News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Janne

(http://cms.hommaforum.org/components/com_joomgallery/img_pictures//cat_-_paeivaen_kuvat_1/mc_homma_20091116_1329315572.jpg)

Tähän ketjuun kaikki Homma & Prätkä -jutut.

Rupatellaan tässä ketjussa NUIVA 2009 -pyöräilytapahtuman Moottoripyöräluokan perustamisesta. Kokoontumispaikka ja -aika voisivat olla samat kuin polkupyörilläkin, eli Turun rautatieasema 17.7. klo 10.00.

Mikäli joku tuntee hyviä saaristoreittejä, joissa mielenkiintoisia kohteita ja muuta pällisteltävää, kertokoot niistä. Päällystettyjä mutkateitä, losseja, kaffeloita ja sen sellaista.

Lenkin päätteeksi kokoontuisimme muiden hommalaisten tavoin nauttimaan hyvästä ruuasta ja Kuningas Alkoholin tarjoamasta viihteestä.

reino

Käykää Kustavissa katsomassa onko olut jo Kustavissa.

Sen jälkeen tulette Rymättylän kärkeen katsomaan, mahdutteko samalle lautalle meidän kanssa klo 17 ja matka jatkuu siitä yhtenäisesti.

Turunmaan rannat ovat täynnä oivallisia moporeittejä: Parainen, koko Kemiönsaari, Meri-Teijo jne. Tietysti vähän helpottais, jos kärkimies olis ajanut niitä reittejä ennenkin. ;)

Mutta esimerkiksi toi Kustavi on helppo ja hyvä.

EDIT:

Kustavista palatessa voi sitten poiketa Askaisissa katsomassa Louhisaaren kartanoa (Mannerheim!!1!) ja lauttamatkakin löytyy:

http://www.saaristo.org/index.php?page=157&lang=1
Taivassalo-Hakkeenpää-Teersalo-Merimasku

Taivassalosta voi mennä Merimaskuun kahta eri reittiä: Hakkeenpään ja Teersalon kautta tai Askaisten kautta (seuraava kappale). Taivassalon keskustasta Hakkeenpään suuntaan lähtee kevyenliikenteen väylä, mikä kuitenkin loppuu keskustan jälkeen. Lopputieosuus, tie nro 1961 eli Hakkeenpääntie, on kapea. Matkaa Hakkeenpään yhteysalusrantaan kertyy 8,4 km, jonka polkemiseen kuluu noin 35 min. Hakkeenpään lauttarannassa on mm. WC ja uimaranta. Yhteysalusmatka Teersaloon kestää noin 45 min. Teersalon lauttarannassa on hyvät palvelut: mm. Palvelutalo Kummeli. Lähellä on myös uimaranta. Teersalosta pääsee lautalla myös Velkuan keskustaan. Teersalosta tietä nro 1931 (kapeahko Velkuantie) Merimaskulle on matkaa 17,6 km, jonka polkemisessa kuluu noin 1 h 15 min. Hyvänä taukopaikkana matkan varrella toimii Toivaisten kyläkaupan piha, jossa on mm. pöytä ja penkit.

