85.
Miksi lyijytöntä? Siksi, kun Aatu vaati moottoreille lyijyttömän bensan keston. Ei luonnonsuolelullisista syistä, vaikka kasvissyöjän, luonnonsuojelualueiden perustajan ja suden ensimmäisenä maailmassa suojelun määränneen valtion päämiehen olisi voinut näin ajatellakin, vaan siksi, että kaikki saatavissa oleva lyijy oli suunniteltu loppusijoitettavaksi tarvittaessa naapurikansojen nahan alle! ;)

Kuinka huonosti maailma muistaakaan Aatun kasvissyöjänä ja hyvin radikaalina luonnonsuojelijana. Jotenkin ehkä sivuaa linkolalaisuutta? :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#1305
Quote from: Radio on 10.09.2021, 00:35:28
Taitaa mennä ensikesään vanhan ajelut. Odotan ilmaston lämpenemistä. Romuenkeliini sain katsastettua akantappajan eli sivuvaunun. Yksi pytty 500cc jyskyttää mukavasti.

Jos olisin löytänyt netistä aikoinaan MP-lehteen piirtäneen ystäväni Rojal Rolle-sarjakuvaa, niin olisin laittanut tänne. Sarjiksen Rolle ajoi Rojalillaan jo 70-luvun lopussa. Hän mm. luuli voittavana jääratakisat vaihtamalla pyörät sirkkelinteriin!
Toinen hauska minkä muistan oli laiturilla oleva kaveri joka luuli, että prätkässä missa on anti dive edessä ja full floater takana, on mahdollista ajaa vetten päällä! ;D
Lohdutukseksi kuitenkin tämä.
https://www.youtube.com/watch?v=qsPkZJEeHc0

Haluaisin yhteyden tähän kaveriin, sillä hän tuli hommiin pitkältä talkoisiin, mun talon perustuksissa. Jos joku tuntee, antakaa ilmi!

@Radio
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Linkster

#1306
Ajokausi lopettajaisjuhlaa vaille valmis!
Paljonkos hommalaisten matkamittariin kertyi metrejä/jalkoja? Omaan amerikanlaitteeseen tuli karvan auki 7000Km, vaikken työmatkoja unelmoinnista huolimatta voinutkaan ajaa kuin pari kertaa. Leipätyön vaatimat työkalut ja varaosat tarvitsisivat motomallin peräkärryn kulkeakseen huoltoreissuilla mukana prätkällä.

Mukavia ajotapahtumia ja juttukavereitakin ilmestyi aina mottoriteknologiaa ihmettelemään.
Leukavimmat roddarikaiffat tietty epäilivät meikäläisen siirtyneen seksuaalivähemmistön leiriin kekkaloidessani miehekkäissä ja hienoissa nahkakuteissani - eikä ollut edes nahkaista koppalakkia saati peilipilotteja! Kateellisia tietty... ;D

Talven aikana maalipintojen myllytys ja pari pikkusäätöä, nesteet kytkimeen ja jarruihin - siinähän se.
No ehkä jotain muutakin ulkonäöllistä kikkailua; pienempää vilkkua ja peilit tangon päihin.
Pikkaisen kuiskailee taustalla pahojaan pieni pullo sininenkin...no saapa nähdä :)

Faidros.

Nykyään kilometrit ovat joillekin prätkäilijöille tavoitteena, ainoastaan ja vain! ???
On olemassa jopa jengi(kansainvälinen järjestö) joka ihannoi vain mahdollisimman pitkää matkaa tietyssä ajassa! Ja kaikki tietysti tehdään "turvallisesti" normaalin liikenteen seassa!
https://www.ironbutt.org/

Täysin järjetöntä! En tiedä typerämpää tapaa harrastaaa moottoripyöräilyä, kuin ajaa sitä mahdollisimman pitkään keskeyteksettä! :facepalm: :facepalm: :facepalm:

---

Silloin kun Faidros oli nuori prätkäilijä ja oma menestyksekäs firma, ajelin prätkällä yhtenä vuonna  38 000km. Silloin oli myös nastat alla talvella. 28 kokoontumisajoa samana vuonna! :roll: Eli joka toinen viikonloppu tuli vietettyä tapahtumissa keskimäärin vuodessa.

