News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Hommakerho Prätkäily

Started by Janne, 07.07.2009, 01:14:50

Previous topic - Next topic

Maxwell Smart

#60
OOkei, tulipa sen verran vasenta suoraa, että taidan hylätä Uralin. Kiitoksia varoituksista!

Ei tartte olla itäpyörä, mutta sivuvaunu houkuttelee.
Täytyy katsella pitkin talvea, eiköhän jotain sopivaa ilmeenny. :)

Onkos jollain mitään kokemuksia tuosta Kiinan ihmeestä(Chang Jiang)? Näyttäisi olevan samasta puusta Uralin ja vanhan Bemarin kanssa.

Edit: Viimeinen kappale.

Faidros.

Kerronpa vähän historiaa.
Silloin, kun Stalin ja Aatu oli vielä kavereita, saksalaiset myivät BMW R71:n piirustukset ja lisenssioikeudet venäläisille. Venäläiset alkoivatkin valmistamaan kiireellä sotapyörää mallinimen ollessa M72(M=Moskova). Saksalaisten hyökättyä itään, tehdas siirrettiin Uralille, josta myöhemmin otettiin myös nimi prätkään.
Venäläiset muuttivat pyörää jo alusta lähtien heille sopivammaksi mm. metallin laadun vuoksi(tarkoittaa materiaalin"tupla" paksuuksia ja -painoa).
Vain M72:ta voidaan pitää BMW:n "kopiona", tuotekehittelyn myöhemmin muuttuessa omiin suuntiinsa, eri valtioissa.
Vuosia sodan jälkeen venäläiset myivät tarpeettomana piirustukset, tuotantolinjat..jne Kiinaan, jossa mallia tehdään tänäkin päivänä lähes muuttumattomana. Kiinassa mallia on tehty MILJOONIA, joten pyörämalli on maailman eniten valmistettu.
Myös Harley-Davidson teki R71:stä kopion, mallinimeltään XA(experimental army). Malli oli kestävyydeltään aivan omaa luokkaansa HD:n omaan V2 koneiseen VLA-malliin verrattuna. 1004 kpl:tta valmistettiin, mutta yksikään ei ehtinyt WW2-sotaan. "Jeep" syrjäytti jenkeissä mp:t, sodan jälkeen.
XA:t ovat nykyään HD:n halutuimpia keräilykappaleita.

Itselläni on aito vuoden -38 BMW R71:n(valm.3458kpl). Ostin siihen uuden Chang Jianjin sivuvaunun, lähinnä koirien kuljetukseen. Vuoden -04?? vaunu sopi jopa säädöiltään sakemannin kylkeen, tosin hieman aurausta poistaen. CJ-vaunu onkin hyvin suora kopio saksalaisten sotavaunu Krad B:stä.
Pyörän ostin Kölnistä vanhalta insinooriltä, jolla oli myös muita vanhoja BMW prätkiä ja autoja. Lensin paikanpäälle, ostin pyörän ja tein sillä lomareissun Euroopassa, tullen Ruotsin kautta kotiin. NO PROBLEMOS! 8) Nyt olen sillä ajellut toistakymmentätuhatta, ilman ongelmia.
Ja bensiiniksi käy oktaaniltaan 66 lyijytön! Tämä siksi, että kaikki lyijy Saksassa ennen WW2:sta meni sotateollisuuteen ja sen loppusijoituspaikaksi suunniteltiin naapurikansojen nahanalus! :-\
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Maxwell Smart on 14.09.2010, 16:44:02
Ei tartte olla itäpyörä, mutta sivuvaunu houkuttelee.

Laita yv:tä, ehkä ongelmaasi on apu?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JR

Täällähän rehottaa suoranainen motorasismi....


Faidros.

Quote from: JR on 14.09.2010, 18:44:58
Täällähän rehottaa suoranainen motorasismi....