Taivassalo-Askainen-Merimasku

Taivassalosta pääsee Merimaskuun myös pohjoiskautta jatkamalla kapeahkon Kustavintien vartta Mietoisille asti, jonne matkaa kertyy 22,4 km ja jonne pyöräilee noin puolessatoista tunnissa. Matkan varrella on mm. huoltamoita ja useampiakin levähdysalueita, sekä sellaisia nähtävyyksiä kuten esim. Tukikohta Motti ja Muntin museosilta. Mietoisilta Askaisiin pääsee useampaa reittiä. Virallinen Saariston Rengastien reitti on pituudeltaan 7,4 km ja sen polkee noin 30 minuutissa. Mietoisten keskustan (kevyenliikenteen väylä) kautta ylimääräisiä kilometrejä kertyy 1,7 ja Lehtistentien (hyväkuntoinen hiekkatie) kautta 1,2 km. Lisäaikaa jommankumman vaihtoehtoisen reitin kiertämisestä koituu noin 5–10 min. Askaisista voi poiketa upeaan Louhisaaren kartanolinnaan, jonne matkaa hiekkatietä pitkin kertyy noin 2,4 km ja jonne polkee noin 10 minuutissa. Louhisaaren kartanolinnaan johtavalta hiekkatieltä pääsee myös uimarannalle. Askaisilta Merimaskuun matkaa kertyy kapeahkon Velkuantien kautta 15,2 km. Aikaa tämän osuuden polkemiseen kuluu noin 1 h 5 min. Suositeltavampaa olisi kuitenkin polkea Merimaskuntien kautta, koska reitti on vähäliikenteisempi, se kulkee osittain aivan merenrannassa ja se on itse asiassa 3,6 kilometriä virallisesti autoille viitoitettua reittiä lyhyempi. Aikaakin vaihtoehtoisen reitin avulla voi säästää noin 10 min. Merimaskuntie on kuitenkin suurilta osin päällystämätön.

Onkko

Quote from: IDA on 08.07.2009, 02:29:26
Ei herranjumala jätkät nyt. Ei ainakaan mitään japsimopoja?

Japsimopot sopeutuu suomeen hyvin ja eivät aiheuta ongelmia :D

tapio

Minä näin muutama päivä sitten kiinalaismopon. Se muistutti kovasti italialaista vespaa. Kaveri sanoi, että se on naurettavan halpa ja vinkkasi, että sellaisen voi hankkia sitten, kun menettää ajokorttinsa. Sitä en ymmärtänyt. Eikö muka mopolla ajeluun tarvita ajokorttia? Toistaiseksi käyn kirkonkylällä hankkimassa kiljuntekoaineita vanhalla Toyota Corolla-autollani.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

AIP

Quote from: tapio on 08.07.2009, 07:24:16
Minä näin muutama päivä sitten kiinalaismopon. Se muistutti kovasti italialaista vespaa. Kaveri sanoi, että se on naurettavan halpa ja vinkkasi, että sellaisen voi hankkia sitten, kun menettää ajokorttinsa. Sitä en ymmärtänyt. Eikö muka mopolla ajeluun tarvita ajokorttia?

AKE kertoo sen yksinkertaisesti:

QuoteMopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopon kuljettamiseen ei vaadita mopokorttia, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

Lisättäköön myös knoppitietona, että ajo-oikeuden menetys liikennerikkomuksen seurauksena koskee vain niitä ajokorttiin merkittyjä ajoneuvoluokkia. Mikäli kärsii ansaittua ajo-oikeudettomuusrangaistusta vaikkapa ylinopeuden ajosta henkilöautolla, eikä iän puolesta edellytetä mopokorttia (tai muuta mopon kuljettamiseen oikeuttavaa tutkintoa), niin liikenteessä voi sillä aikaa opetella ajamaan rauhallisesti mopedilla.

tapio

Quote from: AIP on 08.07.2009, 07:48:28
Minä näin muutama päivä sitten kiinalaismopon. Se muistutti kovasti italialaista vespaa. Kaveri sanoi, että se on naurettavan halpa ja vinkkasi, että sellaisen voi hankkia sitten, kun menettää ajokorttinsa. Sitä en ymmärtänyt. Eikö muka mopolla ajeluun tarvita ajokorttia?

AKE kertoo sen yksinkertaisesti:

QuoteMopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopon kuljettamiseen ei vaadita mopokorttia, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000.

Lisättäköön myös knoppitietona, että ajo-oikeuden menetys liikennerikkomuksen seurauksena koskee vain niitä ajokorttiin merkittyjä ajoneuvoluokkia. Mikäli kärsii ansaittua ajo-oikeudettomuusrangaistusta vaikkapa ylinopeuden ajosta henkilöautolla, eikä iän puolesta edellytetä mopokorttia (tai muuta mopon kuljettamiseen oikeuttavaa tutkintoa), niin liikenteessä voi sillä aikaa opetella ajamaan rauhallisesti mopedilla.