Faidros kuitenkin eli kaikki kokoontumiset ihmisten parissa, eikä keskittynyt vain kilometrien keräämiseen tarkoituksella.



Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Tänä vuonna oli vähän mielialat daun. Yksi ajoreissu jäi väliin koronan takia ja kun en siihen tsempannut, kesähuolto jäi tekemättä ja kilometrit nolliin!!! Kolmas nollakesä sitten kevariaikojen (ja niistä on yli 35 vuotta).

Toki vielä on ajokelejä jäljellä. Jos tässä vielä innostuisi huurteisin sormin nikkaroimaan takajarrun kuntoon, niin jospa nollakesän voisi vielä paikata.

Oma ennätys taitaa olla 20 000 km ajokaudessa ja kuten Faidrosilla, siihen kuului myös nastapyörillä ajoa. Ekat nastat mulla oli Yamahan XJ katupyörässä, jolla tuli kierrettyä talvirallit sun muut. Niihin aikoihin talvireissuissa näkyi enemmänkin ihan normi katu- ja matkapyöriä. RG500, FZ750, VF1000, GPZ750 muutamia tapahtumissa pyörineitä mainitakseni.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Linkster

Mielialat kohosi ainakin minulla kun pääsi suvisia maisemateitä kurvailemaan. Terapeuttista toimintaa siis.
Talvipyöräily on aika ääriliikettä minulle - nykyajan vetelälle ;D
Ainakin jos vertailee aikoihin ,jolloin prätkäily ei ollut vain harrastetta.

Isäni oli ensimmäinen veljessarjastaan joka osti auton töihin päästyään. Tämä 60-luvulla ja kaikki hänen veljensä liikkuivat moottoripyörillä pelkästään. Ei siinä mietitty paljoa ajokelejä tai muutakaan turhaa, reppuun eväät ja metsätyökalut tarakalle.

Jaska Pankkaaja

Muutamaan sataan jäi keväällä ajot, sitten myin prätkän kun edellisenä kesänä jäi myös muutamaan sataan kilometriin, ja ihan vaan ajanpuutteen vuoksi. Olisihan tuon mopon voinut pitääkin mutta seuraavaksi sitten hiukan leppoisampi lopotin, oli wanhalle äijälle turhan sportti eikä rouvakaan oikein tykännyt istua lintulaudalla. Ei ensi kesäksi mutta seuraavaksi tai sitä seuraavaksi viimeistään taas..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Paawo

Tämän suven ajelut muutamia satasia. Uudempi ikiluotettava ja rakas mopo vielä hiukan kappaleina, ensi kesäksi herää ehompana kuin vuosikymmeniin.  8)

Hiukan tuli viimeisimmällä hankinnalla ajeltua mutta kauas ei ole kodin lihapatojen äärestä tuolla wanhalla kehnolla lähteminen ennenkuin on oma silmä monia asioita oikeaksi todennut. Muttereiksi pitää purkaa ja itse taiten kasata, ennen ei luottoa löydy.

Nykyisellään toimii miten toimii ja koska toimii. Ajaminen on silkkaa nautintoa, taittuu mutkaan kuin ajatus ja vääntää kuin Wärtsilän neljäkutonen. Äänet eroottinen sekoitus Zetorin pössötystä ja kireän kutoskoneen ulvontaa. Mutta mikään mittari tai merkkivalo ei oikein toimi, ja kaikenlaista käynti-/käynnistysongelmaa on riittänyt joka siunatulle reissulle. Milloin kaatuu täydestä laukasta käynnistyen taas ekalla huolimattomalla potkulla, milloin ei käynnisty lain. Milloin tarvitsee ryyppyä ja kaasarien jenkkityylistä tulvittamista, milloin taas ei muuta kuin hanat selälleen ja yksi potku. Mitään analogiaa en ole ilmiöille vielä keksinyt, siispä kappaleet riviin pöydälle, puhtaiksi ja ajattelemaan lisää.

Nuoremmalle urheilulliselle miehelle oiva harrasteväline mutta vanhan vetelän täytyisi jo voida kumppaniinsa saavuttaa jonkunasteinen luottamus.
Agendassa on uudempi saattaa taas ajokuntoon ja sen jälkeen purkaa vanhempi.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Uuno Nuivanen

Hävettävän vähän tullut pöristeltyä, noin tonni tänä(kin) suvena. Ei ole oikein kipinää kierrellä noita samoja teitä, toisaalta laiskuus ohjaa m-auton rattiin pidemmälle mennessä...