Tarkoitatko, että kaikki mp:t ovat yhtä-hyviä, -tehokkaita ja/tai -kestäviä, tehtaalta lähtiessään? Vain sosiaaliset olot, bensan laatu ja ensimmäisen omistajan käyttö, antaa mp-yksilölle sen ominaisuudet?  ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JR

Tää on mulle tosi vaarallinen ketju. Aina kun kuulen, että joku laite ei toimi, niin alkaa kumma raksutus, että miksei toimi? Miten niin ei saa toimimaan? Mikä siinä on vikana? ja kohta mulla on joku raato tallissa, ja pakkomielteinen purkaminen ja kokoaminen käynnissä.

dothefake

#66
Imeisesti niihin lisenssi-BMW:n piirustuksiin oli tehty pieni jäynä.
Pyörät on piirretty soikeiksi.

Tämä ketju herättää riippuvuutta enemmän, kuin hassish-ketju.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tunkki

Eikö soikeus kuulu hintaan itäisissä päällyskumeissa, ainakin ladan ja mossen mukana tulleet orikinaalit Patti-Kutiaarit piti sorvata pyöreiksi jos kyytiin kaipasi vähemmät hytkettä.

Ammadeus

Isävainaan IC planeta oli pyörä millä ajamaan opeteltiin.
Kova peli maailmaa vastaan.

Adolf Stege

4000km skodeilua Piaggiolla.

dothefake

Enää 2000 km ja olet kotona.

Oho, pilkkuvirkku.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Quote from: dothefake on 14.09.2010, 19:42:03
Imeisesti niihin lisenssi-BMW:n piirustuksiin oli tehty pieni jäynä.
Pyörät on piirretty soikeiksi.

Vanteethan ovat vain muotoiltu Äitivenäjän tiestöön sopiviksi. Korkeammat kohdat vanteessa on tehty monttuja varten! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Maxwell Smart

Faidros!
Yv pistetty tulemaan.

JR

Tänään juttelin itäpyöräilijän kanssa ja tämä vakuutti itäpyörän olevan ihan käypäinen laite, kun vaihtaa kriittiset osat länsimaisiin.


Maxwell Smart

Quote from: JR on 18.09.2010, 23:36:54
Tänään juttelin itäpyöräilijän kanssa ja tämä vakuutti itäpyörän olevan ihan käypäinen laite, kun vaihtaa kriittiset osat länsimaisiin.



Kertoiko hän mitä jää alkuperäistä? Kovinkin pitkä lista? :D

Vakavasti, ei minua itäpyörän imago haittaa, jos tekniikka vain toimii luotettavasti.

JR

En nyt muista paremmin, ainakin laakereista oli puhetta, en tiedä, pitääkö kaikki laakerit vaihtaa, vai vain osa. Virtavehkeistä muistan olleen puhetta, että laakerit, hiilet ja pieni viimeistely, niin toimivat kyllä. Kaveri oli sitä mieltä, että museoikäiset ovat paremmin tehtyjä, kuin uudemmat. Vanteet vissiin pitää oikaista ja tasapainottaa.

Faidros.

Quote from: JR on 18.09.2010, 23:36:54
Tänään juttelin itäpyöräilijän kanssa ja tämä vakuutti itäpyörän olevan ihan käypäinen laite, kun vaihtaa kriittiset osat länsimaisiin.



Mitkä osat ko. laitteissa ei ole kriittisiä? :roll:

Myin kerran bemarin koneen Viroon, Uraliin asennettavaksi. Toimi hyvin, mutta vaihdelaatikko ei kestänyt. Myin BMW:n laatikon. Toimi hyvin, mutta oli vain viisi peruutusvaihdetta. Myin oikeaan suuntaan pyörivän perän ja kardaanin. Toimi liian hyvin, jarrut ei riittäneet kasvanutta huippunopeutta. Sairaalasta päästyään hän osti levyjarrut, vain todetakseen, että runko ja jousitus on aivan paskoja...
Nykyään hän ajaa vanhalla bemarilla. ;D

Itäpyöristä ainoa oikeasti kestävä laite on MZ, mutta sehän onkin saksalainen...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: JR on 21.09.2010, 10:04:57
En nyt muista paremmin, ainakin laakereista oli puhetta, en tiedä, pitääkö kaikki laakerit vaihtaa, vai vain osa. Virtavehkeistä muistan olleen puhetta, että laakerit, hiilet ja pieni viimeistely, niin toimivat kyllä. Kaveri oli sitä mieltä, että museoikäiset ovat paremmin tehtyjä, kuin uudemmat. Vanteet vissiin pitää oikaista ja tasapainottaa.