Tämä on tärkeä tieto, mutta mihin helskuttiin panen kissani Killen, jos menetän ajokorttini. Kille on tottunut nukkumaan Corollan takaikkunalla.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Ammadeus

Tallista löytyy Milwaukeen rauta sekä japsimopo.
Jälkimmäisellä ajelen mieluummin pidempää matkaa

Janne

Triumph Speed Triple 955i

Ammadeus

Quote from: Janne on 08.07.2009, 10:35:42

Rocket III on ollut hakusessa,Härmässä vahän liian kallis mut jos muualta löytys
Jos ja kun löytyy lähtee Dragstar 1100 myyntiin.

Pekka walden

Quote from: Ammadeus on 08.07.2009, 17:23:32
Quote from: Janne on 08.07.2009, 10:35:42

Rocket III on ollut hakusessa,Härmässä vahän liian kallis mut jos muualta löytys
Jos ja kun löytyy lähtee Dragstar 1100 myyntiin.

Mä olen kanssa sitä rocket 3:sta suunnitellut hankkivani, mutta luultavasti
taidan kuitenkin päätyä kawasakin VN2000:seen

Harrikka ei tule kyseeseen, koska tarkoitus on ajaa eikä korjata.

Lentomestari

Moottoripyöräilyyn liittyen, nyt olisi tilaus pinssille tai tarralle "olen nuiva motoristi", loma lähestyy ja jotkut kokoontumiset tulen käymään, olisi hauskaa nähdä muita nuivia näissä bailuissa! saattaisi löytyä jutun juurta enemmän kun "lääkäri määrää" ;D

Timo Hellman

Mopolla ajeluun ei tarvitse korttia jos on syntynyt ennen vuotta -85.
Nuo halvat kinukkikinnerit ovat aivan naurettavia ja jopa vaarallisia, perheeseen takavuosina ostettiin Chongyu-skootteri ja siinä ei ollut kunnon kaasukahvaa vaan spiiidiä säädettiin väännettävästä kädensijasta ohjaustangossa.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

KeijoK

Tällaiset liivit on jo!!
1) Suomen huoltosuhde on heikkenemässä. Maassamme on ikäihmisiä liikaa.
2) Tarvitsemme maahanmuuttajia parantamaan huoltosuhdetta.
3) Maahanmuuttajien on presidentin ja pääministerin mukaisesti saatava tuoda isovanhempansa mukanaan.
4) Palaa kohtaan 1.

Tunkki

Saattaahan olla niinkin että kesällä säiden suosiessa motoristit tuijottavat vähemmän tätä kottaraispönttöä.

Heikki Luoto

Quote from: Janne on 13.07.2009, 15:44:03
Hiljaista on tässä ketjussa, maksimissaan kolme pyörää lähdössä (minä, Ammadeus ja mahdollisesti Jaska Pankkaaja). Eivätkö moottoripyöräilijät ole Nuivia?

Tämä on ainutkertainen tilaisuus sijoittua Nuiva-moto GP:ssä kolmen parhaan joukkoon. Sijoituksella voi sitten kehuskella tulevaisuudessa, kun Nuiva-moto GP on kasvanut kansainväliseksi suurtapahtumaksi, jossa kilpailevat vain politiikasta tietämättömät, ammatikseen kilpailevat motoristimiljonäärit.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Jaska Pankkaaja

No onhan rouva tietysti koko vklopun töissä, kun tuota matkaa on sellainen 400 km niin ei viitti yöpymättä käydä. Muutenkin olis voinut Turussa piipahtaa pitkästä aikaa.

Niin tai näin, ennen pitkään näköjään aina päädytään rockettiin.. Itse ajattelin vielä ennen rocket kautta kokeilla ainakin jotain italian mopoa, toisaalta KTM:kin kiehtosi mutta oon kuullut lähinnä huonoa läjässäpysymisestä..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Ammadeus

Quote from: Jaska Pankkaaja on 13.07.2009, 16:10:35
No onhan rouva tietysti koko vklopun töissä, kun tuota matkaa on sellainen 400 km niin ei viitti yöpymättä käydä. Muutenkin olis voinut Turussa piipahtaa pitkästä aikaa.