Toisen myinkin jo pois, ans kattoo raskiiko vielä yhden moton pitää..  :-\  Toisaalta tuntuisi oudolta olla ilmankin.....

Tunkki

#1313
Nyt tulee viesti ihan väärään ryhmään mutta en parempaakaan keksi kun pitää esitellä 300cc 4-cyl 4-tahtinen Kolm-moottori.

Saksalainen koneinssi Kolm harrastaa mallilennokkeja luokassa "alle 25kg" ja turhautui kun ei mistään löydy halutunlaisia moottoreita.
Kävi kuten monesti suomessakin: "Vittu ite pittää kaikki tehä!"
Kolm-moottorit ovat nykyään käsite. Tekee 3-4-syl ja 4-syl boksereita. Käyvät ihan bensalla.

Esimerkkinä vaikkapa P-51 Galloping Ghost ensilennot, suora 4 karjuu esimerkillisesti hyvä helevetti! Lisää näitä!

https://www.youtube.com/watch?v=prIWEg4Kw70

Mallin esikuva rysähti tonttiin joku vuosi sitten Reno Air Racessa, kaputin syy oli korkeusperäsimestä irronnut trimmilaippa joka aikaansai koneen muuttumisen ohjauskelvottomaksi, kolkkasi 78-vuotiaan pilottinsa yli 9G vedolla ja ryskis. Sivullisiakin kuoli.

Vaan tuo motin soundi+potkurimelu on jormakkaan kuuloista, perkele.

edit: tekee 6-syl boksereitakin nykyään. Yhtä terveen kuuloisia ovat :)

Linkster

EI haittaa mitään Tunkki. Liittyy osaltaan motoristienkin elämään ja erilaisiin koneisiin hurahtaneiden etenkin.
Komeat sävelet ja kierroksien nousu hieno. Uusi tuttavuus moinen "Kolm"minulle.
Meillä hyvinkään kentällä vierailee muuten silloin tällöin DC3 (Airveteran) ja sen tähtimoottorien kumea jyly on kyllä kone-eroottista tavaraa.


Jack

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.09.2021, 10:51:58
Hävettävän vähän tullut pöristeltyä, noin tonni tänä(kin) suvena. Ei ole oikein kipinää kierrellä noita samoja teitä, toisaalta laiskuus ohjaa m-auton rattiin pidemmälle mennessä...

Olen ajanut tänä vuonna kahdella eri kerralla yhteensä noin 40 kilometriä. Kun vakuutusmaksu on neljänsadan luokkaa, kilometrin hinnaksi tulee kymmenen euroa.

On ollut kiireitä, ja ei-pakollisista asioista on pitänyt karsia. Toivottavasti ensi kesänä tulee ajettua enemmän. Pitäisi hommata uudet renkaat, kunhan keksisin, miten MP:n saa leijumaan ilmassa sen ajan, kun siinä ei ole pyöriä. Tunkilla sitä ei oikein voi nostaa, koska nostokohdassa ovat pakoputket. Ehkä rakennan telineen ja nostan härvelin taljalla siitä roikkumaan. Täytyy miettiä vielä. 

Faidros.

Tsiigatkaa Kuinka lujaa lasketellaan vuoden 1929 bemarilla! Jäykkä perä ja edessä lehtijouset. Käsivaihteet tankin oikealla puolella, jota huippukuski(Troy Corser) kayttää tietysti vasurilla! ;D  Noh, onhan siinä bemarissa mekaaninen ahdin. :roll: Vakiona tuossa R57:ssa on 18hp/4000rpm.
Heittämällä ohi vuoden 1954 Norton Manxista, taputukset vaan kollegan pyllylle. ;)
Hämmästyttää miten noilla renkailla vedetään aivan polvi maassa! :o

https://www.youtube.com/watch?v=yHNZaHcP3eg
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

^Säännöt muuttuivat mootturiurheilussa heti natsisaksan hävittyä sodan. Ahtimia ei enää sallittu, koska moottoriurheilun  paras teknologia oli edelleen saksalaisten insinöörien hallussa. ;)

Jonnet ei ehkä tiedä, mutta 500cc BMW:llä ajettiin noin 280km/h nopeusennätys moottoripyörällä jo 30-luvun lopulla.
Seuraavan kerran nopeusennätys rikottiin vasta 50- luvulla, tuplasti kuutioiltaan isommalla brittipyörällä. ;)

50-luvulla  Itä-Saksan puolella kehitettiin 2T(kaksitahti) tekniikka huippuunsa. MZ, CZ, Jawa, oli aivan maailman parasta huippua lähes kolme vuosikymmentä.