JR puhuu asiaa. Mitä vanhempi malli sen parempi lähtökohta. Esimerkiksi ekat M72:set oli tehty sotaratsuiksi ja se on yleensä kriteeri jonkinlaiseen laatuun. Lättäpää kone on myös kestävämpi kuin kansiventtiilinen, tosin vie enemmän bensaa. Kulutusta voi kuitenkin kompensoida kaatamalla bensan joukkoon polttoöljyä, lättäpään oktaanintarve kun on mahtavat 66(ottakaa selvää mitä laki sanoo blandiksesta)! Kuubassa käyttävät kuulemma puristettuja banaaneita polttoaineena, mutta ehkä se on vain Castron propagandaa!? ;D Alunperin vientiin tarkoitetut pyörät on koottu toleranssien keskeltä olevilla osilla, joten ne ovat myös haluttuja.
Länsilaakerit ja max. 70-80km/h vauhti, niin kone kestää(ehkä), jarrut ja ajo-ominaisuudet on silloin myös välttävähköt.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Maxwell Smart

Faidrokselle.

Onko vanhoissa Bemareissa yleensä myös pakki niin kuin itäpyörissä?
Noin niin kuin sivuvaunua ajatellen.

Faidros.

Quote from: Maxwell Smart on 23.09.2010, 17:47:36
Faidrokselle.

Onko vanhoissa Bemareissa yleensä myös pakki niin kuin itäpyörissä?
Noin niin kuin sivuvaunua ajatellen.

Ei ole. Ainoa pakillinen BMW:malli on "Sotanorsu" R75(1939-1944) ja se oli myös tasauspyörästöllä varustettu 2WD malli. Hinnat AIDOISTA huonoistakin aihioista lähtee n.15000€. Itäeurooppalaisten väärennökset on asia erikseen.
Mekaanista pakkia saa tarvikkeena ainakin R -70...-96 boxereihin ja K rivinelosiin sekä kolmosiin  -84...-98. hinnat noin 2500€.
Itäeuroopan ja myös Kiinan Chang Jiangin pakilliset vaihteistöt on (ehkä) vaihdettavissa ennen vuoden -55 valmistettuihin bemareihin. Vuoden -55 jälkeen BMW:n perät pyörivät toiseen suuntaan.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jaska Pankkaaja

Quote from: Faidros. on 23.09.2010, 15:15:47


Itäpyöristä ainoa oikeasti kestävä laite on MZ, mutta sehän onkin saksalainen...


Edesmennyt enoni, todellinen biker for ever kesät talvet, kehui myös Jawaa ja CZ:taa. Jawalle ei kuulemma ollut aikoinaan edes kunnon kilpailijoita koska länsipyörät olivat sikahintaisia mutta pääosin kuitenkin aivan paskoja kuten "romuenkeli" ja kumpp.

"Cettikin" vaihtui äijällä kuitenkin Kawan kautta Yamahaan 70 - luvun alkupuolella. Jammuissa myös pysyi loppuun saakka: yhdessäkään ei muuten ollut yhtään varsinaista vikaa kuten kaikissa edeltäneissä erimerkkisissä vissiin 20 + mopossa...

Taitaa nämä mopot mennä vähän suvuissa, nyt tulikin mieleeni että meidän suvussa kaikilla miehillä on mopo. Mopoista taas tuli mieleeni ensimmäinen moponi Solifer SM 77 jonka enoni, keveät mullat hänelle, viritti mulle omin käsin kerran meillä käydessään  ;D
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Faidros.

Quote from: Jaska Pankkaaja on 23.09.2010, 18:47:02
Quote from: Faidros. on 23.09.2010, 15:15:47


Itäpyöristä ainoa oikeasti kestävä laite on MZ, mutta sehän onkin saksalainen...


Edesmennyt enoni, todellinen biker for ever kesät talvet, kehui myös Jawaa ja CZ:taa. Jawalle ei kuulemma ollut aikoinaan edes kunnon kilpailijoita koska länsipyörät olivat sikahintaisia mutta pääosin kuitenkin aivan paskoja kuten "romuenkeli" ja kumpp.