Niin tai näin, ennen pitkään näköjään aina päädytään rockettiin.. Itse ajattelin vielä ennen rocket kautta kokeilla ainakin jotain italian mopoa, toisaalta KTM:kin kiehtosi mutta oon kuullut lähinnä huonoa läjässäpysymisestä..

Varmatoimisimpia lienevät japsit ja saksalaiset..jammuissa on hinta/laatu aika hyvin kohdallaan
Amerikkalaisissa eniten .. :roll:
Nettimotosta kannattaa katella ja vertailla.

Lentomestari

DUCATI 900 ss replica  vanha!

Liikaa matkaa näihin kiireisiin  (400 km) , muuten vois tulla.

Janne

Quote from: Turkulaine on 13.07.2009, 18:19:28
Ilmoittakaa kaasuranteet jos haluatte syömään vaakahuoneelle osasto Ohramoottorin kanssa! Vielä voin mahdollisesti vaikuttaa pöytävarauksen kokoon.

Ilmoittaudun syömään.

Yritä Lentomestari järkätä Ducati ja itsesi turkuun vaikka pakulla tai junalla.
Onko Ducati tuollainen? http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Ducati%20750SS%2075%20%201.jpg

JEE

Tällä hetkellä aika riittää valitettavasti vain harvoihin pääkaupunkiseutu-ajeluihin työmatkojen lisäksi. Olen toki kuullut, että R1:llä pidempikin matka taittuisi nopeasti, mutta taitavat olla huhupuheita vain.......  ;)

Ps.Hienoa, että jotkut jaksavat järjestää ko. tapahtumia!

Ugle Byggle

Tuohon alkuperäiseen ketjuun jo peruin osallistumiseni, syynä isommat kinkerit samaan aikaan Saimaan rannoilla. Kesällä on aina niin kaikkea. Vesurista lähtienhän mulla on jo ollut ihan virallinen Homma-merkintä fillarissa. Kuvaa en nyt osaa tähän kännystä linkittää, ehkä reinolla, Kissapedolla tai jollain on...

Ja huhupuheet amerikkalaisten rikkoutumisherkkyydestä uskon vasta, kun kilpailevat merkit osoittavat samanlaista kilometrien kestävyyttä. Nyt siis pyörällä takana 76tkm ja 8v, normaaleilla huolloilla ja renkaiden vaihdoilla. Arvelen, että jossain 150-200tkm kohdilla joutuu ehkä sylinterit hoonaamaan 8) Tai joku ehkä joskus bemaria kehui, en tiedä kun semmoista mulla ei ole. Nyt vaan kaikki kilpaa kehumaan omiaan!!

Nii, ja sitten on ne lukuisat 50-70-lukujen harrikat joita jokaisessa rallissa tulee ihasteltua. Missä luuraavat 50-70-lukujen Hondat, Ducatit ja Yamahat ??? Mutta älkööt kukaan hermostuko, mun mielestä kaikki moottorilla kulkevat kaksipyöräiset on hienoja, pl.uudet itämaiset scootterit.
"Harvoin Eurooppaan pääsee maksamatta mitään. Maksamalla suomalaisetkin lähtivät Amerikkaan."
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors

Janne

Quote from: Lentomestari on 13.07.2009, 18:51:44
Aika lähelle sama, punainen. laittaisin kuvan mutta tää on niin paska softa etten osaa kuvaa pistää.

Punainen, viimeinen "kuningasakseli" -SS 900 on kaverilla, joten kuvaa ei tarvitse näyttää. Fillari on ollut alunperin musta ja siinä on ollut puolavanteet, jotka on siis myöhemmin vaihdettu pinnoilla varustettuihin. Erittäin hieno pyörä tuo 70-luvun SS jokatapauksessa on, mutta pidemmällä matkalla voi jalat ja persus kipeytyä pahasti. Kyseinen, vuoden -81 (tai -82?) SS Ducati on "myynnissä", jos joku hommalainen haluaa italialaisen kilpurin lunastaa. Halvalla pyörä ei kuitenkaan lähde.