Mutta Itä-Euroopassa ei unohdettu myöskään TT-kilpailuja. Maailman parhaat kilpakuskit palkattiin ajamaan NL:a valmistettuja Vostok-kilpapyöriä.
Niitä oli 2-3 ja nelisylinterisiä malleja eri luokkiin.
Myös Jawa on tehnyt V4 nelitahtisen kilpurin 500cc luokkaan! ;)
En nyt muistista vedä yhtään TT-kisavoittoa, mutta lähellä he olivat.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: Jack on 10.10.2021, 08:01:03Pitäisi hommata uudet renkaat, kunhan keksisin, miten MP:n saa leijumaan ilmassa sen ajan, kun siinä ei ole pyöriä. Tunkilla sitä ei oikein voi nostaa, koska nostokohdassa ovat pakoputket. Ehkä rakennan telineen ja nostan härvelin taljalla siitä roikkumaan. Täytyy miettiä vielä.

Takapään saa ilmaan, jos mopetissa sivutuki. Kallistaa sivutuen varaan niin, että takarengas ilmassa. Joku kaveri laittaa toisen puolen jalkatapin alle halonhakkuupöllin tai vastaavan. Momentit pitää löysätä, kun rengas on maassa. Etupään saa kellumaan ilmassa, kun sivutukeen nojaten laittaa lankunpätkän emäputken (ohjausakseli) alapäähän.

Tai jos sulla on rivinelikko, jossa pakokäyrät rivissä rungon alla, niin kyllä niiden varassakin voi nostaa riittävän leveällä lankulla. Ja motonetistä ym. saa kaikenmaailman haarukoita, joilla voi nostaa palikoita ilmaan takahaarukasta tai etuteleskooppien alapäistä.

Jos vaihtaa renkaat itse, niin senhän tekee yksi kerrallaan. Saa vähän vaihtelua rengastöiden välissä, kun taas pistää ekaa pyörää paikalle ja irroittaa toista. Jos taas vaihdattaa mopoliikkeessä, joka on vielä huitsin nevadassa, niin silloin olisi toki mukava saada molemmat pyörät kerralla messiin.

Itsehän tappelen rengastyöt pääasiassa omin käsin. nimim. Keskituki on mukava asia.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Linkster

Omaan pajaan hommasin bilteman mp-nostimen, vaikka aioinkin sellaisen itse valmistaa nurkista löytyvistä pullotunkeista ym metalliprofiileista. 99€ hintaan hankittuna valmiina oli enemmän kuin kohtuullinen.
Talvihuolto alkaa olla valmis vaikkei ole edes talvi vielä :D
Jarruihin ja kytkinlaitteistoon tuore Dot4 huolellisen ilmauksen kera, moottoriöljyt ja tulpat tietenkin. HD MoCo varoitteli suurinpiirtein hengenvaaralla käyttämästä muita kuin tehtaan omia tuotteita -tietenkin! Tulpissa tosiaan komeili " Harley Davidson"(kovin champion-tyylisellä fontilla) mutta pahiksena tälläsin NGK Iridiumit reikiin - saas nähdä sulaako kannet vai mikä on lopputulema. ;D
Etuhaarukan öljyt vielä toiseen pumppuun vaiheessa. Joku seppä aiemmin (tehdas?) oli ylätulpan saanut sellaiseen jutikkaan että irroittaminen vaati melkoisen pieksentä-akrobatian ja erikoisen 35 mm hylsyn. Tiheä kierre, ja totaalinen liukasteiden puute oli saanut muutaman kierteen hitsautumaan liukuputken vastaavan kanssa. Itse liukuputki lienee kohtuukovaksi karkaistua materiaalia koska sen kierteet olivat säästyneet. Putken sisältönä olikin ruskeahkoa lientä harmailla sävyraidoilla eli vaihtoajankohta oli varmaankin passeli.