"Cettikin" vaihtui äijällä kuitenkin Kawan kautta Yamahaan 70 - luvun alkupuolella. Jammuissa myös pysyi loppuun saakka: yhdessäkään ei muuten ollut yhtään varsinaista vikaa kuten kaikissa edeltäneissä erimerkkisissä vissiin 20 + mopossa...

Taitaa nämä mopot mennä vähän suvuissa, nyt tulikin mieleeni että meidän suvussa kaikilla miehillä on mopo. Mopoista taas tuli mieleeni ensimmäinen moponi Solifer SM 77 jonka enoni, keveät mullat hänelle, viritti mulle omin käsin kerran meillä käydessään  ;D

Jaska puhuu myös asiaa. Jawa(Janeczek-Wanderer) Britti-lisensillä oli ennen sotaa  parhaita prärkiä Euroopassa. Myös sodan jälkeen menestys oli hurjaa. Moninkertaiset "Six days"-voitot eivät kuitenkaan perustuneet niinkään myyntimalleihin(ei myöskään muilla merkeillä), vaan käsin tehtyihin yksilöihin. Myyntiin menevät mallit olivat sitten lähinnä hinta-/laatu-suhteeltaan ostettavaa kamaa.

Ajoin kersana myös minitrialia ja Solifer SM oli myös mun haaveissa. Vanhalla Solifer "munaleikkukrilla" -73, tuli jaksoja kierrettyä ja kiroiltua köyhyyttä. Samaan aikaan ajettiin Vasaman veljesten ja Peter Jahnin kanssa, joilla oli uusimmat herkut. Nostan hattua heidän myöhemmälle menestykselleen, sillä se ei tullut kalustolla, vaan pelkästään taidolla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ugle Byggle

HDCF:n ajokauden päättäjäiset ovat tulevana viikonloppuna Mikkelin Visulahdessa. Pari nuivaa lähtee Tampereelta, onko muita tulossa?

Ja eihän se ajokausi ny tähän pääty, kunhan järkkäävät bileet. Ensilumia odotellessa...
"Harvoin Eurooppaan pääsee maksamatta mitään. Maksamalla suomalaisetkin lähtivät Amerikkaan."
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors

lintumies

Ural- kokemukset riippuvat siitä, keneltä kysyy; nyt on alla Ural, jonka vuosimalli alkaa kakkosella, kolme kesää ja kaksi talvea on menty ongelmitta. Matkavauhtina yksin sata, kaksin vähän vähemmän. Pyöriä kolme, joista kaksi vetäviä.

2000- luvun Uraleihin pätee karkeasti "mitä uudempi sen parempi" siksi, että vuosittain on tullut pieniä muutoksia ja parannuksia. Ongelmana on saatavuus, uusien vähäinen myynti on jo loppunut eikä käytettyjä juuri liiku. Ruotsista tai Saksasta löytynee helpommin.
"Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it, and then misapplying the wrong remedies." -Groucho Marx-

Faidros.

Quote from: lintumies on 23.09.2010, 20:05:48
Ural- kokemukset riippuvat siitä, keneltä kysyy; nyt on alla Ural, jonka vuosimalli alkaa kakkosella, kolme kesää ja kaksi talvea on menty ongelmitta. Matkavauhtina yksin sata, kaksin vähän vähemmän. Pyöriä kolme, joista kaksi vetäviä.

2000- luvun Uraleihin pätee karkeasti "mitä uudempi sen parempi" siksi, että vuosittain on tullut pieniä muutoksia ja parannuksia. Ongelmana on saatavuus, uusien vähäinen myynti on jo loppunut eikä käytettyjä juuri liiku. Ruotsista tai Saksasta löytynee helpommin.