Lentomestari

Quote from: Janne on 13.07.2009, 19:26:27
Quote from: Lentomestari on 13.07.2009, 18:51:44
Aika lähelle sama, punainen. laittaisin kuvan mutta tää on niin paska softa etten osaa kuvaa pistää.

Punainen, viimeinen "kuningasakseli" -SS 900 on kaverilla, joten kuvaa ei tarvitse näyttää. Fillari on ollut alunperin musta ja siinä on ollut puolavanteet, jotka on siis myöhemmin vaihdettu pinnoilla varustettuihin. Erittäin hieno pyörä tuo 70-luvun SS jokatapauksessa on, mutta pidemmällä matkalla voi jalat ja persus kipeytyä pahasti. Kyseinen, vuoden -81 (tai -82?) SS Ducati on "myynnissä", jos joku hommalainen haluaa italialaisen kilpurin lunastaa. Halvalla pyörä ei kuitenkaan lähde.

Kuningasakselia täälläkin vaikka on 82 malli. Ollut minulla jo noin 15 vuotta. lappeen rannassa yks motoristi kuolaa tän pelin päälle, haluis ostaa, vaan en myy, leukalapun laitan pojalle jos vielä kuolaa ;D

Tällä pyörällä on hauska historia ja kaikki dokumentit tallessa, YK- solttu toi Suomeen, sitten oli parilla jampalla joilta rahat loppu (mm. skientologian takia, hih). Mä ostin tän ihan romuna, ei oltu osattu korjata ja sitä edellinen kaveri piti tätä varaosapyöränä, 450 ducatin männät on samankokoiset ja sellaisella ajoi kilpaa, vaihtoi sitten aina mäntää kun oli tarvis, tässä sitten olikin kaikki aivan loppu ja säädotkin ihan metässä, eli hajosi totaalisesti. Purin motin ja vaihdoin kaikki laakerit, männät, öljypumpun, venttiilit,  sisälle tuli myös Englannista oikeat kilpakiertokanget. Ajelen pelillä nykyään säästeliäästi ja kokoontumiseen tulisin luultavasti tallissa olevalla japsimatkapyörällä.

Duunissa antoi korkonimeksi haiwuudin Make, jonka sitten laitoinkin sp-osoitteksi.

Lentomestari

Saakeli! sainpas kuvan mukaan! Tää mun peli on sekasikiö, tilattu tehtaalta erikseen vanhalla motilla, silloin tehtiin jo hihnanokalla näitä pyöriä, mutta tää solttu halus vanhalla motilla ja sai erikoistilauksesta, tilauskaavakkeet ym. on tuolla mapissa.

Kuva on Imatran ajoista.

Janne

Juuri tuollainen, kuva vaan kovin pieni. Jos sulla sattuu olemaan ylimääräiset sivuposket tuollaiseen niin ilmoittele. Niin ja tule hemmetissä turkuun näyttämään tuota.

Ammadeus

Quote from: Jute on 13.07.2009, 19:18:19
Tuohon alkuperäiseen ketjuun jo peruin osallistumiseni, syynä isommat kinkerit samaan aikaan Saimaan rannoilla. Kesällä on aina niin kaikkea. Vesurista lähtienhän mulla on jo ollut ihan virallinen Homma-merkintä fillarissa. Kuvaa en nyt osaa tähän kännystä linkittää, ehkä reinolla, Kissapedolla tai jollain on...

Ja huhupuheet amerikkalaisten rikkoutumisherkkyydestä uskon vasta, kun kilpailevat merkit osoittavat samanlaista kilometrien kestävyyttä. Nyt siis pyörällä takana 76tkm ja 8v, normaaleilla huolloilla ja renkaiden vaihdoilla. Arvelen, että jossain 150-200tkm kohdilla joutuu ehkä sylinterit hoonaamaan 8) Tai joku ehkä joskus bemaria kehui, en tiedä kun semmoista mulla ei ole. Nyt vaan kaikki kilpaa kehumaan omiaan!!

Nii, ja sitten on ne lukuisat 50-70-lukujen harrikat joita jokaisessa rallissa tulee ihasteltua. Missä luuraavat 50-70-lukujen Hondat, Ducatit ja Yamahat ??? Mutta älkööt kukaan hermostuko, mun mielestä kaikki moottorilla kulkevat kaksipyöräiset on hienoja, pl.uudet itämaiset scootterit.
Onhan nää amerikan laitteet tosiaan ikuisia osaavissa käsissä
Ite en moisia räpylöitä omista joten..tulee sitten ajettua noi pidemmät reisut japsimopolla
Siperia opetti kun parikertaa tultiin kolmistaan kotiin,minä ,HD ja lavetti :(

Lentomestari

Ennen Ducatia oli Softail Classic ja peräkärrykyytiä sai kahdesti, vaikka korjata osaankin niin tienpäällä ulkomailla onkin vitsit vähissä kun pitäisi ensiövälitys purkaa pois (vaatii pulttipyssyn), peräkärry toi Ruotsista Pietarsaareen jossa paikallisen kerhon tiloissa pykäsin koneen kuntoon ja taas mentiin. Ajoasento on niin huono harrikassa ettei voi suositella ainakaan pitkälle nuivalle, selkä menee paskaksi väkisillä,  kerran yks hd-kuski sanoikin kokoontumisessa että "kaikilla vanhoilla harrikkakuskeilla on selkä loppu", siinäpä se.

Valitettavasti olen hiukan nuiva Harrikan suhteen. "Osaavissa käsissä ikuinen", niinpä? tuo toteamus on todellakin totta ;D

Tuohon Ducatilla Turkuun tulemisesta, siinä on taas käytön jälkiä, viime kesänä vilkkurele poksahti ja jarruvalo ei toimi, laiska kun oon niin en ole vieläkään saanut laitettua kuntoon.

Ainiin, vielä noista pyöristä: H-D.n myin kuukausi ennen sitä kuuluisaa hesan sinkoiskua, sen tapauksen jälkeen en olisi enään ilennyt koko vehkeellä ajaakaan, en ole osannut kylliksi itseäni onnitella tätä onnistunutta myyntiajankohtaa, selkä oli aivan kipeä ja ajaminen ei enään ollut hauskaa, vaikka pyörä oli kaunis kun mikä, niin pakko oli myydä. Ducatin taasen ostin seuraavana kuukautena, ostin elämäni ensimmäisen "keltaisen pörssin" ja siinä oli ilmoitus pyörästä, se oli siihen aikaan ainoa tuollainen Suomessa rekisterissä oleva ja vielä niinkin lähellä kun naapurikaupungissa, lehden ilmoitussivu on tallessa.

Savilinnan Lätäri

Harley-Davidson Knucklehead 1942. Orggis.
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.

Lepakko

Quote from: Timo Hellman on 11.07.2009, 15:52:15
Mopolla ajeluun ei tarvitse korttia jos on syntynyt ennen vuotta -85.
Nuo halvat kinukkikinnerit ovat aivan naurettavia ja jopa vaarallisia, perheeseen takavuosina ostettiin Chongyu-skootteri ja siinä ei ollut kunnon kaasukahvaa vaan spiiidiä säädettiin väännettävästä kädensijasta ohjaustangossa.

?? Siis eikös liki kaikkien mualiman kaksipyöräisten moottorihäristimien käyntinopeus säädellä kädensijaa/kahvaa/kutsu-miksi-haluat kiertämällä?? Mikä sitten on kunnon kaasukahva?
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

Lentomestari

Kuva vaihtunutkin toisen harrastuksen tiimoille. Kuitenkin, ainakin yksi  HOMMA pinssi heiluu iloisesti lierihatussa ensi viikonloppuna Kesälahdella Ponutaival-kokoontumisessa.

Tervetuloa nuivat motoristit karkeloihin.