Oletko myös ajanut pyörälläsi? Kilometrejä?
Uusimmissa Uraleissa on hyvää jarrut. Ne ovat Italialaisen Brembon tekemät. Sama valmistaja tekee myös useisiin Eurooppalaisiin pyöriin jarrut.
Luin Englanninkielisestä BMW-lehdestä, että BMW K75-mallilla on jenkeissä ajettu 700 000 malia, eli yli miljoona kilometriä.
Näitä pyöriä saa ostaa maailmalta alkaen 1000€... Miksi ostaa samalla rahalla Venäläistä romurautaa? Miksi, jos ei aatteen palo velvoita??
Ja samalla saa myös ajo-ominaisuudet, lähes 200km/h huiput ja pienen kulutuksen.
Vertailkaa hintoja vaikka: www.mobile.de
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

lintumies

Onpa tullut ajettua, ja moni muu vastaavilla moninkertaisesti. En käsittääkseni väittänyt, että uusikaan Ural vastaisi laadullisesti saksalaisia tai japanilaisia pyöriä, vaan että kaikki näihin pyöriin liitetyt käsitykset eivät pidä paikkaansa.

Se pitää ehdottomasti paikkansa, että minkään ikäinen Ural ei sovi harrastajalle,
joka haluaa keskittyä vain ajamiseen, ja teettää huollot ja korjakset muualla.   

Bemareita ja japsipyöriä on kyllä ollut, mutta ne eivät enää kiinnosta. Jos soolopyöräily yleensäkään enää alkaa kiinnostaa, niin työntötankobokseribemu on vahva vaihtoehto.

Maxwellille tiedoksi, että erilaisia sv- käyttöön tarkoitettuja peruutussysteemeitä on kyllä maailmalla olemassa; mekaanisen peruutusvaihteen ei taida saada kuin H-D Big Twineihin ja joihinkin Bemareihin jälkiasenteisena, ei kuitenkaan kovin edullisesti.

"Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it, and then misapplying the wrong remedies." -Groucho Marx-

dothefake

Pakillinen laatikko Dnepriin maksoi vieläpä välikäden myymänä 250 euroa.
Se oli tosin pari senttiä pidempi, mutta korjasimme ylipitkää kardaaniakselia
rälläkällä ja hyvin toimii. Peruuttelu parkkipaikalla on yleisön suurin ilonaihe.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Sorry lintumies, jos sanomani tuli turhan kärkkään oloisesti. Asia on juuri niin kuin sanoit. Venakko ei sovi nykyajan tumpelomotoristille. Ja tekijämies pärjää minkä kanssa vain.
Mielestäni hinta-/laatu-suhde ei ole uusissa Uraleissa kohdallaan. Muistaakseni viimeiset Suomessa myydyt uudet olivat n. 8000€ kieppeillä?

Quote from: lintumies on 24.09.2010, 11:57:17
Jos soolopyöräily yleensäkään enää alkaa kiinnostaa, niin työntötankobokseribemu on vahva vaihtoehto.

Miksi boxerbemari ei mielestäsi käy myös sivuvaunun veturiksi? Saksassa on aika suosittu yhdistelmä R100 tai R80 GS enska Uralin vaunulla. Uralin vaunussa riittää maavara myös maastoajoon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

lintumies

Bokseribemu on erinomainen vaunuveturi, lähinnä tarkoitin sitä etten itsekään valitsisi sooloajokiksi Uralia vaan esimerkiksi Bemarin.

On myös totta, että nykyuralin hinnalla voi valita suuresta joukosta faktisesti laadukkaampia, suorituskykyisempiä jne. pyöriä. Oikeastaan vain siinä tapauksessa, että jostain syystä ehdottomasti haluaa kaksipyörävetoisen, peruutusvaihteellisen sivuvaunukäyttöön alunperinkin suunnitellun pyörän, ei vaihtoehtoja samassa kustannussarjassa ole.

En minäkään tiedä miksi sellaista pitäisi haluta, tai miksi hankkia laite, joka on raskas ja lähes epämiellyttävä ajaa normaalioloissa, kuluttaa paljon ja on ruma kuin riihen seinästä revitty perkele. Hauskin koskaan omistamani moottoriajoneuvo se kuitenkin edelleen on.
"Politics is the art of looking for trouble, finding it, misdiagnosing it, and then misapplying the wrong remedies." -Groucho Marx-

dothefake

Lintumies on asian ytimessä:
En minäkään tiedä miksi sellaista pitäisi haluta, tai miksi hankkia laite, joka on raskas ja lähes epämiellyttävä ajaa normaalioloissa, kuluttaa paljon ja on ruma kuin riihen seinästä revitty perkele. Hauskin koskaan omistamani moottoriajoneuvo se kuitenkin edelleen on.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen